...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Cenna wiedza i inspiracje na Kongresie Public Relations

 

W trakcie dwóch dni pełnych edukacji i inspiracji, specjaliści od komunikacji wygłosili kilkanaście prelekcji, dzięki którym staliśmy się bogatsi o wiedzę w zakresie radzenia sobie z dezinformacją. Dowiedzieliśmy się o sposobach walki z tym problemem, który zdominował media, zwłaszcza od czasu rozpoczęcia wojny w Ukrainie. Uczestników Kongresu Public Relations przywitał Dariusz Tworzydło, dr hab., prof. UW: Rzeszów już od ponad dwóch dekad jest miejscem spotkań i merytorycznej dyskusji o tym, co ważne w naszej branży. Wraz z moim zespołem od 22 lat tworzymy miejsce do wzmacniania i edukacji branży public relations. Prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek nawiązał do sytuacji geopolitycznej i wojny toczącej się za naszą wschodnią granicą: Witam w centrum świata – powiedział Konrad Fijołek Kiedy widzieliśmy się rok temu, debatowaliśmy, a Rzeszów już był wtedy w centrum uwagi całego kraju. Były debaty głównie mediów ogólnopolskich, a w tym roku mamy CNN, BBC, czyli media światowe. A wszystko to za sprawą wojny w Ukrainie – dodał. Projekt od lat wspierany jest między innymi przez Miasto Rzeszów oraz Województwo Podkarpackie.

Przykuć uwagę odbiorcy 

O technologiach w komunikowaniu i wyzwaniach, jakie czekają na specjalistów od public relations opowiadał Sebastian Bykowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny PRESS-SERVICE Monitoring & More: Stawiamy sobie pewne wyzwania dotyczące zmiany w branży PR, bo wiemy, że narzędzia, które do tej pory wykorzystywaliśmy, są niewystarczające. W świecie przepełnionym informacjami, nie da się inspirować bez wywoływania emocji. Największym i najtrudniejszym wyzwaniem PR-owca jest przykucie uwagi odbiorcy dłużej niż na kilka sekund – powiedział ekspert od monitoringu mediów, który pod koniec wystąpienia zapowiedział rebranding swojej firmy: Chcielibyśmy zaprosić Was do świata PSMM Monitoring & More, gdzie pod jednym dachem będziecie mogli znaleźć wsparcie partnerów nie tylko od monitoringu mediów, ale też od rozwiązywania wszystkich wyzwań, które ten nowy świat komunikacji przed Wami stawia – dodał na koniec.

Fake newsy i manipulowanie przekazem

Debatę na temat dezinformacji poprowadził Tomasz Kułakowski, rzecznik prasowy Krynica Vitamin, były wieloletni korespondent Polsatu w Moskwie: Dezinformacja chowa się za maską. Dezinformacja nie zna granic, bo ktokolwiek może dezinformować skądkolwiek – powiedział rozpoczynając debatę. Swoją definicję tego zjawiska zaprezentowała również Karolina Łuczak, Kierownik Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska: Manipulowanie informacjami występuje nie tylko w polityce, ale również w naszym codziennym życiu. Patrząc na media społecznościowe, na co dzień możemy spotykać się z fake newsami. Bardzo często nie odróżniamy opinii od informacji. To jest bardzo duży problem, bo kształtujemy ją na podstawie wypowiedzi użytkowników Internetu. Małgorzata Bajer, Dyrektor ds. Komunikacji, Promocji i Marketingu, Rzecznik Prasowy PGE Narodowy wskazała, że dezinformacja to: …manipulowanie przekazem, manipulowanie prawdziwymi informacjami, które w danym przekazie występują w znikomej ilości.

O cyberbezpieczeństwie

Drugi dzień Kongresu zdominował temat cyberbezpieczeństwa. Dyskusja o zagrożeniach związanych z funkcjonowaniem w sieci została podjęta m.in. w debacie pn. „Cyberbezpieczeństwo jako wyzwanie dla procesów komunikacyjnych XXI wieku”, prowadzonej przez Nell Przybylską, Dyrektor ds. PR i Komunikacji w Fundacji Digital Poland. Na pytanie, jak uniknąć pułapek i kryzysu wizerunkowego w czasie cyberataku odpowiadali Magdalena Grochala, Ekspertka w zakresie komunikacji i public relations, Symetria PR oraz Mariusz Prociewicz, CISO w Silky Coders, Grupa Kapitałowa LPP. Zaś o cyberbezpieczeństwie jako elemencie budowy tożsamości korporacyjnej opowiadała Anna Olszewska, Dyrektor Departamentu Komunikacji w Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A. Na koniec o fake newsach opowiedział również gość specjalny Kongresu – podpułkownik Brett Lea – oficer ds. public affairs w 82. Dywizji Powietrznodesantowej armii amerykańskiej. Wykładowca historii wojskowości w Akademii Wojskowej Stanów Zjednoczonych w West Point wyjaśnił, jak wygląda sposób komunikacji z mediami i społecznością lokalną w trakcie trwania wojny.

 

Na temat Kongresu

Kongres Profesjonalistów Public Relations to ogólnopolskie wydarzenie, łączące od ponad dwóch dekad środowisko i ludzi zajmujących się problematyką komunikacji i PR. Jego organizatorem jest firma Newsline Sp. z o.o. Na program spotkania składają się wystąpienia plenarne, debaty i sesja naukowa. Kongres stanowi forum dialogu, inspiracji i integracji wszystkich tych, którzy tworzą branżę: praktyków, naukowców i pasjonatów. Kongres Public Relations odbywa się w Rzeszowie od 2001 roku i stanowi miejsce spotkań przedstawicieli branży public relations z Polski.

To już XXII spotkanie specjalistów z branży public relations, któremu patronowali: Polskie Stowarzyszenie Public Relations oraz Stowarzyszenie Agencji Public Relations. Partnerem Strategicznym był Totalizator Sportowy. Sponsor główny to PRESS-SERVICE Monitoring &  More. Partnerem Głównym był PKN Orlen Partnerem merytorycznym Kongresu był Uniwersytet Warszawski (Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii), a organizatorem Newsline Sp. z o.o. Pozostali partnerzy to: PGE Narodowy, Orange Polska, Rzeszów – stolica innowacji, Województwo Podkarpackie, Ideo Sp. z o.o., Ideo Force.

Partner logistyczny: Ford Polska

Partner medialny: Polska Agencja Prasowa SA,

Patroni medialni: Grupa RMF, OOH Magazine, Brief, Mediarun, Nowy Marketing, Portal PublicRelations.pl, MARKETING przy kawie, Medialna Perspektywa, portalmedialny.pl, QBusiness.pl – Biznesowy Serwis Informacyjny, Polska Izba Artykułów Promocyjnych, Redakcja Business INTELLIGENCE, SECURITY MAGAZINE, RIG Katowice

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

SAPR prezentuje Program Działań na 2021 rok

plan dzialan

SAPR to obecnie społeczność 27 agencji z całego kraju, ponad 400 konsultantów PR, z których kilkadziesiąt zaangażowało się bezpośrednio w prace Stowarzyszenia – w grupach roboczych, grupach wykonawczych, czy już na rzecz działań, jakie planujemy na ten rok. Dodam, że wiele z tych planów już jest realizowanych. Dzięki temu chcemy wnieść poważny impuls ożywienia na polskim rynku usług PR. Taki impuls jest bowiem bardzo potrzebny i oczekiwany.

prof. Dariusz Tworzydło, Prezes Zarządu SAPR

Think Tank PR  powołany razem ze Stowarzyszeniem w październiku 2020 – ma się rozwinąć w bieżącym roku jako intelektualny hub i centrum idei branży PR. Po ubiegłorocznym badaniu nastrojów w sektorze usług PR, w tym roku planowane są badania dotyczące ewolucji produktów PR oraz tego, jak w oczach Klientów zmienia się postrzeganie komunikacji PR. Rozwinięty zostanie również projekt badawczy pełniący funkcję „Barometru nastrojów” w polskim PR, zwłaszcza sektora usług i relacji agencje-Klienci. Wiedza analityczna i raporty będą skierowane głównie do agencji członkowskich, ale częścią wyników SAPR będzie się dzielił także z Klientami tych agencji, a w zakresie wniosków szerszych – również z całą branżą PR w Polsce oraz jej interesariuszami.

Program Szkoleniowy SAPR skupi się na treściach zwiększających wiedzę i kompetencje pracowników agencji członkowskich Stowarzyszenia. Na ich potrzeby jeszcze przed wakacjami uruchomione zostaną dwa kursy. Jeden z nich – „ePR & Digital” to kompleksowy cykl zajęć pogłębiających kwalifikacje i umiejętności w zakresie cyfrowych technik i know-how stosowanych we współczesnym PR. Obejmie m.in. takie dziedziny jak Social Media, SEM i SEO, czy planowanie kampanii on-line. Drugi kurs („3PR – PRogram PRaktyków PR”) dostarczy pracownikom agencyjnym wiedzę na temat metodologii w najważniejszych dziedzinach PR oferowanych Klientom jako usługi konsultacyjne – takich jak komunikacja kryzysowa, strategie komunikacji, storytelling, czy Brand PR.

Program SAPR 2021
Źródło: SAPR

Program obu kursów jest nieprzypadkowy. Został skonfigurowany na podstawie szerokich badań wśród pracowników agencji.

Jeszcze w ub. r. przeprowadziliśmy badanie, w którym wzięło 216 pracowników firm członkowskich. Wskazali nam, jakich szkoleń najbardziej potrzebują i oczekują. Nasze oba kursy są wręcz matematyczną odpowiedzią na te potrzeby. Do zajęć zaangażowani też będą eksperci z zewnątrz – zwłaszcza w kursie „ePR & Digital”.

Karolina Borkowska, Członek Zarządu SAPR

Zapowiedziała też, że po wakacjach być może kursy te zostaną udostępnione również w formule otwartej dla PR-owców spoza agencji członkowskich SAPR.

Zarówno Think Tank, jak i nasze szkolenia skupiają się na dostarczeniu ekskluzywnej wiedzy profesjonalnej i rynkowej przede wszystkim pracownikom i managerom agencji członkowskich szukającym odpowiedzi na wyzwania współczesnej sceny usług PR. Priorytetem SAPR jest bowiem działanie na rzecz swych członków. Nie chcemy być klubem prezesów, a organizacją która dostarcza konkretne benefity całej społeczności konsultantów naszych agencji PR – od praktykantów po osoby zarządzające. Nie mamy wątpliwości, że wzrost standardów i kompetencji w naszej społeczności bardzo pozytywnie będzie procentował także dla Klientów agencji i ogólnie wpływał korzystnie na cały rynek usług PR 

Adam Łaszyn, Wiceprezes SAPR

Standardy Profesjonalne Branży Usług PR to kolejny projekt, który w bieżącym roku zostanie zrealizowany przez SAPR. Będzie to kompleksowy przewodnik zasad i najlepszych praktyk w relacjach agencja-Klient, agencja-media, agencja-agencja, wewnątrz firm PR, w kontaktach z innymi interesariuszami, etc. Katalog ten obejmie też standardy wobec nowych wyzwań, przed jakimi w tych relacjach dziś stajemy świadcząc usługi PR – takich jak kwestie trollingu, fake news, czy pracy zdalnej.

Książka o roboczej nazwie „Jak współpracować z agencją PR?”. To pozycja podręcznikowa, swoista „instrukcja obsługi agencji PR” przygotowywana już przez ekspertów SAPR, która adresowana będzie do klientów agencji oraz do firm PR, które się rozwijają. Jej celem będzie pokazanie kluczowych elementów dotyczących relacji agencja-klient, m.in. form i obszarów współpracy, jej zasad, podejścia strategicznego, jak i sposobów rozliczeń, ale też kultury tej współpracy oraz dobrych praktyk. Planowane są także kolejne publikacje SAPR o takim praktycznym wymiarze dla rynku usług PR.

Kongres PR i nowy konkurs branżowy. Sytuacja pandemiczna wciąż ogranicza wiele działań zarówno public relations, jak i środowiskowych. Ale SAPR planuje w tym roku wypełnić luki w zakresie zarówno środowiskowego spotkania uzupełniającego Kongres w Rzeszowie, jak i dotyczące nowej, świeżej formuły nagród branżowych promujących najlepsze praktyki, zjawiska oraz zespoły polskiego świata PR i jego interesariuszy.

Współpraca z PSPR i partnerstwo z uczelniami. Społeczność pracowników i managerów SAPR tworzy m.in. wiele osób czynnych naukowo na uczelniach oraz społecznie w innych organizacjach. To zatem naturalny obszar współpracy Stowarzyszenia w realizacji takich projektów jak Think Tank, program szkoleniowy, standardy branżowe, czy publikacje. Szczególną rolę odgrywa tu Partnerstwo z PSPR.

Większość osób tworzących władze Stowarzyszenia jak i wielu pracowników agencji członkowskich to jednocześnie członkowie PSPR, podobnie jak wielu pracowników Klientów, dla których pracują agencje SAPR. Oczywista jest zatem nasza kooperacja z PSPR jako organizacją wręcz organicznie tworzącą z SAPR zręby budowanego ekosystemu branży PR w Polsce. Już realizuje się to np. przy wspólnym tworzeniu realnych podstaw samoregulacji naszej branży. Myślę, że 2021 rok przyniesie tu ważny postęp.

  Szymon Sikorski, Członek Zarządu SAPR

Ważnym elementem naszych działań jako Stowarzyszenia będzie też w tym roku Promocja Sektora Usług PR w Regionach. Większość agencji członkowskich SAPR jest z ośrodków regionalnych i całemu naszemu Stowarzyszeniu zależy, by Klienci w całej Polsce, wiedzieli że usługi PR na najwyższym krajowym poziomie standardów mogą uzyskać właśnie od firm regionalnych będących blisko ich otoczenia. Planujemy cykl spotkań w tej sprawie w kilku miastach Polski.

Szymon Sikorski, Członek Zarządu SAPR


Źródło: Informacja prasowa SAPR

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF