5 niezbędnych narzędzi do efektywnej pracy z domu

home office

Praca z domu dla wielu z nas stała się już codziennością. Część firm zrezygnowała z przestrzeni biurowej, wprowadzając obowiązek pracy zdalnej, a druga część wprowadziła hybrydowy model pracy. Tego typu kroki zmuszają nas nie tylko do zorganizowania sobie miejsca do pracy z domu, ale również do wyposażenia się w odpowiednie narzędzia, które umożliwią nam efektywne wykonywanie swoich obowiązków zawodowych. Stworzyliśmy listę 5 podstawowych narzędzi, które ułatwiają pracę z domu, a także sprawiają, że home office staje się znacznie przyjemniejszy.

1. Programy do zarządzania projektami

Tego typu programy mają niezwykle uniwersalne zastosowanie – pozwalają organizować pracę, rozdzielać obowiązki pomiędzy różnych pracowników, a także porządkować własne zadania. Dzięki nim możemy z łatwością uniknąć chaosu, o co nietrudno, zwłaszcza jeśli nasza praca wymaga od nas pamiętania o wielu rzeczach jednocześnie.

Programy do zarządzania projektami to świetna alternatywa dla notesu lub tradycyjnego wpisywania notatek w kalendarzu. Pozwalają one z łatwością rozpisać zadanie do wykonania, określić jego status, a także przypisać do niego odpowiednie osoby. Dzięki nim możemy kontrolować realizację zadania na różnych etapach. Co więcej, niektóre programy do zarządzania projektami posiadają wiele dodatkowych funkcji np. czat, kalendarz oraz powiadomienia o zmianie statusu danego tasku.

W ramach programów wspierających pracę projekt managera można wyróżnić:

Darmowe programy do zarządzania projektami, np.:

  • Asana;
  • Trello;

oraz płatne programy wspierające koordynowanie projektów, np.:

  • PM Compass;
  • TeamWork Project.

Zazwyczaj płatne wersje są bardziej rozbudowane, mają więcej funkcji i może korzystać z nich wiele osób jednocześnie. Z kolei jeśli planujemy wykorzystywać tego typu programy do celów indywidualnych (np. do planowania pracy własnej), to z powodzeniem możemy korzystać z wersji bezpłatnych.

2. Pakiet Microsoft 365

Trudno wyobrazić sobie wykonywanie codziennej pracy bez pakietu narzędzi biurowych Microsoft 365, dzięki którym można: redagować i edytować dokumenty tekstowe, korzystać z inteligentnych funkcji, a także tworzyć prezentacje biznesowe. Word, Excel i Power Point – to trzy programy, które są absolutnie niezbędne dla większości osób, które pracują z domu.

Warto jednak pamiętać, że pakiet Microsoft 365 oferuje znacznie więcej. Obecnie dostępne są różne warianty tego pakietu, które różnią się od siebie przeznaczeniem oraz zawartością. Dzięki temu możemy z łatwością dostosować je do swoich potrzeb i oczekiwań.

Jeśli zdecydujemy się na zakup pakietu Microsoft 365 dla firm, to warto zwrócić uwagę nie tylko na aplikacje, ale również na:

  • typ licencji (np. darmowa czy komercyjna)
  • jej rodzaj (jednorazowa czy subskrypcyjna)
  • ważność (terminowa czy bezterminowa)
  • liczbę użytkowników (na ile urządzeń może być wykorzystywana).

3. Wirtualny dysk

Praca w domu u wielu osób opiera się w dużej mierze na wymianie „ciężkich” plików. Nie zawsze chcemy, m.in. ze względów bezpieczeństwa, przechowywać je na własnym komputerze. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą dyski w chmurze, których zaletą jest nie tylko bezpieczne przechowywanie danych, ale również dostęp do nich z każdego miejsca, w którym mamy łączność z internetem. Wirtualny dysk jest również wygodny z tego powodu, że dzięki niemu nie musimy się martwić o utratę plików i danych w przypadku awarii komputera. Jeśli zapiszemy je w chmurze, to możemy z łatwością uzyskać do nich dostęp z dowolnego urządzenia.

Dysk w chmurze jest także świetną opcją dla rozproszonych zespołów. Dzięki wirtualnym dyskom z jednego pliku może korzystać nawet kilkanaście osób jednocześnie, co w znaczący sposób skraca czas potrzebny na pracę i wymianę informacji.

Bezpłatny dysk w chmurze, np. Dysk Google, jest świetną alternatywą dla subskrypcji przestrzeni wirtualnej, jednak trzeba pamiętać, że darmowe rozwiązania mają bardzo niskie limity na przechowywanie danych. W krótkim czasie może okazać się, że 15 GB bezpłatnej przestrzeni na Dysku Google szybko się zapełni. Stąd, do celów biznesowych, ale również prywatnych, jeżeli chcemy przechowywać np. albumy ze zdjęciami, muzykę czy dokumenty w chmurze – warto wybrać subskrypcję wirtualnego dysku w chmurze, np. Dysk Google w Google Workspace lub OneDrive w pakiecie Microsoft 365.

4. Komunikatory

Praca zdalna wymaga również stałej komunikacji pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu, a także ze współpracownikami zewnętrznymi. Częściowo można tę potrzebę pokryć poprzez rozmowy telefoniczne, ale nie wszystko da się załatwić w ten sposób. Niekiedy niezbędne są kilkugodzinne meetingi, na których omawiane są ważne – często strategiczne – tematy, a także prezentowane są różne wykresy, tabele i inne ważne informacje. W sytuacji, gdy spotkania fizyczne nie są możliwe (m.in. ze względu na znaczne rozproszenie poszczególnych członków zespołu), z pomocą przychodzą różnego rodzaju komunikatory, które w znaczący sposób ułatwiają codzienną komunikację w zespole. Wśród programów, które cieszą się dużą popularnością, można wymienić m.in.: Microsoft Teams (pakiet narzędzi Microsoft 365), Google Meet (Google Workspace), Zoom i Skype.

5. Aplikacje do zarządzania czasem

Jednym z największych wyzwań związanych z pracą w domu jest zarządzanie własnym czasem i zachowywanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Nie jest to zbyt łatwe – zwłaszcza w przypadku, gdy nasze miejsce zamieszkania pełni również funkcję biura. Ponadto w domu nietrudno o rozpraszacze, przez co niekiedy możemy nie wywiązywać się należycie ze swoich obowiązków zawodowych.

W takiej sytuacji niezwykle przydatne mogą być aplikacje do zarządzania czasem, których podstawowym celem jest poprawa produktywności. Przykładem takiej aplikacji jest Toggl Track, który jest świetną opcją dla osób chcących pracować nad poprawą swojej wydajności w pracy. Aplikacja ta pozwala wprowadzać różnego rodzaju zadania oraz oszacować czas, który będzie potrzebny na ich wykonanie. Dzięki temu pod koniec dnia, tygodnia lub miesiąca, będziemy mogli precyzyjnie określić, co zostało zrobione i jak dużo czasu nam to zajęło. Wśród ciekawych aplikacji do zarządzania czasem można wymienić również: Harvest, RescueTime, Kiwake i Pomidoro.


Źródło: Microsoft 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy chat-commerce rozwiąże problem „porzuconych koszyków”?

komunikatory społecznościowe

Nowa rzeczywistość popandemiczna zmieniła sposób konsumpcji, a e-zakupy stały się jej stałym elementem. Dowodem na to jest rosnąca liczba klientów kupujących online - dziś to już 89% internautów, w porównaniu do blisko 60 proc. z 2019 r.(1) Wartość zakupów w ubiegłym roku wzrosła o 40% r/r i wyniosła 70 mld zł(2). Liczba osób kupujących online przekracza już 21 milionów i stale rośnie. Równocześnie ze wzrostem internetowej sprzedaży rośnie też w naszym kraju liczba użytkowników portali społecznościowych. Dziś korzysta z nich 25,9 mln osób, a więc blisko 70 proc. populacji kraju(3).

Ten rok ma przynieść jeszcze szybszy rozwój e-commerce, dlatego priorytetem na najbliższe lata będzie budowa bezpośrednich kanałów komunikacji z klientem i wprowadzenie nowoczesnych modeli sprzedaży. Dzisiaj dotarcie z ofertą do klienta w standardowych kanałach omnichannel już nie wystarcza, a kolejnym elementem wymagającym dostosowania do potrzeb konsumenta jest skrócenie i uproszczenie procesu dokonywania zakupu. Okazuje się bowiem, że dla kupujących najistotniejszymi barierami powstrzymującymi ich przed finalizacją zakupu są właśnie te, które wydłużają proces zakupowy. Jako główne, konsumenci podają przekierowanie ze strony internetowej lub aplikacji mobilnej, w której publikowana jest oferta, na inną stronę, obszerne formularze wymagające podawania zbyt wielu informacji i konieczność zakładania konta w sklepie internetowym. To wymaga czasu, a internauci nie chcą dziś czekać.

Potwierdzają to badania przeprowadzone w maju br., z których wynika, że 48 % Polaków w wieku powyżej 25 lat, którzy robią zakupy w Internecie, rezygnuje z zakupu w sieci z powodu konieczności założenia konta na stronie internetowej sklepu lub zbyt długiego procesu zakupu4.

Dla wielu podmiotów prowadzących sprzedaż internetową rozwiązaniem problemu może okazać się chat-commerce. To bardzo dynamicznie rozwijający się na świecie model sprzedaży, która sprowadzona tu zostaje do prostej i wygodnej dla kupującego konwersacji w najpopularniejszych komunikatorach, takich jak Facebook Messenger, Instagram czy WhatsApp. Już dziś 85% Polaków kupujących w sieci korzysta z portalu społecznościowego Facebook i aż 86%5 z nich używa aplikacji Facebook Messenger. Potencjał portali społecznościowych został już dostrzeżony, a coraz więcej produktów i usług wykorzystuje social media w swoich kanałach komunikacji i sprzedaży. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Gizmi.io, potencjał sprzedażowy Facebooka jest znaczący: 42%6 respondentów kupujących online deklaruje, że kupuje zainspirowane reklamą na Facebooku.

Tomasz UścińskiUżytkownicy poszukują łatwego i szybkiego sposobu na zakupy, ale na swoich warunkach i w środowisku, które lubią. A takim środowiskiem są dziś media społecznościowe i komunikatory. 

Facebook Messenger, to doskonała przestrzeń już nie tylko na reklamę, ale również na sprzedaż – od zapoznania się z produktem do płatności.

Tomasz Uściński, współtwórca platformy chat-commerce Gizmi.io

Czas na skrócenie ścieżki zakupowej

Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce w 2020”, niemal połowie badanych zdarza się̨ sprawdzać́ oferty
i produkty na telefonie komórkowym czy tablecie podczas rozmowy ze znajomymi. Trend ten będzie się jeszcze wzmacniał. Już dziś, ponad połowa respondentów deklarujących robienie zakupów z wykorzystaniem urządzeń́ mobilnych twierdzi, że rozpoczyna zakupy na telefonie, a kończy transakcję na komputerze. Jako powód rezygnacji z zakupów w urządzeniach mobilnych klienci najczęściej podają niewygodne formularze na stronach internetowych oraz niedostosowanie serwisów do urządzeń mobilnych. Młodsi użytkownicy częściej wskazują też na nieadekwatny sposób płatności.

W gronie kupujących w Internecie i korzystających z Facebooka internautów, 43% zadeklarowało, że skorzystałoby z opcji zakupów w modelu chat-commerce, czyli bezpośrednio w wiadomości Messengera, bez przekierowania do innych stron internetowych.

Michał KiełpińskiWyniki badania potwierdzają gotowość Polaków do kupowania w chat-commerce. Dzieje się tak, ponieważ chat-commerce oferuje konkretne i wymienne korzyści, takie jak szybki i komfortowy proces zakupu, możliwość natychmiastowej realizacji potrzeby zakupowej bez odkładania jej na później oraz utrzymanie ścieżki sprzedaży w jednym medium: Messengerze. Dodatkowo wyniki badań potwierdzają otwartość Polaków na nowe i innowacyjne rozwiązania obsługi procesu sprzedażowego.

Michał Kiełpiński, współtwórca Gizmi.io

chatcommerce infografika
Źródło: Gizmi.io

Chat-commerce jest atrakcyjny dla sprzedających

Korzyści chat-commerce dla konsumentów to również szansa dla sprzedających. Dzięki chat-commerce zyskują oni bowiem nowy i atrakcyjny sposób zwiększenia konwersji z kanałów social. Facebook, Instagram czy YouTube przestaje być miejscem reklamy i staje się kanałem faktycznej sprzedaży, zwiększając poziom konwersji. Dzięki chat-commerce marka, sklep internetowy, twórca internetowy czy influencer może zmienić Facebook Messengera we własną aplikację zakupową, która przeprowadzi kupującego przez proces zakupu szybko, łatwo i w komfortowy sposób, pozbawiony wszystkich zniechęcających do zakupu barier. Ponadto, dla podmiotów posiadających już własne sklepy e-commerce, chat-commerce jest kolejnym elementem wzbogacającym i uatrakcyjniającym komunikację z konsumentami, wpisując się tym samym w strategię bycia omnichannel. Z kolei dla twórców, bloggerów czy influencerów nieposiadających własnych sklepów online, chat commerce to narzędzie pozwalające na bezpośrednią sprzedaż swoich treści wprost z Facebooka, Instagrama czy YouTube.

1 Dane za CBOS i z raportu Empemedia „Social Media w Polsce 2021”
2 Dane za Mobile Institute
3 Źródło: badania firmy SentiOne
4 Badanie: Panel Omnibus na grupie 1000 dorosłych Polaków, maj 2021 r.
5 Badanie: Panel Omnibus na grupie 1000 dorosłych Polaków, maj 2021 r.
6 j.w.


Źródło: Gizmi.io

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF