Ochrona rodzicielska ważna dla TikToka

Tik tok

TikTok, wiodąca platforma krótkich filmów wideo, od początku swojej działalności podkreśla, że jednym z jej głównych priorytetów jest troska o bezpieczeństwo swojej społeczności i pomoc młodym ludziom w tworzeniu ich tożsamości w Internecie. Dzień Bezpiecznego Internetu, który obchodzony jest w całej Europie 9 lutego, to moment, w którym TikTok chce radzić rodzicom, w jaki sposób skutecznie chronić nastolatków w sieci, za pomocą dostępnych na TikToku narzędzi.

Jak wynika z najnowszych badań Urzędu Komunikacji Elektronicznej opublikowanych w grudniu 2020 r., 2/3 rodziców deklaruje, że sprawdza w jaki sposób ich dziecko korzysta z telefonu, najczęściej wspólnie ustalając zasady jego użytkowania. Jednak zdecydowanie mniejsza grupa respondentów wykorzystuje w tym celu specjalne aplikacje służące do ochrony rodzicielskiej. Aż 80% przebadanych wskazuje, że ich dziecko samodzielnie instaluje aplikacje na swoim telefonie1.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców, którzy chcą jak najlepiej zatroszczyć się o prywatność swoich dzieci, a przy tym zadbać o ich edukację w zakresie bezpieczeństwa online, TikTok wprowadził funkcję „Family Pairing”, którą stale rozbudowuje o nowe ustawienia ochrony rodzicielskiej. „Family Pairing” umożliwia rodzicom połączenie swojego konta TikTok z kontem nastolatka i wybranie odpowiednich zabezpieczeń. Mogą oni między innymi zarządzać ustawieniami dotyczącymi wyszukiwania i treści, decydować o grupie odbiorców komentujących posty dziecka (wszyscy, znajomi bądź nikt) czy oglądających jego materiały video oraz ustawić profil jako prywatny.

Ponadto narzędzie pozwala na zarządzanie czasem korzystania z aplikacji czy ustawieniami skrzynki odbiorczej. Przesyłanie wiadomości prywatnych w aplikacji jest automatycznie wyłączane w przypadku użytkowników poniżej 16 roku życia. Tylko zaakceptowane osoby obserwujące mogą wysyłać wiadomości prywatne, ale wiadomości nie mogą zawierać zdjęć ani filmów.

Naszym celem jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni dla młodych ludzi, którzy bez obaw mogą wyrażać siebie i kreować swoją tożsamość w Internecie. Dzięki funkcji „Family Pairing” pomagamy rodzicom w edukacji swoich dzieci i rozwijaniu ich świadomości cyfrowego obywatela. Każda rodzina jest inna, każdy rodzic inaczej podchodzi do obecności swojego dziecka w Internecie. My dajemy możliwość wyboru ustawień stosownych do preferencji opiekunów. Chcemy, by była dla nich narzędziem do ochrony dziecka i zadbania o jego dobre samopoczucie w sieci.

  Alexandra Evans, Head of Child Safety Public Policy, Europe w TikTok

Nie tylko ochrona rodzicielska

Oprócz funkcji „Family Pairing” TikTok oferuje wiele innych narzędzi i sposobów poprawiających bezpieczeństwo swoich użytkowników. Wśród nich znajdują się między innymi filmy edukacyjne oraz przewodniki dla rodziców („Top Ten Tips for Parents”) czy ogłoszone w styczniu tego roku nowe wytyczne dotyczące prywatności osób poniżej 16 roku życia, których profile będą domyślnie ustawione jako profile prywatne. Tylko osoby zatwierdzone przez takiego użytkownika jako osoby obserwujące będą mogły oglądać jego filmy. Ponadto ustawienie „Zasugeruj swoje konto innym” będzie domyślnie wyłączone. Kolejnym przykładem wprowadzanych przez platformę zmian jest zezwalanie na pobieranie jedynie filmów utworzonych przez użytkowników powyżej 16 roku życia. Inni użytkownicy mogą zdecydować, czy chcą zezwolić na pobieranie swoich filmów, a w przypadku użytkowników w wieku 16–17 lat domyślnie ta możliwość będzie zablokowana, dopóki sami nie zmienią tego ustawienia.

1 https://cik.uke.gov.pl/aktualnosci-cik/badanie-konsumenckie-dzieci-i-rodzicow-oraz-nauczycieli-2020,14.html


Źródło: Grayling

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Domowe zasady ekranowe – nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Domowe zasady ekranowe

Co ósmy nastolatek (12%) problematycznie używa internetu¹, a 23% przyznaje, że ich rodzice nie interesują się i nie pytają, co robią w sieci. Tymczasem czynnikiem chroniącym dzieci przed nadużywaniem mediów cyfrowych jest dobra relacja z rodzicami i jasno ustalone zasady regulujące korzystanie z urządzeń ekranowych w domu. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę startuje z nową kampanią pn. „Domowe zasady ekranowe”.

Celem nowej kampanii Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę jest uświadomienie rodzicom problemu nadużywania urządzeń ekranowych przez nich samych oraz dzieci i młodzież. Kampania zwraca uwagę na negatywny wpływ nadmiaru ekranów na relacje rodzinne oraz zdrowie – rozwój mózgu u najmłodszych, wzrok, czy jakość snu. Na potrzeby kampanii, eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę opracowali zestaw praktycznych wskazówek, dzięki którym rodzice w świadomy sposób będą mogli ustalić zasady i czas korzystania z mediów cyfrowych dla wszystkich członków rodziny.

Ekrany są wszechobecne w naszych domach. Zdarza się, że używamy ich nadmiarowo i ze szkodą zarówno dla relacji rodzinnych, jak i zdrowia domowników. Problem dotyczy nie tylko dzieci, ale też rodziców, dlatego proponujemy rozwiązania obejmujące całą rodzinę. Zachęcamy do refleksji na temat roli ekranów w naszym domu z uwzględnieniem potrzeb wszystkich domowników – czy nie korzystamy z nich nadmiarowo, czy dbamy o dostęp dzieci jedynie do pozytywnych i bezpiecznych treści, czy zapewniamy dzieciom odpowiednią dawkę snu, ruchu, kontaktów rodzinnych i rówieśniczych.

Łukasz Wojtasik, ekspert ds. bezpieczeństwa dzieci w sieci w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Rodzice nie wiedzą, co ich dzieci robią w internecie

Przygotowując się do kampanii, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przeprowadziła badanie, z którego wynikło, że co ósmy polski nastolatek (12%) problematycznie używa internetu. Problematyczni użytkownicy to częściej dziewczęta (14%) niż chłopcy (9%) oraz starsze (15–17 lat) niż młodsze (12–14 lat) nastolatki (15,0% vs 9,5%,).

Co czwarty badany nastolatek (25%) deklaruje, że jego rodzice nie rozmawiają z nim o bezpieczeństwie online, a 23% przyznaje, że ich rodzice nie interesują się i nie pytają, co robią w sieci. Oznacza to, że rodzice często nie wiedzą, co ich dzieci oglądają w internecie i z kim się kontaktują.

Tymczasem z badań wynika, że czynnikiem chroniącym dzieci przed nadużywaniem urządzeń ekranowych jest dobrze zbudowana relacja z rodzicami oraz uważność i zainteresowanie rodziców tym, co w życiu dziecka dzieje się, i co jest dla niego ważne. Zbudowanie tej relacji nie jest łatwe w świecie zdominowanym przez ekrany. Pomóc może w tym rodzinny plan dotyczący korzystania z mediów elektronicznych, który powinien być wdrożony już od pierwszych lat życia dziecka i dotyczyć całej rodziny. Rodzice w tej kwestii powinni wykazać się dużą uważnością i konsekwencją, gdyż swoimi postawami modelują zachowania u dzieci i jeśli sami nie ograniczą dostępu do sieci, nie będą dla swoich podopiecznych wiarygodni.

Domowe zasady ekranowe

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę stworzyła zestaw praktycznych zasad korzystania z urządzeń ekranowych w domu. Wśród nich znajdują się informacje dotyczące m.in.: rekomendowanego, dziennego czasu spędzanego przed ekranem, miejsc i przestrzeni bez ekranów w domu, zalecanych kategorii zasobów internetowych, zasadności korzystania z narzędzi kontroli rodzicielskiej itp. Wszystkie rekomendacje rozpisane zostały w odniesieniu do wieku dzieci (0-18 lat). Ważne, aby wypracowane przez rodziców zasady uwzględniały wiek dziecka, jego potrzeby oraz były polem do wspólnej dyskusji, dlaczego są potrzebne i czemu mają służyć.

Platformę kampanii stanowi strona internetowa rodzice.fdds.pl, na której znajduje się szereg eksperckich artykułów dotyczących m.in.: rozpoznawania syndromów uzależnienia od sieci, wpływu nadużywania ekranów na rozwój mózgu dziecka, sposobów zapobiegania uzależnianiu i budowania relacji z dzieckiem.

Ważnym elementem kampanii są też podcasty – Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę debiutuje w tej formie przekazywania informacji. Podcasty mają formę wywiadów z ekspertami, wśród których są m.in.: Natalia Fedan – psycholożka, trenerka metody Self-Reg, Małgorzata Musiał – pedagog i autorka bloga „Dobra Relacja”, Katarzyna Kalinowska – psycholożka, trenerka Fundacji Family Lab Polska i autorka projektu „Przystanek Relacja”, a także Joanna Dulińska – psychoterapeutka i superwizorka. Podcasty Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę dostępne są na platformach: Anchor, SoundCloud, Spotify oraz YouTube.

Wielu rodziców nie rozmawia z dziećmi o ich cyfrowej aktywności. A ta jest intensywna i zaczyna się w coraz młodszym wieku. Fundacja Orange prowadzi darmowy program dla szkół MegaMisja, w którym uczy dzieci zdrowych nawyków korzystania z technologii. Ale ważne jest także to, jaki przykład widzą one w swoich domach. Dlatego włączamy się do kampanii, która zachęca całe rodziny do wspólnego ustalania granic i zasad używania urządzeń cyfrowych – ważne, żeby dotyczyły wszystkich domowników.

Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange

Rozwijając Facebooka i inne nasze platformy, stawiamy bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Zależy nam, aby ludzie mieli pełną kontrolę nad czasem, który spędzają korzystając z naszych usług. Dlatego tworzymy takie narzędzia jak Czas spędzony na Facebooku, dostępne w menu Ustawienia i Prywatność. Z tego samego powodu cieszymy się, że możemy wspierać kampanię „Domowe zasady ekranowe”, ponieważ nawet najskuteczniejsze narzędzia nie mają prawa działać, jeśli zabraknie świadomości i rozmowy na temat zasad bezpiecznego korzystania z sieci.

Jakub Turowski, Szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich

KV kampanii „Domowe zasady ekranowe” zostały przygotowane przez grafika Pawła Kuczyńskiego.

Głównym partnerem kampanii jest  Fundacja Orange. Kampanię wspiera również Facebook Polska.

W pozyskiwaniu mediów do kampanii wsparł fundację dom mediowy Zenith.

Kampania „Domowe zasady ekranowe” jest współfinansowana przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Więcej o kampanii na stronie rodzice.fdds.pl.

O kampanii „Domowe zasady ekranowe” mówił podczas Dnia Bezpiecznego Internetu 2020, Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

 

¹  Problematyczne używanie internetu przez młodzież, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, 2019

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF