...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

50 Kreatywnych #historie | Maciej Zaremba — Pracownia krawiecka ZAREMBA

Jak powstała pracownia krawiecka Zaremba?

Trudno jest nazwać projekt Macieja młodym. Marka rodziny Zaremba liczy sobie ponad sto lat. Sam w biznesie znalazł się niejako przypadkowo. Ojciec Macieja zmarł niespodziewanie, mama prowadziła biznes krótko, właściwie tylko przez tyle czasu, ile było niezbędne, by przekazać firmę synowi. Mając dwadzieścia kilka lat, otrzymał markę, starą i z tradycjami, może nieco przykurzoną. Jego zadaniem było tchnąć w nią nowe życie.

Cele i misja projektu

Im bliżej Maciej przyglądał się marce i rynkowi, tym jaśniejsze stawały się dla niego potrzeby.
Nie chciałem mieć marki „starej” ani chyba nawet przesadnie tradycyjnej. Chciałem markę, która będzie łączyła w sobie doświadczenie pokoleń, solidność rzemiosła, z najnowszymi, światowymi trendami męskiej mody spod znaku high-end.

Droga do sukcesu

Pierwsze kroki nie były łatwe. Maciej przejął markę sam, posiadając właściwie zerowy kapitał startowy, z całym dobrodziejstwem inwentarza. Okazały się nim nieuregulowane sprawy lokalowe, księgowe, starzejąca się grupa klientów oraz zespół jedną nogą na emeryturze, którym nagle ma zarządzać dwudziestolatek bez krawieckiego dyplomu.

Pierwsze dwa, może trzy lata określiłbym jako remont. I nie mam na myśli, tylko remontu lokalu. Pierwsze kroki często kończą się upadkiem, przyznaję, że poobijałem się kilka razy o chybione współprace i pomysły. Potem przyszedł czas na gruntowny remont (a właściwie rewolucję) stylu naszych ubrań.

Od wyróżnienia w rankingu 50 Kreatywnych w 2013 roku zmieniło się bardzo dużo. Maciej podwoił liczbę pracowników, znacząco odmłodziła się grupa odbiorców marki. Nadal specjalnością pracowni Zaremba pozostaje szycie na miarę, ale z sukcesami rozszerzają markę o nowe linie produktów, takich jak kurtka Z-65, adresowanych do mniej konserwatywnego, młodszego odbiorcy. Kampanie przy współpracy z innymi markami jak New Balance, Zaremba x New Balance x Grenson czy Zaremba Pop up Cafe by STOR również odniosły ogromny sukces.

Przełomów w biznesie było co najmniej kilka: ewolucja stylu, pierwszy wyjazd na targi Pitti Uomo, uruchomienie szycia na miarę w systemie made to measure (czyli drugiej, tańszej i uproszczonej linii, co pozwoliło na poszerzenie oferty i dotarcie do nowej grupy klientów, a także zwiększyło znacząco moce przerobowe), uruchomienie sprzedaży dodatków oraz sklepu internetowego… Ostatnim jednak z pewnością było otrzymanie pierwszych zaproszeń od klientów ze Skandynawii, wejście w ten sposób na rynki zagraniczne i zdobycie rozpoznawalności na świecie. Maciej ma nadzieję, iż kolejny przełom dzieje się tu i teraz wraz z rozszerzeniem marki o linię ubrań gotowych RTW (ready to wear).

Maciej stale odnosi wrażenie, że nie ma lekko. W swojej branży ma do czynienia z rynkiem pracownika, zgarnięcie z rynku tych naprawdę najlepszych wymaga wiele wysiłku, a z biegiem lat będzie zapewne pod tym względem tylko trudniej. Wskazuje również na nieprzyjazny system podatkowy oraz wysokie koszty zatrudnienia. Ponadto ceny surowców: materiały i dodatki pracownia kupuje od dostawców europejskich, są one takie same dla odbiorców z Anglii, Finlandii, Nowej Zelandii, USA, Hongkongu i Polski. Tymczasem cena produktu finalnego musi pozostać polska. Nadal odczuwają skutki socjalizmu i trudnych lat transformacji ustrojowej – przedstawiciele krawieckich rodzin z wieloletnią tradycją, chociażby w Anglii czy Włoszech startują z zupełnie innego poziomu i dysponują możliwościami nieporównywalnymi do tych, które ma Maciej.

Pomocna dłoń

Z pewnością pracowni Zaremba pomogła moda na produkty na miarę i spod znaku „slow” w ujęciu globalnym. Nie bez znaczenia jest także wzrost siły nabywczej wśród polskich klientów. Nie wiadomo czy można uznać to za okoliczność zewnętrzną, ale wzrost rozpoznawalności marki na świecie zmienił bardzo wiele. Polską markę doceniły prestiżowe, opiniotwórcze tytuły, takie jak np. „The Rake” czy “Plaza Uomo”.

Inspiruje mnie…

Zdecydowanie jest to mój dziadek, Tadeusz Zaremba. Niestety w sensie biznesowym nigdy się nie spotkaliśmy – kiedy on stał na czele firmy, ja byłem dzieckiem, on zaś nie doczekał niestety chwili, kiedy ja objąłem stery. Bardzo żałuję, że nie miałem i nie mam okazji porozmawiać z nim o firmie, o moich planach i działaniach. Natomiast jego wizja marki jest mi znana i świetnie ją rozumiem.

Co ciekawe, Maciej uważa, że w sensie biznesowym, dziadek i jego wizja są mu bliżsi, niż ojciec, który patrzył na markę zupełnie pod innym kątem. Dziadek jest jego inspiracją, ponieważ widział w nazwisku ZAREMBA markę, na wiele lat przed powstaniem terminów typu marka, branding, marketing. Pomimo iż tradycje krawieckie w ich rodzinie sięgają 1894 roku, uważa, że MARKĘ jako taką stworzył właśnie Tadeusz Zaremba w okresie międzywojnia i po wojnie. W chwilach zwątpienia, kiedy Macieja coś przytłacza, myśli o dziadku: „Jest trudno? Dziadek przeżył wojnę, pożary lokali, rewizje milicji komunistycznej walczącej z tzw. prywatną inicjatywą i burżuazyjną modą, a potem kompletne załamanie rynku w latach 90. I przeprowadził przez to wszystko naszą firmę”.

Co dalej?

Najnowszy projekt, który będą rozwijać w najbliższych sezonach, są kolekcje RTW.

Na pytanie, jakiej rady na podstawie własnego doświadczenia mógłby udzielić startującym biznesom, odpowiada: Bądź autentyczny i rób swoje, dopisane sztucznie marketingowe historie czy działania podpatrzone u innych, zawsze pachną fałszem, a klienci mają nos lepszy, niż Ci się wydaje.

zarembabespoke.com/pl/

https://www.facebook.com/zarembabespoke1894/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Content marketing kreatywnie – #eksperci w Workin

Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie jest organizowany od 2011 roku. Na początku lista laureatów była subiektywnym wyborem redakcji, po całorocznych poszukiwaniach najbardziej kreatywnych biznesów. W 2016 roku, w związku z rosnącą rozpoznawalnością i prestiżem konkursu, została wprowadzona bezstronna Kapituła mająca za zadanie wybór pięćdziesięciu najbardziej kreatywnych ludzi w Polsce w danym roku, spośród nadesłanych zgłoszeń.

Wprowadzenie Kapituły było przełomowym momentem w historii rankingu, w tym roku doczekaliśmy się kolejnego.

W ciągu 8 lat zostało wyróżnionych ponad sześciuset kreatywnych z przeróżnych branż. Postanowiliśmy stworzyć dla nich platformę do wymiany doświadczeń i wiedzy. Z tego powodu powstał cykl spotkań #eksperci, będących okazją do dyskusji małych i średnich firm, zatrudniających do kilkudziesięciu osób, z dużymi korporacjami i odwrotnie. Wierzymy, że dzięki temu nasi laureaci będą mieli możliwość nawiązania bliskich relacji a w konsekwencji współpracy biznesowej.

Pierwsze spotkanie odbyło się ostatni wtorek, 30 października. Gościem specjalnym, czyli naszym tytułowym ekspertem został Norbert Kilen –  Strategy Director w Think Kong. Spotkanie odbyło się w formie panelowej dyskusji w swobodnej atmosferze. Zostały poruszone takie zagadnienia, jak: definicja content marketingu, różnice w rozumieniu i realizowaniu działań content marketingowych na świecie, organiczne wyniki Google, advertoriale i artykuły sponsorowane, wiarygodność tekstów, problemy związane z content marketingiem w Polsce oraz content marketing w social mediach.

Swoistym podsumowaniem spotkania okazało się ostatnie pytanie, które padło w dyskusji, czyli: Jak tworzyć dobry content marketing?

Uczestnicy na podstawie przeprowadzonej rozmowy zebrali 5 kluczowych elementów, które należy brać pod uwagę i dokładnie rozważyć podczas działań contentowych.

Są nimi:

  1. Cele
  2. Wyróżnienie
  3. Narzędzia
  4. Relacje
  5. Użyteczność

Więcej możecie dowiedzieć się z poniższej notatki wizualnej stworzonej przez Klaudię Tolman z ExplainVisually.co

 

Dziękujemy serdecznie wszystkim, którzy wzięli udział w wydarzeniu i przyłączyli się do dyskusji. Mamy nadzieję, że kolejne spotkania zaowocują równie wspaniałą atmosferą i wartościową dyskusją.

Wypatrujcie informacji o listopadowym spotkaniu!

Anita Florek

Znamy już 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie!

Gala 8 edycji Rankingu odbyła się 27-go czerwca w Multikinie w warszawskich Złotych Tarasach. Wydarzenie było przeprowadzone wyjątkowo w nowej formule. Poprowadził je Grzegorz Kiszluk, redaktor naczelny magazynu Brief wraz z laureatami poprzednich edycji. Współprowadzącymi galę byli: Artur Racicki z SocialWiFi (laureat  2015), Stefan Batory – Booksy/ iTaxi (2016), Martyna Zastawna – WoshWosh (2017) i Anna Skórzyńska – Szumisie (2017).

Wraz z laureatami poprzednich edycji Rankingu na scenie pojawili się także Partnerzy wydarzenia i członkowie Kapituły: Agnieszka Szlaska (Dyrektor ds. Komunikacji i Promocji Clear Channel Poland), Mariusz Spisz (prezes Multikino Media), Artur Wiza (Wiceprezes Zarządu Asseco Poland S.A.), Andrzej Karasowski (Dyrektor Premium TV – TVN Media), Sebastian Hejnowski (członek Kapituły, CEO Leo Burnett Warsaw i CEO MSL Central and Eastern Europe), Paweł Patkowski (Dyrektor Marki i Komunikacji Marketingowej Orange Polska), Dorota Haller (Dyrektor ds. Marketingu, Komunikacji i Digitalu polskiego oddziału Huawei),  Danuta Jakubowska (Rzecznik Prasowy LEK-AM) i Małgorzata Wójcik (Dyrektor Personalna Przedsiębiorstwa Farmaceutycznego LEK-AM) – osobiście gratulowali laureatom,  wręczając dyplomy uznania.

Wybór finalnej 50-ki należał do Kapituły złożonej z ponad 30 specjalistów, przedsiębiorców, ludzi mediów i biznesu.  Decyzja nie była łatwa ze względu na liczbę oraz wysoki poziom wszystkich zgłoszeń. Poniżej możecie zobaczyć  skrót ich obrad.

https://www.facebook.com/Businessinbrief/videos/2024553380888551/

 

Podobnie jak w poprzednich edycjach, wśród tegorocznej 50-ki nominowanych znaleźli się kreatywni z najróżniejszych branż: firmy technologiczne, IT, biotechnologiczne, marketingowe, finansowe, działające w obszarze HR, związane z edukacją, ochroną zdrowia, designem, jak również inicjatywy społeczne.

Kto zajął podium?

Na pierwszym miejscu Rankingu (zdaniem Kapituły niemal jednogłośnie!) znalazł się Michał Borkowski z Brainly – platformy social learningowej, która daje możliwość wymiany wiedzy i wspólnej nauki online. Uczniowie mogą pomagać sobie na niej w trudnościach z przedmiotami szkolnymi. Brainly zaczynał w 2009 roku jako prosty serwis wymiany wiedzy między uczniami, obecnie osiąga miesięcznie do 100 milionów unikalnych użytkowników! To świetny  przykład polskiego startupu, który rozwinął swoją działalność na szeroką skalę, spełniając edukacyjną misję w najdalszych regionach świata!

Drugie miejsce zajął Łukasz Bzdzion z Bioceltix – startup biotechnologiczny, który rozwija innowacyjne terapie w weterynarii. Firma jako pierwsza w Europie wdraża bezpieczną dla zwierząt i skalowalną biznesowo technologię terapeutycznego wykorzystania allogenicznych komórek macierzystych (jeden dawca – wielu biorców)!

Trzecie miejsce na podium przypadło Wojciechowi Sadowskiemu z zapakuj.to (Packhelp), które pomaga małym i średnim firmom zaprojektować oraz zamówić opakowania z własnym nadrukiem. Dzięki Packhelp teraz również  małe firmy mogą zadbać o świetny unboxing experience dla swoich klientów (do tej pory mogły sobie na to pozwolić jedynie duże przedsiębiorstwa ze względu na wymóg dużych zamówień w standardowych drukarniach).

Kto znalazł się wśród pozostałych 50 kreatywnych?

 

Poniżej pełna lista 8 edycji Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie:

 

50.     Albrecht&Partners   –   Greg   Albrecht

49.   Revas    –   Wojciech Pitura, Elżbieta,   Szczepaniak, Paweł Cudek

48.   Nocowanie.pl   –   Kamil Ruciński

47.   ExplainVisually – Maciej Budkowski,  Klaudia Tolman

46.    Syrius Group – Ewelina Reina

45.   YetiForce –  Błażej Pabiszczak

44.  Test  Design –  Marcin Zagajewski

43. ARBUZZ – Piotr Bardadyn, Gabi Czesak,  Mateusz Romanów

arbuzz

42. TUBAN – Jakub Bochenek

41.  Vindicat –  Bogusław Bieda

40. AirBike –   Mikołaj Pytel

39.  Edward.ai  –  Tomasz Wesołowski, Bartłomiej Rozkrut

38.   Nesperta, Semilac – Tomasz Gołębiewski

37. QuarticOn –  Paweł Wyborski

36. Polska Grupa Meblowa –  Maciej Kotowski

35. 370 Studio – Anna Śliwka, Katarzyna,  Westrych-Pavy, Michał Miszkurka

34. Z NIEBA CI NIE SPADNIE –  Ewelina Kowalik

33. Time Solutions – Kamil Rudnicki

32.  Taxly.pl – Filip Kokoszyński

31.  Cluify –  Edward Mężyk

30.    Nais.pl –  Iwona Grochowska

29.    click community | Edrone –  Rahim Blak

28. Lokalny –   Marta Baranowska

27.  FXManago  –   Radek Wierzbicki

26. Meisel –  Katarzyna Majzel

25.  Fibratech –   Michał Smentoch

24. Runvido –  Natalia Ciosek

23. DM Investments –   Michał Mysiak,  Dominik Zimakowski

22. XTPL   –   Filip Granek

21. SentiOne  –   Jagoda Prętnicka – Markiewicz,  Rafał Miazga

20. Telemedi.co –   Paweł Sieczkiewicz

19. OSORNO –   Krzysztof Czeczot, Maciej Budzich

18. Biolumo – Marcin Pitek, Olga Grudniak, Wojciech Giżowski, Jakub Wysocki

17. Immersion VR –   Piotr Baczyński

16. InStream Group – Filip Duszczak

15. Concordia Design –   Ewa Voelkel

14. Expansio – Patrycja i Mateusz Jarus

13. Creotech Instruments – Jacek Kosiec

12. Sky Tronic – dr inż. Michał Lower,  dr inż. Bogusław Szlachetko

11.  Advanced Protection Systems – Maciej Klemm

10.  Bioavlee –   Michał Wronecki

9. Genomtec –  Miron Tokarski

8. Orska –  Anna Orska

7.  Hachi S.A (ParrotOne) – Piotr Lewandowski

6. FROPT –  Magdalena Milejska, Katarzyna Kurowska-Loedl

5.    Smogathon –  Maciej Ryś (lider zespołu), Anna Ryś,  Maciej Ujejski, Kamila Knap oraz Tomasz Groń

4.  Pozamiatane.pl – Jakub Łączkowski

3.  Packhelp / Zapakuj.to – Wojciech Sadowski

2. Bioceltix –   Łukasz Bzdzion

1. Brainly –   Michał Borkowski

 

Zobaczcie krótką relację foto z tego wydarzenia autorstwa Magdy Głowala! 

 

 

Gratulujemy laureatom tegorocznej edycji Rankingu  50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie, a Partnerom dziękujemy za pomoc i wsparcie.

Partnerami 8. edycji rankingu są:

partnerzy

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Road Show 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie – widzimy się dziś w Sopocie!

Sopot

Program wydarzenia:

  • 16:00-16.15 Grzegorz Kiszluk o 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
  • 16:15-16.25 Zatoka Sztuki – prezentacja najważniejszych wydarzeń
  • 16:25-17.00 Prezentacja „Jak TVN Media może wspierać młode firmy”
    Wystąpienie: Andrzej Karasowski i Krzysztof Kurowski
  • 17:00-17:45 Prezentacja współpracy i jej efektów pomiędzy Orange a Wandlee
    Wystąpienie Pani Joanny Bruździak-Maleszewskiej, Kierownik Wydziału Centrum Badawczo-Rozwojowego Orange oraz Igora Sawczuka z Wandlee. Rozwiązanie Wandlee, czyli chatbot obsługujący klientów w kanale Messenger, zostało wdrożone w kontakcie z Orange Polska i Nju Mobile
  • 17:45 Networking

Więcej o informacji o evencie w wydarzeniu na Facebooku

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF