...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Nowe role marketerów

Dlaczego lider nie może dziś być ekspertem w każdej dziedzinie, jaki wpływ na marketing mają nowe technologie, czemu marketerzy są ambasadorami klientów oraz jak wykorzystać dane zebrane z lodówki – na te i inne pytania odpowiada Kamila Cichocka, szefowa marketingu Microsoft.

 

Digital University: Branża marketingu przechodzi w ostatnim czasie transformację. Czy możesz powiedzieć, co twoim zdaniem wywiera obecnie największy wpływ na pracę i działania marketerów? 

Kamila Cichocka: Jakiś czas temu nadeszła – nie tylko dla marketingu, ale też dla innych branż – era cyfryzacji, która całkowicie wywróciła do góry nogami dotychczasowe schematy działania. Mimo to dojrzałość cyfrowa przedsiębiorstw w Polsce, ale też na całym świecie, nie jest na najwyższym poziomie. Polska w rankingu DESI (Digital Economy and Society Index) zajmuje 24 miejsce w Unii Europejskiej pod względem cyfryzacji, czyli 4 od końca. Tak naprawdę od 2016 roku, czyli od kiedy mierzony jest poziom cyfryzacji w Europie, niewiele się zmieniło – tkwimy ciągle w tym samym miejscu. To pokazuje, że dojrzałość cyfrowa organizacji nie jest na najwyższym poziomie. Oczywiście proces cyfryzacji jest stopniowo wdrażany. Najczęściej poddawane mu są systemy CRM, systemy operacyjne czy też automatyzacja produkcji. Jednak elementy związanie z marketingiem wymagające cyfryzacji, są najczęściej pomijane. Z raportu, który przygotowaliśmy wspólnie z KPMG wynika, że obszary marketingu, jeśli chodzi o technologię, są najrzadziej wymieniane jako kluczowe albo w obszarze zainteresowań zarządu.

Co więc tracimy przez brak cyfryzacji marketingu w organizacjach?

Możliwości marketingu bez użycia technologii w dzisiejszym świecie są bardzo zubożałe. Dziś technologia jest osią, wokół której następuje transformacja cyfrowa. W marketingu mówimy przede wszystkim o data driven marketingu czy też o martechu – połączeniu marketingu z technologią, które lubię nazywać „power couple”. Użytkownicy wymagają coraz więcej, wszystkie działania marketerów są zorientowane na doświadczenie klienta. Ostatnie trendy w marketingu stawiają m.in. na nowatorskie doświadczenia i zabawę z codziennymi czynnościami. Nie wyobrażam sobie aby zaprojektować takie doświadczenie na szeroką skalę bez technologii. Mowa tu chociażby o gamifikacji  czy użyciu rozszerzonej rzeczywistości metaversum. To z pewnością elementy, które dodają rozrywki w kontakcie z brandem. Dlatego warto też już teraz zacząć eksperymentować i uczyć się świata metaverse, pomyśleć jakie daje możliwości dla naszego brandu i co możemy zaoferować klientom. Bo nadejdzie moment, kiedy ten trend stanie się w branży dominujący, a wtedy będzie za późno na testowanie.

Które w takim razie rozwiązania technologiczne są kluczowe w marketingu? Czy uważasz że na pewne obszary warto zwrócić szczególną uwagę? 

Przede wszystkim myśli marketingowców są dzisiaj skierowane na cały obszar danych. Jest to związane ze sztuczną inteligencją i przetwarzaniem pozyskanych danych. Bardzo ważne jest zastanowienie się, w jaki sposób będziemy te dane strukturyzować i jakie mamy do tego narzędzia. Systemy CDP, czyli platformy gromadzące dane klientów, które pozwalają łączyć ze sobą sygnały w różnej postaci – np. dane behawioralne, transakcyjne czy też demograficzne. To, co powinno zainteresować marketerów to przetwarzanie tych danych i zarządzanie nimi. Mamy też takie narzędzia jak Azure Synapse czy Azure Machine Learning, które pozwalają nam analizować dane i budować na ich podstawie dynamiczne segmentacje, kampanie oraz korzystać z niezwykle istotnych predykcji. To moim zdaniem jedna z kluczowych dziś technologii. Potrzeby naszych użytkowników można dzisiaj poznać „od podszewki” również dzięki technologii IoT. Dzięki niej, dane pozyskujemy już nie tylko z komputera i telefonu, ale też z zegarków, cyfrowych okularów, a nawet pralek, lodówek, telewizorów, automatów do kawy. Urządzeń codziennego użytku, które mogą przekazywać informacje jako wartościowy feedback od klienta, jest coraz więcej. Naszym zadaniem jest zebrać i ustrukturyzować te dane tak, aby dopasować ofertę i komunikację do konkretnej osoby, czyli myśleć o segmencie rynku jak o jednostce. To jest dziś główny determinant sukcesu.

Technologia jest niezwykle ważnym aspektem marketingu. A co z trendami konsumenckimi? Czym ostatnio rządzi się branża?

Badania na ten temat przeprowadziła agencja Mintel. Wynika z nich, że mamy obecnie trzy trendy, które wiodą prym w zachowaniach konsumentów. Pierwszy trend to in control – mówi o tym, że użytkownicy chcą mieć realny wpływ na decyzje zakupowe oraz kontakt z brandem. Drugi trend jaki możemy zaobserwować to enjoyment everywhere. Krótko mówiąc, w związku z nasilającymi się globalnymi kryzysami, użytkownicy chcą czerpać radość z codziennych czynności, dlatego też oczekują od marek pozytywnej komunikacji i nowatorskich doświadczeń. Ostatni trend związany jest z wartościami, jakimi kieruje się marka. Nowoczesny konsument przykłada do tego aspektu całkiem dużą wagę i wymaga nie tylko deklaracji i obietnic, ale też spójnych działań. To ostatnie sprawia, że działy marketingu nie mogą już dłużej działać w odosobnieniu od innych działów. Aby komunikacja miała pokrycie w rzeczywistych działaniach firmy, konieczna jest współpraca wszystkich działów. To musi być jeden wspólny organizm, który towarzyszy klientowi na jego ścieżce klienta. Jako marketerzy składamy pewna obietnicę użytkownikom dlatego ich satysfakcja powinna być dla nas jednym z kluczowym elementów określających sukces naszej pracy. Tylko tak możemy tworzyć wartościowe i długoterminowe relacje z naszymi Klientami.

Porozmawiajmy jeszcze o ścieżce klienta. Pojęcie customer experience często pojawia się na spotkaniach CMO Club*

Tak, zdecydowanie wszystko co dzisiaj budujemy, jest tworzone w orientacji na doświadczenie klienta. Bardzo często na sesje dla klientów, organizowane w MTC*, zapraszamy cały zarząd albo kluczowe osoby po stronie biznesu po to, żeby spojrzeć na biznes całościowo. Nie można, jak już wspominałam, stworzyć dobrych rozwiązań w oparciu o działanie tylko jednej linii, czyli np. działu sprzedaży czy działu obsługi klienta. Kluczowa jest tu współpraca na wielu poziomach. Marketerzy też mają rolę do odegrania – począwszy od poznania preferencji użytkowników, ich realnych potrzeb, dopasowywanie do nich oferty i komunikacji, a skończywszy na byciu ambasadorem klienta. Jako, że około 60% całej ścieżki klienta dzieje się dzisiaj w sferze cyfrowej, zadaniem marketingowców jest reprezentowanie klienta w organizacji. Postawienie się w roli adwokata klienta i budowanie wiedzy czego ten klient oczekuje, stawia nas zupełnie w innej pozycji w rozmowach strategicznych wewnątrz firmy. Nie wyobrażam sobie dzisiaj dyskusji na temat rozwoju nowych strategii w przedsiębiorstwie bez zaangażowania szefa marketingu, który doskonale potrafi określić potrzeby grupy docelowej. Cała organizacja potrzebuje tej wiedzy. Ja wierzę, że my, marketerzy, naprawdę mamy wielką moc.

 

Jakich rad udzieliłabyś dyrektorom marketingu? Jaki jest przepis na sukces?

Po pierwsze, najważniejsze jest budowanie interdyscyplinarnych zespołów. Lider w dzisiejszych czasach nie może być ekspertem w każdej dziedzinie. Nie ma takiej możliwości, ponieważ tych elementów jest za dużo. Dlatego uważam, że liderzy powinni skupić się na budowaniu kreatywnych i różnorodnych zespołów. Warto też pogłębić wiedzę o tym, jakich używać metod do zarządzania działem, aby budować kreatywność, nowatorskie podejście i odwagę do bycia innowacyjnym. Kolejną kwestią jest oswajanie się z technologią i ogólnie z nowościami. Świat zmienia się tak dynamicznie, produkty mają w tej chwili żywotność dużo niższą niż jeszcze chwilę temu. Nie można więc się technologii bać – zachęcam na początek do zapoznawania się z pracami dotyczącymi transformacji cyfrowej. Bardzo cenne są też rozmowy, dyskusje i uczenie się od siebie nawzajem – obserwacja, nie tylko z konkurencji ale liderów w innych branżach, jest niezwykle wzbogacająca o nowe doświadczenia.

 

*CMO Club – to miejsce dla menedżerów wyższego szczebla, gdzie mogą dzielić się pomysłami, inspirować się i rozwiązywać najtrudniejsze case’y w ekskluzywnym gronie, ale mniej oficjalnym środowisku. Ciekawi eksperci, trendy i wyzwania, jakie stoją przed współczesnym marketingiem w kontekście m. in. technologicznym. CMO Club został stworzony w Digital University. 

*MTC – to globalny projekt Microsoft realizowany na kluczowych rynkach na świecie, który służy rozwiązywaniu realnych wyzwań biznesowych klientów firmy za pomocą technologii. W ramach MTC zespół ekspertów będzie współpracować z polskimi klientami z sektora komercyjnego i publicznego, wspierając ich na drodze cyfrowej transformacji. 

 

Digital University to wiodąca organizacja edukacyjna w Polsce, oferująca liderom rynku doświadczenie edukacyjne na poziomie światowym oraz dogłębną wiedzę w dziedzinie cyfrowej transformacji i budowania cyfrowego sposobu myślenia. Jej beneficjentami są przedsiębiorcy i ludzie biznesu, zawodowo zainteresowani cyfrową transformacją oraz dzieci i młodzież, które poznają świat najnowszych technologii i rozwiązań zmieniających codzienne życie. Digital University wspiera rozwój umiejętności i kompetencji cyfrowych zgodnie z najnowszymi światowymi trendami technologicznymi.​

Digital University

Matki gamerki na celowniku marketerów

Matki_gamerki

Głównym decydentem, zarówno przy większych jak i mniejszych zakupach w przeciętnym domu są zazwyczaj kobiety. Jest to zatem doskonały target dla marketerów. Jak się jednak okazuje, aż 76 proc. pań uważa, że sposób w jaki kobiety są przedstawiane w reklamach kierowanych do nich jest niewłaściwy.

Badanie JWT i Instytutu Geeny Davis „Unpacking Gender Bias in Advertising” wykazało, że to mężczyźni w reklamach mówią 7 razy więcej, dostają 4 razy więcej czasu na antenie i w 62 proc. to właśnie oni pokazywani są jako inteligentni. Wprawdzie dostrzega się rosnący trend femvertisingu, jednak wciąż nie jest on stosowany w pełni świadomie i niejednokrotnie służy tylko jako trick marketingowy. Specjaliści powinni pamiętać, że mnogość ról społecznych i funkcji pełnionych przez kobiety wciąż rośnie. Wartą uwagi branżą jest mobile gaming, w którym kobiety stanowią aż 52 proc. użytkowników. Zważając na to, że część z nich to matki i zdecydowana większość z nich przyznaje, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy zrobiło zakupy online, kierunek wydaje się oczywisty. To właśnie adresowanie angażujących treści w grach mobilnych do matek może stać się silnikiem napędowym dla marek, które wejdą w ten obszar.

Matka – konsumentka a decyzje zakupowe

Wystarczy spojrzeć na statystyki, żeby zdać sobie sprawę, jaką fundamentalną rolę odgrywają kobiety w kontekście decyzji handlowych. Raport Gemius E-commerce w Polsce 2020 podaje, że 51 proc. kupujących w sieci stanowią kobiety. Według badań IQS i Ringier Axel Springer sprzed pandemii aż 96 proc. Polek chociaż raz w roku kupuje w sieci. 61 proc. robi zakupy online przynajmniej raz w miesiącu. Jak podaje raport „Mobile Gamers Mothers” stworzony przez AdColony i GWI dla Mobiem Polska, 53,5 proc. matek jest głównym decydentem w kwestii większych zakupów domowych i blisko 80 proc. z nich jest również jedynym decydentem przy drobnych zakupach. 86 proc. mam przyznało, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy zrobiło zakupy online, a w ciągu nadchodzących 6 miesięcy taki plan ma blisko 40 proc. z nich. Co więcej, 41 proc. matek woli zakupy w aplikacjach niż w sieci, ponieważ część z nich uważa, że jest to wygodniejsze.

Panie wykazują się większą otwartością na nowości rynkowe niezależnie od kategorii produktowej. Zaopatrują dom w artykuły spożywcze, chemię, środki czystości. Sięgają po odzież, kosmetyki, książki i płyty, produkty farmaceutyczne, artykuły dziecięce, meble i elementy wystroju wnętrz oraz biżuterię. Co więcej, finalizują coraz częściej transakcje dot. artykułów typowo męskich. A wszystko to robią znacznie chętniej online używając do tego urządzeń mobilnych. Jak podaje raport E-commerce 2020 od Gemius, wśród czynników motywujących kobiety do nabywania produktów przez Internet są najczęściej: szybkość, zniżki dla stałych klientów, możliwość zbierania punktów za zakup oraz spersonalizowane promocje.

Michał Giera, Mobiem Polska

Mamy grają w gry nawet kilka razy dziennie

W Polsce aż 52 proc. użytkowników gier mobilnych to kobiety. Gry stanowią rozrywkę dla mam bez względu na ich wiek. Najwięcej gamerek wśród mam znajdujemy w przedziale wiekowym powyżej 25 roku życia (w sumie jest to aż 96,8 proc.). Zaskakująco dużo grających mam spotykamy w grupie powyżej 45 roku życia, jest to ponad 1/3 badanych. Niewiele mniej mam gamerek znajdujemy w grupie wiekowej 25-34 lat. Dużą grupę 28,5 proc. stanowią również panie między 35 a 44 rokiem życia. Najczęściej posiadają od 1 do 2 dzieci w wieku od 0 do 11 lat. Znaczna część mam gamerek, bo aż 83,3 proc., gra w gry na smartfonach. Ponad 30 proc. z nich sięga po grę nawet kilka razy dziennie. Najczęściej poświęcają tej formie rozrywki między pół godziny do godziny i między godziną a dwoma. Jedna sesja gry zajmuje mamom zwykle od 10 do 30 minut.

W co mamy grają na smartfonach?

W rzeczywistości pełnej obowiązków związanych z wychowywaniem dzieci, blisko połowa mam znajduje również odskocznię w grach, traktując je jako formę relaksacji czy sposób na poprawę nastroju. Jedna trzecia ankietowanych mam grywa, żeby zapełnić czas pomiędzy zaplanowanymi czynnościami.

Gry na telefon to świetna opcja dla świeżo upieczonych mam. To bardzo mobilna forma „odskoczni” od obowiązków, a gdy ma się dziecko, jest się na nogach niemal cały czas. Gry na smartfonie sprawdzały się u mnie szczególnie podczas karmienia, które w pierwszych miesiącach życia dziecka potrafiło zajmować jednorazowo po kilka godzin. Najbardziej lubiłam te przygodowe i edukacyjne, bez dwóch zdań działały na mnie odprężająco i zapewniały sporą dawkę endorfin.

Weronika Seweryn

To właśnie mobilność gier i możliwość krótkich rozgrywek są ich największymi zaletami. Mamy zwykle grają podczas przerw, np. na lunch, podczas oglądania telewizji, podczas czekania na coś lub na kogoś i w czasie podróży.

Tetris jako terapia?

Niektóre mamy grywają w łóżku przed snem, a jak zauważa Jane McGonigal, naukowiec z Institute for the Future oraz projektantka gier, która opowiada się za wykorzystaniem technologii mobilnych do utrwalania pozytywnych postaw, cytowana w książce Tima Ferrissa „Narzędzia tytanów” – gry takie jak Tetris, Candy Crush Saga lub Bejeweld mogą działać na nas terapeutycznie, niwelować objawy stresu pourazowego i pomagać zasnąć. Jak się okazuje, mamy wybierają właśnie przede wszystkim łamigłówki, gry słowne, strategie, karcianki i gry przygodowe.

Jak reklamy w mobile gamingu działają na mamy?

Zgodnie z raportem AdColony „Mobile Gamers Mothers” po obejrzeniu reklamy na smartfonie mamy gamerki często czytają recenzje produktu (42 proc.), wyszukują produkt w wyszukiwarkach internetowych (38 proc.) i odwiedzają stronę marki (37 proc.). Co trzecia badana po obejrzeniu reklamy nierzadko w nią klika lub też opowiada znajomym o reklamowanym produkcie (26 proc.).

A co zwiększyłoby intencje zakupowe mam zaraz po obejrzeniu reklamy na smartfonie? Blisko 45 proc. respondentek twierdzi, że chętniej kupiłoby produkt, który byłby dla nich istotny. Prawie 34 proc. matek kupiłoby produkt bezpośrednio poprzez reklamę mobilną, jeżeli byłby on w promocji. Natomiast, dla 33 proc. mam ważne jest również, żeby reklama była odpowiednio angażująca.

W Polsce kobiety stanowią 52 proc. społeczności wśród moblie gamerów. W Europie blisko 7 na 10 użytkowników gier mobilnych to panie. Część z nich to mamy. Warto więc, by marketerzy dobrze przyjrzeli się tej grupie potencjalnych odbiorców. Co trzecia matka wymaga od reklamy, by ta była odpowiednio angażująca. Wierzymy, że przy odpowiedniej strategii i interaktywnych, absorbujących formatach, brandy są w stanie zyskać zainteresowanie tej rosnącej społeczności i przewagę nad konkurencją.

Michał Giera, Mobiem Polska

Reklamy mobilne – najlepsze angażujące kreacje

Mobile advertising w grach uzyskuje wysoką akceptowalność przez użytkowników, ponieważ pozwala im często cieszyć się dodatkowymi bonusami podczas sesji. Widoczność reklam sięga nawet 99 proc. Gdy dodamy do tego interesujące, interaktywne i angażujące kreacje, obserwujemy nie lada sukcesy. Poniżej przedstawiamy kilka ciekawych reklam:

skuteczna reklama mobilna
Kaszka Nestlé Kids MENA – skuteczna reklama mobilna/Źródło: Mobiem Polska

Głównym celem kampanii było pokazanie mamom w jaki sposób kaszka Cerealc pomaga dzieciom rozwijać smaki podczas odstawiania mleka matki. Przy użyciu technologii Aurora™ HD Video, uzyskano ponad 545 tysięcy wyświetleń reklamy przy 96 proc. wskaźniku unikalnych, pełnych wyświetleń. Co więcej, dzięki kreatywnym, interaktywnym opcjom w reklamie, publiczność wykazała niebagatelny wynik zaangażowania, który wyniósł 217,75 proc. Grupa, do której dotarła reklama mogła w nią klikać, oraz przytrzymywać i przeciągać poszczególne elementy, dzięki czemu w angażujący sposób poznawała skład produktu.

edukacja w mobile marketingu
Dettol Covid-19 – edukacja w mobile marketingu/Źródło: Mobiem Polska

Kampania marketingowo-edukacyjna, która miała na celu przeciwdziałanie szerzeniu dezinformacji w RPA w związku z COVID-19. Reklama zakładała walkę z koronawirusowymi mitami. Użyto w niej interaktywnej opcji „Wipe Away” („Zetrzyj”), dzięki której odbiorcy czyścili swój pozornie brudny wyświetlacz z zarazków za pomocą mydła Dettol. Następnie, oglądający reklamę mogli zagrać w quiz, który dementował fałszywe informacje, jak na przykład to, że dzieci nie mogą zarazić się koronawirusem. Reklama wyświetlona została 234 tysiące razy uzyskując 92 proc. pełnych odtworzeń i 22,1-procentowy wskaźnik zaangażowania.


Źródło: Mobiem Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

YouTube Works – przedłużenie zgłoszeń do 19 września

YouTube-Works

Termin zgłoszeń do pierwszej polskiej edycji konkursu YouTube Works Awards zostaje przedłużony do północy 19 września br.

YouTube Works Awards to konkurs organizowany przez Google w partnerstwie z Kantarem – wyłoni on najefektywniejsze i najbardziej kreatywne polskie kampanie na platformie YouTube wyświetlane od 1 stycznia 2020 r. do 30 czerwca 2021 r. Do udziału zaproszone są agencje marketingowe, mediowe, kreatywne, a także marketerzy i niezależni twórcy, w tym youtuberzy. 

 

Udział w konkursie jest bezpłatny, a prosty formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie konkursu: https://yt.be/workspl


Źródło: YouTube Works

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pandemiczni zwycięzcy, reklama internetowa doceniona jak nigdy wcześniej [BADANIE]

pandemiczni zwycięzcy - reklama online

Sektor reklamy online z tęsknotą wracać będzie do 2020 roku. Promocja w sieci była bazą sukcesu przedsiębiorców w trudnym dla wielu pandemiczny czasie. Co trzeci z nich nie ma wątpliwości: to reklama online stoi za osiągniętymi przez nich sukcesami, wynika z badania The CMO Survey 2021.

Niewiele jest firm, które nie odczuły na własnej skórze skutków pandemii. Jeszcze mniej jest takich, które mogą powiedzieć, że w trudnych czasach wiodło im się lepiej. Do tych drugich z pewnością możemy zaliczyć sektor reklamy online.

Zmienił się model pracy, konsumpcji treści, a także to, w jaki sposób realizujemy potrzeby zakupowe. Uzależniliśmy się od sieci. Nic dziwnego, że wraz z nowymi nawykami, firmy musiały zmienić swoje sposoby komunikacji z odbiorcami i mocno postawiły na rozwiązania e-commerce.

Michał Chlewiński, współtwórca Linkhouse – popularnej platformy do content marketingu i link buildingu

Natomiast w badaniu zrealizowanym przez Harris Poll i OpenX, zatytułowanym „The New Normal: Marketing in 2020 and Beyond” wykazano, że trzech na czterech marketerów wprowadziło podczas pandemii zmiany w strategii komunikacyjnej, które zamierzają utrzymać przez dłuższy czas.

Antidotum na COVID

Z opublikowanego w lutym raporcie The CMO Survey wynika, że to marketing cyfrowy walnie przyczynił się do wyników, jakie osiągnęły firmy w ciągu minionego roku. Twórcy badania, m.in. firma doradcza Deloitte, skontaktowali się z blisko trzema tysiącami marketerów, których poprosili o ocenę w jakim stopniu w 2020 marketing cyfrowy wpłynął na wyniki ich przedsiębiorstw. Ankietowani odpowiadali w skali od 1 do 7.
Najwięcej osób (32,5%), wskazało na najwyższą wartość. Mediana zaś wyniosła 5,5, co skłania do wniosku, że marketerzy regularnie wykorzystują taktyki marketingu cyfrowego i dostrzegają zależność między wydatkami na promocję, a kondycją firmy. Nie powinien więc dziwić fakt, że w pandemicznym 2020 roku blisko trzech na czterech (72%) ankietowanych twierdzi, że rola marketingu zyskała na znaczeniu.

Respondenci zostali również poproszeni o ocenę wiedzy i umiejętności w zakresie marketingu cyfrowego w swojej firmie (w skali od 1 do 10). Średnio, ankietowani ocenili swoje zespoły na 6.6, co było znacznie wyższą notą niż zeszłoroczna średnia 5,2.

Rzeczywiście możemy zauważyć wzrost świadomości tego, że tworząc treści sprzedażowe firmy zwracają już uwagę na SEO, kampanie banerowe, czy potrzebę tworzenia artykułów sponsorowanych bądź umieszczania w już gotowych tekstach linków. Content marketing daje nam sporo narzędzi, żeby zdobyć potencjalnych klientów. Warto pamiętać, że firmy są dziś bardziej wiarygodne od mediów czy rządów, więc rzetelnie i ciekawie stworzona treść zwiększa naszą konkurencyjność.

Michał Chlewiński, współtwórca Linkhouse

Pandemia COVID-19 zmieniła preferencje marketerów. Co drugi (56%) z respondentów ankiety Harris Poll i OpenX deklaruje, że nawet po jej zakończeniu, zachowa nowe “pandemiczne” nawyki i nie przestanie koncentrować się na kanałach cyfrowych, natomiast około połowa (46%) ankietowanych zapowiada, że utrzyma zmiany, które wprowadzili w swoim media mixie, czyli strategii wykorzystywanych kanałów komunikacji marketingowej.

Biznes jest coraz bardziej skupiony na działaniach reklamowych w sieci, do których chętnie wykorzystuje sztuczną inteligencję i wielkie zbiory danych. Powierzchnie reklamowe można nabywać przy użyciu narzędzi do automatyzacji, co pozytywnie wpłynie na efektywność każdej wydanej złotówki. Nie dotyczy to wyłącznie klasycznej reklamy typu display. Coraz większą popularnością cieszą się platformy marketingowe do dystrybucji treści, które również stają się coraz bardziej zaawansowane technologicznie.

Michał Chlewiński, współtwórca Linkhouse

Ekspert dodaje, że firmy będą musiały opracować taką strategię, która w sposób trwały podniesienie kompetencje cyfrowe i zwiększy udział nowoczesnych technologii na szeroką skalę, również w zakresie komunikacji.

Jest przecież o co walczyć, jak wynika z marcowych badań firmy doradczej PWC w ciągu ostatnich 12 miesięcy, już cztery na dziesięć osób przynajmniej raz w tygodniu zamówiło coś z sieci, wykorzystując do tego celu np. smartfona czy tablet.


Źródło: Linkhouse

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czołowe agencje marketingowe, dom mediowy i agencja badawcza tworzą Instytut Inbound Marketingu

Instytut Inbound Marketingu

Na początek dzielą się wynikami badania świadomości inbound marketingu wśród polskich marketerów.

Jak wskazują badania, poziom znajomości inbound marketingu wśród polskich marketerów jest na bardzo niskim poziomie. By to zmienić, kilka firm z branży marketingowej, w tym LoveBrands Group (LoveBrands Relations, LoveBrands Events, LoveBrands Digital, LoveBrands Medical), Grupa AdNext (Mastermind, Optimise, Scoop, PushAd) i agencja badawcza SW Research, wsparte przez Międzynarodową Sieć Niezależnych Agencji Marketingowych 3AW Network, stworzyły Instytut Inbound Marketingu. Podmiot ten pełnić będzie funkcję think tanku i ośrodka wymiany doświadczeń w zakresie wykorzystania narzędzi inbound marketingowych w praktyce. Formuła nowego podmiotu pozostaje otwarta, co oznacza, że każdy może skorzystać z wiedzy ekspertów i podnieść swoje kompetencje zawodowe za pośrednictwem strony instytutinboundmarketing.pl lub materiałów edukacyjnych, case studies, wyników badań i innych publikacji udostępnianych na profilach społecznościowych Instytutu na Facebooku i LinkedIn. Pierwszym działaniem w tym zakresie był półtoragodzinny webinar zatytułowany „Inbound marketing w 2021!”, który można bezpłatnie obejrzeć na kanale YouTube Instytutu Inbound Marketingu. Poprowadził go Marcin Olkowicz z SAR.

Efektywna biznesowo i atrakcyjna kampania marketingowa to Święty Graal każdego marketingowca. Czy dziś również powinna się ona opierać na narzędziach outbound marketingowych np. wysokobudżetowych reklamach? Według założycieli Instytutu Inbound Marketingu coraz częściej nie. Budżety marketingowe warto bowiem lokować tam, gdzie przyniosą najlepsze efekty biznesowe, a komunikację kształtować tak, by raczej przyciągać konkretne osoby, które potrzebują naszych usług czy produktów, a nie docierać szeroko-zasięgowo i nie zawsze efektywnie.

Inbound Marketing to sposób planowania działań komunikacyjnych, który pozwala wybić się w chaosie komunikatów reklamowych i marketingowych i zbudować z odbiorcami relację opartą na dialogu i zaufaniu. Dziś tylko taka relacja ma szansę przekształcić lead w klienta, a klienta w ambasadora marki.

Dorota Bieniek Kaska, Prezes LoveBrands Group, czyli pomysłodawcy stworzenia Instytutu Inbound Marketingu

To z opinii konsumentów, tych wyrażanych w mediach społecznościowych lub w opiniach Google, marki czerpią swoją siłę. Wierny ambasador marki to dziś także najlepsza linia obrony przed kryzysami, o które coraz łatwiej, bo informacje, zwłaszcza te złe, roznoszą się wyjątkowo łatwo.

Joanna Niemiec, Wice Prezes LoveBrands Group, która z ramienia agencji odpowiada za koordynację prac Instytutu Inbound Marketingu

Inbound marketing zakłada, że warto docierać do tych, którzy rzeczywiście mogą być zainteresowani tym, co mamy do zaoferowania. Według Leszka Chudka, Head of Automated Ad Buying, Mastermind, idealnym narzędziem inbound marketingowym jest wyszukiwarka Google.

Mając możliwość zdefiniowania, na jakie hasła ma się wyświetlać nasza reklama, zyskujemy możliwość dotarcia do właściwych osób, które rzeczywiście w danym momencie poszukują naszych usług lub produktów. Takich możliwości nie dają narzędzia outbound marketingowe.

Leszek Chudek, Head of Automated Ad Buying, Mastermind

Inbound Marketing pozwala nam także mocno spersonalizować przekaz, o czym podczas tego samego webinarium mówiła Martyna Peryt-Majchrzak, Client Service Director w Optimise.

W inny sposób należy rozmawiać z klientem, który już zna naszą markę i waha się, czy skorzystać z jej usługi, a inaczej z kimś, kto nas jeszcze w ogóle nie zna. Wykorzystując narzędzia inbound marketingowe, możemy uzyskać informację, z kim mamy do czynienia, a komunikat dostosować odpowiednio do odbiorcy .

Martyna Peryt-Majchrzak, Client Service Director w Optimise

Niestety, jak wskazują badania zrealizowane przez agencję SW Research, choć wielu marketerów, czasem nieświadomie, korzysta z narzędzi inbound marketingowych, to brakuje im wiedzy, która pozwoliłaby maksymalizować efektywność takich działań poprzez ich integracje w ramach spójnych strategii. Co piąty badany nigdy nie spotkał się z tym terminem, a blisko 1/3 badanych twierdzi, że nie zna tej strategii lub wie o niej mało.

Świadomość inbound marketingu jest wyraźnie niższa w mikro i małych firmach, w porównaniu do przedsiębiorstw średniej wielkości i korporacji. Co ciekawe, odwrotna zależność obserwowana jest w przypadku deklaracji stosowania tej strategii w praktyce. Może to oznaczać, że narzędzia inbound marketingowe przyswoiły sobie bardziej mikro i małe firmy, podczas gdy dla firm średnich i dużych nadal mogą być one niewykorzystanym potencjałem.

Piotr Zimolzak, Wiceprezes Zarządu SW Research

Instytyt Inbound Marketingu

Popularność narzędzi inbound marketingowych w świetle badań

SW Research zbadało także, które konkretnie z narzędzi inbound marketingu cieszą się największą popularnością wśród polskich marketerów. Okazuje się, że zdecydowanie najpopularniejsze są strony www (80 proc.). Dwie trzecie marketerów (66 proc.) wymienia newslettery i mailingi, a 6 na 10 (60 proc.) wskazuje optymalizację SEM/SEO. Z kolei wśród trzech najmniej rozpowszechnionych narzędzi inbound marketingowych znalazły się: ambush marketing (4 proc.), content hub (7 proc.) oraz działania oparte na grywalizacji (12 proc.).

Wraz ze wzrostem firmy rośnie średnia liczba wykorzystywanych narzędzi (wśród firm do 10 pracowników jest to ok. 7 narzędzi, podczas gdy korporacje deklarują stosowanie powyżej 12). Najmniejsi gracze starają się budować komunikację najczęściej w oparciu o własne zasoby: serwisy www, blogi, vlogi, podcasty oraz webinary. Z kolei większe przedsiębiorstwa chętniej inwestują zasoby w wysokobudżetowo działania, np. budowanie społeczności wokół marki online i offline, mediowe kampanie zasięgowe, aplikacje mobilne, konkursy. Z drugiej strony należy również podkreślić relatywnie wysoką aktywność korporacji, jeżeli chodzi o pozostałe działania „contentowe”, tj. optymalizacja SEM/SEO, Content Marketing czy newslettery i mailingi.

Z myślą o polskich marketerach, którzy jeszcze nie wykorzystują w pełni potencjału inbound marketingu, powstał Instytut Inbound Marketingu – platforma wymiany doświadczeń i wiedzy, miejsce publikacji opinii i najciekawszych case studies egzemplifikujących, jak w praktyce sprawdzają się te narzędzia oraz jak je ze sobą łączyć w spójne strategie, aby się wzajemnie wspierały.

Zgodnie z duchem inbound marketingu, tym wszystkim będziemy się dzielić w kanałach społecznościowych Instytutu Inbound Marketingu na Facebooku oraz na LinkedIn. To tu także zachęcać będziemy do dyskusji, bo dziś tylko dialog jest drogą do efektywnej komunikacji.

Natalia Skrzypek, Head of LoveBrands Digital

Instytut Inbound Marketingu

Instytut Inbound Marketingu to podmiot powołany do życia w celu dzielenia się wiedzą oraz popularyzacji idei lnbound Marketingu. Jego założycielami są firmy LoveBrands Group (LoveBrands Relations, LoveBrands Events, LoveBrands Digital, LoveBrands Medical), Grupa AdNext (Mastermind, Optimise, Scoop, PushAd) i agencja badawcza SW Research. W ramach wspólnej inicjatywy postanowiły wspierać rozwój polskiego marketingu zwiększając wiedzę marketerów zarówno po stronie firm, jak i agencji. Działalność Instytutu wspierają także eksperci z Międzynarodowej Sieci Niezależnych Agencji Marketingowych 3AW Network.

Założyciele Instytutu

LoveBrands Group to grupa strategicznej komunikacji zintegrowanej, która oferuje swoim klientom kompleksową obsługę, w oparciu o specjalistyczne linie biznesowe: LoveBrands Relations (zintegrowane strategie komunikacyjne oparte na narzędziach inbound marketingowych, w tym Kreacja, PR, Influencer Marketing i BTL ), LoveBrands Events (kompleksowa obsługa Klienta pod względem wydarzeń), LoveBrands Digital (strategie komunikacyjne oparte na narzędziach digitalowych i mediach społecznościowych oraz własne studia audio-video dedykowane działaniom content marketingowym) i LoveBrands Medical (obsługa klientów z sektora zdrowia, farmacji i life science). LoveBrands Group jest członkiem SKM SAR oraz globalnej sieci agencji strategicznej komunikacji zintegrowanej 3AW Network.

Grupa AdNext działa na rynku od 2009 roku. Brała aktywny udział w transformacji cyfrowej rynku mediów, współtworząc m. in. największą polską sieć brokerską oraz pierwszą sieć reklamy internetowej. Dziś tworzy ekosystem spółek marketingowych i technologicznych zatrudniających wykwalifikowanych specjalistów z różnych dziedzin marketingu: Mastermind (dom mediowy oferujący strategie mediowe i zakup mediów), Optimise (oferująca działania dot. marketplace’ów performance marketing, czyli marketing efektywnościowy oparty na inteligentnych reklamach optymalizowanych pod efekt i własnej sieci afiliacyjnej), Scoop (agencja content marketingowa obejmująca swoimi działaniami działania contentowe, SEO oraz publikacje w prasie specjalistycznej i branżowej, bazująca na własnych narzędziach: Panel SCOOP oraz NextClick), PushAd (oferująca klientom narzędzie do budowania bazy potencjalnych klientów za pośrednictwem powiadomień push) oraz Baby Boomers (pomaga markom i firmom nawiązać kontakt ze starszymi konsumentami, specjalizując się w silver marketingu kierowanym do pokolenia 50+).

Agencja SW Research: Agencja badawcza to lider badań online na polskim rynku. Działając od 2011 roku oferuje nie tylko usługi badawcze w obszarze badań ad-hoc, badań trackingowych, omnibusowych, jakościowych czy badań UX, ale także doradztwo w zakresie planowanych badań w segmentach B2B, B2C oraz C2C.


Źródło: Instytut Inbound Marketingu

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Badanie poziomu świadomości na temat strategii marketingowej wśród przedstawicieli biznesu [RAPORT]

BUZZcentre

Strategia marketingowa determinuje wiele działań firmy. Jest drogowskazem dla managerów, odgrywa kluczową rolę w prowadzeniu biznesu, a jej brak ma negatywny wpływ na rozwój przedsiębiorstwa. Wyniki ogólnopolskiego badania strategii marketingowych w firmach – wpływ strategii marketingowej na biznes, przeprowadzonego przez agencję marketingową BUZZcenter, pokazują jasno jak wygląda to w organizacjach działających na terenie naszego kraju.

Decydenci czy członkowie zarządu powinni mieć świadomość, że strategia jest podstawowym narzędziem do rozwoju biznesu. Z badania jasno jednak wynika, że wiele firm w Polsce, zarówno mikroprzedsiębiorstw, firm z sektora MŚP, a nawet dużych korporacji, nie posiada strategii marketingowej. Dodatkowo przedstawiciele firm często mylą strategię z planem marketingowym. Prowadzone badanie pokazało wyzwania, z którymi mierzą się przedsiębiorstwa. Brak wiedzy czy doświadczonego personelu to tylko nieliczne powody braku strategii, a co za tym idzie nieefektywnych działań.

Wyniki badania pokazują, że 54% firm posiada strategię marketingową, natomiast aż 43% nie ma takiego dokumentu. Co więcej, połowa badanych nie rozróżnia strategii od planu marketingowego, choć są to dwie zupełnie inne rzeczy. Istnieje również korelacja między wielkością firmy, częstotliwością posiadania strategii oraz jej kosztem – większe byty znacznie częściej posiadają udokumentowaną strategię, a koszt jej przygotowania jest wyższy, niż w przypadku mniejszych przedsiębiorstw. Respondenci często pomijają kluczowe elementy strategii marketingowej, przez co można sądzić, że część z tych dokumentów nie jest do końca poprawna. Widać, że decydenci skupiają się na grupach docelowych i personach, a bardzo często pomijają podstawy, jak np. analiza makroekonomiczna. Problemem jest także brak świadomości większości działów, które nie otrzymują dostępu do strategii lub nie wiedzą o jej istnieniu.

To może powodować komplikacje i brak spójności w przekazie na zewnątrz. Pocieszać może fakt, że czterech na pięciu badanych zauważa istotność badań marketingowych, których analiza dostarcza obiektywnych i rzetelnych informacji. Z drugiej strony niepokoi, że prawie połowa firm działa na bieżąco lub w ogóle nie planuje działań marketingowych z wyprzedzeniem. To może powodować między innymi, że wydatki na działania są wyższe, a ich skuteczność jest niższa. Tu również jest zauważalna korelacja z wielkością firmy i najczęściej „na żywioł” idą małe przedsiębiorstwa.

Podczas badania zwróciliśmy uwagę na kluczowy aspekt. 26% respondentów wskazuje, że mają za mały budżet marketingowy. Dobrze wiemy, że budżet zawsze jest za mały, to zrozumiałe.

Niestety zarówno w wynikach z ankiet, jak i podczas pogłębionych wywiadów okazało się, że działania marketingowe często nie są mierzone i analizowane. Nie dziwi więc, że działania mogą być nieefektywne i kosztowne. Wszystko zaczyna się podczas pracy nad strategią, właśnie wtedy analizujemy otoczenie, weryfikujemy możliwości, ustalamy pozycjonowanie marki i na bazie tego ustalamy cele, plan działania oraz czynniki sukcesu. Jest to oczywiście duże uproszczenie, ponieważ temat jest bardzo obszerny. Strategia marketingowa stała się modna jako hasło, ale by ją profesjonalnie zbudować niezbędna jest wiedza i zaangażowanie pracowników różnych działów, nie tylko dyrektora marketingu czy prezesa.

Kamila Kierzek-Mechło, Dyrektor Zarządzający agencją 

Przygotowany na podstawie badania raport został podzielony na kilka kluczowych aspektów, jak budżet marketingowy, audyt czy sama wiedza na temat strategii. W badaniu analizowaliśmy wyniki również pod względem wielkości firmy: mikroprzedsiębiorstwa, firmy z sektora MŚP oraz dużych organizacji, które zatrudniają powyżej 250. pracowników. Strategia jest elementem, który powinien być obecny w każdym przedsiębiorstwie.

Dane z raportu przedstawiają ciekawe wyniki, natomiast zagłębienie się w podział na wielkość firm tworzy pełną układankę. Widzimy zależności pomiędzy mikro-, małą i średnią firmą, a korporacją w ujęciu decyzyjności, świadomości oraz możliwości. Pytaliśmy przedstawicieli biznesu, marketerów, właścicieli i członków zarządów o tematy, które nie zawsze pokazują ich firmy jako wzór do naśladowania.

Tym bardziej cieszy, że respondenci udzielali szczerych odpowiedzi podczas badania i wywiadów pogłębionych. Rozumieją, że dzieląc się wiedzą i czerpiąc inspiracje ich biznesy nie pozostaną w tyle. Musimy pamiętać, że za nami ciężki rok podczas którego wiele firm z dnia na dzień musiało się przebranżowić i często przejść przyśpieszony proces transformacji digitalowej. Nie wiemy jaka przyszłość ekonomiczna i gospodarcza nas czeka. Z tego powodu inwestycja w strategię marketingową wydaje się dobrym posunięciem, by ten biznes poukładać.

Radosław Mechło, Dyrektor Operacyjny BUZZcenter

Ogólnopolskie badanie strategii marketingowych w firmach – wpływ strategii marketingowej na biznes przeprowadzono metodą ilościową oraz jakościową na przełomie kwietnia i maja 2021 roku. Pomiar ilościowy zrealizowano metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 157 osób z grupy docelowej. W badaniu jakościowym zrealizowano 15 pogłębionych wywiadów indywidualnych.

pobierz pełny raport


Źródło: BUZZcenter

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ad World Masters ogłasza listę marketerów i marek roku

Ad World Masters

AdWorldMasters.com, platforma łącząca 11 000 agencji w 160 krajach z marketerami, opublikował listę najlepszych marketerów i marek na całym świecie. MOTYs i BOTYs, odpowiednio, „Marketers Of The Year” i „Brands Of The Year”, to wyróżnienie nagradzanie do 5 marketerów i 5 marek na kraj.

Współpracownicy z branży mieli szansę nominować do tytułu marki i marketerów, a panel analityków z firmy wybrał marki i marketerów którzy otrzymają wyróżnienia.

Historia celebrowania branży kreatywnej: Ad World Masters wykorzystywał swoje dane i unikalną technologię, aby nagradzać agencje na podstawie ich wyniku agencji – miernika od 0 do 10 oceniającego potencjał agencji – obliczanego przez algorytmy AI, biorąc pod uwagę 160 punktów danych dla każdej agencji.

Dowiedz się więcej o konkursie Agencja Roku

Jeśli chodzi o MOTY i BOTY, ostateczna lista obejmuje osoby i marki z 59 krajów. Łączna liczba to 139 marketerów i 186 marek. Lista marketerów nagradza różnorodnych marketerów i działaczy o różnych horyzontach, mieszankę wpływowych i karierowiczów. Nagrodzone marki są zazwyczaj markami konsumenckimi i reprezentują różne typy, od marek regionalnych po młode firmy technologiczne i marki globalne.

Jednym z bardziej interesujących odkryć, jakie możemy wyciągnąć z nominacji, było to, że ujawnia on silną „glokalną” dynamikę w grze o wschodzące marki i talenty w branży.

Thomas Lavernhe, dyrektor generalny i współzałożyciel Ad World Masters

Lista zwycięzców uporządkowana jest według krajów, dostępna na stronie Ad World Masters. Marketers and Brands of the Year – MOTY & BOTY Summary.

Marketerzy i marki roku w Polsce

Celem marketingu jest pomoc markom i firmom w uzyskaniu większej widoczności i zmobilizowaniu odbiorców do podjęcia działań. Konkurs ma na celu nagrodzenie pretendentów i wiodących marek, które pchają branżę do przodu.

Panel postanowił nagrodzić marki i profesjonalistów z całego świata. Opublikowano listę dla 59 krajów. Konkurs rzuca światło na specyfikę rynków lokalnych i regionalnych, a jury i metodologia selekcji skupiają się nie tylko na liderach, ale także na wykonawcach – ludziach zaangażowanych w pracę firm i ich marek, oraz zespołach z doświadczeniem w pracy na tych rynkach.

Ludzie nominowani do nagrody MOTY:

  • Darek Maciołek – BNP Paribas
  • Izabela Skonieczna – Free Now
  • Murat Yatağan – Brainly

Marki nominowane do nagrody BOTY:

  • Żywiec
  • Żabka
  • Tymbark
  • OLX
  • 3M

Polska ma dynamiczną i rozwijającą się branżę reklamową. Po Rosji ma drugie co do wielkości wydatki na reklamę w Europie Środkowo-Wschodniej. Telewizja to chyba najbardziej wpływowe medium w Polsce. Reklama radiowa, kinowa i zewnętrzna stale zajmują niewielką, ale godną uwagi część rynku, podczas gdy udział reklamy w prasie znacznie się zmniejszył. Sektor reklamy telewizyjnej radzi sobie dobrze – zarówno przychody, jak i wydatki nadal rosną, pomimo coraz większej konkurencji ze strony internetu. W Polsce wpływy z reklam wyniosły 2,16 mld zł w styczniu 2021 r.


Źródło: Ad World Masters

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

5 powodów, dla których już nigdy nie rozpoczniesz działań marketingowych bez briefu

50% działań marketingowych nie zaczyna sie od briefu

Z tego artykułu dowiesz się:  – dlaczego posiadanie briefu to podstawa rozpoczęcia działań marketingowych, – co tak naprawdę stoi za stworzeniem tego dokumentu, – jakie elementy, powinny się znajdować w briefie, – co może się stać, jeśli rozpoczniesz działania marketingowe bez dobrze opracowanego briefu.

Brief – o co tyle hałasu?

W pracy w marketingu słowo „brief” przewija się wokół nas co najmniej kilka razy dziennie. Dla marketerów to oczywiste, że taki dokument istnieje. Wiadomo, że jest on potrzebny nie tylko w fazie planowania działań marketingowych, ale też w trakcie pracy nad konkretnymi aktywnościami, jak i podczas ich ewaluacji. Ale czy tak naprawdę w swojej pracy podchodzimy rzetelnie do tej kwestii? Czy wiemy jak poprawnie poprowadzić w zespole proces strategiczny, którego efektem jest właśnie odpowiedni brief?

Według badań IPA dotyczącego briefu, aż 98% badanych marketerów uważa, że pisemne i werbalne briefowanie gwarantuje najlepsze efekty ich projektom. W rzeczywistości jednak ponad 50% ustaleń odbywa się tylko werbalnie (ewentualnie z krótkim potwierdzeniem mailowym), co pokazuje, jak bardzo forma pisemna spychana jest na dalszy plan. Spotkania briefiengowe są dobrym podsumowaniem samego briefu, omówieniem jego szczegółów i niejasności. To idealne uzupełnienie, ale nie zamiennik. Tak samo jak e-mail z kilkoma zdaniami wskazówek nie przedstawi wytycznych do p14lanowanych działań marketingowych w sposób odpowiedni i wystarczający.

brief marketingowy

Załóżmy, że chcesz stworzyć kampanię online i stronę dla sklepu internetowego, w którym jesteś specjalistką/specjalistą ds. marketingu. Chcesz zwiększyć sprzedaż, rozpoznawalność marki albo trafić do jak największej liczby odbiorców. Do części działań potrzebujesz pomocy agencji, większość jednak zrobicie wraz z zespołem inhouse. Brzmi całkiem jasno, prawda? Wysyłasz więc maila do kilku agencji, z którymi chciałbyś współpracować. W treści w kilku zdaniach opisujesz, co Twój zespół chce osiągnąć i czekasz, aż agencje wrócą do Ciebie z gotowymi ofertami. Jest już pierwsza odpowiedź! Pada też pytanie: czy posiadają Państwo brief?

Jeżeli na tym etapie był już przygotowany dokument – punkt dla Ciebie! Czytaj artykuł dalej i sprawdź, czy na pewno zawarłeś w nim wszystko, co najważniejsze. Jeśli nie – tym bardziej zostań i przeczytaj artykuł do końca. Dowiesz się, dlaczego dla firmy istotne jest rzetelne przygotowanie briefu. Paradoksalnie – poświęcenie kilku godzin w zespole na procesy strategiczne i stworzenie dobrego briefu zaoszczędzi nie tylko czas, ale też budżet, energię zespołu i wiele więcej!

Zacznijmy jednak od początku – czym jest brief i dlaczego to tak ważne, aby posiadać go przed rozpoczęciem działań marketingowych?

Zapytaliśmy o to kilkoro ekspertów. Mateusz Sobieraj – w branży od 12 lat, prelegent na wielu branżowych konferencjach i autor kilkudziesięciu publikacji marketingowych, CEO adCookie, jednej z najlepiej ocenianych według raportu MMP agencji digital w Polsce odpowiada krótko: „Brief jest esencją procesu strategicznego, który za nim stoi. Zawiera najważniejsze informacje o marce, produkcie, ich wyróżnikach oraz precyzyjnie określone, konkretne cele marketingowe, najlepiej powiązane z biznesowymi”. Natomiast Agata Rybarska, konsultantka biznesowa z ponad 15-letnim doświadczeniem menedżerskim w obszarze marketingu globalnych korporacji, aktywna mentorka biznesu certyfikowana przez European Mentoring & Coaching Council i coach mówi następująco: “Jeśli nie wiesz, czego chcesz, to masz to, czego nie chcesz. Dlatego wymyślono brief. To struktura, która klientowi pozwala usystematyzować – o co mu chodzi, a agencji – zrozumieć po co, dla kogo i jaki jest oczekiwany efekt projektowanych działań”.

Brief to też dokument, w którym powinny znaleźć się wszystkie niezbędne informacje dotyczące marki oraz planowanych aktywności. Powinien zawierać między innymi informacje na temat pozycji produktu na rynku, celów strategicznych i marketingowych, USP brandu, target grupy, czy budżetu, jaki ma być przeznaczony na działania. Czyli wszystko to, co powinien wiedzieć zespół i agencja, zanim zacznie planować działania marketingowe. Etap tworzenia briefu jest niezwykle istotny dla samego marketera, ponieważ to właśnie w tym momencie układa się plan działania i tworzą procesy decyzyjne, które będą realnie wpływały na dalsze efekty.

Marek Gonsior właściciel firmy doradczej Marketers, zajmujący się marketingiem od 17 lat, doceniony m.in. tytułem Dyrektora Marketingu Roku oraz nagrodą w kategorii „Wysoka efektywność – Sales & Marketing Director” dodaje: „Dobry brief zawiera przede wszystkim precyzyjnie opisane zadanie oraz wiedzę niezbędną do jego wykonania. Oczywiście, wiele zależy od danego przypadku, ale w moim przekonaniu w dobrym briefie niezwykle ważne jest znalezienie złotego środka. Z jednej strony powinniśmy wiedzieć, czego chcemy i napisać brief na tyle precyzyjnie, aby uzyskany materiał odpowiadał naszym potrzebom. Z drugiej strony, zapytanie powinno być na tyle otwarte, aby pozwalało wykorzystać potencjał agencji, a nie sprowadzało się do instrukcji wykonania”. Dodatkowo bardzo ważną i nieco przewrotną myśl podsuwa Zuzanna Warowna-Toruńska, właścicielka firmy doradczej Concept Spot, z branżą komunikacji marketingowej związana od 2001 – m.in. na stanowisku dyrektor zarządzającej Grupy Ogilvy w Polsce, współtworzyła kampanie dla takich marek jak Allianz, Decathlon, Philips, czy McDonald’s: „według mnie w briefie nie tyle chodzi o dokument, ile o proces myślowy, którego brief jest zwieńczeniem. Brief to nic innego jak odpowiedź na pytanie, o co mi tak naprawdę chodzi i czy to realizuje cele, które są ustalone”.

5 powodów dla których warto mieć brief

  • Oszczędność czasu – uznajmy, że standardowe, wspomniane na początku artykułu, zapytanie przesłane jest do czterech agencji. Każda z nich będzie potrzebowała doprecyzować cele, grupę docelową i zadania, jakie czekają na specjalistów. Jeśli nie otrzymają briefu, prawdopodobnie prześlą listę pytań, umówią się na telefon lub spotkanie. Czy aby na pewno warto poświęcać na to aż tyle czasu, kiedy można załatwić tę sprawę za pomocą jednego dokumentu? 
  • Szybkość działania – posiadając konkretne i wyczerpujące informacje można rozpocząć pracę o wiele szybciej, nawet w przeciągu kilku dni. 
  • Konkretne wyzwanie to konkretna odpowiedź – jeśli na początku zostaną określone potrzeby, zespół projektowy będzie wiedział jakie działania dobrać, aby osiągnąć zamierzony cel. 
  • Mierzalny efekt – konkretny cel daje nam konkretne efekty, a chyba właśnie o to chodzi? 🙂
  • Uniknięcie działań „po omacku” – nie ma nic gorszego, niż przepalanie budżetu na działania, które w efekcie nie przyniosą odpowiednich rezultatów. Właśnie dlatego potrzebny jest odpowiedni plan!

 

co może się stać kiedy nie ma briefy

Brief jest instrukcją dla specjalistów, dzięki której lepiej zrozumieją wyzwania marketingowe i potrzeby marki lub poznają ją od środka, jeśli współpraca planowana jest z partnerem biznesowym. Jest też niezwykle istotnym dokumentem na końcu projektu, czy też współpracy. Dzięki niemu z łatwością porównasz założone cele z efektami działań, a dzięki temu dowiesz się, czy współpraca przyniosła zamierzony skutek. Warto pamiętać, że brief to najlepsze kryterium oceny propozycji i działań agencji. W pracy przy danym projekcie możemy uwzględnić wiele różnorodnych działań marketingowych. Brief jest po to, aby odpowiednio zweryfikować czy spełniają one określone cele i funkcje. Jeśli brief będzie wypełniony zbyt ogólnikowo – jest szansa, że wskazówki zostaną odebrane niezbyt precyzyjnie. Weźmy dla przykładu grupę docelową. Opisanie jej na przykład tak: „kobiety w wieku od 20 do 55 lat” nie do końca daje ten sam obraz, co wskazanie konkretnych problemów, na jakie odpowiada klientowi produkt, wskazanie customer journey i realne przeanalizowanie tego kim są obecni klienci firmy, a kim miałaby być grupa docelowa. Im konkretniej napisany będzie brief, tym mniejsze ryzyko, że działania zostaną poprowadzone w odmiennym, czy też zbyt ogólnym kierunku, co może skutkować przepaleniem budżetu.

Spytaliśmy o to również naszych ekspertów:

 Nie wiem co gorsze: brak briefu czy jego uzupełnienie „na odczep się”. Brak briefu to niewielka szansa na wygraną, ale zdarza się przecież trafić w totka. Zły brief odbiera nawet tę szansę. Co to znaczy zły brief? To taki, który nie zawiera celu, nie daje tła biznesowego, pobieżnie opisuje (najczęściej tylko demograficznie) grupę docelową, nie daje odpowiedzi na pytanie czym wyróżnia się marka, nie potrafi prosto sprecyzować głównego przekazu kampanii. Kiedy brakuje w briefie konkretu i spójności, dokument staje się bezwartościowy.

Agata Rybarska

Brief się tworzy zarówno z myślą o celach, jak i osobach, które mają go zrozumieć. I też z myślą o samym sobie, bo to właśnie brief jest podstawą do oceny wypracowanych później rozwiązań. 

Zuzanna Warowna-Toruńska

Na rynku co pewien czas słyszy się o nierozstrzygniętych przetargach czy konkursach. Czy jest to wina wyłącznie agencji? Moim zdaniem nie. Jeśli napiszemy brief, który sprowadza się do zdania „pokaż mi coś wow”, to nie powinniśmy liczyć na satysfakcjonującą odpowiedź. Zły brief niesie za sobą złe odpowiedzi. Złe odpowiedzi niosą za sobą nierozstrzygnięte przetargi i konkursy. Te natomiast niosą za sobą niechęć do agencji. Dobry brief jest elementem partnerskiej współpracy, a dobrzy partnerzy są składową naszego sukcesu. Jeśli będziemy pisać złe briefy, bardzo trudno będzie nam korzystać z potencjału, jaki niesie ze sobą współpraca z agencjami

Marek Gonsior

Jeżeli brief na kampanię będzie źle wypełniony lub go zabraknie, to nastąpi cała sekwencja tragicznych w skutkach zdarzeń. Wszystkie strony zmarnują dziesiątki godzin pracując nad działaniami marketingowymi, które dotrą do złej grupy docelowej, będą bazowały na słabym USP (wyróżniku marki), co z kolei przełoży się na gorsze efekty. Cele mogą nie być spójne z celami biznesowymi, albo też zbyt ogólne, przez co ciężko będzie ocenić, czy faktycznie odnieśliśmy sukces, czy nie. Jeżeli celem jest wzrost sprzedaży to pytanie jak duży, przy jakim koszcie, których produktów, w jakim okresie, przy utrzymaniu jakiego ROAS. Dobrze uzupełniony brief jest z kolei świetnym, przemyślanym fundamentem, na którym wszystkie strony mogą budować spójne ze sobą i efektywne działania marketingowe

Mateusz Sobieraj

Skoro znasz już wartość briefu i wiesz jakie skutki może przynieść firmie brak takiego dokumentu, a co za tym idzie procesu myślowego związanego z odpowiednim zaplanowaniem działań marketingowych, to dlaczego tak ciężko o jego stworzenie?

Które elementy briefu według marketerów stanowią największe wyzwanie?

  • Budżet: dlaczego warto go określić na początku? Ponieważ to w dużej mierze od niego zależy jakie działania, rozwiązania i narzędzia będzie można zastosować. Jaką intensywność i skalę działań przyjąć i do jakiego procentu grupy docelowej dotrzeć. Specjalista będzie wiedział, czy pokryć od razu wszystkie elementy ścieżki zakupowej, czy skupić się na jednym albo dwóch głównych obszarach. Planowanie budżetu pokazuje też, jak mają się nasze finanse do wyznaczonego i możliwego do zrealizowania celu.
  • USP (Unique Selling Point): tutaj potrzebne są bardzo konkretne punkty wyróżniające markę/produkt na tle konkurencji. Co więcej, takie, które są ważne dla kupującego i w tej konkretnej kategorii produktowej. W większości przypadków te cechy podawane są zbyt ogólnie. Warto pamiętać, że wyróżniki pt. jakość i innowacyjność same w sobie nic nie mówią. Jeśli stawiasz na jakość – zaznacz w czym konkretnie się przejawia? Czy są to składniki, z których powstaje produkt, jego proces produkcji, a może dożywotnia gwarancja? Jeżeli mówisz „innowacyjność”, to jaką korzyść daje ona użytkownikowi? Może skraca o połowę czas pracy, może ma pięciokrotnie wyższą wydajność niż urządzenia konkurencji?
  • Grupa docelowa: Często bywa ona ogólna lub źle zdefiniowana, ponieważ nie jest opracowana na podstawie konkretnych statystyk i danych, a bardziej z aspiracji i odczucia do kogo chcielibyśmy docierać. Źle dobrana grupa docelowa natomiast może wyrządzić wynikom sporo złego. Warto więc sięgnąć na początku do twardych danych. Skrzyżowanie danych i raportów z Google Analytics, Social Mediów i CRM to punkt wyjścia do określania grupy docelowej. Warto sprawdzić dane demograficzne (takie jak płeć, wiek, czy wykształcenie grupy docelowej), poznać i określić potrzeby klientów, na które może odpowiadać produkt, stworzyć persony. Odpowiedz sobie na pytania jak grupa docelowa konsumuje dany produkt, jakie jest jej customer journey. Ale także, jakie ma obiekcje i co może być tzw. deal breakerem, czyli czymś, co powstrzyma użytkownika przed zakupem? Im dokładniej określisz i opiszesz w briefie grupy docelowe i persony swoich docelowych klientów – tym lepiej dostosowana będzie komunikacja i kierowanie działań promocyjnych.
  • KPI: jaki jest cel planowanych działań? Najczęściej występujące KPI to: „zwiększenie sprzedaży”, „pozyskanie większej liczby zapytań”, „zwiększenie rozpoznawalności marki”. Warto pamiętać jednak o tym, że KPI powinny być przede wszystkim precyzyjnie określone co do wielkości i sposobu ich mierzenia, realności vs budżet i założenia, najlepiej by były powiązane z celem biznesowym całej organizacji. Jakie mogą być więc poprawnie określone KPI? Na przykład: „zwiększyć liczbę wartościowych leadów ze 100 szt. do 150 szt. miesięcznie przy utrzymaniu kosztu pozyskania poniżej 300 zł”. Takie określenie celów już na poziomie briefu skutecznie chroni i nakierowuje na działania. Dzięki dobrze określonym KPI wiesz, co chcesz osiągnąć i projektujesz swoje działania pod wskazane cele.

Dobrze, ale co jeśli nie ma briefu? Czy to dyskwalifikuje planowane czynności? Absolutnie nie, jednak często wydłuża i utrudnia sam proces rozpoczęcia działań. Jak słusznie dodaje Zuzanna Warowna-Toruńska: “jeśli czegoś nie ma na piśmie, to tak naprawdę to nie istnieje.

W takim wypadku warto zastanowić się nad najważniejszymi elementami, określić jak najbardziej szczegółowo te wspomniane powyżej. Szczególnie ważne będzie to wtedy, kiedy planowane działania będą miały zostać przekazane agencji, partnerowi biznesowemu czy innemu zewnętrznemu podwykonawcy.

brief kampanii

Podczas tworzenia briefu warto skupić się na tym, aby był napisany konkretnie i podkreślić to, co dzieje się wewnątrz Twojej firmy, a czego zewnętrzni specjaliści się nie domyślą. Mateusz Sobieraj podkreśla dwa najważniejsze elementy, które powinien posiadać każdy brief:
– „cel marketingowy, który – dobrze i konkretnie określony – powinien być wyraźnie powiązany z celem biznesowym
– „USP marki, które faktycznie ją wyróżnia i faktycznie będzie ważne dla powiązanej grupy docelowej.

Marek Gonsior dodaje, że: „Brief briefowi nierówny i składniki dokumentu powinny różnić się w zależności od zadania. W końcu inny brief będziemy pisać dla agencji kreatywnej, a inny dla domu mediowego. Niemniej, przede wszystkim dobry brief powinien być w miarę możliwości zwięzły i pomijać zagadnienia zupełnie nieistotne dla projektu, aby nie przyćmiły tego, co jest rzeczywiście istotne. Chodzi o to, aby wyczerpać temat, ale nie wyczerpać odbiorcy briefu, którego percepcja też jest ograniczona. Piszmy o marce, jej otoczeniu, zadaniu i kryteriach oceny. Podzielmy się danymi kontaktowymi i zaproponujmy debriefing. Dobry efekt briefingu jest efektem pracy nie tylko agencji, ale również marketera”.

Jeszcze jedna, dodatkowa rada – jeśli planujesz działania z partnerem biznesowym, nie warto obawiać się udzielania informacji o swojej firmie. Zadaniem specjalistów jest pomoc marce w rozwinięciu skrzydeł i rozwiązaniu marketingowych wyzwań. Ograniczaniem dostępu do konkretnych informacji można tylko niepotrzebnie utrudnić pracę specjalistom. Kwestię danych wrażliwych zawsze można rozwiązać poprzez podpisanie NDA.

Podsumowując – brief to niezbędny dokument, który powinien powstać w wyniku procesu planowania działań. Bez niego po prostu trudniej będzie nakierować na odpowiednie działania poświęcone Twojej marce, a po zakończonych działaniach podsumować prace. Pisanie wytycznych w mailach robi się skomplikowane na poziomie ustalania zapytań ofertowych z kilkoma agencjami. Nie zawsze będziesz pamiętać czy każdemu opisałeś swoje wymagania i wytyczne, tak dokładnie jakbyś chciał. Zresztą to po prostu niewygodne, a przecież powinniśmy sobie ułatwiać i usprawniać pracę, prawda? 🙂

Agata Rybarska kwestię wysokiej wagi briefu podsumowuje tak: „W relacji klient – agencja nie potrzeba miłości, ale bez zrozumienia ten związek zazwyczaj kończy się dramatycznie. Podstawą porozumienia, zwłaszcza na początku współpracy, jest precyzyjna komunikacja, którą zapewnia właśnie dobry brief. To jak z nim dalej pracują obie strony, pokazuje czy tej parze będzie się układać”.

Jeśli chcesz zgłębić temat jeszcze bardziej, polecamy poniższe źródła:

 

Razem 🤝 z adCookie i ekspertami postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się tematowi #Briefu. Wspólnie tworząc serię artykułów o istocie tego dokumentu postanowiliśmy pójść o krok dalej i spotkać się z Wami na webinarium już 16 marca o godzinie 10:00!

Czego się dowiesz?

  • poznacie poszczególne elementy briefu oraz wartość tego dokumentu dla siebie i swojej codziennej pracy marketingowej, a także współpracy z agencją
  • poznacie darmowe sposoby i przydatne narzędzia do określenia każdego z elementów briefu,
  • sami odpowiecie na swoje briefowe wyzwanie!

Co najważniejsze – bez Was to wydarzenie się nie odbędzie. Dosłownie! Do stworzenia całości wydarzenia niezbędnymi będą dla nas Wasza wiedza i doświadczenie. Dlatego prosimy o wypełnienie naszej ankiety, która pomoże nam doprecyzować wydarzenie według Waszych potrzeb! 

WYPEŁNIJ ANKIETĘ!

ZAPISZ SIĘ NA WEBINAR! 

 


Eksperci: 

Agata Rybarska

Agata Rybarska – Konsultantka biznesowa z ponad 15-letnim międzynarodowym doświadczeniem menadżerskim w globalnych korporacjach w obszarze marketingu i sprzedaży. Od kilku lat doradza zarządom, szefom firm i ich zespołom jak wprowadzać zmiany w ich firmach, żeby zwiększyć efektywność biznesową, zbudować silną markę i zmaksymalizować sprzedaż. Aktywna mentorka biznesu certyfikowana przez European Mentoring & Coaching Council oraz coach. Współpracuje mentoringowo z menadżerami oraz Fundacją Liderek Biznesu i Siecią Przedsiębiorczych Kobiet.

Zuzanna Warowna-Toruńska

Zuzanna Warowna-Toruńska – właścicielka firmy doradczej Concept Spot. Pracuje z klientami nad strategiami i wspiera w ich wdrożeniu. Doradza w obszarze zarządzania, marketingu i komunikacji, tworzy programy szkoleniowe szyte na miarę oraz rekrutuje specjalistów z obszaru marketingu i komunikacji. Z branżą komunikacji marketingowej jestem związana od 2001– m.in. na stanowisku dyrektor zarządzającej Grupy Ogilvy w Polsce. Współtworzyła kampanie i zarządzała projektami dla takich marek, jak: Allianz, Decathlon, Kompania Piwowarska, Philips, PZU, PKO Bank Polski, McDonald’s, PLL LOT, dla których wspólnie z zespołem wygrywała nagrody kreatywne oraz Effie. Jest jurorką i członkinią komitetu konkursu efektywności komunikacji Effie, prelegentką i szkoleniowcem.

Mateusz Sobieraj

Mateusz Sobieraj – CEO agencji digital adCookie, zdobywcy Golden Arrow za najbardziej innowacyjną kampanię, od czterech lat jednej z najlepiej ocenianych agencji h wg. raportu MMP i najchętniej polecaną agencją w Polsce. W branży od 12 lat. Współpracował z takimi markami, jak Gatta, Marwit, Komputronik, Asus, LC Corp. Prelegent na wielu branżowych konferencjach i autor kilkudziesięciu publikacji marketingowych.

Marek Gonsior

Marek Gonsior – właściciel firmy doradczej Marketers. Doradca marki i niezależny konsultant. Od 17 lat zajmuje się marketingiem. Był odpowiedzialny między innymi za całościową zmianę i implementację strategii marketingowej wiodącej sieci wyposażenia wnętrz, co miało bezpośrednie przełożenie na głębokie zmiany w świadomości i postrzeganiu marki oraz wyniki spółki. Jego dorobek został doceniony m.in. tytułem Dyrektora Marketingu Roku oraz nagrodą w kategorii „Wysoka efektywność – Sales & Marketing Director” w tym samym konkursie. Jest prelegentem prestiżowych konferencji branżowych (m.in. I Love Marketing, Marketing Progress, Golden Marketing Conference) i autorem tekstów z zakresu szeroko rozumianego marketingu. Dzisiaj, jako freelancer, dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. Współpracuje z decydentami, zarządami i właścicielami spółek, działami marketingu, indywidualnymi przedsiębiorcami oraz agencjami reklamowymi, doradzając z zakresu szeroko rozumianego marketingu i sprzedaży.

Autorka: 

Alina Tokarska

Alina Tokarska – Business Development Specialist w adCookie, gdzie współtworzy dział New Business. Z marketingiem związana od ponad czterech lat, jest jedną z organizatorek wrocławskich Czwartków Social Media. Zajmowała się social mediami, contentem i działaniami PR dla marek beauty, biżuterii, branży turystycznej oraz gastronomii.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#KiszlukRozmawia 21 – Robert Nowakowski, Spencer Stuart

Kiszluk rozmawia Robert Nowakowski

Grzegorz Kiszluk rozmawia z Robertem Nowakowskim, Partnerem w Spencer Stuart o konferencji CMO Summit, raporcie CMO 2025, o pozycji marketingu w firmach, o różnicach w kompetencjach marketingowców na przestrzeni czasu, o tym jak pandemia odmieniła struktury i działy marketingu oraz o tym jak stworzyć synergię pracy różnych pokoleń.

 

 

 

 

 

 

 

Grzegorz Kiszluk

SAR MBS by Effie – droga na najwyższe piętro

SAR MBS by Effie

Tradycyjnie pojmowana rola marketera to dziś zdecydowanie za mało, aby realnie wpływać na rozwój biznesu. Dlatego Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, utworzyło MBS by Effie – przestrzeń kształcenia współczesnych marketerów – ludzi ambitnych wiedzących jak przynosić efekty w biznesie i być liderem zmian w organizacji.

Jestem regularnie rozliczana z efektów działań marketingowych – moich i mojego zespołu. Uważam, że dobry marketingowiec powinien działać tak, aby zapewnić biznesowi długotrwały profitowy wzrost. To jest największe i niezmienne od dekad wyzwanie marketingowe. Często jednak my jako fachowcy marketingu nie potrafimy udowodnić efektów swoich działań, ani skutecznie przekonywać zarządu/ innych decydentów do swoich rekomendacji. Dołączyłam do MBS by Effie, bo chcę, aby marketingowcy dostali do rąk narzędzia, dzięki którym będą efektywniej wykonywać swoją pracę i będą potrafili udowodnić w miarodajny sposób wartość dodaną marketingu dla biznesu. 

Iwona Doktorowicz-Dudek, Wiceprezes ds. Marketingu w Kompanii Piwowarskiej, Przewodnicząca Rady Programowej oraz wykładowca SAR MBS by Effie

SAR MBS by Effie jest unikatowym na rynku projektem edukacyjnym, powstałym na ponad 20-letniej historii Effie oraz doświadczeniu najlepszych marketerów w kraju oraz prezesów największych firm, współtworzących kategorię Marketing & Business Solutions. Uczestnicy będą pracować na case study, które ewoluuje w czasie, stawiając – na różnych etapach Programu – kolejne nowe wyzwania i mnożąc wątpliwości. Program zapewnia poznanie, przećwiczenie, opanowanie wiedzy oraz umiejętności związanych z najważniejszymi wyzwaniami „nowego” marketera. Wykładowcami będą wyłącznie praktycy biznesu – wysokiej rangi menadżerowie, prezesi firm, jurorzy konkursu Effie. Wśród nich znajdą się m.in. Katarzyna Milanovic, Dyrektor Generalna w Parfums Christian Dior (Grupa LVMH), Adam Pieńkowski, Dyrektor Generalny, McDonald’s Polska, Agnieszka Kosik, Head of Poland, Facebook, Tomasz Lisewski, Managing Director w The Barrett Group Europe.

Moduły są tak pomyślane, aby konsekwentnie przeprowadzić uczestnika przez 5-stopniowy autorski program rozwojowy, z których każdy uwzględnia kompetencje „twarde” (modele, strategia, analiza) i „miękkie” (praca zespołowa, komunikacja, ludzie, kompetencje). Nie zabraknie także miejsca na pogłębienie obszaru zarządzania marką w czasie kryzysu. Zwieńczeniem programu będzie przygotowanie i obrona pracy dyplomowej.

Aplikacje do programu przyjmowane są 30 września br. Zajęcia ruszają 17 października 2020r.

Więcej na: https://mbs.effie.pl/


Źródło: Informacja prasowa Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF