...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

„Cel był jasny. Zbudować największą i najlepszą bazę danych o rynku biurowym w Polsce”. Tomasz Ogrodzki, REDD [Ludzie 50tki]

Tomasz_Ogrodzki

Od projektu bazy nieruchomości w wieku 12 lat do największego banku danych o nieruchomościach komercyjnych w Europie Centralnej. Jak wyglądały początki REDD Group? Co było momentem przełomowym w firmie Tomasza Ogrodzkiego? Przeczytaj pierwszą część historii laureata 11. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Jakie były okoliczności powstania projektu Tomasza?

Kiedy rozwijał z sukcesem pierwszą firmę, skończył też psychologię ekonomiczną i zaczął interesować się danymi. Zresztą dość boleśnie przekonał się o tym, że nieruchomości potrzebują danych.

Wspólnie z zespołem zbudowaliśmy pierwszy w Polsce system CRM dla nieruchomości komercyjnych, który okazał się bezużyteczny, bo użytkownicy nie mieli danych, na których mogliby w nim pracować. To był drugi paradoks, a patrzenie z wysokiej perspektywy na nieruchomości bardzo pomogło mi w tamtym trudnym czasie – tłumaczy. W czym pomogło?

Pomogło mi to zobaczyć, jak firmy podejmują decyzje. Bez danych, co jest niezwykle głupim podejściem. Zrozumiałem, że mając tylko fragmentaryczne informacje, nawet gdy są interpretowane przez najlepszych analityków rynkowych, albo będziesz mieć szczęście, albo przegrasz. To jest niebywale nieodpowiedzialne podejście do tak wielkiego biznesu – mówi wprost. W jego ocenie w najbliższym czasie będzie coraz trudniej, bo czas przyspiesza, a to zła wiadomość dla nieruchomości.

Tutaj pojawia się REDD. Po kilkudziesięciu spotkaniach biznesowych z prezentacją CRM i usłyszeniu kilkudziesięciu uwag, że „system jest świetny, ale bez danych niepotrzebny”, zespół Tomasza zaczął budować platformę REDD. Cel był jasny. Zbudować największą i najlepszą bazę danych o rynku biurowym w Polsce. Dziś REDD ma miliardy danych i obejmuje niemal wszystkie budynki biurowe w Polsce.

To system, bez którego żadna firma nie jest w stanie odpowiedzialnie prowadzić swojego biznesu.

Jak wyglądały początki Twojej działalności? Co było dla Ciebie najważniejsze podczas pierwszych kroków, jakie stawiała Twoja firma?

Najważniejsze podczas pierwszych kroków? Postawiliśmy sobie cel i nadal jest on dla nas najważniejszy. Jesteśmy z REDD, żeby wyeliminować te złe decyzje. Dlaczego mi na tym zależy? Bo mają one negatywne konsekwencje. Jeden problem to negatywny wpływ na planetę i klimat. Druga sprawa, bardziej przyziemna, to po prostu, ogromne pieniądze, które inwestowane są nieoptymalnie.

Co było momentem przełomowym w Twoim biznesie i co się z tym wiązało?

Marzec 2020. Na dzień przed wprowadzeniem lockdownu zorganizowaliśmy spotkanie z ludźmi z rynku, zaprosiliśmy ich na prezentacje REDD 2.0. Liczba osób zainteresowanych naszym produktem zaskoczyła nas wszystkich bardzo pozytywnie. Okres po spotkaniu miał być przeznaczony na intensywne wdrażanie i komunikowanie zmian.

Przyszedł jednak lockdown. Musieliśmy natychmiast wprowadzić nowe zasady pracy czy nowe rozwiązania na platformie. Wprowadziliśmy nowe wskaźniki do naszej oferty, zaczęliśmy jako jedyni w Polsce, na bieżąco, w czasie rzeczywistym obserwować zmiany na rynku biurowym, zachowania Najemców, właścicieli budynków czy deweloperów. Zmusiła nas do tego sytuacja. Dziś jako jedyni w Polsce dysponujemy informacjami o tym, jak pandemia zmieniała rynek biurowy z dnia na dzień.

Globalnie dla firmy ten niezwykle intensywny czas pozwolił nam uwierzyć, że REDD i nasz potencjał jest praktycznie nieograniczony.


Tomasz_Ogrodzki Tomasz Ogrodzki, CEO @REDD Group. W wieku 12 lat na zlecenie taty zaprogramował pierwszą bazę nieruchomości. Dzisiaj tworzy i zarządza największym bankiem danych o budynkach komercyjnych w Centralnej Europie. Razem z zespołem REDD tworzy narzędzia big data, z których korzystają światowi liderzy branży, w tym CBRE, Cresa, Globalworth, Hines, EY, i Savills. Wyróżniony w rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie 2021.

 

 

partnerzy 50

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ludzie 50tki: Zbigniew Klonowski, TRIAS SA – co go inspiruje?

Zbigniew Klonowski trias

Z jakimi wyzwaniami będzie musiała się zmierzyć firma Zbigniewa Klonowkiego w 2022 roku? Jak buduje zespół, który wspiera go w rozwijaniu firmy? Czym według niego warto inspirować się do sukcesu w biznesie? Zapraszamy do przeczytania trzeciej części rozmowy ze współtwórcą i prezesem zarządu grupy kapitałowej TRIAS SA.

Z jakimi wyzwaniami będzie musiała się zmierzyć Twoja firma w 2022 roku?

Podobnie jak w przypadku wielu innych przedsiębiorców, pandemia i obostrzenia z nią związane mają duży wpływ na nasze projekty – szczególnie w zakresie organizacji eventów. Na szczęście w minionym roku podjęliśmy szereg działań, które pozwalają na minimalizację negatywnego wpływu COVID-19 na spółki grupy kapitałowej TRIAS.

Istotnym wyzwaniem, które częściowo wynika z pandemii, a częściowo ze specyfiki branży, są problemy z dotrzymywaniem terminów realizacji poszczególnych zadań przez podwykonawców oraz ograniczone zasoby sprzętowe i surowcowe, co w konsekwencji wpływa na cenę urządzeń i czas oczekiwania na dostawy. Dodatkowo ze względu na nieustannie wzrastający popyt na usługi transportowe oraz ceny paliw, wzrastają również koszty dostaw. Nie chcemy, aby czynniki zewnętrzne wpłynęły na jakość i terminowość realizowanych przez nas projektów, dlatego podjęliśmy decyzję o zwiększeniu zatrudnienia najwyższej klasy specjalistów i stworzeniu nowych jednostek organizacyjnych – działu architektoniczno-projektowego, działu IT oraz działu produkcji eksponatów, aby w pewnych obszarach uzupełnić luki w łańcuchu dostaw.

Ostatnim i równie istotnym wyzwaniem jest poszukiwanie nowych rynków. Tak jak skończyły się inwestycję w duże obiekty sportowe, teraz kończą się projekty publiczne realizowane w ramach unijnej perspektywy budżetowej 2014-2020. Warto pamiętać też, że jest pewna określona liczba centrów nauki i muzeów, które można i warto wybudować w 38 milionowym kraju. Mamy kilka pomysłów na dalszy rozwój biznesu i bardzo cieszymy się na myśl o wprowadzeniu ich w życie, ale na razie nie możemy zdradzać szczegółów.

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie?

Inspiracja nie powinna być zewnętrzna, a raczej wynikać z nas samych, z naszej codzienności, z chęci pomocy, determinacji w rozwiązywaniu problemów. Mając to na uwadze, doceniam działania młodych, kreatywnych i pełnych entuzjazmu przedsiębiorców, takich jak Laureaci 50 Kreatywnych. Wielu z nich odnosi duże sukcesy i potwierdza, ile problemów czeka na rozwiązanie i jak wiele innowacji mamy jeszcze do wdrożenia.

Czy marzenia daje się realizować w pojedynkę? Jak budujesz swój zespół, który wspiera Cię w swoim pomyśle? Jak znajdujesz ludzi, z którymi chcesz pracować? Czy Twoja firma może podzielić się ciekawymi case’ami hr/eb?

Tak jak cieszą mnie dokonania Laureatów 50 Kreatywnych, doceniam ich tytaniczną prace i uczę się od nich innego spojrzenia na świat i problemy, przed którymi stajemy, tak również wsłuchuję się w opinie i propozycje wyjątkowych specjalistów tworzących spółki grupy kapitałowej TRIAS. Dzięki pomysłowi, wykorzystaniu rozwoju technologicznego i odrobinie szczęścia, stworzyliśmy bardzo dobrze prosperującą grupę firm. Mówię w liczbie mnogiej, bo jest to sukces zespołowy. Tworzyli go wszyscy, zarówno Ci, którzy byli z nami w ciągu tych 25 lat, jak i obecni pracownicy, niezależnie od stażu pracy. Dobór osób jest kluczowy, ale nie ma jednego, sprawdzonego sposobu na stworzenie idealnego zespołu. Ważne jest, aby znać swoich współpracowników, mieć wizję rozwoju oraz dobrze rozumieć potrzeby firmy. Potem zostaje już tylko znaleźć i przekonać do dołączenia do zespołu jak najlepszą osobę, którą możemy pozyskać w danym momencie. Pamiętajmy jednak, że ktoś wykazujący się skutecznością w innej strukturze czy środowisku biznesowym, nie koniecznie musi okazać się skuteczny pracując z nami. Firmy i branże mają swoją specyfikę, kulturę, etykę biznesową i trzeba dobierać osoby, które pasują do naszej organizacji, a przede wszystkim pasują do istniejącego zespołu.

Kolejnym wyzwaniem jest rozwój firm. Osoby, które sprawdzały się na początku działalności, często nie były w stanie dostosować się do rozrastającej się struktury i zaadoptować do bardziej zorganizowanego i opartego na procedurach i zależnościach sposobu działania. Tak było i u nas, część osób po prostu musiała odejść i w niektórych spółkach nastąpiła całkowita wymiana zespołu. W innych trzon kluczowych osób od początku pozostaje niezmieniony, ponieważ albo byli oni gotowi na rozwój, albo rozwijali się wraz z organizacją. Bardzo cenię sobie długofalową współpracę, cieszę się z każdego awansu wewnątrz firmy, a wzajemne zaufanie jest dla mnie kluczowe. Stabilność zespołu zaprocentowała chociażby w czasie pandemii. Zdalna praca była efektywna, bo pracuję z osobami godnymi zaufania, z którymi dobrze się znam i rozumiem. Współczesna technologia w zakresie komunikacji daje ogromne możliwości, ale do budowania więzi i relacji w zespole najlepsze są bezpośrednie interakcje. Dlatego mam nadzieję, że niebawem wrócimy do normalności.

Przeczytaj także:

Ludzie 50tki: Zbigniew Klonowski, TRIAS SA – kim jest i co robi?

Ludzie 50tki: Zbigniew Klonowski, TRIAS SA – jak wygląda jego praca w Kapitule 50 Kreatywnych?


Zbigniew Klonowski

Zbigniew Klonowski 

Współtwórca i prezes zarządu grupy kapitałowej TRIAS SA, która funkcjonuje na polskim rynku od 25 lat, a od kilku lat z sukcesem prowadzi ekspansje na rynkach europejskich i amerykańskim. W skład grupy wchodzą między innymi TRIAS AVI, VES, TRIAS International, DIGISERVICE i CWK Operator.

Od 2014 roku przewodniczący Rady Nadzorczej Virtual Power Plant Sp. z o.o., a od 2017 r. – współtwórca i przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Kongresu 60 Milionów, Globalnego Zjazdu Polonii 60mln.pl, którego misją jest integracja polskich środowisk biznesowych zogniskowanych w kraju oraz poza jego granicami.

Zbigniew Klonowski jest także wiceprezesem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji oraz członkiem Rady Fundacji Przyjaciół Planetarium i Muzeum Mikołaja Kopernika.

Absolwent Wydziału Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego oraz studiów podyplomowych MBA na GFKM i University of Strathclyde w Glasgow. Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Torunia w, kategorii przedsiębiorczość w 2003 roku. Natomiast w konkursie o Laur Businessmana 2004 organizowanym przez redakcję miesięcznika Businessman Magazine oraz PwC, nominowany do grona pięciu najlepszych przedsiębiorców w kraju.

W wolnym czasie zapalony podróżnik oraz pasjonat golfa.

partnerzy 50

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ludzie 50tki: Zbigniew Klonowski, TRIAS SA – kim jest i co robi?

Zbigniew Klonowski

Kim jest i czym się zajmuje Zbigniew Klonowski, członek Kapituły rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie? Czym zajmuje się TRIAS SA, firma której jest współtwórcą i prezesem? Na jakie zapotrzebowania rynku odpowiada? Zapraszamy do przeczytania kolejnej rozmowy z cyklu Ludzie 50tki.

Czym zajmuje się Twoja firma? Na jakie zapotrzebowania rynku odpowiada? Do kogo kieruje swoją ofertę?

Grupa Trias rozpoczęła działalność w 1996 roku i jest aktywnym uczestnikiem rynku AVL (audio-video-light) w zakresie wynajmu sprzętu, stałych instalacji, serwisu oraz zarządzania obiektami użytku publicznego.

Po okresie inwestycji w obiekty sportowe, z flagowym projektem na stadionie w Gdańsku (obecnie Polsat Plus Arena), Grupa od kilku lat poszerza swój obszar działania o projektowanie i tworzenie wystaw stałych w centrach nauki i muzeach. Od początku istnienia oferuje obsługę techniczną największych w Polsce wydarzeń kulturalnych, sportowych oraz konferencji i kongresów. Ponadto spółki Grupy z sukcesem realizują ekspansję na rynkach europejskich i amerykańskim. Przy użyciu zaawansowanej technologii LED, TRIAS AVI i TRIAS International tworzą nowatorskie nośniki multimedialne oraz elementy infrastruktury digital signage. Dzięki specjalizacjom spółek i zatrudnionym profesjonalistom, Grupa analizuje rynek w sposób globalny, a potrzeby klienta rozpatrywane są w wymiarze 360 stopni. Wykorzystanie wiedzy, doświadczenia oraz najnowocześniejszych technologii z branży AVL, wspiera partnerów biznesowych w tworzeniu wyjątkowych przestrzeni, wydarzeń i doznań.

Oferty spółek w grupie kapitałowej TRIAS SA kierowane są do instytucji publicznych, centrów nauki, muzeów, centrów handlowych, kin, biurowców i agencji eventowych, a także dużych firm, organizatorów wydarzeń kulturalnych i stacji telewizyjnych.

Z jakiego produktu Twoja firma jest najbardziej dumna?

Ostatnie kilka lat działalności TRIAS AVI to przede wszystkim realizacje bardzo złożonych ekspozycji stałych w muzeach i centrach nauki, takich jak Epi-Centrum Nauki w Białymstoku, Podziemny Olkusz, będąca częścią Muzeum Mazowieckiego w Płocku wystawa „Sztuka dwudziestolecia międzywojennego – art déco” czy chociażby Ośrodek Muzealno-Edukacyjny Parku Narodowego Ujście Warty. Obecnie spółka realizuje między innymi największą w Polsce ekspozycję poświęconą oceanom i żegludze w Morskim Centrum Nauki w Szczecinie.

Z kolei TRIAS International tworzy innowacyjne ekrany informacyjne i reklamowe w oparciu o technologię LED w kinach REGAL na terenie całych Stanów Zjednoczonych, od Florydy przez Nowy Jork, Las Vegas, aż po Kalifornię.

VES, jeden z liderów branży eventowej, realizuje multimedia podczas największych wydarzeń w Polsce, do których można zaliczyć między innymi Pol’and’Rock, Open’er Festival (od początku istnienia). Finał WOŚP w Warszawie czy Wakacyjna Trasa Dwójki 2021. Spółka współtworzyła także studio olimpijskie i EURO2020 dla TVP.

Kolejne działanie, którym warto się pochwalić to Kongres 60 Milionów. Inicjatywa ta została powołana w celu integracji polskich środowisk biznesowych zogniskowanych w kraju oraz poza jego granicami. Z takim założeniem w lokalizacjach na całym Świecie organizowane są Kongresy 60 Milionów – Globalne Zjazdy Polonii. Obecnie trwają przygotowania do kolejnej edycji Kongresu, który odbędzie się 10-12 lutego 2022 roku po raz czwarty w Miami. Wcześniej Kongres był organizowany między innymi w Rzeszowie, Berlinie, Londynie i Nowym Jorku.

Przeczytaj także:

Ludzie 50tki: Zbigniew Klonowski, TRIAS SA – jak wygląda jego praca w Kapitule 50 Kreatywnych?

Ludzie 50tki: Zbigniew Klonowski, TRIAS SA – co go inspiruje?


Zbigniew Klonowski

Zbigniew Klonowski 

Współtwórca i prezes zarządu grupy kapitałowej TRIAS SA, która funkcjonuje na polskim rynku od 25 lat, a od kilku lat z sukcesem prowadzi ekspansje na rynkach europejskich i amerykańskim. W skład grupy wchodzą między innymi TRIAS AVI, VES, TRIAS International, DIGISERVICE i CWK Operator.

Od 2014 roku przewodniczący Rady Nadzorczej Virtual Power Plant Sp. z o.o., a od 2017 r. – współtwórca i przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Kongresu 60 Milionów, Globalnego Zjazdu Polonii 60mln.pl, którego misją jest integracja polskich środowisk biznesowych zogniskowanych w kraju oraz poza jego granicami. 

Zbigniew Klonowski jest także wiceprezesem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji oraz członkiem Rady Fundacji Przyjaciół Planetarium i Muzeum Mikołaja Kopernika. 

Absolwent Wydziału Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego oraz studiów podyplomowych MBA na GFKM i University of Strathclyde w Glasgow. Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Torunia w, kategorii przedsiębiorczość w 2003 roku. Natomiast w konkursie o Laur Businessmana 2004 organizowanym przez redakcję miesięcznika Businessman Magazine oraz PwC, nominowany do grona pięciu najlepszych przedsiębiorców w kraju.

W wolnym czasie zapalony podróżnik oraz pasjonat golfa.

partnerzy 50

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ludzie 50-tki: Bartosz Robaszewski, 4soft – kim jest i co robi?

Bartosz Robaszewski

4soft tworzy oprogramowanie blockchain i doradza klientom od strony biznesowej w temacie tej technologii. Jak powstał biznes i co było najbardziej przełomowym momentem w jego działaniu? Zapraszamy do przeczytania pierwszej części rozmowy z Bartoszem Robaszewski, CEO 4soft SA i Laureatem 11. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Jakie były okoliczności powstania Twojego projektu? Jak wyglądały początki Twojej działalności?

Założyłem software house Look4App w 2013 roku. Spółka na początku, jak wiele innych, realizowała ogólne usługi developmentu. Ciekawa jest jednak historia jej powstania. W trakcie ostatniego roku studiów pracowałem jako doradca kredytowy w Expanderze. Bardzo szybko zacząłem osiągać najlepsze w kraju wyniki, co wiązało się z bardzo wysokimi na ówczesne czasy zarobkami. Gdy w pewnym momencie nasze wyniki sprzedażowe wyciekły, na spotkanie ze mną podstępem umówił się headhunter, aby proponować mi pracę w małym startupie Guardier, za pensję wielokrotnie niższą niż moja w tamtym czasie. Czy długo się zastanawiałem, czy przyjąć ofertę? Nie – od razu odpowiedziałem, że wchodzę w to. Złożyłem wypowiedzenie w Expanderze, a rok później Guardier zadebiutował na giełdzie New Connect pozyskując od inwestorów około 0,5 mln zł kapitału. Niestety niedługo potem inwestorzy zdecydowali się sprzedać firmę innej spółce, a ja zostałem z ludźmi bez pracy (nie byłem akcjonariuszem). Stąd decyzja o założeniu własnego startupu.

Około 2017 roku zbudowaliśmy pierwszy projekt blockchain i zdecydowaliśmy, że chcemy się w tej technologii specjalizować.

Co było momentem przełomowym w Twoim biznesie i co się z tym wiązało?

Przełomem był dla nas rebranding, a raczej jego czas: proces sfinalizował się w marcu 2020. Zmieniliśmy nazwę na 4soft, założyliśmy nową spółkę. Przyszłość nie malowała się kolorowo – mieliśmy początek pandemii, nieznaną markę i „ławkujących” pracowników. Wiedzieliśmy, że najpewniejszym sposobem na płynność finansową będą zlecenia z Zachodu.

Z perspektywy czasu wiemy, że branża IT tylko zyskała na pandemii, a nasze działania sprzedażowe przyniosły pożądany skutek – jesteśmy w 100% obłożeni projektowo na najbliższe miesiące i w tej chwili skupiamy się na pozyskaniu nowych pracowników. 80% naszych klientów to firmy zagraniczne.

 

Przeczytaj także:

Ludzie 50-tki: Bartosz Robaszewski, 4soft – jak funkcjonuje jego biznes i jakie ma plany na przyszłość?

Ludzie 50-tki: Bartosz Robaszewski, 4soft – co go inspiruje?


Bartosz Robaszewski

Bartosz Robaszewski, CEO 4soft SA. W wieku 26 lat jego spółka Guardier SA zadebiutowała na New Connect czyniąc go najmłodszym prezesem spółki giełdowej w tamtym okresie. Laureat nagród 30 Kreatywnych Wrocławia czy 50tki Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie magazynu Brief. Wykładowca Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Mentor startupów, pasjonat Lean Management. Prywatnie mąż oraz ojciec małej Poli i Franka.

 

 

partnerzy 50

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ludzie 50-tki: Paulina Walkowiak, Kamil Walkowiak, cux.io – kim są i co robią?

CUX.io

Stworzyli narzędzie, które pozwala skonfigurować customer journey użytkownika strony w mniej niż 10 minut bez znajomości kodowania. Dzięki autorskiemu rozwiązaniu Experience Meetrics narzędzie wykrywa i rozpoznaje punkty frustracji klientów, skracając tym samym proces badania zadowolenia użytkowników produktu cyfrowego. Jak wyglądały początku ich firmy? Zapraszamy do przeczytania pierwszej części rozmowy z Pauliną Walkowiak i Kamilem Walkowiakiem, założycielami cux.io i laureatami 11. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Jakie były okoliczności powstania Waszego projektu?

CUX powstał w momencie, kiedy mieszkaliśmy w Berlinie i postanowiliśmy skorzystać z naszego prawa do wspólnego urlopu rodzicielskiego. Kiedy nasz noworodek okazał się egzemplarzem współpracującym, zakasaliśmy rękawy i stwierdziliśmy, że taki moment na start nie zdarzy się drugi raz. Sam produkt jest idealną kombinacją naszych doświadczeń zawodowych — Kamila jako programisty i Pauliny jako badacza marketingowego/customer experience.

Jak wyglądały początki Waszej działalności? Co było dla Was najważniejsze podczas pierwszych kroków, jakie stawiała Wasza firma?

Na początku naszych działań byliśmy bardzo skupieni na produkcie. Z perspektywy czasu mogę nawet powiedzieć — za bardzo. Czuliśmy, że jak zrobimy fantastyczny produkt, to ktoś to dostrzeże i choć tak się stało, wiemy, że zaczynając po raz kolejny, już byśmy tak nie myśleli.

Co było momentem przełomowym w Waszym biznesie i co się z tym wiązało?

Pierwszym przełomowym momentem była inwestycja i formalne założenie spółki. To był moment, kiedy wiedzieliśmy, że mamy bufor na znalezienie Product/Ma7rket Fit i musimy zrobić wszystko, żeby z okresu R&D wyjść z jak najbardziej satysfakcjonującym efektem. Wiele lekcji odrobiliśmy po drodze. Z czasem okazało się, że najważniejszy sprawdzian przed nami — utrzymanie się na rynku. Po 12 miesiącach działalności bez zewnętrznych środków mogę powiedzieć — udało się!

Przeczytaj także:

Ludzie 50-tki: Paulina Walkowiak, Kamil Walkowiak, cux.io – jak funkcjonuje ich biznes i jakie mają plany na przyszłość?

Ludzie 50-tki: Paulina Walkowiak, Kamil Walkowiak, cux.io – co ich inspiruje?

 


Paulina Walkowiak

Paulina Walkowiak, co-founderka & CEO w cux.io

Jedyna specjalistka szkoląca z analizy wzorców zachowań w CEE, która pomaga firmom przekładać wiedzę o użytkownikach na konkretne decyzje biznesowe. Autorka warsztatów z analityki produktowej „Data-driven design” oraz autorskiego masterclass „Analiza jakościowa dla zaawansowanych”, mówczyni TEDx, wykładowczyni akademicka. Dwukrotnie wyróżniona w raporcie Strong Women in IT (2019 i 2021). #mompreneur

 

Kamil Walkowiak

Kamil Walkowiak, co-founder & CTO w cux.io, programista, analityk produktu.

Przeszedł całą ścieżkę kariery w IT, aby zacząć tworzyć produkty na swoich zasadach. Jest zaprzeczeniem stereotypu programisty – lubi ludzi, komunikację, nawet wystąpienia na konferencjach, dba nie tylko o kod, ale również o stronę biznesową i użyteczną projektu. Oprócz rozwoju własnego produktu od 2014 prowadzi butikowy software house wpierający powstawanie produktów w całej Europie

 

partnerzy 50

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ludzie 50-tki: Alina Sztoch, Joanna Kwiatkowska, Piotr Kwiatkowski, Kubota – co ich inspiruje?

Kubota Wspólnicy

Co najbardziej inspiruje reaktywatorów marki Kubota? Co według nich miało największy wpływ na sukces tej inicjatywy? Jakie mają rady dla startujących biznesów? Zapraszamy do przeczytania trzeciej części rozmowy z Aliną, Joanną i Piotrem - Laureatami 12. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Co przyczyniło się do sukcesu Waszej firmy?

Sukces reaktywacji marki Kubota to wypadkowa olbrzymiego wysiłku zespołu, zdecydowanie wykraczającego poza godziny pracy od 8 do 16. Oprócz pracowitości i wiary w to, co robiliśmy, bardzo ważnym elementem była duża pokora. Wobec oczekiwań fanów, wobec ciężaru znaczeniowego związanego z marką, wobec własnych umiejętności. Reaktywacja tak znanej marki w wielu kwestiach była balansowaniem między skrajnie różnymi grupami odbiorców. Mając tak szerokiego klienta, łatwo się pogubić i stracić tożsamość.

Jest taka teoria w planistycznym podejściu do architektury miast, którą bardzo lubimy, że buduje się chodniki w miejsce wydeptanych przez ludzi ścieżek. Tak trochę postrzegamy naszą rolę jako reaktywatorów marki. Społeczność Kuboty te ścieżki wydeptuje, a nasz zespół stara się nimi podążać, chwilami je redefiniując.

Który moment w życiu uważacie za najbardziej kreatywny i dlaczego?

Tworzenie strategii oraz kolekcji na przyszły rok to zawsze bardzo ważne i twórcze momenty. Wiążą się z wieloma burzami mózgów oraz bodźcowaniem się trendami, branżą, sugestiami fanów. To one wyznaczają kierunki rozwoju firmy przez kolejne miesiące.

Kto lub co było i jest inspiracją w Waszych działaniach biznesowych? Dlaczego?

Fani Kuboty. Tatuaże Kuboty, śluby w Kubotach, rodzenie dzieci w Kubotach (sic!) itp. Fani marki każdego dnia pokazują, że Kubota to nie klapki, to styl życia. To jest niesamowite. Wielokrotnie dzięki fanom marki mieliśmy ciarki na ciele. Ze wzruszenia lub szczęścia.

Jakich rad udzielilibyście startującym biznesom na podstawie własnego doświadczenia?

O sukcesie każdego biznesu przesądzają przede wszystkim takie czynniki jak: dłubanie w tabelkach w excelu; świadomość słabych i mocnych stron Twoich wspólników i pracowników, długie rekrutacje, które pozwalają zachować idealną równowagę między pierwiastkiem kreatywności a analitycznym myśleniem w zespole i mądre liderowanie. W tym pokora, umiejętność słuchania i przyznawania się do błędów, czy niezwlekanie z decyzjami.

Przeczytaj także:

Ludzie 50-tki: Alina Sztoch, Joanna Kwiatkowska, Piotr Kwiatkowski, Kubota – kim są i co robią?

Ludzie 50-tki: Alina Sztoch, Joanna Kwiatkowska, Piotr Kwiatkowski, Kubota – jak funkcjonuje ich biznes i jakie mają plany na przyszłość?


Alina Sztoch

Alina Sztoch – Rocznik 1988, wychowana w chilloutowej wsi pośród niczego w środkowej Polsce. Magister prawa. Od 16 r. życia prenumerowała Forbesa, więc gdy podczas stażu w kancelarii uświadomiła sobie, że kariera prawniczki nie jest dla niej, kilka dni później założyła swoją pierwszą firmę. Uwielbia sporty zespołowe, szczególnie piłkę nożną. Niespełnione ambicje sportowe rekompensuje nieustannymi, poważnymi kontuzjami. Uwielbia podróże z żoną, spędzanie czasu z bliskimi osobami i robienie drinków. Marzy o wielkiej campingowej przyczepie, karnecie na Realu Madryt i klapkach Kubota w Muzeum Narodowym.

Joanna Kwiatkowska

Joanna Kwiatkowska – Rocznik 1991. Łodzianka z pochodzenia i zamieszkania. 10-letnie doświadczenie w branży IT, w tym e-Commerce, kompleksowego zarządzania i księgowości sklepów E-commerce, analityki i zarządzania dużymi zasobami danych. Współautorka ponad 10 projektów R&D o wartości 50 mln zł dofinansowanych przez NCBiR i RPO. Kilkunastoletnie trenowanie piłki nożnej, innych sportów zespołowych i futsalu oraz żywne zainteresowanie futbolem doprowadziło do kibicowania od młodych lat ŁKS-owi Łódź i Borussii Dortmund. Obecnie ergometr wioślarski, kolarstwo i siłownia.

Piotr Kwiatkowski

Piotr Kwiatkowski – rocznik 1989, łodzianin z krwi i kości, absolwent Szkoły Głównej Handlowej na Wydziale Finansów i Rachunkowości. Po ukończeniu studiów wrócił do Łodzi, aby tutaj prowadzić biznes. Założyciel klubokawiarni zmianatematu., klubu muzycznego GLOW oraz Balanga. Organizator koncertów, pokazów mody, pokazów filmowych, targów, warsztatów. Promotor pokolenia młodych artystów związanych z muzyką. Producent. Od 2017 roku pomaga w rodzinnym biznesie inwestując w budowę nieruchomości w Łodzi. Całe życie związany z muzyką elektroniczną. W wolnych chwilach uprawia snowboarding i windsurfing, a jego marzeniem jest odwiedzenie wszystkich kontynentów na świecie i nie tylko.

partnerzy 50

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ludzie 50-tki: Paweł Biernat, Biotts – kim jest i co robi?

Paweł Biernat

Leki przyjmowane za pomocą plastrów naskórnych, bez konieczności pamiętania o łykaniu tabletek i nieprzyjemnych efektów ubocznych dla układu pokarmowego. Brzmi jak abstrakcja? Dla zespołu Biotts to realna wizja przyszłości leczenia farmakologicznego. Przedstawiamy Laureata 1. miejsca tegorocznej edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie - Pawła Biernata, prezesa zarządu Biotts.

Jakie były okoliczności powstania Twojego projektu?

Razem z Janem Melerem, jednym z założycieli Biotts, od lat pasjonujemy się technologią postaci leku i starymi recepturami. Tę wiedzę wykorzystujemy w praktyce. Jakie były początki? Jan pierwotnie był moim nauczycielem. Podczas pracy naukowej staliśmy się przyjaciółmi oraz partnerami biznesowymi, wspólnie dostarczaliśmy na rynek usługi, rozwiązania technologiczne, receptury leków, kosmetyków oraz suplementów diety. W 2016 roku poznaliśmy Konrada Krajewskiego, który pomógł nam pozyskać środki finansowe na rozwój własnych produktów i stworzyć Biotts.

Jak wyglądały początki Twojej działalności? Co było dla Ciebie najważniejsze podczas pierwszych kroków, jakie stawiała Twoja firma?

Nowatorskie formy leków to moja specjalizacja naukowa i pasja. Od lat obserwuję pacjentów cierpiących z powodu stosowania dużej liczby leków. W Biotts pracujemy nad tym, by ich przyjmowanie było mniej uciążliwe i redukowało wystąpienie negatywnych oraz niebezpiecznych interakcji pomiędzy różnymi lekami. Dzięki naszej technologii zmniejszymy ilość zażywanych tabletek obciążających układ pokarmowy i bolesne zastrzyki. Dostępne na rynku rozwiązania transportu leków przez skórę pozwalały aplikować co najwyżej niewielkie ilości małych cząsteczek leków rozpuszczalnych w tłuszczach. Dziś na rynku mamy dostępnych tylko 13 substancji czynnych transportowanych przez skórę. Nie przyjęliśmy tłumaczenia, że „inaczej się nie da”. Postanowiliśmy to zmienić, angażując naszą wiedzę naukową i doświadczenie. Od lat pracowaliśmy nad rozszerzeniem dotychczasowego zbioru substancji przenikających przez warstwę rogową. Rezultat? Nasz system przetransportuje przez skórę m.in. białka, przeciwciała, mRNA i substancje rozpuszczalne w wodzie.

Co było momentem przełomowym w Twoim biznesie i co się z tym wiązało?

Przełomowym momentem był dzień, w którym mieliśmy zrealizowane badania potwierdzające to, że niemożliwe stało się możliwe. Dokonaliśmy dwóch pierwszych zgłoszeń patentowych i podpisaliśmy umowę sprzedaży licencji. Nie udałoby się tego osiągnąć bez pracy i zaangażowania całego zespołu.

Kolejnym krokiem było pozyskanie aniołów biznesu oraz inwestora w drugiej rundzie finansowej. Łącznie pozyskaliśmy 8 mln złotych. Dzięki zebranemu kapitałowi udało się osiągnąć kolejne cele.

 

Przeczytaj także drugą  i trzecią część rozmowy:

Ludzie 50-tki: Paweł Biernat, Biotts – jak funkcjonuje jego biznes i jakie ma plany na przyszłość?

Ludzie 50-tki: Paweł Biernat, Biotts – co go inspiruje?


Paweł BiernatPaweł Biernat, prezes zarządu Biotts, specjalista systemów transdermalnych

Współzałożyciel oraz współautor patentów i systemów terapeutycznych Biotts. Absolwent Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu na wydziale Farmaceutycznym. Technolog postaci leku z ponad 20-letnim doświadczeniem, ekspert w zakresie projektowania: nanonośników substancji czynnych, systemów transdermalnych oraz jałowych, pozajelitowych postaci leku. Autor wielu doniesień oraz publikacji naukowych polskich i zagranicznych. W Biotts odpowiedzialny jest za rozwój biznesowy, dobór produktów strategicznych spółki oraz tworzenie autorskich receptur i tworzeniu chmury patentowej spółki.

 

 

 

partnerzy 50

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF