Polak kupujący online. Czym wyróżniamy się jako klienci? [BADANIE]

klienci e-commerce

Polska ma najgęstszą sieć automatów do odbierania i nadawania przesyłek w Europie. Klienci znad Wisły częściej płacą za pobraniem i samodzielnie odbierają paczki w punktach, zamiast czekać na kuriera. Rzadziej niż e-konsumenci z Europy Zachodniej zwracają też produkty do sklepów. Czym jeszcze się różnimy od internetowych klientów z innych krajów?

Częściej zamawiamy za pobraniem – potencjał w odroczonych płatnościach

Kupując w internecie Polacy wyjątkowo często wybierają płatność gotówką za pobraniem. Taką opcję preferuje 12% klientów sklepów internetowych. W krajach Europy Zachodniej korzysta z niej jedynie od 2 do 3% konsumentów. Tak znaczącą różnicę można tłumaczyć mniejszym zaufaniem polskich internautów do e-zakupów i płatności online.

Matthieu BonduPolacy ufają firmom i usługom, które znają. Dlatego często płacą za pomocą e-bankowości swojego banku oraz lokalnych systemów, takich jak BLIK, Blue Media czy e-Przelewy. Międzynarodowy PayPal nie cieszy się już taką popularnością jak na Zachodzie. Wielu polskich e-klientów ma potrzebę zobaczenia i sprawdzenia produktu przed zakupem. Dlatego można się spodziewać coraz większej popularności modelu „kup teraz, zapłać później”. Polega on na tym, że za zakupiony produkt płacimy dopiero po określonym czasie od jego otrzymania – oczywiście jeżeli zdecydujemy się go zachować.

Matthieu Bondu, Country Manager na Polskę w PrestaShop

Paczka najczęściej do automatu

Wyróżnikiem polskiego e-commerce jest też preferowany przez klientów sposób dostawy. Polacy bardziej niż mieszkańcy zachodnioeuropejskich krajów cenią sobie szybką dostawę oraz możliwość wyboru miejsca odbioru. Aż 38% jako swój pierwszy wybór przy zamówieniu wskazuje dostawę do pobliskiego automatu do odbierania i nadawania paczek. Na Zachodzie takie rozwiązanie notuje zaledwie 2-3%, jednak nad Wisłą zyskało szczególną popularność dzięki paczkomatom InPost. Polska ma najgęstszą sieć tego typu urządzeń w Europie. Taka forma dostawy jest też zazwyczaj tańsza niż przesyłka do domu i wygodna – można dowolnie wybrać godzinę odebrania paczki. Trend zaczyna się już nawet przenosić m.in. do Włoch i Francji. Może się więc okazać, że polscy klienci będą kształtowali e-handel w Europie.

Wolimy własne platformy zakupowe

Na zachodzie Europy królują międzynarodowe marketplace’y, takie jak Amazon czy eBay. Jednak w Polsce zdecydowanym liderem jest rodzime Allegro. Aż 90% polskich e-klientów dokonało tam w ostatnim roku przynajmniej jednego zakupu. Relatywnie często Polacy zaglądają też na chiński AliExpress, jednak w porównaniu z klientami zachodnimi robią mniej zakupów u zagranicznych sprzedawców. Rzadziej zwracają też zamówione produkty. Na zachodnich rynkach bardziej popularne jest też robienie zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Za granicą sklepy coraz mocniej wchodzą z działaniami w social media. Według danych PrestaShop, z modułu umożliwiającego zintegrowanie sklepu z Facebookiem i Instagramem korzysta 7% sprzedawców we Francji. W Polsce jest to na razie 3%, ale trend ten także nad Wisłą będzie coraz wyraźniejszy. Dla młodszych pokoleń social media będą naturalnym miejscem kupowania. Platformy społecznościowe są też bardzo dobrze dostosowane do urządzeń mobilnych. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że rośnie liczba zakupów dokonywanych za pośrednictwem smartfona, także wśród Polaków.

Polacy będą coraz więcej kupowali w sieci

Rynek e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) rośnie prawie dwukrotnie szybciej niż w Europie Zachodniej. W Polsce będzie przybywało średnich i dużych e-sklepów. To sygnał dla firm z branży e-commerce, by inwestować w rozwój.

Matthieu BonduW dostosowywaniu się do zmian kluczowa będzie elastyczność i umiejętność szybkiego reagowania na trendy. Potrzebne będzie nie tylko dokładne obserwowanie rynku, ale też odpowiednie przygotowanie techniczne, pozwalające na wprowadzanie nowych funkcji oraz obsługę coraz większego ruchu.

Matthieu Bondu, Country Manager na Polskę w PrestaShop


Źródło: PrestaShop, Raport „E-commerce w Europie 2020” firmy PostNord

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Skuteczna sprzedaż na Facebooku i Instagramie – nowy moduł PrestaShop

PrestaShop

Warszawa, 16 luty 2021 – Facebook i Instagram mają już 1,7 mld aktywnych użytkowników. W Polsce korzysta z nich nawet trzech na czterech internautów. W dobie pandemii i przyspieszonego wzrostu e-commerce media społecznościowe stają się coraz ważniejszym kanałem bezpośredniej sprzedaży. Aby ułatwić interakcje z klientami, zarządzanie kampaniami reklamowymi oraz zaopatrzeniem sklepów internetowych platforma PrestaShop wprowadziła nowy moduł. Umożliwia on kompleksową integrację kont na Facebooku i Instagramie z e-sklepem.

Główne funkcje modułu PrestaShop Facebook to:

  • Centralizacja zarządzaniem kontami Facebook Business Manager, Facebook Page, Ad Account oraz Instagram Business Account na pozimie interfejsu platformy PrestaShop.
  • Szybki eksport katalogu produktów na Facebooka i Instagrama, automatyczna synchronizacja oraz codzienne powiadomienia o cenach i dostępności produktów.
  • Analiza efektywności kampanii reklamowych na Facebooku i automatyczne wdrożenie modułu Facebook Pixel oraz API konwersji.
  • Wtyczka Messenger zintegrowana z platformą PrestaShop umożliwiająca bezpośrednie interakcje klientów z firmą i zwiększanie ich zaangażowania.

Wszystkie konta w jednym miejscu

Moduł PrestaShop Facebook ułatwia codzienne zarządzanie aktywnością sklepu na Facebooku
i Instagramie z poziomu interfejsu platformy PrestaShop. Nowy moduł umożliwia mierzenie
i optymalizację kampanii reklamowych m.in. na podstawie zachowań osób odwiedzających sklep internetowy oraz analizy odwiedzanych przez użytkowników stron czy dodawanych do koszyka produktów. Pozwala także na synchronizację katalogu produktów na stronie internetowej z tym prezentowanym w mediach społecznościowych. Narzędzie zapewnia m.in. codzienne automatyczne powiadomienia o cenach i dostępności produktów oraz połączenie wtyczki Messenger z platformą PrestaShop. Ułatwia to bieżącą komunikację i wielokanałowe interakcje z klientami, poprawiając doświadczenie zakupowe.

Moduł pozwala także zwiększać widoczność sklepu i konwersję, a tym samym osiągać lepsze wyniki sprzedaży. Opracowano go na podstawie badań przeprowadzonych wśród e-sprzedawców, które wskazało najważniejsze potrzeby sklepów internetowych. Moduł jest dostępny przez interfejs PrestaShop w ośmiu językach, w tym w wersji polskiej.

Sprzedaż w mediach społecznościowych, czyli social commerce, dynamicznie się rozwinęła w ostatnich miesiącach i będzie odgrywała znaczącą rolę w branży e-commerce w 2021 roku. Nowy moduł został zaprojektowany tak, aby e-sklepy mogły w pełni korzystać z potencjału Facebooka i Instagrama w rozwijaniu biznesu. Klienci oczekują coraz większej interakcji z markami, dlatego tak istotne staje się integrowanie działań e-sklepu w social media. Dzięki automatyzacji nie wymaga to od sprzedawców dodatkowego zaangażowania ani czasu. Matthieu Bondu, Country Manager w PrestaShop


Źródło: SAROTA PR 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF