...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

GdzieZamieszkać.com (WhereToSettle) od Mastercard zdobywa Tytanowego Lwa – główną nagrodę festiwalu Cannes Lions oraz Grand Prix w kategorii Sustainable Development Goals

Cannes, 23 czerwca 2023 r. – Dwa Złote, dwa Srebrne, trzy Brązowe, Grand Prix oraz ten najważniejszy, Tytanowy Lew, dla kampanii GdzieZamieszkac.com (Where to Settle) od Mastercard - to końcowy bilans Międzynarodowego Konkursu Kreatywności Cannes Lions 2023 dla kampanii stworzonej i zrealizowanej w Polsce przez Mastercard. Projekt został wyróżniony nagrodami łącznie w 6 kategoriach, zdobywając w sumie 9 Lwów.

 

To rekordowy sukces polskiej branży marketingowej w najważniejszym dla tego sektora konkursie. Mastercard jest jedyną polską marką, która wyjeżdża z Cannes z tak wieloma nagrodami na koncie. Co więcej, jest też jedyną marką w Polsce, która może pochwalić się zdobyciem dwóch Tytanowych Lwów. Tak duże uznanie na festiwalu w Cannes jest wyrazem uznania dla strategii marketingowej Mastercard, która zyskuje rozpoznawalność i sukces nie tylko w Polsce, ale również na międzynarodowym festiwalu kreatywności. To dowód na to, że marka konsekwentnie tworzy innowacyjne i inspirujące treści oraz kampanie, które przyciągają uwagę, wyznaczają nowe kierunki i budują więź z odbiorcami.
Platforma GdzieZamieszkać.com (WhereToSettle) to narzędzie, które powstało w odpowiedzi na kryzys humanitarny wywołany agresją Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Zostało zaprojektowane i stworzone przez Mastercard, we współpracy z wieloletnim partnerem, McCANN Poland. Agencja odpowiadała za opracowanie strategii, kreację i realizację kampanii, której wyniki docenione zostały w Cannes.

Najważniejsza nagroda Festiwalu, Tytanowy Lew (Dan Wieden Titanium Lions), którą w tym roku otrzymał projekt GdzieZamieszkać.com (WhereToSettle), to wyróżnienie przyznawane przez jury festiwalu Cannes Lions kampaniom, które wyróżniają się przełomową kreatywnością, zmieniają reguły gry, prowokują, przesuwają granice i są inspiracją dla branży. W ciągu dwóch dekad kategoria ta wyróżniła kampanie, które wykorzystują media i technologię w nowy sposób, podnoszą świadomość kwestii politycznych, dają głos ruchom na rzecz sprawiedliwości społecznej lub po prostu bawią.

Podczas piątkowej, finałowej gali Festiwalu Cannes Lions przedstawiciele Mastercard i McCANN Poland odebrali nie tylko Tytanowego Lwa, ale również nagrodę Grand Prix w kategorii Sustainable Development Goals, czyli główne wyróżnienie w całej kategorii.

Z wynikiem 9 Lwów, GdzieZamieszkać.com (WhereToSettle) od Mastercard jest jedynym tak mocno wyróżnionym polskim projektem na tym prestiżowym festiwalu. Ponadto, wcześniej główna nagroda tylko raz trafiła w ręce Polaków, w 2019 roku, i również powędrowała na konto Mastercard Polska. Tytanowego Lwa otrzymała wtedy kampania „Ostatni Twój Weekend” zrealizowana wspólnie z partnerami – bankiem BNP Paribas, Fundacją Sukces Pisany Szminką i Gazeta.pl.

– Pracując nad GdzieZamieszkac.com, dumę odczuwałem wiele razy. Wdrażając narzędzie, które miało szansę nieść realną pomoc, tak niezbędną po agresji Rosji na Ukrainę. Śledząc jego użyteczność i to jak wiele osób z niego skorzystało. Dumny jestem również dzisiaj, kiedy widzę, że to ważne działanie, ta kampania zyskały prawdziwe uznanie w oczach jury najbardziej prestiżowego, globalnego konkursu branżowego. To sygnał dla Mastercard, ale także dla innych, że warto wychodzić poza schematy, sięgać po tematy ważne, zwracać się w stronę wyzwań, z którymi mierzy się świat i wykorzystywać potencjał swojej kreatywności. Każda dobra kampania musi mieć cel większy niż tylko budowanie wizerunku marki i przekonujemy się o tym po raz drugi, dołączając Tytanowego Lwa za GdzieZamieszkac.com do tego z 2019 roku, przyznanego za kampanię „Ostatni Twój Weekend” – podsumował po odebraniu Tytanowego Lwa Jerzy Hołub, dyrektor marketingu na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

 

– Jestem bardzo szczęśliwy i niesamowicie dumny, że razem z naszym klientem Mastercard stworzyliśmy kampanię, która nie tylko niesie realną pomoc, ale też została uznana przez jury na Festiwalu w Cannes za jedną z najlepszych kampanii na świecie – powiedział Marcin Sosiński, Managing Director McCANN Poland.

Nagrody Cannes Lions 2023 dla GdzieZamieszkać.com:
Złoty Lew w kategorii Direct – Real-time Response
Złoty Lew w kategorii PR – Sponsorship & Brand Partnership
Srebrny Lew w kategorii Direct – Consumer Services / Business to Business
Srebrny Lew w kategorii Brand Experience & Activation – Use of Website / Microsites
Brązowy Lew w kategorii Direct – Single-market Campaign
Brązowy Lew w kategorii Creative Data – Data Integration
Brązowy Lew w kategorii PR – Real-time Response
Grand Prix w kategorii Sustainable Development Goals
Tytanowy Lew – TITANIUM

::

Za budowę i optymalizację technologiczną narzędzia oraz jego analitykę odpowiadała agencja SpacecampX. Działania PR zrealizowała agencja Solski Communications. Za planowanie i zakup mediów w ramach prowadzonej kampanii komunikacyjnej narzędzia odpowiadał dom mediowy Carat. Grupa Morizon-Gratka.pl dostarcza do platformy oferty pracy i najmu mieszkań.
Platforma GdzieZamieszkac.com (WhereToSettle) powstała w odpowiedzi na kryzys uchodźczy, który był bezpośrednim wynikiem napaści Rosji na Ukrainę. W ciągu kilku miesięcy granicę przekroczyło prawie 13 milionów obywateli Ukrainy, a około 1,5 miliona zostało w Polsce szukając tymczasowego schronienia. GdzieZamieszkac.com (WhereToSettle), w oparciu o wiarygodne dane Mastercard, GUS oraz partnerów, bazując na informacjach podanych przez użytkownika, prezentuje aktualne koszty życia i utrzymania w wybranych miastach i miejscowościach w Polsce, jak również oferty mieszkaniowe i zatrudnienia w danej lokalizacji, odpowiadające kompetencjom i potrzebom szukającego. W ten sposób platforma pomaga Ukraińcom, którzy zamieszkali w Polsce, w usamodzielnieniu się i osiągnięciu stabilizacji życiowej oraz integracji społecznej i ekonomicznej.

O Mastercard
Mastercard jest globalną firmą technologiczną działającą w obszarze płatności. Wprowadzamy innowacje, dzięki którym transakcje są bezpieczniejsze, prostsze i bardziej inteligentne. W efekcie włączamy się w rozwój cyfrowej gospodarki, która wyrównuje szanse i przynosi korzyści wszystkim. Dzięki bezpiecznemu wykorzystaniu danych oraz możliwościom naszej sieci, usługi i rozwiązania Mastercard pomagają konsumentom, instytucjom finansowym, przedsiębiorstwom i sektorowi publicznemu wykorzystać w pełni swój potencjał. Łącząc siecią Mastercard ponad 210 krajów i terytoriów, realizujemy wizję zrównoważonego świata, który otwiera przed każdym wyjątkowe, bezcenne możliwości. Dowiedz się więcej o tym, jak nasze innowacje wpływają na świat, i włącz się do rozmowy na Twitterze @MastercardPL, na profilu firmy na LinkedIn oraz w Centrum Prasowym Mastercard.

O McCANN Poland
McCANN Poland wywodzi się z amerykańskiej agencji reklamowej McCANN-Erickson, która jako pierwsza agencja sieciowa pojawiła się w Polsce. Jesteśmy światowym liderem w branży, a nasza historia sięga 1902 roku. W Polsce współkreujemy i rozwijamy rynek reklamowy od momentu jego powstania, czyli od ponad 30 lat. W 2021 McCANN Poland został uznany jako najefektywniejsza agencja kreatywna w konkursie EFFIE AWARDS Poland. Więcej o McCANN Poland na stronie: https://www.mccann.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mastercard New Payment Index 2022: pokolenie Z i millenialsi najbardziej otwarci na innowacyjne finanse

Polacy coraz częściej i chętniej korzystają z nowoczesnych form płatności, wynika z raportu Mastercard New Payments Index 2022. Badanie przeprowadzone przez Mastercard pokazuje, że oprócz znajomości takich rozwiązań i trendów jak karty wirtualne, płatności biometryczne, BNPL („Kup Teraz Płać Później”) czy otwarta bankowość, konsumenci w Polsce coraz częściej i aktywniej korzystają z tych rozwiązań na co dzień.

 

Tradycyjne czy nowoczesne formy płatności – najważniejsze bezpieczeństwo

W badaniu uwzględnione zostały zarówno tradycyjne (gotówka, fizyczna karta w terminalu stykowym i zbliżeniowo), jak i najnowsze rozwiązania płatnicze  (m.in. portfele mobilne, portfele cyfrowe do płatności w internecie, karty wirtualne, autentykacja biometryczna). Polscy konsumenci coraz chętniej po nie sięgają głównie dlatego, że postrzegają je jako wygodne i bezpieczne. 88% Polaków skorzystało w ciągu ostatniego roku z co najmniej jednej cyfrowej metody płatności, a 50% respondentów korzystało częściej niż do tej pory przynajmniej z jednej z nich. Widoczne są przy tym różnice pokoleniowe: ku cyfrowym rozwiązaniom skłania się najczęściej pokolenie Z (72%) i millennialsi (55%), połowa przedstawicieli Gen X i tylko 37% tzw. boomersów.

Wśród osób korzystających z innych niż smartfon urządzeń mobilnych umożliwiających płatność zbliżeniową (tzw. wearables), 47% twierdzi, że w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas używało tej formy płatności. Podobnych odpowiedzi udzieliło 46% użytkowników portfeli mobilnych zainstalowanych na smartfonach. W Polsce to głównie „zetki” i millenialsi korzystają z obu rozwiązań: aż 77% przedstawicieli pokolenia Z i 67% millenialsów, w porównaniu do 60% respondentów z Gen X, czy 54% ankietowanych wśród boomersów.

New Payments Index to kolejny raport, który potwierdza, że Polacy są jednym z najbardziej innowacyjnych społeczeństw, jeśli chodzi o metody płatności, z których korzystają. Zarówno młodsze pokolenia, jak również nieco starsi konsumenci chętnie sięgają po nowe, wygodne i bezpieczne sposoby płacenia za zakupy: telefonem, zegarkiem, opaską, czy stokenizowaną kartą zapisaną w portfelu cyfrowym w Internecie. W Mastercard kluczowe dla nas jest oferowanie konsumentom wyboru rozwiązań, które zapewnią im bezpieczeństwo i wygodę płatności. Prezentowane wyniki badania potwierdzają, że tego właśnie – możliwości wyboru – poszukują Polacy” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Z badania Mastercard New Payment Index 2022 jasno wynika, że dla ponad połowy (52%) polskich konsumentów to bezpieczeństwo jest najważniejsze przy podejmowaniu decyzji o wyborze metody płatności. Drugim w kolejności czynnikiem jest łatwość obsługi oraz wygoda (41%). 74% ankietowanych za najbezpieczniejszy środek płatności uznaje karty zbliżeniowe, a 53% Polaków wskazuje portfel mobilny w smartfonie jako bezpieczną metodę transakcji.

 

Biometria: połączenie bezpieczeństwa i wygody przy kasie

Konsumenci dostrzegają również wygodę, jaką może oferować biometria – około pięciu na dziesięciu Polaków zgadza się, że łatwiej jest płacić przy jej użyciu. Ponad połowa (54%) polskich ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas korzystało z technologii biometrycznych podczas zakupów – to najwięcej w skali wszystkich badanych krajów  w Europie.

Z badania New Payments Index wynika, że biometria uznawana jest za wygodniejszą i bezpieczniejszą metodę autentykacji, niż tradycyjne rozwiązania. Ponad połowa Polaków (58%) uważa, że biometria jest bezpieczniejsza niż uwierzytelnianie dwuetapowe (tj. potwierdzanie dostępu za pomocą SMS-a lub e-maila), a także kody PIN i inne metody autentykacji, a prawie ¾ ankietowanych Polaków (67%) zgadza się, że korzystanie z biometrii jest łatwiejsze niż konieczność zapamiętywania kodów PIN i haseł.

Mimo że Polacy mają pewne obawy co do tego, kto ma dostęp do ich danych biometrycznych, zwłaszcza przedstawiciele starszych pokoleń (60% Gen Z, 69% Millennialsi vs. 73% Gen X, 74% Boomers), to nadal są otwarci na korzystanie z nich – około 3 na 10 respondentów dokonało przynajmniej jednego zakupu z pomocą biometrii w ciągu ostatniego roku. Najpopularniejszą formą wykorzystania tej technologii jest odcisk palca (62%) oraz rozpoznawanie twarzy (49%).

 

O New Payment Index 2022

Globalne badanie konsumenckie New Payments Index przeprowadzone przez Mastercard pokazuje zmieniające się nastawienie konsumentów do nowoczesnych form płatności i bada ich preferencje w tym zakresie. W badaniu przeprowadzono wywiady online wśród 35 040 dorosłych osób na świecie, obejmujące reprezentatywne dla kraju próby z rynków: Austria (n=1.004), Belgia (n=1.002), Francja (n=1.000), Niemcy (n=1.009), Włochy (n=1.000), Holandia (n=1.000), Polska (n=1.001), Portugalia (n=500), Hiszpania (n=1.002), Szwecja (n=1.004), Szwajcaria (n=1.000), Wielka Brytania (n=1.000). Badanie przeprowadzono przez The Harris Poll i Mastercard Foresights, Insights and Analytics w dniach 21 marca – 21 kwietnia 2022 roku.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mastercard udostępnia platformę GdzieZamieszkac.com – narzędzie online pokazujące średnie koszty utrzymania i zarobki w różnych miejscach w Polsce

Mastercard udostępnił GdzieZamieszkac.com – platformę online, która na podstawie analizy danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących m.in. średniej wysokości opłat za czynsz i średniego wynagrodzenia, zagregowanych z trendami zakupowymi w obszarze podstawowych, codziennych zakupów pochodzącymi od Mastercard, prezentuje przybliżone koszty życia w różnych miastach, miejscowościach i regionach kraju. Dzięki temu, przybyli do Polski obywatele Ukrainy, szukający miejsca do zamieszkania, mogą znaleźć lokalizację optymalną pod kątem ich sytuacji rodzinnej i budżetu.

Narzędzie GdzieZamieszkac.com dostępne jest bez rejestracji czy logowania. Żeby otrzymać możliwie najbardziej dopasowane do swojej sytuacji wyniki, należy w pierwszych krokach podać kilka podstawowych informacji, jak wielkość gospodarstwa domowego, wykonywany zawód czy preferowany sposób transportu.

Analizy trendów zakupowych od Mastercard, zagregowane z ogólnodostępnymi informacjami statystycznymi wykorzystywane w narzędziu GdzieZamieszkac.com, aktualizowane są zgodnie z cyklem odświeżania informacji podawanych przez GUS, dzięki czemu poszukujący nowej lokalizacji użytkownicy, otrzymują wyniki bazujące na aktualnej sytuacji w kraju.

Miliony uchodźców, którzy w efekcie wojny w Ukrainie, przybyli do naszego kraju potrzebowali w pierwszym momencie wsparcia i opieki. Teraz, mimo że wg badań, 56% z ich planuje wrócić do swojego kraju, kiedy tylko będzie to możliwe, muszą poszukać u nas domu i tak naprawdę nikt nie wie, na jak długo. 69% szukających nowego miejsca do samodzielnego życia preferuje miasta powyżej 200 tys. mieszkańców. Okazuje się jednak, że to w mniejszych miejscowościach łatwiej znaleźć pracę i udźwignąć bieżące koszty utrzymania rodziny. Nasze narzędzie GdzieZamieszkac.com umożliwia zweryfikowanie bieżącej sytuacji oraz możliwości szukającego i wybranie do życia takiej okolicy, w której poczuje się samodzielny i niezależny.

Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację, Mastercard Europe


Narzędzie GdzieZamieszkac.com dostępne jest w trzech językach: polskim, ukraińskim i angielskim. Dzięki temu skorzystać z niego mogą zarówno obywatele Ukrainy, jak również wspierający ich Polacy. Choć platforma powstała z myślą o uchodźcach, to w przyszłości może stanowić bazę wiedzy również dla innych osób poszukujących nowego miejsca zamieszkania, np. studentów.

Lepsze decyzje dzięki odpowiedzialnej analizie danych

W 2019 roku, Mastercard zaproponował sześć zasad, które mają pomóc firmom w realizacji zrównoważonych programów mających na celu sprostanie wyzwaniom gospodarki cyfrowej, tak aby przynosiła ona korzyści wszystkim jej uczestnikom. Są to bezpieczeństwo i ochrona, przejrzystość i kontrola, odpowiedzialność, bezstronność, innowacyjność i wpływ na społeczeństwo.

Zgodnie z ostatnią regułą, firmy powinny wykorzystywać dane do identyfikacji nowych potrzeb i możliwości, aby móc wprowadzać pozytywne zmiany społeczne. Ta właśnie idea przyświecała nam w czasie tworzenia narzędzia GdzieZamieszkac.com. Z najwyższą troską traktujemy wszystkie dane klientów i kluczowe jest dla nas, aby były one bezpieczne. Niemniej, zagregowane i zanonimizowane stanowią wiarygodne, rzeczywiste i obszerne źródło wiedzy, która realnie może wpłynąć na czyjeś życie; zmienić je, pomóc w podjęciu trudnej decyzji. Mamy nadzieję, że nasza platforma wesprze szukających nowego miejsca do życia w podjęciu najlepszej dla nich decyzji.

Marek Kolano, dyrektor działu Data Driven Solutions w polskim oddziale Mastercard Europe

Zarówno konsumenci, jak i partnerzy biznesowi Mastercard, mogą być pewni, że firma analizuje dostępne dane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i ochrony prywatności. Stanowią one podstawę modelu biznesowego Mastercard i są nieodłącznym elementem wszystkich produktów i usług firmy. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych mechanizmów agregacji i anonimizacji danych, w tym z wykorzystaniem narzędzi takich jak Truata, informacje dotyczące konkretnych transakcji pozostają niewidoczne i nigdy nie są analizowane, ani udostępniane. Metodologia ta wyklucza również możliwość identyfikacji konkretnych podmiotów, a także analizę danych dla zbiorów niespełniających warunku odpowiedniej liczebności.

Nowe narzędzie od Mastercard wykorzystuje informacje na temat trendów w wydatkach konsumenckich, które są agregowane i anonimizowane zgodnie z zasadami bezpiecznego przetwarzania danych, stosowanymi przez Mastercard.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mastercard włącza się do gry!

Mastercard

Mastercard rozszerzył katalog nagród w programie Bezcenne Chwilę o nową kategorię - gaming. Firma nawiązała współpracę z ikonami e-sportu.

Bezcenne Chwile Mastercard pozwala zarejestrowanym użytkownikom zbierać punkty za każdą przeprowadzoną płatność kartą u dowolnych sprzedawców na terenie Polski. Można je wymieniać na nagrody z różnych obszarów tematycznych. Tradycyjny katalog jest zastąpiony indywidualnymi celami podzielonymi do tej pory na 8 kategorii: film, muzyka, sport, rozrywka, podróże, kulinaria, zakupy i pomaganie. Teraz dołącza do nich dziewiąta kategoria – gaming.

Po zarejestrowaniu karty płatniczej w programie Bezcenne Chwile, użytkownik wybiera cel z danej kategorii, do którego chce dążyć. Do jego realizacji przybliżają go płatności bezgotówkowe, również te wykonane online. Najwięcej punktów zyskuje się podczas transakcji u partnerów handlowych programu, wśród których znajduje się już ponad 80 marek detalicznych z 19 różnych kategorii zakupowych, w tym tak popularne jak Carrefour, Circle K, Decathlon, RTV Euro AGD czy Empik.

Ambasadorami kampanii stali się uznani w środowisku gamingowym Piotr „izak” Skowyrski i Jarosław „pashaBiceps” Jarząbkowski. Wśród nagród pojawiły produkty min. od Logitech G, Microsoft oraz Steelseries. Katalog będzie uzupełniany najnowszym sprzętem od partnerów oraz produktami z autografami ambasadorów – koszulkami drużyny Izako Boars z podpisem Izaka oraz sprzętem od Steelseries z podpisem Pashy.

Kampania została stworzona we współpracy z agencją Fantasyexpo.

 

Adam Daniluk

Nowa karta Mastercard dla osób niewidomych i niedowidzących

Mastercard Touch Card

Mastercard wprowadza nowy standard kart dostępnych dla osób niewidomych i niedowidzących, pod nazwą Touch Card. Niewiele jest skutecznych sposobów na to, by osoby niedowidzące mogły szybko zorientować się, czy trzymają w ręku kartę kredytową, debetową, czy przedpłaconą – zwłaszcza że coraz więcej kart ma płaskie wzory, bez wytłoczonych nazw i numerów. Mastercard odpowiada na to wyzwanie za pomocą prostej, ale skutecznej innowacji. Mastercard jest Partnerem Finału 11. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Touch Card zapewni większe poczucie bezpieczeństwa, integracji i niezależności 2,2 mld ludzi na świecie, którzy borykają się z wadami wzroku. Rozpoznawanie kart płatniczych sprawia realną trudność osobom niedowidzącym. Dotykowe rozwiązanie pozwoli konsumentom odróżniać od siebie karty płatnicze i łatwiej wybrać tę, którą chcą zapłacić.

Raja Rajamannar, globalny dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Mastercard

W nowych kartach z serii Touch Card Mastercard udoskonalił dotychczasowy standard wzornictwa, wprowadzając system nacięć na ich boku, aby ułatwić konsumentom rozpoznanie karty wyłącznie za pomocą dotyku. Nowe karty kredytowe Touch Card mają okrągłe wycięcie, karty debetowe – szerokie, kwadratowe wycięcie, a karty przedpłacone – wycięcie trójkątne. Ten standard został dostosowany do terminali płatniczych i bankomatów, dzięki czemu można go wdrożyć na dużą skalę.

Koncepcja Mastercard została zweryfikowana i zatwierdzona przez organizację Royal National Institute of Blind People w Wielkiej Brytanii (RNIB) oraz VISIONS/Services for the Blind and Visually Impaired w Stanach Zjednoczonych. Kartę współtworzyła IDEMIA, firma zajmująca się technologią identyfikacji, która opracowuje mobilne prawa jazdy i biometryczne karty płatnicze.

W miarę jak branża bankowa reaguje na nowe trendy i zmiany, niezwykle ważne jest, aby kolejne innowacje wprowadzały nowe standardy dla wszystkich, w tym dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Bardzo cieszymy się, że Mastercard rozumie, jak ważne jest, aby osoby niewidome i niedowidzące miały równy i niezależny dostęp do swoich finansów.

David Clarke, dyrektor ds. usług w organizacji RNIB

Biorąc pod uwagę, że jedna na siedem osób doświadcza jakiejś formy niepełnosprawności projektowanie produktów z myślą o dostępności daje im równe szanse na korzystanie z dobrodziejstw i bezpieczeństwa cyfrowego świata. Nikogo nie powinniśmy zostawiać w tyle.

Raja Rajamannar, który jest również prezesem działu ds. ochrony zdrowia w Mastercard

Mastercard w punktach sprzedaży na całym świecie wprowadza dźwiękową identyfikację płatności (tzw. sonic brand), która ma potwierdzać wykonanie transakcji.

Wprowadzenie przez Mastercard standardu Touch Card rozszerza jej zaangażowanie na rzecz integracji społecznej. Jest to następny krok po wprowadzeniu rozwiązania True Name, zaprojektowanego z myślą o wspieraniu społeczności osób transpłciowych i niebinarnych. Zobowiązaniem firmy jest bowiem nie tylko przeciwstawianie się nierównościom, ale też stanie na czele zachodzących zmian.


Źródło: Mastercard 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Instytut Ekonomiczny Mastercard: małe firmy na całym świecie przenoszą swoją działalność do e-commerce trzy razy szybciej niż przed pandemią [RAPORT]

przedsiebiorca

Mastercard opublikował raport Recovery Insights: Small Business Reset, którego tematem jest wpływ globalnego kryzysu związanego z pandemią na małe firmy. Z raportu, obejmującego 19 krajów, wynika, że w szczytowym momencie kryzysu obroty małych i średnich przedsiębiorstw były nawet o 20 punktów procentowych niższe w porównaniu z dużymi. W 2021 roku drobny biznes zaczął jednak odrabiać straty. W okresie od początku roku do sierpnia osiągnął sprzedaż o 4,5% większą w porównaniu z analogicznym okresem roku 2020, podczas gdy obroty handlu internetowego zwiększyły się o 31,4%.

Instytut Ekonomiczny Mastercard opracował nowy Wskaźnik Wydajności Małych Firm (Small Business Performance Index)* oparty na zagregowanych i zanonimizowanych danych dotyczących aktywności handlowej w sieci Mastercard. Wskaźnik ten został wykorzystany w raporcie „Recovery Insights: Small Business Reset”, co pozwoliło wyróżnić kilka głównych trendów:

  • Zamykanie firm. Na całym świecie małe firmy, które zamknęły działalność na początku pandemii, pozostawały zamknięte przez dłuższy czas około trzy razy częściej niż duże przedsiębiorstwa. Jedna trzecia małych firm zamkniętych w kwietniu 2020 roku nie wznowiła działalności po sześciu miesiącach, a około jedna piąta ― po 12 miesiącach. W Polsce, po 6 miesiącach pozostawało zamkniętych około 19% małych firm z sektora handlu detalicznego, w porównaniu do 3% dużych przedsiębiorstw.
  • Lokalizacja: w sierpniu tego roku wydatki w małych i średnich firmach mających sklepy w dzielnicach biznesowych były na całym świecie średnio o 33% niższe niż w 2019 roku. Przyczyniła się do tego głównie praca zdalna wielu pracowników biur.
  • E-commerce: po zamknięciu gospodarki liczba firm, które w ciągu każdego miesiąca przenosiły swą działalność do e-commerce, wzrosła trzykrotnie w porównaniu z okresem przed pandemią, osiągając szczyt w lipcu 2020 roku. Odzwierciedla to wzrost zapotrzebowania na rozwój internetowych kanałów sprzedaży. Trend ten stał się widoczny z niewielkim opóźnieniem po rozpoczęciu lockdownów. Od tego czasu trend przechodzenia firm na sprzedaż cyfrową utrzymuje się na wysokim poziomie na całym świecie
  • Powstawanie nowych firm: w 2020 roku w sektorze handlu detalicznego powstało o jedną trzecią więcej małych firm niż w 2019, prawie 8 razy więcej niż dużych przedsiębiorstw. Znaczny wzrost liczby nowych małych i średnich firm w 2020 roku jest trendem widocznym na całym świecie: w Wielkiej Brytanii (+101%), Stanach Zjednoczonych (+86%), Australii (+73%), Niemczech (+62%), Brazylii (+35%). W Polsce wskaźnik ten wyniósł 5%.
  • Sektor restauracyjny i hotelarski: małe firmy z branży hotelarskiej osiągnęły duży wzrost przychodów w sezonie letnim roku 2020 i 2021. Turyści preferowali wyjazdy na niewielkie odległości, na czym skorzystały małe firmy hotelarskie, a straciły duże obiekty hotelowe w dużych miastach. Inaczej było w przypadku restauracji. W 2021 roku wyniki małych i średnich firm gastronomicznych na całym świecie wyraźnie spadły (o około 17 punktów procentowych rok do roku).

Wspieranie lokalnego biznesu było hasłem przewodnim podczas pandemii. Pojawiły się jednak duże wyzwania związane z zależnością małych firm od lokalnych rynków i łańcuchów dostaw oraz ograniczeniami dotyczącymi przepływu środków pieniężnych. Przyszłość rysuje się bardziej optymistycznie. Przejście w tryb cyfrowy sprawiło, że pandemia przyniosła również pozytywny rezultat w postaci wzrostu liczby nowych firm i rozwoju innowacyjności.

Bricklin Dwyer, główny ekonomista Mastercard i dyrektor Instytutu Ekonomicznego Mastercard

Wspieranie drobnych przedsiębiorców było zawsze jednym z priorytetów Mastercard, który zobowiązał się, że do 2025 roku wprowadzi do gospodarki cyfrowej 50 milionów małych firm i 25 milionów przedsiębiorczyń. We wrześniu 2020 r. Mastercard ogłosił przekazanie grantu w wysokości 200 tys. USD (ok. 750 tys. zł) na cyfryzację małych i średnich firm w Polsce. Dzięki tym środkom został zorganizowany program akceleracyjny oraz kampania edukacyjna dla przedsiębiorców, chcących rozwijać swój biznes w e-commerce. Ponad 200 tys. firm skorzystało z tego programu.

Ponadto Mastercard ściśle współpracuje z instytucjami rządowymi, przedsiębiorstwami i innymi organizacjami na całym świecie, tworząc projekty i strategie pomagające małym firmom w rozwoju. W ramach programów City Possible i Recovery Insights udostępnia z dużą częstotliwością lokalne dane dotyczące sprzedaży dziesiątkom instytucji rządowych i samorządowych na całym świecie.

Pobierz pełny raport Recovery Insights: Small Business Reset

Pobierz pozostałe raporty z serii Recovery Insights 


Źródło: Mastercard 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#KiszlukRozmawia 61 – Marta Życińska, Mastercard

Grzegorz Kiszluk rozmawia z Martą Życińską, Vice President Marketing and Communications CEE w Mastercard.

Grzegorz Kiszluk

Mastercard: otwarta bankowość przyspiesza w Polsce i w Europie [RAPORT]

Mastercard_Otwarta-bankowosc

Mastercard opublikował oparty na badaniach raport, który przedstawia gotowość europejskich państw do korzystania z ekosystemu otwartej bankowości. Z raportu wynika, że Polska znalazła się w gronie rynków, w których otwarta bankowość jest postrzegana jako narzędzie pozwalające bankowi rozszerzyć jego relację z klientem, także za pośrednictwem nowych kanałów. Jednocześnie autorzy raportu wskazują, że dobrze rozwinięta infrastruktura bankowości internetowej i mobilnej w Polsce, przy jednoczesnym, rosnącym poziomie ucyfrowienia społeczeństwa, tworzą obiecujące perspektywy do rozwoju ekosystemu otwartej bankowości w naszym kraju.

W raporcie pt. „Open Banking Readiness: The Future of Open Banking in Europe” przeanalizowano sytuację w obszarze otwartej bankowości na dziesięciu wybranych rynkach europejskich, jak również przyjęcie drugiej dyrektywy w sprawie usług płatniczych (PSD2) przez systemy regulacyjne poszczególnych państw, stabilność i gotowość ich interfejsów API czy innowacje w zakresie płatności typu „account-to-account” (A2A).

Raport uwzględnia również gotowość mieszkańców poszczególnych krajów do korzystania z rozwiązań otwartej bankowości. Ma na to wpływ m.in. powszechny dostęp do internetu, z którego korzysta 87% ankietowanych z Polski. Biorąc pod uwagę cyfrową infrastrukturę, to Polska ma najwyższy spośród państw biorących udział w badaniu wskaźnik liczby abonamentów telefonii komórkowej na mieszkańca (137%), a z sieci 4G LTE korzysta niemal 83% Polaków.

W raporcie podkreślono również kluczowe różnice w podejściu poszczególnych krajów do otwartej bankowości:

  • Wielka Brytania — strategia po brexicie mająca na celu zbudowanie wiodącego ekosystemu cyfrowej, otwartej bankowości.
  • Francja, Włochy, Hiszpania — otwarta bankowość jako narzędzie transformacji cyfrowej w krajowych systemach płatniczych.
  • Niemcy — specyficzne dla tego rynku podejście oparte na współpracy. Niemieckie banki są na etapie definiowania wspólnej strategii cyfrowej zdolnej do świadczenia usług płatniczych w ramach otwartej bankowości.
  • Dania, Norwegia, Szwecja — skandynawskie modele współpracy i inicjatywa P27 obejmujące otwartą bankowość.
  • Polska, Węgry — otwarta bankowość jako narzędzie rozszerzania relacji banku z klientem oraz nawiązywania z nim kontaktu za pośrednictwem nowych kanałów.

Otwarta bankowość szybko staje się zjawiskiem globalnym. Umożliwia ona konsumentom i przedsiębiorstwom większą kontrolę nad swoimi danymi finansowymi, a jednocześnie stymuluje konkurencję i innowacyjność wśród dostawców usług finansowych. Autorzy raportu zaznaczają, że do tej pory banki działające w Polsce opracowały konkurencyjną strategię bankowości cyfrowej i stworzyły platformę bezkartowych płatności cyfrowych dostosowaną do potrzeb gospodarki cyfrowej. Dodają jednak, że wśród krajowych banków istnieją różne sposoby rozumienia i zastosowania standardu Polish API.

Według raportu Mastercard, Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) przydzieliła dotąd licencję na usługę inicjowania płatności (PIS) sześciu podmiotom w naszym kraju, na usługę dostępu do informacji o rachunku (AIS) dziesięciu podmiotom, zaś 108 instytucji działa jako dostawcy usług zewnętrznych (eng. TPP – Third Party Providers).

Wykorzystując ogólnoeuropejskie zmiany, takie jak dyrektywa PSD2, wszystkie europejskie banki czynią postępy w kierunku w pełni otwartego środowiska bankowego i podobnie jest w Polsce. Stosowane podejścia są różne, dlatego, aby wszystkie rynki europejskie mogły skorzystać z możliwości, jakie niesie ze sobą otwarta bankowość, potrzebujemy większej standaryzacji. Mastercard Open Banking Connect udostępnia uniwersalne połączenie z systemami otwartej bankowości instytucji finansowych, zapewniające dostawcom zewnętrznym skalowalność, elastyczność i szybkość.

Jim Wadsworth, wiceprezes Mastercard ds. otwartej bankowości

Autorzy raportu wskazują, że to kraje skandynawskie i Wielka Brytania najlepiej wykorzystują ekosystem otwartej bankowości. Norwegia ma 194 interfejsy API otwartej bankowości, zaś Wielka Brytania — 166. Norwegia może również poszczycić się najwyższą penetracją internetu — 98% gospodarstw domowych jest podłączonych do sieci.

Sytuacja w Europie jest obiecująca, a wszystkie dziesięć krajów uwzględnionych w raporcie poczyniło postępy w kluczowych obszarach. Znajdują się tam również szczegóły rejestracji na webinarium Mastercard Open Banking Readiness, które zaplanowano na 12 lipca.

pobierz pełny raport


Źródło: Mastercard

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mastercard partnerem komiksu edukacyjnego o nowych technologiach dla dzieci. Pomysłodawcą Artur Kurasiński

Róża, a co chcesz wiedzieć?

Dostępna jest już w sprzedaży druga część komiksu “Róża, a co chcesz wiedzieć?”. Pomysłodawcą książki jest Artur Kurasiński, bloger, przedsiębiorca, współtwórca startupów, twórca gier i komiksów. Do projektu zaprosił on grono ekspertów, dzięki czemu powstała wyjątkowa publikacja, która w zrozumiały sposób tłumaczy dzieciom zjawiska i pojęcia związane z nową technologią i nauką. Jeden z rozdziałów poświęcony jest płatnościom bezgotówkowym, a ich zawiłości wyjaśnia najmłodszym ekspert Mastercard, Aleksander Naganowski.

Dziewczynki a świat nauki

Szacuje się, że dynamiczny rozwój technologii sprawi, że za 10 lat około 80% miejsc pracy będzie wymagało znajomości matematyki i nauk ścisłych. A już teraz zauważalne jest ogromne niedoreprezentowanie kobiet w tych zawodach – stanowią obecnie zaledwie jedną czwartą wszystkich pracowników w firmach związanych ze STEM. Już sześcioletnie dziewczynki wierzą, że błyskotliwość jest cechą typową dla chłopców1. To pokazuje, jak wcześnie pojawiają się u dzieci stereotypowe przekonania o własnych możliwościach intelektualnych i jak wcześnie te przekonania mogą kierować ich wyborami. Skutkuje to mniejszą liczbą studentek kierunków związanych z nowymi technologiami i informatyką – na publicznych uczelniach technicznych kształci się tylko 35% studentek, a kierunki informatyczne wybiera jedynie 15% kobiet2. To z kolei prowadzi do dysproporcji w świecie zawodowym – w branżach związanych ze STEM wciąż dużo rzadziej spotykamy kobiety.

Dlatego tak ważne są inicjatywy, które zapobiegają stereotypowemu traktowaniu dziewczynek i chłopców oraz zapewniają im równe szanse w rozwoju i edukacji. Mastercard, jako lider technologii płatniczych oraz firma kultywująca kulturę różnorodności i włączania, chce zachęcać dziewczęta i kobiety do interesowania się naukami ścisłymi, co może pomóc im w przyszłych wyborach zawodowych i rozwoju kariery.

Komiks z przesłaniem

Mastercard zaangażował się w projekt Artura Kurasińskiego „Róża, a co chcesz wiedzieć? 2”. To już druga część komiksu dla dzieci w wieku od 5 lat. Jego celem jest wyrównanie szans w dostępie do wiedzy dla chłopców i dziewczynek oraz edukacja w obszarze nowych technologii. W przystępny sposób zostały w nim wyjaśnione takie zagadnienia jak sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywistość. Jeden z rozdziałów został poświęcony technologii stojącej za płatnościami bezgotówkowymi. Postacią, która w ciekawy i prosty sposób wyjaśnia co się dzieje, gdy przykładamy kartę płatniczą do terminala jest rysunkowa wersja Aleksandra Naganowskiego, dyrektora ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych w polskim oddziale Mastercard Europe.

Dla mnie ten projekt jest wyjątkowy nie tylko dlatego, że zostałem kreskówkowym bohaterem, ale też dlatego, że jego tematyka i przesłanie są mi bliskie. Sam jestem rodzicem i wiem, że tego typu inicjatywy są bardzo potrzebne. Podoba mi się, że komiks łączy naukę z dobrą zabawą. Jest dowodem na to, że dzieci, i to zarówno chłopcy, jak i dziewczynki, już on najmłodszych lat mogą interesować się zagadnieniami, które często są niezrozumiałe nawet dla dorosłych – wystarczy, że będą podane one w atrakcyjny i jasny dla dzieci sposób. Ten komiks nie jest kolejną zwykłą książką na półce – on może mieć realny wpływ na przyszłe wybory małych czytelników, którzy dzięki tej lekturze zapragną zostać programistami, inżynierami czy założycielami innowacyjnych start-upów.

 Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych Mastercard

Komiks „Róża, a co chcesz wiedzieć?” wraz z pakietem lekcji programowania Scratch, grą edukacyjną i rebusami można kupić na stronie edukomiks.pl.

Kryptologia, algorytmy i cyberpiezpieczeństwo dla najmłodszych

Mastercard od lat prowadzi także autorski program Girls4Tech, edukacyjny projekt realizowany globalnie, również w Polsce. Adresatami programu są uczennice w wieku 9-13 lat, a jego celem jest zachęcenie dziewcząt do nauki przedmiotów ścisłych. Od czasu uruchomienia projektu w 2014 r., Mastercard zorganizował ponad 350 edycji wydarzenia w 30 krajach, docierając do ponad miliona dziewcząt.

Ze względu na aktualną sytuację epidemiczną Mastercard zdecydował się udostępnić ten program również w wersji online. Mogą z niego korzystać zarówno dziewczynki, jak i chłopcy. Na stronie girls4tech.com można znaleźć lekcje w 8 językach, w tym również w języku polskim. Dostępne są tam karty pracy, z których dzieci mają szansę dowiedzieć się, na czym polega m.in. kryptologia, wykrywanie oszustw, czy cyfryzacja otoczenia. Jest to zupełnie inne spojrzenie na nowe technologie i nauki ścisłe, które może zachęcić młodych uczniów do budowania swoich kompetencji w tym obszarze.


1  Bian L., Leslie S-J., Cimpian A., „Science”, 27 Jan 2017, Vol. 355, Issue 6323, s. 389–391, DOI: 10.1126/science.aah6524
2 Według raportu „Kobiety na politechnikach 2021”


Źródło: Mastercard

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

20-30% covidowej zwyżki obrotów w e-commerce będzie trwałe [RAPORT]

Płatność kartą online Mastercard

Jak wynika z raportu Mastercard pt. „Odbudowa po pandemii: e-wolucja handlu” w 2020 r. na handel elektroniczny przypadał około 1 dolar na każde 5 dolarów wydanych na zakupy w sklepach detalicznych, w porównaniu z ok. 1 na 7 dolarów w 2019 r. Jednocześnie szacuje się, że 20–30% obrotów handlowych, które w wyniku pandemii przeniosły się do sieci, zostaną w sektorze e-commerce na stałe.

Pandemia zatrzymała nas w domach i sprawiła, że niemal wszystko, co do tej pory kupowaliśmy stacjonarnie zaczęliśmy kupować online. Według raportu Mastercard taka zmiana spowodowała, że w 2020 roku wydaliśmy na zakupy online około 900 miliardów dolarów więcej niż w normalnych warunkach.

Dla sprzedawców detalicznych, restauracji i innych mniejszych czy większych biznesów możliwość sprzedaży online była sposobem na przetrwanie w czasach, gdy bezpośrednia sprzedaż została znacząco ograniczona.

Podczas, gdy konsumenci byli w domach, dzięki e-commerce, mieli możliwość dalszego realizowania swoich potrzeb konsumenckich. To z kolei miało szczególne znaczenie dla krajów i przedsiębiorstw, które już wcześniej opierały się na sprzedaży internetowej. W efekcie, firmy tego typu kontynuowały rozwój w tym kierunku, co przyniosło im wymierne korzyści. Nasza analiza pokazuje, że nawet najmniejsze biznesy korzystają w wyniku przeniesienia sprzedaży do środowiska cyfrowego.

Bricklin Dwyer, główny ekonomista Mastercard i dyrektor Mastercard Economics Institute

Choć transformacja cyfrowa przebiega różnie w poszczególnych krajach czy branżach, raport Mastercard pozwala wyodrębnić kilka uniwersalnych, globalnych trendów:

  • Najwięcej zyskują kraje, które już wcześniej były scyfryzowane. Gospodarki, których znaczna część już przed pandemią funkcjonowała w sferze cyfrowej, takie jak np. Wielka Brytania czy USA, osiągnęły większe korzyści z przejścia w tryb zdalny. Efekty cyfrowej transformacji w ich przypadku są zarówno lepsze, jak i trwalsze, niż w krajach, gdzie wcześniej udział handlu elektronicznego był stosunkowo niewielki. Największe postępy, jeśli chodzi o przyspieszenie rozwoju e-commerce, poczyniły kraje z regionów Europy, Ameryki Północnej i Dalekiego Wschodu.
  • Wzrost udziału e-handlu w zakupach spożywczych wygląda na trwały. Przed pandemią udział sprzedaży online w tym podstawowym sektorze handlu detalicznego był najmniejszy. Gdy jednak konsumenci przekonali się do e-zakupów, sklepy spożywcze i dyskonty odnotowały jedne z największych wskaźników wzrostu. Mastercard przewiduje, że w segmencie produktów spożywczych 70-80% wzrostu sprzedaży online z czasu pandemii utrzyma się również po niej.
  • Obroty w międzynarodowym e-commerce wzrosły o 25-30%. Międzynarodowy e-handel odnotował w czasie pandemii silny wzrost, zarówno pod względem wolumenu sprzedaży, jak i liczby krajów, z których pochodziły zamówienia. Ta forma zakupów zapewnia konsumentom nieporównanie większy wybór produktów i ich dostawców. Nic dziwnego, że w okresie marzec 2020 – luty 2021 zwiększyli oni wydatki na zagraniczne zakupy internetowe o 25-30%.
  • Przeciętny konsument kupuje od większej liczby różnych e-sprzedawców. E-handel zapewnia klientom większy wybór, co znalazło odzwierciedlenie w analizach Mastercard. Wynika z nich, że konsumenci na całym świecie korzystają z nawet o 30% większej liczby różnych serwisów online czy internetowych platform sprzedażowych.

Źródło: Mastercard

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF