O zarządzaniu marką i wyznaczaniu nowych kierunków w branży – Małgorzata Wierzbicka, dyrektorka ds. marketingu i PR marki Maczfit [WYWIAD]

Małgorzata Wierzbicka Maczfit

Na liderze spoczywa niełatwy obowiązek – wyznaczać kierunek w branży i mieć głowę pełną pomysłów, również tych niekonwencjonalnych, a przede wszystkim nie bać się ich urzeczywistniać. Z Małgorzatą Wierzbicką – dyrektorką ds. marketingu i PR marki Maczfit, rozmawiamy o trudnym zadaniu, polegającym na nieustannym zwracaniu uwagi klienta i wyprzedzaniu konkurencji świeżością i zaangażowaniem w bieżące projekty.

Maczfit jest niekwestionowanym liderem branży cateringów dietetycznych w Polsce, a istnieje duże prawdopodobieństwo, że również w całej Europie. Jak zarządzać wizerunkiem firmy, która ze względu na swoją wielkość i autorytet powinna być zawsze o krok przed konkurencją?

Lider rynku ma jasną i spójną wizję – koncentruje się na szerszej perspektywie, na poszukiwaniu partnerów strategicznych o komplementarnych kompetencjach. Firmy odnoszące sukcesy – jak Maczfit – dobrze wiedzą, w jaki sposób przewidywać i stymulować zmiany w zachowaniu konsumentów czy branży. Przede wszystkim dlatego stale obserwujemy trendy i uważnie słuchamy opinii swoich klientów, by móc natychmiastowo reagować na ich sugestie. Inwestujemy w technologię, śledzimy prognozy, zmiany nawyków na rynku żywieniowym i na tej podstawie budujemy strategię przyszłości. Odpowiedzią na powszechną i pobudzoną pandemią digitalizację jest innowacyjna aplikacja, oferująca użytkownikom mnóstwo udogodnień w życiu codziennym. Wśród nich możliwość zmiany adresu dostawy i subskrypcji diety, przypominanie o konieczności wypicia wody czy monitoring efektów. Współczesne społeczeństwo uwielbia szybkie, jednocześnie satysfakcjonujące rozwiązania, a takich dostarcza Aplikacja Maczfit. Wybór Menu wprowadziliśmy z kolei dla tych, którzy nie lubią ograniczeń i narzucania formy zamawianego jedzenia, a możliwość domawiania pojedynczych posiłków pokazała naszym odbiorcom, że catering dietetyczny sprawdzi się również dla bliskich, czy podczas spotkań w większym gronie. Wszystkie zrealizowane udogodnienia komunikujemy w sposób prosty i przejrzysty, pokazując klientom, że każdego dnia staramy się analizować ich wybory i odpowiadać na potrzeby. Budujemy społeczność, która nie tylko korzysta z naszych usług, ale jest z nami blisko na co dzień i wie, że może na nas liczyć w każdej sytuacji. Ponadto niezwykle ważne jest dla nas, aby wszyscy ambasadorzy marki komunikowali podobne wartości do tych, którymi kieruje się Maczfit. Tym samym nasza komunikacja jest spójna i przejrzysta, a klienci doskonale wiedzą, jaki jest profil firmy.

Duża odpowiedzialność wymaga również ostrożności i wnikliwych analiz. Czy Twoim zdaniem Polacy są otwarci na niekonwencjonalne działania marketingowe? Odważne, poruszające istotne, społeczne kwestie?

Badania wskazują, że większość konsumentów chce, aby marki miały swobodę wyrażania opinii. Jednocześnie zapytani, czy rzeczywiście powinny brać udział w sprawach społecznych i politycznych, około sześciu na dziesięciu respondentów mówi „nie”. Konkurencja w naszej kategorii jest rozbudowana, a odbiorcy chętnie wybierają te firmy, które komunikują wartości bliższe ich światopoglądowi. Sprzyja to pewnej otwartości i transparentności firm – widocznych w strategiach komunikacji. Niewątpliwie są to słuszne założenia. Istnieją jednak sytuacje, w których warto oddzielić kwestie społeczne i biznesowe. Konsumenci chcą, aby firmy miały społeczny pogląd, ponieważ chcą móc im zaufać. W mojej opinii marki zaangażowane powinny w swojej komunikacji pamiętać, że ich odbiorcy mają różne poglądy i opinie na pewne tematy, szczególnie bardziej wrażliwe. Ważne jest, by podjętymi działaniami komunikować wartości spójne z DNA brandu, ale nie urazić przy tym żadnej ze stron.

W Nowy Rok marka weszła ze świeżą energią i hasłem zgodnym z ruchem body positive i ideą self love – „Kocham Siebie, dbam o Siebie”. Na co szczególnie chcieliście zwrócić uwagę odbiorców?

„Kocham siebie, dbam o siebie” to nasz głos w umacnianiu poczucia samoakceptacji i dbania o siebie. W ostatnich latach świat mody i lifestyle’u zredefiniował mit jednej, idealnej figury jak z wybiegu. Zależało nam na tym, aby była to platforma, która w pozytywny sposób wzmocni poczucie wartości u kobiet i mężczyzn. Maczfit poprzez swoją kampanię chce przekazać, że piękne jest to, co zdrowe, a zdrowe jest dbanie o siebie. Kocham siebie i swoje ciało, bo jest zdrowe, jest silne, jest moje. Czuję się dobrze ze sobą. Tak uzbrojony mogę stawiać czoła wyzwaniom dnia codziennego, mogę dbać też o innych, mogę się realizować i być szczęśliwy. Catering dietetyczny to już nie tylko ogromna oszczędność czasu i energii. To także kolejna część drogi klientów do osiągnięcia swoich celów oraz zadbania o swoje zdrowie fizyczne, psychiczne i dobre samopoczucie każdego dnia.

Gdy pojawiła się pandemia, szybko wdrożyliście działania niosące wsparcie i rozpoczęliście przygodę z rozdawaniem posiłków. Ostatnią inicjatywę tego typu zrealizowaliście podczas Świąt Bożego Narodzenia, kiedy na swoich kanałach w mediach społecznościowych kolejny raz zachęcaliście internautów do zgłaszania osób potrzebujących i samotnych, którym przekażecie zdrową dietę prosto pod drzwi mieszkania. Działania tego typu są nieodłącznym elementem strategii komunikacji marki Maczfit. Dlaczego warto pomagać?

Jest kilka modeli biznesowych, jakie realizują firmy z naszego sektora. Niektóre stawiają na strategie nastawione na cenę. Inne oferują rozwiązania dopasowane do wąskiego segmentu. Maczfit stawia na rozwój oferty i sprzedaż unikalnych i jakościowych produktów dla szerokiego segmentu klientów. Niezalenie od strategii istotne są przekonania i sposób, w jaki marki je realizują. W Maczfit staramy się komunikować wartości, w które szczerze wierzymy i mamy nadzieję, że nasi klienci także się z nimi utożsamiają. Jeśli możemy komuś pomóc – robimy to niezwykle chętnie. Jako firma chcielibyśmy być postrzegani jako partner, który nie tylko oferuje zdrowszą jakość życia, ale i angażuje się społecznie i w imieniu swoim, a przede wszystkim swoich odbiorców, po prostu dzieląc się dobrem. Wierzę, że jeśli istnieje zgodność między celami obu stron (firmy i klienta), konsumenci chętniej kooperują z marką, czując się jej częścią i utożsamiając się z wartościami firmy – co pomaga im zdecydować, czy chcą z nią pozostać, czy nie.

Czy w 2021 roku również nie zabraknie działań wspierających osoby potrzebujące?

Jesteśmy marką odpowiedzialną społecznie, a zatem naszym obowiązkiem jest, by wspierać tych, którzy tego najbardziej potrzebują. Tak, będziemy kontynuować działania.

W ubiegłym miesiącu wzięliście pod lupę wegetarian i wegan, tworząc raport miast najbardziej przyjaznych roślinożercom. Jak narodził się pomysł na tę realizację? Czy Twoim zdaniem przyszłość branży spożywczej to osoby rezygnujące z produktów pochodzenia zwierzęcego i należy im się coraz baczniej przyglądać?

Badania rynku prezentują scenariusz zakładający, że w związku z możliwym załamaniem w branży mięsnej oraz faktem, że zbilansowana dieta roślinna (zarówno wegetariańska, jak i wegańska) ma korzystny wpływ na zdrowie, w przyszłości nasza dieta będzie w 100% bazowała na produktach roślinnych. Już dziś wegetarianie i weganie to zdecydowanie grupa, której branża spożywcza bacznie się przygląda, nieustannie oferując nowe rozwiązania. Nie jest to z pewnością chwilowa moda czy trend, ale świadome i długofalowe zmiany społeczne wynikające z troski o środowisko, zwierzęta i zdrowie. W Maczfit także zaobserwowaliśmy ożywienie zainteresowania dietami wegańską oraz wegetariańską i chcieliśmy sprawdzić, jak będzie ono ewaluowało i w jakim stopniu profil osoby unikającej produktów pochodzenia zwierzęcego jest tożsamy z naszym odbiorcą. Zauważyliśmy mnóstwo podobieństw, a tym samym otrzymaliśmy cenne wskazówki przydatne do budowania kolejnych strategii. Z drugiej strony raport okazał się też interesujący dla naszych klientów. Stanowił pewien zbiór ciekawostek i porównań – wśród grupy, którą tworzy już ponad 20% polskiego społeczeństwa.

Mnóstwo mówi się o pokoleniu Millenialsów i Post-Millenialsów, które zrewolucjonizują rynek. Czy uważasz, że młodzi są przyszłością również branży cateringowej? Jesteście przygotowani na zmiany, których oczekują? A może już je wprowadzacie?

Młodzi zdecydowanie są przyszłością nie tylko naszej branży i bardzo szybko zdecydowaliśmy się na wprowadzenie zmian, których zaczęli od nas oczekiwać. To oni najsprawniej poruszają się w Internecie, są zwolennikami nowych technologii i powszechnej digitalizacji. Często wybierają marki nowoczesne, odpowiadające na współczesne trendy i potrzeby. Zdecydowanie chętniej sięgają również po nowe, często nieoczywiste rozwiązania, z drugiej strony wymagając pełnej satysfakcji z usług. Pokolenie Z ma tak niebywałą siłę nabywczą, że przed pandemią stanowiło jedną czwartą wszystkich ludzi stołujących się poza domem. W samym tylko 2018 roku ludzie młodzi (urodzeni po 1997 roku) odwiedzili restauracje blisko 15 miliardów razy. Z przeprowadzonych badań wynika, że pomimo zamiłowania Millenialsów do przekąsek i street food czy szerzej „urban food”, jedzą oni coraz zdrowiej. Chętnie próbują nowego jedzenia i wybierają to, oferujące modniejsze menu, obfitujące w opcje wegańskie, wegetariańskie, bezglutenowe. I tu właśnie pojawia się nasza rola. Staramy się, by nasza oferta była dla nich niezwykle atrakcyjna.


Źródło: Maczfit

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF