...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Dziś Światowy Dzień Walki z Analfabetyzmem. Ratownicy czytelnictwa ruszają do akcji!

ratownicy czytelnictwa

Pod nazwą „Ratownicy czytelnictwa” powstaje liderska wspólnota nauczycieli i nauczycielek – ekspertów w dziedzinie zachęcania do czytania dla przyjemności.

Ratownicy czytelnictwa, to edukatorzy, którzy zdają sobie sprawę ze znaczenia czytania w edukacji. Ich ideą jest promowanie  czytelnictwa i wzajemne się w tym wspieranie, budując tym samym społeczeństwo nie tylko dobrze wykształcone, ale także otwarte na drugiego człowieka i współpracujące.
 Edukacja jest fundamentem funkcjonowania współczesnego świata, a czytelnictwo, fundamentem edukacji. Bez czytania i pisania, edukacja jest niemożliwa, komunikacja szwankuje, dialog nie ma narzędzi, a współpraca nie istnieje. Kiedy to sobie uświadomimy, staje się jasne, że nauczyciel, to jeden z najważniejszych zawodów dla rozwoju cywilizacji; a upowszechnianie czytania jest kamieniem węgielnym, dzięki któremu jego praca przynosi efekty. Jako wydawnictwo Słowne powiększamy ofertę skierowaną do dzieci i młodzieży, bo wiemy, że szeroki i różnorodny wybór książek to połowa sukcesu na drodze szerzenia czytelnictwa wśród najmłodszych. Teraz w tej misji połączymy siły z nauczycielami.
Maria Deskur, prezes Fundacji Powszechnego Czytania i szefowa wydawnictwa Słowne
Organizatorzy zapraszają szkoły i nauczycieli do dołączania do akcji. Ratownikami czytelnictwa będą stawały się szkoły i nauczyciele zaangażowani i działający.
Nie chodzi nam koniecznie o to, by nauczyciele robili więcej niż dotychczas – zależy nam natomiast na pracy świadomej. Widzimy cztery obszary, w których Ratownicy muszą działać równolegle. Są to po pierwsze: działania skierowane do dzieci, po drugie: akcje rozwijające kompetencje nauczycieli, po trzecie: wychodzenie z inicjatywą czytelniczą do rodziców oraz po czwarte: budowanie wspólnoty szkolnej wokół czytelnictwa. Te cztery obszary muszą się uzupełniać.
Karina Mucha, wykładowca psychologii czytania, autorka podręczników i programów nauczania do edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, członek zespołu koordynującego Ratowników czytelnictwa
Polska sekcja IBBY od lat nagradza najlepsze publikacje dla dzieci i młodzieży. W naszych działaniach staramy się podkreślać wagę „czytania dla przyjemności” jako fundamentu czytania. Zrezygnujmy z przymusu. Czytajmy dzieciom i z dziećmi, niech czytanie kojarzy im się z radością i zabawą. Tylko wtedy sięgną po książkę dobrowolnie i zostanie z nimi na całe życie. Tylko wtedy uratujemy czytanie.
Małgorzata Chojecka, członkini zarządu polskiej sekcji IBBY, współorganizatora akcji
Partnerami edukacyjnymi akcji są wydawnictwo Nowa Era oraz Kongres „Edukacja i Rozwój” Wolters Kluwer Polska.
Z Fundacją Powszechnego Czytania jesteśmy związani od początku. Bardzo podobnie postrzegamy rolę czytelnictwa jako filaru edukacji. Dlatego Nowa Era od wielu lat angażuje się w inicjatywy, które wspierają rozwój czytelnictwa i kompetencji literackich. Między innymi organizujemy konkurs „Popisz się talentem”, który pomaga dzieciom odkrywać radość z pisania i czytania.
Magdalena Duszyńska-Walczak, prezes Wydawnictwa Nowa Era
Dział szkolny Wolters Kluwer Polska od lat współtworzy środowisko świadomych liderów edukacji. Ratownicy czytelnictwa, to dla nas naturalny partner do dalszych działań – zależy nam na budowaniu środowiska świadomego roli nauki czytania dla przyjemności w kontekście lepszej przyszłości Polski.
Włodzimierz Albin, prezes Wolters Kluwer Polska
Projekt rusza 8 września, w Międzynarodowy Dzień Alfabetyzacji. Aby przyłączyć się do Ratowników czytelnictwa,   nauczyciele i bibliotekarze muszą zgłosić swój udział na stronie www.fpc.org.pl/ratownicy-czytelnictwa, następnie w ciągu 10 miesięcy podjąć wybrane działania w 4 z 5 głównych obszarów:
1. Ratownicy czytelnictwa dla dzieci (obszar obowiązkowy)
Obszar w którym priorytetem jest praca z młodymi ludźmi poprzez wspólne czytanie i udział
w konkursach literackich np. „CzytaMY” Szkoły Podstawowej nr 33 w Katowicach czy „Popisz się talentem” Nowej Ery.
2. Ratownicy czytelnictwa dla rodziców (obszar obowiązkowy)
Obszar obejmujący współpracę z rodzicami poprzez warsztaty i wykłady na temat czytania dzieciom i z dziećmi.  Zachęcanie rodziców do codziennego głośnego czytania w domu, pożyczania i kupowania książek, by dzieci miały co czytać. Tworzenie klubów czytelniczych dla rodziców. Zachęcanie rodziców do czytania dzieciom w szpitalach w ramach akcji Zaczytani.org.
3. Ratownicy czytelnictwa dla nauczycieli (obszar obowiązkowy)
Obszar rozwijania własnych kompetencji poprzez udział w webinariach zorganizowanych przez ekspertów z Regionalnego Ośrodka Edukacyjno-Metodycznego „Metis” w Katowicach (współorganizatora akcji) oraz ekspertów z wydawnictwa Nowa Era i wydawnictwa Wolters Kluwer Polska; zorganizowanie udziału szkoły w Nocy Bibliotek organizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Pozyskanie środków na zakup książek oraz działania pro-czytelnicze ze środków Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
4. Ratownicy czytelnictwa współpraca  (obszar obowiązkowy)
Obszar współpracy nauczycieli z rodzicami i dziećmi obejmujący wspólne działania, jak pikniki literackie czy mini targi książki, które zaangażują całe rodziny, lub aktywny udział szkoły w konkursie „Tysiąc powodów do czytania” organizowanym przez Empik.
5. Ratownicy czytelnictwa dla społeczności lokalnej (obszar nieobowiązkowy)
Obszar łączący siły głównych ośrodków kultury, które poza szkołą działają na rzecz popularyzacji czytelnictwa w społeczności lokalnej. Obszar obejmujący współpracę szkoły z biblioteką miejską czy lokalnymi księgarniami np. w organizowaniu spotkań autorskich, czy  Dyskusyjnych Klubów Książki dla dorosłych wielbicieli literatury dziecięcej i młodzieżowej organizowanych przez Polską Sekcję IBBY; organizowaniu wyjazdów lokalnej społeczności na Letnie Festiwale Literackie, czy Targi książki.

Źródło: Fundacja Powszechnego Czytania

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF