Jak Lex TVN wpłynie na branżę Public Relations

TV

Tegoroczne wakacje nie są spokojne na polskiej scenie politycznej. Przyczynami tych napięć, są m.in.: po pierwsze niewydanie polskiej koncesji przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji dla kanału informacyjnego TVN24. Po drugie proponowane przez Zjednoczoną Prawicę i poparte przez Kukiz15 zmiany w ustawie o radiofonii i telewizji, potocznie zwane lex TVN.

W lutym 2020 roku TVN Grupa Discovery wystąpiła o przedłużenie koncesji dla obchodzącego w tym roku 20. lecie nadawania kanału TVN24. Po 1,5 roku oczekiwania sytuacja zrobiła się niezwykle niepokojąca, gdyż obecna koncesja kończy się 26 września 2021, a konstytucyjny organ państwowy KRRiT do tej pory z niewiadomych przyczyn nie wydał nowej koncesji. Pozornie problem został rozwiązany, gdyż właściciele największej stacji informacyjnej w Polsce uzyskali pozwolenie na nadawanie z Królestwa Niderlandów. Zgodnie z prawem unijnym umożliwia ono emisję w naszym kraju.

Wydana w Niderlandach koncesja nie rozwiązuje jednak problemu Grupy Discovery. Uchwalona już przez Sejm nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji przewiduje zmiany w wydawaniu koncesji mediom z udziałem zagranicznego kapitału. Nowe przepisy spowodują, że kontroli nad mediami w Polsce nie będą mogły sprawować podmioty spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli m.in. amerykańska Grupa Discovery. Wymusi to na właścicielach TVN sprzedaż minimum 51% udziałów. Jednymi z podmiotów, które byłoby stać na odkupienie udziałów, są spółki Skarbu Państwa, kontrolowane przez obecną władzę.

Wolne media realizują konstytucyjne prawo pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Każdy z nas ma prawo wybrać źródło, z którego chce czerpać informacje. Lex TVN uderza nie tylko w stacje telewizyjne o poza unijnym kapitale, ale także pośrednio w rynek usług reklamowych, marketingowych i public relations. Przyjęcie zmian ograniczy pluralizm i wolność słowa w Polsce, zmieni środowisko mediowe, co przyniesie utrudnienia w działalności wyżej wspomnianych branż, dla których naturalna jest współpraca z mediami.

Rzetelność i niezależność to podstawowe wartości łączące wolne media i firmy z branż reklamowych, marketingowych i PR, których obowiązkiem jest relacjonować tylko prawdziwe informacje w ich właściwym kontekście, bez zniekształceń i manipulacji.

Misją naszej agencji jest przebijanie się do świadomości społecznej z ważnymi tematami, które zasługują na to, żeby stać się częścią debaty publicznej. Komunikujemy między innymi o rozwoju rynku roślinnych alternatyw dla produktów zwierzęcych, szkodliwości ferm przemysłowych, kwestiach związanych z prawami kobiet, prawami osób LGBT+ i katastrofą klimatyczną. Nie mamy wątpliwości, że jest to zestaw tematów, które są bardzo ważne dla naszego społeczeństwa, a jednocześnie są ignorowane lub traktowane wrogo przez media rządowe. Im mniej wolnych i różnorodnych mediów, tym więcej ważnych głosów i palących kwestii będzie uciszanych.
Szczerze wierzymy w to, że polskie społeczeństwo zasługuje na uczciwą, pluralistyczną i merytoryczną dyskusję na tematy ważne dla naszego pokolenia i przyszłych generacji. Taka dyskusja nie jest możliwa bez wolnych mediów.


Źródło: All Hands Agency 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zaproszenie na konferencję IAA Polska pt. „Kierunki i możliwości rozwoju badań mediów – jak spełnić oczekiwania marketerów”

badania

25 maja br. Nielsen, Kantar, Gemius, Ipsos, Median, Meetrics oraz Krajowa Rada Radiofonii I Telewizji zaprezentują siedem inspirujących propozycji dotyczących kierunków, w jakich będą rozwijać się badania mediów w przyszłości. Organizatorem konferencji jest IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy.

W styczniu 2017 roku IAA Polska zaprezentowało „Rekomendacje dla polskiego rynku reklamy na lata 2017-2020” będące podsumowaniem rocznych obrad Reklamowego Okrągłego Stołu, czyli cyklu dyskusji o hamulcach rozwoju polskiego rynku reklamy. Jako jedną z przyczyn wskazano niedoskonałość aktualnie dostępnych badań mediowych. Ten aspekt szczególnie mocno akcentowali przedstawiciele marketerów.

W lutym br. powołano do życia w IAA Polska Ogólnopolską Reprezentację Marketerów. W trakcie inauguracyjnego spotkania zaprezentowano plan konsultacji zmierzających do wypracowania w kierunku zmian, których celem byłoby dostarczenie wszystkim uczestnikom rynku komunikacji marketingowej badań lepiej odpowiadających na Ich potrzeby.

 

Do tej pory odbyły się dwa spotkania konsultacyjne: pierwsze w gronie wyłącznie marketerów, drugie z udziałem przedstawicieli wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces komunikacji marketingowej, czyli marketerów, agencji reklamowych i domów mediowych, mediów, audytorów a także agencji badawczych. Uczestnicy tych spotkań wskazali dwie główne drogi, które mogą doprowadzić do poprawy standardu badań mediów w Polsce:

1) zintegrowanie danych pozyskiwanych w aktualnie realizowanych badaniach poszczególnych mediów w taki sposób, żeby możliwe było utworzenie zbioru, który mógłby posłużyć do analiz i porównań efektywności poszczególnych kanałów komunikacji

2) budowa nowego panelu oraz wdrożenie nowej metodologii, która w badaniu single source wykorzystującym do zbierania danych smartfony, smartwatch’e, watermarking i inne, podobne rozwiązania, zapewni pozyskiwanie danych tej samej jakości ze wszystkich (lub tylko wybranych) mediów.

 

„Dwie drogi” to tylko dwa główne wątki dotychczasowej dyskusji. Wskazywano również rozwiązania hybrydowe, nie można też wykluczyć pojawienia się zupełnie nowych propozycji. Pierwszą okazją ku temu będzie konferencja, która odbędzie się w Regent’s Warsaw Hotel 25 maja br. w godzinach od 9.30 do 16.30. Swój udział zapowiedziały wszystkie agencje badawcze, które aktualnie dostarczają dane na temat konsumpcji mediów w Polsce, ale też firmy, które twierdzą, iż dysponują nowatorskimi rozwiązaniami możliwymi do zaimplementowania w badaniach mediowych w perspektywie roku lub dwóch lat. Poza tym podczas konferencji IAA Polska po raz pierwszy zaprezentowany zostanie publicznie projekt Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji dotyczący niezależnego pomiaru konsumpcji mediów elektronicznych.

Konferencja będzie podsumowaniem pierwszego etapu konsultacji moderowanych przez IAA Polska. W kolejnych tygodniach wnioski z dyskusji będą omawiane podczas paneli dyskusyjnych poszczególnych grup interesariuszy oraz w tracie spotkań indywidualnych. Po ich zakończeniu IAA Polska ogłosi rekomendacje dotyczące kierunków i możliwości rozwoju badań mediów w Polsce, szczególnie w kontekście oczekiwań marketerów.

Warunkiem udziału w konferencji jest zarejestrowanie się na stronie konferencji oraz opłacenie akredytacji. Przedstawiciele firm członków IAA Polska biorą udział w konferencji bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF