...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

5 zasad skutecznej komunikacji

komunikacja

Na podstawie 10 tys. reklam przetestowanych przez firmę Kantar na świecie w 2020 roku badacze postanowili wyznaczyć pięć zasad skutecznej komunikacji, a więc takiej, która zarówno buduje krótkoterminowe wzrosty sprzedaży, jak i wartość marki w dłuższym okresie.

Według Katarzyny Lewińskiej i Zuzanny Jędrzejewskiej z Kantara najlepszymi reklamami w Polsce w 2020 roku były kopie marek: Desperados, Lidl, Otomoto, Rexona, Żubr, E. Wedel, Pepsi i Tyskie. Na świecie były to reklamy takich firm, jak Heineken, Bosch, Burger King, Shea Moisture czy Samsung. Na ich sukces składało się pięć podstawowych zasad.

Wszyscy wiemy, że nie ma jednej recepty na idealną reklamę (a właściwie – całe szczęście, że takowa nie istnieje), jednak analizując najbardziej efektywne kreacje, możemy wyróżnić 5 kluczowych zasad, które decydują o ich sukcesie

Katarzyna Lewińska, Creative Domain Lead Kantar

Po pierwsze: Wyróżnij się!

Żyjemy w coraz większym natłoku informacji. Przebicie się do uwagi konsumenta staje się coraz trudniejsze. Już nie tylko chodzi o wyróżnienie się spośród komunikatów w ramach swojej kategorii. W dobie multiscreeningu i multitaskingu trzeba walczyć o wyróżnienie się z całości długich bloków reklamowych i przykucie uwagi widzów zajętych innymi czynnościami. Można się wyróżnić, odważnie przełamując stereotypy lub też odwagą formy. Ciekawym przykładem przełamywania stereotypów płciowych w lekiej, pozytywnej formie jest reklama marki Heineken z USA.

Po drugie: Pokaż swoją markę!

Niby oczywiste, ale nie zawsze efetywnie dowożone. Wielokrotnie mamy do czynienia z pięknymi reklamami lub wzruszającymi historiami, po których jesteśmy w stanie przypomnieć sobie konkretne klatki, ale zupełnie nie możemy przywołać w pamięci reklamowanej marki, a czasem nawet kategorii. Komunikacja musi mieć silny branding. Jak pokazują badania, nie ma znaczenia długość ekspozycji marki czy forma. Chodzi o to, aby marka była dobrze wkomponowana w komunikat, czy to stając się częścią historii, czy za pomocą brand cues lub też brand heroes. Od lat liderem w tej kategorii jest marka Żubr.

Po trzecie: Powiedz coś istotnego dla odbiorcy!

Silne marki zaspokajają nie tylko funkcjonalne, ale również emocjonalne i społeczne potrzeby konsumentów w danej kategorii, równocześnie demonstrując swoją wyjątkowość. Z jednej strony mogą to być wyższe CSR-owe cele, jak w powyższej reklamie Żubra. Czasem jednak wystarczy wsłuchać się w głos swoich klientów, okazać im zrozumienie i być blisko nich. Tak zrobiła marka Otomoto.

Po czwarte: Wzbudzaj prawdziwe emocje!

Jeśli twoja reklama bawi, wzrusza, intryguje, innymi słowy trafia do serca, a nie umysłu konsumenta, to ma większe szanse na sukces. W dwóch systemach podejmowania decyzji 1 (intuicja) i 2 (racjonalność) to ten pierwszy jest pod większym wpływem reklam. Co więcej, pozytywne emocje, jakie wzbudza reklama, mogą być przenoszone również na markę. Można grać na bardzo różnych uczuciach. Poniżej znajdują się dwa przykłady. Pierwszy to Niemiecka reklama marki Bosch o krótkim i prostym przekazie w reklamie poziomicy: „Wystarczy przymocować, wyrównać, zmierzyć”. Funkcjonalna nuda, jednak emocjonalnie wzruszająca niczym reklamy Allegro sprzed kilku lat.

W reklamach coraz większe znaczenie od kilku lat zaczęła odgrywać muzyka. Bo to czasem dzięki niej jesteśmy gotowi podnieść oczy znad smartfona lub odwrócić się od kuchenki, przy której gotujemy obiad. I tak jest w przypadku reklamy Desperadosa. Nieskrępowana wolność, swoboda, zastrzyk pozytywnych emocji z chwytliwym, świetnie dopasowanym utworem w tle.

Po piąte: Wysłuchaj swojego konsumenta!

Warto słuchać swoich konsumentów, klientów czy użytkowników. Nieważne, czy nazwiemy ten podpunkt Data Driven Decisions, Evidence Based Marketing czy Consumer Centric Design. Nazw ma wiele. Chodzi o to, aby dobrze zrozumieć osoby, do których kierujemy przekaz. Następnie konsekwentnie go budować, ale gdy te potrzeby się zmieniają – nie bać się zmienić siebie. Przykładem marki, która zmieniała swoje platformy komunikacyjne, ale za każdym razem trafia dobrze do odbiorców, jest marka Tyskie. Jako przykład poniżej znajduje się reklama świateczna tej marki z 2020 roku. Jak się okazuje, to wcale nie musi być ciężarówka ze słodkim napojem gazowanym. Może to być pociąg z piwem, obudowany spójnym hasłem platformy „Przejdźmy na Ty”. Ona idealnie adresuje potrzebę jedności w podzielonym i coraz bardziej skupionym na sobie anonimowym społeczeństwie.

Co jeszcze?

To co jeszcze łączy najlepsze reklamy w Polsce i na świecie, to odejście od komunikowania świata wyidealizowanego na rzecz autentyczności, akceptacji i inkluzyjności. Nie trzeba już być idealnym. Trzeba dać sobie i widzom prawo do błędów, akceptacji siebie, niedoskonałości i różnorodności. Oczywiście jako marka lepiej, żebyśmy nie pozwalali sobie na zbyt wiele błędów – szczególnie jeśli chodzi o spójność przekazu. Jak pokazują powyższe przykłady, budowanie platform komunikacyjnych trafia do widzów. W trudnych czasach pandemii miodem na skołatane serca konsumentów był też lekki humor i ogólna swoboda przekazu.

No i „last, but not least” – prostota. W natłoku informacji czasem trudno nam wyłapać wszystkie niuanse. Jeśli w reklamie przekażemy jeden kluczowy benefit – łatwiej go będzie zdekodować. Pokusa opowiedzenia w komunikacji wszystkiego o naszej firmie czy produktach jest zapewne duża. Ale czy nie lepiej powiedzieć jedną rzecz, którą ludzie rzeczywiście zapamiętają, niż wiele, z których większość im umknie?

Jak pewnie łatwo zauważyć podane przykłady reklam adresują więcej niż tylko jedną z podanych zasad. Warto implementować jak najwięcej z nich, a najlepiej wszystkie, aby naj najefektywniej wykorzystać budżety marketingowe.

Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

dr Michał Lutostański

5 trendów od Cisco na Światowy Dzień Wi-Fi

wifi

20 czerwca to Światowy Dzień Wi-Fi. Eksperci Cisco prezentują 5 trendów technologicznych, które będą kształtowały przyszłość sieci bezprzewodowych.

  1. 5G i Wi-Fi 6 – most nad cyfrową przepaścią

Brak dostępu do Internetu sprawia, że połowa światowej populacji ma ograniczone możliwości nauki, rozwoju biznesu czy wdrażania nowoczesnej opieki zdrowotnej. Niemal w każdym kraju cyfrowe opóźnienie dotyka przede wszystkim obszary wiejskie i osoby ubogie.

Najnowsza generacja technologii bezprzewodowych – w tym 5G i Wi-Fi 6 – może w znacznym stopniu przyczynić się do zniwelowania różnic. Dzięki nim Internet może być dostępny w obszarach, gdzie doprowadzenie światłowodów okazuje się niewspółmiernie drogie. Z technologii sieciowych nowej generacji skorzystają pracownicy zdalni, pacjenci i lekarze – dzięki rozwojowi telemedycyny. Usprawnią one także produkcję i edukację. Zdaniem ekspertów Cisco powszechny dostęp do bezprzewodowego Internetu będzie decydującym czynnikiem niwelującym cyfrową przepaść.

  1. Wi-Fi 6 i Wi-Fi 6E – najnowszy standard Wi-Fi

Kolejną generacją standardu Wi-Fi jest Wi-Fi 6, znany również jako 802.11ax. Opiera się na tych samych innowacjach bezprzewodowych, co 5G. Oprócz znacznie większej szybkości przesyłania danych, Wi-Fi 6 zapewnia nawet o 400 proc. większą przepustowość. Jest również bardziej efektywny w miejscach o dużym zagęszczeniu, takich jak sale wykładowe, stadiony i sale konferencyjne.

Dzięki technologii Wi-Fi 6 znacznie ograniczono opóźnienia między wysłaniem żądania a otrzymaniem odpowiedzi, dzięki czemu możliwe jest korzystanie z sieci w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Standard Wi-Fi 6 jest również bardziej przyjazny dla baterii, dzięki czemu użytkownicy urządzeń mobilnych mogą cieszyć się dłuższym czasem ich działania.

Najnowszy ze standardów, czyli Wi-Fi 6E, udostępnia nowe spektrum (więcej kanałów) dla sieci Wi-Fi poprzez dodanie nowego zakresu częstotliwości (6 GHz), co stanowi najbardziej spektakularne zwiększenie spektrum radiowego w historii Wi-Fi.

Wi-Fi 6 to milowy krok w zakresie możliwości sieci bezprzewodowych, radykalnie poprawiający przepustowość i minimalizujący opóźnienia. Wi-Fi 6E dodaje do tego nowe spektrum, które jeszcze bardziej zwiększy te możliwości dając początek nowej generacji powszechnej mobilności.

  1. Podstawy bezpieczeństwa sieci Wi-Fi

Jedną z podstawowych praktyk w zakresie bezpieczeństwa sieci Wi-Fi jest zmiana domyślnych haseł. Większość urządzeń sieciowych takich jak bezprzewodowe punkty dostępu posiada domyślne hasła administratora, które mają na celu ułatwienie konfiguracji sprzętu.

Zmiana domyślnych haseł do urządzeń sieciowych na mocniejsze oraz ich częsta aktualizacja to przepis na prosty, ale skuteczny sposób zwiększenia bezpieczeństwa sieci Wi-Fi.

Wśród innych metod zabezpieczania sieci Wi-Fi warto wymienić szyfrowanie, wirtualne sieci prywatne (VPN), systemy zapobiegania włamaniom oraz ujednolicone zarządzanie zagrożeniami. To ostatnie rozwiązanie oferuje uproszczony sposób integracji wielu funkcji bezpieczeństwa, które są dostępne w jednym punkcie sieci – bez konieczności stosowania pojedynczych rozwiązań od wielu producentów.

  1. OpenRoaming

OpenRoaming to inicjatywa wielu producentów, która została zapoczątkowana przez Cisco. Ma ona na celu zapewnienie lepszego połączenia pomiędzy sieciami komórkowymi i Wi-Fi.

OpenRoaming ułatwia podłączenie urządzenia mobilnego do wysokiej jakości sieci Wi-Fi oraz wygodne przemieszczanie się między sieciami. Dzięki temu użytkownicy i goście mogą automatycznie oraz bezpiecznie nawiązać połączenie w momencie, gdy ich urządzenie znajdzie się w zasięgu kwalifikowanej sieci Wi-Fi. Bez konieczności zgadywania identyfikatora SSID, mylenia portali do logowania czy korzystania z niezabezpieczonych nazw użytkowników i haseł. OpenRoaming to bezproblemowy i bezpieczny sposób łączenia się z siecią bezprzewodową.

  1. Cyfryzacja przestrzeni fizycznych za pomocą technologii Wi-Fi

Setki miliardów metrów kwadratowych powierzchni na świecie pozostają dziś offline. Ani działy IT, ani zespoły biznesowe nie mają wglądu w zachowanie ludzi (klientów, gości, pracowników) czy urządzeń (w tym czujników IoT). Usługi oparte na lokalizacji (jak Cisco DNA Spaces) wykraczają poza łączność bezprzewodową. Wykorzystując dane pochodzące z infrastruktury bezprzewodowej, formułują na ich podstawie wnioski ułatwiające optymalizację. W świecie, w którym urządzenia i aplikacje stają się bardziej inteligentne, DNA Spaces zostało stworzone, po to, by bardziej inteligentne były również budynki. Już teraz wiele firm korzysta z tej platformy do konfigurowania sieci Wi-Fi, lokalizowania zasobów lub tworzenia miesięcznych raportów analitycznych oraz statystyk dotyczących wykorzystania ich biur.

Obecnie nowy zestaw aplikacji ułatwia bezpieczny powrót do pracy. W sytuacji, gdy firmy muszą zachować limity pracowników, liczenie osób w czasie rzeczywistym (poprzez śledzenie kontaktów na podstawie logowań do sieci Wi-Fi) i monitorowanie ich zachowań w oparciu o próg gęstości, pozwala na zachowanie bezpieczeństwa i dystansu społecznego.


Źródło: Cisco

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

ESL Mistrzostwa Polski ponownie rozpaliły polskich fanów CS:GO

ESL Mistrzostwa Polski

Niemal 3 miesiące rywalizacji, 50 tysięcy złotych w puli nagród i walka o tytuł najlepszej drużyny w Counter Strike Global: Offensive. 16 maja zakończył się 22 sezon turnieju ESL Mistrzostwa Polski, którego oglądalność na platformie Twitch osiągnęła ponad 1,4 mln wyświetleń (live views). Zwycięzcą całego cyklu okazała się drużyna HONORIS pod przewodnictwem legend polskiej sceny CS:GO, Wiktora „Taza” Wojtasa i Filipa „Neo” Kubskiego.

Począwszy od fazy zasadniczej turnieju, która rozpoczęła się 8 marca 2021 r., rozgrywki transmitowane były z katowickiego centrum produkcyjnego ESL, ekskluzywnie na popularnej platformie Twitch. ESL wyemitowało w sumie ponad 167 godzin streamingu, a walki o najlepszą drużynę w CS:GO obserwowało ponad 600 tys. unikalnych widzów (średnio 22 tysiące), którzy spędzili przed ekranami ponad 276 tys. godzin. Największym zainteresowaniem cieszyły się oczywiście zmagania finałowe, które odbyły się w weekend 15 i 16 maja. Oglądało je w sumie około 68 tys. unikalnych widzów, którzy kibicowali swoim drużynom przez ponad 68 tys. godzin.

O tym, że ESL Mistrzostwa Polski cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem, świadczy chociażby duża liczba drużyn, które zgłosiły się do udziału w rozgrywkach, a było ich 554, czyli około 2700 osób. Niektórzy brali udział dla zabawy, niektórzy dla pieniędzy, a inni dla chwały, ale w ostatecznym rozrachunku do półfinałów dostały się cztery najlepsze grupy czyli HONORIS, x-kom AGO, Anonymo i Izako Boars.

ESL Mistrzostwa Polski
Źródło: ESL

Adrian KostrzębskiZa nami już trzeci sezon ESL Mistrzostw Polski rozegrany w całości online. Mimo braku zawodników w katowickim studiu, po raz kolejny udało nam się stworzyć wyjątkowe show, które przyciągnęło przed ekrany tysiące fanów esportu. Przy realizacji tego wyjątkowego turnieju pełnymi garściami czerpaliśmy z nowinek, które udało nam się zaimplementować m.in. przy okazji Intel Extreme Masters Katowice 2021, jak chociażby kamerki transmitujące na żywo reakcje graczy czy wyposażanie drużyn w zestawy do przeprowadzania wywiadów na odległość.

Adrian Kostrzębski, Rzecznik Prasowy ESL Polska

Wyjątkowość krajowych rozgrywek organizowanych przez ESL polega też na tym, że dają one możliwość awansu do turniejów międzynarodowych. W tym sezonie jest to faza play-in Intel Extreme Masters Cologne 2021 i DreamHack Masters.

Głośno, głośniej, ESL MP

Komunikacja wokół całego wydarzenia wspierana była przez działania PR, social media oraz poprzez zaprzyjaźnione redakcje, takie jak cybesport.pl i sport.pl. Ta druga została w tym roku oficjalnym partnerem medialnym mistrzostw. Od momentu ogłoszenia turnieju w mediach pojawiło się ponad 1 500 artykułów i wzmianek na temat ESL Mistrzostw Polski, które dotarły do około 4,2 mln czytelników.

ESL Polska za pośrednictwem własnych kanałów społecznościowych oraz kanałów cybersport i talentów związanych z firmą zdołała dotrzeć z informacją o mistrzostwach do ponad 11 mln osób. Dużym zainteresowanie cieszyły się m.in. treści wideo, takie jak cykliczne podsumowania kolejek ESL MP, które na kanale youtube obejrzało ponad 120 tys.  fanów esportu, oraz klipy z najlepszymi akcjami na Twitterze, które zainteresowały ponad 150 tys. osób. W sumie materiały wideo wyświetlone zostały ponad 700 tys. razy.

Do promocji wydarzenia zaangażowane zostały również gwiazdy sceny esportowej ale także sportowej. Warto tu wspomnieć m.in. o specjalnym materiale wideo prezentującym historię tego najdłużej działającego, krajowego cyklu rozgrywek esportowych, w którym wystąpiły takie legendy jak Wiktor „Taz” Wojtas i Grzegorz „Szpero” Dziamałek. ESL pokusiło się także o zainteresowanie nowych fanów, za sprawą filmu tłumaczącego zasady CS:GO z udziałem mistrzyni MMA Joanny Jędrzejczyk.

W projekt zaangażowane było również grono partnerów i sponsorów, do którego w tym roku należały takie firmy jak Sokołów, paysafecard i NTT System. Sokołów już w 2019 roku był sponsorem turnieju Games Clash Masters, rok później zaangażował się w 21 edycję ESL Mistrzostw Polski, a w tym roku był sponsorem polskiej transmisji jednego z największych na świecie turniejów esportowych – Intel® Extreme Masters Katowice 2021. Partnerem statystyk meczowych w trakcie transmisji był natomiast paysafecard, który był również sponsorem IEM Katowice 2021.


Źródło: ESL Gaming

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Helpdesk to już od dawna coś więcej niż tylko komunikacja e-mailowa

helpdesk

Zapotrzebowanie na systemy helpdesk rośnie z roku na rok. Minęły czasy, kiedy systemy opierały się wyłącznie na komunikacji za pomocą poczty elektronicznej. Stopniowo komunikacja e-mailowa była łączona z rozmowami telefonicznymi, a dziś także z innymi powszechnie używanymi kanałami komunikacji, takimi jak SMS, czat internetowy czy komunikatory portali społecznościowych, takich jak Facebook czy WhatsApp. W ten sposób pojawił się tak zwany „omnichannel” platformy komunikacyjnej.

Obecnie na rynku dostępne są dziesiątki mniej lub bardziej zaawansowanych rozwiązań od dostawców krajowych i światowych. Jak wybrać najbardziej odpowiedni system helpdesk dla Twojej firmy?

Wsparcie 24/7 w języku polskim

Wszystkie firmy mają inne potrzeby w zakresie komunikacji, a każde contact center budowane jest w inny sposób. Dla jednych niezbędne jest szybko dostępne 24-godzinne wsparcie techniczne, dla innych wsparcie w języku polskim, a jeszcze inni wolą połączenie helpdesku z zewnętrznymi systemami komunikacyjnymi.

Rozwiązaniem jest omnichannel, który łączy wszystkie kanały komunikacji w jeden system. Dla klientów danego contact center, ale także dla komunikacji wewnętrznej firmy, możliwe jest udostępnienie wszystkich zapisów z dotychczasowej komunikacji, połączone w wyraźne wątki.

Podstawą jest wybór platformy, która ma wysoki poziom SLA wsparcia technicznego, najlepiej w języku polskim. Niestety z naszego doświadczenia wynika, że dostępność wsparcia 24/7/365 nie jest standardem dla wszystkich systemów i nie zawsze można skontaktować się z kompetentną osobą, która rozwiąże nasz problem. Dotyczy to zwłaszcza graczy na rynku globalnym, którzy często nie są w stanie sprostać tym wymaganiom.

Indywidualne rozwiązania

Ważną rzeczą przy wyborze systemu helpdesk jest sprawdzenie, czy podczas instalacji dostawca oferuje ustawienia wszystkich kanałów komunikacji zgodnie z wytycznymi i życzeniami klienta oraz czy oferuje szkolenia dla pracowników, menadżerów i przede wszystkim zespołów IT. Ważne jest, aby w przyszłości samodzielnie zarządzać wszystkimi ustawieniami bez potrzeby dodatkowego wsparcia ze strony dostawcy. Kolejną istotnie ważną kwestią jest czy wybrane rozwiązanie jest efektywne kosztowo.

Rozwiązanie głosowe w formie natywnej

Wadą wielu systemów helpdeskowych jest często część głosowa, która wraz z pocztą elektroniczną jest podstawowym sposobem komunikacji. Połączenie telefoniczne powinno być częścią platformy bez konieczności szukania i instalowania innego zewnętrznego rozwiązania.

Zalecamy wybór natywnego rozwiązania głosowego, tak aby głos był naturalny, w czasie rzeczywistym, a prędkość używanej aplikacji jest natychmiastowa (niektóre systemy zwykle czekają 2-3 sekundy, zanim system będzie mógł zostać ponownie kliknięty, tzw. Responsywność systemu RTA), co podczas komunikacji z klientami jest sporą niedogodnością. W tej dziedzinie najlepiej sprawdzi się rozwiązanie, które zapewnia firma Daktela, będąc operatorem komórkowym i VoIP.

Integracja z innymi systemami

Dostawcy systemów helpdesk zapewniają różne możliwości integracji z zewnętrznymi aplikacjami i systemami. Istotne jest, aby dostępny był otwarty interfejs API. Więksi rynkowi gracze, np. Daktela, mogą zaoferować usługi zespołu integracyjnego, który zapewni konsultację poszczególnych integracji oraz określi możliwości rozszerzenia integracji z kolejnymi systemami.

Dzięki połączeniu CRM z innymi systemami ( np. księgowymi ) możesz zarządzać firmowymi dokumentami i informacjami z jednego bezpiecznego miejsca, w którym archiwizowane są wszystkie dokumenty i korespondencja klienta lub firmy.

Na koniec koniecznie sprawdź, czy system helpdesk działa na zasadzie modułowej, wtedy możesz stopniowo rozbudowywać helpdesk, dokładnie według potrzeb Twojej firmy i zaplanowanego budżetu.


Źródło: PAP

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

W monitoringu mediów nie chodzi o to, aby zbierać publikacje [WYWIAD]

Sebastian Bykowski

Rozmowa z Sebastianem Bykowskim na temat kluczowych zmian na rynku monitoringu mediów, przyszłości branży i potencjału autorskich przeglądów mediów.

Chyba nie przesadzimy, stwierdzając, że dostęp do informacji jest obecnie kluczowym aspektem dla komunikacji, promocji i biznesu?

Zdecydowanie! Jak ważny jest dostęp do właściwej informacji, pokazała pandemia. Firmy, które doceniły ten zasób, znacznie lepiej przeszły przez kryzys, a nawet wykorzystały go do rozwoju. Takie podmioty szybciej znajdowały rozwiązania problemów, a dzięki obserwowaniu swoich klientów, lepiej rozumiały ich położenie i potrzeby oraz dostosowały błyskawicznie ofertę lub nawet całkowicie ją zmieniły. Śledzenie doniesień medialnych pozwoliło markom lepiej przewidzieć trendy i zainwestować swój kapitał w różnego rodzaju projekty biznesowe.

Chciałbym wyraźnie podkreślić, że dzisiaj najważniejszą sferą komunikacyjną są media – zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe, i to one w znacznym stopniu wypełniają nasze życie. Mając odpowiednie narzędzia, np. takie jak monitoring mediów, można czerpać z tego ogromnego zasobu najbardziej aktualne i wszechstronne informacje.

Trudny okres pandemii pokazał wyraźnie, jakie znaczenie miało szybkie reagowanie na zmiany, ale trzeba pamiętać, że w mikro skali większość firm przeżywa większe lub mniejsze kryzysy każdego dnia i dostęp do informacji jest kluczowy w znalezieniu rozwiązań do powstałych problemów.

Na jakie dane może zatem liczyć firma korzystająca z autorskich przeglądów mediów?

To jest ciekawe pytanie, ponieważ sam rynek mediów bardzo dynamicznie się zmienia. Powstają zupełnie nowe źródła i ewoluuje też sama komunikacja, a w związku z tym istnieje potrzeba stosowania i wprowadzania takich parametrów, które będą pozwalały firmom prowadzącym działania komunikacyjne, promocyjne i biznesowe określać efektywność swoich działań.

W przeglądach mediów dostarczanych na specjalnie dedykowanych platformach – jak np. nasz portal Inforia, służących do wizualizowania wyników, odbiorca powinien znaleźć szereg danych, które przede wszystkim wartościują znaczenie informacji w komunikacji – i mowa tu zarówno o atrybutach dotyczących samych materiałów, jak i źródła, w którym zostały opublikowane.

Znajdziemy tam m.in. dane na temat wielkości i zasięgu informacji, opiniotwórczości i siły oddziaływania, wskaźniki dotyczące wartości medialnej, ekwiwalentu reklamowego oraz kontekstu, w jakim dana marka pojawiła się w publikacji.

Oczywiście wszystko zależy od tego, jakie cele postawiono w komunikacji. W przeglądach i raportach jasno można wykazać, czy informacje rozpowszechnione w mediach są efektem pracy działu public relations, marketingu, czy też powstały w wyniku zainteresowania mediów. Jest zatem bardzo dużo wskaźników, parametrów, którymi są opisane wyniki monitoringu, a które pozwalają zrozumieć, jaka była obiektywna wartość budowanego wizerunku czy zasięgu.

Spotykamy się w dosyć ciekawym momencie dla polskiej branży monitoringu mediów i analiz medialnych. Co się wydarzyło? Czy może Pan wprowadzić czytelników w kontekst tej sytuacji?

Tak, oczywiście. Autorskie przeglądy mediów powstają na bazie wcześniej opublikowanych doniesień medialnych, w tym oczywiście takich, które pochodzą z prasy. Mówiąc w dużym skrócie, dostarczamy klientom bardzo szeroką i wielopoziomową „informację o informacji”.

Od lat w naszej branży trwała dyskusja, czy klienci takich serwisów informacyjnych powinni dodatkowo ponosić opłaty za dostęp do treści publikacji prasowych, które podlegają analizie w przeglądach mediów – kwestia sporna dotyczyła zatem zakresu prawa cytatu. Dylemat skończył się na przełomie poprzedniego roku, rozstrzygnięciem sądowym. Upraszając jego sentencję – dostęp do pełnej treści materiałów prasowych jest jak najbardziej możliwy, ale pod warunkiem uiszczenia opłaty dla posiadaczy praw do cytowanych publikacji.

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów – jako lider branży, który prowadzi swoją działalność zawsze z ogromną dbałością dla środowiska prasowego i wydawniczego, podpisał umowę z SDiW REPROPOL – jedynym podmiotem, który na polskim rynku zarządza zbiorowymi prawami autorskimi wydawców. Na bazie tej umowy otrzymaliśmy licencję na monitorowanie materiałów prasowych – tzn. udostępnianie ich klientom korzystającym z przeglądów mediów.

Co to konkretnie oznacza dla marek korzystających z usług firm monitorujących media?

Po pierwsze, pełne bezpieczeństwo naszych klientów w korzystaniu z twórczości dziennikarzy, reprezentowanych przez wydawców prasowych. W ostatnim czasie w mediach pojawiały się informacje, w których w negatywnym kontekście przedstawiano nie tylko firmy monitorujące media bez licencji, ale także podmioty i instytucje korzystające z takich usług. Dzięki podpisanemu porozumieniu i licencjom na monitorowanie prasy, nasi klienci mogą spać spokojnie i nie obawiać się o tego typu krytyczne doniesienia.

Dla wszystkich marek korzystających z usług monitoringu mediów taka sytuacja oznacza, że powinny przeanalizować, czy podmioty, z którymi współpracują, nie naruszają praw wydawców i twórców prasowych oraz czy stać je na ryzyko ewentualnych roszczeń i sytuacji kryzysowych, wywołanych tym, że mogą zostać wymienione w negatywnym kontekście w przekazach medialnych. Ostatecznie, nie można wykluczyć także scenariusza, że brandy korzystające z usług bez licencji zostaną uwikłane w procesy sądowe.

Dlaczego ta kwestia była tak problematyczna w Polsce i jak to zagadnienie jest uregulowane w innych krajach? Czy możemy i powinniśmy czerpać w tym zakresie z doświadczeń i rozwiązań zagranicznych?

W polskim prawie autorskim i prasowym istnieje wiele zapisów, które można różnie interpretować. Zachodzące jednak od wielu lat zmiany w prawie Unii Europejskiej oraz zmieniające się orzecznictwo pokazują, że standardem w zakresie wykorzystywania – cytowania twórczości innych autorów w działalności zarówno medialnej, jak i biznesowej standardem staje się ponoszenie opłat z tego tytułu.

Wydaje się, że w tej sytuacji – zwłaszcza teraz, gdy zbliżamy się do wdrożenia nowej dyrektywy mającej wpływ na prawa autorskie i prawa pokrewne – ta sytuacja staje się także polską rzeczywistością, a każda odpowiedzialna firma powinna mieć świadomość konieczności ponoszenia opłat na rzecz twórców.

Jednocześnie na rynku polskim mamy wypracowane mechanizmy, które umożliwiają szybką adaptację takich rozwiązań. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, powołując organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, jaką jest SDiW REPROPOL, ustalił tabelę wynagrodzeń, która w dość jasny sposób określa wysokość opłat za informacje pochodzące z prasy, wykorzystywane w przeglądach mediów.

Skąd Pana zdaniem przekonanie, że podgląd materiału jest niezbędnym elementem przeglądu mediów. Wydaje się, że liczba danych, które klienci uzyskują na temat konkretnej publikacji i źródła, z jakiego ona pochodzi, jest w zupełności wystarczająca.

Dobre pytanie… Po pierwsze mam wrażenie, że nadal traktujemy publikacje prasowe w trochę „stary” sposób. Kiedyś, gdy informacji było zdecydowanie mniej, rzeczywiście treść każdego materiału oraz to, gdzie się pojawił, jak wyglądał i został odebrany, miało ogromne znaczenie. Natomiast obecnie – w świecie, w którym każdego dnia ukazują się miliony nowych doniesień, zmienił się sposób konsumpcji tych treści, a czytelnicy nie czytają już całych materiałów. Właściwie można zaryzykować stwierdzenie, że potrzeba zapoznania się z pełną treścią powstaje wtedy, gdy materiał bezpośrednio dotyczy odbiorcy lub jest krytyczny dla danej marki. W większości przypadków kluczowe jest to, żeby się dowiedzieć, jaki mógł być impact, zasięg i znaczenie materiału w jakościowej skali, czyli ważniejsze będą wskaźniki i atrybuty, niż to, aby każdy z tych materiałów dokładnie przeczytać.

Jeśli spojrzymy na trendy w zakresie analizowania informacji w innych krajach, to konieczność kontaktu z całym materiałem zdecydowanie spada w priorytetach na rzecz potwierdzenia, że dana publikacja dotarła do grupy docelowej i wywołała zamierzony skutek. Nadal oczywiście będzie istniała potrzeba kontaktu z pełną treścią, gdy materiał ma istotne znaczenie dla marki, ale patrząc całościowo, ta potrzeba w dużym stopniu już dziś została zastąpiona dostępem do raportów o efektach komunikacyjnych takich publikacji.

Z tego, co Pan mówi, wynika, że nie ma chyba obszaru biznesowego, który nie byłby zainteresowany tego typu usługami. Jak Pan prognozuje – jaka jest przyszłość branży monitoringu i analiz medialnych? W jakim kierunku będzie się rozwijać?

Na samym początku powiem, że jedną z kluczowych kwestii, którą obserwujemy, jest to, że branża monitoringu mediów zdecydowanie nie jest już postrzegana tylko jako dostawca rozwiązań dla obszaru public relations i marketingu. Rzeczywiście, bardzo wiele firm dostrzegło, że w mediach jest najbardziej aktualna informacja, a co za tym idzie potrzebna do podejmowania skutecznych, szybkich decyzji biznesowych.

Patrząc w ten sposób, można powiedzieć, że KAŻDY jest odbiorcą usług monitoringu mediów – zarówno wielkie międzynarodowe koncerny, jak i małe lokalne firmy, fundacje, instytucje, urzędy albo marki osobiste. Oczywiście tak, jak potrzeby tych podmiotów i osób będą różne, tak i usługi będą zróżnicowane – inne dla CEO dużej marki, specjalisty od ryzyk biznesowych, a jeszcze inne dla szefa HR, komunikacji marketingowej czy brand managera.

Mówiąc o przyszłości branży kluczowe są trzy zagadnienia: ewolucja mediów, zmiana komunikacji oraz rozwój technologii.

Powstają nowe źródła, które mają inną specyfikę i łączą formy typowe dla różnych mediów – to wszystko powoduje zmiany w procesie wyszukiwania informacji, lepszego ich analizowania. To ogromna siła napędowa do rozwoju usług monitoringu mediów. Z kolei ewolucja mediów wpływa na zmiany w komunikacji, które są katalizatorem nowych potrzeb, a przez to nowych narzędzi potrzebnych do mierzenia takiej komunikacji. To właśnie one powodują, że pojawia się konieczność wprowadzania innowacyjnych metod pomiarowych, a co za tym idzie nowych interfejsów na portalach, wskaźników, opcji analizowania i raportowania.

Aby móc zbierać i analizować informacje – szczególnie przy tak rosnącej liczbie danych, niezbędne jest wsparcie technologiczne. W zasadzie jednymi z najczęściej pojawiających się zwrotów w naszej branży są „sztuczna inteligencja”, „uczenie maszynowe” i „duże zbiory danych”.

W monitoringu mediów nie chodzi już o to, aby zbierać informacje, ale dostarczać te właściwe i tworzyć na ich bazie wiedzę, dzięki której firmy mogą prowadzić jeszcze bardziej skuteczne działania, rozumieć dobrze specyfikę swojej branży oraz wyciągać wnioski, które z tych danych płyną.

Jednym z kluczowych wyzwań, jakie stoi przed branżą monitoringu mediów, jest także przeciwdziałanie fake newsom, czy też informacjom przekazującym mowę nienawiści. To niezwykle istotny aspekt dla życia społecznego, w który również jako zespół jesteśmy bardzo mocno zaangażowani.

Dziękujemy za rozmowę.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

L33T* komunikacja czyli PR w gamingu

pady granie w gry wideo

Głównym założeniem public relations jest utrzymanie pozytywnej reputacji marki oraz utrzymanie strategicznych relacji z potencjalnymi klientami, opinią publiczną, partnerami biznesowymi czy inwestorami. W branży gamingowej, kluczowym działaniem jest komunikacja w społeczności, czyli utrzymywanie strategicznych relacji z graczami, zarówno tymi aktywnymi, jak i potencjalnymi oraz fanami tej dyscypliny. 

Gaming to branża z ogromnym potencjałem i jeszcze większą dynamiką. Ma ogromny udział w dochodach przemysłu rozrywkowego, a najpopularniejsze tytuły generują zyski na poziomie najpopularniejszych produkcji kinowych. Co stoi za sukcesem niektórych tytułów gier, lig esportowych czy turniejów?

Komunikacja w społeczności, czyli oddolne działania, które integrują i wywierają wpływ na community, skupione wokół danej aktywacji. Żadna nowa gra, liga, turniej czy transmisja nie odniesie sukcesu, jeśli nie będzie miała publiczności zaangażowanej, chętnej na wspólną interakcję i przeżycia.

Gracze to dość specyficzna grupa, charakteryzująca się ogromną wiedzą, wysoce wrażliwa na autentyczność docierających do nich treści, dlatego też komunikacja musi opierać się na doskonałej znajomości branży, produktu i zwyczajów społeczności, a tych jest tyle ile tytułów gier. Nawet w esporcie, czyli tym mniejszym wycinku gamingu, społeczności jest wiele – inni są fani CS:GO a inni League of Legends. Jeszcze inną specyfikę mają casual gamerzy, ogrywający popularne tytuły takie jak FIFA czy GTA.

Zaletą, lecz i trudnym wyzwaniem komunikacji poprzez gaming i esport jest łatwość komunikacji bezpośrednio w społeczności. Jest też ogrom “narzędzi”, które można wykorzystać w tych działaniach, lecz wracamy do punktu wyjścia czyli ich znajomości i zwyczajów tam panujących. Dla PR-owca, który wchodzi w ten temat, jest to niemałe wyzwanie i sztuka, choćby dlatego że przeciętnego fana gier czy esportu najłatwiej znaleźć na Discordzie, Twitchu i Twitterze, które, oprócz tego ostatniego zazwyczaj są dosyć egzotyczne.

Kolejnym kluczem dobrego PRu jest język, który w gamingu również bywa specyficzny i aby być dobrze zrozumianym i odebranym w tej społeczności i nie wyjść na laika, należy komunikować się z graczami ich językiem pełnym przenośni, skrótów czy słów, które są stworzone właśnie w tej społeczności. Dzięki temu integracja przebiegnie w miarę szybko i naturalnie.

Zapewnienie mediom wartościowych treści, to kolejne wyzwanie w gamingu – ten segment jest dość obszerny i również charakteryzuje się ogromną różnorodnością – są serwisy tematyczne, skupiające fanów danej dziedziny, jak i portale traktujące gaming multidyscyplinarnie. Dobra znajomość mediów gamingowych, skróci na pewno czas komunikacji i wpłynie na jej efektywność.

W komunikacji gamingowej nie można również zapomnieć o twórcach – influencerach, streamerach, youtuberach, wokół których skupione są społeczności. Z pomocą tych osób można dotrzeć precyzyjnie w preferowany target – lecz tu również kluczowa jest ich znajomość oraz zwyczajów panujących na ich kanałach. Nie ma uniwersalnej metody na komunikację wśród nich. W tym wypadku również należy się wykazać dobrym researchem i obserwacją. Krótka wizyta na kanale, może nie być owocna.

Branża gamingowa charakteryzuje się kreatywnością i nieszablonowym podejściem, i taka też powinna być jej komunikacja. Odpowiedni dobór kanałów i wielopoziomowa wyróżniająca się komunikacja pozwala na efektywne dotarcie.

*L33T w języku graczy znaczy elite, czyli wyjątkowy i dla wyjątkowych


Autorka: 

 

Justyna Oracz – Head of Communications w Fantasyexpo, zastępca Szefowej Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska. Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

 

Celem grupy jest między innymi: zdefiniowanie roli PR (i agencji) w zdigitalizowanym świecie, wykorzystanie narzędzi cyfrowych w realizacji celów biznesowych klientów oraz wypracowanie metod efektywnego mierzenia skuteczności tych działań. Prace Grupy skupione są przede wszystkim na Public Relations jako elemencie działań marketingowych, nowych technologiach i rozwiązaniach w marketingu oraz case studies. Zespół tworzą reprezentanci agencji PR, domów mediowych, wydawców oraz reklamodawców. Szefową Grupy jest Joanna Berlińska, Head of Development w agencji Lightscape.

Grupa Robocza Public Relations IAB Polska

Europejskie działy i agencje komunikacji wciąż mają trudności z osiągnięciem cyfrowej dojrzałości

konferencja wideo

W dniu dzisiejszym rozpoczęła się tegoroczna edycja największego na świecie badania dotyczącego strategicznej komunikacji i public relations. W ramach European Communication Monitor przebadano ponad 2600 profesjonalistów z 46 krajów, uzyskując następujące wyniki:

– Transformacja cyfrowa jest w toku, ale niewiele działów i agencji komunikacji osiągnęło dojrzałość – 39,2 procent praktyków w całej Europie określa swoją jednostkę jako niedojrzałą zarówno w zakresie cyfryzacji komunikacji z interesariuszami, jak i budowania infrastruktury cyfrowej;

– Wideokonferencje zostaną z nami – są częściej wykorzystywane do komunikacji z pracownikami i klientami niż z dziennikarzami i są mniej cenione przez interesariuszy w Europie Wschodniej i Południowo-Wschodniej;

– W swojej codziennej pracy praktycy przyjmują jednocześnie różne role – trendem, na który warto zwrócić uwagę, jest rola doradcy, który pomaga kierownictwu najwyższego szczebla w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych;

– Specjaliści pracujący w świetnie działających działach komunikacji są bardziej zaangażowani w coaching lub doradzanie kierownictwu i współpracownikom na wszystkich szczeblach hierarchii;

– Istnieją znaczne różnice pomiędzy krajami, jak również firmami i organizacjami non-profit w całej Europie.

Wyniki European Communication Monitor 2021 zostały dziś zaprezentowane podczas imprezy inauguracyjnej zorganizowanej przez Europejskie Stowarzyszenie Dyrektorów Komunikacji (EACD). Tegoroczna edycja największego na świecie badania branży komunikacyjnej opiera się na wywiadach z 2644 specjalistami ds. komunikacji z 46 krajów europejskich, dostarczając cennych spostrzeżeń dla public relations, komunikacji korporacyjnej i public affairs.

Oprócz cyfrowej transformacji komunikacji jako głównego tematu, badanie analizuje wykorzystanie wideokonferencji w komunikacji z interesariuszami oraz zmieniające się role specjalistów ds. komunikacji w tworzeniu wartości dla ich organizacji lub klientów. Zbadano wynagrodzenia, kluczowe kwestie strategiczne, jak również cechy charakterystyczne doskonałych działów komunikacji, a bardziej szczegółowe analizy przygotowano dla 22 krajów. Rygorystyczna selekcja uczestników, unikalne ramy badawcze oparte na uznanych teoriach oraz analizy statystyczne spełniające standardy akademickie to kluczowe cechy badania, które po raz kolejny zostało przeprowadzone przy udziale renomowanych profesorów w dziedzinie komunikacji z uczelni wyższych w całej Europie.

Wykres_PRnews4
Źródło: PAP

Liderzy komunikacji patrzą w przyszłość na czas po pandemii. Nie będzie ani powrotu do starych, dobrze znanych rozwiązań, ani nowej normalności, która odzwierciedlałaby dzisiejsze praktyki. Zamiast tego, komunikacja będzie się zmieniać w związku z cyfryzacją na wszystkich szczeblach i pilną potrzebą pokazania jej wkładu w tworzenie wartości. Specjaliści od komunikacji powinni być świadomi kluczowych wyzwań i przyczyniać się do sukcesu organizacyjnego poprzez wcielanie się w nowe role.

prof. Ansgar Zerfass, główny badacz badania i profesor katedry na Uniwersytecie w Lipsku

Zmiany są nieustanne, a specjaliści od komunikacji muszą być w stanie dostosować się do sytuacji, gdy świat zaczyna przechodzić od kryzysu do odnowy. Cyfrowa transformacja komunikacji pomaga sprostać tym wyzwaniom. Musimy wzmocnić naszą zdolność do integrowania oprogramowania z naszymi przepływami pracy i korzystać z narzędzi cyfrowych w naszych zespołach, a także w celu angażowania interesariuszy. Zmiany zawsze niosą ze sobą wiele możliwości. Tegoroczna edycja European Communication Monitor (ECM) pomaga zastanowić się nad niektórymi z nich.

Kim Larsen, szef działu marketingu i komunikacji marki grupy w Danske Bank i prezes Europejskiego Stowarzyszenia Dyrektorów Komunikacji

Technologie komunikacyjne a infrastruktura cyfrowa

Wyniki 15. edycji badania European Communication Monitor pokazują, że wprowadzanie oprogramowania i narzędzi cyfrowych jest koniecznością, a jednocześnie ogromnym wyzwaniem. Zdecydowana większość praktyków w całej Europie podkreśla znaczenie cyfryzacji komunikacji z interesariuszami (87,7%) oraz budowania infrastruktury cyfrowej wspierającej wewnętrzny obieg pacy (83,9%).

Wykres_PRnews
Źródło: PAP

Obecny poziom dojrzałości cyfrowej jest jednak często rozczarowujący. Trzy czwarte działów i agencji ds. komunikacji ma spore doświadczenie w korzystaniu z zewnętrznych platform cyfrowych do komunikacji z interesariuszami oraz w oferowaniu członkom swoich zespołów platform służących do współpracy. Jednak tylko mniejszość jest uważana za dojrzałą, jeśli chodzi o dostarczanie narzędzi cyfrowych do wspierania działań specyficznych dla komunikacji, takich jak zarządzanie zasobami cyfrowymi. Ogólnie rzecz biorąc, dojrzałość cyfrowa różni się znacznie w zależności od rodzaju organizacji: spółki akcyjne są wyraźnie do przodu, a organizacje rządowe pozostają w tyle.

Wideokonferencje do komunikacji z interesariuszami

Pandemia zasadniczo zmusiła dużą liczbę specjalistów od komunikacji do korzystania w wielu przypadkach z wideokonferencji. Pozostaje jednak palące pytanie o jej zastosowanie w świecie „po Covid”. Co ciekawe, choć większość respondentów spodziewa się, że w ich organizacjach będzie wywierana znaczna presja na kontynuację korzystania z wideokonferencji (73,5%), mniej osób twierdzi, że ich organizacja rzeczywiście oferuje stałe wsparcie dla tego typu form komunikacji (62,0%). Sygnalizuje to interesujące przyszłe napięcia między koniecznością uwzględnienia dotychczasowych praktyk, preferencji i oczekiwań interesariuszy a wsparciem i wymaganiami na poziomie organizacyjnym.

Wykres_PRnews3
Źródło: PAP

Tegoroczne badanie sugeruje, że wideokonferencje pozostaną z nami na stałe. Trzech na czterech praktyków zamierza używać ich do komunikacji z interesariuszami, nawet po zakończeniu pandemii. Jednak porównanie krajów pokazuje uderzające i bardzo znaczące różnice w zakresie dalszego poparcia dla tej technologii na całym kontynencie, ze stosunkowo mniejszą aprobatą w Europie Wschodniej i Południowo-Wschodniej.

Przyszłe role specjalistów ds. komunikacji

Specjaliści ds. komunikacji mają bardzo zróżnicowane zadania, począwszy od tworzenia strategii komunikacyjnych i zarządzania zespołami lub działami, poprzez coaching pracowników w zakresie profesjonalnej komunikacji, aż po doradzanie menedżerom najwyższego szczebla w procesach decyzyjnych. Wyniki badań pokazują, że wszyscy respondenci w swojej codziennej pracy przyjmują jednocześnie różne role. W oparciu o system złożony z pięciu ról, największa część profesjonalistów (42,8%) pełni tradycyjnie rozumianą rolę specjalisty ds. komunikacji, następnie menedżera (31,1%), podczas gdy mniej respondentów spędza znaczną część swojego czasu pracy jako trener (27,7%), doradca (26,2%) lub ambasador (23,7%).

Wykres_PRnews6
Źródło: PAP

Ponad połowa badanych praktyków przewiduje, że rola trenera i doradcy zyska na znaczeniu w ciągu najbliższych trzech lat. Obie role są często realizowane jednocześnie. Specjaliści ds. komunikacji pełniący rolę doradcy najczęściej doradzają menedżerom wyższego szczebla lub szefom innych działów w zakresie strategicznych decyzji biznesowych. Doradcy ci mają często ponad 10-letnie doświadczenie zawodowe i przeszli specjalistyczne szkolenia z zakresu koncepcji zarządzania i podejmowania decyzji strategicznych.

pobierz pełny raport


Źródło: PAP

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ewolucja strategii rynkowych. III Międzynarodowa konferencja „Komunikowanie Międzynarodowe w Społeczeństwie Sieciowym” [BRIEF PATRONUJE]

Ewolucja-strategii-rynkowych

Kolegium Zarządzania Akademii Leona Koźmińskiego i Instytut Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Wrocławskiego, we współpracy z sekcją badawczą Komunikacja Międzykulturowa i Komunikowanie Międzynarodowe Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, zapraszają na międzynarodową konferencję naukową „Ewolucja strategii rynkowych – media, korporacje, instytucje”. Wydarzenie odbywa się w ramach drugiej edycji konferencji „Komunikowanie międzynarodowe w społeczeństwie sieciowym".

Zmiany technologiczne wywołane rozwojem Internetu i technologii cyfrowych powodują przemiany strukturalne podmiotów rynku medialnego, ale także szeroko rozumianej sfery biznesu, jak i instytucji społecznych. Pełny obraz zmian można zaobserwować w procesie konwergencji, który w szerokim ujęciu opiera się na przenikaniu się technologii typowych dla innych sektorów medialnych, takich jak elektronika, telekomunikacja czy informatyka. Dynamika tego procesu skutkuje pojawieniem się nowych usług medialnych, a także nowych platform dystrybucyjnych. Proces ten, w dużej części, zgodnie z wpływowym dzisiaj podejściem konstruktywistycznym do analizy technologii, odbywa się w kontekście społeczno-kulturowym, podkreślając rolę społeczeństwa i jego kultury w powstawaniu i rozwoju nowych technologii. Z drugiej strony zachęca inne podmioty, nawet spoza branży medialnej, do wejścia na rynek mediów. Niemniej jednak zmiany w funkcjonowaniu mediów związanych z telekomunikacją i informatyką, głównie te, które są następstwem konwergencji, dotyczą w równym stopniu technologii, otoczenia rynkowego, konsumentów, jak i zachowania podmiotów międzynarodowych.

Organizacje medialne, wchodząc w świat nowych technologii i wielu platform, muszą zdywersykować swoją ofertę, dostosowując ją do różnych rodzajów kanałów i formatów, aby w miarę możliwości dotrzeć do wszystkich segmentów odbiorców, wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Jednakże zmiana technologiczna dotyczy nie tylko samych organizacji medialnych, które wdrażają innowacje. Również szeroko rozumiane podmioty biznesu, jak również instytucje społeczne, doświadczają technologicznej rewolucji, częściowo także po to, by dopasować się do warunków funkcjonowania w trakcie pandemii koronawirusa SARS-COV-2 i po przezwyciężeniu różnorakich sytuacji kryzysowych wywołanych pandemią. Istotnym wątkiem jest to, w jaki sposób komunikują o kryzysie i jakie strategie informacyjne przyjmują.

Nowa epoka rozwoju mediów i technologii niesie ze sobą nowe źródła niepewności, ale też optymizmu. Motorem tej ewolucji mediów jest konwergencja i pewne jest już, że te zmiany okażą się głębokie i trwałe. Jeszcze kilka lat temu wielu obserwatorów było pesymistycznie nastawionych do takich zmian i ich wpływu na model biznesowy mediów. Zmiany technologiczne, które zacierają dotychczasowe – wydawało się – trwałe granice między mediami, telekomunikacją i IT wymusiły przedeniowanie dotychczasowej polityki regulacyjnej w zakresie mediów elektronicznych.

Kluczowymi celami konferencji jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jak zmiany technologiczne wpływają na przemysł medialny, w jaki sposób ewoluuje model biznesowy mediów i jakie pojawiają się tego konsekwencje, wreszcie jakie wyłaniają się nowe możliwości dla graczy medialnych i podmiotów międzynarodowych już w nowej epoce mediów. Organizatorzy konferencji są otwarci również na badania ilustrujące wpływ nowych technologii na sferę stosunków międzynarodowych i dyplomacji.

Gościem specjalnym konferencji będzie prof. Hartmut Koenitz z HKU University of the Arts Utrecht, kierujący EU COST Action 18230 INDCOR (Interactive Narrative Design for Complexity Representations) – siecią badaczy i profesjonalistów z 36 krajów badających wykorzystanie interaktywnych narracji, m.in. na temat globalnego ocieplenia czy pandemii COVID-19, prezes ARDIN (Association for Research in Digital Interactive Narratives). Prof. Hartmut Koenitz jest współredaktorem książki pt. Interactive Digital Narrative. History, Theory and Practice, Routledge 2015 i autorem przygotowanej do wydania książki pt. Understanding Interactive Digital Narratives, Routledge 2021.

Konferencja odbędzie się pod patronatem Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

Weź udział w wydarzeniu

PROGRAM RAMOWY

27 MAJA 2021 R. (CZWARTEK)

09.00-09.15

Otwarcie konferencji prof. dr hab. Grzegorz Mazurek (ALK), dr hab. Gavin Rae, prof. ALK (ALK), prof. dr hab. Przemysław Wiszewski (UWr), dr hab. Magdalena Ratajczak, prof. UWr (UWr)

09.15-10.15

Keynote speaker: prof. Hartmut Koenitz (HKU University of the Arts Utrecht)
„Representations of Complexity – Interactive Digital Narrative Enabling Discourse for the 21st Century”

Narratives have an essential role in recording, communicating and comprehending human existence. As the world around us becomes increasingly complex, traditional narrative forms are no longer adequate for this task. The discrepancy between our complex reality and a discourse still dependening on the newspaper article and the TV newscasts opens up opportunities for political extremism. What is needed instead are narrative representations of complexity. This means to re-invent narrative by using the opportunities afforded by digital media to create representations that contain competing perspectives, offer choices and show the resulting consequences while allowing for repeat experiences.

10.30-12.00

I panel: Media cyfrowe – platformy i algorytmy (prowadzenie: prof. Stanisław Jędrzejewski, ALK)

prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas (WSIiZ Rzeszów), AAA – Alexa Anioł Amazona
prof. dr hab. Jan Kreft, (Politechnika Gdańska), Dlaczego Facebook i Google powinny upaść. W uścisku władzy algorytmów dr hab. Kazimierz Krzysztofek, prof. USWPS , Społeczeństwo 5.0: zbędny czy potrzebny szyld. Reeksje socjologa dr hab. Magdalena Ratajczak, prof. UWr (UWR), Dyplomacja cyfrowa – nowe narzędzia komunikowania międzynarodowego

12.00-12.15 przerwa

12.30-14.30

II panel: Media cyfrowe – dane (prowadzenie: dr hab. Magdalena Ratajczak, prof. UWR)

prof. dr hab. Dariusz Jemielniak (ALK), Społeczeństwo współpracy: jak technologia wzmacnia nasze naturalne dążenia do współpracy
dr hab. prof. UMCS Piotr Celiński (UMCS), Zobaczyć świat w ziarenkach piasku. O dynamice kultury danych prof. dr hab. Włodzimierz Gogołek (UW), Big data w mediach. Identykacja i monitoring treści
dr hab. Wojciech Skrzydlewski, prof. UAM (UAM), Wirtualne symfonie dla każdego – muzyka w cyberprzestrzeni – perspektywa medioznawcy
dr hab. Magdalena Szpunar, prof. UJ (UJ), Kwantykacja życia społecznego

14:30-15.00 Lunch break

15.00-16.30

III panel praktyków: Strategie cyfrowe w mediach (prowadzenie: dr Krzysztof Kuźmicz, ALK; dr Bartłomiej Łódzki, UWR)

dr Robert Stalmach (Newspoint)
red. Marcin Bąkiewicz (Antyradio)
red. Michał Broniatowski (Politico-Onet)
red. Magdalena Jethon (Radio Nowy Świat)
red. Grzegorz Kiszluk (Brief.pl)
red. Stanisław Wryk (Polsat News, UAM)

16.30-17.00 Podsumowanie (dr Justyna Arendarska, UWr)

28 MAJA 2021 R. (PIĄTEK)

09.00-10.30

IV panel praktyków: Strategie cyfrowe w korporacjach i instytucjach (prowadzenie: dr hab. Marta Ryniejska-Kiełdanowicz UWr; dr Justyna Arendarska UWr)

dr Dariusz Gulczyński (Komisja Europejska)
dr Anna Warchoł-Kęsicka (Dyrektor Departamentu Pacjenckiego, Neuca)
Michał Karbowiak (Concordia Design Community Manager Wrocław)
Katarzyna Karpa-Świderek (Doradca Zarządu ds. Kontaktów z Mediami, Fundacja WWF Polska)
Mariusz Wawer (Governmental Relations Leader for Poland & East Europe Region, 3M Poland)
Konrad Weiske (Chief Executice Officer, Spyrosoft)

10.30-17:00

Panele tematyczne w języku polskim i angielskim, w tym panel studencki

Proponujemy następujące bloki tematyczne:

  • Zmiany rynkowe i regulacje prawne (struktura rynku medialnego, podmioty na rynku)
  •  Audytoria mediów cyfrowych (wpływ nowych technologii i konsekwencje)
  • Rynek mediów cyfrowych i rozrywki medialnej (wirtualna rzeczywistość VR, rzeczywistość rozszerzona AR, serwisy Streamingowe OTT, reklama internetowa, e-sport i gry wideo)
  • Zarządzanie w mediach: nowe modele, strategie i narzędzia biznesowe (Big Data, Data Science, Articial Intelligence, Machine Learning)
  • Employer Branding i Digital Public Relations w branży medialnej
  • Praktyki Interactive Digital Narratives w procesie produkcji, projektowaniu i reakcji odbiorców ˇ Analizy integracji działań Interactive Digital Narratives z istniejącymi praktykami dziennikarskimi ˇ Dziennikarstwo cyfrowe (nowe technologie; redagowanie, monitorowanie; źródła wiedzy)
  • Media cyfrowe w komunikowaniu międzynarodowym (e-dyplomacja, komunikowanie się podmiotów międzynarodowych) ˇ Strategie informacyjne rządowych i pozarządowych organizacje międzynarodowe
  • Firmy technologiczne i ich zmieniające się otoczenie
  • Komunikacja przedsiębiorstw

17.00-17.30 Podsumowanie konferencji

Wystąpienia w panelach: I, II, III, IV wygłaszane w języku polskim będą tłumaczone symultanicznie na język angielski.

Partnerzy medialni: BRIEF, Newspoint 

Więcej informacji na stronie konferencji
 

Weź udział w wydarzeniu

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Warsztaty PAP: informacje PR – w poszukiwaniu mistrzostwa formy i treści

warsztaty informacja prasowa PAP

Chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób pisać ciekawe i wartościowe dla dziennikarzy komunikaty prasowe? Jak zadbać o formę graficzną, stylistyczną i merytoryczną, nie wpadając przy tym w pułapkę marketingu? Zapraszamy na cykl bezpłatnych warsztatów z udziałem redaktorów Polskiej Agencji Prasowej, którzy podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Pierwsze spotkanie już 26 maja.

Warsztaty skierowane są do specjalistów zajmujących się komunikacją, relacjami z mediami, PR m.in. w firmach, agencjach public relations, instytucjach publicznych czy stowarzyszeniach. Do wszystkich, którym zależy na skutecznym i wzajemnie korzystnym docieraniu z informacjami do dziennikarzy.

Jak wynika z raportu PAP pt. „Konstrukcja i dystrybucja informacji prasowej”, 77 proc. ankietowanych dziennikarzy korzysta na co dzień z informacji prasowych, ponieważ znacznie ułatwia im to pracę. Jednak wciąż w informacjach prasowych, zdaniem respondentów, zbyt często pojawiają się treści marketingowe (55 proc.). Dziennikarze skarżyli się też na nadmiar zbędnych danych i wypowiedzi w przesyłanej informacji prasowej (39 proc.).

PAP jest unikalną redakcją medialną, ponieważ naszym głównym zadaniem jest tworzenie artykułów i newsów dla dziennikarzy innych redakcji. Nasza wiedza i doświadczenia mogą być bardzo przydatne dla osób specjalizujących się w skutecznej komunikacji do mediów. Zrealizowane przez PAP badanie na temat informacji prasowych pokazało nam, że jest wiele aspektów i niuansów, na które warto zwrócić uwagę, aby treści PR zostały docenione przez dziennikarzy. Pokażemy rzeczywiste problemy i ich praktyczne rozwiązania.

Ryszard Niżewski, współprowadzący warsztatów

W ramach warsztatów odbędą się trzy spotkania w dniach: 26 maja, 2 czerwca oraz 9 czerwca. Każde z nich podzielone będzie na dwie części: teoretyczną oraz praktyczną. Uczestnicy warsztatów będą mogli m.in. przedyskutować z prowadzącymi wszelkie kwestie dotyczące poprawności informacji prasowych pod kątem stylistycznym czy graficznym, a także poćwiczyć tworzenie takich komunikatów.

Aby móc wziąć udział w warsztatach trzeba wysłać zgłoszenie TUTAJ.

Wystarczy jedna rejestracja, by móc uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach.

AGENDA SPOTKANIA

1. Warsztat – 26 maja godz. 10:00 – 12:00

FORMA GRAFICZNA I STYLISTYCZNA INFORMACJI PRASOWEJ

  • Szata graficzna wiadomości mailowych, wykorzystanie formatu PDF, praktyka dziennikarza: w jaki sposób pobieramy tekst informacji prasowych;
  • Poprawność językowa, ortografia i interpunkcja – co irytuje, a co można, praktyka dziennikarza: jakich poprawek najczęściej dokonujemy w tekstach informacji prasowych;
  • Stylistyka informacji prasowej PR, jak się wyróżnić , a jak lepiej nie próbować, praktyka dziennikarza: jak dziennikarz tworzy tekst artykułu lub depeszy.

2. Warsztat – 2 czerwca godz. 10:00 – 12:00

MERYTORYKA I KONSTRUKCJA KOMUNIKATÓW PRASOWYCH

  • Budowa informacji prasowej, elementy tekstu: gotowy artykuł i/lub materiały backgroundowe, wypowiedzi ekspertów/menedżerów – preferowany format, styl, nazwy stanowisk, praktyka dziennikarza: czego najczęściej szukamy i czego brakuje w informacjach prasowych;
  • Prezentacja danych liczbowych, typy badań i sposoby ich przedstawiania, nadmiar i niedobór danych, precyzja nazewnictwa i prezentacja metodologii, praktyka dziennikarza: jakie grafiki i formaty danych liczbowych są przydatne w pracy redakcji.

3. Warsztat – 9 czerwca godz.10:00 – 12:00

DOBRE DOTARCIE I BUDOWANIE RELACJI Z MEDIAMI

  • Przekazywanie informacji dotyczących branż z ograniczeniami (leki, alkohol, tytoń, hazard), pomysły na komunikowanie działań CSR, wspólne poszukiwanie tematów przez dziennikarza i PR-owca, follow up – jak utrzymywać kontakt z dziennikarzem, praktyka dziennikarza: rozmowy z prawnikami i PR-owcami w codziennej pracy redakcji.
  • Multimedialność informacji, zdjęcia (źródła, jakość, licencje, opisy), materiały wideo, podcasty – formaty i zastosowania, praktyka dziennikarza: jak korzystamy ze zdjęć w pracy redakcyjnej.

Warsztaty PAP to jedna z inicjatyw projektu Akademia Komunikacji PAP, w ramach którego będziemy organizować szkolenia, warsztaty oraz prezentować raporty w obszarze komunikacji, multimediów.


Źródło: PAP

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Grzegorz Miłkowski dołącza do zarządu Stowarzyszenia Content Marketing Polska

Grzegorz Milkowski_ContentHouse

Do zarządu Stowarzyszenia Content Marketing Polska dołącza Grzegorz Miłkowski, CEO ContentHouse, który zajmie stanowisko wiceprezesa zarządu odpowiedzialnego za komunikację organizacji.

W maju skład zarządu Stowarzyszenia Content Marketing Polska zostaje powiększony o Grzegorza Miłkowskiego, który – jako wiceprezes organizacji – zajmie się nadzorem nad komunikacją, aspektami wizerunkowymi Stowarzyszenia oraz ofertą dla członków. Od maja br. agencja ContentHouse odpowiadać będzie też za działania PR dla Stowarzyszenia Content Marketing Polska.

Miłkowski w obszarze PR i digital marketingu działa od 15 lat. Jest współwłaścicielem i prezesem zarządu ContentHouse, jednej z wiodących (według Media & Marketing Polska) agencji contentmarketingowych w Polsce. Ekspert ds. digital marketingu w Business Centre Club, który doradza zrzeszonym firmom z zakresu komunikacji oraz transformacji cyfrowej. Twórca Akademii Marketingu (www.akademiamarketingu.edu.pl), projektu edukacyjnego dedykowanego osobom chcącym rozwijać swoje kompetencje z zakresu digital marketingu. Oprócz tego jest właścicielem i redaktorem naczelnym portalu SOCIALPRESS.pl, specjalizującego się w zagadnieniach łączących komunikację, marketing i nowe technologie. Autor książki „Niech Cię widzą w sieci!”, w której dzieli się swoją wiedzą z zakresu budowania mediów firmowych.

Do tej pory zarząd Stowarzyszenia Content Marketing Polska składał się z trzech osób.

Agnieszka Gajzler-Barylska, prezes zarządu SCMP oraz Digital Strategy & Development Director w TVN Discovery Polska. Gajzler-Barylska odpowiada w organizacji za reprezentację Stowarzyszenia, współpracę z International Content Marketing Forum (ICMF), trendy oraz badania w obszarze content marketingu oraz nadzór nad realizacją inicjatyw międzynarodowych.

Katarzyna Sowicka, wiceprezes zarządu SCMP oraz Head of Content w adCookie. Sowicka nadzoruje realizację misji Stowarzyszenia oraz programy edukacyjne i eventy.

Tomasz Wileński, wiceprezes zarządu SCMP, CEO ISLAY.tech i Szef Grupy Roboczej ds. Badań w IAB Polska. Wileński organizuje w Stowarzyszeniu współpracę z liderami projektów, odpowiada za finanse i współpracuje z członkami SCMP w obszarze analityki i badań content marketingu w Polsce.

Stowarzyszenie Content Marketing Polska to organizacja promująca marketing treści i upowszechniająca wysokie standardy działalności wydawniczej. Stowarzyszenie tworzy platformę wymiany doświadczeń pomiędzy przedstawicielami wydawców prasy customowej, mass mediów, twórców branży wydawniczej, agencji marketingowych i klientami. Początkowo organizacja nosiła nazwę Stowarzyszenie Prasy Firmowej (do maja 2014 r.). SCMP organizuje coroczną konferencję Power of Content Marketing oraz konkurs Power of Content Marketing Awards (dawniej Szpalty Roku), w którym oceniane są projekty digital oraz print.

International Content Marketing Forum, którego częścią jest SCMP, to międzynarodowe ciało zrzeszające agencje i wydawców. Jego celem jest popularyzacja dobrych praktyk w działaniach CM. ICMF zrzesza twórców, wydawców i agencje z 17 krajów, m. in. z USA, Kanady, Niemiec, Holandii, Norwegii i Polski. Ich przedstawiciele dwa razy w roku spotykają się, by omówić najważniejsze kwestie związane z rynkiem content marketingu.


Źródło: ContentHouse

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF