...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Korzyści silnej marki narodowej

Marka narodowa to spójna całość (kompozycja) wizerunku, reputacji oraz autorytetu kraju – państwa i narodu, stanowiąca sumę wartości funkcjonalnych oraz wartości emocjonalnych, które kraj dostarcza otoczeniu (światu), a które znają, cenią i których pożądają klienci i interesariusze danego kraju (za Boruc, Kłoczko).

Państwa posiadające silną markę narodową, która jest pozytywnie konotowana przez jej odbiorców, zyskują z tego powodu wiele korzyści. Eksperci wyróżniają 10 najważniejszych efektów powiązanych z marką narodową.

  1. Kraje o silnej marce narodowej skuteczniej przyciągają utalentowaną kadrę, zdolnych ludzi. Naukowcy, badacze, studenci i przedsiębiorcy są skłonni bardziej przyjechać tu, a nie do innego kraju.
  2. Produktów eksportowych pochodzących z tego kraju sprzedaje się więcej i po wyższych cenach, co oznacza powrót większej marży do kraju.
  3. Obywatele za granicą mają większe szanse na dobrą pracę – cudzoziemcy ufają im bardziej niż ludziom pochodzących z krajów o słabszej reputacji.
  4. Więcej turystów odwiedza kraj – cudzoziemcy interesują się krajami o dobrej reputacji i zgodzą się tam na wyższe ceny.
  5. Kultura kraju (język, stroje, tradycje, filmy, książki) jest postrzegana za granicą jako bardziej atrakcyjna, a tym samym odnosi większe sukcesy.
  6. Interesy kraju są wzmocnione dyplomatycznie – większość chce być Twoim sojusznikiem.
  7. Kraje i ich produkty są mniej podatne na zmiany w tendencjach czy gustach – cieszą się większą lojalność.
  8. Ich mieszkańcy są bardziej doceniani i poważani za granicą – zarówno turyści, sportowcy, artyści, biznesmeni, jak i emigranci.
  9. Występują z uprzywilejowanej pozycji, jeśli chodzi o przyciąganie bezpośrednich inwestycji zagranicznych.
  10. Mają większe możliwości w realizacji programów polityki międzynarodowej, ponieważ są godni zaufania.

Źródłem sukcesów marek, nie tylko miejsc, w nadchodzących latach będzie jednak umiejętność wpisywania się w życie codzienne odbiorców – w nienachalny, naturalny sposób, a także umiejętność do prowadzenia narracji i opowiadania historii, tworzących wyjątkową relację użytkownika z marką. Wyzwaniem będzie też zdolność marek do ciągłego podnoszenia standardów jakości, podążanie za zmieniającymi się oczekiwaniami, a nawet wytyczanie nowych trendów.

Świetnym tego przykładem są marki miast. Te, które wyznaczają standardy (tj. Nowy Jork, Londyn, Berlin czy Barcelona) nie poprzestają na rozwoju infrastruktury komunalnej, poprawie atrakcyjności inwestycyjnej, tworzeniu miejsc pracy i przyciąganiu turystów. Te miasta uczą swoich mieszkańców oraz przyjezdnych, jak żyć zdrowo i mądrze (smart living), jak żyć wygodnie, w zgodzie z naturą i korzystać z pełni możliwości, jakie daje miasto (smart city) i tworzą warunki do tego, aby takie idee wcielać w życie.

 

Nowoczesny gracz na rynku paliw i energetyki, największa firma w EŚW notowana w światowych zestawieniach Platts TOP250 czy Thompson Reuters TOP100. Dysponuje zintegrowanymi aktywami zdolnymi do przerobu ponad 35 mln ton ropy rocznie, a sprzedaż detaliczna prowadzi poprzez największą w regionie EŚW sieć blisko 2800 stacji paliw. PKN ORLEN jest również największym przemysłowym producentem energii elektrycznej o mocach na poziomie 1,9 GWe, zaś w obszarze wydobycia dysponuje własną bazą zasobów ropy i gazu (2P) w Polsce i Kanadzie, które na koniec 2017 r. wyniosły 153 mln boe.

PKN ORLEN

Pokolenie Z kupuje, czyli najważniejszy kontakt z marką

pokolenie z

Zwykła reklama to za mało, aby zainteresować ofertą najmłodszych konsumentów. Najważniejsze jest prowadzenie z nimi stałego dialogu i budowanie wiarygodnego przekazu. W komunikacji do tej grupy zdecydowanie lepiej sprawdzą się influencerzy niż celebryci. Marki muszą być też aktywne i wychodzić do przedstawicieli pokolenia Z z produktem, nie czekając aż sami go znajdą. Dobrze sprawdzają się, m.in. samplingi czy cross marketing.

Pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1997 roku, to grupa odbiorcza, do której należy podchodzić ze szczególną uwagą. Jest odporna na typowe marketingowe triki i tradycyjne formy reklamy. Jej przedstawiciele niemal od urodzenia żyją w wirtualnej rzeczywistości, a smartfon czy tablet są nieodłączną częścią ich codzienności. Mimo że od pokolenia Y, czyli tzw. „millenialsów”, dzieli ich niewiele lat, to jednak ich postrzeganie świata różni się od siebie diametralnie. Bycie podpiętym do sieci przez całą dobę jest dla nich normą, podobnie jak możliwość wyrażania siebie przez różne kanały komunikacji. Granica pomiędzy byciem w „realu”, a w sieci jest dla nich zatarta.

Zawsze odpowiadaj!

Dlatego trudno się dziwić, że są odporni na komercyjne oferty, którymi są bombardowani z każdej strony. Żeby ich zainteresować, trzeba się wysilić i dopasować do ich oczekiwań. To wymaga od marek dużego zaangażowania. Warto jednak podjąć się tego trudu, gdyż korzyści mogą być ogromne: „zeci” to nie tylko duża grupa konsumentów, którzy odpowiednio potraktowani potrafią być lojalni, ale też świetny barometr tego, co sprawdza się na rynku.

– Pokolenie Z nie wybiera już tylko produktów ze względu na ich jakość. Doskonale obserwujemy to po naszych markach. Równie ważny dla nich jest spójny przekaz, uczciwość, świadomość, kto stoi za daną ofertą – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor zarządzający Perfetti van Melle Polska. – Istotna jest też dla nich możliwość stałego utrzymywania kontaktu. Świetnie to widać, np. w mediach społecznościowych, gdzie liczą się nie tylko kreacje dopasowane do ich gustu, czyli charakterystyczne, wyraziste grafiki lub memy uzupełnione krótkim chwytliwym tekstem, ale przede wszystkim możliwość prowadzenia dialogu. Nie wolno pozostawiać ich komentarzy bez odpowiedzi: nawet jeśli wydają nam się bardzo błahe. Jeśli młodzi ludzie poświęcili czas, aby zostawić swój wpis, musimy odwdzięczyć się tym samym. Szczególnie, że na to zainteresowanie reagują bardzo emocjonalnie, deklarują przywiązanie do danego produktu. Poza tym na portalach chętnie wchodzą też w dyskusję z rówieśnikami i wzajemnie napędzają się do wyrażania kolejnych opinii. Dobrze doceniać ten ich wkład, np. organizując konkursy na najbardziej aktywnych fanów. Mimo że nagrodami są często w takich przypadkach drobiazgi, samo wyróżnienie i przyznanie podobnego tytułu, jest dla uczestników ogromnym wyróżnieniem. Pozwala pokazać kolegom: „Zobaczcie, robię takie fajne rzeczy, że dostrzegła mnie duża i znana marka”.

Pytaj o zdanie!

Chociaż podobne podejście wymaga włożenia sporej ilości czasu i stałej czujności, firmy także na tym stałym kontakcie zyskują. Facebook czy Instagram to platformy, na których bardzo szybko mogą uzyskać od młodych konsumentów feedback czy prowadzona przez nie konkretna akcja marketingowa przynosi założone efekty lub które produkty mogą okazać się potencjalnym sprzedażowym hitem. Wystarczy, że marka przestrzegająca reguł komunikacji z pokoleniem Z zamieści post z prośbą o ocenę czy wybór, aby w krótkim czasie uzyskać setki odpowiedzi. Pozostaje tylko je przeanalizować i wyciągnąć pierwsze wnioski czy warto kontynuować dane działanie czy lepiej coś w nim jednak zmienić.

Kolejna zasada, o której nie wolno zapominać: do pokolenia Z trzeba wychodzić z produktem, a nie czekać aż sam go znajdzie. Dobrym i sprawdzonym sposobem są, np. akcje samplingowe. Jeżeli taka próbka znajdzie uznanie w oczach młodego człowieka, z pewnością podzieli się tą opinią z przyjaciółmi, a nierzadko też zamieszczają w mediach społecznościowych.

Znajdź swoich klientów

– Korzystnym rozwiązaniem jest także wchodzenie we współpracę z innymi popularnymi wśród młodzieży firmami. Przykładem może być, np. cross marketing, który prowadziliśmy razem z KFC i pizzerią Dominium. W KFC rolkę gum do żucia Mentos Pure Fresh dodawaliśmy do każdego powiększonego zestawu B-Smart, natomiast w Dominium do każdego rachunku. Spotkaliśmy się z bardzo pozytywnym odzewem. Młodzi ludzie pod naszymi postami zamieszczali mnóstwo zdjęć na dowód, że otrzymali taki gratis i są z niego zadowoleni – opowiada Stephane Tikhomiroff.

W budowaniu wiarygodnego przekazu pomocna jest także współpraca z influencerami. „Zetów” przyzwyczajonych do szybkiego przepływu informacji nie interesują perfekcyjne reklamy z użyciem perfekcyjnych celebrytów z pierwszych stron gazet. Dlatego marki coraz częściej współpracują z blogerami i vlogerami, ponieważ doskonale oni rozumieją swoich odbiorców, ich język oraz podobnie jak oni dzielą się za pośrednictwem Internetu swoim życiem osobistym. Dlatego influencerom tak łatwo jest nawiązać kontakt z obserwującymi ich na Instagramie czy Snapchacie odbiorcami. Należy również pamiętać, że to pokolenie bardzo lubi dzielić się ze swoimi znajomymi znalezionymi przez nich interesującymi treściami, dlatego tak ważne jest, aby firmy dbały o odpowiedni content – historię bądź ideę stworzoną wokół marki, która dotrze, rozbawi, zainteresuje bądź wzruszy odbiorcę i w jakiś sposób będzie odzwierciedlać jego samego. Warto również pamiętać o zasadzie „TLDR” (Too Long, Didn’t Read). „Zeci” są z reguły niecierpliwi, dlatego lepiej do nich przemawiają krótkie video bądź memy.

Poznanie i wprowadzenie zasad postępowania z pokoleniem Z wymaga odrobinę czasu. Warto jednak zainwestować w ten obszar, ponieważ zyski będziemy z niego czerpać jeszcze długie lata.

5 zasad komunikacji z pokoleniem Z:

  1. Bądź wiarygodny, dbaj o spójny przekaz,
  2. Prowadź aktywny dialog i na bieżąco reaguj,
  3. Zauważaj starania i czas poświęcony marce,
  4. Wyjdź do młodych ludzi z produktem,
  5. Inwestuj w influencerów, nie celebrytów.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

hyperCREW odpowiedzialna za branding, strategię marketingową i launch marki #DASHRADE

Strategiczno-kreatywna agencja hyperCREW opracowała strategię wprowadzającą na rynek nową markę #DASHRADE, oferującą produkty funkcjonalne dla sportowców.

hyperCREW odpowiada za stworzenie kompleksowej komunikacji marki: nazwy, identyfikacji wizualnej, kreacje, copy oraz strategię marketingową. Położono w niej duży akcent na działania digitalowe: wykorzystanie social mediów, współpracę z influencerami, połączone ze sponsoringiem sportowców oraz eventów sportowych. Dla #DASHRADE agencja stworzyła również stronę WWW http://dashrade.com.

Osoby z agencji tworzące założenia komunikacyjne i marketingowe to prywatnie ludzie, których pasją jest sport i wywodzą się ze sportowego środowiska. Brały one udział w testach produktów. Badały potrzeby grupy docelowej. Agencja hyperCREW jest odpowiedzialna za stworzenie brandu i wprowadzenie marki na rynek od A do Z. Stały kontakt ze społecznością i przedstawicielami Klienta, którzy prywatnie są również wielkimi pasjonatami sportu zaowocował stworzeniem nowej, wyróżniającej się marki #DASHRADE, skierowanej do osób aktywnych – mówi Andrzej Rabsztyn Managing Partner w hyperCREW.

#DASHRADE  wchodzi na bardzo konkurencyjny rynek, na którym są aktywne międzynarodowe firmy. Tworząc markę skupiliśmy się na tym, by produkty przez nią oferowane były odpowiedzią na potrzeby sportowców oraz by wyróżniały się na tle konkurencji. Udało się to osiągnąć dzięki współpracy z agencją hyperCREW, która zaproponowała nazwę marki, wzór opakowań i produktów, ich odważną kolorystykę oraz kompleksową strategię wprowadzenia marki na rynek  – mówi Tomasz Sakuta Prezes #DASHRADE.

#DASHRADE to produkty funkcjonalne – odżywki pod postacią żeli energetycznych, występujące w różnych smakach, odzież sportowa wyróżniająca się fasonami oraz kolorystyką oraz sportowe akcesoria. Są one dostępne w sklepie internetowym https://sklep.dashrade.com/ oraz na wydarzeniach sportowych, na których są aktywnie promowane przez społeczność sportowców, przyjaciół marki – triatlonistów, iron man’ów, kolarzy, maratończyków.

Marka #DASHRADE, którą kompleksowo obsługuje hyperCREW pojawiła się na rynku w marcu br.

Dashrade_www_preview

O hyperCREW:

Strategiczno-kreatywna agencja hyperCREW – specjalizuje się w nowych mediach. Od ponad 10 lat realizuje projekty interaktywne dla znanych polskich i światowych marek, jak: Bielenda, BSH, Da Grasso, Deutsche Bank, GSK, LUX MED, Maoam, Pepsico, Prima Moda, Santander, Siemens AG.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Siła marki i tworzenie jej wartości

Agnieszka Szozda_Dyrektor Marketingu Grupy Eurozet.jpg

Zwykło twierdzić się, że marka jest jak pogoda, w końcu… zawsze jest jakaś. Często korzystając z przeróżnych produktów i usług, które są dobrze spersonalizowane pod nasze potrzeby nawet nie zdajemy sobie sprawy z faktu, kto za tym wszystkim stoi. Czym zatem jest marka? Przede wszystkim kojarzą się z nią nazwa firmy i logo, to jednak również zestaw cech reprezentujących markę i budujących system identyfikacji z odbiorcami. O tym, że marka jest tak naprawdę skrótem myślowym w głowie konsumenta mówi Agnieszka Szozda, Dyrektor Marketingu Grupy Eurozet.

Silna tożsamość marki

Często utożsamiamy się z daną firmą, nawiązując wręcz nierozerwalne więzi. W takiej sytuacji na myśl wielu osobom przychodzi zapewnie Apple. Dawniej ich produkty były użytkowane głównie przez przedstawicieli wolnych zawodów, niezależnych, kreatywnych i nieco zbuntowanych. Dzisiaj sprzęty giganta z Cupertino są postrzegane jako eleganckie, nowoczesne i ponadprzeciętne, a każdy kto decyduje się na nowego smartfona czy laptop z logo tego producenta chce się po prostu wyróżnić, pokazać swój status społeczny.

Co nam w duszy gra

Możemy też przywiązać się do konkretnej stacji radiowej, która swoim profilem odzwierciedla nasz styl życia. Jesteśmy z nią podczas naszych wszystkich czynności życiowych: w pracy, poza nią, trenując czy relaksując się. Sporą przewagę mają tutaj grupy o ogólnopolskim zasięgu, takie jak wchodzący w skład francuskiego koncernu medialnego Lagardere Eurozet, chociaż pewnie niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że nie należą do niej tylko Radio Zet, czy Chillizet, ale też największa rockowa stacja w Polsce Antyradio oraz Radio Plus i kilka innych interesujących radiowych czy internetowych projektów.

3A profesora Aakera

David Aaker, guru strategicznego podejścia do marketingu i profesor Uniwersytetu Kalifornijskiego wyodrębnił tzw. 3A marki, czyli Awareness (świadomość), Association&Benefits (skojarzenia i przekonania) oraz Attitudes (nastawienie), pomagające zmierzyć siłę danej marki. Świadomość to nic innego, jak określenie tego jak wiele osób zna daną markę i potrafi stwierdzić, co ją wyróżnia. Trzeba to jednak podzielić na sposób spontaniczny, wówczas pytana osoba bez mrugnięcia okiem powinna potwierdzić czym zajmuje się dana firma oraz wspomagany – zadajemy pytanie wymieniając markę, ale to osoba pytana musi wskazać jaki jest zakres jej działalności. Skojarzenia i przekonania z kolei powinny odzwierciedlać to, co ludzie wiedzą oraz myślą o naszej marce.Idealnym przykładem mogą być tutaj firmy produkujące napoje, takie jak Mountain Dew czy Red Bull. Wsparcie sponsorskie oraz zaangażowanie w życie społeczności jasno sugeruje, że to produkty dla osób aktywnych, lubiących ryzyko i sporty ekstremalne, zwłaszcza w przypadku austriackiego energetyka. Pozostaje jeszcze nastawienie, które ukazuje emocjonalny stosunek do marki. Klient może dany brand polubić, mieć do niego stosunek kompletnie obojętny lub znienawidzić.

Wpływ social media na markę

Odnosząc się jeszcze do ostatniego punktu z model profesora Aakera, na siłę danej marki wpływa też to, co opublikujemy w sieci, często zapominając o zasadzie „Czy twoja mama byłaby z tego dumna?”. Publikacja kontrowersyjnego wpisu może spowodować utratę reputacji budowanej latami. Lecz z drugiej strony, nadal wiele osób nie śledzi profili marek w serwisach społecznościowych, chociaż to właśnie na tym wiele firm opiera kampanie marketingowe. Idealnie odzwierciedla to sytuacja z popularnym napojem energetycznym Tiger. Kontrowersyjny wpis, który uderzył w Internautów, bojkot w sieci, nagonka medialna i przeprosiny, przyjęte przez niewielu, a jednocześnie rosnące wyniki sprzedaży. Zaplanowana kampania czy łut szczęścia? W takim przypadku każdy odpowiedzialny za kreowanie wizerunku powinien odpowiedzieć sobie na pytanie czy to, co napiszemy w krótkim poście odzwierciedla to, co kreujemy i jakie wartości reprezentujemy? Co ciekawe, według ostatnich badań platformy Sotrender posty na Facebooku flagowej rozgłośni Eurozet są najbardziej angażujące wśród polskich stacji radiowych. Na fanpage’u Radia ZET w lipcu różne aktywności wykonało 136,4 tys. Internautów.

Nie tylko radio

W przypadku radia i świadomości powiązanych z marką niebagatelną rolę odgrywają ludzie, którzy je tworzą. Przez lata w stacjach radiowych grupy Eurozet zatrudniono wielu znanych dziennikarzy i prezenterów. Na antenach obecnie możemy usłyszeć takie persony jak Karolina Korwin-Piotrowska i Michał Figurski (Antyradio) oraz Marzena Chełminiak, czy Konrad Piasecki (Radio ZET).

Lojalność konsumenta

Dobra marka to podstawa w budowaniu lojalności odbiorcy. Warto o nią dbać, ponieważ w przyszłej perspektywie nie tylko będzie to oznaczać konkurencyjność, ale też to, że brand oraz logo mogą mocno przerosnąć aktywa firmy, tak jak chociażby w przypadku McDonald’s, Coca-Coli czy Apple.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Energia, młodość, moda w nowej kampanii Youngsters CCC

ccc

Po wprowadzeniu sezonowych kampanii reklamowych WIOSNA i KIDS marka CCC rozpoczyna kompletnie nową komunikację dla młodych Klientów CCC Youngsters. W dniu 26 marca rusza intensywna, nowa kampania reklamowa skierowana do młodej grupy.

„Kampania Youngsters to nowy, świeży kierunek rozwoju marki CCC. Celem kampanii jest pokazanie, że w salonach CCC każdy młody wiekiem lub duchem znajdzie obuwie i dodatki dla siebie oraz przyciągnięcie nowych Klientów. To nowa, młoda twarz naszej marki” – mówi Marek Kmiecik, Doradca Zarządu ds. Strategii Marketingowej.

Specjalne miejsce w komunikacji zajmują produkty uznanych marek sportowych dostępnych od tego sezonu w salonach CCC, takich jak New Balance i Puma, które rozszerzają ofertę o klasyczne, ponadczasowe i pożądane przez Youngstersów produkty.

Kampania CCC Youngsters będzie prowadzona przez prawie 1,5 miesiąca na 5 rynkach równocześnie. Będą to Polska, Słowacja, Czechy, Węgry i Rumunia. Obejmie działania w telewizji, kinie, prasie, internecie i mediach społecznościowych.

Bardzo ważnym miejscem komunikacji z Klientami ma być również sklep oraz materiały POS, lighboxy, witryna, blendy oraz nośniki digital signage.

Spoty i sesja zdjęciowa zostały zrealizowane miksem różnych cyfrowych i klasycznych technik. Materiały utrzymane są w innowacyjnym, modnym, dynamicznym klimacie.

https://youtu.be/h_UeFkDPcYQ

W spocie wykorzystano znany już jako hymn CCC utwór Nancy Sinatry „These Boots Are Made for Walking” w kompletnie nowej aranżacji przygotowanej we współpracy z młodym polskim twórcą – Duitem.

 

Agencja: Change Serviceplan
Studio filmowe: Lemon
Fotograf: Łukasz Ziętek
Reżyser: Państwo Rodzeństwo
Aranżacja muzyki: Duit
Stylizacje: Marta Kalinowska, Olga Piekarska
Dom mediowy: MullenLowe MediaHub

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dlaczego mądra marka własna wnosi wartość w biznes i w życie prywatne?

mądra marka wartość w biznesie

Czas temu poznałam środowisko doświadczonych ekspertów,  którzy od lat budują branżę leasingowo-motoryzacyjną, a jednocześnie jako Fundacja Aureus Link wspierają rozwój start-up'ów. Brawo. Z przyjemnością więc udzieliłam wywiadu na temat marki osobistej na łamach wydawanego w branży magazynu AureusLink. Poniżej, za zgodą Redakcji, publikuję cały materiał z pełnym dostępem. Miłej lektury.

1.  Marka osobista jest dziś ważnym elementem działalności firmy. Na jej wartość składa się świadomość, a więc skojarzenia, postrzeganie, rozpoznawalność na tle innych. Które z tych czynników mają największe znaczenie?

Kiedyś wystarczyło mieć produkt albo usługę i sprzedawać. Dziś, gdy powtarzalność na rynku jest tak wysoka, koncentrujemy się na człowieku i wartościach. Sztuka zjednywania sobie ludzi jest najpoważniejszym problemem w biznesie. W Carnegie Foundation for the Advancement & Teaching przeprowadzono badania, które wykazały, że nawet w specjalistycznym zawodzie inżyniera, sukces finansowy wynika zaledwie w 15% bezpośrednio z umiejętności branżowych, a aż w 85% zależy od tzw. „inżynierii dusz” – osobowości i zdolności przywódczych. Najważniejsze czynniki w budowaniu własnej marki to autentyczność i wykorzystanie jej do tego, by się wyróżnić i sprawić, by kontrahenci chcieli pracować właśnie z Tobą.

2. Skąd wiemy, ze marka własna oznacza efektywność w biznesie?

Szefowa dealera marki samochodowej bardzo ceni wartości rodzinne i te wdraża w firmie, jednocześnie sama reprezentując takie podejście w swoim prywatnym życiu. Pracownicy angażują się bardziej, bo mają w niej autorytet. Przyciąga klientów, którzy chcą kupować w jej salonie, bo ją cenią. O jednym z szefów instytutu bezpieczeństwa mówi się „człowiek od misji specjalnych i Maddlen Allbright”. Ten skrót niesie za sobą przekaz, że jest on odważny i cieszy się zaufaniem na arenie międzynarodowej. Z klientką z branży finansowej wypracowałyśmy efektywną formułę negocjacji, nauczyła się też, jak zyskiwać wysokie zainteresowanie audytorium ze sceny, bo wie, że warto być wśród ważnych kontrahentów. Pod koniec roku podpisała kontrakt z największym branżowym inwestorem.

3. Jakie są główne 3 powody, dla których warto pracować nad postrzeganiem swojej osoby?

Silny brand podnosi skuteczność i zaangażowanie pracowników, ponieważ ludzie podążają za wartościami. Dopóki nie jesteś liderem w rozumieniu – człowiek który budzi szacunek – możesz pracownikom co najwyżej zlecić, a to najniższa skuteczność. Po drugie marka przyciąga klientów i kontrahentów, którzy są dla firmy najcenniejsi. Zależy im na współpracy długofalowej i opartej na zaufaniu. Ci ludzie będą cię polecać. I po trzecie masz większą świadomość własnego rozwoju. To pozwala odważniej ustalać kierunki i sięgać po więcej zawodowo i prywatnie. Personal branding wpływa na wzrost wartości firmy. Nad tym pracuję z firmami w trakcie Programu Budowania Wartości Firmy przez markę premium. Mamy świetne efekty

4. Jak Pani dba o swoją markę?

Dokładnie tak, jak uczę innych. Dbam o nią każdego dnia we wszystkich relacjach i działaniach. Marka istnieje off line. W mediach i Internecie ją komunikuję, ale to jakim jestem człowiekiem, to codzienna praca nad sobą. Określiłam swój archetyp, który ułatwia mi komunikację i daje obraz mocnych i słabych stron. Mam dobrze określony target, który wpływa na wzrost mojej firmy i sprecyzowaną grupę, dla której to ja mam największy impact i wsparcie. Wiem, za co inni mnie cenią i tę wartość im daję. Mam misję, która mnie prowadzi – inspiruję ludzi do tego, by mieli odwagę być sobą.

5. Tworzenie wartości marki własnej to proces. Wymaga czasu i zaangażowania?

Nie da się „zrobić” marki człowieka, bo ona bierze się z osoby. Autentyczność jest dziś popularnym tematem wśród psychologów i speców od komunikacji, którzy zrozumieli, że co prawda, nie jest to temat łatwy, ale stanowi fundament dobrego życia. Możemy się tego nauczyć.

6. Jak to robić? Tak w pigułce?

Świadome, dobre życie prywatne i zawodowe wymaga, abyśmy wykorzystywali swój naturalny potencjał, a każdy z nas posiada taki indywidualny mix zalet, talentów i umiejętności. Przy czym, jak powiedział John D. Rockefeller: umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi jest takim samym towarem, jak kawa czy cukier. I za tę umiejętność zapłacę więcej, niż za każdą inną pod słońcem.


Autorka: 

Joanna JanowiczJoanna Janowicz – doradca biznesowy w zakresie komunikacji interpersonalnej, budowania strategii marki i personal brandingu. Jako trener rozwoju osobistego pomaga osiągać założone cele i podnosić standardy w biznesie i życiu osobistym. Odkrywa osobowości i inspiruje. Specjalizuje się w tematach budowania autorytetu i pewności siebie, work & life balance, wystąpień publicznych i motywacji zespołów do realizacji celów.

Praktyk komunikacji od 15 lat. Wyróżniona nominacją do tytułu „Człowiek Roku BRIEF” za profesjonalną komunikację związaną z UEFA FAN ZONE w Poznaniu. Za projekty PR realizowane dla EURO Poznań 2012 otrzymała nagrodę Złotych Spinaczy i 3 wyróżnienia ZFPR. Laureatka nagrody specjalnej PRoton „TERAZ POLSKA” za zmianę wizerunku Stadionu Narodowego w Warszawie.

Autorka niestandardowych działań promocyjnych i wizerunkowych. Przygotowuje personalizowane strategie dla firm i pracuje z osobami indywidualnymi nad ich marką osobistą. Wspiera kobiety w biznesie i Drużynę Szpiku.

Współpracowała z TVN, Polsatem, TVP, ZET, RMF. Wystąpiła w dokumencie dla stacji Discovery i Al Jazeera. Współpracuje m.in. z BZ WBK, Alfavox, SiePomaga, INEA Stadion, Blow Up Hall 5050 Stary Browar, MTP, Siostry Hybiak z TVP The Voice of Poland.

Autorka audiobooków „Wizerunek w biznesie. Zarabiasz na nim czy tracisz”oraz „Pewność siebie. Bądź jak diament”. Założycielka projektu Akademii Szczęścia [ze słonikiem].

Występuje na konferencjach w Polsce, Włoszech i UK. Pracuje w języku polskim i włoskim. Pracuje kompleksowo wykorzystując narzędzia z obszarów psychologii humanistycznej, pozytywnej, mindfulness oraz nowoczesnej komunikacji interpersonalnej i public relations.

Motto: Twoja marka jest wartością, którą dajesz światu. Twój rozwój jest sposobem na to, by świat umiał to odczytać.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marka w mediach społecznościowych – jak działać, aby skutecznie gromadzić coraz większe grono odbiorców?

marka w mediach społecznościowych

W dzisiejszym społeczeństwie możliwość prowadzenia firmy bez kontaktu z klientem poprzez profile w mediach społecznościowych, wydaje się być wręcz wyczynem na miarę niemożliwego. Ogromny rozwój w Polsce portali takich jak: Facebook, Instagram, Tumblr, Pinterest czy Google+ sprawił, iż konkurencyjność w sposobie docierania do klientów bardzo wzrosła. Firmy muszą dostosowywać się do wymogów rynku, a ten ogromną część swojej działalności przeniósł do świata wirtualnego. Budowanie marki na portalach społecznościowych, jest już niemal punktem obowiązkowym, a nawet przodującym w tworzeniu strategii marketingowej.

Prowadzenie profesjonalnego profilu nie jest prostą sprawą i wymaga przemyślanego planu działania i dbałości o wiele szczegółów. Istnieje jednak grono osób i poradników, które w sposób rzeczowy przeprowadzą nas przez tajniki efektywnego budowania marki na profilu społecznościowym. Należy bowiem pamiętać, że nasz fanpage będzie wyglądał bardziej profesjonalnie, jeśli zdecydujemy się na pomoc wyspecjalizowanego doradztwa. Warto pamiętać także o tym, że strategia marketingowa prowadzona w sieci nie może być stałą i niezmienną. Konieczne jest ewaluowanie zgodnie z wymogami rynku, a co za tym idzie zmiennymi wymaganiami klienta. Pamiętać więc należy o okresowej kontroli standardów działania w szczególności, kiedy nasze profile prowadzone są przez firmy zewnętrzne. Oczywiście jeśli sami zajmujemy się tworzeniem naszych kont na profilach społecznościowych, owa kontrola nie może nas ominąć. Mamy i naprawdę warto o tym pamiętać, skłonność do idealizowania własnych poczynań i tracenia obiektywizmu. Profesjonalne spojrzenie z zewnątrz jest zawsze najlepszym wyjściem.

Audyt mediów społecznościowych – co nam daje i dlaczego warto się mu okresowo poddawać?

Audyt kont w mediach społecznościowych musi pokazać nam szczegółowo, w jaki sposób i z jakim rezultatem działamy w sieci. Przedstawić nam konkretne odniesienie oraz wnikliwą analizę wraz z raportem, na jakim poziomie utrzymuje się jakość naszych kontaktów z wirtualnym klientem. W końcu stworzona w sieci więź z odbiorcą naszego produktu,  przekładać się będzie na realne i bardzo mierzalne wskaźniki, zwłaszcza te finansowe. Pamiętajmy o wyborze firmy, która kompleksowo zajmie się zleceniem audytu pod kontem wizualnym, treści oraz parametrów. Co powinno znaleźć się w konspekcie przeprowadzanego audytu? Wiele tutaj zależy od konkretnego konta i rodzaju portalu społecznościowego. Indywidualizacja jest na pewno wskazana, ale pewne schematyczne działania powinny być zachowane. Konkretnie zatem audyt powinien poruszać tematykę; cover photo, video, zdjęcia, slajdy, sekcje, kategorie, tagi, grafikę oraz spójność wizualną, oraz tekstową. Obowiązkowo należy zwrócić uwagę także na statystyki, opinie i checkiny. Nie jest to oczywiście całość działań, jakie wykonują firmy audytowe, a tylko niektóre z obowiązkowych części składowych.

Zawsze warto kontrolować, sprawdzać i na bieżąco podnosić jakość prezentowaną przez naszą markę w sieci. Dlaczego? Powód jest właściwie bardzo prosty- powinniśmy jako ambitna marka chcieć stawać się coraz lepszymi, a co za tym idzie jeszcze bardziej konkurencyjni.


Autor:

AT Concept

Barbara Marszałek-Barnaś, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi oraz koordynator ds. audytu w firmie A&T Concept.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Premium Brand 2018 – wystartowała XIII edycja badania reputacji marki

Ruszyła XIII edycja projektu Premium Brand, badającego reputację marek i firm obecnych na polskim rynku. Nabór do najbliższego badania potrwa do 28 lutego 2018 roku. Partnerem merytorycznym tegorocznej edycji jest Press Service Monitoring Mediów.

Badanie reputacji marki Premium Brand obejmuje ponad 200 marek i firm w 20 kategoriach przypisanych produktom i usługom. Realizowane jest na ogólnopolskiej próbie niemal 10 000 konsumentów. Wyłania marki i firmy cieszące się wysoką reputacją. Najbliższe badanie zostanie przeprowadzone w marcu 2018 roku. Laureaci – liderzy poszczególnych kategorii z najlepszymi wynikami, zostaną ogłoszeni w kwietniu 2018 r. podczas gali finałowej projektu.

Badanie reputacji marki przeprowadzane jest na podstawie metodologii  opracowanej przez profesor Uniwersytetu Warszawskiego Dominikę Maison, znaną i cenioną ekspertkę w dziedzinie zachowań konsumenckich. Pomiar reputacji marki jest realizowany wśród osób znających daną markę lub firmę, które dokonują oceny w pięciu wymiarach, takich jak: zaufaniedo marki, referencja (lojalność wobec marki), atmosfera medialna (towarzysząca marce), zaangażowanie społeczne (CSR), wizerunek marki (firmy) jako pracodawcy.

Na podstawie uzyskanych wyników dla każdej marki jest obliczany wskaźnik reputacji, który przyjmuje wartość w zakresie od 1 do 100 punktów. Tytuł Marki/Firmy Wysokiej ReputacjiPremium Brand jest przyznawany wyłącznie wtedy, gdy wskaźnik reputacji wynosi minimum 60 punktów. Udział w projekcie daje możliwość pozyskania wartościowych danych. Każda marka uczestnicząca w badaniu otrzymuje szczegółowy raport, prezentujący jej wyniki na tle konkurencji.

Premium Brand ma na celu wspomaganie marek i firm o wysokiej reputacji w działaniach promocyjnych. Organizatorem projektu jest Fundacja na rzecz reputacji marki „Premium Brand”.Badanie reputacji prowadzi agencja badawcza Maison&Partners na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna. Zgłoszenia marki lub firmy do udziału w badaniu można dokonać za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej projektu pod adresem: www.premiumbrand.com.pl.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

4 kroki do pokonania konkurencji

Hiperkonkurencja, Madejski

Inni znaleźli odpowiedni język i potrafią dotrzeć do swoich klientów. Tymczasem u Ciebie ciągle coś nie działa? Nie płyń z konkurencją, nawet się nie staraj. Znajdź swoje wyjątkowe miejsce. Strategia „blue ocean” pozwoli Ci na to.

Hiperkonkurencyjny świat jest bezlitosny – coraz częściej klienci nie są wierni marce, bo zwracają uwagę na cenę. Szybciej zamówią coś przez internet z dostawą wprost do domu, niż wybiorą się do sklepu. Wystarczy jedno kliknięcie, by otrzymać komunikat: towar zamówiony, towar wysłany, towar dostarczony. Wymarzone buty, zegarek, sukienka, garnitur, garnki, cokolwiek – jest dostarczone. Bez wychodzenia z domu.

 

Analizie należy poddać konkurencję, nie można przy tym pomijać potrzeb klientów. Takie zestawienie musi doprowadzić do odpowiedzi na kluczowe pytanie: co klienci chcą mieć, a konkurencja im tego nie daje, a Ty to masz lub zrobisz. To strategia „blue ocean”!

 

Zamknij oczy i wyobraź sobie, czego może brakować Twojemu klientowi? Oczami wyobraźni zobacz niebieski ocean, którego nikt jeszcze nie zdobył. Ty właśnie odkrywasz swoje możliwości.

Oto narzędzie, które pozwoli Ci wprowadzić strategię „blue ocean”. Pomoże w określeniu podstaw i kierunków działań. Zastanów się, o czym mówi Twoja konkurencja. Co komunikuje do swoich klientów?

Poznaj 4 skuteczne kroki, by wygrać z konkurencją! To właśnie innowacyjne podejście do firmy sprawi, że zyskasz upragniony spokój. Wprowadź zasady, dzięki którym opracujesz i wdrożysz łatwe narzędzie, jakim jest strategia „blue ocean”.

 

ELIMINUJ, WZMOCNIJ, REDUKUJ, STWÓRZ MADEJSKI HIPERKONKURENCJA

Wyeliminuj z komunikacji rzeczy oczywiste. Przykład: w salonie samochodowym są najnowsze marki samochodów, a w sklepie spożywczym zawsze świeże owoce i warzywa. Mówienie o tym klientom jest niepotrzebne. Zredukuj w komunikatach to, na co klienci nie zwracają uwagi. Przykład: mówienie klientom o nowoczesnej ekspozycji czy przestronnym wnętrzu. Wzmocnij swój przekaz tym, czego nie posiada konkurencja – a Ty masz. Przykład: parking dla klientów, miejsce do przewijania niemowlaka. Dokonaj dogłębnej analizy tego, co oferuje konkurencja, czego szukają klienci i jakie są trendy w Twojej branży. Znajdziesz wówczas niszę na rynku. Niech będzie wartością, która sprawi, że Twoje komunikaty adresowane do klientów nie będą mówiły o rzeczach, które wszyscy mają w standardzie, czy na które klienci nie zwracają uwagi. Mów, że posiadasz coś wyjątkowego, czego nikt inny nie posiada.

Bądź innowacyjny – daj klientowi, to, czego nikt inny (prócz towaru) mu nie daje.

Czy w każdym zakładzie fryzjerskim kawa w oczekiwaniu na strzyżenie jest gratis, czy wizytę u fryzjerów wszyscy mogą rezerwować za pomocą Facebooka? Czy w każdym sklepie z obuwiem są specjalnie dodatki do zakupów i profesjonalna obsługa gwarancyjna? To, co oferują inni, Ty miej w standardzie, daj klientom dodatkową wartość – taką, której potrzebują!

Wiedz o tym, że klienci przedkładają ofertę firmy ponad ofertę konkurencji, jeśli dostrzegają w niej dodatkową wartość. Poniższe zestawienie stanowi propozycję obszarów, w których możesz odnaleźć swoją przewagę i zacząć ją budować.

MADEJSKI HIPERKONKURENCJA WARTOŚCI

Przez wiele lat koncentrat pomidorowy był sprzedawany w małym słoiczku uniemożliwiającym włożenie łyżki do środka. Zmiana opakowania na szerokie wieczko spełniło oczekiwanie klientów, którzy mogli od tego momentu używać łyżek stołowych, a nie byli zmuszeni do korzystania z małych łyżeczek. Ten, kto wpadł na ten genialnie prosty pomysł, ułatwił życie milionom gotującym. Zmiana opakowania, wygoda i poręczność – to w tym przypadku zadecydowało o sukcesie. Z kolei producent dań gotowych, po dogłębnej analizie rynku, zaczął komunikować inną wartość. Przez zakup jego produktów konsument zyskuje czas – nie musi gotować, wystarczy, że podgrzeje i ma gotowy posiłek. Te dwa przykłady zagwarantowały pozycje liderów producentów w swoich branżach. Swoje przewagi rynkowe odpowiednio zakomunikowali konsumentom, a Ci prócz produktów kupują: wygodę używania przecieru pomidorowego lub oszczędzają czas na przyrządzaniu posiłku.


Autor: 

Tomasz Madejski

Tomasz Madejski – ekspert ds. strategii biznesowych, budowania wizerunku osób i marek, oraz wdrażania najskuteczniejszych rozwiązań marketingu, sprzedaży i przywództwa. Doradca Prezydenta Miasta, autor wielu zwycięskich kampanii wyborczych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

12 gotowych wzorców osobowości w budowaniu marki własnej. Jak korzystać z archetypów

archetypy wzorce osobowości

Bywa tak, że spotykacie ludzi i zanim miną trzy sekundy, których według badań potrzebujemy, by powstało pierwsze wrażenie, Wy już wiecie! Coś ma w sobie ten człowiek, co Was przyciąga. I bywa wprost przeciwnie. Coś Wam nie pasuje, wręcz odpycha, ale nie potraficie sprecyzować, co to takiego. Znacie to uczucie? Gdyby zapytać, co to jest to „coś”, które wpływa na naszą akceptację danej osoby, mało kto jest w stanie podać konkretny opis lub definicję.

A to żadna zagadka.

Sprawa jest prosta – chodzi o spójność. Spójność w tym, jak się zachowujemy, jak wyglądamy, jak mówimy i jaki styl życia prowadzimy. Spójne połączenie wszystkich obszarów, w jakich funkcjonujemy, buduje harmonię w postrzeganiu naszej osoby. Można powiedzieć, że wszystko się składa, pasuje do siebie. Powstaje przyjemne wrażenie z odbioru takiego człowieka, „czytacie go” niejako i można powiedzieć, że w krótkim czasie jesteście w stanie określić przynajmniej jedną pozytywną wartość, jaką kieruje się ta osoba w życiu. Jeśli tę wartość rozpoznajecie, a dodatkowo jest Wam ona bliska – barometr pozytywnego wrażenia skacze w górę.

Zatem dlaczego jesteście w stanie tak szybko określić ludzi jako tych, z którymi chcecie kontynuować relacje lub uprzedzacie się do nich? Zauważcie, o ile łatwiej jest nam w komunikacji, gdy od pierwszej chwili zyskujemy aprobatę i sympatię, a jak wiele pracy musimy włożyć, by przełamać złe wrażenie.

W naszych umysłach funkcjonują archetypy – gotowe wzorce osobowości, które w konkretnych sytuacjach odpalają się w sposób automatyczny. Odgrywają one bardzo ważną rolę w świadomym kształtowaniu wizerunku nie tylko marki osobistej, ale marek w ujęciu ogólnym. Canon, Mc Donald ‘s, Mercedes, Orange, Apple i właściwie każda popularna marka, o której pomyślicie, będzie miała archetypowe cechy i cele. Wielcy gracze wykorzystują ten fakt w przekazach marketingowych i w ten sposób nadają kierunek Waszym myślom, by w Waszych głowach budował się bardzo spójny obraz brandu. Dlaczego tak reagujecie? Bo macie do czynienia z czymś, co jest Wam dobrze znane.

Kiedy coś lub kogoś postrzegamy, przywołujemy w umyśle znany już obraz, szukamy podobieństw, bo to wzbudza sympatię i upewnia nas w tym, że znane jest znane. Poprzez archetypy w umyśle odbiorcy przywoływane są emocje , które wiążą się z marką. Te praobrazy, tak zwane dominanty zbiorowej świadomości, to gotowe wzorce funkcjonujące w umysłach. Do nich automatycznie przypisujecie pewne cechy. W języku marketingowym używa się określenia matryca archetypów – stanowi ona podstawę budowania tożsamości brandów firm i osób. Doskonale sprawdza się w personal brandingu. Archetypy stanowią świetny wskaźnik kierunków w komunikacji i na pewno już teraz sami się domyślicie, że marka Dody powstała na Buntowniku, a Robin Williams spełniał publicznie wszystkie warunki archetypu Błazna. Barack Obama i Michael Jordan natomiast, to Bohaterzy.

A zatem kto jest kto?

Marki IBM, CNN, czy Harvard budowane są na archetypie Mędrca (Guru), który odkryjecie w osobie Stephena Hawkinga, Alberta Einsteina, czy Marie Curie – Skłodowskiej. Celem Mędrca jest dowieść lub odkryć prawdę za pomocą nauki i konkretnych faktów. Korzysta on z twardych i wiarygodnych danych, a cechuje go obiektywizm i zamiłowanie do zestawień, analiz i raportów.

Transparentne, czyste działania i bycie dobrym, po to, by być idealnym to cechy Niewinnego (Innocent, Idealist). Cechuje go otwartość, dobroć, serdeczność, uczciwość. Ten archetyp to Matka Teresa lub Mahatma Gandhi, a w świecie marek globalnych wykorzystuje ten archetyp na przykład Dove, Shiseido lub kościół wiary katolickiej.

Krzysztof Kolumb, Jacques Cousteau, firma Amazon, czy North Face to Odkrywca (Explorer). To ten archetyp cechuje zamiłowanie do ryzyka, zwalczanie nudy, cieszy zmiana i wszystko, co nowe. Jego celem jest poznawanie, uczenie się i rozumienie świata poprzez zmianę i ruch. Poprzez zmianę także uczy się on tego, co w życiu ma największą wartość.

Jokera (Klown, Jester) poznacie po tym, że wszystko, co robi, robi po to, by Was rozbawić. Nawiązuje i buduje relacje poprzez zabawę, żart i wyjątkowe poczucie humoru. Wśród marek, które wykorzystują archetyp Jokera, jest Virgin Richarda Bransona, Fanta lub Coca Cola. Ten archetyp świadomie i z humorem sam deprecjonuje swoją wartość. Jokerowe postaci to obok Robina Williamsa na przykład Szymon Majewski lub Michał Sadowski.

AXE, Walt Disney, czy FedEx budowane są na archetypie Magika (Catalyst). Przenoszą w inny świat, transformują, dostarczają niezwykłych przeżyć. Cechuje je ciekawość, zafascynowanie, wiara. Magik to Steven Spielberg lub Harry Potter.

Buntownik (Rebel, Outlow) to osobowość dynamiczna, która konsekwentnie i z zaangażowaniem walczy o wolność, swobodę i niezależność. Na tym archetypie bazują Harley Davidson, Diesel, czy MTV. Rozpoznacie go też w Giuseppe Garibaldim, czy Jonie Bon Jovi lub Dodzie. Buntownik prowokuje, atakuje, konfliktuje i z zasady otwarcie nie zgadza się z tym, co nie jest mu po drodze.

Buduje relacje przez serdeczność, skromność, przyjazne podejście i ciężką pracę. To Zwykły Gość lub „dziewczyna z sąsiedztwa” (Everyman). Nie wychodzi przed szereg. Jest zupełnie normalny, przeciętny, bezpretensjonalny i sympatyczny. Na tym archetypie bazuje IKEA, Walmart, czy Visa. Znajdziecie go, obserwując Kasię Bujakiewicz, Ewę Chodakowską, czy Księżnę Dianę.

Opiekun (Caregiver) jest dobry, pomaga i sprawia, że inni czują się obdarzeni ciepłym uczuciem. Dzięki niemu mają też świadomość, że realizowane są ich największe potrzeby. Opiekun wspiera. Cechuje go spokój, cierpliwość, wyrozumiałość, opiekuńczość. Na tym archetypie budowane są marki Nestle, Pampers, czy bezpieczne Volvo. Odnajdziecie go w postaci Sierotki Marysi z bajek Braci Grimm lub Matce Teresie z Kalkuty, czy Angelinie Jolie.

Przyjemność ponad wszystko. Jej zaspokajanie stanowi cel nadrzędny Kochanka (Seducer). Jaki jest? Seksowny, otwarty, odważny, zmysłowy, namiętny. Miłośc jest dla niego bardzo ważna. Te cechy wykorzystuje Victoria Secret, E. Wedel, Häagen-Dazs, czy Alfa Romeo. Kochanka odnajdziecie także w wizerunku Monici Bellucci albo Madonny.

Steve Jobs, Franklin Delano Roosvelt, Donald Trump, czy Rafał Dutkiewicz Prezydent Wrocławia – siłą, konsekwencją, wpływami i pewnością siebie prowadzą ludzi do wspólnego celu. To liderzy, ludzie z charyzmą. To archetypy Władcy (Ruler). Dominują i imponują. Cechuje ich jakość, klasa i dążenie do najwyższego poziomu, najlepszość jest tym, co cenią. Władcy to Rolex albo Mercedes.

Staje w obronie, chroni, wspiera, broni przed złem i niedogodnościami, służy i motywuje. Jest odważny i silny. To autorytet. Archetyp Bohatera (Warrior) wykorzystują marki Nike, U.S. Army, Marlboro. Na tym archetypie bazują też Michael Jordan, Barack Obama i Robin Hood.

Kreator (Artist) kreuje wyjątkową rzeczywistość i tworzy piękno. Wyraża siebie. Jest niezwykły, wprowadza innowacje, bardziej daje światu, niż bierze. Chce coś zostawić po sobie. Kreator to znane na całym świecie klocki LEGO, ale także William Shakespeare, czy Salvador Dali.

Komu nie zależy na dobrym wrażeniu? Nawet największy luzak i abnegat niedbający o swoje korzyści znajdzie się w sytuacji i towarzystwie, którego opinia jest dla niego ważna. Co dopiero ludzie świadomi siebie i własnych możliwości oraz ich wpływu na to, jak są postrzegani. Jeśli wiemy, że ważne negocjacje, spotkanie biznesowe, autoprezentacja, czy po prostu rozwój biznesu zależą od tego, jak nas ktoś ocenia, to co nas powstrzymuje od działania? Spójna marka buduje wiarygodność, a wiarygodność – zaufanie.

Matryce archetypów wykorzystywanych marketingowo składają się z 12 elementów. Świadomy model budowania własnej marki gwarantuje spójność wewnętrzną i zewnętrzną, a przy kreowaniu marki osobistej archetypy wskazują kierunki w komunikacji, rodzaj przekazów, zachowania, styl, kolorystykę, symbole. Mogą one różnić się nazewnictwem, ale niezmiennie ujmują w ramy psychologiczne postrzeganie, jakie nasz umysł stosuje automatycznie. Archetypy są ułatwieniem, które pozwala stworzyć komunikację, na jakiej nam zależy. Nie będzie z Opiekuna Błazna, a z Kochanka Władcy.

Pozdrowienia i powodzenia w tworzeniu swoich marek.


Autorka: 

Joanna JanowiczJoanna Janowicz – doradca biznesowy w zakresie komunikacji interpersonalnej, budowania strategii marki i personal brandingu. Jako trener rozwoju osobistego pomaga osiągać założone cele i podnosić standardy w biznesie i życiu osobistym. Odkrywa osobowości i inspiruje. Specjalizuje się w tematach budowania autorytetu i pewności siebie, work & life balance, wystąpień publicznych i motywacji zespołów do realizacji celów.

Praktyk komunikacji od 15 lat. Wyróżniona nominacją do tytułu „Człowiek Roku BRIEF” za profesjonalną komunikację związaną z UEFA FAN ZONE w Poznaniu. Za projekty PR realizowane dla EURO Poznań 2012 otrzymała nagrodę Złotych Spinaczy i 3 wyróżnienia ZFPR. Laureatka nagrody specjalnej PRoton „TERAZ POLSKA” za zmianę wizerunku Stadionu Narodowego w Warszawie.

Autorka niestandardowych działań promocyjnych i wizerunkowych. Przygotowuje personalizowane strategie dla firm i pracuje z osobami indywidualnymi nad ich marką osobistą. Wspiera kobiety w biznesie i Drużynę Szpiku.

Współpracowała z TVN, Polsatem, TVP, ZET, RMF. Wystąpiła w dokumencie dla stacji Discovery i Al Jazeera. Współpracuje m.in. z BZ WBK, Alfavox, SiePomaga, INEA Stadion, Blow Up Hall 5050 Stary Browar, MTP, Siostry Hybiak z TVP The Voice of Poland.

Autorka audiobooków „Wizerunek w biznesie. Zarabiasz na nim czy tracisz”oraz „Pewność siebie. Bądź jak diament”. Założycielka projektu Akademii Szczęścia [ze słonikiem].

Występuje na konferencjach w Polsce, Włoszech i UK. Pracuje w języku polskim i włoskim. Pracuje kompleksowo wykorzystując narzędzia z obszarów psychologii humanistycznej, pozytywnej, mindfulness oraz nowoczesnej komunikacji interpersonalnej i public relations.

Motto: Twoja marka jest wartością, którą dajesz światu. Twój rozwój jest sposobem na to, by świat umiał to odczytać.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF