Jak stosować marketing dotykowy?

Najsilniej pobudzającym zmysłem, bez wątpienia jest dotyk. Jest on swego rodzaju uzupełnieniem wzroku – człowiek widząc przedmiot i mogąc go następnie dotknąć, wchodzi w proces pełniejszego doświadczenia poznawczego. Zasada ta, sprawdza się także w biznesie. Jeśli tylko to możliwe, powinniśmy umożliwić klientom fizyczny kontakt z towarem. Wówczas będzie on mógł poczuć się jego właścicielem, jeszcze przed zakupem. Dlatego też, coraz więcej marek decyduje się na testowe udostępnianie produktów konsumentowi w celu ich wypróbowania oraz dba o ergonomię swoich punktów sprzedaży. Na co zatem zwrócić uwagę, aby zmysł dotyku służył do pozytywnego budowania brandu.

Marketing dotyku stanowi jedno z największych wyzwań, jakie stawia rynek współczesnym punktom sprzedaży oraz wytwórcom dóbr i usług. Główne źródła bodźców dotykowych, które mogą być świadomie kształtowane przez sklep czy też np. lokal usługowy to: kształt i faktura materiałów promocyjnych, ciężar przedmiotów, kształt oraz faktura mebli i wyposażenia, faktura podłóg i ścian. W niektórych przypadkach duży wpływ na zadowolenie Klienta, może mieć również temperatura powietrza i podłóg albo temperatura potraw i napojów podawanych w danym lokalu gastronomicznym.

Bodźce dotykowe oddziałują na skórę klientów. Odczuwane doznania wywołują z kolei sensoryczną
satysfakcję, bądź dyskomfort. Zadaniem marketerów, najważniejsze jest takie kształtowanie otoczenia w punkcie sprzedaży, aby przebywający w nim klienci odczuwali zadowolenie.

– Podstawowe znaczenie w sferze oddziaływania na dotykowe receptory klienta, ma forma przedmiotów, ich ciężar i materiał z którego zostały wykonane. Np. w restauracji duże znaczenie będzie miała waga sztućców lub np. faktura materiału użytego do obicia krzeseł. Coraz częściej ekspozycja towarów jest otwarta i pozwala klientom na „dotykowe rozpoznawanie” artykułów (i nie mówimy tutaj o asortymencie tak oczywistym w tym przypadku jak np. odzież, obuwie czy dywany. Zmysłowe bariery zakupowe usuwane są np. w sklepach oferujących kosmetyki, biżuterię, porcelanę, zabawki czy elektronikę użytkową – mówi Aleksandra Potrykus–Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media.

Doskonałym przykładem udanego udostępnienia ekspozycji produktów Premium są ekspozytory z flagowymi smartfonami w sieciowych sklepach z nowinkami technologicznymi lub u operatorów telefonii komórkowej. Jest to rozwiązanie proste i skuteczne zarazem – telefony są łatwo dostępne, w szerokiej gamie modeli, a jednocześnie dobrze zabezpieczone poprzez „zaczepy” ukryte pod górnym panelem ekspozytora. Możliwość bezpośredniego i przede wszystkim samoobsługowego wyboru, bez udziału sprzedawcy, korzystnie wpływa na komfort procesu decyzyjnego. Obniża również próg wrażliwości na cenę.

Na co marketerzy powinni zwrócić szczególną uwagę w udostępnianiu klientom możliwości poznawania produktów czy usług poprzez zmysł dotyku? Przede wszystkim na to, aby wrażenia te były przyjemne i wywoływały pozytywne reakcje u konsumenta. Efekt ten można osiągnąć poprzez właściwy dobór materiałów, ergonomii kształtów, temperatury oraz wagi, a także designu odwołującego się np. do miękkości.

Z globalnych badań przeprowadzonych przez firmę Mood Media wynika, iż konsumenci znacznie lepiej oceniają produkty, które kojarzą się im z komfortem i bezpieczeństwem. Taki efekt można uzyskać na wiele różnych sposobów.

Prosty i łatwy dostęp do produktu, umieszczonego na półce znajdującej się na odpowiedniej wysokości (w zasięgu ręki), to nic innego jak zapewnienie komfortu klientom. Przestronna, wygodna przymierzalnia w sklepie odzieżowym z odpowiednią liczbą wieszaków wewnątrz oraz miłą w dotyku wykładziną podłogową, to również jeden ze sposobów na „uwiedzenie” klienta. W sklepie z zabawkami mogą to być np. starannie wykończone meble sklepowe, bez ostrych krawędzi i kantów, nawiązujące do bezpieczeństwa i komfortu dzieci i ich rodziców – dodaje Aleksandra Potrykus-Wincza z Mood Media.

Marketing sensoryczny oparty na zmysłach to narzędzie, które pozwala na zbudowanie emocjonalnego logo w umysłach klientów. Każde narzędzie odwołujące się do emocji, wpływa na lepsze zapamiętanie marki. Zaangażowanie wszystkich zmysłów jednocześnie, umożliwia klientom maksymalną interakcję z marką i zbudowanie unikalnego i osobistego doświadczenia, na długo pozostającego w głowie konsumenta.

 

 

***

Mood Media jest światowym liderem w dziedzinie Experience Design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na technologii, Mood Media wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami.

Partnerami biznesowymi Mood Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego. Firma obsługuje ponad 560.000 lokalizacji handlowych w 55 krajach w Ameryce Północnej, Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie i Australii. Ze swoimi multimedialnymi rozwiązaniami, Mood Media dociera do ponad 150 milionów ludzi na co dzień.

Więcej informacji na temat Mood, można znaleźć na: www.moodmedia.com

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus

Czym jest marketing emocji i dlaczego warto go stosować?

marketing emocji

Zmysły pomagają konsumentom podejmować decyzje zakupowe, a marketerom wpływać swoimi działaniami na klientów. Marketing sensoryczny jest najskuteczniejszy wówczas, gdy odwołuje się do wszystkich pięciu zmysłów – im marka jest bardziej multisensoryczna, tym lepiej. Klienci niezwykle cenią sobie dobre relacje z marką. Według badań, aż 2/3 pozytywnych opinii o marce opiera się na podłożu emocjonalnym, a nie racjonalnym. Na co zatem zwrócić uwagę, aby poprzez zmysły, kreować pożądane reakcje emocjonalne wśród klientów?

W artykule znajdują się linki afiliacyjne. Po kliknięciu w nie, zostaniesz przeniesiony na stronę reklamodawcy, gdzie będziesz mógł zapoznać się z konkretną ofertą na produkt lub usługę. Klikając w linki afiliacyjne nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę redakcji brief.pl i naszą niezależność.

Wszystkie zmysły są niezwykle ważne w budowie właściwej percepcji marki, produktu lub usługi. Z uwagi na specyfikę mediów, ponad 3/4 reklam odwołuje się do zmysłu wzroku, a blisko 95% wykorzystuje dodatkowo dźwięk. Aby zmysły klientów zaczęły działać na korzyść marki, należy je najpierw zdiagnozować i przeanalizować, jakiego rodzaju bodźce będą stymulowały je w efektywny sposób.

Zanim zdecydujemy się na projekcję określonego obrazu, dźwięku, zapachu czy też odczucia po fizycznym kontakcie, trzeba się bardzo dobrze zastanowić jakie reakcje chcemy wywoływać i co przez nie osiągnąć z biznesowego i wizerunkowego punktu widzenia. Dzięki temu jesteśmy w stanie wpłynąć na oczekiwane decyzje zakupowe naszych klientów.

Pomocne może okazać się odpowiedzenie sobie na poniższe pytania:

  • Co podczas zakupów dostrzegają i czują nasi klienci oraz jak się zachowują?
  • Jakie bodźce i czynniki to powodują?
  • Jaki jest cel naszych działań?
  • Jakie bodźce należy dodać, aby ten cel osiągnąć?
  • Jaka powinna być siła i częstotliwość projektowanych doznań?

Generalnie, konsument nie jest racjonalny. Pomimo ogromu starań, nie oszuka on swojej natury. Dlaczego? Ponieważ człowiek nie jest w stanie przetworzyć wszystkich bodźców w racjonalny sposób. Według „Thinking, Fast and Slow” – bestsellerowej książki wydanej przez laureata Nagrody Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych Daniela Kahnemana, przeciętny konsument spędza ok. 85% czasu na tzw. autopilocie, prowadzony przez umysł nieświadomy.

A.Potrykus-Wincza MOOD1

To niezwykle istotne aby pamiętać o tym, że konsumenci podczas zakupów często charakteryzują się wręcz irracjonalnością i uwielbiają sytuacje, gdy mogą podjąć decyzję wywołaną impulsem i intuicją. Takie zachowania znacząco upraszczają i skracają procesy zakupowe i wpływają na sprzedaż produktów marki, która potrafi uwieść emocjonalnie swojego klienta. Brak racjonalności to absolutnie nie oznaka głupoty. Wręcz przeciwnie, to pochodna znakomitej adaptacji człowieka do dzisiejszego świata, który zasypuje nas ogromem bodźców każdego dnia.

Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media

Sytuacje w których konsument kieruje się wyłączenie racjonalnym podejściem i wyborem produktu opartym głównie na funkcjonalności, stają się coraz większą rzadkością. Sama użyteczność i praktyczność produktu, już nie wystarczają do budowania silnej marki.  Z pomocą przychodzi system bodźców wywołujących określone reakcje czyli tzw. triggery emocjonalne prowadzące potencjalnego klienta do pozytywnej decyzji zakupowej. Narzędziem do ich stworzenia może być marketing sensoryczny.

Zmysł wzroku

Ważne aby obrazy którymi posługuje się nasza marka, były adekwatne do założeń strategicznych firmy. Mowa tutaj  o identyfikacji wizualnej marki oraz jej brandingu, na poczet których składają się np. grafiki czy też zdjęcia. Aby osiągnąć najlepsze efekty, należy zadbać o detale wizualne, tak aby podświadomie uruchamiały oczekiwane reakcje i wywoływały porządne emocje wśród klientów. Należy unikać chaosu i niespójnych elementów tożsamości wizualnej odbieranej poprzez zmysł wzroku.

Stwórzmy taki obraz naszej marki, aby już na pierwszy rzut oka wszystko było dla potencjalnych klientów jasne i czytelne. Stwórzmy oryginalny ekosystem wizualny, który pozostanie w umysłach klientów na długo. Ogromną rolę ma tutaj cała symbolika marki, taka jak jej logo, kolory, typografia, key Visual, czy też wyświetlane treści multimedialne. Równie ważny jest także design naszych lokali, lub też innych punktów styczności z klientem, np. strona www, media społecznościowe, sposób oklejenia firmowych aut, czy też styl ubioru pracowników.

Aleksandra Potrykus-Wincza

Zmysł słuchu

Słuch jest drugim pod względem marketingowej ważności zmysłem. Warto wykorzystywać go w procesie docierania do uwagi klientów, ponieważ przekazy nabierają wówczas jeszcze większej głębi wyrazu.

Audio branding to bardzo skuteczna droga pozwalająca na tworzenie pozytywnych doświadczeń emocjonalnych, które budują relacje z klientami. Do wypromowania naszej marki w świadomości konsumentów mogą posłużyć nam takie narzędzia dźwiękowe, jak na przykład specjalny dżingiel czy też profesjonalnie dobrana muzyka do tożsamości marki

Zmysł słuchu jest zmysłem bardzo silnym. Wiele marek niedocenia jego potencjału sprzedażowego. Mówi się, że „muzyka łagodzi obyczaje” i dzięki temu ma ogromną moc wprowadzania klientów w dobry nastrój. Przywołuje ona również przyjemne skojarzenia. Zdecydowana większość konsumentów docenia muzykę w sklepie, a często nawet wybór sklepu oraz długość spędzania w nim czasu wiąże ze swoimi upodobaniami odnoście repertuaru. Badania przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison, potwierdziły, że aż 91 proc. respondentów preferuje robienie zakupów w sklepie, gdzie gra muzyka.

Aleksandra Potrykus-Wincza

Zmysł węchu

W wielu przypadkach to właśnie zmysł węchu jest najbardziej motywującym do zakupów. Dużo badań udowodniło, iż głodny konsument wybierający się na zakupy spożywcze, wychodził ze sklepu ze znaczenie bardziej zapełnionym koszykiem, niż ten który nie odczuwał uczucia głodu podczas zakupów. Dzieje się tak m.in. za sprawą coraz popularniejszego aromamarketingu. Sklepy używają dedykowanych aerozoli,  mających na celu wytworzenie wokół marki specjalnej atmosfery, która sprzyja wytworzeniu określonych w strategii marki wrażeń i doświadczeń. Takie praktyki są niezwykle popularne w kawiarniach, czy też sklepach, które rozpylają np. zapach świeżo wypiekanego pieczywa, które potęgują w klientach uczucie chęci zjedzenia lub wypicia czegoś.

Z drugiej strony, aromamarketing może wzbogacić miejsce pracy, zwiększyć komfort psychofizyczny pracowników. Zapachy często opisywane są jako silne narzędzie redukujące subiektywnie odczuwany stres i uczucie przeładowania pracą. Okazuje się, że umiejętnie dobrane olejki mogą zniwelować poziomu stresu. Ponadto zapachy stymulują proces uczenia się i zapamiętywania. Przykładem może być olejek rozmarynu i cytryny.

Aleksandra Potrykus-Wincza

Zmysł dotyku i smaku

Zmysł dotyku w marketingu odrywa ogromną rolę, jednak jego rola często jest traktowana jako trzeciorzędna. Wynika to oczywiście z dominacji wzroku oraz słuchu i zapachu. Dotyk kojarzy się z kontaktem fizycznym w czasie interakcji i wymianą bodźców na poziomie międzyludzkim. Marketing dotykowy może być jednak  z powodzeniem wykorzystywany także do brandingu marki. Możemy wykorzystywać go na przykład do produkcji wyjątkowych materiałów drukowanych takich jak wizytówki, oferty, teczki, opakowania, i temu podobne narzędzia o wyjątkowej strukturze. Marketing ten znajdzie również zastosowanie w przypadku doboru materiałów z jakich robione są nasze produkty, tak aby przy kontakcie fizycznym z potencjalnym klientem uwodziły go swoją powierzchnią lub ergonomią.

Smak w brandingu może być równie pomocny, jednak jest znacznie więcej ograniczeń w jego zastosowaniu, z wyjątkiem dziedzin w których jest on fundamentalny – np. w branży spożywczej czy też gastronomicznej.  Są jednak sposoby, aby marketing smaku wspierał nas w naszym codziennym biznesie.

Możemy jednak zadbać o to, aby odwiedzający nas klient został poczęstowany unikalną mieszkanką kawy, która jest robiona na nasze specjalne zamówienie w palarni. Może to być też herbata relaksująca herbatą czy też innego rodzaju przekąski, które zapewnią moc smakowych wrażeń i wpisywać się będą w tożsamość naszej marki. To są bardzo proste i zarazem bardzo skuteczne sposoby na to, aby zacieśniać naszą biznesową przyjaźń z klientem. Jeśli z kolei bardzo zależy nam na relacji z którymś z kontrahentów, warto zaprosić go na pyszny posiłek do restauracji, aby porozmawiać o interesach.

Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media

***

Mood Media jest światowym liderem w dziedzinie Experience Design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na technologii, Mood wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami.

Partnerami biznesowymi Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego. Firma obsługuje ponad 560.000 lokalizacji handlowych w 55 krajach w Ameryce Północnej, Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie i Australii. Mood dociera do ponad 150 milionów ludzi na co dzień.

Więcej informacji na temat Mood, można znaleźć na: www.moodmedia.com

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus

Jak budować lojalność gości hotelu dzięki zmysłowym wrażeniom

telefony komorkowe

Najważniejszym celem hotelu w obecnych czasach, oprócz przetrwania światowego kryzysu turystycznego oczywiście, jest wyróżnienie się spośród konkurencji. Aby to osiągnąć marka musi projektować wrażenia, które pokochają goście. Wówczas będą oni chcieli do danego miejsca wracać i chętnie podzielą się swoimi doświadczeniami ze znajomymi. Co zrobić, aby hotel zapadł gościom na długo w pamięć? Musi zwiększyć współczynnik optymizmu u klientów, czyli podnieść ich poziom zadowolenia z oferowanych usług. Jak tego dokonać? Z pomocą przychodzi marketingu zmysłów.

Obecnie na świecie swoją działalności prowadzą setki tysięcy hoteli, a liczba ta nie obejmuje nawet rynku wynajmu, oferowanego przez platformy typu VRBO, Airbnb, czy inne start-upy. Zarówno goście biznesowi, jak i podróżujący w celach turystycznych, mają ogromne możliwości zakwaterowania. Dlatego tak ważną kwestią – już od momentu pierwszego kontaktu z gościem – jest kreowanie przez hotelarza miejsca, które przy kolejnej okazji będzie wręcz wyborem oczywistym.

Jak stworzyć pozytywne i niezapomniane doświadczenie dla klientów hotelu? Jednym z najlepszych sposobów jest łączenie się z gośćmi na poziomie emocjonalnym, aby wywołać uczucie przywiązania do marki oraz pokazać, że dany obiekt dba o swoich gości. Jest to szczególnie ważne, jeśli chodzi o klientów podróżujących w interesach. Zapracowani i zmęczeni goście chcą wejść do znajomego miejsca, w którym mogą się zatrzymać, odetchnąć, zrelaksować i od razu wiedzieć, że znajdują się w tej samej przyjaznej przestrzeni, którą znają i nazywają swoją.

Kiedy tworzone przez hotel doświadczenie odwołuje się do pozytywnych emocji gości, staje się ono tym, które goście chcą „posiadać” i powtarzać. Doświadczenie to zamienia się w lojalność, w wyniku której hotel nie jest już tylko lokalizacją, w której przebywał gość, ale miejscem, o którym mówi „tam, gdzie lubię się zatrzymywać”.

Ważne aby wziąć pod uwagę to, co goście hotelowi widzą, słyszą i czują. To właśnie te trzy zmysły wpływają na odbiór naszych przekazów i kierują je bezpośrednio do ich serc. Skuteczne wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań marketingu sensorycznego dla hotelarstwa, może odegrać kluczową rolę w tworzeniu wrażeń wielozmysłowych, które leżą u podstaw trwałej lojalności gości wobec danego obiektu.

Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media

Oto w jaki sposób możemy wykorzystać niektóre z najważniejszych elementów sensorycznych, aby stworzyć pozytywne doświadczenie, które przyciągnie gości raz po raz i zainspiruje ich do dzielenia się z innymi tym, jak bardzo podobało im się podczas pobytu w hotelu:

# 1: Wyjątkowa hotelowa muzyka

Pierwszym sposobem na nawiązanie kontaktu z gośćmi na głębszym poziomie emocjonalnym jest odtwarzanie muzyki, która odpowiada ich gustom i odzwierciedla wyjątkową osobowość marki hotelu. Preferencje muzyczne są kluczowym składnikiem tożsamości brandu, a im lepiej możemy dopasować repertuar pod charakterystykę naszej grupy docelowej, tym bardziej prawdopodobne jest, że nasi goście odczują emocjonalne połączenie z naszą marką i chętnie do nas wrócą przy kolejnej okazji.

Muzyka, którą gramy, nie może być losowa – i nie może to być też np. naszą ulubioną stacja radiowa ani platforma transmisji strumieniowej B2C. Profesjonalnie skrojony repertuar pod konkretną markę wymaga znacznej ilości badań, czasu i specjalistycznej wiedzy. Jeśli zatem nie mamy ani czasu ani wiedzy na ten temat, dobrym pomysłem jest uzyskanie profesjonalnej pomocy od licencjonowanego dostawcy muzyki dla biznesuWarto także uważać na platformy muzyczne, które wykorzystują wyłącznie boty i algorytmy do generowania ścieżek dźwiękowych teoretycznie sprofilowanych pod nasze wymagania. Programy działające wyłącznie na automatycznym pilocie są skłonne do tzw. zejścia z torów. Nie należy powierzać wizerunku marki hotelowej tego typu rozwiązaniom. Specjalistyczne projektowanie i aktywne zarządzanie muzyką zapewnia spójne wrażenia, które są zgodne z wartościami brandu i rezonują z klientami .

Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media

Niezwykle istotne jest dopasowanie repertuaru do pory dnia i ustanowienie określonych stref muzycznych. Rozwiązanie muzyczne powinno dawać możliwość zaplanowania różnych programów na różne pory dnia w poszczególnych strefach obiektu hotelowego. W ten sposób możemy napędzać energię zgodną z porą dnia oraz specyfiką wrażeń, które chcemy stworzyć.

Ponadto, jeśli zarządzamy marką z wieloma lokalizacjami w kraju lub na świecie, niezbędna jest  scentralizowana kontrola muzyki. W takim przypadku mamy pewność, że nasi goście będą mieli takie same wspaniałe wrażenia, bez względu na to, w których obiektach się zatrzymają.

Rozwiązanie muzyczne musi być także niezawodne. Ostatnią rzeczą, jakiej zdecydowanie nie chcemy, są przerwy w transmisji, dziwne dźwięki między utworami lub całkowita cisza spowodowana np. przerwą w połączeniu z Internetem.

# 2: Zobacz sukces dzięki Digital Signage

Większość ludzi jest z natury wzrokowcami i przykłada dużą wagę do aspektów wizualnych. Skuteczne wykorzystanie cyfrowego oznakowania wnętrz budynku czy też wyświetlanie informacji na ścianach wideo, niewątpliwie podniesie komfort gości i poprawi ich wrażenia z pobytu w hotelu. Wpłynie także na wyniki finansowe obiektu – np. ograniczy koszty związane z produkcją i drukiem materiałów informacyjnych. Hotelowe aplikacje oznakowania cyfrowego, są bardziej opłacalne i znacznie wydajniejsze niż ich drukowane odpowiedniki. W przypadku większości rozwiązań można błyskawicznie aktualizować i planować zawartość za pomocą portalu internetowego. Nie trzeba już czekać na dostawę materiałów z firmy poligraficznej i nie trzeba ponosić opłat za drukowanie. Stała miesięczna stawka za system digital signage, pozwala także lepiej planować budżet marketingowy hotelu.

Cyfrowe oznakowanie hotelowe w ramach systemu digital signage dostępne jest w różnych formach, a każda z aplikacji może spełniać inne cele.

Przykłady:

  • Cyfrowe treści skierowane dla większych obiektów hotelowych, które zapewniają gościom łatwą nawigację po całej nieruchomości
  • Cyfrowe tablice informacyjne i tablice menu doskonale nadają się do promowania oferty restauracji i kawiarni. Przyciągają one uwagę gości oraz są znacznie łatwiejsze do odczytywania niż tradycyjne wersje drukowane

Cyfrowe tablice promocyjne w ramach systemu digital signage mają wiele zastosowań w hotelach. W praktyce mogą być świetnym środkiem do:

  • Publikowanie wiadomości powitalnych dla dużych grup klientów
  • Promowanie luksusowych udogodnień i wyróżników
  • Pokazywanie harmonogramów wydarzeń w hotelu
  • Kierowanie ruchem do restauracji, kawiarni lub sklepów detalicznych
  • Mogą posłużyć jako cyfrowy konsjerż
  • Kompleksowe ściany wideo z atrakcyjnymi treściami wizualnymi, nadają estetyczny wygląd i poprawiają wizerunek obiektu

Korzystanie z digital signage i ścian wideo jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie uwagi gości i stworzenie wartego uwagi przekazu komunikacyjnego w hotelu. Mimo iż technologia jest znacznie bardziej przystępna, niż się wydaje, nie jest to łatwy projekt do samodzielnego wykonania. Lepiej skonsultować się z doświadczonym dostawcą specjalizującym się w projektowaniu i instalowaniu rozwiązań digital signage dla hoteli. Taka firma pomoże z treściami multimedialnymi, rozmieszczeniem ekranów i innymi ważnymi kwestiami związanymi ze skuteczną strategią digital signage.

Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media

# 3: Siła zapachu

Zapach jest kluczowym składnikiem w kreowaniu doświadczeń. Aby uzupełnić wrażenia gości związane z wyglądem obiektu jego brzmieniem oraz poziomem obsługi, warto zastosować zapachy, które będą dopełnieniem wyjątkowych wrażeń zmysłowych, składających się na tożsamość marki.

Marketing zapachowy to jednak nie tylko przyjemne aromaty, rozstawione tu i tam we wnętrzu budynku. Faktem jest, że nasz węch jest bardziej związany z pamięcią i emocjami niż jakikolwiek inny zmysł. Dzięki przemyślanemu wykorzystaniu aromamarketingu w poszczególnych strefach nieruchomości możemy bezpośrednio odwoływać się do emocji swoich gości, co pozwoli zapewnić im wspomnienia wspaniałego pobytu w naszym hotelu. Warto pamiętać, że niektórzy dostawcy profesjonalnych  zapachów dla biznesu, mogą nawet pomóc w stworzeniu charakterystycznego zapachu naszej marki – tzw. zapachowego logo, dzięki któremu jeszcze lepiej będziemy mogli wyróżnić nasz hotel lub też całą sieć.

Możemy stosować różne zapachy w poszczególnych strefach obiektu. Na przykład w restauracji czy kawiarni, możemy użyć aromatów wpływających na pobudzenie apetytu. Po śniadaniu w przestrzeniach wspólnych warto użyć orzeźwiających zapachów, które namawiać będą do aktywności fizycznych np. w strefie fitness lub też zapachów uspokajających w strefie Spa. Marketing zapachowy to potężne i wszechstronne narzędzie, poprawiające wrażenia gości. Specjaliści od zapachów, pomogą znaleźć odpowiednie mieszanki dla danej marki hotelu oraz zadbają o optymalne systemy dyfuzyjne pod każdą kubaturę pomieszczeń.

Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media

# 4: On-Hold Messaging

Wyjątkowa obsługa gości może rozpocząć się jeszcze przed zameldowaniem. Solidna strategia obsługi wiadomości w trybie oczekiwania na połączenie z recepcją może sprawić, że zrobimy doskonałe pierwsze wrażenie na dzwoniącym gościu.

Zastanówmy się, co chce usłyszeć od nas dzwoniący klient, który oczekuje na połączenie z obsługą hotelu. Czy lepiej, aby czas oczekiwania wypełniała cisza, czy raczej hotelowa muzyka wraz z przyjaznym głosem marki, który dostarcza cennych informacji dotyczących pobytu w naszym hotelu? Dzięki On-Hold Messaging możemy promować różne obszary działalności naszego hotelu, wyróżniające nas udogodnienia oraz wszelkie promocyjne oferty cenowe lub rabaty. Po wdrożeniu rozwiązania do obsługi wiadomości w trybie oczekiwania na połączenie nie możemy jednak zapominać o regularnej aktualizacji wiadomości. Wszelkie informacje, które dzwoniący słyszą, muszą być dostosowane do pory roku, sezonu oraz realnej oferty hotelu.

# 5: Nie oszczędzaj na sprzęcie AV

Hotele to miejsca, które wymagają wysokiej jakości systemów audiowizualnych, aby skutecznie dopełniać wrażeń serwowanych swoim gościom. Nawet najlepsza muzyka i najbardziej angażująca treść digital signage zrobią na gościach złe wrażenie, jeśli ekrany i głośniki będą słabej jakości. Warto pokazać, że zależy nam na jakości i zainwestować w profesjonalny system AV, który zapewni odpowiedni zasięg, wydajność oraz odczucia z odbioru.

Jeśli nasz hotel wyposażony jest w duży bar i salon, w którym wyświetlane są np. wydarzenia sportowe bądź kulturalne, warto aby nasi goście poczuli się jak w klubie – z wysokiej jakości ekranami, głośnikami i wzmacniaczami, które potrafią oddać energię oraz atmosferę transmitowanego wydarzenia. Świetnym rozwiązaniem technologicznym są procesory stabilizujące dźwięk, które automatycznie dostosowują głośność transmisji w zależności od poziomu hałasu otoczenia w przestrzeni hotelowej.

Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media

Sprzęt AV klasy komercyjnej, jest wręcz koniecznością jeśli chcemy budować dobry wizerunek naszego obiektu. Pamiętajmy, że domowy sprzęt audiowizualny i ekrany, nie są zaprojektowane do obsługi 24/7, a wszelkie związane z nimi gwarancje nie obowiązują, gdy używamy ich w środowisku biznesowym.

Finalnym celem projekcji pozytywnego doświadczenia dla klientów hotelu jest tworzenie wspomnień, które goście chcą powtarzać i dzielić się nimi ze znajomymi np. za pomocą social mediów. Aby osiągnąć sukces na tym polu, musimy zapewnić wrażenia zmysłowe, które łączą się z gośćmi na poziomie emocjonalnym. Dzięki temu możemy zamienić swoich klientów w ambasadorów naszej marki.

 

***

Mood Media jest światowym liderem w dziedzinie Experience Design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na technologii, Mood wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami.

Partnerami biznesowymi Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego. Firma obsługuje ponad 560.000 lokalizacji handlowych w 55 krajach w Ameryce Północnej, Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie i Australii. Mood dociera do ponad 150 milionów ludzi na co dzień.

Więcej informacji na temat Mood, można znaleźć na: www.moodmedia.com

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus

Marketing sensoryczny kreuje atmosferę w przestrzeniach biurowych

marketing sensoryczny atmosfera w przestrzeniach biurowych

Nowoczesne rozwiązania audio, video oraz aromamarketingu coraz częściej wykorzystywane są wewnątrz polskich lokali biurowych. Działania sensoryczne w ramach employer brandingu, budują atmosferę w miejscu pracy, podnoszą wydajność zespołu pracowników oraz poszerzają świadomość marki wśród osób pracujących w firmie. Odpowiednio dostosowane bodźce, pozytywnie wpływają na załogę i motywują ją do bardziej efektywnej pracy. Muzyka, wizualizacje oraz zapach, mogą również wpływać na koncentrację i chęć do pozytywnego działania.

Biura rozbudzające zmysły pracowników, mogą dawać zaskakujące rezultaty. Oddziaływanie na płaszczyźnie marka – pracownik oraz umiejętne sterowanie tą relacją, często stanowią o dzisiejszym sukcesie employer brandingu. Zapach luksusu, rozpoznawalne logo, poprawiająca koncentrację melodia, zapisują w pamięci pracowników oraz gości i klientów obraz firmy, która dba o dobry wizerunek marki oraz uprzyjemnia standardowe czynności biznesowe. Odpowiednio zaprojektowane biuro, charakteryzujące się dobrym planem zawierającym aspekty sensoryczne, tworzy przestrzeń do efektywnej i przyjemnej pracy.

Dźwięk przyjaznego biura

Zdaniem badaczy, dźwięki o odpowiedniej częstotliwości ładują „baterie mózgowe”, kiedy to inne dźwięki o niskiej częstotliwości, takie jak hałas ruchu ulicznego, lotnisk, placów budowy, potrafią destrukcyjnie wpływać na pracę mózgu. Udowodniono również, że spokojna muzyka o wysokich częstotliwościach dostarcza mózgowi energii, pobudza umysł i pamięć, niweluje zmęczenie i przyspiesza procesy związane z uczeniem się oraz koncentracją potrzebną do pracy. Ma również korzystny wpływ w nawiązaniu kontaktu między świadomością a podświadomością. Doskonałym przykładem może tutaj być Mozart oraz muzyka grana w tempie bicia serca człowieka. Uspokaja ona organizm i powoduje, że szare komórki lepiej pracują.

Wielu ekspertów sądzi, że muzyka powstała dlatego, że sprzyjała jednoczeniu się grupy. Dlatego, że  ludzie są uzależnieni od więzi społecznych i podatni na nie. Łatwo jest więc wysunąć wniosek, iż odpowiednia muzyka wspiera pozytywne relacje wśród pracowników oraz łagodzi ewentualne konflikty powstające wewnątrz załogi.

Jak powszechnie wiadomo, każdy człowiek reaguje na muzykę inaczej, odpowiednio do sytuacji, w której się znajduje. W inny sposób odbiera muzykę podczas jedzenia, a w inny, kiedy jest zmęczony lub poddenerwowany. Warto więc powierzyć zaprojektowanie odpowiednich programów muzycznych specjalistom w tej dziedzinie. Da nam to gwarancję, że nie osiągniemy odwrotnych efektów w porównaniu z tymi zamierzonymi. Osobno powinny być rozplanowane wszystkie pomieszczenia biurowe. Inną muzykę zastosujemy w gabinetach, gdzie potrzebne jest duże skupienie aby wykonywać ważne działania biznesowe a inną na korytarzu czy też w jadalni .

Jak wynika z badań Mood Media, duży nacisk przy planowaniu działań audiomarketingowych należy również położyć na pory dnia, a nawet pory roku. W zależności od godziny czy też pory roku, umysł człowieka działa na nieco różnych obrotach. Dlatego dostosowanie tempa i rodzaju melodii, jest niezmiernie ważne pod względem tych kryteriów.

Coraz większą popularnością wśród biurowców, cieszą się kompilacje zawierające muzykę relaksacyjną. Pracownicy spragnieni wyciszenia i kontaktu ze sztuką, dobrze odbierają muzykę zawierającą odgłosy przyrody, wody czy ptaków. Pozwala to na szybką regenerację umysłu i uprzyjemnia codzienną pracę przy biurku.

Zapach również ma znaczenie

Dobry projekt komunikacji zapachowej również może spełnić kilka ważnych zadań. Na przykład pozytywnie wpływać na wizerunek siedziby firmy oraz marki. Jak dowiedziono, zapach korzystnie wpływa na klientów firmy, co długofalowo ma wpływ na obroty przedsiębiorstwa, stanowiąc tym samym wspomagające narzędzie komunikacji marketingowej. Z drugiej strony, aromamarketing może wzbogacić miejsce pracy, zwiększyć komfort psychofizyczny pracowników. Zapachy często opisywane są jako silne narzędzie redukujące subiektywnie odczuwany stres i uczucie przeładowania pracą. Okazuje się, że umiejętnie dobrane olejki mogą zniwelować poziomu stresu. Ponadto zapachy stymulują proces uczenia się i zapamiętywania. Przykładem może być olejek rozmarynu i cytryny. Takie połączenie ma pozytywny wpływ na zdolności zapamiętywania oraz odtwarzania z pamięci. Relaksacyjne warunki pracy z minimalizacją stresu, pomagają w zapamiętywaniu oraz ułatwiają wykonywanie zadań. Wpływają zarówno na wydajność pracowników.

Ważną kwestią jest dobór komunikatu zapachowego do rodzaju, czasu trwania pracy, jak również do momentu, w którym następuje jego sensowne zastosowanie. Jeśli chodzi o rodzaj wykonywanych działań i wpływ zapachu na ich wydajność, cyprys okazuje się skuteczny podczas pracy fizycznej. Korzystny do zajęć umysłowych natomiast okazuje się być zapach jałowca. Podczas długotrwałych działań, skuteczna jest znana lawenda, która pomaga w koncentracji i skupieniu się na danej czynności.

Do prac wymagających dużego zaangażowania umysłowego, lepsze są zapachy uwodzicielskie, takie jak właśnie lawenda. Zapachy stymulujące nie są w tym przypadku tak korzystne. Wynika to z faktu, iż nadmierna stymulacja do działania może spowodować odwrotny skutek. Do zadań o podwyższonym poziomie trudności, świetnie nadaje się zapach mięty pieprzowej, która stymuluje szare komórki do bardziej wytężonego wysiłku. Najbardziej popularnymi zapachami są tzw. „zapachy luksusu” czyli mieszanki whiskey, skóry, dobrych perfum męskich lub damskich i tytoniu. Dużym powodzeniem cieszy się również zapach kawy, który znakomicie pobudza zmysły i motywuje do działania .

Digital Signage dla pracowników

Przedsiębiorstwa, coraz większą uwagę przywiązują do bieżącej edukacji wewnętrznej swoich pracowników. To ważne aby każdy miał dostęp do podstawowych informacji o firmie w której pracuje. Staje się wtedy wyedukowanym ambasadorem marki, który posiada najświeższe informacje na temat swojego pracodawcy.

Doskonałym sposobem na przekazywanie tego typu wiadomości są ekrany wizualizacyjne, które montuje się w biurach. Pozwalają one na szybką komunikację z pracownikami. Zrządzanie ekranem z poziomu komputera PC pozwala na możliwość rozpoczęcia lub zakończenia emitowanych treści w dowolnym momencie. Zastosowanie graficznych efektów specjalnych dla wyświetlanej treści, czyni emisję bardziej atrakcyjną i przykuwa uwagę pracowników oraz ew. gości. Prezentacja aktualnych komunikatów specjalnych, serwisu informacyjnego, informacji o firmie, jej osiągnięciach, sukcesach biznesowych lub finansowych, to tylko niektóre z proponowanych opcji jakie można emitować i podnosić tym samym morale załogi.

Montaż ekranów wizualizacyjnych pozwala na wzmacnianie wizerunku firmy bądź instytucji jako placówki nowoczesnej i prestiżowej, otwartej na nowe technologie. Tego typu rozwiązania świetnie sprawdzają się w salach konferencyjnych, biurach maklerskich, firmach świadczących usługi finansowe, etc. Coraz częściej jednak znajdują zastosowanie w pomieszczeniach biurowych, takich jak na przykład hole, lobby czy standardowe gabinety pracowników .

***

Mood / Mood Media/ (TSX: MM / LSE AIM: MM) jest światowym liderem w dziedzinie Experience Design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na technologii, Mood wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami.

Partnerami biznesowymi Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego. Firma obsługuje ponad 560.000 lokalizacji handlowych w 55 krajach w Ameryce Północnej, Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie i Australii. Mood dociera do ponad 150 milionów ludzi na co dzień.

Więcej informacji na temat Mood, można znaleźć na: www.moodmedia.com

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus

Badanie Mood Media: Doznania sensoryczne podnoszą sprzedaż stacjonarną o 10 procent

marketing sensoryczny

Mood Media - światowy lider rozwiązań customer experience, opublikował nowy raport dotyczący wpływu marketingu behawioralnego na zachowania konsumentów. Badanie dowodzi, że marketing sensoryczny ma korzystny wpływ na emocje, funkcje poznawcze i zachowania kupujących w punktach stacjonarnych. Partnerem Mood Media w badaniu, była międzynarodowa sieć sportowa INTERSPORT. Kontrolowany eksperyment dowiódł, iż w przypadku zastosowania marketingu sensorycznego, kupujący spędzali w sklepach ok. sześć minut dłużej, a ogólna sprzedaż wzrosła o 10 procent.

Badania behawioralne zostały przeprowadzone przez międzynarodową firmę badawczą Walnut Limited dla Mood Media i ogólnoświatowej sieci sklepów INTERSPORT. Potwierdziły jednoznacznie, że marketing sensoryczny ma korzystny wpływ na emocje klientów, ich sposób postrzegania oferty marki oraz zachowania dotyczące decyzji zakupowych konsumentów.

Wiedząc, że według 78 proc. kupujących kluczową rolę w decyzji o tym, aby dokonać zakupu stacjonarnie a nie online, odgrywa przyjemna atmosfera w sklepie, podjęliśmy współpracę z Walnut Unlimited, by przeprowadzić unikalne, behawioralne i neuromarketingowe badanie jakościowe. Naszym celem była dokładna analiza, jak kupujący reagują na określone bodźce sensoryczne .Wyniki mówią same za siebie. Strategia marketingowa włączająca elementy sensoryczne, generuje wymierną reakcję emocjonalną u konsumentów, co ostatecznie przynosi korzystne rezultaty dla sprzedaży produktów i usług. 

Scott Moore, globalny dyrektor ds. marketingu w Mood Media

Zasadnicze odkrycia dowodzące pozytywnego wpływu bodźców sensorycznych w sklepach stacjonarnych:

  • Klienci zakupili więcej produktów (wzrost o 4 procent) – oraz droższych produkty (wartość wyższa o 6 procent) – gdy oddziaływały elementy marketingu sensorycznego.
  • Użycie zapachu ma nawet większy efekt, gdy służy wyodrębnieniu poszczególnych działów lub stref. We wzbogaconej o zapach strefie futbolu, poziom emocji klientów był o 28 procent wyższy niż przeciętnie.
  • Od momentu instalacji zapachu w strefie futbolu, INTERSPORT zanotował 26 procentowy wzrost sprzedaży w tej kategorii w sklepach testowych w porównaniu do wyników tej samej kategorii w innych sklepach w danym kraju.
  • Na podstawie pomiarów Eye Tracking (ET) czas uwagi zwracanej na ekrany w sklepach wzrósł o 5 procent w momencie włączenia dynamicznych wizualizacji (w porównaniu do wizualizacji statycznych).
  • Na podstawie pomiarów wrażliwości skóry (Galvanic Skin Response – GSR), brak elementów sensorycznych w sklepie spowodował, że klienci czuli się nieswojo, a 17 procent z nich odczuwało dyskomfort i podwyższoną drażliwość w nietypowo cichym i pozbawionym bodźców otoczeniu.
  • Konsumenci lubią się oglądać, co badanie określa mianem “naukowego narcyzmu”. Pomiary wrażliwości skóry (GSR) i Eye Tracking (ET) wykazały znaczący wzrost aktywności systemu nerwowego, gdy kupujący widzieli się w lustrach oglądając produkty i przymierzając je na sobie.
  • Kupujący wykazali 50 procent bardziej intensywną reakcję emocjonalną wchodząc w fizyczny kontakt z produktem. Potwierdza to przede wszystkim strategiczną i zasadniczą rolę, jaką wciąż pełnią zakupy stacjonarne oraz włączenie do ścieżki zakupowej elementów marketingu dotykowego.

 

Budując naszą wielokanałową strategię, dalej skupiamy się na ulepszaniu naszych sklepów stacjonarnych stosując zapadające w pamięć i angażujące doznania, które silnie łączą nas z naszymi klientami. Badanie zrealizowane wspólnie z naszym dostawcą usług customer experience dodatkowo podkreśliło, jak ważne w kreowaniu pozytywnej atmosfery w sklepie są doświadczenia sensoryczne, które skłaniają klientów do regularnych powrotów.

Chris Kleine, dyrektor ds. projektowania i rozwoju z IIC-INTERSPORT Intl Corp

Metodologia badania:

W celu zrozumienia tego, w jaki sposób klienci INTERSPORT reagują na doznania sensoryczne, Mood Media stworzyło dwa środowiska w sklepie. Pierwsze środowisko “wszystkich zmysłów”, w którym aktywowane były wszystkie elementy sensoryczne, w tym muzyka, zapach świeżo skoszonej trawy i dynamiczny digital signage. Drugie środowisko “bez zmysłów”, charakteryzowało się brakiem elementów marketingu sensorycznego. Wyniki zostały porównane z trzema “sklepami kontrolnymi” INTERSPORT, w których nie zostały wprowadzone żadne zmiany względem standardowego wyposażenia. By zbadać wpływ marketingu sensorycznego na emocje i uzyskać wgląd w reakcje behawioralne i poznawcze klientów, Walnut Unlimited dokonywało pomiarów wrażliwości skóry (GSR) oraz Visual Eye Tracking (ET).

Szczegółowe wyniki badań na: moodmedia.co.uk/sensory-marketing.

 

***
Walnut Unlimited

To więcej niż agencja badania rynku, to agencja pojmowania zachowań człowieka. Firma w swoich badaniach ujawnia ludzkie spostrzeżenia i przemyślenia, dzięki czemu globalne marki mogą zbliżać się do ludzi tak, by podejmować lepsze decyzje biznesowe. Dzięki awangardowemu podejściu, korzystają z nauki – opierając się na neurobiologii oraz psychologii i ekonomii behawioralnej. Pracują na skrzyżowaniu sprzedaży i customer experience, technologii, finansów, FMCG, brandingu i komunikacji. Informacje na temat Walnut Unlimited znajdują się na: www.walnutunlimited.com.

 

INTERSPORT i The Athlete’s Foot

Mogąc pochwalić się wynikami sprzedaży na poziomie 11.6 miliardów euro w 2018 i ponad 5,500 sklepami w 43 krajach, INTERSPORT jest jednym z liderów rynku detalicznej sprzedaży artykułów sportowych. W grudniu 2012 INTERSPORT nabył sieć specjalizującą się w sprzedaży profesjonalnego obuwia sportowego The Athlete’s foot, posiadającego 550 sklepów zrzeszonych pod swoim szyldem w kilkudziesięciu krajach i sprzedaży na poziomie 363 milionów euro w 2018 roku. W sumie grupa INTERSPORT posiada obrót w wysokości 11.9 miliarda euro i jest obecna w 57 krajach na wszystkich pięciu kontynentach (www.intersport.com).

 

Mood / Mood Media/ (TSX: MM / LSE AIM: MM) jest światowym liderem w dziedzinie customer experience i experience design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na technologii, Mood wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami.

Partnerami biznesowymi Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego. Firma obsługuje ponad 560.000 lokalizacji handlowych w 55 krajach w Ameryce Północnej, Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie i Australii. Mood za pomocą tworzonego kontentu multimedialnego, dociera do ponad 150 milionów ludzi na co dzień.

Więcej informacji na temat Mood, można znaleźć na: www.moodmedia.com

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus

Konsumenci kupują oczami

digital

Marketing sensoryczny ma na celu wywołać pożądane decyzje zakupowe konsumenta, nasilić i wzbogacić jego emocjonalne przywiązanie do marki oraz pozytywnie wpływać na świadomość brandu, wyróżniając go na tle innych. Marketing sensoryczny oddziałuje na klienta za pomocą pięciu bodźców sensorycznych. Jednak tylko jeden ze zmysłów, może oddziaływać na aż siedmiu płaszczyznach – zmysł wzroku.

 

Około 80% emocji wywoływanych jest przez zmysł wzroku, a strategie brandingu od dawna są maksymalnie skupione na aspektach wizualnych. Zmysł wzroku uważany jest za jeden z najważniejszych zmysłów marketingu sensorycznego. Konsumenci na podstawie doznań wzrokowych, są niezwykle skłonni do podejmowania spontanicznych decyzji zakupowych.

Zmysł wzroku rejestruje ogromną ilość bodźców sensorycznych. Za pomocą wzroku, klient skupia swoją uwagę nawet na siedmiu płaszczyznach wizualnych, które są niezwykle istotne z punktu widzenia marketerów:

  • Design – w grę wchodzi głównie estetyka wykonania towaru. Dobrze aby współgrał z otoczeniem w sklepie. Jeśli produkt spełnia cechy użytkowe oraz jest estetyczny, wtedy od razu odbierany jest lepiej przez konsumentów. Design służy również do skutecznego wykreowania indywidualnego wizerunku marki.
  • Opakowanie – to ono w dużym stopniu wzbudza początkowe zainteresowanie klienta, dzięki odróżnieniu produktu na tle innych tej samej kategorii. Może też w znaczący sposób wpływać na ostateczną decyzję zakupową konsumenta.
  • Styl – może być widoczną cechą danego brandu na tle pozostałych, jest też oczywiście ściśle związany z designem. Firmy bardzo często rozpoczynają kreowanie swojego stylu za pomocą wyróżniającego się logo.
  • Kolor – odpowiednio dobrane kolory pomagają wpływać na psychikę konsumenta – przywołują wspomnienia oraz pobudzają doświadczenia i myśli. Dobrze, aby kolory produktów bądź opakowań korespondowały z kolorami logotypu, wtedy automatycznie towar jest lepiej rozpoznawalny na tle innych.
  • Światło – diametralnie wpływa na atmosferę otoczenia oraz wprowadza klientów w dany nastrój. Odpowiednie oświetlenie może z łatwością zmienić lub podkreślić kolor produktu, wielkość przestrzeni sklepowej. Zimne światło idealnie uwydatnia produkty o jasnych barwach, zaś produkty o ciepłej barwie, lepiej wypadają w ciepłym oświetleniu.
  • Wystrój wnętrz – tak naprawdę wzmacnia wszystkie wrażenia wzrokowe klienta. Otoczenie zawsze powinno być zaprojektowane zgodnie z tożsamością marki. Dobre dopasowanie wcześniej wspomnianych składników daje możliwość kreacji wystroju wnętrza w taki sposób, aby jak najefektowniej uzyskać zamierzone efekty wizualne w sklepie, lokalu lub biurze.
  • Digital Signage – doskonałym sposobem na przekazywanie informacji klientom są systemy ekranów wizualizacyjnych, które montuje się w widocznych miejscach. Pozwalają na szybką komunikację i łatwe dotarcie do konsumenta z efektownym wizualnie przekazem. Zastosowanie graficznych efektów specjalnych dla wyświetlanych treści, czyni emisję bardziej atrakcyjną i przykuwa uwagę klientów. Prezentacja aktualnych komunikatów, serwisu informacyjnego, poradników, obecnych promocji produktów to tylko niektóre z proponowanych opcji, jakie można wyświetlać.

Jak wynika z naszych globalnych analiz rynku, marketing sensoryczny nabiera coraz większego znaczenia. Umiejętnie dobrane bodźce wpływają na decyzje zakupowe klientów oraz poprawiają percepcję i procesy pamięciowe.  W konsekwencji konsumenci łatwiej zapamiętują daną markę i częściej do niej wracają. Badania pokazują, że dwie trzecie decyzji podejmowanych przez konsumentów ma miejsce w punkcie handlowym lub usługowym. Jednocześnie ponad 50 proc. konsumentów deklaruje, że są skłonni dłużej zostać w lokalu, którego atmosfera im odpowiada. To pokazuje jak duże znaczenie ma marketing sensoryczny .

 

Auto: Aleksandra Potrykus – Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media.

 

***

Mood Media/ (TSX: MM / LSE AIM: MM) jest światowym liderem w dziedzinie Experience Design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na technologii, Mood Media wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami.

Partnerami biznesowymi Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego. Firma obsługuje ponad 560.000 lokalizacji handlowych w 55 krajach w Ameryce Północnej, Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie i Australii. Mood Media dociera do ponad 150 milionów ludzi na co dzień.

Więcej informacji na temat Mood, można znaleźć na: www.moodmedia.com

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus

Marketing zapachowy w placówkach opieki zdrowotnej

marketing zapachowy w placówkach medycznych

Umiejętna aromatyzacja pomieszczeń w placówkach medycznych, może pomóc pacjentom w szybszym powrocie do zdrowia, a personel pobudzić do bardziej efektywnej pracy i tym samym lepszej opieki nad podopiecznymi. Jakie zapachy sprawdzą się najlepiej w kreacji przyjemnego i odprężającego otoczenia?

Lecznicze właściwości zapachu od wieków wykorzystywane są w różnych kulturach na całym świecie. Zapach może pozytywnie wpłynąć na nastrój pacjenta przynosząc efekt uspokojenia i zrelaksowania. Badania pokazują, że jeżeli chodzi o korzyści dla naszego zdrowia, to wypełnianie zapachem otoczenia idzie jeszcze dalej.

Przyjemny zapach lawendy może nas zrelaksować, a bryza morska złagodzić uczucie niepokoju. Cytrusy z kolei pobudzają do działania i są idealne na upalne dni. Zapachy kwiatowe działają  antydepresyjnie, zwalczają nieśmiałość, zmniejszają napięcia, np. w kolejkach do kasy. Aromaty drewniane (cedr, sandał, paczula) są bardzo eleganckie, przez co podkreślą prestiż oraz siłę marki. Otulają i uspokajają. Zmysłowe, dalekowschodnie, orientalne zapachy (wanilia, piżmo, ambra) przywracają równowagę i doskonale wyciszają. Skóra z kolei, pomieszana z zapachem tytoniu i palonego drewna, podkreśli estetykę i wystrój. Uwydatni jakość oferowanych towarów i usług, wpłynie na postrzeganie danego miejsca .

Aromatyzacja pomieszczeń w placówkach opieki zdrowotnej umożliwia utworzenie harmonijnego relaksacyjnego środowiska, które wzmocni w pacjentach odczucie regeneracji sił, wprowadzi bardziej gościnną atmosferę dla odwiedzających oraz uwydatni markę danej placówki medycznej.

Odpowiednie zapachy będą korzystne nie tylko dla pacjentów ale także dla personelu placówek medycznych. Wiele aromatów, ze względu na swoje bogate i wszechstronne właściwości, będzie pozytywnie wpływać zarówno na jedną, jak i drugą stronę. Badania Mood Media pokazują, że przyjemne zapachy mogą podnieść aktywność pracowników oraz ich wydajność, a także zniwelować następstwa sytuacji stresogennych w pracy.

Do prac wymagających dużego zaangażowania umysłowego, lepsze są zapachy uwodzicielskie, takie jak właśnie lawenda. Zapachy stymulujące nie są w tym przypadku tak korzystne. Wynika to z faktu, iż nadmierna stymulacja do działania może spowodować odwrotny skutek. Do zadań o podwyższonym poziomie trudności, świetnie nadaje się zapach mięty pieprzowej, która stymuluje szare komórki do bardziej wytężonego wysiłku .

Przykładowo, amerykański szpital Florida Hospital’s Seaside Center, aby dostarczyć swoim pacjentom przyjemnych doznań sensorycznych, zastosował dyfuzory aromatyzujące w pomieszczeniach szpitalnych, rozpylając zapachy morza, orzecha kokosowego i wanilii. Zapach wanilii jest szczególnie polecanym aromatem na oddziałach stosujących narzędzia radiologii, ponieważ zauważono, że potrafi łagodzić objawy klaustrofobii. Fakt ten doskonale obrazuje sytuacje, że każda placówka pragnie stworzyć otoczenie, które będzie dla klienta czy pacjenta przyjemne i odprężające.

Różne zapachy wywołują różne efekty. Ważne aby przy doborze odpowiedniego aromatu, zdać się na specjalistów z zakresu aromamarketingu. Profesjonalny dostawca tego typu rozwiązań, powinien posiadać katalog zapachów, pogrupowanych wg kategorii ich wpływu na ludzki umysł. Natomiast niektóre z firm oferują również tworzenie całkowicie unikalnych środowisk zapachowych, które przygotowywane są pod specjalne zamówienia klientów. Dzięki temu dana marka może zaprojektować dla siebie wyjątkowe logo zapachowe, które oprócz kwestii wizerunkowych, posiadać będzie korzystne właściwości dla osób przebywających we wnętrzach placówki.

***

Mood / Mood Media/ (TSX: MM / LSE AIM: MM) jest światowym liderem w dziedzinie Customer Experince oraz Experience Design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na najnowszej technologii, Mood wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami.

Partnerami biznesowymi Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego. Firma obsługuje ponad 560.000 lokalizacji handlowych w 55 krajach w Ameryce Północnej, Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie i Australii. Mood dociera do ponad 150 milionów ludzi na co dzień.

Więcej informacji na temat Mood, można znaleźć na: www.moodmedia.com

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus

Animacja, dźwięk i wibracja – Visa zwiększa poczucie bezpieczeństwa konsumentów w zmieniającym się świecie płatności

Visa (NYSE: V) ogłosiła wprowadzenie identyfikacji sensorycznej marki, która powstała w wyniku nawiązania kilkunastu partnerstw w 25 krajach. Pozwoli ona, by doświadczeniu płatniczemu z Visa towarzyszyły wrażenia dźwiękowe i dotykowe oraz animacja. W cyfrowym świecie coraz bardziej wypełnionym komendami głosowymi, urządzeniami podłączonymi do sieci i samoobsługowymi punktami sprzedaży, identyfikacja sensoryczna Visa pozwoli nie tylko wzbogacić doświadczenia konsumenta, ale również zbudować zaufanie i stworzyć poczucie bezpieczeństwa, które tradycyjnie jest kojarzone z marką Visa.

Visa jest pierwszą dużą organizacją płatniczą, która postawiła na identyfikację multisensoryczną. Po długotrwałym procesie twórczym oraz selekcji przeprowadzonej w ramach grup fokusowych i rund eliminacyjnych Visa ostatecznie wybrała „energetyczny” i „optymistyczny” dźwięk, wzbogacony o animację oraz wibrację. Aby rozpowszechnić stworzoną identyfikację, Visa nawiązała współpracę z wieloma partnerami na całym świecie. W ten sposób zapewniła większej liczbie konsumentów poczucie pewności w trakcie dokonywania płatności.

Wprowadzenie przez Visa rozwiązań z obszaru brandingu sensorycznego zbiega się w czasie z coraz powszechniejszym wykorzystaniem Internetu Rzeczy oraz coraz większymi wymaganiami konsumentów.

Partnerami wykorzystującymi nowe rozwiązania są między innymi:

  • Aplikacje mobilne:
    • Aplikacja handlowa Carousell w Singapurze  
    • Aplikacja płatnicza Monyx Wallet stworzona przez Nayax 
    • 11 mobilnych aplikacji portfelowych stworzonych przez wydawców w regionie Ameryki Łacińskiej
  • Największe areny sportowe:
    • Stadiony we Francji podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Kobiet 
    • Stadion Oracle Park, siedziba San Francisco Giants
  • Firmy technologiczne i sprzedawcy detalicznymi:
    • Dostawcy terminali dla punktów sprzedaży, którzy dostarczają technologie bezpośrednio do detalistów, w tym Aurus, Equinox Payments (Ameryka Północna), Pax (Ameryka Północna i Azja), Poynt (San Francisco), IBA (Rosja), VisaNet (Urugwaj)
    • Platforma przetwarzająca płatności TSYS Genius
    • First Data w Singapurze
    • Xpress-pay, wiodący dostawca elastycznego rozwiązania w obszarze elektronicznych płatności dla małych i średnich przedsiębiorstw
    • Payscout, globalny dostawca usług z zakresu przetwarzania płatności oferujący platformę umożliwiającą transakcje w rzeczywistości wirtualnej
    • Ziosk, rozwiązanie wykorzystujące ekran dotykowy do składania zamówień i płatności przy stoliku, wprowadzone w takich restauracjach jak Olive Garden, Yard House, Chili’s, Red Robin, Outback i TGI Friday’s

W miarę jak konsumenci zmieniają swoje przyzwyczajenia odnośnie tego, gdzie i jak płacą, szeroko rozumiane płatności muszą ewoluować w taki sposób, by zaufanie od samego początku było wbudowane w doświadczenie konsumenta – powiedziała Lynne Biggar, Chief Marketing and Communications Officer w Visa. – Wzbogacenie doświadczania naszej marki o nowe wymiary, pozwalające konsumentom zobaczyć, usłyszeć i poczuć płatności z Visa, staje się niezbędne w czasach, gdy fizyczne punkty sprzedaży zaczynają ustępować płatnościom w środowiskach cyfrowych. Identyfikacja sensoryczna jest dla nas sposobem na to, by pokazać, że każdej transakcji Visa towarzyszą szybkość, bezpieczeństwo, niezawodność i zaufanie – dodaje.

Aby zmierzyć wpływ brandingu sensorycznego na doświadczenie konsumenckie, w ostatnim czasie zrealizowano badanie wśród detalistów z rejonu zatoki San Francisco¹, którzy korzystają z terminali POYNT. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej w sklepach, konsumenci, którzy doświadczyli brandingu sensorycznego, o 12% częściej uznawali, że sprzedawca dba o ich bezpieczeństwo. Ponadto, w porównaniu do badanych, którzy nie doświadczyli tego rodzaju rozwiązań w punkcie sprzedaży, pozytywne postrzeganie marki wzrosło o 14%, a logo Visa było przez nich częściej rozpoznawane.

Reakcja i wsparcie partnerów dla brandingu sensorycznego

Kiedy pierwszy raz zetknąłem się z brandingiem sensorycznym Visa, pomyślałem sobie: wow, wreszcie ktoś zrobił to, jak należy – powiedział Osama Bedier, założyciel i CEO POYNT. – Te wizualne i dźwiękowe wrażenia towarzyszące płatności będą w przyszłości niezmiernie ważną częścią doświadczenia konsumenta – dodaje.

TSYS postrzega zmieniające się doświadczenie płatnicze konsumenta w punkcie sprzedaży jako ciągłą interakcję między klientem a sprzedawcą. Identyfikacja sensoryczna marki jest znakomitym przykładem tego, w jaki sposób można sprawić, że konsument nabierze jeszcze większej pewności, że jego płatność była bezpieczna – powiedział Jim Egbert, Senior Vice President of Business Development and Strategic Partnerships w TSYS. – Doświadczenie klienta staje się w ten sposób płynne i bezpieczne – dodaje.

Bardzo się cieszymy mogąc uczestniczyć w innowacyjnej inicjatywie Visa, która buduje zaufanie, wzmacnia jej markę i podnosi jakość doświadczenia płatniczego konsumenta – powiedział Bohdan Myroniw, Vice President of Strategic Alliances w Equinox Payments. – To rozwiązanie jest proste i intuicyjne, zarówno dla młodych, jak i starszych. Jest też zwyczajnie fajne – dodaje.

Panel w Cannes

Lynne Biggar wzięła udział w dyskusji na temat rozwoju i skuteczności brandingu sensorycznego Visa podczas Cannes Lions International Festival of Creativity. Panel zatytułowany “The Next Frontier of Sound and Sense Branding” odbył się w Teatrze Debussy mieszczącym się w Palais I. Wśród uczestników panelu znalazł się także Steve Milton, współzałożyciel Listen Agency. Więcej informacji znajduje się na profilu Lynne Biggar na Twitterze @LynneBiggar lub LinkedIn.

¹ Wewnętrzne badanie Visa, “Impact of VSB on Consumer Experience”, 2019 r.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

9 na 10 klientów wraca do sklepu dzięki narzędziom marketingu sensorycznego

Mood Media – światowy dostawca rozwiązań w zakresie Expierience Design, wykonał kolejny etap globalnych badań związanych z wpływem marketingu sensorycznego na konsumentów w stacjonarnych punktach sprzedaży. Raport pokazuje nastawienie klientów do doznań sensorycznych oraz ich zachowania podczas zakupów w sklepach stacjonarnych. Okazuje się, że aż 78 procent klientów na całym świecie wskazuje miłą atmosferę w sklepie, jako kluczowy czynnik decydujący o wyborze sklepu stacjonarnego zamiast internetowego. A jak sytuacja wygląda w Polsce?

Badanie będące uzupełnieniem raportu z 2017 roku o stanie tradycyjnych sieci sprzedaży zostało przeprowadzone przez Walnut Unlimited, światową agencję badań rynku specjalizującą się w neurobiologii, psychologii behawioralnej i ekonomii. Przebadanych zostało ponad 10 000 konsumentów w kilkunastu krajach na całym świecie, w tym Australii, krajach Beneluksu (Belgia, Holandia i Luksemburg), Chinach, Francji, Niemczech, Hiszpanii, krajach Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.

Poza przyglądaniu się zmianom, jakie zachodzą ostatnio w odczuciach i oczekiwaniach klientów sklepów stacjonarnych, najnowsze badanie z 2019 roku naświetla wpływ atmosfery panującej w punktach sprzedaży na ogólne doświadczanie zakupów. Raport pokazuje także to, co ma bezpośredni wpływ na określone zachowania klientów, takie jak ponowna wizyta w sklepie czy finalne dokonanie zakupu. Przeanalizowane zostały spostrzeżenia klientów z sześciu różnych obszarów: bankowości, urody, mody, spożywczego, farmaceutycznego oraz restauracji szybkiej obsługi.

Niektóre z najważniejszych odkryć to:

  • Przełamanie efektu sprzedaży internetowej: 78 procent kupujących na świecie wskazuje miłą atmosferę w sklepie, jako kluczowy czynnik decydujący o wyborze sklepu stacjonarnego zamiast internetowego (najbardziej podatna w tym względzie jest Hiszpania, gdzie 89 procent kupujących jest bardziej skłonnych dokonać zakupu w sklepie stacjonarnym).
  • Wpływ dźwięku: Muzyka stanowi czynnik numer jeden w przypadku polepszania nastroju klienta w sklepie stacjonarnym i ma ogólny, pozytywny wpływ na 85 procent kupujących na świecie. Jednak niezmiernie ważna jest jakość odtwarzanej muzyki. Ponad połowa (57 procent) kupujących porzuci markę, jeśli wybór muzyki będzie nieodpowiedni.
  • Bodziec do zmiany zachowania: połączenie elementów muzycznych, wizualnych i zapachowych przedłuża czas przebywania klienta w sklepie: 75 procent kupujących twierdzi, że pozostało w sklepie dłużej, gdy wszystkie te elementy były obecne.
  • Budowanie lojalności: 9 z 10 konsumentów zdecydowało się na powrót do sklepu, ponieważ podobało im się połączenie muzyki, elementów wizualnych i zapachu.
  • Psychologia zapachowa: 1 na 2 globalnych konsumentów twierdzi, że ładnie pachnący lokal „polepsza mój nastrój”
  • Siła treści wizualnych: Ponad połowa (58 procent) konsumentów na całym świecie twierdzi, że przyciągające uwagę treści wizualne mają pozytywny wpływ na ich zakupy.
  • Znaczenie interakcji i personalizacji: Możliwość dotknięcia, poczucia i spróbowania różnych produktów lub usług, wymieniana jest jako największa zachęta do kupna podczas przebywania w sklepie stacjonarnym zdaniem konsumentów (56 procent). Ponad jedna trzecia konsumentów na całym świecie (38 procent) twierdzi, że „poczucie personalizacji” zwiększa prawdopodobieństwo dokonania zakupu, i jest drugim najważniejszym czynnikiem mającym na to wpływ.

Raport naświetla również różnice w reakcjach kupujących na atmosferę panującą w punktach sprzedaży, wskazując, że najbardziej pozytywnie na przyjemne środowisko sklepu stacjonarnego reagują konsumenci w Chinach i Hiszpanii. Podczas gdy 90 procent konsumentów na całym świecie prawdopodobnie ponownie odwiedzi sklep, w którym panuje przyjemna atmosfera, liczba ta jest nawet wyższa w Chinach i Hiszpanii (odpowiednio 93 i 95 procent). Natomiast podczas gdy zapach ma silny wpływ na kupujących we wszystkich badanych krajach (65 procent globalnie), najbardziej zapamiętywany był w Hiszpanii, gdzie 85 procent hiszpańskich kupujących pamiętało, że zauważyli przyjemny zapach sklepu. Kupujący w Chinach i USA najsilniej reagowali na muzykę w punktach sprzedaży: 65 procent osób w tych krajach potwierdziło, że z przyjemnością słuchało tam muzyki.

Muzyka jest ważna bez względu na branżę:

  • MUZYKA & MODA

74% kupujących ubrania pamięta, że z przyjemnością słuchało muzyki przeszukując sekcję wyprzedażową.

  • MUZYKA & RESTAURACJE SZYBKIEJ OBSŁUGI

58% konsumentów pamięta obecność przyjemnej muzyki podczas posiłku.

  • MUZYKA & URODA

1 na 2 kupujących pamięta, że z przyjemnością słuchał/a muzyki w drogerii.

  • MUZYKA & ZAKUPY SPOŻYWCZE

1 na 2 kupujących pamięta słuchanie przyjemnej muzyki podczas zakupów spożywczych. 1 na 4 pamięta ogłaszane promocje, a 1 na 5 przypomina sobie zmianę decyzji zakupowej pod wpływem słyszanych ogłoszeń.

  • MUZYKA & BANK

1 na 4 klientów banków wyraźnie pamięta obecność „odpowiedniej” muzyki

Sukces jest w zasięgu WZROKU – kontent WIZUALNY rządzi:

  • 58% konsumentów wskazuje, że przyciągające uwagę treści wideo mają pozytywny wpływ na ich zakupy
  • 58% klientów restauracji szybkiej obsługi pamięta konkretne informacje, które widzieli na ekranach
  • 54% robiących zakupy spożywcze z Generacji Z na całym świecie potwierdza, że dowiedzieli się o produkcie lub promocji z ekranów umieszczonych w sklepie
  • 25% klientów aptek na świecie mówi, że zostało w nich dłużej ze względu na przyciągające uwagę treści wyświetlane na ekranach

Młodzi, uważni, żywo reagujący – Generacja Z

Na całym świecie to konsumenci z Generacji Z najszybciej zauważają i żywo reagują na elementy marketingu sensorycznego w sklepie (1,4 razy silniej niż ogół przebadanych dorosłych). Podoba im się obecność muzyki w sklepie, zauważają i doceniają przyjemne zapachy oraz zdecydowanie wyczuwają wpływ treści wideo/cyfrowych.

Okazuje się, że 74% klientów między 18 a 24 rokiem życia pamięta, że ostatnie słuchanie muzyki w sklepie sprawiało im przyjemność.  Dla porównania, dla klientów z grupy 55+, muzyka była przyjemnym i zapamiętywanym doświadczeniem, już w nieco mniejszym stopniu – 48% badanych.

Dla ponad połowy klientów Generacji Z muzyka jest tak ważna, że jeśli im się podoba, to zostają oni w sklepie znacznie dłużej. 1 na 2 osoby z tej grupy potwierdza również, że miały na nią wpływ treści wideo/cyfrowe.

A jak sytuacja wygląda w Polsce?

 – Nasze globalne badanie pokazuje trendy w zachowaniach Klientów, na rynkach zdecydowanie najbardziej rozwiniętych pod względem stosowania nowinek technologicznych, związanych z brandingiem oraz Experience Design. Zauważamy jednak, że polscy Klienci wykazują bardzo podobne zachowania. Mam wrażenie, że u nas wpływ marketingu sensorycznego jest już równie wysoki jak w krajach które zostały uwzględnione w badaniach.– mówi Aleksandra Potrykus – Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood.

Szczegóły na temat wyników badania: https://us.moodmedia.com/impact/

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marketing sensoryczny na stoisku targowym. Jak rozbudzić zmysły klientów i dać się zapamiętać?

Człowiek odbiera rzeczywistość poprzez zmysły, które są odpowiedzialne za blisko 80 proc. jego reakcji i przetwarza bodźce na poziomie nieświadomym kierując się głównie emocjami. Dlatego marketerzy chcąc wpływać na decyzje konsumentów odwołują się do ich sfery emocjonalnej, dążąc do maksymalnego oddziaływania na ich percepcję. Odpowiednio dobrane narzędzia marketingu sensorycznego na stoisku targowym umożliwiające dogłębne doznania zmysłowe, realnie wpływają na wzrost świadomości marki, przywiązanie do niej i oferty, a co za tym idzie pozytywne decyzje zakupowe odwiedzających.

Przyciągnij designem

Podczas targów aż 70 proc. osób, które postanawiają zatrzymać się przy konkretnym wystawcy, podejmuje decyzję na podstawie wyróżniającego się designu stoiska. Co więcej prawie 80 proc. emocji wywoływanych jest poprzez zmysł wzroku. Te fakty dowodzą temu, iż warto dopracować wszelkie wizualne aspekty targowej przestrzeni. Modulując natężenie oświetlenia można intensywnie wpływać na percepcję odbiorców i wzbudzić w nich konkretne reakcje – wyciszać, uspokajać, dodawać energii, wprawiać w dobry nastrój czy wprowadzać klimat tajemniczości. Podobnie działają kolory.

Targi Salone del mobile 2019, fot. Smart Design Expo

Kolorystka i oświetlenie w aranżacji wnętrz mają znaczący wpływ na to, jak postrzegamy daną przestrzeń, oddziałują nie tylko na zmysł wzroku, ale potrafią też wpływać na nastrój, wywoływać konkretne skojarzenia i działać na podświadomośćmówi Katarzyna Rzadkiewicz, Sales and Marketing Director w Smart Design Expo.W premierowym numerze TREND.expo będącym drogowskazem dla wystawców prezentujemy cztery wiodące aktualnie w wystawiennictwie trendy kolorystyczne i pokazujemy najlepsze zastosowania kolorów na światowym poziomie. Całość uzupełniają wskazówki i porady ekspertów designu, a także specjalistów marketingu wystawienniczego. TREND.expo to pozycja, po którą warto sięgnąć poważnie traktując obecność marki na tragach – dodaje.

TREND.expo bezpłatnie do pobrania TUTAJ.

Zatrzymaj treścią, dźwiękiem i zapachem

Dopełnienie wizualnego aspektu stoiska stanowią treści emitowane na ekranach. Według raportu Mood Media, światowego dostawcy rozwiązań w zakresie Expierience Design, blisko 60% konsumentów wskazuje, że przyciągające uwagę treści video mają pozytywny wpływ na ich zakupy. Pełne emocji i chwytające za serce opowieści, czy też dynamiczne i abstrakcyjne projekcje również działają na podświadomość konsumenta, pod warunkiem, że marka wie jak zachować spójność przekazu i jaki efekt zamierza osiągnąć.

Targi Salone del mobile 2019, fot. Smart Design Expo

Z kolei według badań Martina Lindstroma, specjalisty od brandingu i neuromarketingu, około 65 proc. przypadków zmiany ludzkiego nastroju, dokonuje się pod wpływem dźwięków i muzyki. O ile trudno jest oddziaływać nimi na szeroką skalę ze względu na odmienne preferencje różnych grup odbiorców, to odpowiednio dobrana melodia może skutecznie wzmocnić promocję produktu i stać się jego znakiem rozpoznawczym, ale również pobudzać do działania, wprawiać w dobry nastrój czy relaksować. Warto o tym pamiętać przygotowując przestrzeń targową, w której odwiedzający mają poczuć się komfortowo i spędzić w niej dłuższą chwilę.

Targi Salone del mobile 2019, fot. Smart Design Expo

Nie bez znaczenia jest także zmysł dotyku, który odpowiada za wywoływanie ponad 70 proc. ludzkich emocji. Dotykając przedmiotu mamy możliwość analizy empirycznej jego powierzchni, faktury, wagi oraz kształtu. Ponadto, im dłużej pozostaje on w rękach klienta, tym większe szanse na przywiązanie emocjonalne. Dlatego zastosowanie przez wystawców przyjemnych i stymulujących receptory dotyku materiałów, faktur czy fizycznych obiektów, stwarza możliwość swobodnego i bezpośredniego doświadczania marki czy produktu, wydłużając jednocześnie czas obecności odwiedzających na stoisku targowym, a finalnie zwiększając przywiązanie oraz prawdopodobieństwo zakupu.

Kropką nad „i” w marketingu sensorycznym są zabiegi oddziałujące na zmysł węchu i smaku, które dopełniają pozostałe doświadczenia sensualne. Doznania zapachowe stanowią newralgiczną materię i obszar preferencji, z tego powodu dobrze jest postawić na naturalne, subtelne i nienachalne źródła zapachu w przestrzeni, w której przebywają uczestnicy targów. Warto postawić na zapachy, które pozytywnie kojarzą się niemal każdemu np. zapach roślin, lasu, czy morskiej bryzy.

Stoisko targowe jest wprost stworzone do oddziaływania na wszystkie zmysły i daje szerokie pole do eksploracji marketingu sensorycznego i holistycznego budowania świadomości marki. Dbając o sensualne doświadczenie odwiedzających, wystawcy mają szansę zaprezentować się w wyjątkowy sposób, przykuć uwagę gości targowych, wyróżnić niebanalną atmosferą miejsca i zostać zapamiętanymi na długo.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF