...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Dlaczego twoje dziecko powinno grać?

Dlaczego twoje dziecko powinno grać?

Badania wykazały, że esport zapewnia wiele takich samych korzyści, jak sporty tradycyjne, z wyjątkiem wysiłku fizycznego. Istnieje praca zespołowa, komunikacja, strategia i sportowa rywalizacja, które można rozwijać uczestnicząc w zorganizowanych zajęciach esportowych.

Esport poza wpływem na wszechstronny rozwój młodego człowieka, może być również sposobem na wspólne spędzanie czasu z dzieckiem przez rodziców. Teraz, gdy niektóre gry wideo są bardziej przyjazne dla początkujących graczy, coraz częściej można wspólnie spędzać czas w grze. Ponadto granie obok siebie w grę wideo zachęca do łatwej rozmowy, co z kolei może zachęcić dziecko do dzielenia się z Tobą swoimi problemami i triumfami.

Wpływ esportu na rozwój poznawczy i społeczny młodego człowieka

  • Umiejętność szybkiej analizy i podejmowania decyzji
  • Praca zespołowa i nauka drużynowości
  • Rozwój komunikacji i przetwarzania informacji
  • Rozwiązywanie problemów i rozwój umiejętności strategicznych
  • Zwiększona pewność siebie i w konsekwencji socjalizacja wśród graczy
  • Umiejętność ćwiczenia ważnych „umiejętności miękkich” (komunikacja, współpraca, krytyczne myślenie i kreatywność)
  • Poprawiona koordynacja psycho-ruchowa
  • Lepsza uwaga i ostrość wzroku
  • Ulepszone podstawowe przetwarzanie obrazu i funkcji wykonawczej
  • 71% rodziców twierdzi, że gry mają pozytywny wpływ  na ich dzieci
  • 54% graczy twierdzi, że gry pomagają im łączyć się ze znajomymi

Okazuje się, że gracze, którzy uczestniczą w programach esportowych, są bardziej zainteresowani przedmiotami ścisłymi (nauka, technika, inżynieria, matematyka) i mają lepsze średnie ocen. Esport pomaga im też nawiązywać lepsze kontakty z innymi uczniami i nauczycielami.

Gry esportowe mogą pomóc w rozwoju mózgu dzieci. W grach trzeba analizować, współpracować, planować i próbować różnych podejść do rozwiązania problemu, co pozwala dziecku na naukę umiejętności radzenia sobie z trudnościami oraz szukania skutecznych rozwiązań. W grach dzieci i młodzież zyskują też możliwość kreatywnego wyrażania siebie, swojej osobowości i zainteresowań. Gry wideo nie muszą być określane jako „edukacyjne”, aby pomóc dzieciom w nauce podejmowania decyzji, stosowania strategii, przewidywania konsekwencji czy wyrażania swojej osobowości.

Treść niektórych gier wideo może zachęcić dzieci do czytania i poszukiwania informacji. Gry mogą wzbudzić zainteresowanie dziecka historią świata, geografią, starożytnymi kulturami i stosunkami międzynarodowymi. Co więcej, te gry często pozwalają dzieciom projektować i realizować swoje potrzeby samorealizacji, pomagając im zdobyć kreatywne i techniczne umiejętności podczas zabawy.

Rodzice intuicyjnie zwracają większą uwagę na potencjalne zagrożenia niż na potencjalne korzyści płynące z elektronicznych gier wideo, ale te gry są normalną częścią współczesnego dzieciństwa. Jeśli podejdziemy do tematu gier esportowych w sposób odpowiedzialny i zrównoważony, to gry wideo mogą być potężnym narzędziem wspomagającym rozwój dzieci i młodzieży.

Gry esportowe powinny być traktowane jako aktywność społeczną, a nie izolującą. Gry wideo tworzą wspólną płaszczyznę do nawiązywania przyjaźni i zapewnienia zorganizowanego czasu z przyjaciółmi. To normalne i zdrowe dla dzieci i młodzieży, zwłaszcza chłopców, gdzie konkurowanie z rówieśnikami jest często utożsamianie ze statusem i uznaniem. Chęć rywalizacji i wygrywania jest jednym z najpopularniejszych powodów grania w gry wideo. Gry wideo są bezpiecznym miejscem do wyrażania pragnień rywalizacji, a jednocześnie wyrównują szansę i eliminują wszelkie bariery fizyczne.

Uczestnicy rozgrywek esportowych przyjmują role liderskie, przywódcze, którymi się naturalnie wymieniają, w zależności od tego, kto ma określone umiejętności potrzebne w danej sytuacji. W badaniach przeprowadzonych przez Nicka Yee z Centrum Badawczego Palo Alto, stwierdzono, że gry esportowe sprzyjają uzyskiwaniu umiejętności przywódczych, takich jak przekonywanie i motywowanie innych oraz mediowanie w sporach. Gry esportowe oferują dzieciom i nastolatkom rzadką okazję do uczestniczenia, a czasem przewodzenia, w zróżnicowanym zespole w różnym wieku. Nie ma znaczenia ile masz lat, jeśli możesz poprowadzić drużynę do zwycięstwa.

Badanie eksperymentalne opublikowane w Creativity Research Journal wykazało związek między niektórymi grami wideo a kreatywnością. 353 uczestników grało w Minecrafta z instrukcją lub bez, oglądało program telewizyjny lub grało w wyścigi samochodowe. Naukowcy odkryli, że ci, którzy grali w Minecrafta bez instrukcji, wykonywali kolejne zadania z największą kreatywnością – być może dlatego, że mieli największą swobodę samodzielnego myślenia podczas gry, uważają naukowcy.

Mniej więcej jedna trzecia dzieci biorących udział w badaniu twierdzi , że grało w gry wideo po części dlatego, że lubiły uczyć innych, jak grać. Niektóre dzieci uzyskują status dzieci, które wiedzą, jak pokonać najtrudniejsze części gry. Nauczanie innych buduje umiejętności społeczne i komunikacyjne, a także cierpliwość.


Źródło: Napisane na podstawie Indiana Soccer, Parents.com oraz doświadczeń Brief Esports

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kto stawia kropkę nad i?

komunikacja wymiana informacji

Każdego dnia komunikujemy się z innymi ludźmi. Na kształt wiadomości wpływ ma nie tylko mówiący, ale również słuchacz. To, co słyszy adresat, ale przede wszystkim to, jak odbiera on daną wypowiedź, oddziałuje znacznie na jego reakcję. Jak zatem mówić, by zostać właściwie zrozumianym?

Istotą komunikacji jest wymiana informacji na linii nadawca – odbiorca. Równie ważnym jej składnikiem jest umiejętność wypowiedzi, jak i zdolność słuchania, czyli jej przyjęcia. Niemiecki psycholog prof. Friedman Schulz von Thun, stworzył teorię, według której każdy komunikat składa się z czterech płaszczyzn, a do jego odbioru mamy do dyspozycji aż cztery rodzaje uszu!

Obok zróżnicowania na ucho lewe i prawe, naukowiec wyłonił dodatkowo: ucho rzeczowe (wyłapuje kluczowe fakty), relacyjne (skupia się na emocjach, stosunku nadawcy do odbiorcy), ujawniające siebie (zwraca uwagę na oceny, opinie, odczucia) i apelowe (odbiera potrzeby i oczekiwania nadawcy). Warto zaznaczyć, że typ relacyjny doszukuje się ukrytych przekazów także w tonie głosu, doborze słów czy gestach. Zazwyczaj jedno z ”uszu” jest wykształcone silniej niż pozostałe, co wpływa na odbiór płynących do nas komunikatów. Jak wykorzystać tę wiedzę w codziennej pracy zespołu?

Wprost czy między wierszami?

W praktyce łatwo sprawdzić, które „ucho” w nas dominuje. Wyobraźmy sobie sytuację, że przełożony przychodzi do naszego biurka i mówi zdanie: „Ten raport trzeba przygotować na środę.” Nasza reakcja i pierwsza myśl po usłyszeniu takiego komunikatu wiele wyjaśni. Ucho rzeczowe przyjmie do wiadomości, na kiedy potrzebny jest dokument, a uchem apelu usłyszymy, że szef oczekuje przygotowania raportu na konkretny dzień (to jego prośba). Ucho ujawniania siebie natomiast oceni, że nasz zwierzchnik dba o terminowość wykonania zadania, zaś ucho relacji zwróci uwagę na to, że zlecając zadanie, chce przyspieszyć i skontrolować pracę. Przykład ten pokazuje, że cztery różne osoby zupełnie inaczej odbiorą to samo proste zdanie.

Trafne rozpoznanie, którym z typów „ucha” dysponuje nasz rozmówca, może skutecznie ułatwić formułowanie zrozumiałego przekazu i uniknąć niepotrzebnych nieporozumień. Odpowiednio dopasowując komunikat oraz kładąc nacisk na kluczowe elementy wypowiedzi mamy większą szansę na wzajemne zrozumienie z odbiorcą. Właściwy przepływ wiadomości jest bardzo istotny szczególnie w pracy grupowej, gdzie efektywna komunikacja to podstawa funkcjonowania zespołu.

Wymiana informacji jest niezbędnym elementem w relacjach nie tylko na gruncie prywatnym, ale również zawodowym i biznesowym. Umiejętność tworzenia przekazu w taki sposób, by odbiorca zinterpretował go zgodnie z naszymi intencjami, jest niezbędna w każdego rodzaju współpracy. Aby wspólne wysiłki w dążeniu do osiągnięcia założonego celu były owocne, muszą opierać się na wzajemnym zrozumieniu i odpowiedniej reakcji.

Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle Polska

Warto przy kolejnej okazji przyjrzeć się reakcjom rozmówców na wysyłane przez nas komunikaty. Uważna obserwacja ułatwi dopasowanie przekazu i jego formy w zależności od typu „ucha” odbiorcy. Dzięki temu nasza wypowiedź zostanie dobrze zrozumiana i odpowiednio zinterpretowana.


Źródło: informacja prasowa PVM

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF