...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Podcast #DreamEmployer 17 – Anna Streżyńska, MC2 Innovations

dream employer

Jak sytuacja pandemiczna zmieniła i będzie zmieniać branżę technologiczną, HR oraz employer branding? Czy zagrożenia związane z Covid-19 zweryfikują podejście do innowacyjności? O wnioskach, które warto wyciągać z doświadczeń poprzednich kryzysów, a także przyśpieszeniu technologicznemu, wymuszonemu obecną sytuacją globalną i sumie drobnych zmian, niosących nową jakość funkcjonowania społeczeństwa. O tym w rozmowie z Pawłem Zawadzkim opowiada Anna Streżyńska, CEO Grupy MC2 Innovations, była Minister Cyfryzacji i Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

KLIKNIJ, BY PRZEJŚĆ DO ODTWARZACZA >>

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nadchodzi antykrucha, agilowa organizacja. Wyniki raportu „Efekt COVID-19 w kontekście środowiska pracy”

Zaledwie 10% organizacji skróciło czas pracy w związku z sytuacją spowodowaną koronawirusem, prawdopodobieństwo utraty pracy zostało ocenione przez respondentów jako małe lub bardzo małe, a dodatkowo 22% osób stwierdziło, że nie widzi żadnych przeszkód we wprowadzeniu trybu pracy zdalnej po zakończeniu epidemii. To wyniki właśnie opublikowanego raportu „Efekt COVID-19 w kontekście środowiska pracy”, przeprowadzonego przez MC2 Innovations. Jego głównym celem badawczym była identyfikacja relacji zachodzących pomiędzy pracownikiem a organizacją pod wpływem kryzysowego oddziaływania COVID-19, a także siły tych związków.

Czytając wyniki badania, w szczególności zainteresowałam się długoterminowymi rezultatami psychologicznymi izolacji dla tych spośród pracowników, którzy zdaniem respondentów ze względów osobowościowych nie będą w stanie na dłuższą metę kontynuować pracy rozproszonej. Ciekawe są także efekty takiej niezdolności i odwrotnie, takich preferencji, dla organizacji i firm, szczególnie dla ich sukcesu biznesowego, jak również dla tkanki społecznej.

Jednym tchem obecnie zachwycamy się walorami pracy zdalnej, która rozrywa więzi współodpowiedzialności i wymiany kompetencji, podnosi poziom stresu i przekreśla równowagę życia prywatnego i zawodowego, a zarazem wzywamy do transformacji edukacji z rywalizacji na współpracę, apelujemy i wspieramy tworzenie zespołów w miejscach pracy, często inwestując w to poważne środki. Rozumiemy wpływ pracy f2f na kreatywność, na planowanie strategiczne, a zarazem nie potrafimy skutecznie stosować tego narzędzia tam, gdzie izolacja i autonomia nie są właściwymi narzędziami, a potrzebujemy synergii talentów.

Najważniejszym zadaniem praktyków i teoretyków HR w najbliższym czasie będzie zaprzestanie mówienia o „nowej normalności” jako zjawisku ograniczonym do nowych form i wymogów sanitarnych pracy, lecz o skutecznym połączeniu i wykorzystaniu najlepszych narzędzi i doświadczeń z obu epok, których granica biegnie w marcu bieżącego roku, więc znakomicie znamy i potrafimy ocenić wartość ich obu.

W tym sensie niemal mnie nie obchodzi, czy pracodawca zachował się przyzwoicie, dał sobie radę, organizacja się zmieniła – czy zupełnie nie. Wyzwania stworzenia zupełnie nowej, mocno zmotywowanej, a zarazem agilowej, elastycznej i antykruchej organizacji działającej w zmiennej, niepewnej, wymagającej rzeczywistości, są dopiero przed nami, a raport nasz, chociaż potrzebny, opisuje wierzchnią warstwę tego zadania.

Specjalnie dla BRIEF komentuje Anna Streżyńska, właścicielka i wspólniczka MC2 Innovations, laureatka 9. edycji Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie

Uczestnicy badania

Prawie jedną trzecią wszystkich respondentów (32%) stanowili reprezentanci pracowników sektora IT oraz branży telekomunikacyjnej. Co trzeci respondent znajduje się w przedziale wiekowym 30-39 lat, a w grupie IT/Telekomunikacja 36% respondentów – w grupie wiekowej 40-49 lat. Zdecydowana większość uczestników badania to osoby z wykształceniem wyższym, obecnie pracujące. 47% osób badanych dzieli swoje miejsce zamieszkania z 3 lub 4 osobami. 11% respondentów mieszka samodzielnie, a 13% dzieli swoje mieszkanie z 5 lub 6 domownikami. 62% badanych respondentów mieszka z dziećmi, a 11% opiekuje się osobami powyżej 70 roku życia.

wykształcenie/status na rynku pracy
źródło: Come Creations Group
branża
źródło: Come Creations Group

Pracodawca w czasie pandemii

Respondenci zostali zapytani o zakres wprowadzonych w firmach zmian, a także ocenę postawy ich przełożonego. Najczęstsze zmiany, które w związku z epidemią COVID-19 wdrożyli pracodawcy to: praca zdalna, zlecenie spotkań służbowych w formie telekonferencji oraz ograniczenie bezpośredniego kontaktu z klientem. Zaledwie 10% organizacji (w tym jedynie 3% w branży IT/Telekomunikacja) skróciło czas pracy w zawiązku z pandemią. 14% osób zatrudnionych w branży IT/Telekomunikacja zadeklarowało, że ich firma zmieniła strategię długoterminową w związku z wybuchem pandemii. W 3% firm respondentów (8% firm IT/Telekomunikacji) nie podjęto żadnych dodatkowych działań. Żaden z pracodawców badanych nie zawiesił działalności firmy. Postawę oraz sposób radzenia sobie przełożonego w trakcie trwania epidemii respondenci ocenili pozytywnie. W całej grupie dobrze i bardzo dobrze oceniło te działania 7% osób. Wśród pracowników branży IT oraz Telekomunikacyjnej ta ocena była nawet wyższa i wynosiła 86%.

zmiany po wybuchu epidemii
źródło: Come Creations Group

Komunikacja i zarządzanie zmianą

Czy organizacje zdały egzamin ze wspierania swoich pracowników w trakcie tak dynamicznych zmian? Biorąc pod uwagę, że to właśnie odpowiednia komunikacja stanowi podstawę dającą poczucie bezpieczeństwa i będącą najlepszym wsparciem w takich momentach, wydaje się, że tak.

Około 70% respondentów dobrze lub bardzo dobrze oceniło sposób komunikacji w swojej firmie. 43% osób zatrudnionych w branży IT lub branży Telekomunikacyjnej wybrała najwyższą wartość skali. Ze sposobu komunikacji w organizacji w trakcie trwania epidemii COVID-19 niezadowolonych jest jedynie niespełna 10%. Co piąty badany przyjął umiarkowane stanowisko.

Utrata pracy – realna obawa?

Zarówno w całej grupie respondentów, jak również w grupie IT/telekomunikacja, prawdopodobieństwo utraty pracy ocenione zostało jako małe lub bardzo małe. Pracownicy IT/Telekomunikacji jeszcze mniej czują się zagrożeni ryzykiem utraty pracy – 67% zidentyfikowało to ryzyko jako niskie.

prawdopodobieństwo utraty pracy
źródło: Come Creations Group

Praca zdalna

Okazuje się, że dla większości firm przejście w tryb pracy zdalnej nie było wyzwaniem, a pracownicy pozytywnie oceniają taką formę pracy. Zdaniem respondentów jednak tryb zdalny powoduje, że więcej czasu poświęcają na wykonywanie zawodowych obowiązków. Pracownicy deklarują chęć powrotu do biura, natomiast chcieliby, aby część pracy była realizowana właśnie w trybie zdalnym. Potrzebują też, aby firma zapewniła im do tego narzędzia. Zdalny tryb pracy to natomiast codzienność dla IT.

Narzędzia umożliwiające pracę zdalną, z których korzystali nasi respondenci (np. komunikatory, aplikacje do wideokonferencji itd.) również zostały pozytywnie ocenione (76% w całej próbie). W grupie IT/Telekomunikacja, aż 91% badanych oceniło je pozytywnie, co oznacza, że dla tej grupy praca z wykorzystaniem narzędzi online przebiegała bez większych zakłóceń.

Badani zostali zapytani też, jak oceniają zdolność organizacji do funkcjonowania i realizacji dotychczasowych zadań w trybie pracy zdalnej po zakończeniu epidemii. Tutaj oceny nie były tak entuzjastyczne, ale w całej grupie 55% osób oceniło tę zdolność organizacji dobrze lub bardzo dobrze, w grupie IT/Telekomunikacja procent ten był nawet wyższy i wynosił 71%.

Przeszkody/bariery do wprowadzenie pracy zdalnej, które najczęściej wymieniali badani w grupie ogólnej to: bariery osobowościowe i organizacyjne. W grupie IT/Telekomunikacja 45% badanych wskazało bariery osobowościowe, 17% – organizacyjne.

W grupie ogólnej 22%, w grupie IT/Telekomunikacja – 29% osób stwierdziło, że nie widzi żadnych przeszkód we wprowadzeniu trybu pracy zdalnej po zakończeniu epidemii.

praca zdalna
źródło: Come Creations Group

 

Metoda badania

Badanie przeprowadzone zostało między 21 kwietnia, a 10 maja 2020 r. na grupie 146 osób. Ankiety przeprowadzone zostały metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview). Każdy z respondentów udzielał odpowiedzi na własnym urządzeniu. Respondenci realizowali badania poprzez wypełnienie kwestionariusza badawczego udostępnionego m.in. na stronie MC2 Innovations i Carrotspot.

Cały raport można pobrać tutaj.


Źródło: Informacja prasowa Come Creations Group 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

MC2 Innovations – firma Anny Streżyńskiej ponownie na Beesfundzie!

MC2 Innovations beesfund

Po sukcesie pierwszej kampanii crowdfundingowej, firma MC2 Innovations SA po raz drugi zdecydowała się wziąć udział w zbiórce środków na platformie Beesfund. Celem bieżących działań jest pozyskanie kapitału na dalszy rozwój platformy Carrotspot. Anna Streżyńska jest laureatką 9. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

W grudniu 2018 została przeprowadzona pierwsza emisja akcji, w trakcie której udało się zebrać kwotę znacznie przewyższającą pierwotne założenia. Pozyskany kapitał (blisko 1,2 mln zł) został przeznaczony na budowę i wprowadzenie na rynek innowacyjnej platformy motywacyjnej. Środki zebrane w ramach emisji pozwoliły nie tylko na zbudowanie pierwotnie zaplanowanego modułu Rewards & Recognition, ale również na wprowadzenie szeregu funkcjonalności typowego systemu kafeteryjnego, tworząc narzędzie o szerokim spektrum zastosowania. W 2019 r. komercyjna wersja platformy była już oferowana uznanym markom z różnych branż, podpisano kilkanaście umów z firmami różnej wielkości.

Celem bieżącej akcji jest pozyskanie kapitału na dalszy rozwój platformy Carrotspot. Spółka MC2 Innovations pozyskała w związku z tym 6,5 mln zł dofinansowania z NCBiR na realizację projektu rozszerzającego zakres funkcjonalny platformy o kolejne moduły. W celu sfinansowania wkładu własnego spółki i z uwagi na potrzebę sprawnej realizacji projektu, zarząd zdecydował się na pozyskanie kapitału od inwestorów w modelu crowdfundingowym. Spółka oferuje udziały w cenie 166 złotych, ze zbiórki chce uzyskać prawie 2,7 mln.

Co to jest i jak działa Carrotspot?

Carrotspot to odpowiedź na problemy związane z motywacją i lojalnością pracowników – sposób na stworzenie miejsca pracy zorientowanego na człowieka. Podstawą takiej kultury organizacyjnej jest szacunek do pracownika jako osoby, realizującej cele organizacji i podzielającej jej wartości, ale także mającej własne aspiracje i cele. W takiej organizacji jest miejsce na stworzenie angażujących warunków pracy i na docenianie przez niematerialne i materialne korzyści, w szczególności w duchu dzielenia się wypracowanym wspólnym sukcesem. Mechanizmy stosowane obecnie są krótkoterminowo skuteczne i obarczone znacznymi kosztami, a pracodawcy potrzebują rozwiązań umożliwiających natychmiastową gratyfikację, trwałą motywację i ścieżkę rozwoju dopasowaną do indywidualnych preferencji pracownika. Carrotspot, bazując na sprawdzonej technologii blockchain, BI i AI pozwala na prowadzenie różnorodnych programów motywacyjnych, budowę społeczności firmowej oraz ograniczenie biurokracji w firmach. Dzięki temu praca staje się przyjemniejsza i wydajniejsza, a pracodawca może lepiej zrozumieć potrzeby pracowników.

Dlaczego warto zainwestować?

Platforma Carrotspot, pomimo krótkiego okresu sprzedaży, znalazła już grono zadowolonych klientów, które sukcesywnie się poszerza. Zwiększa się również wachlarz świadczonych usług, rozwijając platformę o kolejne funkcjonalności z obszaru People Analytics oraz HR i FinTech. Pierwsza wypłata dywidendy planowana jest w 2021 roku. MC2 Innovations proponuje potencjalnym akcjonariuszom dodatkowe korzyści, wśród których są m.in. udział w szkoleniach biznesowych, konsultacje technologiczne, badania organizacji, dostęp do platformy.

MC2 Innovations jest także właścicielem obiecującego startupu z zakresu energo-techu, który opracowuje w ramach akceleratora Krakowskiego Parku Technologicznego informatyczną platformę obsługi i rozliczeń obrotu zieloną energią.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF