...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Wartość handlu e-commerce B2B urosła w pandemii o 30 procent [BADANIE]

ecommerce_B2B

Mówiąc o e-commerce często myślimy o zakupach towarów poprzez Internet dokonanych przez konsumentów. Podczas pandemii rosły one gwałtownie, szybko zapełniając paczkami auta kurierów i paczkomaty. W przypadku handlu internetowego między firmami, e-commerce B2B, był on dużo mniej widoczny, chociaż skala obrotów w tym kanale jest kilkukrotnie większa.

  • Od wybuchu pandemii często pojawiają się informacje o gwałtownie rosnącej popularności zakupów polskich konsumentów w sieci. Ich wartość na koniec ubiegłego roku wyniosła ok. 70 mld zł i wzrosła o ponad 40% rdr.
  • Handel internetowy między firmami (B2B) jest mniej widoczny na co dzień dla konsumentów, ale odbywa się na kilka razy większą skalę. Polski e-commerce B2B na koniec ubiegłego roku był wart ok. 450 mld zł.
  • Z raportu „E-commerce B2B – Biznes w sieci” przygotowanego dla Santander Bank Polska przez Mobile Institute wynika, że w czasie pandemii wartość e-commerce B2B urosła o 30%, a prognozy na 2021 mówią o wzroście o nawet 40 %.

W ciągu ostatnich lat wyraźnie i stale rośnie odsetek klientów zamawiających i kupujących towary oraz usługi przez Internet. Dotyczy to zarówno konsumentów jak i firm. Dynamiczny wzrost zakupów wśród konsumentów, szczególnie z młodego pokolenia, wpływa dodatkowo na szybką digitalizację zakupów biznesowych. To właśnie młode osoby coraz częściej decydują o zakupach w firmach i będą oczekiwać rozwiązań równie wygodnych i intuicyjnych jak przy zakupach prywatnych. Przeniesienie przyzwyczajeń z zakupów konsumenckich do firm, wspiera przekonanie, że w całym 2021 roku dynamika e-commerce B2B może nie tylko utrzymać się na poziomie z 2020 roku, ale wzrosnąć i osiągnąć tempo rzędu 40 procent.

 Małgorzata Nesterowicz, dyrektor ds. sektora usług i firm rodzinnych w Santander Bank Polska

Santander wykres
Źródło: Santander

Handel internetowy B2B rośnie nieprzerwanie od wielu lat, na koniec zeszłego roku wyniósł ok. 447 mld złotych i wzrósł o ok. 30% rdr. Z wyliczeń analityków Santander Bank Polska wynika, że bez efektu pandemii wzrost wyniósłby około 9%, a wartość handlu około 375 mld złotych. Rośnie też odsetek firm kupujących online, od 2018 roku o 4%. Wśród kupujących biznesowo są też grupy, w których ten wzrost jest jeszcze wyższy. Jest to przede wszystkim sektor przemysłowy, gdzie jeszcze kilka lat temu zakupów online na rzecz firmy dokonywało 43% menedżerów, a obecnie jest to 63% (+20 p.p).

Czeka nas boom w e-commerce B2B?

Wiele skazuje na to, że lata najbardziej dynamicznego rozwoju handlu internetowego B2B są jeszcze przed nami. Z badania przeprowadzonego przez Mobile Institute na potrzeby raportu wynika, że spośród firm, które nie posiadają jeszcze rozwiązań e-commerce, zamiar wdrożenia ich deklaruje 38% badanych, przy czym ta skłonność wśród największych podmiotów sięga nawet 50%. Prawie połowa firm deklaruje, że zrobi to w ciągu najbliższego roku. Dodatkowo, wśród podmiotów posiadających rozwiązania e-commerce, 95% chce je dalej rozwijać, a więc zwiększać udział tego kanału w przychodach.

Skala e-handlu jest już bardzo duża, jednakże w stosunku do całości handlu w Polsce oraz liczby wszystkich firm działających w sektorze B2B skłania do wniosku, że e-commerce B2B ma jeszcze bardzo duży potencjał rozwoju. Z naszego badania wynika, że 35% badanych firm uruchomiło swoje rozwiązania e-commerce na przestrzeni ostatnich 3 lat, a 11% właśnie nad nimi pracuje. To może oznaczać, że po tym jak te rozwiązania sprawdziły się w czasie pandemii, będą mocno rozwijane w najbliższych latach.

Maciej Nałęcz, analityk sektorowy Santander Bank Polska

Santander_wykres
Źródło: Santander

Wpływ pandemii na przyspieszenie rozwoju e-commerce w sektorze B2B wydaje się być bezsprzeczny. Spośród badanych firm, 66% jest tego zdania, a 34% z tej grupy twierdzi, że ten wpływ był zdecydowany. Podobnego zdania są dostawcy rozwiązań e-commerce. Wśród nich dynamiczny rozwój handlu cyfrowego z pandemią wiąże aż 95%, wskazując, że widzą znaczny wzrost zapotrzebowania na swoje usługi związane z wdrożeniem lub obsługą sprzedaży cyfrowej.

E-commerce to wiele potencjalnych korzyści dla firm

Z badania Mobile Institute, wykonanego na potrzeby raportu Santander Bank Polska „E-commerce B2B – Biznes w sieci” wynika, że w ponad połowie firm dzięki e-commerce zwiększyła się liczba klientów, 45% deklaruje, że udało się wyjść z ofertą do nowych grup klientów, a 43% potwierdza, że firma zwiększyła wyniki sprzedażowe. Poza ekspansją, firmy zauważają również pozytywne efekty digitalizacji na dotychczasowych klientach. Według 27% badanych, klienci zaczęli kupować częściej, a według 12% więcej. Dodatkowo, zdaniem badanych firm, obecni klienci stali się bardziej lojalni i wzrósł poziom ich zadowolenia. Kolejnym efektem wdrożenia e-commerce jest zdecydowanie optymalizacja kosztów sprzedaży.

O tym jak znaleźć się w gronie 11% firm aktywnie sprzedających w wartym 450 mld złotych internetowym kanale handlu między firmami – e-commerce B2B rozmawiać będą eksperci Santander Bank Polska i zaproszeni goście podczas konferencji „E-commerce B2B – Biznes w sieci”. Prezentując wnioski z raportu „E-commerce B2B – Biznes w sieci” autorzy opowiedzą m.in. o tym jak dynamicznie rośnie internetowy kanał sprzedaży między firmami, jakie jest miejsce Polski w e-handlu w Europie i globalnie, zaś grono ekspertów z czołowych firm wdrożeniowych przekaże bezcenne doświadczenie i wskazówki dotyczące barier rozwoju i czynników sukcesu ważnych przy wdrażaniu i rozwijaniu B2B e-commerce.

Udział w konferencji jest bezpłatny. Rejestracja odbywa się przez stronę: Santander.pl/spotkanieecommerce

Raport został objęty patronatem przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania, Polską Izbę Opakowań, Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Silna firma w praktyce – spotkanie z polskimi przedsiębiorcami

Santander spotkania

Santander Bank Polska zaprasza do udziału w Akademii Biznesu Rodzinnego, podczas której uczestnicy będą mogli spotkać się online z polskimi biznesmenami. Przedsiębiorcy podzielą się praktyczną wiedzą i doświadczeniem dotyczącym tego, jak stworzyli swoje firmy, co przyniosło im sukces i na jakie przeszkody trafili budując prężnie działającą firmę rodzinną. Santander Bank Polska jest Partnerem 11. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie.

Aby wziąć udział w spotkaniu i mieć szansę na zadanie własnych pytań, wystarczy do 31 marca zapisać się do udziału na stronie Akademii Biznesu Rodzinnego Santander Universidades na stronie https://www.becas-santander.com/en/program/abr_2021

To już trzecia edycja cyklu bezpłatnych webinarów z polskimi przedsiębiorcami w roli głównej. Organizatorem Akademii Biznesu Rodzinnego jest Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu i Santander Universidades. Od 13 kwietnia do 7 czerwca br. odbędzie się dziewięć spotkań online z udziałem dwunastu przedstawicieli biznesu.

Ideą tych spotkań jest promowanie przedsiębiorczości i pokazanie, że praca w firmie rodzinnej lub założenie takiej własnej firmy to atrakcyjna ścieżka zawodowa. Chcemy, aby młodzi ludzie, ale też wszyscy zainteresowani, mogli się tego uczyć bezpośrednio od przedsiębiorców i to tych, o których z całą pewnością można powiedzieć, że odnieśli w Polsce sukces. Wierzę, że spotkania w ramach Akademii będą źródłem inspiracji dla uczestników.

dr hab. Krzysztof Safin, prof. WSB, Dyrektor Centrum Biznesu Rodzinnego w WSB we Wrocławiu

W trakcie cyklu spotkań będą poruszane takie zagadnienia, jak m. in.: budowanie globalnych firm rodzinnych, działalność kobiet w biznesie, społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR), transformacja cyfrowa, zalety zmiany pokoleń w firmach rodzinnych oraz szeroko rozumiane zarządzanie i przywództwo.

Niezwykli goście

Już w kwietniu gośćmi Akademii będą Roman Gutek z Gutek Film, dr inż. Anna Tępińska-Marcinek z Ceramiki Paradyż oraz dr Filip Granek z firmy XTPL, która zajmuje się nanotechnologią i w 2018 r. znalazła się wśród 100 najbardziej innowacyjnych firm na świecie w konkursie R&D 100 Awards.

W maju uczestnicy Akademii będą mogli się spotkać z Martyną Sztabą z firmy Syntoil, która rewolucjonizuje rynek utylizacji opon samochodowych oraz Maciejem Kowalskim z Kombinatu Konopnego – firmy zajmującej się uprawą i przetwórstwem konopi przemysłowych, która w 2020 r. w spektakularny sposób w zaledwie 40 minut zebrała 4,2 mln zł finansowania od inwestorów w kampanii crowdfundingowej.

To jednak nie wszyscy goście Akademii, łącznie będzie ich aż dwunastu a spotkania z nimi poprowadzą przedstawiciele świata nauki i biznesu, badacze polskiej przedsiębiorczości rodzinnej z m.in. polskiego oddziału Family Business Network, Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości, Santander Bank Polska oraz Centrum Biznesu Rodzinnego przy WSB we Wrocławiu.

Osoby, które wezmą udział w cyklu, otrzymają zaświadczenia potwierdzające ukończenie Akademii.

Wprawdzie to kolejna edycja cyklu spotkań Akademii Biznesu Rodzinnego, ale tym razem będzie to okazja do rozmów z przedsiębiorcami w czasie szczególnych zmian wywołanych pandemią. Zapewne interesujące będzie spojrzenie sukcesorów w firmach rodzinnych – jaką rolę pełnią w nadążaniu za przyspieszającymi trendami w obszarach internacjonalizacji, transformacji cyfrowej, potrzebie wyższego celu oraz różnorodności. Zaproszenie do udziału w spotkaniach przyjęli przedsiębiorcy reprezentujący wiele branż, co sprawia, że uczestnicy będą mogli poznać różnorodne doświadczenia. Jednak interesujące będzie również szukanie wspólnych wątków, które jestem przekonana, znajdziemy pomimo tak różnych tematów. Myślę, że już w trakcie pierwszego spotkania, które będę prowadzić z Joanną Legutko z firmy W.Legutko Przedsiębiorstwo Handlowo-Nasienne, poza głównym tematem o zmianie pokoleniowej w firmie rodzinnej, nie zabraknie wątków o pozycji kobiety – sukcesorki oraz prowadzeniu biznesu z myślą o wpływie na środowisko. To wzajemne przenikanie się prezentowanych tematów będzie interesującą formą spojrzenia na przedsiębiorczość rodzinną.

Małgorzata Nesterowicz, dyrektor ds. sektora usług i firm rodzinnych Santander Bank Polska SA.

PROGRAM

13.04.2021 (wtorek), godz. 15.00 -16.30
Temat spotkania: „Ciągłość czy zmiana – co do firmy rodziców mogą wnieść dzieci”
Gość specjalny: Joanna Legutko, współwłaścicielka firmy W.Legutko Przedsiębiorstwo Handlowo Nasienne sp. z o.o.
Prowadzący: Małgorzata Nesterowicz, dyrektor ds. sektora usług i firm rodzinnych Santander Bank Polska SA

14.04.2021 (środa), godz. 15.00 -16.30
Temat spotkania: „Rozwój firmy rodzinnej – droga od regionalnego do międzynarodowego biznesu”
Gość specjalny: Jacek Ptaszek, członek zarządu JMP Flowers Grupa Producentów sp. z o.o.
Prowadzący: Dariusz Duma, dyrektor wykonawczy polskiego oddziału Family Business Network

15.04.2021 (czwartek), godz. 15.00 -16.30
Temat spotkania: „Born global – scenariusz dla odważnych?”
Gość specjalny: dr Filip Granek, prezes zarządu firmy XTPL SA
Prowadzący: dr hab. Krzysztof Safin, prof. WSB, dyrektor Centrum Biznesu Rodzinnego

21.04.2021 (środa), godz. 15.00 -16.30
Temat spotkania: „Jak zrealizować marzenie o własnej firmie?”
Goście specjalni: dr Filip Jeleń, CEO Pure Biologics SA, Marcin Pawłowski, prezes zarządu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości
Prowadzący: dr hab. Krzysztof Safin, prof. WSB, dyrektor Centrum Biznesu Rodzinnego

22.04.2021 (czwartek), godz. 15.00 -16.30
Temat spotkania: „Kobieta w biznesie – stereotypy i mity”
Goście specjalni: dr inż. Anna Tępińska-Marcinek, współwłaścicielka i członkini zarządu Ceramiki Paradyż sp. z o.o., Agata Duliniec, prezes zarządu Gniotpol Trailers sp. z o. o.
Prowadzący: Ewelina Pisarczyk, właściciel Majster-Pol sp. z o.o. sp. k.

27.04.2021 (wtorek), godz. 15.00 -16.30
Temat spotkania: „Biznes i pasja”
Goście specjalni: Mike Whiney, właściciel Winnica Adoria, Roman Gutek, prezes zarządu Gutek Film sp. z o.o.
Prowadzący: dr hab. Krzysztof Safin, prof. WSB, dyrektor Centrum Biznesu Rodzinnego

11.05.2021 (wtorek), godz. 15.00 -16.30
Temat spotkania: „Transformacja cyfrowa przedsiębiorstwa – konieczność czy wybór?”
Gość specjalny: Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA
Prowadzący: Hubert Turaj, partner zarządzający i współzałożyciel EDISONDA sp. z o.o. sp. k.

12.05.2021 (środa), godz. 15.00 -16.30
Temat spotkania: „Biznes społecznie pożyteczny”
Goście specjalni: Martyna Sztaba, CEO Syntoil SA, Maciej Kowalski, szef i założyciel Kombinatu Konopnego SA
Prowadzący: Małgorzata Nesterowicz, dyrektor ds. sektora usług i firm rodzinnych Santander Bank Polska SA

7.06.2021 (poniedziałek), godz. 10.00 – 12.00
Panel podsumowujący w ramach X Konferencji Naukowej Firmy Rodzinne

Link od zgłoszeń 11. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie: https://brief.pl/kreatywni/zgloszenia/


Źródło: Santander Bank Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF