...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Powtarzane schematy wychowania dziewczynek ograniczają ich swobodę wyrażania siebie

Podział zabaw na te zarezerwowane tylko dla chłopców i inne dla dziewczynek jest utrwalany w polskim społeczeństwie od pokoleń. To jeden z wniosków z ostatnich badań marki LEGO®, gdzie aż 1 na 4 dorosłych Polaków przyznaje, że w dzieciństwie nie wolno im było bawić się zabawkami, które tradycyjnie kojarzyły się z płcią przeciwną. Obecnie ponad 40% dziewczynek w Polsce obawia się, że zostaną wyśmiane z powodu używania zabawki, którą stereotypowo przypisano chłopcom. W odpowiedzi na badania marka LEGO kontynuuje w Polsce kampanię „Dziewczynki mogą wszystko” z udziałem Martyny Wojciechowskiej, aby zainspirować rodziców do myślenia o dzieciach niezależnie od stereotypów związanych z płcią.

Funkcjonujące w polskim społeczeństwie stereotypy związane z płcią opierają się na powszechnych przekazach i umacnianych przez dziesiątki lat konwencjach. Spojrzenie na tradycyjne role, pełnione przez kobiety i mężczyzn, ulega powolnej ewolucji, jednak aby kolejne pokolenia mogły swobodnie rozwijać swoje talenty i unikalne osobowości potrzebna jest jak najszybsza zmiana.

Wszystko zaczyna się od rodziców

Zeszłoroczne badanie Grupy LEGO i Instytutu Geeny Davis ds. Płci w Mediach wykazało, że problem ograniczania kreatywności dzieci, szczególnie płci żeńskiej, i przypisywania im ról jest w społeczeństwie wciąż aktualny. Mimo, że zdecydowana większość (90%) dziewczynek w Polsce nie widzi przeszkód w tym, aby one grały w piłkę nożną, a chłopcy trenowali taniec, aż 43% z nich boi się wyśmiania z powodu używania zabawki przypisanej stereotypowo przeciwnej płci. Skąd bierze się ten problem?
Jak wskazuje najnowszy raport LEGO Play Well 2022, sami rodzice, którzy wzięli udział w badaniu, doświadczali w dzieciństwie ograniczeń związanych z płcią. Aż 4 na 10 dorosłych Polaków twierdzi, że w dzieciństwie spotkało się ze stereotypami dotyczącymi płci w zabawie. Funkcjonujące w świadomości społecznej schematy ograniczały w ten sposób możliwości rozwoju, poznawania świata i kształtowania indywidualnych charakterów dzieci. Co czwarty dorosły Polak przyznaje, że nie mógł bawić się w dzieciństwie zabawkami tradycyjnie kojarzonymi z płcią przeciwną, a 35% obawiało się bycia dręczonym z tego powodu.

– Wielu rodziców, jako dzieci, doświadczyło wychowania pełnego stereotypów i sztywnych konwencji kulturowych. Przejawiało się to później w ich sposobie życia, a niejednokrotnie miało również wpływ na wybór wykonywanego zawodu. Z naszych badań wynika wyraźnie, że kobiety, dziś matki, znacznie rzadziej niż mężczyzn zachęcano, by realizowały się w nauce, technologii, inżynierii czy matematyce. To pokazuje, jak wielkie znaczenie w początkowych etapach życia ma równe traktowanie dzieci, a także dawanie im możliwości wyboru. Dzieci przy wsparciu rodziców powinny samodzielnie odkrywać swoje naturalne predyspozycje, zamiast otrzymywać konkretne, utarte ścieżki rozwoju, związane kulturowo z płcią. Dlatego przedstawiajmy im wszystkie możliwości, nie ograniczając przyszłości naszych pociech tylko ze względu na płeć.

– Beata Kucejko, dyrektorka marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie

Przyszłość dzieci zaczyna się od ich wyboru

Zeszłoroczne badanie wykazało, że rodzice znacznie częściej zachęcają córki do zabaw uznawanych za typowo kobiece, jak: taniec, śpiew, gotowanie, zabawa pluszakami lub lalkami. Schematy te, powielane przez kolejne pokolenia, często nakierowują dziewczynki do wyboru zainteresowań, przejawiania określonego rodzaju zachowań lub wchodzenia w konkretne role społeczne. W efekcie wiele z nich zaczyna się obawiać wyrażania siebie, swoich prawdziwych opinii czy upodobań, co może ograniczać ich kreatywność oraz wskazywać ograniczone ramy rozwoju w przyszłości.
Z raportu LEGO Play Well 2022 wynika, że 1 na 5 dorosłych Polaków (21%) czuło się ograniczanych w swoich aspiracjach zawodowych ze względu na płeć. Wspomniane wcześniej schematy wychowania dzieci wskazują, że problem ograniczeń płciowych pozostaną obecne w społeczeństwie, jeśli nie zmienimy sposobu w jaki kształtujemy młode umysły i ich indywidualne charaktery.

– Zmiany, jakie nastąpiły w świecie na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat nigdy wcześniej w historii nie były tak dynamiczne. Zazwyczaj następowały one powoli, ewoluując z jednej formy do drugiej. A później to wszystko przyspieszyło. Pamiętam siebie w dzieciństwie i wyzwania, z którymi musiałam się mierzyć jako dziewczynka, która odbiegała od stereotypowej normy. Dzieci przychodząc na świat nie wiedzą czym są stereotypy i „co wypada a co nie”, więc tak naprawdę to my dorośli mamy tutaj najwięcej do zrobienia, żeby tych stereotypów nie powielać i nie przenosić ich na nasze dzieci. – Martyna Wojciechowska, dziennikarka, podróżniczka i ambasadorka kampanii marki LEGO „Dziewczynki mogą wszystko”

 

Grupa LEGO dba o edukację rodziców

Badania pokazują, że dziś znaczna większość (94%) dorosłych Polaków nie czuje się wystarczająco przygotowana, by rozmawiać o kwestiach DEI (ang. Diversity, Equity, Inclusion – różnorodność, równość i integracja). Aby rozwijać indywidualne charaktery dziewczynek i wspierać ich naturalne kompetencje, potrzebują więc wsparcia w tej kwestii.
Grupa LEGO w najnowszej edycji kampanii ,,Dziewczynki mogą wszystko’’ przełamuje schematy w wychowywaniu dzieci. Marka chce inspirować dorosłych, aby pobudzali kreatywność swoich dzieci – budowniczych przyszłości, niezależnie od płci. Dzisiaj rodzice mają dostęp do wielu narzędzi, takich jak klocki, nowoczesne technologie, które pomogą stymulować dziewczynki, ich ciekawość i chęć poznawania świata. W efekcie będą mogły odkrywać swoje wyjątkowe talenty i znaleźć własną, unikalną drogę rozwoju. Bo dziewczynki naprawdę mogą wszystko!
***

O Grupie LEGO: Misją Grupy LEGO jest inspirowanie i rozwijanie przyszłych projektantów i konstruktorów poprzez zabawę. System zabawy LEGO, którego fundamentem są klocki LEGO, pozwala dzieciom i fanom budować i przebudowywać wszystko to, co potrafią sobie wyobrazić.Grupa LEGO została założona w Billund w Danii w 1932 r. przez Olego Kirka Kristiansena. Nazwa firmy pochodzi od dwóch duńskich słów LEg GOdt, które oznaczają „baw się dobrze”. Dzisiaj Grupa LEGO wciąż jest przedsiębiorstwem rodzinnym z siedzibą w Billund, ale jej produkty są sprzedawane w ponad 130 krajach świata.

O badaniu LEGO Play Well 2022: Wszystkie wyniki raportu, o ile nie podano inaczej, zostały zebrane od 32 781 rodziców i 24 593 dzieci w wieku 5-12 lat za pomocą 20-minutowego internetowego badania ilościowego przeprowadzonego w 35 krajach (w tym w Polsce) na początku 2022 roku. Aby uzyskać pełną listę krajów, prosimy o kontakt pod adresem media@lego.com.

O badaniu Geena Davis Institute on Gender in Media (2021): W badaniu wykorzystano internetowe ankiety opt-in w siedmiu krajach (Chiny, Czechy, Japonia, Polska, Rosja, Wielka Brytania i USA), aby ocenić, czy kreatywność jest postrzegana przez rodziców i ich dzieci w kategoriach płci. Dokładniej rzecz ujmując, sprawdziliśmy, czy rodzice definiują kreatywność w różny sposób w odniesieniu do swoich synów i córek. Rodzice dzieci w wieku od 6 do 14 lat wypełniali pierwszą część ankiety, a następnie wyrażali zgodę na wypełnienie drugiej części przez ich syna lub córkę. W sumie badanie ukończyło 6 844 respondentów.

O Instytucie Geeny Davis ds. Płci w Mediach (GDIGM): Instytut, założony w 2004 roku przez zdobywczynię Oscara Geenę Davis, jest jedyną organizacją działającą na podstawie badań naukowych, współpracującą z przemysłem rozrywkowym w celu stworzenia równowagi płci, wspierania integracji i redukcji negatywnych stereotypów w rodzinnych mediach rozrywkowych. Więcej informacji na stronie: www.seejane.org

Sebastian Nowak

Dzieci spędzają przed ekranami 11 godzin tygodniowo To prawie tyle samo co na zabawie w świecie realnym

Dzieci co raz chętniej sięgają po elektroniczne zabawki już od najmłodszych lat. Jak przyznaje co drugi polski rodzic w trakcie pandemii czas spędzany przez ich podopiecznych na rozrywkach online jeszcze się wydłużył. Wyniki najnowszego badania LEGO Play Well 2022, przeprowadzonego przez firmę LEGO we współpracy z Edelman DXI wskazują, że najmłodsi spędzają przed ekranem 11 i pół godziny tygodniowo. To niewiele mniej, niż poświęcają na typową zabawę (15,3 godziny), za to dłużej, niż odrabiają zadania domowe (średnio 11,1 godziny). W dobie rosnącej troski o dobrostan psychiczny dorosłych, rodzice martwią się o zachowanie odpowiedniej higieny umysłowej dzieci.

Jak wynika z badania LEGO Play Well, już 6 na 10 rodziców w Polsce uważa, że ich dziecko spędza zbyt wiele czasu online. W sieci obecne są nawet przedszkolaki – tak przyznaje 78% badanych opiekunów dzieci powyżej 3 roku życia. Wśród najczęściej wskazywanych, potencjalnych zagrożeń wymieniane są m.in. nieodpowiednie treści w Internecie, niebezpieczeństwo nękania oraz nieprawdziwe informacje, z jakimi maluch mógłby się zetknąć. Te obawy podziela ponad ¾ rodziców.

Badanie wykazało poważny problem wśród rodziców – dorośli nie zostali wyposażeni w odpowiednią wiedzę, jak zapobiegać w/w zagrożeniom. Mimo to znaczna większość rodziców (90%) deklaruje, że dba o bezpieczeństwo maluchów w sferze online, a ponad połowa przynajmniej raz na miesiąc rozmawia ze swoją pociechą na ten temat.
Gdy zapytano ich jednak o to czy obserwują aktywność dzieci w Internecie, 40% badanych zadeklarowało, że nie wie, w jaki sposób mogą monitorować obecność online swoich podopiecznych, a co trzeci w ogóle nie umie powiedzieć, czym dziecko zajmuje się w sieci.

Jasne strony cyfrowego świata

Opiekunowie dostrzegają jednak plusy obecności najmłodszych w Internecie, który dla coraz młodszych pokoleń staje się naturalną częścią ich życia. Przeważająca część (76%) polskich rodziców uważa, że kontakt ich dzieci z elektronicznymi zabawkami przynosi ich pociechom wiele korzyści. Na pytanie o konkretne zalety wprowadzania dziecka do świata online, ponad połowa (56%) dorosłych podkreśla w tym kontekście rozwój umiejętności krytycznego myślenia u dziecka. Rodzice dostrzegają także wzrost pewności siebie u podopiecznych (50% badanych) oraz umocnienie dziecięcych przyjaźni dzięki komunikacji przez urządzenia elektroniczne (57%).

Płynna zabawa: online i „w realu”

Eksperci przekonują, że nie trzeba rezygnować z udostępniania dziecku cyfrowego świata, by osiągnąć dobre efekty wychowawcze. Przeciwnie, dobrze zaplanowane rozrywki w sieci mogą być bezpieczne i wartościowe.

Koncepcja “fluid play” zakłada, że współcześnie wychowywane dzieci świetnie odnajdują się zarówno w świecie realnym jak w wirtualnym. Te dwie sfery przenikają się a młode pokolenie płynnie i bezproblemowo pomiędzy nimi się przenosi. Dlatego producenci zabawek stoją przed wyzwaniem, aby ich produkty jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby dzieci i ich naturalne zachowania.

W Grupie LEGO od 90 lat nieustannie pracujemy nad dostarczaniem małym konstruktorom nowych, bezpiecznych i wciągających propozycji. Wśród projektów, wspierających kreatywną hybrydową zabawę, znalazły się dotychczas m.in. aplikacja Digital Building Instructions, pobrana 9,6 miliona razy w ciągu ostatniego roku, oraz inna aplikacja, LEGO Life, którą ściągnęło od czasu premiery w 2018 roku aż 33 mln użytkowników. Chcemy, aby nasze zabawki odpowiadały zarówno na nowe potrzeby młodego pokolenia, jak i dawały rodzicom poczucie bezpieczeństwa ich dzieci.

Beata Kucejko, dyrektorka marketingu LEGO w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich

Znaczenie odpowiednich zabawek w okresie dorastania i rolę branży w kształtowaniu rozwoju najmłodszych potwierdzają sami rodzice. O ogromnej roli, jaką mają do odegrania twórcy zabawek mówi aż 62% badanych. Dzięki połączeniu fizycznej rozrywki z wirtualnymi możliwościami zabawki mogą rozwijać nowe zainteresowania młodego człowieka. Poprzez “fluid play” dzieci poszerzają horyzonty swojej kreatywności w ciekawych oraz swobodnych warunkach, a w efekcie pozwalają dziecku dokonywać wyboru, podejmować próby i testy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Epic Games i LEGO zbudują metaverse dla dzieci?

Epic Games zawarło umowę z LEGO. Ich wspólnym celem jest stworzenie cyfrowej rzeczywistości (metaverse) skierowanej do najmłodszych.

Nowe doświadczenie metaverse dla dzieci będzie czymś innym. Ma za zadanie rozbudzić kreatywność młodych, przy jednoczesnym zachowaniu ich bezpieczeństwa. Firmy udostępnią im narzędzia do tworzenia własnego świata w wirtualnej rzeczywistości.

Grupa LEGO od niemal wieku urzeka wyobraźnię dzieci i dorosłych poprzez kreatywną zabawę. Cieszymy się, że możemy razem zbudować przestrzeń w metaverse, która będzie zabawna, rozrywkowa i stworzone dla dzieci i rodzin.

Tim Sweeney, dyrektor generalny Epic Games

Poza inwestycją KIRKBI (własciciele LEGO) w Epic Games swoje środki wyłożyło także Sony. Japoński gigant przeznaczył ok. miliard dolarów na stworzenie sieci metaverse.

Póki co firmy nie ujawniają większych szczegółów nt. nowego projektu.

 

Adam Daniluk

Dziewczynki mogą wszystko! Marka LEGO inspiruje do zabawy wolnej od stereotypów

Lego Rebuild The World

Już 9 na 10 polskich dziewczynek nie postrzega świata przez pryzmat stereotypów związanych z płcią i zgadza się ze stwierdzeniem, że „to ok, jeśli dziewczynki chcą grać w piłkę nożną, a chłopcy tańczyć w balecie”. To jeden z wniosków z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Instytut Geeny Davis ds. Płci w Mediach na zlecenie Grupy LEGO w 7 krajach, w tym w Polsce.

Mimo że dziewczynki nie zauważają podziałów płciowych, rodzice częściej zachęcają je do zabaw stereotypowo przypisywanych płci żeńskiej, co w efekcie może ograniczać swobodę wyrażania siebie i samorozwoju. W odpowiedzi na badania marka LEGO rozpoczyna w Polsce kampanię „Dziewczynki mogą wszystko” z udziałem m.in. Martyny Wojciechowskiej, aby zainspirować rodziców do myślenia o dzieciach niezależnie od stereotypów związanych z płcią.

Dziewczynki są otwarte na świat i różnorodność

Jak pokazuje badanie Grupy LEGO i Instytutu Geeny Davis współcześnie wychowywane dziewczynki są bardziej gotowe i otwarte na różnorodny świat niż nam, dorosłym, się wydaje. Aż 90% polskich dziewczynek w wieku 6-14 lat zgadza się z twierdzeniem, że „to ok, jeśli dziewczynki chcą grać w piłkę nożną, a chłopcy tańczyć w balecie”. To pokazuje, że najmłodsze pokolenie kobiet stroni od osądzania innych ze względu na nieszablonowe zainteresowania. Co więcej dziewczynki (60%) w mniejszym stopniu niż chłopcy (75%) zgadzają się z twierdzeniem, że niektóre aktywności są przypisane konkretnej płci. Problem pojawia się, gdy społeczeństwo oraz rodzice zaczynają narzucać dziewczynkom ramy, według których mają funkcjonować dorastające młode kobiety.

Dzisiaj wyraźniej niż kiedykolwiek wcześniej widzimy, że popularne stereotypy, takie jak „dziewczynki lubią róż”, niekoniecznie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Owszem, część z nich lubi róż, ale inne wolą niebieski, zielony, żółty i czerwony. Mówi się też, że dziewczynki lubią być księżniczkami. I pewnie niektóre lubią, ale jest też wiele takich, które wolą bawić się w naukowców, strażaków, podróżników i w inne zabawy, które przez lata były uznawane za typowo chłopięce. Obserwuję te zmiany z wielką radością, bo pamiętam, że kiedy ja byłam małą dziewczynką i wypowiadałam głośno swoje marzenia, często słyszałam: „to niemożliwe, dziewczynki nie robią takich rzeczy, nie zostają kierowcami rajdowymi”. A dziewczynki mogą wszystko. Mają w sobie siłę, odwagę i potrafią być przebojowe. Lubią bawić się lalkami, ale równie chętnie tworzą budowle z klocków i powinniśmy je do tego zachęcać, bo to jedna z najlepszych zabaw, które pozwala rozwijać kreatywność.

Martyna Wojciechowska, dziennikarka, podróżniczka i ambasadorka kampanii marki LEGO „Dziewczynki mogą wszystko”

Badanie wskazuje, że rodzice znacznie częściej zachęcają córki do zabaw uznawanych za typowo kobiece, jak: taniec, śpiew, wyszywanie, przebieranie się, gotowanie, zabawa pluszakami lub lalkami. Schematy te, powielane przez kolejne pokolenia, często nakierowują dziewczynki do wyboru zainteresowań, przejawiania określonego rodzaju zachowań lub wchodzenia w konkretne role społeczne. W efekcie wiele z nich zaczyna się obawiać wyrażania siebie, swoich prawdziwych opinii czy upodobań, co może ograniczać ich kreatywność.

Stereotypy tworzą obawy

Mimo, że znaczna większość dziewczynek nie osądza innych przez pryzmat podziałów płciowych, to same wyrażają obawy związane z oceną ich przez otoczenie. Aż 43% dziewczynek w Polsce obawia się, że zostaną wyśmiane z powodu używania zabawki, którą stereotypowo przypisano płci męskiej. To znacząco wpływa na swobodę wyboru dziecka, możliwości rozwoju nowych umiejętności i kreatywności.

Marka LEGO wierzy, że każde dziecko powinno mieć możliwość rozwoju swojego pełnego potencjału, niezależnie od płci. Do dzieci należy wybór zabawy, na którą mają ochotę, zgodną z ich potrzebami, pasjami oraz tym co je inspiruje. Bez obawy o bycie wyśmianym. Poprzez naszą kampanię chcemy zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. Chcemy zainspirować nas, dorosłych, do tego, aby patrzeć na dzieci nie przez pryzmat ich płci, ale przez pryzmat tego, kim naprawdę są, jakie mają cechy charakteru, jak lubią się bawić i co je interesuje.

Beata Kucejko, dyrektor marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie 

Rodzice często oceniają kreatywność swoich dzieci przez pryzmat stereotypów w związanych z płcią. Choć w literaturze akademickiej spotyka się najczęściej opinie, że dziewczynki są mniej kreatywne od chłopców to badanie Instytutu Geeny Davis pokazało, że rodzice ze wszystkich badanych krajów częściej postrzegają swoje córki jako bardziej kreatywne. W przypadku Polski kreatywność córek vs. chłopców oceniania jest na 8.3 wobec 7.8 (w dziesięciostopniowej skali).

Budujmy pokolenia różnorodnych kobiet

Współczesne dziewczynki są świadkami rewolucji zachodzącej w społeczeństwie oraz działań ruchów prokobiecych czy feministycznych. To tylko jeden z elementów, które sprawiają, że młode pokolenia są bardziej otwarte na różnorodność i równość płciową.

Głosy dziewczynek, które myślą, że będąc sobą są niewystarczające lub mogą rozczarować rodziców są sygnałem, by im się przyjrzeć. Duża część z nich twierdzi, że aby czuć się ze sobą dobrze muszą wpisać się w istniejące schematy i spełniać oczekiwania otoczenia. Dziewczynki zaczynają obawiać się wyrażania siebie, zaczynają ukrywać swoje prawdziwe opinie i upodobania. A to właśnie swoboda w działaniu i kreatywność wspierają dzieci w odkrywaniu nieznanego, radzeniu sobie z wyzwaniami jakie stawia przed nimi dorosłe życie. Takie zachęcanie do dziecięcego “smakowania życia” wzmacnia także poczucie własnej wartości i pozwala kreować wyjątkową osobowość.

Aleksandra Kotulska, Senior Brand Managerka w Grupie LEGO

Dziewczynki mając możliwość swobodnego wyrażania siebie świadomie dokonują wyborów, „smakują życie”, pozwalają sobie na błędy, wybór innego rozwiązania i tym samym rozwijają swoją unikalną osobowość. Swoboda w działaniu i kreatywność pozwalają dzieciom odkrywać nieznane, radzić sobie w wyzwaniami w dorosłym życiu i wzmacniać poczucie własnej wartości.

Dziewczynki mogą wszystko

Kampania „Dziewczynki mogą wszystko” ma zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. Marka LEGO chce zainspirować dorosłych, do tego, aby patrzyli na dzieci nie przez pryzmat ich płci i związanych z nimi sztywnych przekonań, ale poprzez to, kim naprawdę są, jakie mają cechy charakteru, jak lubią się bawić i co je interesuje. Kampania ruszyła z początkiem marca 2022 roku.


źródło: LEGO

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Real Madryt i Grupa LEGO łączą siły!

Santiago Bernabeu LEGO

Spektakularny stadion piłkarski Realu Madryt z klocków LEGO® każdy będzie mógł zbudować w domu! Dla fanów hiszpańskiej drużyny to prawdziwa gratka.

Premiera zestawu LEGO Real Madryt – Stadion Santiago Bernabéu zbiega się ze 120. rocznicą założenia klubu i 75. rocznicą otwarcia kultowego stadionu. Model składa się z ponad 5800 elementów i został zaprojektowany dla drużyny Real Madryt i fanów LEGO jako okaz symbolizujący wielką dumę odczuwaną przez kibiców oglądających mecz na stadionie Santiago Bernabéu.

Interaktywny stadion zawiera wiele wiernie odwzorowanych detali oddających charakter pierwowzoru, które dostrzec można z bliskiej i dalszej perspektywy. Poprzez takie rozwiązania, jak podnoszony dach czy możliwość rozłożenia modelu na pół, budujący ma wgląd do całej konstrukcji i jej szczegółów – począwszy od boiska ze wzorem trawy, przez kultowe cztery wieże obiektu, po bramki, tunel, lożę dla zawodników, tablicę wyników, banery, naklejki, klatki schodowe oraz oczywiście herb Realu Madryt.

Real Madryt to jeden z najważniejszych klubów piłki nożnej w historii, dlatego odtworzenie stadionu Santiago Bernabéu z klocków LEGO było dla nas niezwykle satysfakcjonującym doświadczeniem. Kluczowymi czynnikami w tym projekcie stały się autentyczność i odzwierciedlenie skali – tak, aby budujący mogli poczuć atmosferę tego olśniewającego i ogromnego stadionu. To zestaw, który pozwala budującym przenieść uwielbianą siedzibę klubu Real Madryt do własnego domu na długie lata.

Milan Madge projektant Grupy LEGO

Zestaw LEGO® Real Madryt Stadion Santiago Bernabéu będzie dostępny w sklepach LEGO, klubu Real Madryt oraz na stronie LEGO.com od 1 marca 2022 r.


źródło: LEGO®

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rusza świąteczna kampania marki LEGO®

Lego kamapnia świąteczna

Misją Grupy LEGO jest inspirowanie i rozwijanie przyszłych projektantów i konstruktorów poprzez zabawę.

W tym celu rusza kampania świąteczna zachęcająca najmłodszych ale nie tylko, do pobudzenia kreatywności i przebudowania świata wokół siebie.
Głównym punktem kampanii jest film stworzony przez doświadczony zespół filmowców TRAKTOR we współpracy ze Stink Paris i MPC.
Można w nim zobaczyć przerobioną klasykę popu “Don’t stop me now” Queen oraz przebudowany świat wypełniony niespodziankami. Chociażby smok gaszący pożar, kaktusy przytulające balony czy też pszczoły odstraszające szturmowców z LEGO Star Wars.

Z tej okazji dwa nowe zestawy zostały stworzone z myślą o przebudowie. Magiczny wóz LEGO Friends zmienia się w elektryczny samochód sportowy, a zestaw Technic Monster Jam Digger Pullback staje się bojowym samolotem pirackim.

Równolegle z kampanią świąteczną prowadzona jest coroczna inicjatywa #BuildToGive. Od czterech lat LEGO zachęca rodziny do pomocy potrzebującym dzieciom przy wykorzystaniu klocków LEGO. W tym roku cel jest wyjątkowo ambitny, firma planuje rozdać nawet 1,5 miliona zestawów klocków najbardziej potrzebującym. Aby dołączyć, wystarczy zbudować własną gwiazdę LEGO i udostępnić ją w mediach społecznościowych z #BuildToGive.

 


Źródło: LEGO®

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

LEGO świętuje półwiecze „Gwiezdnych wojen”

lego

Initiative realizuje kampanię reklamową najnowszych produktów LEGO z linii Star Wars.

Z okazji 50-tej rocznicy powstania wytwórni Lucasfilm firma LEGO wprowadziła do oferty nowe produkty z linii Star Wars, dedykowane dorosłym fanom „Gwiezdnych Wojen”. Wśród nowości pojawiły się m.in. zestaw modelu droida R2-D2, hełm Dartha Vadera, hełm zwiadowcy szturmowców oraz Imperialny droid zwiadowczy. Nowości poszerzą serię Adults Welcome.

Zestawy z tej linii pozwalają nie tylko przypomnieć sobie, jak to było bawić się klockami Lego w dzieciństwie, ale przede wszystkim zrelaksować się w wolnym czasie i mieć możliwość uatrakcyjnienia przestrzeni domowej poprzez wyeksponowanie kolekcjonerskiego zestawu.

Beata Kucejko, Marketing Director Poland, Ukraine & Baltics w LEGO

Nowości LEGO wspierane są digitalową kampanią reklamą, za której realizację odpowiada Initiative. W promocji wykorzystane zostały: social media (w tym kanały influencerów), YT oraz OLV (emisje video). Uruchomiono także m.in. sekcję specjalną na Filmweb.pl, tematycznie związaną z kultowymi „Gwiezdnymi Wojnami”. Za adaptację materiałów globalnych odpowiadają Ogilvy oraz Studio Genetix.

Kampania potrwa kilka tygodni.


Źródło: Initiative

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Grupa LEGO wprowadza program pilotażowy: instrukcje dla osób z upośledzeniem wzroku – LEGO® Audio & Braille Instructions

Zainspirowana niewidomym przedsiębiorcą Matthew Shifrinem, Grupa LEGO stworzyła nowe instrukcje w formie audio, które mają pomóc dzieciom z upośledzeniem wzroku budować i uczyć się poprzez zabawę klockami LEGO.

Wszystko zaczęło się od pomysłu kilku przyjaciół z obrzeży Bostonu w USA, a dziś, z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii, która przenosi do rozszerzonej rzeczywistości, projekt jest wprowadzany na całym świecie, by doświadczenia płynące z zabawy klockami LEGO były dostępne również dla dzieci z zaburzeniami wzroku. Ma on nazwę LEGO® Braille & Audio Building Instructions.

Pomysłodawcą jest Matthew Shifrin, niewidomy od urodzenia. W dzieciństwie rozwinęła się w nim silna pasja zabawy klockami LEGO, jednak zawsze potrzebował pomocy przy korzystaniu z instrukcji budowania.

Miałem przyjaciółkę Lilyę, który zapisywała dla mnie wszystkie kroki budowania, abym mógł wgrać je do systemu, który pozwoli mi na czytniku Braille’a czytać instrukcje palcami. Specjalnie dla mnie nauczyła się alfabetu Braille’a, aby wspierać moją pasję. Spędzała niezliczone godziny, tłumacząc instrukcje LEGO na język Braille’a – mówi Matthew Shifrin.

Shifrin długo pracował nad niestandardowymi instrukcjami, by móc tworzyć skomplikowane modele, takie jak LEGO® Creator Expert Sydney Opera House czy LEGO® Creator London Tower Bridge. Instrukcja budowania do tego ostatniego liczy ponad 850 stron. W końcu, po raz pierwszy był w stanie samodzielnie zbudować zestawy LEGO, nie będąc od nikogo zależnym.

To niezwykle ważne dla niewidomych dzieci, ponieważ nieczęsto mogą powiedzieć: Mamo, tato, sam to zbudowałem! Dzieci niewidome nie mają dostępu do wielu rzeczy, które dla dzieci widzących są oczywiste. Klocki LEGO pozwalają poznać środowisko, w którym żyjemy, zobaczyć świat. To bardzo ważne, ponieważ niewidome dzieci są wykluczane z wielu zajęć, szczególnie w szkole podstawowej. A budowanie z klocków LEGO to jedna z tych rzeczy, które mogą robić – dodaje Shifrin.

Gdy Lilya zmarła w 2017 roku, Matthew pragnął uhonorować jej pracę. Chciał, aby z jej pomysłu tworzenia instrukcji skorzystały też inne dzieci – niewidome lub z zaburzeniami wzroku. Dzięki znajomemu z MIT (Massachusetts Institute of Technology) pomysł został przedstawiony w Creative Play Lab w Grupie LEGO. Zespół rozwijał ideę wraz z Austrian Research Institute for Artificial Intelligence, który opracował nowe oprogramowanie AI do tłumaczenia danych LXFML (LEGO Exchange Format Mel Script) z wizualnych instrukcji budowania na opisy tekstowe. 

Historia Matthew pokazuje moc zabawy klockami LEGO, która łączy ludzi, pomaga budować zaufanie i pobudza kreatywność. Praca z Matthew była dla mnie zaszczytem, jego pasja i energia są naprawdę inspirujące. Ale co najważniejsze, jego projekt pomoże niewidomym dzieciom na całym świecie doświadczyć tej samej radości budowania i dumy z tworzenia, którą odczuwają wszyscy nasi fani – mówi Fenella Blaize Charity, Creative Director w Grupie LEGO.

Pierwsze cztery instrukcje dla zestawów LEGO® Classic, LEGO® City, LEGO® Friends i LEGO® Movie 2™. będą dostępne bezpłatnie w języku angielskim za pośrednictwem strony internetowej www.legoaudioinstructions.com. Konsumenci będą mogli wybrać, czy chcą odsłuchać instrukcje dźwiękowe czy je przeczytać za pomocą czytnika brajlowskiego. Do końca 2019 roku Grupa LEGO będzie zbierać opinie na temat czterech pilotażowych instrukcji, by docelowo wprowadzić ich więcej w pierwszej połowie 2020 roku.

Audio instrukcje są wielką innowacją, jednak nadal pozostaje wiele do zrobienia, jeśli chodzi o dalszy rozwój oprogramowania AI. Celem długofalowych działań Grupy LEGO jest doprowadzenie do zwiększenia liczby języków i dodania ich do wszystkich przyszłych zestawów, by zapewnić wszystkim dzieciom radość i naukę poprzez zabawę. Program pilotażowy LEGO® Braille & Audio Building Instructions startuje zaledwie cztery miesiące po ogłoszeniu klocków LEGO® Braille Bricks – inicjatywy mającej na celu wsparcie dzieci niewidomych i z zaburzeniami widzenia. Oba projekty są finansowane przez LEGO Foundation.

Gdy buduję zestaw, bardziej czuję, jak budowla wygląda, jak jest zaprojektowana i skonstruowana.  Dla osób niewidomych zestawy LEGO działają jak miniaturowe trójwymiarowe zamienniki rzeczywistych budynków zamiast dwuwymiarowych fotografii. Klocki LEGO pozwalają mi zobaczyć rzeczy, których nie można dotknąć np. łuki pałacu Middle Eastern lub wieże londyńskiego Tower Bridge. Chciałbym, aby każda niewidoma osoba mogła pobrać instrukcje, kupić zestaw, poprosić widzącego o posortowanie elementów i poczuć się na równi z widzącym budowniczym. Chcę, aby każdy niewidomy poczuł, że to, co kiedyś było niemożliwe, teraz jest możliwe, że sam może zbudować miniaturowy świat LEGO – mówi Matthew Shifrin.

Pracę Matthew Shifrina można zobaczyć na stronie www.legoaudioinstructions.com. Warto zaznaczyć, że instrukcje są rekomendowane dla zawansowanych budowniczych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

LEGO® Braille Bricks – innowacyjna nauka czytania metodą Braile’a za pomocą klocków Lego

Fundacja LEGO Foundation i Grupa LEGO, zainspirowane historiami i pomysłami osób niewidomych na całym świecie, pilotują oddolną inicjatywę, której celem jest pomoc dzieciom niewidomym i słabowidzącym w nauce czytania metodą Braille’a poprzez zabawę klockami LEGO®.

24 kwietnia na konferencji Sustainable Brands w Paryżu, poświęconej zrównoważonemu rozwojowi, LEGO Foundation i Grupa LEGO ogłosiły swoje wsparcie dla pionierskiego projektu, który pomoże dzieciom niewidomym i słabowidzącym uczyć się metody Braille’a poprzez angażującą zabawę klockami LEGO przystosowanymi do alfabetu Braille’a.  

Koncepcja LEGO® Braille Bricks została po raz pierwszy zaproponowana LEGO Foundation w 2011 roku przez duńskie stowarzyszenie osób niewidomych „Dannish Association of the Blind”, a następnie w 2017 roku przez brazylijską fundację „Dorina Nowill Foundation for the Blind”. Od tego czasu projekt był opracowywany w ścisłej współpracy ze stowarzyszeniami niewidomych z Danii, Brazylii, Wielkiej Brytanii i Norwegii, a pierwsze prototypy są obecnie w fazie testów koncepcyjnych właśnie w tych krajach.

– Za sprawą tysięcy dostępnych obecnie audiobooków i programów komputerowych coraz mniej dzieci uczy się czytać metodą Braille’a. A jest to szczególnie ważne, ponieważ wiemy, że osoby niewidome, które potrafią posługiwać się alfabetem Braille’a, często są bardziej niezależne, mają wyższy poziom wykształcenia i lepsze perspektywy zatrudnienia. Jesteśmy głęboko przekonani, że klocki LEGO Braille Bricks mogą znacząco zwiększyć zainteresowanie nauką metody Braille’a. Bardzo cieszymy się, że LEGO Foundation umożliwia rozwój tego pomysłu i sprawi, że będą mogły skorzystać z niego dzieci na całym świecie – mówi Philippe Chazal, Skarbnik Europejskiej Unii Niewidomych.

Klocki LEGO Braille Bricks zostaną stworzone z taką samą liczbą wypukłych punktów jak te używane dla poszczególnych liter i cyfr w alfabecie Braille’a, i będą przy tym w pełni kompatybilne z tradycyjnym systemem klocków LEGO. Aby w pełni umożliwić widzącym nauczycielom, uczniom i członkom rodziny interakcję na równych warunkach, na każdym klocku będzie również narysowana litera, cyfra lub znak. Ta genialna koncepcja stanowi absolutnie nowe i dostarczające mnóstwo zabawy rozwiązanie, które zainteresuje dzieci niewidome i niedowidzące nauką alfabetu Braille’a, umożliwiając im rozwijanie szerokiego zakresu umiejętności potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania i odnoszenia sukcesów w niezwykle szybko zmieniającym się świecie.

Morten Bonde, Senior Art Director w Grupie LEGO, który cierpi na genetyczne zaburzenie wzroku, przez co stopniowo go traci, pracował jako wewnętrzny konsultant projektu. Morten, mimo problemów z widzeniem, jest zdeterminowany, by nie dopuścić do tego, aby utrata wzroku go ograniczała.

– Obserwowanie reakcji uczniów i nauczycieli na LEGO Braille Bricks było niezwykle inspirujące i uświadomiło mi, że jedyne ograniczenia, jakie spotkają mnie w życiu to te, które tworzę w swojej głowie. Poziom zaangażowania dzieci, by być niezależnymi i traktowanymi równoprawnie w społeczeństwie, był niezwykły. Jestem poruszony, widząc wpływ, jaki ten produkt już teraz wywiera na rozwój niewidomych i słabowidzących dzieci, na ich ciekawość i chęć nauki – komentuje Morten Bonde.

Produkt jest obecnie testowany w języku duńskim, norweskim, angielskim i portugalskim, natomiast na język niemiecki, hiszpański i francuski przyjdzie kolej w trzecim kwartale 2019 roku. Oczekuje się, że ostateczna wersja zestawu LEGO Braille Bricks zostanie wprowadzona na rynek w 2020 roku. Będzie on dystrybuowany bezpłatnie do wybranych instytucji za pośrednictwem sieci partnerów biorących udział w projekcie, na rynkach, gdzie prowadzone są testy. Zestaw będzie zawierać około 250 klocków LEGO Braille obejmujących pełen alfabet, cyfry od 0 do 9, wybrane symbole matematyczne, a także inspiracje do nauczania oraz prowadzenia interaktywnych gier i zabaw.

– Dzieci niewidome i słabowidzące mają marzenia i aspiracje związane z ich przyszłością, tak samo jak dzieci widzące – mówi John Goodwin, CEO LEGO Foundation. I dodaje: Mają takie same pragnienia, potrzebę poznawania świata oraz nawiązywania kontaktów, ale często doświadczają izolacji, będąc wykluczone z niektórych aktywności. W LEGO Foundation wierzymy, że dzieci uczą się najlepiej poprzez zabawę i rozwijają umiejętności, takie jak kreatywność, współpraca i komunikacja, których szczególnie potrzebują w dzisiejszym świecie po czwartej rewolucji przemysłowej. Dzięki temu projektowi dostarczymy pełne zabawy, sprzyjające integracji podejście do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci. Mam nadzieję, że zarówno dzieci, jak i rodzice, opiekunowie, nauczyciele i praktycy na całym świecie będą tak podekscytowani LEGO Braille Bricks jak my. Już nie możemy się doczekać, aby zobaczyć ich pozytywny wpływ.

FAKTY:

  • WHO szacuje, że na świecie aż 19 milionów dzieci ma zaburzenia widzenia. Wśród nich ok. 1,4 miliona cierpi na nieodwracalną utratę wzroku.
  • Około 75% dorosłych Europejczyków z zaburzeniami wzroku nie ma zatrudnienia. W całej społeczności osób z niepełnosprawnościami w Europie 53% nie ma pracy. Bezrobocie jest ściśle związane z dyskryminacją, ubóstwem i wykluczeniem społecznym (źródło: Europejskie Forum Osób Niepełnosprawnych i Europejska Unia Niewidomych)
  • W Stanach Zjednoczonych jedynie 10% niewidomych dzieci uczy się czytać alfabetem Braille’a, w porównaniu z ponad 50% w latach 50. XX wieku (raport National Federation of the Blind). Jednak według American Printing House for the Blind ten trend powraca, a społeczeństwo odzyskuje wiarę w znaczenie nauki Braille’a pomimo istnienia zaawansowanych cyfrowych pomocy dla niewidomych.
  • Dzieci niepełnosprawne często napotykają trudności w systemie szkolnym, ponieważ placówkom brakuje odpowiednich zasobów (źródło: Europejskie Forum Osób Niepełnosprawnych i Human Rights Watch)
  • Koncepcja LEGO Braille Bricks została początkowo przetestowana przez Dannish Association
    of the Blind, Dorina Nowill Foundation for the Blind (Brazylia), Royal National Institute of Blind People (Wielka Brytania), Leonard Cheshire (Wielka Brytania) i Blindeforbundet Norge (Norwegia).

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Lego w 10 pomysłowych odsłonach

Lego, duńska firma z ponad 80-letnią tradycją, zajmuje specjalne miejsce w sercach wielu z nas. Marka ma tysiące wyznawców na cały świecie i utrzymuje się na rynku mimo pojawienia się zabawek, wykorzystujących najnowsze technologie. Kochamy je za prostotę, rozbudzanie naszej wyobraźni, a także niezapomniane kampanie reklamowe.

Przedstawiamy dziesięć kreatywnych  kampanii marki Lego, genialnych w swojej prostocie:

1. CREATIVITY FORGIVES EVERYTHING – Doskonały pomysł na zaprezentowanie potęgi wyobraźni. Seria reklam, przedstawiających nietypowe zastosowanie klocków lego, apeluje do rodziców o nieingerowanie w kreatywne, zadziwiające pomysły dzieci. Projekt przygotowała agencja GreyParis.

 

2.  EVERY LEGO BRICK TELLS A STORY. BUILD YOURS – Amerykańska agencja reklamowa Pereira & O’Dell zaproponowała fabułę trzech historii , a każda z nich zaczynała się od jednego kolorowego klocka.  Od inwencji twórczej  każdego z nas zależy, jaka historia wiązać się będzie z małym, żółtym klockiem LEGO.

 

3.  HOW DO YOU SAY „IMAGINATION” WITHOUT SAYING IT?– Kolejna kampania zwracająca uwagę na  wpływ klocków LEGO na pobudzanie wyobraźni i pomysłowości dzieci. Na taki pomysł promocji wpadła amerykańska agencja Blattner Brunner

 

4. BUILDERS OF TOMORROW – Seria trzech reklam stylizowanych na lata 60., 70. oraz 80. Ich przesłanie jest jednoznaczne- dziś dziecko bawi się klockami LEGO, jutro będzie zmieniać świat. Za pomysł odpowiada niemiecka agencja Serviceplan.

 

5. IT’S WHAT YOU MAKE OF IT– Te same klocki i milion kombinacji. Projekt powstał w Miami Ad School. 

 

::

Zobacz również:

Lego Star Wars: nowa kampania

::

 

6. . IMAGINE A SONG/ IMAGINE A MOVIE – przykład kampanii, wchodzącej w interakcję z odbiorcami. Rozwiązaniami rebusów, stworzonych z okazji 55 rocznicy urodzin LEGO, są tytuły piosenek i filmów, dla dzieci, ale nie tylko.

 

7. Zagadki stworzone w 2012 roku przez agencję reklamową z Hamburga, po raz kolejny urzekają swoją prostotą i namawiają odbiorców do chwili zabawy. Minimalistyczne rysunki przedstawiają bohaterów filmów rysunkowych 

 

8. PURE BRAINFOOD –  Niebanalny, a zarazem genialny prosty w swoim przesłaniu projekt. Kolejna odsłona kreatywności

 

9. WORD PUZZLES- Agencja TBWA z Kostaryki przykuwa uwagę odbiory serią łamigłówek, zmuszających do poruszenia wyobraźni.

 

10. SMALL TOYS , BIG STORIES – Kolejny, jeszcze bardziej minimalistyczny projekt Miami Ad School . Cykl reklam, który pozostawia dużo miejsca na dowolną interpretację.

 

 

Marka LEGO idzie z duchem czasu, ale nie rezygnuje z głównego przekazu firmy, jakimi jest chęć pobudzenia wyobraźni swoich klientów. Niedawno na rynku pojawiła się gra Lego Fushion, która łączy nowe technologie , z tradycyjnymi klockami. Takimi działaniami LEGO zdobywa serca dzieci i dorosłych zarazem.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF