...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Lokalne zaangażowanie czy globalny zasięg — jak prowadzić SM marek o międzynarodowym zasięgu?

Profile lokalne vs globalne

Globalne marki, czy te przygotowujące się aktywnie do skalowania biznesu - niezależnie od tego, czy wybierają ekspansję światową, europejską, czy wyłącznie na wybranych, strategicznych rynkach, zazwyczaj stają przed problemem - lokalne profile czy jeden globalny? Doświadczenia w tym zakresie pokazują ciekawy twist i różnicują się zależnie od kanału komunikacji.

Choć stworzenie kilku, a czasem nawet kilkunastu kont w różnych językach i z przystosowanym do potrzeb danego regionu contentem jest z pewnością o wiele bardziej pracochłonne, statystyki pozostają bezlitosne.

Profile lokalne vs globalne

Lokalność często bywa skuteczniejsza – potwierdzają to także konkretne przykłady. Nissan, jeden z liderów branży motoryzacyjnej, postuje częściej na swoim globalnym fanpage’u. Mimo to zyskuje o wiele większe zaangażowanie na lokalnych stronach – 3 reakcje vs 276 reakcji w przeliczeniu na 1000 fanów.

Wszystko to sprawia, że na tworzenie lokalnych profili stawia aż 43% brandów. Czy to oznacza jednak, że to jedyna słuszna strategia? Niekoniecznie. W przypadku posiadania mocnej pozycji na określonych rynkach lub koncentrowania się na jej wzmocnieniu warto z pewnością pokusić się o stworzenie pełnych dobrze przemyślanych kont lokalnych. Jeśli jednak nasze działania zagraniczne mają charakter bardziej punktowy, można postawić na geotargetowane, dopasowane komunikacyjnie pojedyncze reklamy.

Posty geotargetowane

Dobrze przemyślana strategia obecności w social mediach na różnych rynkach i wybór najlepszej dla celów firmy opcji pozwala na lepszą optymalizację pracy. Czasami jednak naprzeciw potrzebom biznesu wychodzą także same platformy społecznościowe. Tak jest np. w przypadku Facebooka. Daje on markom możliwość stworzenia tzw. strony globalnej, z której użytkownicy automatycznie odsyłani są do swojej strony rodzimej na podstawie lokalizacji i języka. Narzędzie to przede wszystkim upraszcza pracę nad poszczególnymi fanpage’ami, ułatwia crossowanie treści między nimi i pozwala na scentralizowane, spójne zarządzanie wszystkimi kontami.  

Zalety strony globalnej na FB

Globalnego fanpage’a używa np. Coca Cola. Po wejściu na ogólny profil o nazwie marki (bez dopisków wskazujących na lokalizację) widzimy content w całości po polsku. Jednocześnie liczba fanów wynosi 107 mln, co jasno wskazuje, że są to nie tylko osoby z rodzimego rynku. Zatem choć utworzenie strony globalnej wymaga czasu i nie należy do najłatwiejszych, warto poważnie rozważyć jej wdrożenie.

Odpowiedź na pytanie, jak powinna wyglądać obecność w SM marki o międzynarodowym zasięgu, nie jest więc jednoznaczna. Trzeba wyjść od uczciwego zdefiniowania potrzeb brandu i do nich dopasować strategię działania. Jeśli naszym celem jest mocna obecność na rynkach zagranicznych, warto postawić na lokalne konta, mając jednocześnie na uwadze konieczność włożenia w ich prowadzenie większych nakładów pracy. A jeśli nie mamy takich zasobów – możemy tworzyć anglojęzyczny content na jednym globalnym profilu i docierać do klientów zza granicy za pomocą geotargetowanych reklam.


Autor: 

OX Media

OX Media – Łączymy kompetencje strategiczno-marketingowo-technologiczne. Od 10 lat tworzymy dla największych marek. Stawiamy na projektowanie strategii digital, kampanii marketingowych, kreatywnych stron www, dedykowanych landing page’y, interaktywnych wideo, kampanii social media i content marketingowych, które spełnią indywidualne potrzeby marki. Nie jesteśmy tylko kreatywni, ale i efektywni. Nie powiemy Ci, że jesteśmy najlepsi, niech zrobią to nasze projekty!

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF
Poprzedni
«

UŁÓŻ SOBIE MIASTO/ Lokalny. Ostatnie godziny wyjątkowej akcji!

Puzzle miejskie to miasta składane z części - dzielnic lub osiedli. To coś więcej niż zwykły gadżet miejski. Puzzle są głównym projektem marki Lokalny – powstały jako warszawska układanka, teraz seria rozbudowuje się o nowe miasta. Puzzle są unikalne ze względu na koncept - skupienie na miastach; formę - każdy element odpowiada kształtowi dzielnicy/osiedla w przestrzeni oraz materiał - grawerowaną sklejkę.

Kilka lat testowania warszawskiej edycji, kilka miesięcy przygotowań projektu – prototypy, sesje zdjęciowa, video promocyjne i wiele innych drobnych zadań. Ruszyła kampania Ułóż sobie miasto na portalu crowdfoundingowym Wspieram.to.

Jak to działa? Wspólnie możemy wydać pierwszą serię puzzli miejskich – w społeczności siła! W trakcie kampanii można w przedsprzedaży zamówić puzzle ze swoim miastem, lub wesprzeć projekt specjalnymi nagrodami i dodatkami. Dostępne są m.in. puzzle w formie magnesów, puzzle/mapa na ścianę czy duże puzzle warsztatowe. Bardzo ważne jest też to, aby projekt podać dalej, a Lokalny dotarł do każdego zakątka kraju.

Cel projektu? Głównym celem jest produkcja 250 egzemplarzy puzzli z 10 miastami Polski – Gdańsk, Gdynia, Katowice, Wrocław, Poznań, Lublin, Łódź, Kraków, Szczecin ijedno z miast wybiorą uczestnicy kampanii! Każde z miast zostało przedstawione w indywidualny sposób. Jedne mają grawerowane nazwy dzielnic, inne wzory czy ikony które ułatwiają układanie i tworzą dodatkowo unikalny obraz, a jeszcze inne są gładkie lub malowane. Dodatkowym, choć równie ważnym celem kampanii jest zaszczepienie idei lokalnego patriotyzmu oraz rozbudzenie świadomości przestrzennej w innych miastach.

Dla kogo? Puzzle są dla ciekawych świata. Dlatego odbiorcami projektu puzzli w różnych jego wersjach mogą być lokalni patrioci, miłośnicy minimalistycznego designu czy animatorzy i edukatorzy miejscy. Wbrew pozorom nie jest to gadżet przeznaczony tylko dla dzieci, choć rodziny z dziećmi równie chętnie układają puzzle. Dzięki puzzlom jesteś wstanie dowiedzieć się czegoś nowego o swoim mieście. Czy znasz kształt swojej dzielnicy?

Ułóż (z nami) swoje miasto!

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF