Cyfrowe wsparcie w konsumenckich wyborach – jak systemy rekomendacji rewolucjonizują doświadczenia klientów?

system rekomendacji

Każdy większy serwis internetowy posiada obecnie system rekomendacji, dzięki któremu treści dedykowane konsumentom są bardziej zindywidualizowane, jednocześnie mogąc wpływać na większe zadowolenie klientów z oferowanych usług. Według danych McKinsey & Company¹, 75 proc. materiałów oglądanych przez klientów Netflixa pochodzi właśnie z rekomendacji. W ślad za popularnością tego systemu podąża wiele spółek. Tylko w ostatnim czasie, Legimi pozyskało 3,7 mln zł dofinansowania z NCBiR na rozwój technologii rekomendacyjnych.

System rekomendacji to narzędzie, które poszczególnym użytkownikom, na podstawie ich wcześniejszych aktywności i preferencji, podpowiada produkty, mogące ich zainteresować. Najczęściej duże witryny internetowe posiadają swój własny algorytm rekomendacji, który na podstawie zachowania użytkowników, może polecić im produkt, który będzie dla nich najbardziej odpowiedni. Ta technologia, oparta na sztucznej inteligencji, bez wątpienia będzie miała znaczący i długofalowy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. W jakim kierunku będzie rozwijał się ten trend?

System rekomendacji u światowych gigantów

Z tego typu systemu korzystają najwięksi gracze na globalnym rynku. Netflix może tworzyć dla swoich subskrybentów spersonalizowane rekomendacje, dotyczące filmów czy seriali, bazując przy tym m.in. na wcześniej wybieranych tytułach, tytułach preferowanych przez użytkowników o podobnych guście czy gatunku, który jest najczęściej oglądany przez danego użytkownika. O trafności i przydatności tego systemu mówią dane z badania McKinsey & Company – aż 75 proc. materiałów oglądanych przez klientów, pochodzi z rekomendacji. Według platformy NASDAQ pozwalają one zaoszczędzić przedsiębiorstwu ponad 1 mld USD rocznie2.

Z kolei w przypadku Spotify – jak firma poinformowała na swojej stronie – po 5 latach od wprowadzenia systemu rekomendacji, użytkownicy przesłuchali ponad 2,3 miliarda godzin muzyki z playlist tworzonych przez algorytm. Są one wydawane co tydzień dla każdego użytkownika z osobna i składają się z 30 piosenek, których subskrybent wcześniej nie słyszał. System zbiera takie informacje jak historia wyszukiwania, pominięte piosenki, utworzone playlisty czy nawet lokalizację. Dzięki temu szansa, że sugerowana muzyka przypadnie do naszego gustu jest naprawdę duża.

McKinsey & Company informuje, że aż 35 proc. przychodów Amazona generowanych jest przez system rekomendacji, uważany dotychczas za jeden z najbardziej efektywnych na rynku. Wchodząc na stronę internetową tego giganta, każdy użytkownik będzie miał dostęp do „swojego własnego sklepu”, ponieważ algorytm o nazwie item-based collaborative filtering sprawia, że strona główna każdego z wielu milionów klientów jest personalizowana na podstawie historii zakupów, zainteresowań i tysiąca innych czynników.

Personalizacja zwiększa lojalność klienta

Dzięki takim zabiegom, globalne serwisy podnoszą jakość oferowanych przez siebie usług, a klienci stają się bardziej zadowoleni – nie muszą bowiem tracić czasu na szukanie odpowiedniego produktu, ponieważ wyświetla się on w propozycjach. Dzięki temu klienci stają się bardziej lojalni wobec serwisu, chętniej w nim pozostają i rekomendują go innym, a to przekłada się na zyski.

Kolejną spółką, która dostrzega powyższe korzyści i potencjał drzemiący w systemach rekomendacji, jest Legimi – pionier na rynku e-książki w Polsce. W ostatnim czasie firma pozyskała 3,7 mln zł dofinansowania na rozwój technologii rekomendacyjnych.

Dofinansowanie przyznane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju pozwoli nam przyspieszyć proces wdrożenia technologii rekomendacyjnych do naszego serwisu, które są niezwykle ważne podczas prowadzenia biznesu opartego na subskrypcjach. Korzyści płynące z nowej technologii wpłyną na zwiększenie lojalności klientów, zmniejszenie poziomu rezygnacji oraz kosztu pozyskania subskrybenta. Wszystko to przekłada się na ogólny wzrost satysfakcji użytkowników, co jest dla nas kluczową kwestią. Zwracamy jednak uwagę na prawo użytkowników do prywatności. Zależy nam na tym, by użytkownicy mogli zdecydować, czy chcą aby objęły ich rekomendacje oraz by ich dane posłużyły jako pomoc w doborze tytułów dla innych użytkowników poprzez tzw. profilowanie.

Mikołaj Małaczyński, CEO i co-founder Legimi

System rekomendacji także ułatwia klientom korzystanie z usług, skracając czas budowania koszyka zakupowego, co trafnie podkreśla prezes spółki Saly Sebastian Religa.

Siłą systemów rekomendacji, co ciekawe nie jest tylko zwiększanie sprzedaży. Mało się mówi o tym, ale dobre systemy rekomendacji pozwalają znacząco skrócić czas budowania całego koszyka zakupowego. Element ten jest szczególnie istotny w przypadku sprzedaży powtarzalnej, która tak naprawdę charakteryzuje rynek B2B. Platforma e-commerce B2B Saly buduje ścieżkę zakupową w oparciu o dane z historycznych koszyków klienta. Wiemy z jakimi innymi produktami klient najczęściej zamawia dany produkt. Tworząc system rekomendacji staraliśmy się, aby dodawanie kolejnych produktów do koszyka była maksymalnie szybkie, proste i można je było wykonać jednym kliknięciem. System rekomendacji dzięki spersonalizowanej analizie znacząco uprościł proces 

Sebastian Religa, prezes Saly 

Oprócz wspomnianych przedsiębiorstw, system rekomendacji możemy spotkać na Allegro, Eobuwiu czy Google. Każda firma, która zajmuje się świadczeniem usług przez Internet, z czasem dąży do wprowadzenia tego systemu na swojej platformie, ponieważ może on przynieść jedynie korzyści – zarówno dla klientów jak i właścicieli firmy.

Rekomendacje z widokiem na przyszłość

Według badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Bank3, z usług subskrypcyjnych korzysta 89 proc. Polaków w wieku 18-29 lat oraz blisko 50 proc. ogółu ludności Polski. Te statystyki utwierdzają w przekonaniu, że system rekomendacji będzie w przyszłości grał niezwykle istotną rolę. Z usług platform streamingowych, takich jak Netflix czy HBO GO, korzysta 35 proc. naszych rodaków, natomiast co ósmy ma wykupioną subskrypcję w serwisach typu Tidal czy Spotify. Patrząc na skalę światową, wynik jest naprawdę imponujący, ponieważ prawie 4 na 5 ludzi korzysta z jakiejś formy subskrypcji.

Pozytywny trend widać też na rynku e-commerce – 2020 rok przyniósł skokowy wzrost do poziomu blisko 35 tys. sklepów pracujących w modelu SaaS (Software as a Service). Widzimy tę zmianę również na naszej platformie Shoper, która oferuje klientom wszystko, czego potrzeba do prowadzenia efektywnego biznesu w kanale online. System rekomendacji w sklepach Shoper zaprojektowaliśmy dla nich tak, by kupujący w sugestiach produktów zobaczyli tylko te propozycje, które spełniają ich kryteria wyszukiwania podczas wizyty na stronie. Rekomendacje pracują w oparciu o zaawansowane algorytmy machine learning, a analiza odbywa się w czasie rzeczywistym. To ważny element, który wpływa na wysoką jakość sugerowanych towarów, a tym samym zwiększa szansę na zakup. Do tej pory system rekomendacji został uruchomiony w sklepach niemal każdej branży. Najchętniej wykorzystują go sklepy sprzedające artykuły z kategorii zdrowie i uroda, zabawki i art. dziecięce, wyposażenia wnętrz i ogrodu oraz art. hobbystyczne. W tych ostatnich, maksymalny średni wzrost koszyka dzięki rekomendacjom produktowym, wyniósł 38%.

Paweł Rybak, CCO Shoper

Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu na rynku technologii rekomendacyjnej na przestrzeni lat 2020-2024 ma się powiększyć o 30%. Takie liczby podaje w swoim raporcie Technavio – globalna agencja badawcza która szacuje, że pozytywny wpływ na tempo wskaźnika wzrostu miała pandemia. Obecnie, bez systemu rekomendacyjnego, prowadzenie działalności usługowych przez internet na dużą skalę jest praktycznie niemożliwe. Z danych firmy Zoura wynika, że w latach 2012-2020 podmioty działające w modelu subskrypcyjnym (a te w dużej mierze wykorzystują system rekomendacji), urosły o 435 proc. oraz zwiększały przychody około 5-8 razy szybciej niż w przypadku spółek z indeksu S&P 500. Subskrypcje oraz ich nieodłączny element – rekomendacje – to zdecydowanie przyszłość takich sektorów jak e-commerce czy serwisów VOD.

1 McKinsey & Company How retailers can keep up with consumers
2 NASDAQ How Netflix’s AI Saves It $1 Billion Every Year
3 Polaków Portfel Własny: zakupy w dobie pandemii
4 Technaivo Global Recommendation Engine Market 2020-2024
5 Zuora The Subscription Economy Index


Materiał prasowy:

Dominik Mikulski, InnerValue

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polacy czytają coraz więcej cyfrowo. Legimi przybyło 66 proc. nowych użytkowników w 2020 roku

Legimi

W 2020 roku Polacy kupili w sumie ok. 100 mln książek w wersji papierowej(1). Równolegle na popularności zyskuje sektor e-booków oraz audiobooków. Legimi zakończyło rok z liczbą klientów większą o 66 proc. r/r i oficjalnie wchodzi na giełdę. Mikołaj Małaczyński oraz Mateusz Frukacz zostali wyróżnieni w 4. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Po przywróceniu obostrzeń epidemicznych pod koniec 2020 roku, zainteresowanie książkami, ebookami czy audiobookami wśród Polaków znacznie wzrosło. Potwierdzają to statystki Legimi, lidera abonamentowego dostępu do cyfrowych książek w Polsce. Liczba klientów, liczona jako suma abonentów i klientów korporacyjnych oraz bibliotecznych, na koniec IV kwartału 2020 przekroczyła już wartość 120 tys. a liczba abonentów wzrosła r/r o 66 proc. osiągając poziom blisko 86 tys. aktywnych kont.

Mikołaj MałaczyńskiW IV kwartale 2020 roku, gdy Polacy mierzyli się z drugą falą pandemii, zauważyliśmy znaczny wzrost zainteresowania cyfrową rozrywką, z której można korzystać bez konieczności wychodzenia z domu. Jak wskazują eksperci, rynek e-książek w Polsce rośnie średnio ok. 50 proc. rok do roku. W Legimi notujemy średnie tempo wzrostu na poziomie przekraczającym 60 proc.

Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu i współzałożyciel Legimi

Legimi zadebiutuje na giełdzie już jutro

Polacy nie tylko częściej sięgają po e-książki, ale także mocno upodobali sobie modele subskrypcyjne. Najnowsze dane pokazują, że już co drugi dorosły (49 proc.) korzysta z usług w abonamencie.2 Obecnie firmy udostępniające usługi w modelu subskrypcyjnym są na najbardziej stabilnej pozycji, dlatego Legimi od kilku miesięcy prowadziło działania mające na celu przeprowadzenie debiutu giełdowego na rynku NewConnect. Wejście na giełdę odbędzie się 14 kwietnia 2021.

Mikołaj MałaczyńskiCelem wprowadzenia akcji spółki do obrotu na rynku alternatywnym jest budowa stabilnych relacji inwestorskich i systematyczne budowanie wizerunku wiarygodnej, stabilnej, dojrzałej i dobrze zarządzanej firmy. W dłuższym terminie cechy te chcemy przełożyć na odblokowanie dodatkowych możliwości pozyskiwania finansowania na szybszy rozwój w kolejnych latach.

Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu i współzałożyciel Legimi

Coraz częściej wybieramy książki online

Mimo pandemii wzrasta zainteresowanie czytelnictwem. Spędzamy więcej czasu w domach, co za tym idzie spotkania ze znajomymi zmieniliśmy na wieczory na kanapie z książką. Legimi w minionym roku zaraportowało wydawcom sprzedaż 1 mln książek elektronicznych.

W pandemii zwiększonym zainteresowaniem cieszą się firmy, które swoją działalność prowadzą głównie w internecie. W minionym roku, według danych KRD 17 proc. Polaków deklaruje, że kupuje więcej książek lub audiobooków.3 Według badań Nielsena w ubiegłym roku w Polsce sprzedano około 100 milionów egzemplarzy książek, a klienci wydali na nie łącznie około 2,1 mld zł.4 Jednak to branża e-booków i audiobooków zyskuje najbardziej na popularności w trakcie pandemii. Dotychczas ta niewielka część rynku, zyskuje coraz więcej zwolenników. Niewątpliwie pozytywny wpływ na zainteresowanie ebookami miało też wpływ obniżenie podatku od tego typu produktów, z 23% na 5%, która nastąpiła na koniec 2019 roku. Dzięki temu książki elektroniczne stały się bardziej przystępne cenowo dla wszystkich.

Mikołaj MałaczyńskiW różnych branżach transformacja cyfrowa społeczeństwa przyspieszyła w minionym roku nawet o 3 lata. Również w bibliotekach zmiany okazały się bardziej dynamiczne niż wcześniej – już w ponad 700 placówkach w Polsce znajdziemy książki elektroniczne od Legimi.

Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu i współzałożyciel Legimi

Zgłoś się do 11. edycji rankingu Najbardziej Kreatywnych w Biznesie: https://brief.pl/kreatywni/zgloszenia/


1  Raport Nielsen BookScan na zlecenie Biblioteki Analiz za 2020 rok
2  Raport „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” przeprowadzony na zlecenie Santander Consumer Banku, listopad 2020
3  Raport IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów na temat czytelnictwa i korzystania Polaków z księgarń, grudzień 2020
4 Raport Nielsen BookScan na zlecenie Biblioteki Analiz za 2020 rok


Źródło: Legimi

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak rodzice podczas pracy zdalnej mogą zagospodarować czas wolny dziecka?

dziecko bawi sie

W 2019 roku Biblioteka Narodowa odnotowała niewielki wzrost poziomu czytelnictwa w Polsce, do poziomu 39 proc. W minionym roku liczba ta mogła znacząco wzrosnąć z powodu lockdownu oraz większej ilości czasu spędzonego w domach. Badania w Wielkiej Brytanii wskazują, że dzieci odczuwały większą przyjemność z czytania podczas pandemii (z 47,8 proc. przed zamknięciem do 55,9 proc.). Jak wspomóc małych czytelników, gdy ich rodzice są zajęci? Mikołaj Małaczyński i Mateusz Frukacz, twórcy Legimi, zostali wyróżnieni w 4, edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Rozwijaj ciekawość dziecka

Pandemia miała istotny wpływ na zmianę nawyków społeczeństwa, w tym także częstsze sięganie po książki. Najnowsze badania z Wielkiej Brytanii pokazują, iż połowa dzieci stwierdziła, że przeczytała nowe książki podczas lockdownu, a 1 na 7 przeczytało ponownie książki, które ma w domu. Niewątpliwie książki miały również działanie terapeutyczne dla młodzieży oddalonej w tym czasie od swoich rówieśników. Co trzecie dziecko stwierdziło, że czytanie pomaga im, gdy czują się smutni.

Samotność dzieci to przede wszystkim wyzwanie dla rodziców. Osoby pracujące zdalnie przekonały się, jak trudno godzić obowiązki zawodowe z opieką nad dziećmi w domu. Dużym wyzwaniem okazało się odpowiednie zagospodarowanie czasu wolnego najmłodszych. Rodzice wykorzystują różne strategie na zorganizowanie zajęć dla dzieci, mimo że pandemia zawęziła możliwości.

Pomoc w czytaniu od Legimi

Część rodziców zajęta pracą zdalną najczęściej sięga po telefony, tablety lub laptopy, na których odtwarzają bajki lub gry, aby zająć dzieci. Tego typu strategia czasami okazuje się być jednak mało angażująca dla dziecka. Twórcy Legimi znaleźli rozwiązanie tej sytuacji – na Facebooku i YouTube Legimi ruszył edukacyjny program dla dzieci „Legimi dzieciom”. Gdy rodzice zajmują się sprawami służbowymi najmłodsi mogą wygodnie usiąść i posłuchać bajki, poznać ciekawostki i nowe zabawy.

Coraz częściej słyszeliśmy głosy, że wielu rodziców chciałoby poświęcić więcej czasu np. na czytanie dzieciom, niestety obowiązki zawodowe zabierają im cenny czas, a dodatkowo mają problemy z zagospodarowaniem go dzieciom.  Do projektu „Legimi dzieciom” zaangażowaliśmy Monikę Kasztelan, która od razu podbiła serca młodych widzów. W kreatywny sposób przedstawia jedne z najpopularniejszych bajek dla dzieci na naszej platformie, które są pretekstem do kreatywnych zabaw. Dzięki temu rodzice mogą spokojnie dokończyć pracę i są pewni, że dostarczają dzieciom ciekawe treści.

Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu i współzałożyciel Legimi

Program „Legimi Dzieciom” ma charakter edukacyjny i każdorazowo przyciąga przed ekrany ponad 200 tys. widzów. W każdym odcinku Monika Kasztelan przybliża najmłodszym postaci z bajek, z którymi mogą się utożsamiać, zabiera ich na wycieczki do lasu lub laboratorium, a także zachęca ich do warsztatów DIY. To kilkanaście minut angażującej zabawy i nauki dla dzieci.

Mikołaj Małaczyński w programie „Równi sobie”

Historia powstania tego programu jest o tyle niezwykła, że rozpoczęła się przypadkowo. Prezes Zarządu, Mikołaj Małaczyński, w nowym programie TVN “Równi sobie”, został połączony z Moniką Kasztelan, właścicielką niewielkiej agencji animacyjnej, która w wyniku pojawienia się pandemii straciła kontrakty.

Gdy poznałem historię Moniki i zobaczyłem, jak świetnie dogaduje się z dziećmi, uznałem, że sam powierzyłbym jej swoje dzieci. Dlaczego nie mielibyśmy oddać jej szerokie grono młodych czytelników Legimi? Szczególnie teraz, gdy wielu rodziców potrzebuje wsparcia w zorganizowaniu czasu dzieciom.

Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu i współzałożyciel Legimi

Odcinek programu „Równi sobie” z udziałem Mikołaja Małaczyńskiego i Moniki Kasztelan będzie można zobaczyć w poniedziałek 22 marca o godzinie 21.30 w TVN.

Zgłoś się do 11. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie: https://brief.pl/kreatywni/zgloszenia/!


Źródło: Legimi 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF