Marta Kaczmarczyk dołączyła do zespołu PR lifestyle i influencer marketingu w oLIVE media

Marta Kaczmarczyk zasiliła zespół PR lifestyle i influencer marketingu w agencji komunikacji 360° oLIVE media, obejmując stanowisko PR & Influencer Marketing Specialist. Przy wsparciu Team Leaderki, Dominiki Jamroz, kompleksowo prowadzi działania z zakresu influencer marketingu.

Marta dołączyła do zespołu oLIVE media w październiku 2024 roku, obejmując stanowisko PR & Influencer Marketing Specialist. Współtworzy strategie komunikacji i odpowiada za realizację kampanii influencer marketingowych dla marek z branży lifestyle, beauty i FMCG.

Pierwsze doświadczenie w marketingu Marta zdobywała w Muzeum Fryderyka Chopina. Następnie pracowała w agencji MTA Digital jako Social Media & Content Specialist. Kolejnym etapem jej kariery była firma Beliani, gdzie odpowiadała za influencer marketing na rynku DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria). 

2024 rok był dla agencji oLIVE media niezwykle rozwojowy – zespoły social media, PR lifestyle i influencer marketingu oraz PR business zostały rozbudowane oraz zasilone świeżym spojrzeniem nowych specjalistów. Nie jest to jednak koniec zmian w agencji – w 2025 roku planowana jest dalsza rozbudowa struktury.

oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.

oLIVE media

Trendy na 2025, czyli jest się na co przygotowywać!

trendy konsumenckie marketingowe reklamowe 2025

Jedni zestawienia trendów na nowy rok czytają z wypiekami na twarzy, inni uważają je za wróżenie z fusów. W naszym przypadku to bardzo ważna synteza tego co dzieje się na świecie na wielu płaszczyznach, znajdowanie powiązań między tymi wydarzeniami, wyciąganie wniosków, opisanie tego jak przenika się świat technologii, polityki, gospodarki, psychologii i wielu innych.

To, co opracujemy na przełomie roku jest drogowskazem dla nas, dla naszych klientów. Jest szansą na bycie o krok przed innymi. Dlaczego trendy, o których przeczytasz poniżej i ich rozwinięcia, które będą się cyklicznie pojawiać na Brief.pl, są inne? Co je wyróżnia?

Po pierwsze nie są to trendy wyłącznie reklamowe czy marketingowe. Te same w sobie są nudne jak przysłowiowe flaki z olejem. Znajdziesz je w większości innych opracowań, czy przeglądają posty marketingowych guru na LinkedIn. Nasze trendy są bardziej konsumenckie i mają za zadanie pokazać jak zachowywać się będą konsumenci, a nie marketerzy czy tech-entuzjaści. Więc sorry, ale o AI będzie mało.

Po drugie szukamy rzeczy nieoczywistych, zaskakujących. Czasami wręcz kontrowersyjnych i ciężkich do przełknięcia. Nie boimy się pisać o trendach, które podzielą społeczeństwo i o tym jak je wykorzystać do promocji swojej marki.

A po trzecie to od lat się nimi zajmujemy, spisujemy, dyskutujemy i sprawdzamy czy rzeczywiście się spełniły. We wspomnianych wcześniej rozwinięciach każdego trendu będziemy się odnosić do trendów, które widzieliśmy w poprzednich latach. Warto tutaj nadmienić, że różne trendy mają różną dynamikę – niektóre z nich dojrzewają bardzo wolny, by nagle ostro wystrzelić do góry. Inne rozwijają się w równym tempie przez wiele lat. Nie ma trendów, które trwają od początku do końca roku i są zastępowane przez inne.

Podnieśliśmy sobie też poprzeczkę i staramy się wyłapać trendy, które są na początku swojego rozwoju. To dość ryzykowne, bo łatwo się pomylić. Z drugiej strony mamy jednak w ReBrain dosyć dobrą intuicję jeśli chodzi o łączenie kropek 😉

Czy jesteś już gotowy wejść do wagonika kolejki górskiej, która przewiezie Cię po naszych trendach? W dalszej części przeczytasz wprowadzenie do trendów, które systematycznie będziemy publikować  na Brief.pl w bardziej rozbudowanej formie.

Konsument hedonista

Kupujemy rzeczy w konkretnym celu i ze świadomą intencją zakupową.. Jest nim nasz rozwój, poprawa wyglądu, zdrowia, atrakcyjności. Czasami samo podążanie do tego celu i zakup produktu czy usługi już nam wystarcza.

Świat się będzie bardzo mocno zmieniał do 2030 roku, a te zmiany będą jeszcze bardziej napędzały hedonizm i chęć polepszeniu samego siebie. Już teraz obserwujemy wzrosty w niektórych kategoriach produktów, półki pełne są produktów z dużą zawartością białka, siłownie są pełne ludzi, kult wyglądu wypiera kult mądrości.

Ten trend uznajemy za główny, najbardziej znaczący ze wszystkich, ale też najbardziej rozbudowany i składający się z wielu wątków. Niektóre z nich sięgają bardzo głęboko w naszą psychikę, pobudzają emocje. Jest to trend, który przy pewnych wydarzeniach (dosyć prawdopodobnych) może nagle mocno wystrzelić do góry! Czy Ci się podoba czy nie, hedonistyczny i nihilistyczny konsument będzie coraz bardziej znaczący.

Cały trend przeczytasz na w artykule „Zrób mi dobrze marko, czyli o konsumentach hedonistach„.

Marketer zdemaskowany

Specjaliści od marketingu i reklamy nie będą potrzebni. Rola tych zawodów drastycznie spadnie, za co większość będzie obwiniała między innymi sztuczną inteligencję czy na przykład kolejny kryzys gospodarczy na świecie. Ale winni jesteśmy sami sobie. Przez lata nie potrafiliśmy zbudować prestiżu wokół naszej wiedzy czy umiejętności. Wpuszczaliśmy do siebie osoby bez weryfikacji ich potencjału, a dyskurs na tematy związane z marketingiem i reklamą sami postawiliśmy na tej samej półce co dyskusje na temat polityki czy piłki nożnej.

Marketingiem zaczęli coraz częściej zajmować się influencerzy i radzą sobie z tym nie najgorzej. Bo marketing i reklama na poziomie podstawowym, podobnie jak piłka nożna jest dziedziną dziecinnie prostą. My z tej piaskownicy w większości nie wyszliśmy, a sztuczna inteligencja nas w niej już uwięziła na stałe.

Wspomniany wcześniej, ustępujący kult mądrości i wiedzy jeszcze bardziej pogrąży marketerów oraz specjalistów od reklamy.

W poszukiwaniu lokalności, oszczędności i wspólnoty

Katastrofy naturalne, coraz droższe koszty życia, najmu czy kupna mieszkania zmuszą coraz więcej osób do podróży. Sytuacja gospodarcza, ekonomiczna sprawią, że nasze DNA znowu nas cofnie o kilka tysięcy lat i zmusi do życia w małych społecznościach, które zapewnią przetrwanie. Może nie przetrwanie jeśli chodzi o życie, ale przetrwanie naszego sposobu życia, konsumpcjonizmu, do którego przywykliśmy.

Więcej rzeczy będziemy robić w grupach, wzajemnie się wspierać. Niemal jak duże korporacje w ten sposób będziemy szukali oszczędności naszych zasobów takich jak czas i pieniądze. Samotność będzie nowym luksusem, samotność będzie premium. Dobrą nowiną jest ta, że marki mogą łatwo się w tym odnaleźć.

Koniec mediów jakie znamy

To proces, o którym mówi się już od pewnego czasu. Młodsze pokolenia informacji nie czerpią z uznanych koncernów czy serwisów informacyjnych. Te olbrzymy bardzo mocno tracą grunt pod nogami. Jak to zazwyczaj bywa upadek zaczyna się w momencie gdy jesteśmy u szczytu i nie widzimy zagrożeń, które rozwijają się gdzieś na dole. Gdy już je dostrzeżemy jest zazwyczaj za późno.

Powiedzmy sobie wprost – informacja przestała być wartościowym produktem w dobie mediów społecznościowych, nikt nie ma na nią wyłączności. Stała się powszechna. Nie da się na niej zarobić. Modele biznesowe oparte o liczbę wyświetleń czy użytkowników przez lata zostały wyżyłowane i wyciśnięte do granic możliwości. Dla większości jest już za późno nawet na koło ratunkowe w postaci płatnych treści i modeli subskrypcyjnych.

Cały trend przeczytasz tutaj.

Algorytmy pożrą swój własny ogon

Gloryfikowana sztuczna inteligencja powoli sama się zapędza w pułapkę. Istotą ewolucji i rozwoju gatunków są… błędy w powielaniu DNA. AI działa na bezpiecznych zasadach, coraz rzadziej będzie się mylić. Nie ma w sobie pierwiastka szaleństwa, zaskoczenia, a co za tym idzie kreatywności.

Pierwszy sygnał płynie z serwisów społecznościowych oraz contentowych takich jak TikTok czy Netflix. Zamykają nas w bańkach, które stają się po prostu dla nas nudne. To nie leży w naturze człowieka. „Bezpieczne” podpowiedzi kolejnych postów na Instagramie, seriali na Netflix czy wideo na TikToku zaczynają nas czasami wręcz irytować. Oczywiście części społeczeństwa będzie to odpowiadało, ale pozostali przejrzą na oczy i zaczną poszukiwać nowych treści, emocji czy doznań na własną rękę. A to może ich pchnąć do hedonizmu. W ten sposób jak mityczny wąż Uroboros łapiemy zębami własny ogon i wracamy do pierwszego trendu 😉

Dehumanizacja marketingu – antytrend

Marketerzy piszący o trendach na 2025 rozpisują się o wykorzystaniu AI w prowadzeniu marketingu, tworzeniu przekazów marketingowych. Piszą o tym jak bardzo zmieni to pracę marketera, jak ją ułatwi. Tymczasem wielkie firmy badawcze piszą o tym, że użytkownicy internetu tracą zaufanie do treści umieszczonych w sieci właśnie przez mnożenie się treści tworzonych przez AI. Konsumenci nie chcą treści od AI. Mają wtedy poczucie, że ktoś kradnie ich czas (który poświęcają na konsumpcję treści) i nie daje nic w zamian. Przykładem tego jak konsumenci podchodzą do treści AI może być reakcja społeczności na informację, że OFF Radio Kraków „zatrudniło” troje dziennikarzy AI, którzy mają zastąpić prowadzących programy. Doszło nawet do tak absurdalnej sytuacji, że „dziennikarka” AI zrobiła wywiad z Wisławą Szymborską, ożywioną dzięki AI.

Gorączka Złota 2025

Ludzie nie wierzą już, że można coś osiągnąć ciężką pracą. Widzą młodych ludzi, którzy “tańczą do telefonu” i mają z tego pieniądze. Ludzie zaczynają myśleć, jak pójść na skróty. Zaczynają wyznawać filozofię Ferdynanda Kiepskiego “Co by tu zrobić, żeby zarobić, ale żeby się nie narobić”. Najchętniej w ogóle by nie pracowali lub pracowali tylko kilka godzin tygodniowo, a resztę czasu spędzali na zabawie. Odbija się to na gospodarce. Widać to bardzo wyraźnie na przykładze branży gastronomicznej. Nie ma chętnych do pracy na kuchni oraz na kelnerce, więc biznesy gastronomiczne nie są w stanie zebrać pełnej kadry na 2-3 zmiany. Uciekają wtedy w rozwiązania pośrednie – tylko na dowóz albo tylko lunch (1-2 dania do wyboru), co z kolei powoduje, że gości mają mniej, więc nie są w stanie się utrzymać i ostatecznie padają.

Na gorączce złota w USA najbardziej dorobiły się firmy, które sprzedawały kilofy i inny sprzęt niezbędny do wydobycia kruszcu. Sprzedawały marzenia o byciu bogatym szybko i łatwo. Również tutaj marki mają spore pole do popisu. Niektóre kategorie produktów czy usług już sprzedają kilofy. Które? Co możesz sprzedać oprócz kilofu? O tym przeczytasz w rozwinięciu tego trendu.

 

W rozwinięciu powyższych trendów bardziej zagłębimy się ich uzasadnienie, podanie przykładów, badań czy raportów na ich potwierdzenie, ale również wskażemy jak możesz je zrealizować, aby pomóc swojej marce. Podpowiemy co zrobić, aby „wstrzelić” się w trendy, a nie przestrzelić jak to dzieje się z wieloma markami, które podążają ślepo za nimi w myśl poprawności politycznej, społecznej i inkluzywności.

Trendy przygotowaliśmy po analizie setek stron podobnych publikacji i badań pochodzących od największych agencji badawczych czy firm doradczych. Wiemy, że zapewne nie będziesz miał czasu Drogi Czytelniku z nimi wszystkimi się zapoznać, dlatego też nasze trendy możesz traktować jako swoiste zestawienie wniosków i podsumowanie.

Następne lata zdecydowanie będą… hmmm… ciekawe. Podskórnie czujemy, że zmiany będą znaczące, szeroko zakrojone i złożone z wielu płaszczyzn czy czynników. Połapanie się w tym wszystkim będzie wymagało od nas zmiany myślenia, większej otwartości oraz odwagi.

Chcesz porozmawiać z nami o trendach? Widzisz inne trendy, które Twoim zdaniem będą miały istotny wpływ na biznes od 2025 roku?
Odwiedź naszą stronę i napisz do nas: Rebrain.pl

Powyższy materiał i serię trendów na 2025 rok przygotowali: Kamil Mirowski oraz Artur Roguski.

 

Nie boimy się odważnych pomysłów. Wierzymy, że w marketingu trzeba mieć skupienie na potrzebach Klientów i odwagę, by wychodzić poza granice komfortu. Jednocześnie nigdzie nie chcemy wchodzić bez wcześniejszego rozpoznania terenu. Analiza obecnej sytuacji, wywiad z Klientem, pozyskanie istotnych informacji o stanie obecnym, a często nawet rozbudowane badania rynku to działania od których chcemy zaczynać i które będą determinowały dalszy battle plan.

Rebrain

Polski Język Migowy i outdoorowa kampania Pomigajmy = Pomagajmy

Z okazji Międzynarodowego Dnia Głuchych i Języka Migowego, Jet Line z merytorycznym wsparciem Fundacji Integracja, przygotował kampanię „Pomigajmy. Pomagajmy” na cyfrowym ekranie MORE. Akcja odbyła się na żywo w centrum stolicy z wykorzystaniem zaawansowanej technologii. Wydarzenie kierowane było do osób słyszących, aby ci w swoim otoczeniu zwrócili uwagę na osoby głuche i chętnie z nimi rozmawiali, pokonując tym samym bariery komunikacyjne.

 

 

Język migowy ułatwia porozumiewanie się z osobami głuchymi. Jest to język wizualno-przestrzenny, służący do komunikowania się bez korzystania z narządu słuchu. Jet Line postanowiło wykorzystać fakt, że ekrany MORE nie emitują dźwięku. Na ekranie DOOH, w czasie rzeczywistym wyemitowano Małgosię – ekspresyjną tłumaczkę polskiego języka migowego, która uczyła przechodniów podstawowych zwrotów. Dla ułatwienia nauki, uczestnicy widzieli napisy, tłumaczące polski język migowy. 

Po  pewnym czasie, gdy na miejscu tłumaczki pojawiła się Justyna, która jest osobą głuchą, przechodnie mieli utrudnione zadanie, ponieważ zniknęły napisy. Słyszący uczestnicy, dzięki nauczonym wcześniej przez Małgosię zwrotom mogli poznać  i porozmawiać z Justyną w polskim języku migowym. Przekaz ze studia nagraniowego był emitowany bezpośrednio na ekran MORE. Interakcja była dwustronna, ponieważ tłumaczka i osoba głucha również widziały, co dzieje się przed ekranem i mogły komunikować się z przechodniami.

– Naszą misją jest tworzenie przestrzeni do komunikacji. Dzięki zaawansowanej technologii i przekazie na żywo, komunikacja była dwustronna, tworząc wrażenie rzeczywistej, fizycznej obecności na ulicy. Kampania DOOH Real Time to nowość na polskim rynku, która daje duże możliwości dla rozwiązań także biznesowych. Pozwala na bezpośrednią interakcję marki z klientem, prawdziwe reakcje, oferując nowa formę komunikacji.– mówi Andrzej Słomka, dyrektor zarządzający Jet Line. 

 

Jet Line tworzy przestrzeń do komunikacji


Specjalizujemy się w reklamie out of home, rekomendujemy nośniki, projektujemy i produkujemy narzędzia skutecznej komunikacji w przestrzeni. Jesteśmy właścicielem ogólnopolskiej sieci tablic Motorway 12x4m, cyfrowych witryn MORE, samochodów MobiJet  – mobilnych nośników miejskiego outdooru oraz platformy MyLED, służącej do planowania i realizowania kampanii DOOH. Od stycznia 2013r. prowadzimy Fundację Rejs Odkrywców i dzieląc się żeglarską pasją pomagamy młodym ludziom iść dobrym kursem. 

 jetline.pl / facebook.com/Jet.Line.Outdoor   

 

 

Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji

Fundacja Integracja 

Od 28 lat jesteśmy prężnie działającymi  organizacjami, prowadzącymi sieć Centrów Integracja i własną Infolinię. Poza magazynem „Integracja” wydajemy też największy portal o tematyce niepełnosprawności: niepelnosprawni.plprowadzimy kilka serwisów tematycznych oraz kanał Integracja.tv na platformie YouTube.com. Tworzymy głośne kampanie społeczne, nagradzamy Medalem Przyjaciel Integracji, wybieramy Człowieka bez barier, organizujemy Wielką Galę Integracji oraz promujemy Liderów Dostępności. Staramy się likwidować bariery architektonicznecyfrowe i społeczne. Poprzez nasze działania doprowadzamy także do zmian prawa i świadomości społecznej.

https://www.facebook.com/integracja 

 

 

Sebastian Nowak

Trendy w komunikacji 2022/ 2023. Kluczowe wnioski ekspertów IAA POWER HOUR

IAA

Co nas czeka w komunikacji marketingowej w najbliższych miesiącach? Oto kluczowe wnioski ekspertów.

 

Podczas pierwszej odsłony nowego cyklu spotkań online IAA POWER HOUR zaproszeni eksperci – top managerowie wskazali najważniejsze trendy w komunikacji marketingowej. Swoją wiedzą i perspektywą podzielili się reprezentanci agencji reklamowych, agencji mediowych, platform internetowych i wydawców oraz marketerów.

Według reprezentującego agencje kreatywne Rafała Barana, CEO BRIDGE2FUN: komunikat jest ważniejszy niż kanały komunikacji. Poza tym marki czeka obecnie wiele sprawdzianów dotyczących przywództwa, wiarygodności, czy transparencji. Podobnego zdania był Michał Wolniak, President & Head of Advisory VMLY&R, który stwierdził, że w czasach niepewności geopolitycznej klienci oczekują od marek przede wszystkim zaangażowania, szczerości i autentyczności. W jego opinii w czasie kryzysu najszybsze wzrosty przynoszą przemyślane inwestycje w technologię i to one najbardziej kształtują przewagę konkurencyjną.

Piotr Piętka, CEO Publicis Groupe Poland, Ukraine, Baltics występujący jako przedstawiciel agencji mediowych, zauważył, że obecnie, aby odnieść sukces biznesowy, należy postawić na budowanie angażujących i spójnych doświadczeń z markami na całej ścieżce zakupowej. Treści osadzone w celach marki, odpowiedni kontekst, analityka różnorodnych danych oraz efektywne kanały komunikacji – to jego zdaniem – nowa MAGIA.

Izabela Albrychiewicz, CEO GroupM Poland & Cluster Lead CEE podkreśliła znaczenie aspektu ludzkiego. – Media i ich trendy to narzędzia i scenariusze. To od nas, jako ludzi, zależy najwięcej – powiedziała.

W kolejnej części swoim punktem widzenia dzielili się przedstawiciele platform i wydawców. – Less is more – mniej znaczy więcej – powiedziała Justyna Duszyńska CEO/Managing Director Httpool Polska. Jej zdaniem precyzja w doborze kanałów komunikacji, a co za tym idzie grup docelowych, wielokrotnie zwiększa biznesowy sukces.

Na rolę mediów społecznościowych jako głównego kanału sprzedaży internetowej i odkrywania nowych produktów i marek zwróciła uwagę Agata Szeliga-Staszkiewicz, Head of Agencies in CEE, Meta.

– Dlatego tak istotne jest to, by dawać konsumentom nowe doświadczenia: eksperymentować z innowacyjnymi technologiami, jak AR, w połączeniu z krótkimi formami wideo – stwierdziła.

Występujący podczas wydarzenia w dwóch rolach – moderatora i prelegenta – Jovan Protić, COO RASP, swój kluczowy przekaz ujął następująco: Komunikujmy się odpowiedzialnie, w zaufanym i jakościowym kontekście – oto jest przyszłość komunikacji, którą konsumenci docenią.

W ostatniej części wydarzenia głos oddano marketerom. Dariusz Maciołek, CMO BNP Paribas, zachęcił do dbania o kontent i jego autentyczność. Jego zdaniem kanały komunikacji są pochodną tego, co chcemy powiedzieć i zrobić. – Odpowiedzialność przede wszystkim. Działania i komunikacja oparte o wartości mają ogromny impact w czasach spokojnych, natomiast w momentach niepewności ich rola jest kluczowa – dodał.

Zdaniem Grzegorza Wachowicza, Dyrektora ds. Handlu i Marketingu RTV EURO AGD, cyfrowe rozwiązania w komunikacji z klientami to nie tylko domena e-commerce. – W sklepach stacjonarnych już teraz są wprowadzane technologie, które pozwalają na połączenie świata online i offline oraz jeszcze skuteczniejsze docieranie do konsumenta poprzez personalizację przekazu – zauważył.

 

Żródło: IAA

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowe trendy w komunikacji w perspektywie profesora Michała Rusinka. Podsumowanie spotkania IAA Polska

IAA_spotkanie

Profesor Michał Rusinek* był gościem specjalnym noworocznego spotkania członków i sympatyków IAA Polska, które odbyło się w ubiegłym tygodniu. W wystąpieniu dotyczącym trendów językowych wskazał najciekawsze zjawiska w komunikacji, zarówno w dyskursie społecznym i politycznym, jak i w języku reklamy.

Zdaniem Michała Rusinka język komunikacji wzbogaciła przede wszystkim pandemia. Z jednej strony pojawiły się określenia paramedyczne, które wcześniej funkcjonowały wyłącznie w profesjonalnym języku służby zdrowia – np. „szpital jednoimienny”. Z drugiej strony upowszechniło się użycie słów, za pomocą których staraliśmy się oswajać Covid. Zgodnie z zaproponowaną przez polityków metaforyką militarną, pandemia była „w odwrocie” (lub „w natarciu”), a w walce z nią wspierały nas „tarcze” i „przyłbice”. Dzięki zdalnym spotkaniom język polski zyskał nowe, związane z technologią słowa, takie jak czasowniki „zzoomować się” czy „być zmutowanym”, zaś ubranie w którym pokazujemy się w ekranie komputera bez wychodzenia z domu, to już nie „outfit”, lecz raczej… „infit”.

Profesor Rusinek odniósł się również do języka reklamy. Podkreślił, iż oferowane nam produkty najczęściej nie tyle nam czegoś dodają, co jedynie wydobywają z nas coś, co już mamy. Ten trend dotyczy nie tylko reklamy kosmetyków, które wydobywają z nas naturalne piękno.
O ile dotąd reklama stawiała na sprzedawanie nam „ekskluzywności”, o tyle od niedawna – na co zwrócił uwagę profesor – dużo częściej pojawia się szeroko pojęta „inkluzywność”, rozumiana jako otwartość na innych. Odnotować można również wiele nowych słów określających brak akceptacji dla inności, co Michał Rusinek określił jako niepokojące. Zauważył także, że słowo „tolerancja” powinniśmy odnosić jedynie do zjawisk, nie zaś osób, gdyż sugeruje ono od razu relację nadrzędno-podrzędną – inaczej niż „akceptacja”, która sprawdza się w tym kontekście dużo lepiej.

Do języka polityki i języka codziennego wkroczyła również łacina i… ta „lex”. Za sprawą dumnie brzmiących „lex Czarnek” czy „lex TVN” legislacyjne eksperymenty ustawodawcy zyskiwały więcej powagi. Profesor zaapelował też, by nie poddawać się propagandowym zawłaszczeniom znaczeń słów – w języku polityki znacznie zawężone znaczenie mają bowiem, dotąd neutralne, słowa „życie” czy „rodzina”, a negatywnego nacechowania nabrało np. biblijne słowo „uchodźca”.

Profesor Michał Rusinek podkreślił, iż obecnie grupą, która ma i mieć będzie największy wpływ na język komunikacji, są młodzi ludzie. Wprowadzają wiele nowych słów, tworzą memy, będące błyskawiczną reakcją na bieżącą sytuację, a kierunek przekazywania wiedzy zdecydowanie się odwrócił i to młodzi wskazują obecnie starszym pokoleniom – w ich języku „dziadersom” – co należałoby zmienić i jak być powinno.

Spotkanie IAA Polska zdominował temat trendów. Członkowie poprzedniego i obecnego Zarządu stowarzyszenia podsumowali kluczowe prowadzone przez stowarzyszenie inicjatywy: m.in. program wspierający młodych liderów – Marketing Masterminds, projekt związany z jednoźródłowym badaniem mediów, czy działania na rzecz powstrzymania szkodliwych dla branży procesów legislacyjnych. Agnieszka Sora, Prezeska IAA Polska, zapowiedziała też comiesięczne panele interaktywne – w nowej formule i pod nową nazwą IAA Power Hour, które w pierwszym półroczu 2022 roku skupiać się będą na trendach w komunikacji marketingowej. Pierwsze spotkanie z tego cyklu już 2 marca, a jego tematem będą trendy w komunikacji ATL.

*Michał Rusinek to były sekretarz noblistki Wisławy Szymborskiej, teraz prowadzi jej Fundację. Uważny obserwator języka, współautor bestsellera „Dobra zmiana. Czyli jak się rządzi światem za pomocą słów”, profesor na Uniwersytecie Jagiellońskim, członek Rady Języka Polskiego PAN, autor ekspertyz sądowych w sprawach o słowne znieważenie.


Źródło: IAA Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Agencje PR wygrywają kreatywnością [RAPORT]

Walk PR agencje PR

Oczywiste jest, że agencja PR musi odpowiadać na potrzeby klientów. Tempo codziennej współpracy na linii klient-agencja nie zawsze sprzyja jednak pogłębionej refleksji nad długofalowymi oczekiwaniami oraz rozwiązaniami, które je zaadresują. W ramach swojego autorskiego badania agencja Walk PR spytała dyrektorów i managerów odpowiedzialnych za komunikację w różnych sektorach rynku o ich perspektywę współpracy z agencjami public relations. Wyniki pokazują, że zarówno na etapie wyboru partnera, jak i podczas codziennej współpracy, firmy oczekują od agencji PR przede wszystkim kreatywności, za którą często skłonne są dodatkowo zapłacić.

Agencja idealna, czyli…

Respondenci w badaniu Walk PR jako idealną agencję PR określali taką, która jest wsparciem w codziennej pracy – tę cechę 56% z nich wskazało jako kluczową, a kolejne 35% uznało za istotną. Firmy poszukują też gwarancji dobrych relacji z mediami (kluczowe dla 46%, istotne dla kolejnych 40%) i oczekują, że agencja będzie skarbnicą świeżych pomysłów (39% – kluczowe, 58% – istotne).

idealna agecja pr

Przy wyborze agencji do współpracy firmy zwracają uwagę na dedykowany zespół – dla 64% firm to sprawa kluczowa, a dla kolejnych 25% – istotna; na kompetencje zespołu współpracującego często wskazywano także w pytaniu otwartym. Ponadto, dla połowy respondentów kluczowe jest, by agencja znała ich branżę.

idealna agencja pr jaka jest

Fakt, że przy wyborze agencji do współpracy dla klientów liczy się zespół czy doświadczenie agencji nie był dla nas zaskakujący, jednak wyjątkowo ucieszyło nas wskazanie na standardy etyczne agencji jako trzeci istotny czynnik decyzyjny. Rynek profesjonalnych usług PR dobrze odpowiada na tę potrzebę, wychodząc z konkretnymi rozwiązaniami, takimi jak Kodeks Etyki PR czy Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR. Dodatkowo, jako członek UN Global Compact respektujemy w Walk PR 10 zasad zrównoważonego rozwoju.Wyniki badania potwierdziły też nasze przeczucie, że bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze agencji jest również rekomendacja znajomego z branży. Ten parametr – jako wskaźnik NPS (Net Promotor Score) – mierzymy w systemie półrocznym od wielu lat. Prawdziwą dumą napawa nas fakt, że w 2021 roku osiągnęliśmy wynik NPS na poziomie 68, co zbliża nas do światowych love brandów.

Agnieszka Bacińska, prezeska zarządu Walk PR

Pomysł przede wszystkim

Na etapie przetargu dla klientów zdecydowanie najważniejszy okazuje się pomysł. Za kluczowy uznało go 73% menedżerów firm, a kreatywność była też jedną z najczęstszych odpowiedzi w pytaniu otwartym. Bardzo ważny dla klientów jest także zespół przewidziany do codziennej współpracy – kluczowy dla blisko 60% ankietowanych. Oprócz tego często jako czynniki decyzyjne wymieniano m.in. zrozumienie potrzeb i specyfiki klienta, doświadczenie agencji i ogólne przekonanie, że odpowiednio poprowadzi ona projekt.

idelana agencja pr

Codziennie szybko i kreatywnie

Po rozpoczęciu współpracy agencja musi udowodnić swoją skuteczność w praktyce. Za najważniejsze w codziennej pracy agencji firmy uznają: szybkość działania – 56%, jasne KPI i ich realizacja, zorientowanie w branży klienta oraz innowacyjność proponowanych rozwiązań. Za prawdziwie twórcze podejście do codziennych zadań 71% menedżerów zgodziłoby się nawet na wyższe wynagrodzenie dla agencji.

PR w przyszłości

Wybiegając w przyszłość, ponad połowa respondentów wskazała, że rola PR wzrośnie. Jednocześnie nie wymagają oni rewolucji w kompetencjach agencji PR. Wśród pięciu umiejętności uznawanych za najważniejsze przeważają tradycyjne działania PR: tworzenie contentu – 48%, doradztwo w obszarze ESG – 48%, komunikacja kryzysowa – 46% i relacje z mediami – 42%. Respondenci równie często wskazywali na kompetencje digitalowe (42%), a zwłaszcza influencer marketing (46%).

jaka powinna byc agencja pr

 

Pobierz pełny raport 

O badaniu

Badanie zrealizowane zostało przez Walk PR na próbie 52 dyrektorów i kierowników PR z firm reprezentujących różne sektory gospodarki. Wykorzystano kwestionariusz przygotowany przez Walk PR. Badanie prowadzone było w dniach 1.10–5.11.2021.


Źródło: Walk PR 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak zwiększyć efektywność komunikacji w świecie wielu ekranów?

"Efektywność komunikacji marek w świecie wielu ekranów" to nowy raport z badania zrealizowanego wspólnie przez SAR, Google i Kantar. Jakie główne wnioski płyną z niego dla marketerów? Poniżej 10 kluczowych wniosków dotyczących wieloekranowej efektywności komunikacji reklamowej.

Opisywane wynik badania były prezentowane przez jego autorów Michała Protasiuka – Market Insights Manager CEE w Google oraz Michała Zajdla – Head of Media & Digital w Kantar Polska, podczas tegorocznego Forum IAB, Konferencji YouTube Broadcast oraz XXII Kongresie Badaczy organizowanym przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, na którym otrzymali pierwszą nagrodę w plebiscycie publiczności. Ich wystąpienie można zobaczyć w internecie.

zwycięzcy Kongresu Badaczy
Fot. PTBRiO

 

Cały raport jest dostępny tutaj. Poniżej kluczowe wnioski jakie z niego płyną:

Wniosek 1

Telewizja jest skutecznym kanałem, aby dotrzeć do konsumenta z komunikatem reklamowym oraz zbudować świadomość reklamowanej marki, ale przy niskiej częstotliwości kontaktów trudno osiągnąć dobre efekty na dolnych poziomach funnelu

Wniosek 2

Pojedyncza impresja reklamy w środowisku digitalowym charakteryzuje się większą skutecznością w porównaniu do telewizji

Wniosek 3

Wspieranie komunikacji w TV za pomocą wideo online zwiększa efektywność komunikacji

Wniosek 4

Połączenie TV z reklamą na YouTubie bardzo dobrze sprawdza się przede wszystkim w przypadku górnych poziomów funnelu, gdzie widać wyraźny efekt synergii

Wniosek 5

Aby skutecznie wpłynąć na dolne poziomy funnelu, najbardziej efektywna jest reklama na YouTubie wykorzystująca dłuższe formaty oraz kombinacja TV z VOD

Wniosek 6

Krótkie formaty reklamowe dedykowane dla kanałów digital, same lub w połączeniu z telewizją, są skutecznym narzędziem do podnoszenia świadomości marki

Warto  inwestować w dostosowanie kreacji do formatu i kontekstu, ponieważ to przełoży się w jeszcze większym stopniu na skuteczność kopii.

Michał Zajdel, Head of Media & Digital, Kantar

Wniosek 7

Możliwe do pominięcia po 5 s reklamy na YouTubie działają na świadomość nawet wtedy, kiedy są pomijane

Wniosek 8

Inaczej działają te same reklamy na desktop i mobile. Lekka przewaga desktopu w obszarze budowania świadomości, podczas gdy mobile jest bardziej skuteczny we wzmacnianiu dolnych poziomów funnelu

Wniosek 9

Długość kontaktu konsumenta z reklamą przekłada się na efektywność komunikatu reklamowego

Wniosek 10

Kontekst, w jakim reklama jest wyświetlana, ma znaczenie

Na koniec chcieliśmy zwrócić uwagę na jeszcze jedną, palącą kwestię. W raporcie piszemy dużo na temat efektów synergii pomiędzy mediami. Jednak jeśli wiemy na przykład, że nasz spot najlepiej działa w telewizji wzmocniony emisją na YouTubie, to samo reklamowanie się w obu mediach może nie wystarczyć. Potrzebujemy jeszcze wiedzy, że docieramy z komunikatem do tych samych konsumentów, a nie do dwóch oddzielnych, nienakładających się zbiorów osób

Michał Protasiuk, Market Insights Manager CEE, Google

Badanie SAR, Kantar oraz Google zostało zrealizowane w schemacie eksperymentalnym.

Raport o efektywności komunikacji
Fot. SAR, Google, Kantar

Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

dr Michał Lutostański

Indywidualny program MBA. Rozwiń praktyczne umiejętności biznesowe [BRIEF PATRONUJE]

indywidualny program MBA

Większość książek mających stanowić alternatywę dla studiów MBA stara się odtwarzać program nauczania najpopularniejszych uczelni. W przypadku książki Indywidualny program MBA jest inaczej. Jej celem jest przedstawienie w jasny i zrozumiały sposób najważniejszych pojęć ze świata biznesu oraz rozprawienie się z wszelkimi błędnymi przekonaniami na temat przedsiębiorczości. Zbiera ona w jednym tomie nowoczesne koncepcje i konkretne narzędzia pozwalające podejmować dobre decyzje i w pełni wykorzystywać swoje umiejętności.

Aby nauczyć się prowadzenia firmy albo pozyskać nowe kompetencje zawodowe, nie trzeba kończyć specjalistycznych studiów biznesowych. Zdecydowana większość współczesnych ludzi biznesu opiera się w swojej działalności jedynie na zdrowym rozsądku, prostej arytmetyce i znajomości kilku ważnych zasad. Josh Kaufman za główny cel postawił sobie pokazanie w jasny i zrozumiały sposób tych najważniejszych pojęć ze świata biznesu w możliwie jak najmniej czasochłonny sposób.

Jego książka Indywidualny program MBA to kompleksowy i przejrzysty przegląd wszystkich ważnych tematów biznesowych – takich jak przedsiębiorczość, rozwój produktu, marketing, sprzedaż, negocjacje, księgowość, finanse, produktywność, komunikacja, przywództwo, projektowanie systemów, analiza i zarządzanie operacyjne – a wszystko to zawarte w jednym tomie.

Znajdziesz w niej 271 prostych pojęć, nowoczesne koncepcje i konkretne narzędzia, dzięki którym nauczysz się myśleć o biznesie w nowy, przydatny sposób. Wśród najważniejszych zagadnień znajdziesz m.in.:

  • Pięć elementów każdej firmy. Możesz zrozumieć i ulepszyć każdą firmę, dużą lub małą, koncentrując się na pięciu podstawowych kwestiach. Czy wiesz, na jakich obszarach danej organizacji trzeba się przede wszystkim skupić?
  • Dwanaście form wartości. Produkty i usługi to tylko dwa z dwunastu sposobów kreowania wartości dla klientów. Jakie są pozostałe?
  • Cztery metody zwiększania przychodów. Istnieją tylko cztery sposoby, aby firma mogła zarobić więcej pieniędzy. Czy je znasz?

Połącz lekturę tej książki ze swoim praktycznym doświadczeniem i już dziś zacznij efektywniej pracować, podejmować dobre decyzje i wykorzystywać w pełni swoje umiejętności, zdolności i dostępne okazje – bez względu na to, w jaki sposób zarabiasz (lub chciałbyś zarabiać) na życie. Z pomocą tej książki założysz rentowną firmę, uzyskasz ważny awans albo w istotny sposób poprawisz swoje życie osobiste i zawodowe.

***

Moim celem jest ułatwienie czytelnikom dogłębnego zrozumienia działalności biznesowej od podstaw, bez względu na wyjściowy poziom wiedzy lub doświadczenia w tym zakresie.

(…) Dzięki zrozumieniu tych fundamentalnych zasad zyskasz zestaw narzędzi pozwalających podejmować dobre decyzje. Jeżeli zainwestujesz czas i energię w opanowanie omówionych koncepcji, wejdziesz do elitarnego grona jednego procenta ludzkiej populacji, który wie:

  • jak działają przedsiębiorstwa;
  • jak założyć własną firmę;
  • jak udoskonalić istniejącą firmę;
  • jak osiągać osobiste cele za pomocą umiejętności ze świata biznesu.

Traktuj tę książkę jak filtr. Zamiast próbować przyswajać wszystkie dostępne informacje na temat świata biznesu – a jest ich naprawdę dużo – naucz się, które mają największe znaczenie, a potem skup się na tym, co naprawdę ważne: na skutecznym działaniu.

[fragment]

***

Skarbiec przydatnych pomysłów i praktycznych wyjaśnień. Każdy przedsiębiorca powinien mieć swój egzemplarz.

James Clear, autor książki Atomowe nawyki

 

Tę książkę należałoby skatalogować pod hasłem »Koniec wymówek«. Po jej przeczytaniu przestaniesz słuchać ludzi, którzy powtarzają ci przy każdej okazji, że nie jesteś dość inteligentny, dość przenikliwy ani dość dobrze wykształcony, żeby robić ważne rzeczy. Josh zabiera czytelników w niezwykłą podróż po najistotniejszych koncepcjach w biznesie.

Seth Godin, autor bestsellera To jest marketing!

 

Arcydzieło – wprowadzenie do biznesu dla każdego, kto interesuje się tymi zagadnieniami. Niesamowity przegląd wszystkich tematów, które należy opanować. Zawiera całą niezbędną wiedzę, oczyszczoną z modnych sloganów i wodolejstwa. Jedna z najbardziej inspirujących książek, jakie czytałem w ostatnich latach.

Derek Sivers, autor bestsellera Co tylko zechcesz

 

Bez względu na to, czy chodzi o napisanie biznesplanu, organizację pracowni pisarskiej, zaplanowanie dnia, czy przyjęcie systematycznego podejścia do identyfikowania i rozwiązywania problemów, trudno byłoby mi wskazać inną książkę, która miałaby tak pozytywny wpływ na moją całkowitą produktywność i zadowolenie z życia.

Daniel Joshua Rubin, dramatopisarz i autor książki 27 Essential Principles of Story

***
JOSH KAUFMAN jest autorem poczytnych książek na temat biznesu, zdobywania umiejętności, psychologii stosowanej oraz różnego rodzaju wiedzy praktycznej, takich jak Indywidualny program MBA, The First 20 Minutes i How to Fight a Hydra, a także twórcą strony PersonalMBA.com.


Źródło: Wydawnictwo MT Biznes 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#KiszlukRozmawia 65 – Leszek Stafiej

#KiszlukRozmawia Leszek Stafiej

Grzegorz Kiszluk rozmawia z Leszkiem Stafiejem, niezależny doradca ds. strategii marketingowej, komunikacji i mediów.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jakub Krawczyński został PR specialist w better. gaming agency

Jakub Krawczynski

W agencji better. Jakub Krawczyński będzie odpowiadał za strategię komunikacyjną, PR dla wydawców gier, niezależnych studiów producenckich oraz kontakty z mediami i influencerami. Wcześniej był zatrudniony w Wirtualnej Polsce.

Krawczyński był związany z Wirtualną Polską od lutego 2020, gdzie pracował w dziale technologii i gier jako redaktor, a później wydawca i był odpowiedzialny za treści na portalach: Dobreprogramy, WP Tech, Gadżetomania, Komórkomania, Fotoblogia i Polygamia. Wcześniej pracował jako redaktor w PurePC i HDTVPolska oraz był współpracownikiem magazynu „Glissando”.

Better. gaming agency prowadzi działania z zakresu PR, marketingu i produkcji treści wideo dla takich partnerów, jak All in! Games (Chernobylite), Assemble Entertainment (seria przygodówek Leisure Suit Larry), CI Games (Sniper Ghost Warrior Contracts 2) czy Retrovibe (Project Warlock II).


Źródło: Better. gaming agency

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF