...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polacy chcą elastyczności w pracy

Dane z najnowszego raportu ADP „People at Work 2022: 
A Global Workforce View” wskazują, że Polacy są zwolennikami elastycznych rozwiązań związanych z pełnieniem obowiązków zawodowych. Blisko sześciu na dziesięciu ankietowanych (57,49 proc.) przyznaje, że rozważyłoby zmianę firmy, gdyby pracodawca nakazał im wrócić do całkowicie stacjonarnego trybu pracy. 

Elastyczność albo odejście 

Coraz więcej pracowników przyznaje, że elastyczny model pracy jest dla nich jednym
z priorytetów w podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu. Firma ADP, globalny lider usług kadrowo-płacowych, przeprowadziła wśród blisko 33 tys. pracowników z 17 krajów na całym świecie cykliczne badanie „People at Work 2022: A Global Workforce View”, w którym sprawdziła, do jakich poświęceń gotowi są pracownicy w zamian za możliwość stosowania elastycznego modelu pracy. Z pozyskanych danych wynika, że aż 6 na 10 (57,49 proc.) ankietowanych w badaniu Polaków uważa, że rozważyłoby zmianę firmy, gdyby pracodawca nakazał im wrócić do całkowicie stacjonarnego trybu pracy. Na taki krok częściej zdecydowaliby się mężczyźni (59,96 proc.) niż kobiety (54,86 proc.).

Polska jest krajem, w którym panuje niski poziom bezrobocia, dlatego utrzymanie w przedsiębiorstwie talentów powinno być dla managerów najwyższym priorytetem. Z tego też względu warto zrewidować dotychczasowy model pracy i, jeśli to konieczne i możliwe, stworzyć go na nowo, w oparciu o potrzeby zarówno obecnych pracowników, jak i kandydatów. Nie da się ukryć, że firmy, aby zachować konkurencyjność na rynku, muszą podążać za potrzebami kandydatów i wprowadzać kolejne udogodnienia – twierdzi Anna Barbachowska, Dyrektorka HR w ADP Polska

dodaje ekspertka.

Elastyczność w zamian za cięcie pensji

Era pracy wyłącznie stacjonarnej zakończyła się wraz z wybuchem pandemii, a pracownicy coraz chętnie korzystają z możliwości elastycznych metod zatrudnienia, jak np. pracy hybrydowej. Według badania ADP „People at Work: A Global Workforce View”, aż 1/3 Polaków przyznaje, że zgodziłaby się na obcięcie wynagrodzenia w zamian za możliwość stosowania elastycznych godziny pracy, przy czym czas spędzany na obowiązkach zawodowych nie uległby zmianie (29,22 proc.). Ponadto, aż 60,81 proc. Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że chciałoby uzyskać większą elastyczność w kwestii tego, kiedy pracuje, przy zachowaniu tej samej liczby godzin przepracowanych w tygodniu, np. 5 dni roboczych po 8 godzin dziennie lub 4 dni po 10 godzin dziennie.

Przeprowadzone badanie wśród 1989 Brytyjczyków wskazuje, że podczas standardowego 8-godzinnego dnia pracy, pracownik jest wydajny tylko przez 3 godziny, a pozostały czas spędza na czynnościach niezwiązanych bezpośrednio z pracą. Jego wydajność spada. Mózg bowiem nie jest w stanie poświęcić tyle samo energii, ma ograniczoną ilość czasu na twórcze myślenie – komentuje Sylwia Rozbicka, psycholog Centrum Zdrowia Psychicznego Mind Health. – Mniejszy wymiar czasu pracy może sprawić, że pracownicy będą bardziej efektywni i lojalni wobec pracodawcy. Ponadto krótszy tydzień pracy może przyczynić się do obniżenia poziomu stresu oraz wzrostu zadowolenia z życia wśród pracowników. Dzięki większej liczbie dni wolnych od pracy będą mogli oni skupić się na budowaniu więzi rodzinnych, rozwoju pasji czy zadbaniu o własne zdrowie

– dodaje ekspertka.

 

 

 

 

 

O ADP (NASDAQ-ADP)

Tworzymy lepszą przestrzeń dla pracy. Dostarczamy innowacyjne produkty, najwyższej jakości usługi i wyjątkowe doświadczenia, które pomagają w pełni wykorzystać potencjał pracowników. HR, zarządzanie talentami, benefitami pozapłacowymi, listą płac przy zgodności z przepisami. W oparciu o dane, z myślą o ludziach. Dowiedz się więcej na www.adp.pl.

ADP, logo ADP oraz hasło “Always Designing for People” to znaki handlowe należące do ADP, Inc. Wszelkie pozostałe znaki należą do ich odpowiednich właścicieli. Copyright © 2022 ADP, Inc.

Kontakt dla mediów:

Patrycja Maciąg, BrandLab, tel. +48 660 506 223, p.maciag@brandlab.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Budżet na mobilność benefitem pracowniczym

Pandemia zmieniła zwyczaje transportowe Polaków. We FREE NOW znany jest profil potrzeb pasażerów biznesowych. W miastach przesunął się on ze spotkań firmowych, w kierunku indywidualnych dojazdów do biura. Wśród firm zmieniają się priorytety, jeśli chodzi o benefity dla pracowników. Wielu pracodawców decyduje się na sponsorowanie swoim pracownikom dojazdów do pracy.

Badania potwierdzają, że jeśli chodzi o rodzaje świadczeń, które pracownicy uważają za bardzo ważne w miejscu pracy, mobilność utrzymuje się w czołówce, zajmując miejsce tuż obok świadczeń zdrowotnych, czy szkoleń i dalszej edukacji.

Dlatego coraz więcej firm decyduje się na założenie Konta Firmowego FREE NOW: dzięki niemu pracownicy mogą samodzielnie zamawiać i opłacać przejazdy służbowe przez aplikację. W ramach Konta Firmowego pracodawca rozlicza koszty na podstawie zbiorczej faktury na koniec miesiąca. Użytkownicy mogą korzystać z opcji Lite z niskimi cenami znanymi z góry oraz opcji Lite+Screen, w której każde auto jest wyposażone w przesłonę ochronną oddzielającą kierowcę od pasażera, co ma szczególne znaczenie w czasach pandemii.

Dodatkowo FREE NOW for Business rozszerza swoje portfolio usług o Budżet Mobilności dla firm. Pracownicy będą mogli skorzystać z miesięcznego budżetu, który przeznaczą na wszelkie środki transportu dostępne w aplikacji FREE NOW w ich mieście – czyli nie tylko na taksówki, ale także e-hulajnogi, a w przyszłości też e-skutery, czy też samochody na minuty. Budżet Mobilności FREE NOW to zatem nie tylko wygoda dla pracowników, ale też benefit, jakim firmy będą mogły przyciągnąć nowe talenty.


Źródło: Rafał Czerniawski, Head of Sales, FREE NOW for Business

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Niższe składki ZUS dla firm do końca stycznia

Do 31 stycznia 2022 roku przedsiębiorcy mogą zgłaszać chęć skorzystania z ulgi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, określany, jako Mały ZUS plus. Czym jest i komu przysługuje?

Mały ZUS plus to rządowy program Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Został on stworzony z myślą o małych przedsiębiorcach, prowadzących działalności gospodarcze. Program, ten umożliwia płacenie składek społecznych w niższej wysokości.

Komu przysługuje niższa składka?

Ulga przysługuje tylko firmom, które nie przekroczyły dochodu, wynoszącego 120 tysięcy złotych. Jednak w przypadku, gdy ich działalność działa krócej niż 12 miesięcy, to limity wyliczane są przez ZUS, jako proporcjonalne do liczby dni prowadzonej firmy. Zakład przewidział, że minimalny okres za prowadzenie firmy w poprzednim roku wyniósł aż 60 dni.

Niższe składki, większe zyski

Korzystanie z Małego ZUS-u plus daje możliwość wypłacania niższych świadczeń z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne. Do tej grupy zaliczany jest, np.: zasiłek chorobowy i macierzyński. Uwzględniany są także ubezpieczenia wypadkowe. Okres płacenia niższych składek będzie miał realny wpływ na ustalanie wysokości emerytury.

Stosowne dokumenty, umożliwiające płacenie niższych składek, można złożyć do 31 stycznia 2022 roku. Przedsiębiorca może złożyć je poprzez stronę internetową ZUS lub bezpośrednio w najbliższej placówce zakładu.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czterodniowy tydzień pracy w Japonii

Japoński koncern elektroniczny - Panasonic poinformował w rozmowie dla japońskiego magazynu NIKKEI o zerwaniu z kulturą pracoholizmu i wprowadzeniu czterodniowego tygodnia pracy.

Japonia słynie z intensywnej kultury pracy. Od najmłodszych lat każdemu obywatelowi wpajano szacunek do pracy i pieniądza, który jest niezwykle ważny dla tego narodu. Po ukończeniu stosownych szkół młody Japończyk wkracza na ścieżkę zawodową, która niejednokrotnie może okazać się zabójcza dla jego zdrowia. Lokalne media alarmowały swoich czytelników i władze kraju kwitnącej wiśni o niepokojącym wzroście zgonów wśród pracowników korporacyjnych.

Jak pokazują oficjalne statystyki, w Japonii z powodu przepracowania, umiera co 3 pracownik, a z powodu presji społecznej życie odbiera sobie co czwarty z nich.  Ten niepokojące zjawisko Japończycy nazywają ,,Karoshi”, czyli śmierć z przepracowania.

Japonia zrywa z pracoholizmem

Japoński rząd zdaje sobie sprawę z tego, że mimo utworzenia perfekcyjnego systemu pracy poziom niezadowolenia młodych obywateli rośnie, a coraz częściej wprowadzany w ostatnim czasie czterotygodniowy tydzień pracy może okazać się obiecującym krokiem w zerwaniu z nękającym kraj pracoholizmem. Dlatego od kilku lat rząd stara się dążyć do wprowadzenia optymalnej równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, modernizując ten kontrowersyjny dla Europejczyków model pracy (cztery dni pracy, trzy odpoczynku).

Rząd wprowadza realne zmiany

W czerwcu 2021 roku rząd Japonii zalecił korporacjom i firmom, aby umożliwiły swoim pracownikom wybór czterodniowego tygodnia pracy, jako stały model pracy. Jednak jeszcze rok temu tylko osiem procent japońskich spółek oferowało więcej niż dwa dni wolne od pracy w tygodniu. Jedną z takich firm jest największy producent i dystrybutor elektroniki na świecie – Panasonic.

Panasonic w dążeniu do elastycznego modelu pracy

W rozmowie dla serwisu Nikkei dyrektor generalny Panasonic Yuki Kusumi ogłosił, że w trosce o swoich pracowników firma wprowadza czterodniowy tydzień pracy. Nowy system ma za zadanie wesprzeć dobre samopoczucie pracowników.

Musimy wspierać dobre samopoczucie naszych pracowników

Yuki Kusumi

Wprowadzając tę zmianę korporacja dąży do bardziej elastycznego modelu pracy. Firma planuje także wprowadzić dość nietypowy pomysł, który może zadziwić niejednego europejskiego pracownika. Mowa tutaj o możliwości wyboru przez osobę zatrudnioną czy chce przenieść się w związku z podjętą pracą do miasta bez rodzin.

Jakiś czas temu tego typu polityka była nieodpuszczalna, jednak idąc z duchem czasu Panasonic, odkrył, że przenoszenie bezpytania o zgodę z miasta do miasta swoich pracowników może okazać się męczącym procesem, który wpłynie na jego dobre samopoczucie i kontakt z rodziną.

Polska też chce czterodniowego tygodnia pracy

Z najnowszego badania Personnel Service, wynika, że już 68 procent polskich pracowników uważa, że wprowadzenie popularnego czterodniowego tygodnia pracy pozytywnie wpłynęłoby na samopoczucie, jak i zdrowie zatrudnionych. Badacze wskazują, że 53% wypowiadających się zaliczają się do grupy wiekowej od 25 lat do 34 lat. Z kolei pozostałe 45% to osoby w wieku 35-44 lat.

Eksperci uważają, że tego typu zmiany popiera coraz więcej osób. Doświadczenie pochodzące z innych krajów tj.: Islandia, Norwegia, USA, Kanada,  gdzie taki model pracy funkcjonuje już od kilku miesięcy, wskazuje, że czterodniowy tydzień pracy faktycznie pozytywnie wpływa na funkcjonowanie pracownika.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polski biznesmen pokazuje jak to się robi

Kiedyś małe przedsiębiorstwo teraz przodujący producent specjalistycznych maszyn spożywczych na świecie. Kim jest OVO -TECH i jak osiągnął wielki sukces?

Polska firma OVO-TECH należąca do Piotra Drapejkowskiego powstała w 2003 roku. Od początku firma specjalizowała  się w obróbce jaj, jak i również w tworzeniu specjalistycznych maszyn, dzięki którym można umyć, zdezynfekować oraz wybić do 25 600 jaj w ciągu godziny, w tym czasie separując białka od żółtek. Z tejże technologi korzysta wiele polskich, jak i światowych przedsiębiorstw.

Wszystko zaczęło się od makaronu

Początki nie były łatwe, jak wspomina Piotr Drapejkowski – to właśnie garażowa produkcja makaronu dała początek firmie, która dzisiaj ma zasięg międzynarodowy. Maszyny do mechanicznego rozbijania jaj były trudno dostępne na rynku, gdyż trzeba było je sprowadzać z Włoch. W tym samym czasie Pan Piotr i jego ojciec skonstruowali pierwszy sprzęt do automatycznego rozbijania jajek. Obecnie firma posiada ich w swojej ofercie aż 20 wariantów tego urządzenia. Znajdą się wybijarki do jaj z funkcją separacji białek od żółtek, wirówki do produkcji świeżej masy jajecznej, pneumatyczne filtry do filtracji masy jajecznej, myjki do jaj czy maszyny do dezynfekcji jaj światłem UV-C i wiele więcej.

Products

Firma ,, z prowincji” na światowym rynku

Od  powstania OVO-TECHU minęło już 19 lat. Obecnie firma aktywnie współpracuje ze setkami przedsiębiorstw  z branży spożywczej na całym świecie, w tym z: chińskim UNITECHEM, egipskim SANA itp. Co ciekawe,  polska firma co roku uczestniczy w kilku targach czy wystawach w Europie i na świecie, podczas których pozyskują nowych klientów lub światowych pośredników.

Nasze maszyny pracują dziś w Nowej Zelandii, USA, Rosji, Republice Południowej Afryki, pływają na promach, gdzie są wielkie kuchnie. To wszystko dzieje się naprawdę a byłoby ostatnio jeszcze lepiej, gdyby nie koronawirus. Po prostu pandemia przeszkodziła nam w transporcie naszych produktów, do czego najczęściej używamy samolotów.

Piotr Drapejkowski

Polak potrafi

To niewielkie przedsiębiorstwo udowadnia, że przy 40-osobowej załodze, można stworzyć firmę o światowym formacie. Stawiają na potencjał regionalnego rynku pracy oraz wykształcenie wyższe pracowników.

Przede wszystkim uważam, że mamy świetne szkolnictwo wyższe. Sam zatrudniam kilku absolwentów Politechniki Świętokrzyskiej i jestem z nich bardzo zadowolony.

Piotr Drapejkowski

W firmie zatrudnieni są także pracownicy w wieku emerytalnym, którzy byli fachowcami w dawnej Fabryce Samochodów Ciężarowych i mają wykształcenie inżynieryjne lub rzemieślnicze. Drapejkowski podkreśla, że takie połączenie nowoczesności z dawną solidnością przynosi firmie rewelacyjne rezultaty nie tylko w sprzedaży, ale i w konstruowaniu nowych maszyn specjalistycznych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Maciej Sikorski obejmuje funkcję dyrektora zarządzającego Cyberwolves

Maciej-Sikorski

Z początkiem roku 2022 Maciej Sikorski obejmuje funkcję nowo utworzonego stanowiska - dyrektora zarządzającego Cyberwolves. Do jego najważniejszych zadań będzie należeć rozwój działalności organizacji oraz pozyskiwanie nowych klientów na polskim i zagranicznym rynku.

Sikorski będzie odpowiadał także za tworzenie i wdrażanie strategii biznesowych najważniejszych produktów Cyberwolves tj. Esport Tour oraz platform związanych z gamingiem i streamingiem, które organizacja zamierza wprowadzić w 2022 r.

Z Maćkiem współpracujemy przy różnych formatach od dłuższego czasu. Dlatego zaproszenie go do stałej współpracy było dla nas naturalnym krokiem w dalszym rozwoju firmy. W nowym roku stoi przed nami sporo wyzwań. Stawiamy bardzo mocno na rozwój swoich produktów i świadczeń, by zaproponować swoim partnerom biznesowym możliwe atrakcyjne platformy do lokowania ich marek i produktów. Maćka doświadczenie będzie w tym obszarze bardzo pomocne.

Aleksandra Chojnowska Co-founder Cyberwolves

Maciej Sikorski posiada ponad 15-letnie doświadczenie w branży marketingowo-reklamowej. Współpracował z największymi markami, współtworząc i komercjalizując wiele projektów z pogranicza sportu i rozrywki. Ostatnio związany z agencją reklamową Brand New Heaven, gdzie pełnił funkcję Head of Business Development, m.in. współtworzyć nowy dział BNH Events.

W okresie 2019-2021 realizował projekty z zakresu gaming marketingu we współpracy z agencjami Gameset oraz Kool Things. W latach 2017–2019 zajmował stanowisko commercial&sales directora w Runmageddonie, gdzie odpowiadał za komercjalizację oferty produktowej organizacji i sprzedaż praw sponsoringowych. Przez trzy lata był senior account managerem w Havas Sports&Entertainment (Havas Media). Realizował projekty m.in. dla takich klientów jak: Grupa adidas, Coca-Cola, Kia, Polpharma, Sony Computer&Entertainment. Wcześniej pracował m.in. w Sport Management Polska, gdzie był odpowiedzialny za realizację projektu sponsoringowego T-Mobile Ekstraklasa.

Bardzo się cieszę, że Ola i Piotr Chojnowscy zaprosili mnie do współpracy. Przed nami sporo pracy, ponieważ cele, jakie wspólnie wyznaczyliśmy na 2022 r. są niezwykle ambitne. Jestem jednak przekonany, że wspólnie z zespołem Cyberwolves jesteśmy w stanie je osiągnąć i pokazać nową jakość na rynku esportowym.

Maciej Sikorski dyrektor zarządzający


Źródło: Cyberwolves 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowy CEO Simens Mobility w Polsce

Od początku stycznia 2022 r. Hubert Meronk przejął obowiązki prezesa zarządu Siemens Mobility w Polsce, zastępując na tym stanowisku Krzysztofa Celińskiego, odchodzącego po ponad 40 latach pracy zawodowej na emeryturę.

Hubert Meronk posiada dużą wiedzą z zakresu kolejnictwa, modelowania procesów, budowania oraz wdrażania strategii cyfryzacji i systemów informatycznych na rynku polskim i zagranicznym. Realizował m.in. projekty informatyczne dla kolei norweskich, a w ostatnich latach był członkiem zarządu w Metrze Warszawskim.

Posiada także cenne doświadczenie samorządowe jako radny w gminie Konstancin-Jeziorna w komisji poświęconej zagadnieniom smart city. Doświadczenie managerskie oraz zawodowe zdobywał również, pracując na czołowych stanowiskach dla CapGemeni w Norwegii, VincCard w USA oraz w Polsce Banku PKO BP, Banku BOŚ Bank, Polskie Linie Lotnicze LOT, T-Systems Polska oraz Banku Pocztowego. Ukończył studia informatyczne w Norwegii i USA.

– Ogromne podziękowania dla Krzysztofa Celińskiego za całokształt jego 5-letniej pracy i rozwoju na rzecz Siemens Mobility w Polsce i Europie. Polska jest kluczowym rynkiem w regionie z ogromnym potencjałem zwłaszcza w obszarze taboru i infrastruktury kolejowej. Dogłębne zrozumienie przez Huberta zarówno branży kolejowej, jak i cyfryzacji będzie cennym atutem, aby z powodzeniem kontynuować ścieżkę rozwoju Siemens Mobility w Polsce i Europie. Transfer zaawansowanych technologii i bliższa współpraca z silnymi polskimi partnerami są w tym procesie kluczowe.

Gerhard Greiter, CEO regionu NEE w Siemens Mobility GmbH.

Nowe kierunki rozwoju firmy w Polsce

Siemens Mobility funkcjonuje na polskim rynku od ponad 30 lat, realizując projekty z zakresu taboru, infrastruktury kolejowej, serwisu oraz komponentów. Spółka dostarczyła m.in. pierwsze pojazdy metra Inspiro w Warszawie, tramwaje Combino do Poznania, a od ponad 10 lat jest dostawcą komponentów dla producentów taboru i systemów kolejowych w całej Polsce.

Siemens Mobility jest także największym w Polsce dostawcą i lokomotyw wielosystemowych (Eurosprinter, Vectron oraz Smartron), z których na co dzień korzystają m.in. PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, CARGOUNIT, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.

Teraz nadszedł czas na kolejny krok. Chcemy utrzymać pozycje lidera w obszarze lokomotyw wielosystemowych, a także na szeroką skalę wdrożyć inne nasze rozwiązania taborowe obejmujące pociągi regionalne i dużych prędkości oraz systemy elektryfikacji i sterowania ruchem kolejowym, co przyczyni się do modernizacji całego systemu transportu kolejowego w Polsce. Długofalowo kładziemy także nacisk na cyfryzację, cyberbezpieczeństwo i pojawienie się w Polsce nowoczesnych systemów umożliwiających bezpieczniejsze, łatwiejsze i bardziej wydajne planowanie podróży zarówno dla pasażerów, jak i operatorów kolejowych.

Hubert Meronk, nowy prezes Siemens Mobility w Polsce

Stabilna sytuacja finansowa firmy

Pomimo ogromnych zawirowań makroekonomicznych powodowanych pandemią koronawirusa firma Siemens Mobility odnotowała bardzo wysoki wzrost zamówień i przychodów w całym 2021 r. Wartość globalnych zamówień w roku finansowym 2021 wyniosła 12,7 mld euro (41 % wzrost), a przychód 9,2 mld euro (3 % wzrost). Zatrudnienie na całym świecie sięgnęło blisko 40 tysięcy pracowników.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

W tych krajach rząd zakazał kopać kryptowaluty

Ze względu na pogłębiający się kryzys gospodarczy ludzie szukają potencjalnego zarobku nie tylko na rynku pracy, ale także i w wirtualnych sektorach, jak chociażby w kryptowalutach. Niestety, w obawie o swoją pozycję rządy niektórych państw wprowadziło absolutny zakaz wydobycia wszystkich wirtualnych dóbr. Dlaczego?

Główną przyczyną zakazu w niektórych państwach, jest chęć walki z lichwą i zmianami klimatu. Kopanie kryptowalut wiąże się z inwestycją w tzw. ,,koparki”, które nie tylko są drogie, ale i bardzo prądożerne. Wysokie zużycie energii elektryczne powodują wzmożoną pracę elektrowni państwowych, a co za tym idzie większe emisje CO2 do atmosfery. Oto lista wszystkich Państw i krajów, które zakazują kopania wirtualnych walut:

  • Boliwia – od 2014 roku,
  • Ekwador – od 2014 roku, zakaz handlu i płatności kryptowalutami,
  • Turcja – od 2014 roku Turecki rząd wprowadził zakaz „tokenów cyfrowych”. Został wprowadzony, aby uniemożliwić obywatelom tureckim zamianę swoich oszczędności na wirtualne waluty,
  • Nepal- od 2017 roku,
  • Bangladesz – od 2017 roku,
  • Maroko – od 2017 roku i został wprowadzony w obawie rządu przed ukrytymi płatnościami, które nie mogą być kontrolowane przez krajowy resort finansowy,
  • Egipt – od 2017 roku kryptowaluty nie są dozwolone ze względu na moc prawa szariatu. Jednak jego rządu respektuje jego używanie.
  • Katar – od 2018 roku ze względu na poważne przerwy w dostawie prądu spowodowane wysokim zużyciem energii potrzebnej do wydobycia. Zakaz wprowadzono tymczasowo.
  • Algieria – od 2018 roku wprowadzono ze względu na brak wsparcia fizycznego tak jak w walucie figuracyjnej (Dolar, Złoty, Euro),
  • Pakistan – od 2018 roku zakazano wydobycia i jego sprzedaży.
  • Iran – od maja 2021 roku rząd Iranu ponownie zakazuje kopania kryptowalut. Władze argumentują to tym, że tzw. ,,mining”, czyli wydobycie, zużywa zbyt wiele energii elektrycznej, której brakuje w kraju w czasie zimy.

Do grona państw, które wprowadzają zakaz wydobycia, obrotu i sprzedaży kryptowalutami dołączyło Kosowo. Wczoraj rząd Republiki Kosowa poinformował o wprowadzeniu całkowitego zakazu wydobywania kryptowalut. Powodem jest kryzys energetyczny, z którym władze Republiki borykają się od grudnia 2021 roku.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zaskakujące dane GUS-u o branży budowlanej

Ekonomiści notują rekordowy wzrost sprzedaży detalicznej w branży budowlano - montażowej. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny - produkcja budowlano-montażowa była wyższa w listopadzie aż o 12,7%.

Statystyki produkcji budowlano-montażowej pokazały, że w ciągu roku wzrosła ona o 12,7 proc. Oczywiście w cenach stałych. Co więcej, sektor budowlano- montażowy jest rekordowo wyższy w stosunku do października 2021 roku (8,9%).

Z kolei listopad 2021 wypadł o wiele lepiej w stosunku do października, gdyż roczna dynamika była o 4,2 procent wyższa. To naprawdę potężny skok w tak krótkim czasie.  W okresie letnim, a dokładnie w sierpniu 2021 roku dynamika wzrostu produkcji budowlano-montażowej skoczyła do 10 proc, a przez ostatnie miesiące wahała się w przedziale od 3,3 do 4,7 proc.

Narzekanie i zaskoczenie Ekonomistów

Zmiana dynamiki produkcji może zaskakiwać nie tylko przedsiębiorców, ale także ekonomistów, którzy od wielu miesięcy narzekali na potężny spadek popytu w branży budowlano- montażowej. Warto podkreślić, że eksperci brali pod uwagę na dane z GUS, ale nie byli w stanie przewidzieć tak potężnego wzrostu. Spodziewali się raczej przyspieszenia niż zaobserwowanego skoku w porównaniu ze wzrostem  notowanym w październiku 2021 roku.

Średnia tzw. ,,typowań” sugerowała jednak, że wzrost produkcji w budowlance wzrośnie o zaledwie 6 procent w skali roku. Jednak jak podkreślają najnowsze dane – sytuacja jest znacznie lepsza, niż zakładano.

Sprzedaż produkcji budowlano-montażowej, w porównaniu do listopada 2020 roku, zwiększyła się we wszystkich działach budownictwa.

GUS

Popyt na budowlankę 

W firmach, które realizują pracę budowlane i specjalistyczne poprawa, jest 17-procentowa. Z kolei w przedsiębiorstwach zajmujących się budową budynków prawie 13-procentowa. Natomiast w jednostkach specjalizujących się we wznoszeniu obiektów inżynierii lądowej i wodnej nieco ponad 10-procentowa.

Urzędnicy GUS -u podkreślają, że sprzedaż produkcji budowlano-montażowej w listopadzie 2021 roku w porównaniu z poprzednim miesiącem 2020 roku, była znacznie wyższa dla robót inwestycyjnych (o 7,1 proc), jak i dla remontowych (o 21,9 proc.)

W ocenie Jakuba Rybackiego analityka Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) – opublikowane dane stanowią sygnał dla inwestycji w czwartym kwartale 2021 roku.

Dodatkowo wskazuje, że w listopadzie dane o produkcji i sprzedaży detalicznej sugerują ekonomistom i inwestorom, że wzrost PKB (Produktu Krajowego Brutto) w całym 2022 roku będzie znacznie większe i silniejsze od prognoz, które powstały jeszcze miesiąc temu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowa spółka Janusza Palikota i Kuby Wojewódzkiego zmierza na giełdę

W rozmowie dla serwisu Money.pl Janusz Palikot wyjaśnił ile warta jest spółka Przyjazne Państwo. Według byłego polityka firma została wyceniona na  300 mln zł. Dodatkowo już wkrótce spółka zadebiutuje na giełdzie NewConnect. Biznesmen przy okazji zdradził, kiedy to dokładnie nastąpi.

 

Gdybyśmy przyjęli światowy standard wyceny, bylibyśmy warci 500 mln zł. A tak mamy wycenę rzędu 300 mln zł

Czym jest Przyjazne Państwo? 

Przyjazne Państwo to nowa spółka należąca do Janusza Palikota (byłego polityka), Kuby Wojewódzkiego (dziennikarza) oraz Tomasza Czechowskiego przedsiębiorcy i współzałożyciela marki Doctor Brew (założona w 2020 roku). W momencie debiutu marki właściciele ogłosili także planowany debiut na giełdzie.

Wojewódzki zdradza wartość spółki

Kilka dni temu gościem internetowego programu na YouTubie ,, Kanał Sportowy” był Kuba Wojewódzki. Podczas wywiadu dziennikarz wspomniał, że potencjalna wycena Przyjaznego Państwa jest według niego ,, gigantyczna”.

Spółka warta 300 mln zł 

Z kolei w rozmowie dla portalu Janusz Palikot oficjalnie zdradził na ile została wyceniona wspomniana spółka. Bizmesmen uwzględnił ogólną kwotę, uwzględniając także kilka pobocznych spółek, w tym markę Brew. Wszystkie firmy tworzą ,,gigantyczną” wycenę, o której wspomniał Wojewódzki.

Przyjazne Państwo jest wyceniane na 63 mln zł, Dr Brew razem z Browarem w Niechanowie na ok. 100 mln zł. Do tego dochodzi Manufaktura z Tenczynkiem Bezalkoholowym i Tenczyńska Dystrybucja, w sumie siedem spółek tworzy taki „holding” o wartości 300 mln zł 

 

Palikot dodaje, że wycena wykonana została przez niezależnego audytora na podstawie tegorocznych wyników spółek i prognoz na kolejne lata.

Ogólne zgromadzenie Manufaktury

Palikot poinformował również, że w piątek 17 grudnia obyło się walne zgromadzenie spółki Manufaktura. Podczas niej podniesiono swój kapitał, łącząc wszystkie 7 spółek w jedną całość.

Biorąc pod uwagę bardzo niski wskaźnik EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed opodatkowaniem, odsetkami i kosztami amortyzacji), wyszło nam 300 mln zł. Gdybyśmy przyjęli światowe standardy wyceny, np. Bloomberga (13-krotność zysków), wtedy wycena mogłaby wynieść 500 mln zł. My postanowiliśmy jednak przyjąć standard spółek polskich – tłumaczy Palikot.

Śmiała decyzja podjęta przez Palikota i jego wspólników, ma przybliżyć połączoną spółkę do dawno planowanego wejścia na tzw.: małą giełdę.  Dodatkowo wyjaśnił, że wejście spółki na NewConnect odbędzie się prawdopodobnie pomiędzy 13 a 20 dniem stycznia 2022 roku.

Źródło/ Money.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF