Jak zostać pracodawcą marzeń? Odpowiedź na to pytanie poznaliśmy podczas DES’21

Dream Employer Summit 2021

Pierwsza edycja programu Dream Employer dobiegła końca. Zwieńczeniem i podsumowaniem całorocznych działań była konferencja Dream Employer Summit, podczas której odbyło się wręczenie wyróżnień laureatom konkursu DE.

16 godzin wymiany wiedzy i doświadczeń, 20 merytorycznych prezentacji, 3 panele dyskusyjne i wręczenie tytułów Dream Employer. Tak można podsumować konferencję Dream Employer Summit, która odbyła się 7 i 8 czerwca w formule online.

Konferencja Dream Employer Summit 2021 poświęcona została tematowi zmian, jakie nastąpiły na szeroko rozumianym rynku pracy i w relacjach pracodawca – pracownik w wyniku pandemii. Zmieniają się modele biznesowe, powstają nowe szanse, zmieniają się systemy pracy i rola lidera w organizacji. Przechodzimy w zupełnie nową rzeczywistość i stajemy przed nowymi, zupełnie odmiennymi niż dotychczasowe wyzwaniami. Celem konferencji było odpowiedzenie na pytanie, jak przygotować się do nowego.

Dream Employer to redefinicja rynku i sposobu pracy. Odkrywanie na nowo roli lidera, współpracy i budowania zaangażowania w zespołach, a to wszystko usystematyzowane zostało w oparciu o znakomitą wiedzę ekspercką i najnowsze trendy. Nie zabrakło też tematyki nowych technologii, które umożliwiają rozwój i wynoszą współpracę w obszary nowoczesnych, eksplorowanych wciąż rozwiązań. Jednak najważniejszy w programie okazał się człowiek, jego potencjał i potrzeby związane z pracą jutra. Emocje, elastyczność i dbałość to tylko niektóre z filarów wyznaczających przyszłe doświadczenia pracowników. Firmy, które to rozumieją, zakończyły roczny cykl działań DE, wychodząc z niego ze statuetką wymarzonego pracodawcy.

Monika Domańska – budujrelacje.com, członek Rady Programowej Dream Employer oraz prelegentka DES’21

Prelegenci DES’21 podzielili się swoją wiedzą i praktykami w wystąpieniach podzielonych na 8 kategorii: nowe doświadczenia, nowe oczekiwania, nowe przywództwo, nowe kompetencje, nowa rzeczywistość, nowe szanse, nowe wyzwania oraz diversity&nclusion. Szczególną uwagę poświęcili tematom związanym z przywództwem i zmieniającą się rolą liderów oraz działów HR w organizacjach, modelami zarządzania inkluzywnego i tzw. servant leadership, budowaniem i zmianą kultury organizacyjnej oraz skutecznym jej wyrażaniem w działaniach EB, różnorodnością związaną z wiekiem i z rodzajem wykonywanej pracy, holistycznym podejściem do dbania o dobrostan/wellbeing pracowników oraz talentami w organizacji – jak je pozyskiwać i jak o nie dbać.

Konferencja Dream Employer Summit 2021 to przede wszystkim odpowiedź na wiele wyzwań, przed którymi stoją dziś organizacje. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że cyfryzacyjne przyspieszenie zmieniło i nadal zmienia podejście, modele, metody i narzędzia pracy. Transformacja cyfrowa owszem dziś jest niezwykle istotna, natomiast nie mniej istotnym wyzwaniem jest również zmiana organizacji pracy w firmach, a taka zmiana nie jest i nie będzie łatwa. Praca zdalna nie jest bowiem jedynie zmianą natury technicznej, ale prawdziwą rewolucją w relacjach między pracownikiem a pracodawcą. Wypowiedzi ekspertów i prelegentów tylko potwierdziły, że żeby ów proces zmian mógł zakończyć się sukcesem, pracownicy muszą rozumieć zmianę i w niej uczestniczyć. Sukces lub porażka w dużym stopniu zależy od liderów, których rolą jest komunikowanie przyczyn zmian i ich przełożenia na sytuację zatrudnionych. Przywództwo strategiczne i wspomagające będzie miało ogromne znaczenie, a dbałość o dobrostan pracowników powinna być bez wątpienia elementem strategii biznesowej. Bardzo wysoko oceniam jakość merytoryczną programu Konferencji – zostały poruszone tematy, które są ogromnym i potrzebnym kompendium wiedzy, doświadczenia i praktyki po minionym roku, który niezaprzeczalnie był bardzo trudnym okresem dla rynku pracy.

Katarzyna Oracz, Well-Being Expert, JoinMe, prelegentka DES’21  

Wieczorem pierwszego dnia konferencji odbyło się przyznanie tytułów Dream Employer 2021. Wśród wyróżnionych znalazły się takie firmy jak: Bouygues Immobilier Polska Sp. z o.o., Enxoo sp. z o.o., Nexera Holding Sp. z o.o., Capgemini Polska Sp.z o.o., KatalogMarzeń.pl Joanna Zubik-Borucka, Tomasz Zubik s.c.. Laureatem tytułu Dream Employer Grand Prix został Tradedoubler Sp. z o.o..

laureaci Dream Employer
Laureaci Dream Employer 2021 wraz z organizatorami i członkami Jury konkursu, fot. Beata Kościuczyk.

Wydarzenie spotkało się z bardzo dobrym, pozytywnym odbiorem uczestników, którzy utwierdzili nas w przekonaniu, że taki program na polskim rynku jest potrzebny, a zarówno pracodawcy jak i pracownicy chcą się angażować w całoroczne działania i poszerzać swoją wiedzę w zakresie różnorodności w organizacjach i budowania  kultury organizacyjnej odpowiadającej nowym wyzwaniom i oczekiwaniom.

„Słuchajcie – skończyłam pracę, wyłączyłam Teamsy i telefon i chcę być jeszcze na tej konferencji – dziękuję za tę atmosferę :)”.

„To spotkanie pomogło mi udowodnić, że jestem na dobrej drodze, jeśli chodzi o kontakty z pracownikami i przełożonymi 💪🏻😎”.

„Bardzo rzeczowe i realne podejście do problemów dnia codziennego nie tylko działów HR. Dziękuję i do zobaczenia”.

Na scenie Dream Employer Summit wystąpili m.in. dr Maria Mycielska (ICAN Institute), Paulina Maslich i Anna Rząca (DOTWAY), Magdalena Kamińska (BIG CALL), Izabela Bartnicka (Digital University), Maja Gojtowska, Karolina Karwowska, Anna Macnar (HRM Insitute), Adrian Martinez (HR Embasssy), Sandra Bichl i Anna Zadrożna (Career Angels), Jolanta Piątkowska (Growth Advisors), Monika Reszko (RemoteSchool.Net), Maciej Hassa (Jobflow/Be About), Paulina Mazur, Patrycja Załuska (RE: START KARIERY), Nadia Harris (Remote School), Agnieszka Zawadzka-Jabłonowska (Akademia Leona Koźmińskiego).

Konferencję poprowadził Kuba Sito (ChilliZet).

Przegapiłeś/aś wydarzenie?  Nic się nie stało!

Teraz możesz wykupić dostep do nagrań prelekcji i paneli eksperckich na tydzień lub miesiąc. Zakup dostepu gwarantuje możliwość nieograniczonej liczby odtworzeń w danym okresie czasu.

CHCĘ DOSTĘP DO NAGRAŃ DES’21!

Program Dream Employer jest inicjatywą, za którą stoi idea edukowania i uświadamiania pracodawców oraz działów HR i marketingu o zmianach zachodzących na szeroko rozumianym rynku pracy takich jak wielopokoleniowość, rozproszenie zespołów, zmiany w modelach zarządzania zasobami ludzkimi czy nowe oczekiwania pracowników. Program powstał z inspiracji i potrzeb samych przedsiębiorców stojących wobec wyzwań związanych z przyspieszającym zjawiskiem wielopokoleniowości w organizacjach. W ramach programu dzielimy się wiedzą naszych ekspertów, doświadczeniem pracodawców, którzy z powodzeniem realizują transformację swoich firm oraz doświadczeniem liderów, których postawa inspiruje. Całoroczna aktywność obejmuje publikację raportów, komentarzy i artykułów eksperckich, organizację i wsparcie bezpłatnych webinariów, realizację podcastów, organizację spotkań networkingowych oraz wsparcie inicjatyw, konferencji i publikacji skierowanych do interesariuszy relacji pracownik – pracodawca.

Więcej o programie Dream Employer: dreamemployer.pl

Więcej o konferencji Dream Employer Summit: konferencja.dreamemployer.pl

Partnerzy programu Dream Employer: E. Wedel, Żabka, PKN ORLEN, Centrum Kreatywności Targowa, Krajowa Izba Gospodarcza, GfK, Made in PR, Digitree Group, Inicjatywa Firm Rodzinnych, Izba Gospodarki Elektronicznej

Partnerzy merytoryczni konferencji: Sodexo Benefits and Reward Systems, Indeed, PZU Cash, Digital University, Jobflow, Be About, Growth Advisors, DOTWAY, Career Angels, Remote School, Karolina Karwowska, Monika Reszko, Adrian Martinez, Re:Start Kariery, HRM Institute,

Partnerzy wspierający konferencji: Goldenline, Diversity Hub, Mental Health Center, Mental Health Helpline, MT Biznes, BIBLIO, ICAN, MBE: Group

Patroni mediowi: ChilliZet, HR Business Partner, MITSloan Management Review, ICAN Management Review, Poradnik Przedsiębiorcy, Silanauki.pl, Głos Mordoru, Ladybusiness.pl

Partnerzy DES

Anita Florek

Najlepsze organizacje to te, które stawiają człowieka w centrum uwagi. Przyznano tytuły Dream Employer 2021

laureaci DE

7 czerwca podczas konferencji Dream Employer Summit odbyła się Gala wręczenia nagród w konkursie Dream Employer. Tytuł Dream Employer otrzymały organizacje, które najbardziej wyróżniały się spośród zgłoszonych kulturą organizacyjną nastawioną na człowieka i silną rolą lidera w firmie. Gala odbyła się online z wręczeniem nagród laureatom na żywo w studiu. Program Dream Employer realizowany jest z inicjatywy BRIEF.

W poniedziałek 7 czerwca w Warszawie odbyło się wręczenie wyróżnień dla najlepszych pracodawców w konkursie Dream Employer. Gala Finałowa konkursu miała miejsce w pierwszy dzień konferencji Dream Employer Summit 2021, poświęconej zmianom na rynku pracy branży HR i employer brandingu, które wywołała pandemia. Zarówno konkurs, jak i konferencja są częścią zainaugurowanej w sierpniu 2020 roku pierwszej edycji programu Dream Employer, którego organizatorem jest BRIEF.

Celem konkursu DE jest wsparcie organizacji w dotarciu, rekrutacji i utrzymaniu najlepszych pracowników, tak by niezależnie od wielkości mogły stać się angażującym, wymarzonym miejscem pracy. Do udziału w konkursie zostały zaproszone małe, średniej wielkości i duże firmy, każda z nich otrzymuje wartościową analizę opracowaną przez Jury konkursu.

Program ma na celu nie tylko pokazywanie najlepszych praktyk dojrzałych organizacji. Tym programem chcemy zachęcić mniejsze organizacje do sięgnięcia po rozwiązania i narzędzia, które sprawią, że ich firmy staną się odporne na zawirowania, a pracownicy będą się angażowali i wiązali z firmą na dłużej. Decyzje niezależnego od organizatora Jury doskonale odzwierciedlają, że w Polsce mamy się czym chwalić i dzielić z tymi, którzy zaczynają poważnie myśleć o budowie świadomej kultury swojej firmy. Dyskusje i decyzje Jury pokazują jeszcze jedno zjawisko o kapitalnym znaczeniu – firmy i pracownicy potrzebują charyzmatycznych przywódców, stawiających w centrum uwagi człowieka. Niezależnie czy zatrudniają 20 osób, czy tysiące.

Joanna Makolus, organizatorka programu Dream Employer

Tytuł Dream Employer 2021

Laureat tytułu Dream Employer GRAND PRIX: Tradedoubler Sp. z o.o.

  • Bouygues Immobilier Polska Sp. z o.o.
  • Enxoo sp. z o.o.
  • Nexera Holding Sp. z o.o.
  • Capgemini Polska Sp.z o.o.
  • KatalogMarzeń.pl Joanna Zubik-Borucka, Tomasz Zubik s.c.

Zgłoszenia były oceniane w czterech obszarach składających się na sukces każdego przedsiębiorstwa, które na podstawie potrzeb i oczekiwań pracowników opracowali eksperci z Rady Programowej DE:

  • KULTURA I WARTOŚCI (misja, wizja, wartości, strategia, cele),
  • PRZYWÓDZTWO (budowanie zaangażowania, motywowanie, docenianie, komunikacja, inspirowanie, udzielanie i pozyskiwanie informacji zwrotnej od pracowników, zmiany pracownicze),
  • ROZWÓJ ZAWODOWY (ścieżki kariery, szkolenia, możliwości awansu i rozwoju, wyzwania, oceny pracownicze, rozwój kompetencji),
  • DOBROSTAN/WELL-BEING (psychiczny, fizyczny, społeczny, duchowy, benefity, szacunek, dialog, wyznaczanie celów, otwartość na inicjatywę, wolontariat pracowniczy, samodzielność decyzji i odpowiedzialność, praca zespołowa, etyka działań).

W obliczu zmian, które wywołała pandemia na rynku pracy i w relacjach pracownik – pracodawca, Jury szczególnie doceniło w pierwszej edycji organizacje, które sprawnie dostosowały się do konieczności wprowadzenia szybkich zmian w modelu pracy i stylu zarządzania oraz stawiają człowieka w centrum uwagi. Kluczowe w ocenach Jury było również zrozumienie przez szefów i liderów nowego stylu przywództwa i wdrażanie go w firmach w celu wzmacniania kultury organizacyjnej.

Każda firma to inna historia, inna kultura i zasady. To prawdziwa przyjemność obserwować, jak zarówno małe jak i większe rozwijające się firmy mimo ciężkiej pandemicznej sytuacji w centrum swojego zainteresowania stawiają człowieka. To na ten ludzki aspekt zwracałam największą uwagę oceniając programy, których opisem dzielą się pracodawcy w Konkursie Dream Employer. Przyznam, że niektóre opisy wzbudzały wypieki zachwytu na moich policzkach.

Karolina Ignyś, Head of People & Culture, Your KAYA, jurorka tegorocznej edycji

Nad zgłoszeniami pochylili się doświadczeni praktycy i eksperci z zakresu HR, employer brandingu, relacji wewnątrz organizacji i przywództwa: Jolanta Bańczerowska (Żabka Polska),Inga Pyd (LOTTE Wedel), Izabela Bartnicka (Digital University), Katarzyna Andrzejewska (Digitree Group), Ewa Janus-Khouri (Centrum Kreatywności Targowa), Anna Macnar (HRM Institute), Maciej Gałecki (Bluerank), Karolina Ignyś (YourKAYA), Agnieszka Mrówka (PKN ORLEN), Agnieszka Zawadzka-Jabłonowska (Akademia Leona Koźmińskiego), Paulina Mazur, Jolanta Piątkowska (Growth Advisors), Adrian Martinez (HR Embassy), Maja Gojtowska, Karolina Karwowska.

Program Dream Employer jest inicjatywą, za którą stoi idea edukowania i uświadamiania pracodawców oraz działów HR i marketingu o zmianach zachodzących na szeroko rozumianym rynku pracy takich jak wielopokoleniowość, rozproszenie zespołów, zmiany w modelach zarządzania zasobami ludzkimi czy nowe oczekiwania pracowników. Program powstał z inspiracji i potrzeb samych przedsiębiorców stojących wobec wyzwań związanych z przyspieszającym zjawiskiem wielopokoleniowości w organizacjach. W ramach programu dzielimy się wiedzą naszych ekspertów, doświadczeniem pracodawców, którzy z powodzeniem realizują transformację swoich firm oraz doświadczeniem liderów, których postawa inspiruje. Całoroczna aktywność obejmuje publikację raportów, komentarzy i artykułów eksperckich, organizację i wsparcie bezpłatnych webinariów, realizację podcastów, organizację spotkań networkingowych oraz wsparcie inicjatyw, konferencji i publikacji skierowanych do interesariuszy relacji pracownik – pracodawca.

Więcej o programie Dream Employer:  dreamemployer.pl

Konferencja Dream Employer Summit 2021: konferencja.dreamemployer.pl

Partnerzy programu Dream Employer: E. Wedel, Żabka, PKN ORLEN, Centrum Kreatywności Targowa, Krajowa Izba Gospodarcza, GfK, Made in PR, Digitree Group, Inicjatywa Firm Rodzinnych, Izba Gospodarki Elektronicznej

Partnerzy merytoryczni konferencji: Sodexo Benefits and Reward Systems, Indeed, PZU Cash, Digital University, Jobflow, Be About, Growth Advisors, DOTWAY, Career Angels, Remote School, Karolina Karwowska, Monika Reszko, Adrian Martinez, Re:Start Kariery, HRM Institute,

Partnerzy wspierający konferencji: Goldenline, Diversity Hub, Mental Health Center, Mental Health Helpline, MT Biznes, BIBLIO, ICAN, MBE: Group

Patroni mediowi: ChilliZet, HR Business Partner, MITSloan Management Review, ICAN Management Review, Poradnik Przedsiębiorcy, Silanauki.pl, Głos Mordoru, Ladybusiness.pl

Partnerzy DES

Anita Florek

Employer Branding AD2020. Czy i co zmieniała epidemia? [RAPORT]

Raport Employer Branding 2020

Raport Employer Branding w Polsce jest jedyną w Polsce publikacją pokazującą w sposób kompleksowy, jakie zmiany zachodzą w podejściu do employer brandingu w Polsce na przestrzeni ostatnich lat. W badaniu, organizowanym od 9 lat przez HRM Institute, w 2020 roku wzięło udział 577 uczestników, reprezentujących firmy różnej wielkości. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI i trwało od maja do sierpnia 2020 roku. Tegoroczna edycja raportu pokazuje świat polskiego employer brandingu w wyjątkowym momencie, w którym mogłoby się wydawać, że wszelkie tego typu działania zeszły na dalszy plan. Na szczęście okazuje się, że to nieprawda: 30% uczestników mówi, że employer branding to jeden z najważniejszych priorytetów w ich organizacjach, a 52%, że to ważny temat, choć nie priorytet.

Do rąk osób zarządzających firmami oraz ekspertów zajmujących się Employer Brandingiem trafia najnowszy raport o stanie EB w Polsce. Tegoroczna edycja jest wyjątkowa. Badanie przeprowadzone zostało bowiem w czasie wiosennego lockdown’u spowodowanego zagrożeniem epidemicznym COVID-19.

Raport bada wiele obszarów, nam szczególnie wydał się interesujący fragment poświęcony trendom. Badanie wskazało na 5 najważniejszych trendów w dojrzewającym w Polsce employer brandingu:

Trend 1: Employer branding pod rękę z biznesem

Strategia marki pracodawcy powinna – na stałe – iść pod rękę z biznesem i odpowiadać na jego potrzeby. Jak wynika z tegorocznego Raportu, aż o 10%zwiększyła się liczba pracodawców (do 23%) deklarujących, że posiadają strategię employer brandingową w firmie.

Trend 2: Komunikacja online i wykorzystywane technologie

Komunikacja online marki pracodawcy od lat była jedną z najważniejszych metod komunikacji z kandydatami. Teraz gdy praktycznie nie ma innego sposobu, stała się niekwestionowanym numerem jeden. Organizację będą musiały zdecydować, które projekty czy procesy pozostają już na stałe w świecie online, a które wrócą do komunikacji bezpośredniej lub mieszanej.

Trend 3: Czas na innowacje, usprawnienia i rewizje procesów

Spowolnienie działalności z powodu pandemii zmusza do zrewidowania istniejących w firmach wcześniej procesów. Warto zapytań pracowników, gdzie są konieczne innowacje. Autorki Raportu przekonują także, że warto podjąć wysiłek wprowadzenia obliczeń i KPI różnych działań w firmie, zwłaszcza że z tegorocznego badania wynika, że wciąż niemal 20% firm nie wykorzystuje żadnych wskaźników do monitorowania działań EB, a także nie są liczone korzyści finansowe wynikające z posiadania strategii EB.

Pandemia COVID-19 przypomniała, że w kontekście budowania marki pracodawcy dużo ważniejsze niż działania zewnętrzne są inicjatywy skierowane do pracowników. Myślę, że najbliższy czas pracodawcy powinni poświęcić na ocenę swoich kultur organizacyjnych oraz identyfikację obszarów, które wymagają poprawy. Jednym z największych wyzwań identyfikowanych przez pracodawców jest dziś umiejętność pracy zwinnej. Warto pamiętać, że Agile to sposób myślenia. Wiele organizacji stosuje praktyki Agile, ale kiedy przyjrzymy się poszczególnym organizacjom, okaże się, że nie są one Agile. Co z tego, że korzystają one z dobrych, zwinnych praktyk, wdrażają narzędzia popularne w zespołach agile’owych, ale tak naprawdę nie żyją i nie myślą zgodnie z metodologią Agile? Różnica między robieniem czegoś a życiem w zgodzie z czymś jest ogromna.

Maja Gojtowska, Konsultantka HR, EB i Candidate Experience

Trend 4: Docenianie w pracy na co dzień, także w czasie pracy w hybrydowym modelu

Doceniani chcą być wszyscy pracownicy – niezależnie od wieku i wykonywanej pracy. Pomysły na docenianie w czasie kryzysu mają coraz szersze spektrum: firmy wypłacają pracownikom dodatkowe premie finansowe, chwalą swoich pracowników w różnych formach (np. kręcąc filmy z podziękowaniami za zaangażowanie). Jednym z największych wyzwań w najbliższym czasie wydaje się docenianie i angażowanie pracowników pracujących w trybie zdalnym i/ lub hybrydowym.

Coraz bardziej na znaczeniu zyskuje docenianie zaangażowania i wysiłku, jaki pracownicy wkładają w wykonywaną pracę – to ważne zarówno w spokojnych jak i burzliwych czasach na rynku pracy. W PKN ORLEN cenimy profesjonalizm pracowników i konsekwentnie dbamy o utrzymanie ich zaangażowania na wysokim poziomie. Cieszy mnie to, iż wyniki raportu potwierdzają nasze starania w tym obszarze. Prowadzimy szereg działań „dla ludzi”, aby dawać sygnał pracownikom, że są ważni, dbamy o nich i doceniamy ich wkład. W rezultacie sprzyjamy dzieleniu się pozytywną opinią o firmie. Pracownicy chętnie mówią i chwalą się tym, że pracują w ORLENIE. Ich opinie wzmacniają pozytywne postawy i ułatwiają przyciąganie talentów. Jest to istotne z perspektywy budowania przyjaznej atmosfery i środowiska pracy oraz realizacji innowacyjnych, wyjątkowych w kategoriach skali i prestiżu projektów biznesowych. Wzmacniając to, co już mamy, czyli odpowiedzialnych, zaangażowanych i dumnych z pracy w ORLENIE pracowników uruchomiliśmy program Ambasador marki pracodawcy.

Celem programu jest promowanie marek osobistych pracowników jako profesjonalistów i pośrednio wzmacnianie wizerunku pracodawcy. Program ambasadorski to również promowanie ofert pracy, komunikowanie benefitów i możliwości rozwoju. To budowanie poczucia satysfakcji, dumy i zadowolenia z pracy u jednego z najlepszych pracodawców w Polsce. Zależy nam na wzmacnianiu świadomości naszej oferty, różnorodności specjalizacji zawodowych, wyjątkowych projektów, w których uczestniczą Ambasadorzy. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że najlepszymi ambasadorami firmy są jej pracownicy i to właśnie historii przez nich opowiadanych najchętniej słuchamy – są dla nas najbardziej wiarygodne, interesujące i najłatwiej je zapamiętujemy identyfikując z doświadczeniami poszczególnych osób.

Wdrożenie programu ambasadorskiego wpisuje się w realizowaną strategię budowania wizerunku pożądanego pracodawcy. Jesteśmy zadowoleni z ilości zgłoszeń pracowników oraz rekomendacji współpracowników, którzy chętnie nominowali kolegów, którzy w ich ocenie mogliby pełnić rolę Ambasadora. Ambasadorzy m.in. dzielą się swoją wiedzą ekspercką podczas konferencji, paneli eksperckich oraz spotkań i warsztatów ze studentami, stażystami czy nowo zatrudnianymi pracownikami przybliżając im tym samym skalę działalności firmy, wielość specjalizacji biznesowych i technicznych, złożoność projektów i inwestycji o strategicznym znaczeniu dla gospodarki, ale także możliwości rozwoju na różnym etapie kariery w firmie o rozpoznawalnej marce.

Agnieszka Mrówka, Kierownik Zespołu Budowania Marki Pracodawcy, PKN ORLEN

Trend 5: Zrównoważony biznes

Jak pisze w Raporcie Anna Macnar, autorka i szefowa HRM Institute – wielu analityków trendów i trendwatcherów mówi, że ten świat, który znaliśmy, zmieni się i nie wróci do stanu sprzed pandemii.  Przed pandemią kandydaci i pracownicy także zwracali uwagę na to, czy firma wspiera lokalne społeczności i działa w sposób zrównoważony. Wydaje się, że ten temat jest tak ważny, że nie zniknie z powodu zwiększenia się stopy bezrobocia. Firmy, które rewidują sposób prowadzenia swojej działalności,  mogą sprawić, że nowa odsłona działalności będzie bardziej zrównoważona i proekologiczna.

W pandemii Employer Branding nie zwolnił, ale zmienił kierunek i priorytety. Najważniejsza była, i będzie w kolejnym roku, komunikacja wewnętrzna i budowanie zaangażowania pracowników. Już z początkiem roku działania rekrutacyjne zwolniły, a z powodu lockdownu i pracy zdalnej obnażone zostały braki w komunikacji wewnętrznej. Priorytetem firm i liderów stało się utrzymanie relacji i kontaktu z pracownikami, dbałość o ich poczucie bezpieczeństwa. Spodziewaliśmy się zintensyfikowanej komunikacji w firmie, bez niej, traciliśmy motywację i zaangażowanie. (więcej o komunikacji w pandemii tutaj)

Raport potwierdza skupienie firm również na komunikacji w social media. Przez m.in. LinkedIn mogliśmy śledzić, jak firmy mierzą się z nową normalnością. Poznaliśmy prawdziwe oblicza pracodawców, zajrzeliśmy za kulisy marketingu rekrutacyjnego, ponieważ pracownicy dzielili się informacjami o tym co się w ich organizacjach dzieje. Przyjazna atmosfera, stabilność i bezpieczeństwo, przeszły szybkie weryfikacje (employee advocacy w takiej spontanicznej odsłonie to jeden z trendów który wzbudził 2020 rok). To co mnie martwi to nadal niska uwaga pracodawców w kierunku procesu offboardingu. Proces rozstania z pracownikami to moment, w którym marka może wiele zyskać, ale i wiele stracić. Dlatego warto o niego zadbać.

Paulina Mazur, Konsultantka HR i EB

Więcej wniosków z badania, komentarze ekspertów branżowych oraz z firm Lidl Polska, Capgemini Polska, Netguru, PZU  oraz link do pobrania całego Raportu Employer Branding w Polsce 2020 znajdziesz tutaj: CZYTAJ WIĘCEJ

 

Joanna Makolus