...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Czy logistyka może być eko? RAPORT

Medialna dyskusja o ekologii trwa, badacze wciąż biją na alarm, a konsumenci coraz chętniej i szczodrzej płacą za bycie eko. Czy tendencja ta dotyczy również branży logistycznej? Czy transport rzeczywiście ma tak duży wpływ na kondycję naszej planety? I jaką rolę w dbaniu o środowisko odgrywa e-commerce?

Jako populacja, produkujemy aktualnie dwa razy więcej plastikowych odpadów niż dwadzieścia lat temu, z czego zaledwie 9% trafia do recyklingu. Światowy sektor e-commerce w ciągu jednego roku zużył ok. 1,3 miliarda kg plastikowych opakowań wysyłkowych, a do 2026 roku liczba ta zwiększy się ponad dwukrotnie. Wniosek jest prosty: środowisko tonie w plastiku i jest to jedynie wierzchołek góry lodowej dotyczącej problemów związanych z ekologią, a dużą rolę w postępującej degradacji środowiska odkrywa również (e)handel.

Przekrojowe przyjrzenie się tematowi zrównoważonego rozwoju w sektorze e-commerce oraz związanej z nim logistyki stało się smutną koniecznością. Dlatego też, by poznać problem bliżej i móc przeciwdziałać czynnikom niekorzystnie wpływającym na stan planety, warto sięgnąć po materiał przygotowany przez Linker Cloud, firmę świadcząca usługi fulfillmentowe na terenie całej Europy, dla której kwestie ekologiczne stanowią istotny element planów rozwojowych spółki.

Dzięki wspólnym działaniom czterech partnerów z branży logistycznej, firm Linker Cloud, Packhelp, Direct Link i Cushman & Wakefield, oraz licznym statystykom i publikacjom naukowym powstał ponad 50stronicowy dokument, który porusza najważniejsze eko-zagadnienia w obszarze logistyki i fulfillmentu zamówień internetowych. Merytoryczny wkład współautorów był nieoceniony, ponieważ każda z firm specjalizuje się w innej dziedzinie. Dzięki temu publikacja stała się zbiorem najświeższych trendów i pogłębioną analizą bieżącej sytuacji zarówno pod względem zielonego transportu, eko magazynów, czy zrównoważonych dostaw i bio opakowań.

W pięciu interesujących rozdziałach zamknięte zostały kluczowe zagadnienia, które są niezwykle istotne dla całego sektora: aktualny stan środowiska, rola opakowań w zrównoważonej logistyce, udział transportu w zmianach klimatycznych, zielone magazyny czy ekologiczny fulfillment. Każdy z nich pełen jest celnych spostrzeżeń, najnowszych statystyk oraz sugestii potencjalnych zmian, których wdrożenie pomogłyby ograniczyć negatywny wpływ wywierany przez branżę na środowisko.

 

Kwestie zrównoważonego rozwoju mają w tej chwili ogromne znaczenie nie tylko dla nas, świadomych, podejmujących decyzje przedstawicieli sektora, ale przede wszystkim dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak ważne są wspólne działania, burzące dotychczasowy status quo oraz odważne decyzje, które wprowadzą logistykę na drogę prawdziwie zielonych zmian. Jestem przekonany, że uda nam się to osiągnąć, jeśli wszyscy potraktujemy to jako priorytet.

Daniel Kierdal, CEO firmy Linker Cloud

Raport ENG  – POBIERZ

Raport PL – POBIERZ


Żródło: Linker Cloud

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

IKEA podwyższa ceny swoich produktów o 40 procent

Wraz z nowym rokiem IKEA podwyższy ceny średnio o 9 procent na całym świecie. Dało się to zauważyć również w Polsce, podczas świątecznych zakupów. Ceny niektórych produktów, były wyższe o kilkadziesiąt procent. Sprawę komentuje Anita Ryng z Biura prasowego IKEA Retail w Polsce.

Temat wyższych cen szybko trafił na media społecznościowe Ikei.

IKEA co się stało z Waszymi cenami? Produkty są droższe o 30 proc.! Podwyżka z dnia na dzień, żadnego wcześniejszego info. Czy to permanentna podwyżka, czy planujecie wrócić do starych cen, gdy sytuacja z inflacją i cenami materiałów się unormuje.

Internautka

Zaciekawieni niniejszym tematem poprosiliśmy o krótki komentarz polski oddział meblowego giganta. Specjalnie dla BRIEF.pl.

W ciągu ostatnich 18 miesięcy nasze domy stały się dla nas ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. W tym samym czasie wzrósł popyt na produkty, które spełniają potrzeby związane z poszerzeniem zakresu ich funkcjonalności. Jako miejsca, z którego kontaktujemy się ze światem zewnętrznym oraz naszymi bliskimi. Podobnie jak wiele innych firm z branży handlowej, jako Grupa Ingka, właściciel sklepów IKEA, stanęliśmy w obliczu bezprecedensowych wyzwań związanych z dostępem do asortymentu. I choć zrealizowaliśmy więcej zamówień niż kiedykolwiek wcześniej, wiązało się to ze znacznymi utrudnieniami. By wspomóc naszych klientów w dostosowaniu się do nowych warunków, poczyniliśmy znaczne inwestycje w sprzedaż stacjonarną i online, skupiając się na zaspokajaniu zmieniających się potrzeb naszych klientów, tak aby ich doświadczenie zakupowe było, jak najlepsze, a zamówienia były realizowane w preferowanym kanale i czasie.

Anita Ryng

Wzrost cen spowodowany jest także czynnikiem lokalnym, w tym presji inflacyjnej oraz dostępu do surowców i łańcucha dostaw. Przedstawicielka prasowa IKEA Retail podkreśla, że w 2022 roku firma nie przewiduje zatrzymania się tego niepokojącego procesu:

Obecnie, podobnie jak w przypadku wielu innych branż, wciąż borykamy się ze znacznymi ograniczeniami w transporcie międzynarodowym i dostępie do surowców, co skutkuje wzrostem kosztów, a prognozy dotyczące 2022 r. nie przewidują zatrzymania się tego procesu. Wzrost kosztów związany z transportem i cenami surowców jest najbardziej odczuwalny w Ameryce Północnej i Europie. Wzrost cen ma miejsce na wszystkich rynkach Grupy Ingka i jest skutkiem zmieniających się warunków makroekonomicznych, które wpływają na wszystkie branże. Średnio dla całej Grupy Ingka w skali globalnej ceny wzrosną o około 9%. Różnice w poszczególnych krajach będą wynikać z lokalnych czynników, w tym presji inflacyjnej oraz dostępu do surowców i łańcucha dostaw.

Anita Ryng

Meble są jeszcze droższe niż w 2020 roku

Wspomniane podwyżki zostały zanotowane już w 2020 roku. Biorąc pod uwagę zeszłoroczne katalogi IKEI ceny mebli stosunkowo z roku na roku, wzrosły o 40 procent. Przykładowo rama łóżka „SAGSTUA” kosztowała jeszcze niedawno 499 złotych. Obecnie za ten produkt trzeba zapłacić już 699 złotych. Poważny wzrost zaliczyła także rozkładana sofa „FRIHETEN”, która wcześniej kosztowała 1599 złotych. Obecna cena mebla wynosi 1999 złotych. To ok. 25% więcej niż rok wcześniej.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Automaty paczkowe (i nie tylko) przyszłością logistyki?

automaty paczkowe

Wraz z rozwojem rynku e-commerce ewolucje przejść musiał sposób dostawy paczek. Jak kształtuje się rynek automatów pocztowych i jakie rozwiązania jeszcze na nas czekają?

To już standard

Dziś już każdy przyzwyczaił się do widoku automatów pocztowych na ulicach. Mimo iż jest to stosunkowo nowy wynalazek, to w zaledwie kilka lat podbił on serca Polaków. Według raportu przygotowanego przez Colliers w Polsce znajduje się ponad 18 tysięcy automatów, jest to więcej niż w jakimkolwiek innym kraju na świecie.
Rozwiązanie to zostało bardzo mocno spopularyzowane przez firmę InPost, która rozpoczęła swoją działalność paczkomatową już w 2009 roku. A aktualnie jest zdecydowanym liderem na rynku mającym w swojej sieci blisko 15 tysięcy urządzeń. Poza tym wciąż pojawiają się nowi gracze, najwięksi to Orlen, Pakomatic, SwipBox oraz Allegro.
Ostatni z nich mimo umowy z InPostem postanowił zbudować równolegle własną sieć automatów, która ma ułatwić klientom odbiór paczek.

Nie wykluczamy współpracy z żadnym z operatorów punktów pocztowych. Jeśli będzie interesująca oferta z Orlenu, to nie widzę problemu w podjęciu współpracy z tą firmą. Jesteśmy zainteresowani optymalizacją całego procesu. Potrzeby e-comercu są olbrzymie, miejsce jest dla wszystkich. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z każdym naszym partnerem, a i tak na końcu chodzi o zadowolenie klienta.

Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Allegro

Czy automaty mają wady?

Wraz z rozwojem sieci automatów paczkowych okazało się, że owszem. Coraz więcej maszyn w rezultacie oznacza zaśmiecenie krajobrazu, a niektóre miejsca montażu budzą wątpliwości.

Zdajemy sobie doskonale sprawę, że z czasem na ulicach zaczną ludziom przeszkadzać automaty. Już teraz mamy wiele sugestii, jak te urządzenia mógłby się wpisywać w tkankę danego osiedla, gdzie i w jaki sposób ma być ustawiony automat. Czasami prośby są zaskakujące, ale jak najbardziej sensowne. Bierzemy pod uwagę również możliwość wpisywania ich w projekty samych budynków. Skończył się czas “wolnej amerykanki” w stawianiu urządzeń, teraz mówi się o podjazdach dla dostawców, głośności działania drzwiczek, usytuowania w przestrzeni miejskiej, czy „śmiecenia światłem”. Przed nami i naszymi partnerami jest wiele wyzwań, którym musimy sprostać. Każdą kolejną maszynę staramy się projektować jak najlepiej w opraciu o wiele wymagań stawianych nam, nie przez inne firmy, a przez naszych konsumentów, wladze miejskie, ruchy i organizacje społeczne.

Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Allegro

Nad rozwiązaniem części z tych problemów pracuje Pakomatic, oferując rozwiązania w systemie Tetris. Pozwala on na dostosowanie maszyny do wielkości i potrzeb lokali. Co najważniejsze montaż jest możliwy również w wybudowanych już budynkach.

Pakomatic
Jednak zdaniem ekspertów samym problemem nie jest wygląd czy rozmiar automatów, a fakt, iż jego montaż nie wymaga żadnego zatwierdzenia. W efekcie czeka nas coraz większy zalew urządzeń, stojących w wydawałoby się losowych miejscach. Często z negatywnymi skutkami dla pobliskich mieszkańców lub zieleni.

Automaty paczkowe to nie koniec

Poza klasyczną dostawą paczek firmy prześcigają się w wykorzystaniu zautomatyzowanych skrytek w każdym aspekcie naszego życia.
Już teraz możemy obserwować powiększające się portfolio automatów dostawczych. W ofercie InPost znajdziemy urządzenia pozwalające na odbiór świeżej żywności, a nawet mrożonek dzięki lodówkowym skrytkom. Innym wykorzystaniem tego typu urządzeń jest rozwiązanie przez Inchcape pozwalające na bezobsługowe pozostawienie samochodu w serwisie dzięki Kluczykomatom.
Jeszcze inne rozwiązanie proponują twórcy domowych automatów paczkowych. Mają one pozwolić dostawcy zostawić paczkę w naszej przydomowej skrytce, kiedy jesteśmy poza domem.
Również popularne od jakiegoś czasu są skrytki na klucze do mieszkań. Przeważnie wykorzystywane przy krótkoterminowym wynajmie pozwalają przekazać dostęp do domu bez kontaktowo.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Podsumowanie roku z brief.pl: przemysł, technologie

produkcja

Jaki był rok 2021 w produkcji i logistyce? Jakie technologie były kluczowe w mijającym roku? Jakie wydarzenia w przemysle i technologach najmocniej wpłynęły na te branże? Zapraszamy do przeczytania piątej części podsumowania roku z brief.pl.

Adam KomarnickiAdam Komarnicki

Prezes zarządu spółki Indoorway Sp. z o.o.

produkcja i logistyka

 

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Wprowadzenie lockdownu w wyniku pandemii od początku zwiastowało problemy, jednak nikt nie spodziewał się aż tak dużej skali zaburzenia łańcucha dostaw. W kończącym się roku, firmy produkcyjne spotkały się dodatkowo z wieloma bardzo dużymi trudnościami związanymi z zakupem komponentów, przede wszystkim tych dostarczanych z Azji. Szczególnie dotknęło to firmy z branży produkcyjnej, a zwłaszcza automotive. Nie tylko ceny komponentów poszybowały w górę, ale także znacznie wydłużyły się terminy ich dostaw. Trauma tym spowodowana zostanie z wieloma przedsiębiorstwami na dłużej. Efektem będą m.in. zmiany w planowaniu łańcuchów dostaw, a konkretnie większa dywersyfikacja dostawców oraz zwiększony nacisk na kalkulację ryzyk związanych z położeniem geograficznym.

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

Niedobór elektroniki, szczególnie chipów i półprzewodników. Codziennie słyszymy o dużych producentach samochodów, którzy muszą zamykać z tego powodu swoje fabryki. Jest to o tyle dotkliwe, że popyt na samochody jest obecnie wysoki. Szacuje się, że branża motoryzacyjna straci globalnie ponad 200 miliardów dolarów przychodów z tego powodu. Część tych strat przypadnie na polskie zakłady produkcyjne, które ograniczają już z tego powodu inwestycje.

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2022?

Moim zdaniem największą porażką 2021 roku był szum wokół 5G. Temat wielkiej rewolucji działał tylko na poziomie przekazu marketingowego telekomów, a tymczasem nadal nie ma sensownego komercyjnego wdrożenia tej technologii w branży produkcyjnej. Według mnie upłynie jeszcze dużo czasu, zanim wdrożenia tego typu pojawią się w realnym zastosowaniu. Nie mam wątpliwości, że ta technologia będzie potrzebna i da wartość. Na razie jednak, zastosowanie 5G jest jak strzelanie z armaty do komara, bo zdecydowaną większość zastosowań można zaadresować dobrej jakości Wi-Fi.

 

 

Vee_Dawid WójcickiDawid Wójcicki

CEO Vee

technologie

 

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Wzrost (zainteresowania) – poziom konkretności zapytań od klientów, które otrzymywaliśmy w tym roku wskazuje, że są oni dużo bardziej zdecydowani na wdrażanie automatyzacji głosowej w contact centres. Wiemy też, że o ile w 2021 roku wiele podmiotów pilnie poszukiwało finansów na realizację takich działań, o tyle w przypadku większości z nich, jest to wydatek już zaplanowany w przyszłorocznym budżecie.

(Błędne) wybory – w związku z dużym zapotrzebowaniem na automatyzację procesów obsługi klientów wiele firm zdecydowało się na szybkie uruchomienie botów, bez dogłębnej analizy rynku, możliwości i samego zagadnienia. Niestety najczęściej były wybierane rozwiązania tanie i nieefektywne, co ostatecznie prowadzi do rozczarowania niską efektywnością biznesową, a w licznych przypadkach już doprowadziło.

Segmentacja (dostawców) – firmy, które świadomie zdecydowały się na automatyzację telefonicznej obsługi klientów wcześniej, dzisiaj są w stanie wskazać konkretne różnice pomiędzy rozwiązaniami dostawców – na polu efektywności i customer experience.

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

Covid-19 – obostrzenia wprowadzane w 2020 r. spowodowały, że firmy zaczęły szukać alternatywnych sposobów na telefoniczną obsługę klientów, a to doprowadziło do wzrostu zainteresowania automatyzacją głosową.
Spadająca jakość obsługi klienta – od jakiegoś czasu obserwujemy spadek poziomu zaangażowania konsultantów w efektywną i przyjazną obsługę klienta, a w 2021 roku był on wyjątkowo niski.

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2021?

HOT: Efektywność – nieustannie udoskonalane boty zaczęły notować najwyższe w historii wskaźniki efektywności, często wyższe niż osiągane przez konsultantów w 2020 r.

HOT: Wolumeny – liczba minut rozmów realizowanych przez hosty w ramach typowych procesów obsługi klienta osiągała kolejne rekordy – konsumenci coraz chętniej rozmawiają z inteligentnymi botami, a firmy coraz chętniej wykorzystują je do obsługi kolejnych procesów.

NOT: Telefony o fotowoltaice i szczepionkach – konsumenci niemalże byli zalewani telefonami dotyczącymi fotowoltaiki i szczepień, które automatycznie kojarzyli z nie do końca dopracowanymi botami. Takie rozmowy stały się źródłem żartów w internecie i frustracji. Dla naszej stosunkowo młodej branży były natomiast dużym ciosem wizerunkowym. Prawda jest bowiem taka, że konsumenci nie rozmawiali z botami. Każdej tego typu rozmowie przysłuchiwała się osoba, której zadaniem była reakcja na słowa rozmówcy poprzez wybór odpowiedniego nagrania lektorskiego. Co więcej, głos w słuchawce przedstawiał się z imienia i nazwiska oraz udawał żywego konsultanta. Moim zdaniem stosowanie takich rozwiązań powinno zostać zabronione.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Na jaki zawód w Polsce jest największe zapotrzebowanie?

Magazyn

Pracownicy obszaru logistyki otwierają zarówno polski jak i światowy ranking stanowisk, które jest najtrudniej obsadzić. Największe wyzwania dotyczą zatrudnienia magazyniera, operatora wózka oraz inżyniera.

Według raportu „Niedobór talentów” to właśnie branże logistyki oraz  IT znajdują się na szczycie listy najcięższych do obsadzenia sektorów zawodowych. Przedsiębiorcy narzekają na braki w kadrze magazynierów, operatorów maszyn, osób zarządzających zespołami, a także ekspertów (np. spedytorów). Dodatkowo nadchodzące wydarzenia pokroju Black Friday oraz Bożego Narodzenia, które obciążają branżę pogłębiają ten trend. Jak szacują eksperci ManpowerGroup, stopień rywalizacji o kadry pomiędzy pracodawcami jest obecnie na rekordowym poziomie.

Logistyka to jedna z branż, która niezależnie od pandemii, a czasem nawet za jej sprawą, odnotowuje najbardziej dynamiczne wzrosty i nabiera coraz większego znaczenia. Dodatkowo spektrum obowiązków tak zwanych logistyków jest bardzo szerokie, począwszy od planowania zapasów, poprzez koordynację pracy magazynu, operowanie wózkiem widłowym, aż do planowania i realizacji transportu. Tak szeroki wachlarz zadań już wprost przekłada się na istotną liczbę osób w każdym przedsiębiorstwie, dedykowanych do logistycznej obsługi przepływów. Czy niektóre z wymienionych obszarów logistyki mogą być obsługiwane przez sztuczną inteligencję, roboty czy autonomiczne pojazdy? Czy obserwowana cyfryzacja logistyki zmniejszy zapotrzebowanie na pracowników logistyki? Uważam, że absolutnie nie. Ogromne znaczenie logistyki dla właściwego funkcjonowania handlu, w parze z wielością działań, jakie obejmuje logistyka, w zasadzie są gwarantem co najmniej niemalejącego zapotrzebowania na pracowników w tej dziedzinie. Trendy rozwoju logistyki, takie jak cyfryzacja czy automatyzacja nie zastopują tego zapotrzebowania, ale wpłyną na pewną modyfikację kompetencji wymaganych od logistyka: konieczne będzie doświadczenie, specjalizacja i umiejętność korzystania z technologii. Te cechy są w cenie, i to coraz wyższej.

Marta Cudziło, kierownik Centrum Logistyki w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania

Największym wyzwaniem na drodze do pozyskania nowych talentów są: wygórowane oczekiwania finansowe przyszłych pracowników (61% ankietowanych wypowiedziało się za tym), deficyt kandydatów (58%), brak doświadczenia (44%), brak wymaganych kompetencji twardych (33%) oraz brak chęci do zmiany pracy w trakcie pandemii (22%).

Firmy w obszarze logistyki mierzą się z dodatkowym wyzwaniem jakim jest konieczność zatrudnienia i wdrożenia w krótkim czasie dużej liczby pracowników. Dotyczy to zrekrutowania pracowników podstawowych, na okres sezonowego szczytu. Dodatkową trudnością jest fakt, że logistyka traktowana jest jako sektor, który daje zatrudnienie na chwilę i wymaga intensywnej pracy oraz osiągania wysokich wyników. To jednak obszar, który długofalowo daje bardzo duże możliwości rozwoju ze względu na jego dynamiczny rozwój, który w dalszym ciągu będzie postępował. Skala rywalizacji pomiędzy pracodawcami, którą widzimy na rynku jest na rekordowym poziomie. Jeśli połączymy obecne zapotrzebowanie na kadry, rosnącą inflację oraz niski poziom bezrobocia to możemy oczekiwać rosnącej presji płacowej. Najlepszym sposobem na to, by wygrywać w walce o kandydatów na stanowiska dotknięte największym niedoborem czyli magazyniera i operatora wózka widłowego jest zagwarantowanie możliwe najlepszych warunków pracy i atrakcyjnych warunków zatrudnienia. Z drugiej strony kampanie rekrutacyjne powinny być prowadzone w sposób przemyślany, z odpowiednim wyprzedzeniem i komunikacją, pozwalającą budować pozytywny wizerunek pracodawcy na lokalnym rynku.

 Kamil Sadowniczyk, dyrektor ManpowerGroup


Źródło: ManpowerGroup

Adam Daniluk

Allegro kupuje Mall Group i WE/DO za 881 milinów euro

allegro

Allegro przejmuje 100% udziałów w Mall Group i WE/DO działających w Czechach i Słowacji. Zakup będzie kosztował 881 mln euro.

Jak podaje portal wirtualnemedia.pl, wartości platformy e-commerce Mall Group i firmy logistycznej WE/DO wyceniono na 925 milionów euro skorygowanej o 44 milionów euro. Kwota może wynieść nawet o 50 milionów euro więcej, na podstawie realizacji określonych celów zawartych w umowie.

W roku finansowym kończącym się w marcu 2021 Mall Group osiągnęła sprzedaż wynoszącą 4,3 miliarda złotych. Zasięg grupy obejmuje Europę Środkowo-Wschodnią. Allegro dzięki tej transakcji rozszerzy swoją działalność o kolejne kraje.

Przez dwie dekady Allegro stało się dla konsumentów w Polsce ulubionym miejscem robienia zakupów online. Wspólnie z Grupą Mall będziemy mogli nie tylko podnieść jakość codziennego życia 18 mln klientów, których już obsługujemy, ale także dotrzeć z naszą ofertą do innych części Europy. Kupujący będą mogli liczyć na lepszy wybór, atrakcyjne ceny i większą wygodę, a wspólna baza około 135 tys. sprzedawców pozwoli wystawić ofertę na platformie i sprzedawać w całym regionie.

François Nuyts, prezes Allegro

Firma logistyczna WE/DO specjalizuje się w dostarczaniu przesyłek. Współpracuje obecnie z 300 kurierami, obsługują 1000 punktów odbioru WE/DO i oferuje 100 skrytek pocztowych na terenach Słowacji i Czech.

 

 

Adam Daniluk

Wymiana słabych ogniw

Magazyn

Optymalizacja i odporność – to dwa priorytety dla szefów logistyki. Tak przynajmniej wynika z odpowiedzi, jakich udzielili ankietowani przez Gartnera prezesi. Dlatego w popandemicznej rzeczywistości do skutecznej realizacji zadań managerowie odpowiedzialni za łańcuch dostaw wykorzystywać będą IT. Eksperci nie mają złudzeń; żeby logistyka była odporna, musi stać się bardziej cyfrowa.

Ankieta przeprowadzona przez instytut badawczy Gartner wśród kadry C-level przedsiębiorstw posiadających rozbudowane łańcuchy dostaw pokazuje, że dla co trzeciej firmy (33%) w najbliższym czasie priorytetem stanie się optymalizacja kosztów i uodpornienie łańcucha dostaw.

Pawel-SitnikWyzwaniem ostatnich miesięcy było zapewnienie ciągłości dostaw. Gros przedsiębiorstw nie mogło skutecznie planować produkcji, bo ich systemy logistyczne miały zakłócenia. Było to szczególnie dobrze widoczne w branży półprzewodników, gdzie musiano uporać się z wyzwaniami związanymi z przepływem towarów i rosnącymi kosztami dystrybucji. To wystarczające powody dla prezesów, którzy zdecydowali, że czas zacząć działać prewencyjnie.

Paweł Sitnik, Menadżer ds. Kluczowych Klientów z BPSC

Jak zauważa Thomas O’Connor, starszy dyrektor analityki w zespole ds. strategii łańcucha dostaw w Gartnerze, każdy region stabilizować się będzie z różną dynamiką. Jego zdaniem biznes musi być gotowy na swego rodzaju dwutakt, a dyrektorzy logistyki muszą mieć na uwadze, że ożywienie nie będzie rozłożone równomiernie. Będzie to dotyczyło zarówno podaży, jak i popytu. Ekspert uważa, że rynki o wysokim wskaźniku szczepień odbijają się znacznie szybciej niż te, które z kwestią budowania odporności są na bakier.

Kluczowe miesiące

Na wymianę słabych ogniw, ale przede wszystkim na optymalizację i wzmocnienie łańcucha dostaw, przed którymi stają szefowie logistyki, nie ma zbyt wiele czasu. Dlaczego? Ponieważ kadra kierownicza chce by kluczowe zmiany, zakończyły się przed okresem stabilizacji gospodarczej. A ten, jak wynika z ankiety Gartnera, nastąpi najpóźniej do końca 2022 roku. Aż 60% pytanych dyrektorów generalnych wskazuję tę datę jako najbardziej prawdopodobny kres niepewności i powrót do znanej rutyny.

Nic dziwnego, że zdecydowana większość respondentów chce skoncentrować się na technologii i planuje z roku na rok zwiększać inwestycje w możliwości cyfrowe (80%).

Pawel-SitnikWygląda na to, że biznes odchodzi od ogólnych, czasem nieokreślonych projektów w zakresie cyfrowej transformacji i skłania się ku dokładnie określonym i punktowym wdrożeniom, które są odpowiedzią na konkretne potrzeby. To świadectwo cyfrowej dojrzałości.

 Paweł Sitnik ze śląskiej spółki IT

Dwie strony medalu

Jak zbadał Gartner, kadra C-level przewiduje, że pandemia będzie miała trwały wpływ na ich firmy. Co ciekawe, ponad dwie trzecie uczestników badania stwierdziło, że wykorzysta ją jako okazję do skupienia się na przeprojektowaniu biznesu. Co więcej, 79% prezesów spodziewa się, że wkrótce widoczne będą znaczące i trwałe zmiany w zachowaniu społeczeństwa, przedsiębiorstw, a także rynkowych trendów, które są bezpośrednim wynikiem pandemii. Co to oznacza dla logistyki?

Pawel-SitnikDla managerów zajmujących się łańcuchem dostaw to sygnał, że już teraz powinni przygotować się na to, że reprezentowane przez nich firmy, partnerzy, ale też konkurenci będą przechodzić zmiany. Ci, którzy przegapią dobry moment na wzmocnienie logistyki mogą się srogo rozczarować.

Paweł Sitnik, Menadżer ds. Kluczowych Klientów z BPSC


Źródło: BPSC

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Brak wykwalifikowanej kadry kluczowym wyzwaniem w logistyce [BADANIE]

logistyka pracownicy

Brak wykwalifikowanej kadry to jedno z kluczowych wyzwań w obszarze logistyki, z jakimi borykają się firmy. Przyczyną trudności w obsadzaniu miejsc pracy nowymi pracownikami są głównie zbyt wysokie oczekiwania finansowe potencjalnych pracowników, brak dostępnych kandydatów oraz ich niewystarczające doświadczenie zawodowe. Najtrudniej pozyskać magazyniera, operatora wózka oraz inżyniera – te profesje otwierają listę 10 najtrudniejszych do obsadzenia stanowisk w obszarze logistyki. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup i Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania.

Wśród największych wyzwań, które są przeszkodą na drodze do pozyskiwania nowych talentów, znajdują się zbyt wysokie oczekiwania finansowe kandydatów (61%) oraz ich deficyt na rynku (58%). Organizacje wspominają również o braku wystarczającego doświadczenia zawodowego kandydatów (44%), braku wymaganych kompetencji twardych (33%) oraz niechęci do zmiany pracy w trakcie pandemii (22%). Z powodu tak licznych trudności w zrekrutowaniu nowych rąk do pracy nie dziwi zatem fakt, że pozyskiwanie nowych pracowników to numer jeden na liście inwestycji firm w 2021 roku, co potwierdza 54% badanych.

10 najtrudniejszych do obsadzenia stanowisk w obszarze logistyki

Magazynier, operator wózka (widłowego, bocznego, wysokiego składu) oraz inżynier (ds. procesów logistycznych, automatyk) to stanowiska wskazane przez firmy jako najtrudniejsze do obsadzenia. Na liście profesji najtrudniejszych do zrekrutowania znajduje się także ekspert ds. logistyki (spedytor, specjalista ds. zarządzania stockiem, zarządzania jakością, eksportu, gospodarki magazynowej), technik (utrzymania ruchu, operator, mechanik, elektryk), a także wykwalifikowany pracownik produkcji (operator produkcji i maszyn, systemów VMS). Biorąc pod uwagę trudności w znalezieniu potrzebnych kompetencji 53% firm przyznaje, że obecnie trudniej jest pozyskać potrzebne kompetencje twarde, podczas gdy dla 47% trudniejsze do pozyskania są umiejętności miękkie.
Ponad połowa przedsiębiorców z obszaru logistyki w najbliższym roku chce inwestować w pozyskiwanie nowych talentów. Wynik ten absolutnie nie dziwi, ponieważ potrzeby w zakresie zatrudniania pracowników znacznie przewyższają obecnie możliwości rynkowe. Branża logistyczna, dynamicznie rozwijająca się podczas pandemii i planująca dalszy wzrost, już dziś mocno odczuwa braki kadrowe na każdym poziomie kompetencji. Pracodawcy będą musieli opracować strategię rekrutacyjną, która pozwoli im przyciągnąć specjalistów nie tylko wysokością wynagrodzenia, ale również atrakcyjnością zlecanych projektów czy benefitami. Niewątpliwie dużą rolę w pozyskiwaniu kandydatów odgrywać będzie także rozpoznawalność marki, więc już dziś firmy powinny pracować nad budowaniem wizerunku rozwijającego się, odpowiedzialnego pracodawcy.
Dominik Malec, Business Unit Director w Manpower
Logistyka infografika
Źródło: ManPowerGroup

Co robią firmy, by zdobyć pożądane kompetencje?

Pewnym remedium na pozyskanie potrzebnych umiejętności może być automatyzacja procesów, którą planuje 6 na 10 przebadanych organizacji. Jednak i to rozwiązanie doprowadzi do wzrostu zapotrzebowania na nowe zasoby – 34% firm w grupie planującej automatyzację chce pozyskiwać nowych pracowników z kompetencjami niezbędnymi do funkcjonowania działu poddanego temu procesowi. 18% potwierdziło, że doprowadzi to do zmniejszenia liczby etatów. Z kolei 35% przedsiębiorstw zdecyduje się na wdrożenie programów rozwojowych, mających na celu zmianę lub podniesienie kompetencji obecnych pracowników.
W logistyce niezmiennie obserwujemy zmagania „człowiek – technologia”. Z jednej strony widoczna jest rosnąca potrzeba firm w zakresie rozwoju nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających procesy logistyczne, z drugiej strony niezmiennie słychać o niemalejącym zapotrzebowaniu na wykwalifikowanych pracowników w magazynie, spedycji oraz w innych obszarach. Dość powszechna swego czasu teoria dotycząca zastąpienia ludzi w magazynie inteligentną automatyką w obliczu przeprowadzonych badań wydaje się być zupełnie nieuzasadniona. Automatyzacja procesów i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań wymaga wsparcia ze strony wykwalifikowanej kadry, zatem relacja „człowiek – technologia” ma wymiar współpracy, a nie konkurencji. Kluczem do sukcesu jest rozwój kompetencji dotyczących nowych technologii i ich praktycznej implementacji.
Marta Cudziło, główny specjalista i kierownik Centrum Logistyki w Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania
Firmy ankietowane przez ManpowerGroup i Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania walczą z niedoborem talentów i kompetencji również poprzez zadbanie o już posiadane zespoły. 64% zapewnia swoim pracownikom dodatkowe szkolenia i możliwości rozwoju, a 33% przenosi do nowych ról i wyposaża w nowe umiejętności. Aby przyciągnąć do organizacji pożądane talenty 41% decyduje się na podniesienie wynagrodzenia początkowego, a 27% korzysta z outsourcingu usług. Niemal co czwarty pracodawca (23%) korzysta z alternatywnych modeli pracy, współpracując np. z freelancerami lub pracownikami tymczasowymi.


Źródło: ManPowerGroup

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najnowszy raport o polskiej logistyce już dostępny! [RAPORT]

Raport Logistyka w Polsce

Brak odpowiedniego wsparcia ze strony systemów IT, niedobór wykwalifikowanej kadry oraz zbyt wysokie koszty logistyki to główne hamulce rozwoju logistyki w Polsce i wyzwania, z jakimi mierzą się firmy działające w tym obszarze. Ich zdaniem przyszłością branży są automatyzacja i robotyzacja w magazynach, rozwiązania z obszaru big data analytics i autonomiczne wózki AGV. Aby zapewnić sobie utrzymanie konkurencyjności przedsiębiorstwa chcą inwestować w pozyskiwanie nowych pracowników, wdrażanie nowoczesnych technologii oraz budowę nowych magazynów. To tylko niektóre wnioski płynące z opublikowanego dziś raportu „Logistyka w Polsce”, przygotowanego przez ManpowerGroup we współpracy z Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania.

Z opublikowanego dziś raportu „Logistyka w Polsce” wynika, że polskie przedsiębiorstwa pozytywnie oceniają sektor logistyki – 80% ocenia go dobrze lub bardzo dobrze. Opinie firm dotyczące wpływu Brexitu na atrakcyjność branży również są optymistyczne – 44% szacuje, że jego wpływ będzie korzystny w perspektywie długofalowej. Co więcej, większość badanych organizacji (84%) planuje wzrosty obrotów w bieżącym roku – najczęściej w granicach 10-30%.
Ostatnie miesiące, upływające pod znakiem koronawirusa, przyniosły wyraźne wzrosty w wielu obszarach sektora logistyki, a optymizm firm nie uległ osłabieniu. Wszyscy jesteśmy aktywnymi uczestnikami tego zjawiska, przyczyniając się do dynamicznego rozwoju logistyki chociażby poprzez robienie zakupów w kanale e-commerce. Czerpią z tego korzyści firmy kurierskie, osiągając rekordowe wyniki, jak i znamienita większość całego sektora logistyki. 
Tomasz Walenczak, dyrektor Manpower
Polscy menedżerowie dość wysoko oceniają sektor logistyki w Polsce. Jednocześnie tylko 14% organizuje procesy logistyczne samodzielnie, a 86% współpracuje z firmami logistycznymi. Oznacza to, że polski rynek logistyki osiągnął już dojrzałość, a usługi logistyczne są dość powszechnie stosowane i cieszą się uznaniem.
dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania

Brak właściwych systemów IT kluczowym wyzwaniem dla logistyki

Mimo pozytywnej oceny branży, większość firm mierzy się z wyzwaniami, wskazując najczęściej na brak odpowiedniego wsparcia ze strony systemów IT, o czym mówi 38% badanych, a także na niedobór wykwalifikowanej kadry, o czym wspomina 34% respondentów. Na zbyt wysokie koszty logistyki narzeka 31% reprezentantów sektora, niewłaściwy zapas wskazuje jako problem 28% specjalistów logistyki, zaś 25% zwraca uwagę na trudną współpracę z przewoźnikami.

Automatyzacja przyszłością polskiej logistyki

Raport „Logistyka w Polsce” potwierdza też, że największych szans na rozwój obszaru logistyki firmy upatrują w automatyzacji i robotyzacji magazynów, na co wskazują trzy na cztery zapytane organizacje (75%). Jedna trzecia dostrzega korzyści z wykorzystania rozwiązań z zakresu big data analytics (35%) oraz autonomicznych wózków AGV (34%). Do rozwoju logistyki w najbliższych latach według respondentów badania przyczynią się również autonomiczne pojazdy w dystrybucji (28%) oraz rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji (28%).
Właśnie w te rozwiązania, które są oceniane jako najbardziej perspektywiczne dla rozwoju branży, firmy chcą inwestować w nadchodzących latach. Wprowadzenie robotyzacji i automatyzacji w magazynie planuje 63% badanych. Z kolei 24% chce wdrażać autonomiczne wózki AGV i tyle samo firm rozwiązania big data analytics. W co jeszcze mają zamiar inwestować organizacje w najbliższym czasie? W planach ponad połowy firm jest inwestycja w pozyskiwanie nowych pracowników (54%), wdrażanie nowoczesnych technologii (42%) i budowa nowych magazynów (35%). 27% planuje zakup systemów IT, a 26% nowej floty.
Polskie przedsiębiorstwa prowadzą na bieżąco monitoring efektywności działań logistycznych poprzez raportowanie wskaźników logistycznych, dzięki temu mogą poprawiać swoje procesy i lepiej obsługiwać klientów. Menedżerowie i właściciele firm zamierzają cały czas to polepszać, między innymi dzięki inwestycjom w rozwiązania technologiczne, takie jak automatyzacja i robotyzacja w magazynach, autonomiczne wózki AGV i Big Data. Ważnym sygnałem jest to, że 54% firm chce w tym roku inwestować w nowych pracowników. Mniej niż połowa badanych prowadzi sprzedaż przez internet, co oznacza, że jest w tym obszarze jeszcze duży potencjał rozwojowy, ale też sporo wyzwań, bo logistyka e-commerce jest bardziej skomplikowana niż handlu tradycyjnego – wymaga nie tylko innej infrastruktury, ale także pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami.
dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania
Firmy, zapytane o plany automatyzacji procesów, najczęściej wskazywały na automatyzację procesów magazynowych (56%), transportowych (17%) i produkcyjnych (16%). Konsekwencją tego działania będzie wdrożenie w automatyzowanych działach programów rozwojowych dla pracowników (35%) oraz pozyskiwanie kadr z kompetencjami niezbędnymi dla funkcjonowania działu (34%). W 18% firm automatyzacja doprowadzi do zmniejszenia liczby etatów w zespole poddanym automatyzacji.
Jak potwierdzili respondenci badania, kluczowym hamulcem dla rozwoju branży staje się brak wykwalifikowanej kadry. Zwraca na to uwagę ponad jedna trzecia ankietowanych. Jednocześnie rośnie zainteresowanie innowacyjnymi technologiami z zakresu automatyzacji i robotyzacji w magazynach. Nadal jednak więcej niż połowa badanych jako najważniejszy obszar inwestycji w tym roku wskazuje pozyskanie nowych pracowników, mniejszą wagę przywiązując do wdrażania nowoczesnych technologii. Człowiek pozostaje więc kluczowym zasobem organizacji.
Tomasz Walenczak, dyrektor Manpower

Źródło: ManpowerGroup

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

DHL światowym liderem 3PL według raportu Magic Quadrant 2020 firmy Gartner

Deutsche Post DHL Group

„Otwartość na dialog i bliska relacja z naszymi klientami, pozwalają nam szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe, szczególnie w obliczu epidemii wywołanej koronawirusem” — powiedział Oscar de Bok, dyrektor generalny DHL Supply Chain. DHL Supply Chain jest Partnerem 10. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Firma DHL, wchodząca w skład grupy Deutsche Post DHL, jednej z wiodących na świecie organizacji logistycznych, została uznana za światowego lidera dostawców 3PL w prestiżowym raporcie Magic Quadrant. Opublikowany w czerwcu 2020 roku raport opracowała jedna z czołowych firm na świecie zajmujących się działalnością badawczo-doradczą, Gartner, Inc. W badaniu uwzględnione zostały obydwa piony DHL – DHL Supply Chain i DHL Global Forwarding.

Jesteśmy przekonani o słuszności umieszczania klientów w centrum naszej działalności. Najskuteczniejsze rozwiązania udaje się nam opracować, gdy wykraczamy poza swoje obowiązki jako dostawcy usług logistycznych i, przybierając postawę partnera, oddajemy się poznaniu wyzwań, przed jakimi stają nasi klienci. Kluczowe znaczenie ma tutaj otwartość na dialog i bliska relacja jaką mamy z klientami, szczególnie w dobie koronawirusa, w której trzeba spełniać dodatkowe wymagania. Niezwykle istotna jest niezawodność i elastyczność. Tylko tak możemy szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe, niwelować wahania wielkości zleceń, a w razie konieczności szybko od podstaw organizować nowe łańcuchy dostaw.

Oscar de Bok, dyrektor generalny DHL Supply Chain i członek zarządu grupy Deutsche Post DHL

Rozwiązania spedycyjne oferowane przez DHL Global Forwarding na całym świecie są równie istotne, co zarządzanie łańcuchami dostaw, magazynowanie, transport i doradztwo strategiczne dostarczane przez DHL Supply Chain. Dlatego jest mi szczególnie miło, że firma DHL została wyróżniona w tym raporcie.

Tim Scharwath, dyrektor generalny DHL Global Forwarding i członek zarządu grupy Deutsche Post DHL

DHL jest jedną z 16 międzynarodowych spółek wyróżnionych w tym raporcie przez firmę Gartner, która oceniała je pod kątem kompletności wizji i skuteczności jej realizacji. W 2020 r. DHL została oceniona najwyżej spośród wszystkich, jeśli chodzi o ten drugi aspekt.

Działalność w zakresie handlu elektronicznego ma ogromne znaczenie zarówno dla nas, jak i naszych partnerów biznesowych. Jako pion zajmujący się markami rokrocznie otrzymujemy od naszych klientów wzorowe opinie. Dodatkowo, firma Gartner, Inc. uznała DHL za światowego lidera 3PL w raporcie Magic Quadrant.

Oscar de Bok, dyrektor generalny DHL Supply Chain i członek zarządu grupy Deutsche Post DHL

Raport firmy Gartner „Magic Quadrant for Third-Party Logistics, Worldwide”, David Gonzalez et al., 10 czerwca 2020 r.

Przedstawienie w publikacjach badawczych dostawców, produktów lub usług nie stanowi ich rekomendacji przez firmę Gartner, a fakt wystawienia dostawcy najwyższej oceny lub zajęcia przez niego czołowej pozycji na podstawie innego kryterium nie jest równoznaczny z poleceniem danego dostawcy użytkownikom technologii. Publikacje badawcze firmy Gartner stanowią opinię jej ciała badawczo-doradczego, zatem nie należy ich traktować jako faktów. Gartner zrzeka się wszelkich gwarancji, wyraźnych lub dorozumianych, w odniesieniu do swoich badań, w tym wszelkich gwarancji wartości handlowej lub przydatności do określonego celu.


Źródło: informacja prasowa DHL Supply Chain 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF