Czy jest coś, co różni komunikację marek wnętrzarskich od innych?

marki wnetrzarskie komunikacja

Każda z branż – niezależnie czy jest to pharma, beauty, czy design wymaga nieco innego spojrzenia na prowadzenie komunikacji. Mimo że narzędzia są te same, to sposób poprowadzenia komunikacji bywa zupełnie inny. To, co się sprawdzi w beauty, nie zawsze będzie dobre dla branży wnętrzarskiej. W takim razie, o czym powinniśmy pamiętać prowadząc działania z zakresu public relations, marketing czy social media dla marek wnętrzarskich?

Wydarzenia, festiwale

Gdybym pisała ten artykuł na początku roku, kiedy jeszcze branża wyglądała inaczej, zaczęłabym od wydarzeń – festiwali, targów. Nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Przyjrzyjmy się tylko branży meblarskiej, która jest najszybciej i najdynamiczniej rozwijającą się gałęzią polskiej gospodarki. Obecnie jesteśmy 4 eksporterem mebli na świecie i 6 ich producentem. W 2019 r. wartość polskiego eksportu wyniosła 10,9 mld EUR, przewidywano wtedy, że przy takim tempie wzrostu w 2020 roku zajmiemy 2 pozycję, jeśli chodzi o eksport, wyprzedzając Niemcy i Włochy. Te optymistyczne dane zachęcały producentów do wystawiennictwa na najważniejszych wydarzeniach w Europie: Salone del Mobile w Mediolanie, czy IMM cologne. Wiele z nich zostało odwołanych i przeniesionych na kolejny rok. Podobnie z festiwalami. Wszyscy czekamy w napięciu czy odbędą się targi Warsaw Home, które przesunięto o miesiąc. To może być jedyna szansa do prezentacji swojej kolekcji. Czy tak będzie? Zobaczymy.

W branży wnętrzarskiej to właśnie wydarzenia stanowią znaczący punkt w każdej strategii komunikacji marki. Wiele firm starało się ratować i pokazać swoją kolekcję w internecie, dobrym przykładem może być polska marka Paged Meble, która na osobnej podstronie przygotowała możliwość zwiedzania wirtualnie ekspozycji z nowościami, które planowo miały być prezentowane w Mediolanie.

Showroomy, Concept store

Komunikacja marek wnętrzarskich głównie opiera się na realnym, bezpośrednim kontakcie Klienta z produktem. Powodów może być kilka. Zakup nowej kanapy za kilka tysięcy złotych traktujemy jak inwestycje – chcemy ją zobaczyć, wypróbować. Wybrać odpowiedni kolor i materiał. Pamiętajmy przy tym, że sieć dystrybucji w tej branży jest znacznie bardziej ograniczona niż w beauty, czy fashion. Bardzo często sprzedaż odbywa się poprzez showroomy czy Concept Store, ALE naprawdę niewiele z nich ma swoje oddziały w innych miastach. Na palcach jednej ręki możemy policzyć showroomy, które mają swoją sieć sprzedaży po Polsce. Producenci mebli, czy oświetlenia zwracają również uwagę na całościową ofertę tych miejsc, ponieważ są showroomy, które specjalizują się tylko w stylu vintage, lub we włoskim designie.

Zdjęcia

To jest prawdziwe „must have” każdej marki i „święty Graal” każdego PR-owca współpracującego z marką. Jak możemy inaczej pokazać swój produkt, kiedy udział w wydarzeniach jest niemożliwy oraz kiedy nasza sieć sprzedaży to nie jest setek miejsc na mapie Polski, a bardzo często raptem kilkanaście? Tu powinny być pomocne zdjęcia. Oczywiście zdjęcie nie odda nam w 100% produktu, ale jest namiastką i motywacją, aby klient przejechał kilka km więcej, żeby zobaczyć go na żywo. Niestety, ale mam wrażenie, że marki przywiązują do tego najmniej uwagi. Spotykam się albo z fatalnej jakości wizualizacjami, albo zdjęciami stricte produktowymi. A Klient kupuje obrazem. Potwierdza to raport „Komunikacja marki w branży wnętrzarskiej. Trendy 2019” przygotowany przez agencję SFERA GROUP gdzie jasno podkreślono, że to właśnie zdjęcia sprzedają produkt. Jak więc można temu zaradzić – organizując sesję zdjęciową produktu albo… współpracując z architektami!

Architekci

Dla wielu producentów z branży wnętrzarskiej to właśnie architekci są kluczowym kanałem sprzedaży – to o nich dosłownie walczą działy marketingu i handlowe w firmach. Powstają strategie komunikacji do tego kanału, księgi standardów jak z nimi współpracować, wielkie strategie marketingowe. Natomiast sama jestem zwolennikiem działania, które architektowi przyniesie efekty w obszarach, o których wie, że są istotne, ale nie ma pojęcia jak się za to zabrać. O czym mowa? Architekci bardzo często realizują sesję zdjęciowe ukończonych zdjęć, ten materiał następnie trafia na ich www i kanały social media. A co z mediami tradycyjnymi? No właśnie tu pojawia się problem. Oni nie wiedzą jak to robić. Jak napisać materiał prasowy, jak zdobyć kontakt do dziennikarza a później skąd ma wiedzieć, czy już gdzieś się dany temat pojawił. Dla producentów to jeden z elementów działania. Bardzo pomocny w budowaniu nie tylko własnej bazy zdjęć, ale i relacji z architektami.

Blogerzy

A jak jest z blogerami? To jest zupełnie inna skala niż w branży beauty. Tutaj decyduje o tym wartość produktu – obie strony są świadome, że znacznie trudniej jest namówić kogoś do zakupu grzejnika za kilka tysięcy złotych. Zresztą takie działanie wymaga całej strategii, aby miało to sens. Zaczyna się od znalezienia blogera, który faktycznie jest przed lub w trakcie remontu i nowy grzejnik jest mu nie tylko potrzebny, ale pasuje też do wnętrza. Z drugiej strony musimy też dobrze zweryfikować danego blogera – treści, grupa docelowa, zasięgi. Ogromnym plusem takiego działania, jeśli już znajdziemy idealnego partnera do współpracy, jest to, że możemy mieć spokojną głowę o to, czy za miesiąc nie pokaże marki konkurencyjnej tak jak dzieje się to właśnie w branży beauty, czy fashion. Dlaczego? Urządzamy się przynajmniej na kilka lat, a grzejnik trudniej jest wymieniać co kilka miesięcy.

Narzędzia PR dla wszystkich branż są takie same, różnice polegają na tym jak je będziemy wykorzystywać. Każda firma niezależnie od branży ma te same cele – budowa pozytywnego wizerunku i rosnąca sprzedaż swoich produktów. To, co wyróżnia branżę wnętrzarską na tle innych to budowanie relacji z klientami przez bezpośredni kontakt – w każdej ze strategii komunikacji ten punkt jest właśnie najbardziej rozbudowany. Ostatnie miesiące pokazały, że warto zacząć budować swoją pozycję online, również w kontaktach z Klientem.


Autorka:

magda-skibka-pln-design-group

Magda Skibka –  CEO PLN Design Group agencji specjalizującej się w komunikacji marek wnętrzarskich, architektonicznych, deweloperskich oraz budowlanych.
https://plndesigngroup.pl/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF