...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Quiet quitting, Great Resignation – czy praca przyszłości pomoże w kryzysie zaangażowania?

Postpandemiczna rzeczywistość biznesowa to nie tylko oswojenie z nowymi technologiami stosowanymi w pracy zdalnej oraz ewolucja aplikacji wspierających wirtualne zarządzanie projektami. Transformacja cyfrowa przynosi nam także nowe podejście do człowieka funkcjonującego w środowisku pracy i silną koncentrację na jego rozwoju zawodowym. Jak w dobie pogłębiającego się kryzysu zaangażowania, zjawisk takich jak Quiet Quitting czy Great Resignation budować innowacyjne zespoły? Czy zamiast bać się zmian, nie powinniśmy witać ich z ekscytacją? W końcu – jaka przyszłość rysuje się przed środowiskiem pracy w obliczu ciągłych transformacji, które należy już uznać za część naszej codzienności?

 

Kompetencje vs stanowisko 

Czy w pracy przyszłości jest jeszcze miejsce na sztywne hierarchie, silosowe struktury i określanie wartości pracownika na podstawie jego stanowiska? Amy Webb, futurolożka stojąca na czele Instytutu Future Today, prelegentka, która wystąpi na wrześniowej konferencji Masters&Robots w Warszawie, odpowiada zdecydowanie: „nie”. Według niej kluczowymi pojęciami, które zdominują rozmowy o przyszłości pracy są: upskilling, reskilling i mapowanie kompetencji.

Upskilling, czyli precyzyjne podnoszenie kwalifikacji pracowników, stanowił jedną z ważniejszych rekomendacji Komisji Europejskiej jeszcze przed pandemią. Szacuje się, że prawie 50% wszystkich stanowisk pracy w Unii Europejskiej już w połowie drugiej dekady XXI wieku będzie wymagało wysokich kompetencji cyfrowych.

Inwestycje w podnoszenie kwalifikacji wzrastają, ponieważ zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, szukają platform, które pomogą im zdobyć i utrzymać kluczowe kompetencje. Ważne są też umiejętności, które za chwilę będą potrzebne. Pracodawcy wykorzystują możliwość rozwoju jako sposób na przyciągnięcie i zatrzymania talentów oraz zaspokojenia pojawiających się potrzeb w zakresie umiejętności technologicznych i wykorzystania możliwości AI. Dla pracowników podnoszenie kwalifikacji może oznaczać awans i podwyżkę, podkreśla Amy Webb.

Reskilling to nauka zupełnie nowych kompetencji, a co za tym idzie – większa mobilność pracownika wewnętrz organizacji i elastyczność jego zadań. To także pomysł na to, jak zatrzymać osoby, które chcą się rozwijać albo przebranżowić.

Prawdziwym wyzwaniem jest jednak mapowanie kompetencji i budowanie na ich bazie zwinnych zespołów projektowych. W teorii brzmi to prosto, w praktyce – zdecydowanie trudniej, zwłaszcza, jeżeli chcemy włączyć rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji czy uczenia maszynowego.

 

Upskilling i AI – to już się dzieje! 

Jak wygląda to w praktyce? Są firmy, które już wykorzystują nowe technologie, by proces uczenia się był jeszcze bardziej efektywny i dopasowany do potrzeb pracowników. Levi Strauss inwestuje w kompleksowy wewnętrzny bootcamp Machine Learning przeznaczony dla pracowników zainteresowanych karierą w AI, a nie mających wcześniejszego doświadczenia w tym obszarze. Target i Walmart wykorzystują zindywidualizowane plany nauczania, aby budować eksperckość zespołów oraz zwiększyć możliwości ich awansów i potencjału zarobkowego. Wartość indyjskiej Apny, która pomaga pracownikom fizycznym i technicznym w zdobywaniu nowych umiejętności, w 2021 r. wyceniono na 1,1 miliarda dolarów. Prowadzona przez mentorów Trampolina, która oferuje kilka ścieżek kariery z gwarantowanym zatrudnieniem, niedawno uzyskała dofinansowanie w wysokości ponad 50 milionów dolarów.

Powyższa lista graczy w pełni potwierdza prognozy dr Kai-fu Lee, światowego autorytetu w obszarze AI, który również będzie gościem konferencji Masters&Robots: firmy w celu utrzymania swojej przewagi konkurencyjnej muszą zintegrować sztuczną inteligencję ze swoją strategią.

 

A co z zaangażowaniem?

Postęp techniczny, który przynosi nam nowe narzędzia pracy, innowacyjne rozwiązania i globalne możliwości, nie redukuje podstawowej potrzeby ludzi, jaką jest poczucie bliskości oraz przynależności do grupy. Patty McCord, była dyrektor ds. talentów w Netflix i tegoroczna gościni Masters&Robots, pytana o to, jak stworzyć firmę, w której wszyscy chcą pracować, entuzjastycznie zachęca do cieszenia się zmianą. Zdecydowanie radzi wystrzegać się hermetycznego zamknięcia, nostalgii czy wierności przeterminowanym normom. Funkcjonowanie w rzeczywistości podlegającej nieustannym modyfikacjom w jej oczach może stanowić źródło ekscytacji, a nie jedynie ryzyka.

 

Gdybym miała firmę marzeń, weszłabym do niej i powiedziała: „Wszystko się zmieniło. Biegliśmy tak szybko, jak się dało w prawo, a teraz pójdziemy ostro w lewo”. I na to stwierdzenie wszyscy powiedzieliby entuzjastycznie „Tak!”. Żyjemy w ekscytującym świecie, który cały czas się zmienia. Im lepiej to rozumiemy, tym łatwiej nam będzie znaleźć w zmianach nie tylko ryzyko, ale i zabawę, podkreśla Patty McCord

Dynamiczne i innowacyjne organizacje stawiają sobie za cel wypracowanie zrozumienia biznesu firmy, czyli szacunku do ustanowionych przez liderów wartości, natomiast odchodzą od generowania zbyt wielu wytycznych i nadmiernej kontroli. Przyjęcie dalekowzrocznej perspektywy pozwala spojrzeć na karierę jak na podróż, podczas której wraz z upływem czasu mogą zmieniać się nie tylko krajobrazy, ale także towarzysze podróży. Tworzenie miejsc sprzyjających twórczej pracy sprawi, że osoby nawet rozstające się z firmą, nadal pozostaną ambasadorami jej produktów i zachowają pozytywne emocje.

 

Masters&Robots Youth – przyszłość pracy to przyszłość młodych 

Do 2030 roku prawie miliard osób będzie musiało się nauczyć nowych kompetencji takich jak: odczytywanie znaczeń, myślenie nowatorskie i adaptacyjne, rozumienie nowych mediów, transdyscyplinarność, radzenie sobie z natłokiem informacji, elastyczność poznawcza, inteligencja emocjonalna i wiele innych. Tymczasem w polskich szkołach brakuje miejsca na dyskusje o wyzwaniach czekających nowe pokolenia, które za kilka lat będą wchodziły na ten nowy rynek pracy. Dlatego organizatorzy Masters&Robots zapraszają uczniów i nauczycieli na konferencję z udziałem największych światowych ekspertów.

Masters&Robots to miejsce, gdzie toczy się dyskusja o przyszłości, dlatego postanowiliśmy zaprosić do uczestnictwa w konferencji pokolenie, które tę przyszłość będzie tworzyć tłumaczy Jowita Michalska, CEO Digital University i organizatorka Masters&Robots. W naszym wydarzeniu będą mogły uczestniczyć całe klasy – zarówno w dniu konferencji, jak i 30 dni po. Zachęcamy nauczycieli do wybrania interesujących ich mówców i tematów, i obejrzenia wspólnie w klasie wybranych wystąpień. Może to być wstępem do ciekawych dyskusji np. na lekcji wychowawczej, języka angielskiego, informatyki czy wiedzy o społeczeństwie.

W ramach Masters&Robots Youth dostępnych jest 100 biletów, przy czym na jednym z nich może uczestniczyć nawet kilka klas. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Więcej na temat pracy przyszłości można będzie posłuchać podczas konferencji z cyklu Masters&Robots „What if…?”, która odbędzie się już 21 i 22 września w Warszawie w formule hybrydowej.

Digital University to wiodąca organizacja edukacyjna w Polsce, oferująca liderom rynku doświadczenie edukacyjne na poziomie światowym oraz dogłębną wiedzę w dziedzinie cyfrowej transformacji i budowania cyfrowego sposobu myślenia. Jej beneficjentami są przedsiębiorcy i ludzie biznesu, zawodowo zainteresowani cyfrową transformacją oraz dzieci i młodzież, które poznają świat najnowszych technologii i rozwiązań zmieniających codzienne życie. Digital University wspiera rozwój umiejętności i kompetencji cyfrowych zgodnie z najnowszymi światowymi trendami technologicznymi.​

Digital University

Najbarwniejszy tech-event w Polsce już wkrótce!

26-28 października w Warszawie odbędzie się pierwsza edycja imprezy „Masters and Robots”. Kilkudziesięciu ekspertów, przedsiębiorców i profesorów akademickich z zagranicy przekaże swoją wiedzę w zakresie nowych technologii i nowoczesnych metod zarządzania biznesem. Wydarzenie będzie jednym z najważniejszych tech-eventów w tym roku w kraju. Partnerem merytorycznym imprezy jest Singularity University.

Sztuczna inteligencja, Internet rzeczy, transformacja cyfrowa, fin-tech, smart investing, wykładniczy rozwój firm, przyszłość HR i CSR oraz efektywne wykorzystanie mediów społecznościowych – te i inne tematy zostaną poruszone w trakcie „Masters and Robots”. Celem imprezy jest przekazanie eksperckiej wiedzy w możliwie najbardziej przystępnej i barwnej formie.

Problemem polskiego rynku wcale nie jest brak pieniędzy czy odpowiedniego finansowania. Problemem jest brak wysokiej jakości edukacji. Nasz rynek jest wciąż mało otwarty na współpracę czy wymianę nie tylko wiedzy, ale i talentów. Nasi przedsiębiorcy i eksperci muszą pokonać wiele barier, aby dotrzeć do prawdziwie innowacyjnego know-how, który rozwinie ich biznes – mówi Jowita Michalska, założycielka Fundacji Digital University, organizatora „Masters and Robots” i wyłącznego przedstawiciela Singularity University w Polsce.

– Dzięki współpracy z takimi światowymi organizacjami jak Singularity University jesteśmy w stanie mnóstwo tej wiedzy przynieść do kraju. Na naszą imprezę przyjadą eksperci z kilkunastu krajów, aby na wykładach i praktycznych warsztatach podzielić się swoim doświadczeniem i pomoc nam zmienić myślenie na bardziej innowacyjne – dodaje Jowita Michalska.

 

Singularity University to prestiżowa organizacja założona w 2008 r. w Kalifornii. Zajmuje się kształceniem kadr kierowniczych, po to, by skutecznie wykorzystywały nowe technologie i rozwijały swoje firmy szybciej niż tradycyjne przedsiębiorstwa.

Wśród absolwentów Singularity University są także Polacy: Sebastian Kulczyk, Łukasz Młodyszewski (Nightly), Kamila Staryga (GoogleX), Adam Niewiński (Pekao SA), Tomasz Misiak (Work Service) oraz Cezary Smorszczewski (b. wiceprezes Alior Bank).

Nowoczesnych metod zarządzania biznesem oraz wykorzystywania potencjału leżącego w nowych technologiach nauczą się także uczestnicy „Masters and Robots”, jedynej imprezy w Polsce sygnowanej marką SU. Źródłem know-how będą światowi liderzy innowacji, a wśród nich przedstawiciele globalnych marek, naukowcy, pisarze i wykładowcy prestiżowych uczelni:

Massimo Tammaro (zarządzanie ryzykiem, ex Ferrari i Manchester United)
Henry Wong (CEO, Diamond Tech Ventures; Stanford University)
Supreet Singh Manchanda (CEO, Akal Global, inwestor)
Arun Aggarwal (CIO, CEMEX)
Chip Espinoza (autor, ekspert od pokolenia millennialsów)
Susan McPherson (CIO, założycielka McPherson Strategies)
Markus F. Peschl (professor kognitywistyki, University of Vienna)
Eugene Shteyn (professor innowacji, Stanford University)
Anindya Ghose (professor mobilnej ekonomii, NYU Stern School of Business)

Masters and Robots to kilkadziesiąt otwartych prelekcji i paneli, ale również zamkniętych warsztatów. Szczegółowe informacje na temat wydarzeń dostępne TUTAJ.

Bilety wejściowe na imprezę (netto):
Konferencja: early bird 359 / regular 459 (od 21.09)
Warsztaty: super early bird 319 / early bird 369 (od 2.09) / regular 419 (od 23.09)

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF