...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

CMO AWARDS by Shortlist – kolejne zgłoszenia

🏆 Do 23 kwietnia top managerowie marketingu mogą głosować na koleżanki i kolegów CMO, którzy zgłosili się w tegorocznej edycji CMO AWARDS by Shortlist.

Prezentujemy kolejnych kandydatów na laureatów w poszczególnych kategoriach, którzy, w rozmowach z Martą Macke, organizatorką konkursu i CEO Shortlist Consulting, własnymi słowami zachęcają do czytania zgłoszeń, inspirowania się i głosowania.

 

Trzymamy kciuki za wszystkich, którzy się zgłosili w CMO Awards 2023.
Aby przeczytać zgłoszenia i wziąć udział w głosowaniu należy zarejestrować się na stronie cmoawards.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kolejne zgłoszenia do konkursu CMO AWORDS

🏆 Do 23 kwietnia top managerowie marketingu mogą głosować na koleżanki i kolegów CMO, którzy zgłosili się w tegorocznej edycji CMO AWARDS by Shortlist.

W najbliższych dniach będziemy prezentować kandydatów na laureatów w poszczególnych kategoriach, którzy, w rozmowach z Martą Macke, organizatorką konkursu i CEO Shortlist Consulting, własnymi słowami zachęcają do czytania zgłoszeń, inspirowania się i głosowania.
Trzymamy kciuki za wszystkich, którzy się zgłosili w CMO Awards 2023.
Aby przeczytać zgłoszenia i wziąć udział w głosowaniu należy zarejestrować się na stronie cmoawards.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

CMO AWARDS by Shortlist głosowanie do 23 kwietna

🏆 Do 23 kwietnia top managerowie marketingu mogą głosować na koleżanki i kolegów CMO, którzy zgłosili się w tegorocznej edycji CMO AWARDS by Shortlist.

W najbliższych dniach będziemy prezentować kandydatów na laureatów w poszczególnych kategoriach, którzy, w rozmowach z Martą Macke, organizatorką konkursu i CEO Shortlist Consulting, własnymi słowami zachęcają do czytania zgłoszeń, inspirowania się i głosowania.

Trzymamy kciuki za wszystkich, którzy się zgłosili w CMO Awards 2023.
Aby przeczytać zgłoszenia i wziąć udział w głosowaniu należy zarejestrować się na stronie cmoawards.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marta Macke i jej #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową...

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Marta Macke, Shortlist, od lat animatorka wszystkiego, co dobre w komunikacji marketingowej najlepsze we współpracy między agencjami reklamowymi i reklamatowcami.

●Rok 2022 był rokiem bardzo różnorodnym i obfitującym wiele wydarzeń w branży marketingowej.

●Zaproponowany przez Brief cykl wywiadów #BriefNa2023 jest bardzo dobrą okazją do podsumowania minionego roku oraz refleksją nad następnym rokiem.

●Miniony rok był trudny głównie z perspektywy emocjonalnej.

●Przetargi w naszej branży mają kluczowe znaczenie głównie dlatego, że nasza praca opiera się na kontaktach międzyludzkich, oznacza to, że poza kompetencjami i profesjonalizmem partnerów ważna jest też tak zwana „chemia”.

●Zapraszam CMO Summit, to doskonała okazja do zapoznania się z wielką liczbą kejsów oraz wymiany doświadczeń między głównymi graczami rynku komunikacji marketingowej.

●Brief na nadchodzący rok wg  Marty Macke, to zwrócenie l to potrzeba dostrzegania i brania pod uwagę wszystkich przeciwności jakie niesie ze sobą świat współczesny, ale ważnym zaleceniem byłoby – według słów Wojciecha Młynarskiego– hasło postulat „róbmy swoje!”. U

Grzegorz Kiszluk

Zapraszamy wszystkich CMOsów, Szefowe i Szefów marketingu, reklamodawców na tegoroczną edycję CMO SUMMIT

CMO next CMO Summit

Już po raz trzeci spotykamy się na CMO Summit, konferencji skierowanej do CMOs i Dyrektorów Marketingu, organizowanej przez Shortlist Consulting. CMO Summit to wydarzenie „by invitation only” i „must be” dla top managerów marketingu i reklamodawców. Ze względu na obostrzenia związane z COVID-19 CMO Summit tym razem odbędzie się w formie wirtualnej w dniach 14 i 15 października br.

Tematem przewodnim tegorocznej konferencji jest “CMO NEXT: talent, technology, transformation in post? COVID era”.

Jak zmienia się gospodarka w obliczu cyfrowej transformacji i ‘new normal’ spowodowanych pandemią?
Jakie kompetencje będą kluczowe dla CMO w przyszłości?
Jak skutecznie wykorzystać dla siebie, firmy i konsumentów marek najnowsze technologie?

Podczas konferencji będziemy dyskutowali o roli dyrektor/a marketingu w firmie i o wyzwaniach stojących przed nim/nią w przyszłości.

Prelegenci wraz z zaproszonymi gośćmi podzielą się z nami swoją wiedzą, doświadczeniem i najnowszymi studiami przypadków, a także postarają się zainspirować i zachęcić do wykorzystania nowych narzędzi w obszarach takich jak retail, e-commerce, media, data czy marketing management.

Wśród prelegentów top managerowie firm takich jak Publicis Group, Dentsu Aegis Network, Nanovo, Justtag, Allegro Brand Experience, Nielsen, Brand Oriented, DeLab, Spencer Stuart.
Na koniec uczestnicy będą mieli okazję spotkać się z prelegentami w wirtualnych pokojach. Będzie to okazja do networkingu i dyskusji.

Wpiszcie w kalendarze – zostały 4 tygodnie!

Zapraszamy: Marta Macke i Rafał Karski, Shortlist Consulting oraz patron mediowy BRIEF

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marketing w #new normal – co dalej, marketingu?

Marketing w #new normal

1 czerwca odbyła się debata „Marketing w #new normal” – pierwsza część z cyklu Brand Survival Kit, organizowanego przez Dentsu Aegis Network Polska i Shortlist Consulting pod patronatem redakcji: Brief i Business Insider.

Debatę prowadzili Sławomir Stępniewski (CEO Dentsu Polska & CEE) oraz Marta Macke (założycielka i managing partner Shortlist Consulting). Wzięli w niej udział: prof. Katarzyna Śledziewska z Uniwersytetu Warszawskiego, Maciej Szczechura, doradca zarządu ds. marketingu i e-commerce w biurze podróży Rainbow Tours, Karolina Mitraszewska, COO w Nest Bank, Dariusz Maciołek, Managing Director CMO w BNP Paribas, Marcin Gruszka, Communication Expert oraz Paweł Niziński, partner Goodbrand/CEO BETTER i wydawca projektu CR Navigator/ BE.NAVIGATOR.

Dentsu Aegis Network
źródło: Dentsu Aegis Network Polska Sp. z o.o.

Dyskusję rozpoczęła profesor Katarzyna Śledziewska z Uniwersytetu Warszawskiego. Przedstawiła perspektywę ekonomiczną w obliczu pandemii koronawirusa dla Polski. Następnie marketerzy wspólnie zastanawiali się, jak walczyć ze skutkami pandemii z perspektywy biznesowej. Maciej Szczechura, doradca zarządu ds. marketingu i e-commerce w biurze podróży Rainbow Tours. Karolina Mitraszewska, COO w Nest Bank przedstawiła swoje obserwacje na temat kryzysu koronawirusa, z dala od perspektywy marketingowej. Zwróciła uwagę na ważną rolę banków w społeczeństwie dotkniętym izolacją. Dariusz Maciołek, CMO w banku BNP Paribas zwrócił uwagę na długoterminowe planowanie inwestycji i optymalizacji kosztów. Podkreślił także istotę edukowania klientów, konsumentów i obywateli w kwestii odpowiedzialnego wzrostu biznesu. Tworzenie odpowiedzialnych marek jest korzystne dla otoczenia i dla samych brandów. Paweł Niziński (partner Goodbrand/CEO BETTER i wydawca projektu CR Navigator/ BE.NAVIGATOR) zwrócił uwagę na potrzebę zrównoważonego prowadzenia biznesu i istoty przebudowy jego działania w duchu odpowiedzialnego rozwoju.

źródło: Dentsu Aegis Network Polska Sp. z o.o.

Dyskusji przysłuchiwało się i zadawało pytania grono 120 osób. Wśród zgromadzonych byli obecni przede wszystkim przedstawiciele biznesu, marketingu, reklamy. Warto opierać się na współpracy, dialogu, elastyczności i dostosowaniu do potrzeb konsumentów, wpływać na rzeczywistość dookoła nas. Niezależnie od długości kryzysu, musimy nauczyć się zarządzać bieżącą sytuacją, przygotować się na zmianę modelu biznesowego, zwiększoną elastyczność i zwinność działania oraz nastawić się na dialog – z partnerami i konsumentami.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Brand Survival Kit, czyli #newnormal i co teraz marketingu?

Brand Survival Kit

Dziś już wiemy, że epidemia koronawirusa nie zakończy się gwałtownie, jak się pojawiła, rzucając nas w nową rzeczywistość, do której jako branża musieliśmy się bardzo szybko dostosować. Zresztą nie tylko jako branża, ale całe społeczeństwo. Pracujemy zdalnie, odbywamy nieustające calle i spotkania zawodowe, korzystając z technologii i video komunikatorów. Jemy kolacje z rodziną, pijemy wino z przyjaciółmi on-line. Moja mama czyta wnukowi książki przez face time. Codziennie łączymy zarządzanie domem, rodziną i pracą z centrów dowodzenia, którymi są nasze mieszkania. Nauczyliśmy się funkcjonować w warunkach, które jeszcze 2 miesiące temu nazwalibyśmy nienormalnymi, a dziś nazywamy new normal.

Wiemy już, że epidemia zostanie z nami na dłużej i będziemy dość powoli wracać do starej rzeczywistości, a może wcale w pełni do niej nie wrócimy. To przedłuży negatywny wpływ epidemii na gospodarkę.
Klienci, agencje, media poszukują odpowiedzi na pytanie dotyczące potrzeb konsumentów, skutecznych metod dotarcia do nich z atrakcyjnym przekazem.

A może to również czas i okazja, aby zmienić marketing i biznes eliminując historyczne mankamenty i budując odporność na przyszłe tego typu zdarzenia? Te wszystkie pytania stały się pretekstem do realizacji serii webinarów poświęconych przyszłości marketingu, którego podjęła się grupa Dentsu Aegis Network Polska oraz Shortlist Consulting. Dołączyliśmy do tego projektu ponieważ, na co dzień zajmujemy się doradzaniem klientom i agencjom jak budować partnerskie relacje biznesowe i uważam, że bardzo ważna jest próba znalezienia odpowiedzi na pytanie o rolę i możliwości marketingu (agencje, marketerzy, media) w ożywieniu gospodarki w trakcie wychodzenia z pandemii koronawirusa.

Dyrektorzy marketingu działają w środowisku zmian i niepewności. Technologie cyfrowe stały się bardziej wyrafinowane i kształtują zaangażowanie konsumentów. Tymczasem zachowania konsumentów stały się nieprzewidywalne, płynne i eksperymentalne. CMO nie tylko muszą pomagać swoim organizacjom w dostosowaniu się do tych wyzwań, ale także muszą wykazywać zwrot z każdej wydanej złotówki bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. To właśnie nazywamy #newnormal w marketingu?

Na pierwszy dzień cyklu Brand Survival Kit zaprosiliśmy do rozmowy marketerów, aby dowiedzieć się jakie najważniejsze wyzwania stoją przed nimi w czasie kryzysu i jak z bieżącą sytuacją marketerzy i właściciele firm mogą sobie poradzić na poziomie strategicznym. Do udziału w tej sesji, którą będę miała przyjemność 1go czerwca współprowadzić wspólnie ze Sławomirem Stępniewskim, CEO Dentsu Aegis Network Polska&CEE, zaprosiliśmy Katarzynę Śledziewską profesor na Uniwersytecie Warszawskim i szefową DELab UW oraz autorkę książki „Gospodarka cyfrowa”, która przedstawi uczestnikom kontekst globalny obecnej sytuacji gospodarczej i ekonomicznej oraz otworzy dyskusję pomiędzy ekspertami marketingu o przyszłości marek i marketingu w #newnormal. Do dyskusji zaprosiliśmy m.in. Karolinę Mitraszewską, COO Nest Bank, Macieja Szczechurę, Członka Zarządu Rainbow Tours, Dariusza Maciołka, CMO BNP Paribas

Spróbujemy też odpowiedzieć sobie na pytanie czy jesteśmy gotowi na zmiany paradygmatów w myśleniu o markach i komunikacji marketingowej. COVID-19 i „zatrzymanie świata” obudziły w nas tęsknotę za przywróceniem równowagi, uspokojeniem konsumpcjonizmu. Jako branża kreująca postawy i zachowania konsumenckie mamy wpływ na to czy taki zwrot zachowań może się udać – z Pawłem Nizińskim, CEO Goodbrand/b-better oraz naszymi panelistami porozmawiamy również o szansach na zrównoważony rozwój i odpowiedzialny biznes.

Kolejny dzień będzie poświęcony temu jak skutecznie zarządzić uwagą konsumenta. Koronakryzys jest zauważalny wśród konsumentów, nie tylko w zakresie zmiany zwyczajów zakupowych, zwiększenia oszczędności czy rzadszego wychodzenia z domu czy ograniczenia spotkań towarzyskich. Realna zmiana nastąpiła także w sferze spędzania czasu wolnego. Obecnie rozrywka jeszcze bardziej przeniosła się przed ekrany i monitory. Telewizja i VOD wzmocniły także swoją rolę źródeł informacji.

Zaproszeni goście z Google, Nielsena, Biura Reklamy TVP oraz eksperci z Dentsu Aegis Network Polska gwarantują sporą dawkę wiedzy i inspiracji.

Powiedzieliśmy już sobie, że w ostatnich miesiącach w dużej mierze nasze życie przeniosło się do internetu i staliśmy się e-konsumentami. W sieci są dziś również ci, którzy dotychczas rzadko korzystali z internetu. Kolejny, bardzo ciekawy blok tematyczny poświęcony będzie temu jakie aktywności w sieci podejmuje e-konsument w dobie kryzysu. Od ekspertów takich jak Maksymilian Malicki z Bolt’a, Monika Czaplicka z Wobuzz, Michała Protasiuk z Google czy Karol Karpiński z Facebooka dowiemy się, co go przyciąga i jak marki – często w odważny i nieszablonowy sposób – walczą o atencję, wiodąc klientów bezpośrednio do swojej usługi/produktu.

Branża komunikacji marketingowej odgrywa bardzo dużą rolę w gospodarce, ale przede wszystkim w budowaniu postaw konsumenckich. Jak komunikacja wspiera biznes w czasie kryzysu? Jaka jest tego forma, skuteczność i efektywność? Eksperci m.in. z Dentsu Aegis Network Polska, Google czy Onet-RASP zaproszeni na sesje Brand Survival Kit pomogą w odpowiedzeniu na pytania jak skutecznie prowadzić dialog z konsumentem.

Wspomniałam, że zajmuję się wspieraniem klientów i agencji w budowaniu partnerskich relacji biznesowych, zaczynając od transparentnego, rzetelnie zaplanowanego procesu przetargowego, przez negocjacje umowy i warunków komercyjnych z nastawieniem na win-win, po wdrożenie optymalnej i efektywnej długofalowej współpracy. Dlatego uważam, że dialog między marką i agencją jest zawsze niezwykle ważny, a teraz nabiera jeszcze większej wagi. Stąd pomysł zaproszenia na piąty, zamykający serię spotkań webinar również przedstawicieli branży komunikacji marketingowej, agencji reklamowych, agencji mediowych czy eventowych, z którymi porozmawiamy właśnie o tym jak w dobie #newnormal radzić sobie nie tylko z zarządzaniem własnym zespołem, ale również relacjami z obecnymi i potencjalnymi klientami. To poważne wyzwanie i na ten temat porozmawiamy m.in. z Anną Pańczyk, CEO Grey London, Sylwią Tygielską, Growth Directorem Isobar Polska, Radkiem Miklaszewskim, Dyrektorem Business Development BBDO Warszawa, Anną Gogacz, Prezeską agencji Allegro Brand Experience, Weroniką Szwarc-Bronikowska, Wice-Prezeską Media People,

Szczegółową agendę wydarzenia i rejestracja na wydarzenie.

Zapraszam do rejestracji na cały cykl Brand Survival Kit lub wybrane sesje.
Do zobaczenia on-line.


Autorka:

Marta Macke, Shortlist Consulting

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Branża marketingowa w kryzysie pomiędzy pesymizmem a chłodną oceną sytuacji

2 fala badania wpływ COVID na marketing

Nowa, zaskakująca rzeczywistość wywołana pandemią covid-19 trwa już 1,5 miesiąca. W pierwszym tygodniu lock down Shortlist Consulting we współpracy z Brief.pl i DELab z Uniwersytetu Warszawskiego przeprowadziło badanie, polegające na ankiecie i wywiadach pogłębionych, pokazujących wpływ pandemii na branżę komunikacji marketingowej. Kolejną falę badania przeprowadziliśmy miesiąc później. Zależało nam na tym, aby zobaczyć jak zmienia się sytuacja na rynku oraz nastroje w branży.

Dziś chcemy się z Państwem podzielić opiniami ponad 200 respondentów oraz komentarzami ekspertów, reprezentantów kadry zarządzającej reklamodawców i agencji komunikacji marketingowej po drugiej już fali badania.  Zachęcamy do przeanalizowania wyników obu fal badania, które znajdą Państwo tu: LINK DO WYNIKÓW BADANIA – warto zobaczyć czy i jak, odpowiedzi zmieniają się w zależności od tego czy respondent reprezentuje reklamodawcę, dział marketingu lub dział zakupów, czy branżę komunikacji marketingowej. Warto zwrócić też uwagę na różnice wynikające z kategorii biznesowej, w jakiej pracuje respondent oraz wielkość firmy. Prezentujemy główne wnioski.

SPODZIEWANY WPŁYW PANDEMII NA SPRZEDAŻ:

– wszyscy respondenci zauważają negatywny wpływ pandemii na sprzedaż w swoich firmach.
– w ogólnym wyniku negatywny wpływ na sprzedaż zauważa w 1szej fali 67% badanych, w drugiej już 76%,
– 1szej fali 79% agencji komunikacji marketingowej oczekiwało spadku sprzedaży, obecnie jest to 87%;
– wśród reklamodawców pytanych w tyg 19-25 marca reprezentujących dział marketingu spadków sprzedaży w swojej firmie spodziewało się 52%, obecnie jest to 57%,
– znacząco wzrósł pesymizm wśród reprezentantów działów zakupów (39% w 1szej fali badania vs 63% w 2giej fali badania).

WPŁYW COVIDU NA BRANŻĘ:

– niezmiennie ok 60% respondentów, bez względu na to czy reprezentują agencje, czy klienta uważa, że pandemia jest zdecydowanie zagrożeniem dla funkcjonowania naszego sektora
– bardzo poważnym zagrożeniem pandemia wydawała się być np. dla 75% domów produkcyjnych vs 50% w chwili obecnej, 82% agencji reklamowych vs 65%, agencje eventowe natomiast, w pierwszym momencie oceniały sytuację 50/50 dziś w 100% deklarują, że dla siebie zagrożenie.
– znakomita większość respondentów uważa wsparcie państwa dla biznesu za niesatysfakcjonujące (52% bardzo niesatysfakcjonujące, 29% niesatysfakcjonujące)

W odpowiedziach kolejnych dwóch fal widać jak mocno Covid 19 uderzył w rynek marketingowy – na tyle brutalnie, że zabrakło nawet czasu na tradycyjną fazę wyparcia i większość odpowiedzi wskazuje na dobry kontakt respondentów z rzeczywistością. Pamiętając o głębokim spadku rynku w 2009 kiedy polska gospodarka rosła, powinniśmy liczyć się z tym, że w tym roku rynek skurczy się o co najmniej 20% – dobrze więc, że firmy się do tego przygotowują, bo wcześniejsza reakcja pozwala na bardziej przemyślane, często mniej dramatyczne ruchy. Patrząc na dane z badania, można mieć nadzieję, że optymizm w niektórych obszarach będzie w kolejnych falach rósł z racji bardzo niskiej bazy – co będzie niezbędne dla fazy odbudowy rynku. Na koniec dnia tylko pozytywne patrzenie w przyszłość może nas uratować w dłuższym okresie.

Jacek Olechowski, Prezes Zarządu, MediaCap

OCZEKIWANE WYJŚCIE Z KRYZYSU:

– spada odsetek osób, które spodziewały się krótkofalowego wspływu covidu na nasze realia biznesowe.
– pod koniec marca 30% osób uważało, że za rok branża znów będzie funkcjonowała jak dawniej,
– dziś jest to już prawie 40% respondentów,
– 32% pytanych uważa, że branża zmieni się na zawsze (vs 26% w pierwszym tygodniu lock down).

Zgadzam się z opinią wyrażoną przez 40% badanych, że branża komunikacji marketingowej może zmienić się na zawsze.  Ale paradoksalnie – jest wiele pozytywów tej sytuacji, na przykład optymalizacja czasu i kosztów. Obecna sytuacja pokazała nam, że wiele projektów można zrobić szybciej, sprawniej i taniej.

Dorota Natalia Haller, CMO, Marketing, Communications and Digital Director Huawei Consumer Business Group

BUDŻETY MARKETINGOWE:

Zgodnie z oczekiwaniami zaadresowanymi podczas 1szej fali badania pandemia wpłynęła również na budżety marketingowej, które zostały znacząco okrojone (55% znaczący spadek, 32% nieznaczny spadek) oraz w 36% dramatycznie wpływa, w 42% mocno wpływa i w 22% nieznacznie wpływa na wstrzymanie budżetów marketingowych.

Marketing jest jedną z pierwszych branż, które ulegają kryzysom i jedną z pierwszych, które ożywają. Z badania wynika, że nasze wewnętrzne rozumienie wpływu pandemii zmienia się. Rośnie liczba marketerów, którzy twierdzą, że COVID zmieni naszą branżę na zawsze (wzrost z 26% do 32%) oraz, że dłużej zajmie nam powrót do poziomu funkcjonowania sprzed pandemii (wzrost z 30% do 36%). To o tyle istotne, że w naszej branży tkwi potencjał nie tylko do przyspieszenia powrotu do stanu poprzedniego, ale też i wykorzystania szansy do wykreowania nowych metod komunikacji i konsumpcji w nowej normalności.

Sławomir Stępniewski, CEO Dentsu Aegis Network Polski i CEE

ZATRUDNIENIE:

– Nowa kategoria pytań, które w 2giej fali badania zadaliśmy respondentom dotyczyła kondycji firm oraz zatrudnienia.
– 38% respondentów zadeklarowało, że w ich organizacjach miały miejsce zwolnienia, przy czym najwięcej dotyczy agencji komunikacji marketingowej 51%, natomiast wśród marketerów jest to poniżej 20%.
– Ok połowa osób potwierdza, że w ich firmach doszło również do obniżenia wynagrodzeń (prawie 2 x częściej w agencjach niż u klienta), wg 31% respondentów wynagrodzenia obniżono między 10% a 20% (tu wskaźniki są wyższe w agencjach 37% vs 10% u marketera) , a wg 20% badanych między 20% a 30% (tu wskaźniki są wyższe w marketingu 50% vs 16% w agencjach).

Przeżyłem 2 kryzysy: 2001, 2008/2010 i ten jest trzeci i mam nadzieje, że też go przeżyję. Wyniki ankiety są przewidywalne, bo w sumie biznes komunikacji marketingowej jest prosty: jesteśmy wszyscy w kosztach zmiennych, a więc podlegamy zawsze cięciu w pierwszej reakcji na kryzys. Podobnie z kosztami ludzkimi, bo cięcie prenumeraty i ciasteczek zwykle w agencjach mało daje. Dają koszty ludzkie i biuro. Tak było i tak jest teraz. Podobnie jak ponowne napędzanie konsumpcji (jakakolwiek ona nie będzie) też nastąpi, co oznacza powrót do wydatków na marketing w tym komunikację. Z pewnością wiele się zmieni, ale nie zmienia się powyższe paradygmaty.

Organizacja pracy zespołów, to czym jest agencja tj czy jest związana z jakimś fizycznym miejscem to z pewnością ulegnie redefinicji. Ale nie tylko dotyczy to agencji, ale też wielu innych branż np. retail… albo działów marketingu.

Jak zwykle zmiana to zagrożenie jak i szansa. To co szło siłą korporacyjnych inercji teraz przechodzi weryfikację. Z pewnością nadchodzi czas odwagi w wykorzystywaniu szansy jaką daje zmiana. Czas „strzałów z biodra”.

Rafał Baran, CEO FCB Bridge2Fun

PRZETARGI MARKETINGOWE:

– podczas 1szej fali badania tylko 8% osób uważało, że pandemia nie wpłynie na wstrzymanie lub przesunięcie projektów przetargowych.
– obecnie jest to 19% (w przypadku działów marketingu zmiana nastawienia to 9% vs 24%, a w procurement 9% vs 25%).
– rynek jest gotowy do prowadzenia przetargów w systemie zdalnym.

Generalnie zaakceptowaliśmy pracę i procedowanie przetargów w trybie zdalnym

Szybko przystosowując się do nowych warunków pracy oraz mając świadomość, że być może nieprędko wrócimy do starej rzeczywistości, respondenci uważają, że system pracy zdalnej jest możliwy do utrzymania w dłuższej perspektywie (83% respondentów 2giej tury badania vs 71% w pierwszym tygodniu obowiązkowej pracy z domu).

Interesujący, ale też z biznesowego punktu widzenia oczywisty, jest fakt, że agencje gotowe są uczestniczyć w przetargach prowadzonych w systemie zdalnym. I to na każdym etapie, nawet na tych, które dotychczas wymagały kontaktów bezpośrednich i budowania relacji osobistych takich jak de-brief (ponad 90% respondentów reprezentujących agencje deklaruje chęć udziału w spotkaniach zdalnych), chemistry meeting (48%), tissue meeting (57%) i wreszcie na etapie prezentacji przetargowej (67%).

Również klienci uważają, że prowadzenie procesów przetargowych zdalnie jest możliwe, aczkolwiek są bardziej sceptyczni do rozwiązań wirtualnych w kontekście chemistry meeting i tissue meeting. Co ciekawe większą rezerwę widać wśród managerów procurementu (tylko w 36% wyobraża sobie wirtualne przeprowadzenie chemistry meeting i w 45% tissue meeting).

Nie ulega wątpliwości, że przez pewien czas będziemy musieli w takim systemie funkcjonować, dlatego rozumiem potrzebę dostosowania się do warunków i sytuacji. Jako firma doradztwa przetargowego również pracujemy zdalnie i jesteśmy gotowi wspomagać klientów i agencje w procesach przetargowych w trybie wirtualnym oraz prowadzić szkolenia z zakresu zdalnego zarządzania przetargów. Uważam jednak, że w naszej branży relacje i komunikacja międzyludzka są kluczowe, mam więc nadzieję, że kiedy kontakt bezpośredni będzie znów możliwy wrócimy do dobrych praktyk spotkań „ face to face” na najważniejszych etapach przetargu.

Marta Macke, Managing Partner, Shortlist Consulting

Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi wynikami badania oraz opiniami ekspertów, kadry managerskiej branży komunikacji marketingowej:  Link do wyników badania

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak pandemia COVID-19 wpłynie na branżę marketingową? Raport Shortlist Consulting & BRIEF

raport pandemia 2020 i jej konsekwencje

Branża marketingowa znalazła się bardzo trudnej sytuacji, jak wiele innych branż. Ze względu jednak, że to właśnie marketing jest najbliższy naszym sercom, wraz z Shortlist Consulting postanowiliśmy przeprowadzić badanie, które pokazuje jak marketing reaguje na pandemię i jakie będą długofalowe skutki dla branży. Pierwsza tura badania została przeprowadzona w dniach 19-23 marca. Jej wyniki właśnie dzisiaj chcemy Wam zaprezentować.

Einstein powiedział „życie jest jak jazda na rowerze, żeby utrzymać równowagę musisz jechać naprzód”. Ostatnie 2 tygodnie zmusiły nas do jazdy „bez trzymanki”. Kolejne również będą pełne wyzwań. Jeszcze miesiąc temu niemal nikt nie spodziewał się, że na taką skalę zmienimy swój sposób życia i tryb pracy. Dzisiaj trudno przewidzieć jak za kolejny miesiąc będzie wyglądał świat. Shortlist Consulting jest firmą doradczą wspierającą klientów i agencje w procesach przetargowych oraz wdrażaniu współpracy. Jesteśmy również twórcami i organizatorami cyklicznych konferencji biznesowych CMO Summit i Marketing Benchmarks Summit oraz śniadań eksperckich skierowanych do szefów marketingu i zakupów. Interesowało nas jak branża marketingowa zareagowała na sytuację wynikającą z pandemii. Dlatego we współpracy z magazynem brief.pl oraz analitykami DELab UW przeprowadziliśmy i przeanalizowaliśmy prawie 150 ankiet i wywiadów pogłębionych z wyższą kadrą managerską polskiego rynku marketingowego dotyczących wpływu pandemii na naszą branżę.

Marta Macke, założycielka i Managing Partner, Shortlist Consulting

W warunkach kryzysu największe znaczenie ma szybkość i adekwatność reakcji. Dotyczy to poziomu państw i samych przedsiębiorstw. Transformacja cyfrowa dotychczas stanowiła wyzwanie rozciągnięte w czasie, a korzyści z niej płynące dla wielu przedsiębiorców nie przeważały kosztów koniecznych inwestycji. W obecnej sytuacji, gdy na horyzoncie majaczy recesja, na rynku utrzymają się te przedsiębiorstwa, które będą potrafiły podjąć wysiłek przestawienia swojej działalności na inne tory, dyktowane przez czwartą rewolucję technologiczną, które będą potrafiły szukać nowych możliwości i nastawią się na elastyczność, ale też zrozumieją, że kluczem do sukcesu jest kapitał ludzki. Nowe rozwiązania można budować tylko w oparciu o wiedzę na temat

prof. Katarzyna Śledziewska, Dyrektor Zarządzająca DELab UW

Wpływ pandemii na sprzedaż

Jak wynika z badania, 28% firm już odnotowało spadki sprzedaży, a 33% uważa że spadek sprzedaży w całym roku 2020 przekroczy 30% wobec planów z początku roku. Większych spadków niż u reklamodawców, spodziewają się agencje komunikacji marketingowej. Aż 43 % z nich spodziewa się spadków sprzedaży o ponad 30% w 2020 roku. Więcej niż ⅓ badanych uważa, że obecna sytuacja stwarza szanse dla branży marketingowej, zaś ⅔ uważa, że stwarza ona więcej zagrożeń.

Ponad 36% respondentów z działów zakupów nie spodziewa się zmian w sprzedaży, a ponad 9% z nich spodziewa się wzrostów. Razem 45%. Gdybyśmy dorzucili do niech jeszcze tych co spodziewają się spadku między 0-15% to przekraczamy o 4% magiczną granicę połowy respondentów, którzy na cały obecny rok nie patrzą wcale tak pesymistycznie. Oby mieli rację.

Ich koledzy z działu marketingu są nieco bardziej pesymistyczni, bo tylko 13% nie spodziewa się zmian, tylko 6,5% spodziewa się wzrostów, ale biorąc też pod uwagę tych, którzy spodziewają się spadku sprzedaży do 15% znów ponad połowa respondentów mieści się w tym przedziale (56,5%).

Dużo więcej pesymizmu jest w agencjach reklamowych , aż o połowę mniej z nas wierzy w to w co wierzą nasi klienci. Mam nadzieję, że nie mamy racji.

Paweł Kastory , CEO DDB Group

Badanie zostało wykonane bezpośrednio po wprowadzeniu zasad mających ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. Zaskakujące jest to, że już w tym momencie aż ¼ badanych wskazuje, że zmieni to branże na zawsze. W kolejnych odczytach spodziewałbym się zwiększenia tego odsetka.

Branża marketingowa ma ten komfort, że mogła bardzo szybko zmienić sposób funkcjonowania. Przejście na pracę zdalną, które wydawało się wstępnie gigantycznym wyzwaniem w większości przypadków przebiegło zaskakująco sprawnie i bez negatywnego wpływu na efektywność. Nie bez znaczenia jest tu postęp technologiczny ostatnich lat. Gdyby podobna sytuacja miała miejsce nawet 10 lat temu zaimplementowanie pracy zdalnej byłoby dużo trudniejsze o ile w ogóle realne.

Paweł Gala, CEO Wavemaker

wpływ pandemii na sprzedaż
Źródło: Raport Pandemia 2020 i jej konsekwencje dla branży marketingowej

Wyjście z kryzysu

Na pytanie, za ile miesięcy branża marketingowa będzie funkcjonowała tak jak przed pandemią, 30% respondentów odpowiedziało, że będzie to około rok. ¼ badanych jest zdania, że sytuacja związana z pandemią, zmieni branżę na zawsze. Ponad 20% uważa, że będzie to pół roku, a tylko 13% wróży szybki powrót do normy, po trzech miesiącach. 72% badanych twierdzi, że system pracy zdalnej, który został wymuszony przez rozprzestrzeniającego się w szybkim tempie wirusa, jest możliwy do utrzymania w dłuższej perspektywie w branży.

Wszyscy znaleźliśmy się w bardzo trudnej sytuacji, żeby nie stała się ona beznadziejna musimy być solidarni i musimy zacząć działać. Żeby działać skutecznie musimy tę sytuację jak najlepiej zdiagnozować. Temu właśnie służy nasz raport.Bardzo dziękuję Marcie Macke z Shortlist Consulting oraz Joannie Makolus z brief.pl za jego realizację.

Grzegorz Kiszluk, redaktor naczelny BRIEF

Jeśli chodzi o porównanie w tej chwili przemysłu spotkań i turystyki do jazdy na rowerze. Zdecydowanie jest to „jazda bez kół”.

W agencjach reklamowych spadki są na poziomie 33%, w wyjazdach typu incentive i eventach to 97%, czyli wszystko stanęło z dnia na dzień, część przełożona jest na jesień. Stoimy w obliczu przynajmniej 6 miesięcznego przestoju, a nasze firmy w obliczu dużych cięć kosztów, zadłużania się i niepewności jutra.

Firmy od malutkich paro osobowych po wielkie firmy z tradycją mają niewyobrażalne problemy w funkcjonowaniu. Bez abolicji zus i podatków dla wszystkich dotkniętych, dopłat do wynagrodzeń w odpowiednim poziomie i zamrożenia kredytów i leasingów wiele firm nie przetrwa.

Olga Krzemińska-Zasadzka, Prezes SOIT, CEO Power

Budżety i przetargi marketingowe

Największych spadków budżetów marketingowych spodziewają się agencje marketingowe. Prawie 40% badanych oczekuje zmniejszenia budżetów o co najmniej 30%, a większość respondentów spodziewa się spadku liczby realizowanych projektów marketingowych. Im mniejsza firma, tym większych cięć w budżetach marketingowych się spodziewa.

I tu znów respondenci z agencji są najbardziej pesymistycznie nastawieni do przeszłości. Ponad 38 % z nich uważa, że budżety spadną o ponad 30%. Pesymiści wśród klientów, bez znaczącej różnicy pochodzenia (zakupy, marketing) stanowią 30%.

Paweł Kastory, CEO DDB Group

zmiany w budżecie
Źródło: Raport Pandemia 2020 i jej konsekwencje dla branży marketingowej

Podobnie jak jedna czwarta z respondentów uważam, że branża zmieni się raz na zawsze. Zmienią się zachowania konsumenckie, a co za tym idzie podejście reklamodawców i agencji.

Podobnie jak w trakcie poprzednich kryzysów nauczymy się wyciskać więcej z mniej i pracować szybciej niż dotychczas. Niektórzy z nas nadal będą zarabiać pieniądze, ale niektórych możemy już więcej nie spotkać w dotychczasowym kształcie. Nie mam nadziei na powrót do normalności po 3, 6, czy 12 miesiącach. Wszystko zależy od tego jak szybko do normalności wróci życie, a nie wygląda na to żeby to miało nastąpić bardzo szybko.

Ciekawe, że ponad 36% respondentów z działów zakupów uważa, że branża zmieni się raz na zawsze, podobnie myśli prawie 30% ludzi z agencji, a pracownicy marketingu tylko w nieco ponad 15% zgadzają się z tą opinią. Czyżby działy zakupów były bardziej otwarte na zmiany niż działy marketingu? A wydawało się, że jedyna stała rzecz, która nam została po rewolucji internetowej to zmiana, zmiana, zmiana.

Paweł Kastory, CEO DDB Group

Ponad połowa ankietowanych spodziewa się wstrzymania lub przełożenia terminów przetargów na usługi marketingowe. Ponad 80% respondentów deklaruje gotowość do organizowania i uczestniczenia w zdalnych przetargach na wybór agencji komunikacji marketingowej. 100% badanych po stronie agencji komunikacji marketingowej chce brać udział w przetargach organizowanych zdalnie. Sytuacja wygląda bardzo optymistycznie również po stronie działów marketingu w firmach i działu zakupów – w obu przypadkach taką chęć deklaruje ponad 70% osób. Około połowa ankietowanych ma już doświadczenia w pracy przy przetargach marketingowych prowadzonych zdalnie (przynajmniej na niektórych etapach).

Mało optymistyczne na tak wczesnym etapie są wskazania dotyczące redukcji budżetów – ponad 30% estymuje je na powyżej 1/3. Marki potrzebują komunikacji, potrzebują dialogu z konsumentem. Na pewno zmieni się to co, jak i gdzie mówią. To duże wyzwanie. Teraz jak nigdy przedtem trzeba dokładnie wsłuchać się w konsumenta i wspierać go w tym bezprecedensowym okresie niepewności.

Ponad 90% respondentów uważa, że pandemia wpłynie na wstrzymanie lub opóźnienie realizowanych przetargów. Nie znaczy to, że uczestnicy badania nie wyobrażają sobie wzięcia udziału w przeglądach – gotowa to robić jest znakomita większość. Na pewno sytuacja zmieni sposób prowadzenia przetargów. Branża marketingowa to biznes w ogromnej mierze zbudowany na ludziach, ich kompetencjach, kreatywności. Przetargi jak były tak będą – nawet jeśli w chwili obecnej ciężko wyobrazić sobie np. chemistry meeting.

Paweł Gala, CEO Wavemaker

Tak na dobrą jednak sprawę ciężko jest przewidzieć długofalowe skutki obecnych wydarzeń na świecie. Zabrzmi to okrutnie, ale epidemia doprowadzi do weryfikacji rynku reklamowego w Polsce. Na stałe też może zmienić proporcje wydawanych budżetów mediowych. Z rynku zniknie wiele mniejszych podmiotów świadczących usługi reklamowe oraz marketingowe. Średnie oraz duże agencje będą zmuszone ograniczyć koszty – najprostszym sposobem jest zmniejszenie zatrudnienia. Niektórzy też spróbują na stałe przejść na model pracy zdalnej dzięki czemu oszczędzą chociażby na koszcie biura. Tutaj duża szansa dla przestrzeni coworkingowych, których oferta jest bardziej elastyczna oraz lepiej można dopasować ją do konkretnych potrzeb. Z drugiej strony wielu klientów nie będzie stać w 2020 roku na wynajęcie agencji, więc będą korzystać z usług freelancerów, czyli niezależnych ekspertów.

Po odwołaniu epidemii powstanie spora pustka, którą mają szansę wypełnić nowi gracze na rynku reklamy oraz marketingu. Dojdzie do przetasowania ponieważ nie wszyscy wrócą do współpracy z tymi samymi firmami, z którymi działali przed epidemią. To będzie czas dla wielu do rewizji swojej strategii i jej dopasowaniu do nowej rzeczywistości.

Koronawirus nauczy nas też oszczędności i dywersyfikacji działań, a co za tym idzie również przychodów. Obecna epidemia pokazała nam, że wręcz apokaliptyczne scenariusze rodem z popkultury wcale nie są aż tak nieprawdopodobne. Firmy zaczną gromadzić oszczędności, aby przygotować się na kolejne tego typu zdarzenie. Zwłaszcza, że epidemiolodzy nie wykluczają powrotu wirusa już na jesieni. Niektórzy też zaczną większą uwagę zwracać na umowy, które zawierają z klientami. Przede wszystkim będą chcieli wydłużyć czas ich wypowiedzenia lub dodać specjalne zapisy dotyczące niespodziewanych wydarzeń.

Artur Roguski, Social Media Marketing Consultant

Kolejną falę przeprowadzimy za 2-3 tygodnie, dzięki temu będziemy mogli porównać sytuację na kolejnych etapach epidemii. Zachęcam do wgłębienie się w raport oraz wypowiedzi ekspertów z rynku marketingowego, którzy podzielili się z nami swoimi opiniami.

Marta Macke, założycielka i Managing Partner, Shortlist Consulting

Raport dostępny jest TUTAJ.

Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w badaniu i już teraz zachęcamy Was do zaangażowania się w drugą falę badania, która pozwoli nam spojrzeć na prognozy bardziej szczegółowo i porównać sytuację z początku i samego środka pandemii.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 19-23 marca na próbie ok. 150 osób, przy współpracy Shortlist Consulting, BRIEF i DELab UW.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF