Watson na tropie nierówności. Superkomputer powstrzyma seksizm w reklamie internetowej?

biurko w biurze

IBM wprowadził pakiet narzędzi i usług, które mają uprościć życie reklamodawcom przy użyciu sztucznej inteligencji. Firma rozpoczęła też badania, które mają “nauczyć” sztuczną inteligencję wrażliwości na płeć czy rasę. Jednak bywa, że już dziś SI lepiej rozumie kwestie społeczne, a to człowiek burzy porządek.

Amerykańska firma jest jedną z najstarszych w branży komputerowej, ale to nie oznacza, że bez walki ustępuje pola młodym startupowym wilczkom. Wręcz przeciwnie, IBM wykorzystał zaawansowaną technologię, aby przekształcić branże takie jak opieka zdrowotna, usługi finansowe i handel detaliczny. Natomiast IBM Watson Advertising doświadczenia “firmy matki” przekuwa w poszukiwanie sposobów na optymalizowanie reklamy cyfrowej z wykorzystaniem sztucznej, która ma pomóc marketingowcom w dotarciu do nowych odbiorców w coraz trudniejszym środowisku internetowym.

Nowoczesne rozwiązania mają pomóc markom przygotować się na wstrząsy na rynku przed przyszłością bez plików cookies i innych technologii, ułatwiających śledzenie użytkowników i późniejsze profilowanie reklam.

Michał Chlewiński, współtwórca Linkhouse, popularnej platformy content marketingu i link buildingu

Przypomnijmy, że Google zamierza zrezygnować z udostępniania stronom trzecim “ciasteczek”, czyli plików śledzących w przeglądarce Chrome do końca 2023 roku, a Apple i inne firmy już wycofały się z tego rozwiązania, aby zapewnić większą anonimowość użytkownikom internetu.

Dwieście procent normy

Jak podkreśla IBM w ciągu ostatniej dekady 30 tys. firm wykorzystało oprogramowanie Watson do stworzenia dokładnych prognoz, automatyzacji decyzji czy optymalizacji czasu pracy, aby pracownicy mogli skupić się na pracy o wyższej wartości. Dane IBM wskazują jednak, że mniej niż 25% globalnych firm wykorzystuje w pełni możliwości jakie daje im sztuczna inteligencja i m.in. dlatego firma chce wykorzystania tej technologii w mediach i marketingu.

Amerykańska korporacja wprowadziła na rynek pakiet usług i produktów – Watson Advertising AI – oparty na sztucznej inteligencji i zapewniający zaawansowaną analizę, podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym, łagodzenie uprzedzeń i przewidywanie intencji konsumentów,

Reklama oparta na sztucznej inteligencji może rozpoznawać wzorce, przewidywać i uczyć się w czasie, co skutkuje wykładniczo szybszymi i dokładniejszymi decyzjami opartymi na intencjach konsumentów.

Michał Chlewiński, współtwórca Linkhouse

IBM idzie jednak dalej i rozpoczyna projekt badawczy, którego celem będzie “wygładzenie” sztucznej inteligencji w sprawach wrażliwych takich jak płeć, pochodzenie czy rasa. W 2020 r. IBM opublikował dane, z których wynika, że 74% specjalistów ds. sztucznej inteligencji uważa, że ​​różnorodność w reklamach nie uległa poprawie, ale twierdzą oni jednocześnie, że branża musi podążać w tym kierunku, aby osiągnąć swój potencjał.

W teorii przeciwdziałamy dyskryminacji, a jak jest w praktyce?

Co ciekawe dość często za stronniczość reklam odpowiada sam człowiek, a nie maszyna. IBM powołał się na badania z 2021 roku, które dotyczą uprzedzeń związanych z płcią w reklamach w mediach społecznościowych w kontekście karier STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka). Wyniki sugerują, że algorytmy reklamowe nie są stronnicze ze względu na płeć, ale “siły ekonomiczne” mogą prowadzić do niezamierzonych i nierównych wyników, bo sztucznie doprowadzają reklamy do neutralności.

Według badania cytowanego przez IBM strategia neutralna pod względem płci ma mniejsze szanse na dotarcie do kobiet, ponieważ to kobiety częściej reagują na reklamy. Kampanie reklamowe kierowane do kobiet są jednak też droższe, więc często firmy “podświadomie” wprowadzają element wyrównawczy.

Chociaż – zdaniem autorów badania – jednym z potencjalnych rozwiązań jest prowadzenie oddzielnych kampanii dla kobiet i mężczyzn, to przepisy antydyskryminacyjne w wielu krajach nie pozwalają firmom kierować ogłoszeń o pracę tylko do jednej płci.

Ogromne nierówności widoczne są również w tym, jak konsumenci reagują na kreacje reklamowe. Banery przedstawiające mężczyzn charakteryzują się 4 razy wyższą konwersją niż te zawierające wizerunki kobiet – wynika z badania Rocket Fuel przeprowadzonego na próbie ponad 38 tys. reklam wykorzystanych w ponad 2 tys. kampani reklamowych przez okres sześciu miesięcy.

Rynkiem reklamy rządzi pieniądz. To warunki brutalnego kapitalizmu, w których inkluzywność czy równość schodzą na drugi plan. Im większy zwrot z inwestycji, tym klient bardziej zadowolony, więc jeśli jakaś reklama nie sprzedaje lub robi to gorzej niż pozostałe, zmienia się kreację lub optymalizuje targetowanie. Doskonałą alternatywą jest np. content marketing. Umieszczając sponsorowane treści na wyselekcjonowanych portalach mamy pewność, że dotrą one do ich statystycznych użytkowników. Należy wybierać takie tytuły medialne, których czytelnicy zróżnicowani są pod względem płci. Nowoczesne platformy content marketingowe uwzględniają tego typu informacje, ułatwiając jednocześnie dystrybucję treści.

Michał Chlewiński, współtwórca Linkhouse

O skuteczności działań proponowanych przez Chlewińskiego świadczą twarde dane. Według badania Content Marketing Institute, aż 72 proc. marketerów przyznaje, że marketing treści zwiększył zaangażowanie odbiorców i przyczynił się do wzrostu liczby tzw. leadów sprzedażowych.


Źródło: Linkhouse

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Usługa YouTube Shorts dostępna w Polsce

_YouTube Shorts

YouTube wprowadza wersję beta YouTube Shorts w Polsce. To usługa do nagrywania krótkich formatów przeznaczona dla każdego, kto chce tworzyć niedługie, chwytliwe filmy tylko za pomocą telefonu. Od momentu ogłoszenia usługi Shorts we wrześniu 2020 r., została ona udostępniona w 26 krajach, a od dzisiaj będzie dostępna na całym świecie. Wersja beta pojawi się w ponad 100 krajach, gdzie dostępny jest YouTube.

Nowy sposób uwolnienia kreatywności

Chociaż krótkie filmy były już widoczne na platformie, to teraz użytkownicy na całym świecie po raz pierwszy będą mogli uzyskać dostęp do narzędzi do tworzenia Shorts, które obejmują wielosegmentową kamerę umożliwiającą połączenie kilku klipów wideo razem, możliwość nagrywania z muzyką, sterowanie ustawieniami prędkości i nie tylko.

Użytkownicy będą mieli także możliwość pobierania próbek ścieżki dźwiękowej z materiałów opublikowanych na YouTube – czyli z miliardów filmów z całego świata. Oznacza to, że mogą dodać coś od siebie do materiałów, które uwielbiają oglądać na YouTube, i pomóc im dotrzeć do nowych odbiorców. Twórcy zachowają kontrolę nad swoimi materiałami i będą mogli wycofać zgodę, jeśli nie będą chcieli, by ich długie filmy były w ten sposób wykorzystywane.

Ponadto, YouTube wprowadza nowy zestaw funkcji na istniejące i nowe rynki, takie jak:

  • Dodawanie tekstu w konkretnych momentach filmu;
  • Pobieranie próbki ścieżki dźwiękowej z innych Shorts do wykorzystania we własnym filmie;
  • Automatyczne dodawanie napisów;
  • Nagrywanie do 60 sekund za pomocą kamery do Shorts;
  • Dodawanie klipów z galerii telefonu do treści nagranych przy użyciu kamery do Shorts;
  • Dodawanie podstawowych filtrów w celu korekcji kolorów krótkich form –
    w przyszłości dodanych zostanie więcej efektów.

Chcemy, aby tworzenie Shorts było łatwe i przyjemne. Cały czas pracujemy nad produktem wspólnie z twórcami oraz wykonawcami i zamierzamy wprowadzić więcej funkcji, które użytkownicy będą mogli wypróbować.

Todd Sherman, globalny menedżer ds. produktu YouTube Shorts

YouTube współpracuje również z partnerami muzycznymi, dzięki czemu artyści i twórcy mają dostęp do obszernej biblioteki utworów, których mogą używać w swoich krótkich formatach. Użytkownicy mają do dyspozycji katalogi muzyczne od ponad 250 wytwórni i wydawców z całego świata, w tym między innymi od Universal Music Group, Sony Music Entertainment i Sony Music Publishing, Warner Music Grupa i Warner Chappell Music, Believe, Merlin, Since Music, Beggars czy Kobalt.

Komfort oglądania na YouTube

Jednym z kluczowych elementów dobrego doświadczenie z produktem jest z jednej strony ułatwienie użytkownikom znalezienia krótkich filmów, które im się podobają, a z drugiej pomoc twórcom w dotarciu do nowych odbiorców. Dlatego YouTube wprowadził już specjalną półkę dla Shorts na stronie głównej, udostępnił nowy odtwarzacz, który pozwala przeglądać filmy w pionie, oraz dodał kartę Shorts w wersji mobilnej, dającą łatwy dostęp do krótkich formatów za pomocą jednego kliknięcia.

Obecnie odtwarzacz YouTube Shorts przekroczył 6,5 miliarda wyświetleń dziennie na całym świecie.

Shorts zostaną zintegrowane z serwisem YouTube. Na przykład, jeśli użytkownik usłyszy fragment utworu w Shorts, będzie mógł łatwo znaleźć cały utwór, obejrzeć teledysk lub dowiedzieć się więcej o wykonawcy — wszystko to na YouTube.

Wsparcie dla twórców korzystających z urządzeń mobilnych

YouTube pomógł całemu pokoleniu twórców przekształcić ich kreatywność w działalność biznesową i zacząć prowadzić firmy medialne nowej generacji. W ciągu ostatnich 3 lat wypłaciliśmy ponad 30 miliardów dolarów twórcom, artystom i firmom medialnym.

Ponieważ Shorts to nowy sposób oglądania i tworzenia na YouTube, firma szuka różnych sposobów zarabiania na krótkich filmach i nagradzania twórców za ich treści. Niedawno przedstawiła Fundusz YouTube Shorts o wartości 100 mln dolarów, który zostanie rozdysponowany w ciągu 2021 i 2022 r.

Wiemy, że dopracowanie usługi może trochę potrwać, ale nie możemy się doczekać, aż wypróbujecie YouTube Shorts i pomożecie nam w budowaniu świetnego produktu do tworzenia i oglądania krótkich filmów bezpośrednio na YouTube.

Todd Sherman, globalny menedżer ds. produktu YouTube Shorts

Usługa Shorts w wersji beta będzie dostępna dla wszystkich w Polsce od środy, 14 lipca.


Źródło: YouTube

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

TikTok i branża motoryzacyjna – połączenie idealne

TikTok i branża motoryzacyjna

W branży motoryzacyjnej zaobserwować można obecnie dynamicznie zachodzące zmiany. Wzrost popularności pojazdów elektrycznych, nowe zachowania nabywców, innowacyjne technologie i modele sprzedaży czy pandemia COVID-19 to tylko niektóre z czynników mających wpływ na rynek motoryzacyjny.

Producenci oraz dealerzy samochodowi muszą dostosować się do zmieniającego się życia konsumentów i aktywnie inwestować w technologie cyfrowe tak, aby dotrzeć do grupy docelowej. TikTok, jako globalna platforma krótkich filmów video to idealne miejsce, aby budować relację marki z nowym pokoleniem nabywców samochodów.

Nowa jakość relacji

Zakup samochodu to poważna decyzja wymagająca wielu przemyśleń, rozważań i poszukiwań idealnej oferty. Dlatego właśnie budowanie długoterminowej relacji marki z konsumentem jest tak samo ważne jak podejmowanie decyzji o zakupie. Obecnie kanały cyfrowe oraz media społecznościowe stały się kluczowym elementem procesu zakupowego. Konsumenci badają, wirtualnie doświadczają i dokonują wyboru z zacisza własnego domu. TikTok to wirtualny salon wystawowy, który inspiruje, informuje i bawi, budując wizerunek marki. Wiele firm motoryzacyjnych, takich jak BMW czy Mercedes-Benz, dostrzega ten potencjał i wykorzystuje platformę, aby dotrzeć do zróżnicowanej publiczności.

TikTok to idealne miejsce do dzielenia się różnorodnymi treściami, aby stworzyć emocjonalną więź z nową generacją nabywców samochodów. Badanie przeprowadzone wspólnie z Clear Strategy udowadnia, że użytkownicy TikToka są szczęśliwsi, a także bardziej zaangażowani w treści reklamowe niż użytkownicy innych platform. Społeczność platformy w 72% nie ma nic przeciwko oglądaniu treści od marek czy firm. Aż 67% użytkowników czuje się bliżej marek, które są obecne w mediach społecznościowych, z których korzystają, a 63% lubi reklamy i je ogląda, zamiast zmienić kanał, przewinąć obok lub kliknąć dalej. Społeczność TikToka wyróżnia się również pod kątem zapamiętywania treści reklamowych. Aż 54% użytkowników pamięta, że widziało jakiekolwiek treści sponsorowane, w porównaniu z Instagramem (47%), YouTube (43%) i Snapchatem (43%).
Z badania z Clear Strategy wynika również, że użytkownicy TikToka są mniej wrażliwi na cenę. 64% jest w stanie zapłacić więcej za jakościowe produkty, a 52% często kupuje droższe produkty marek, które uważają za etyczne.

Platforma TikTok niedawno osiągnęła 100 milionów aktywnych użytkowników w Europie i staje się jedną z najbardziej wpływowych komercyjnie platform na świecie. To wyjaśnia, dlaczego motoryzacja na TikToku nabiera tempa i coraz więcej marek realizuje działania reklamowe na platformie.

Marki motoryzacyjne mogą zaistnieć na TikTok, skupiając się na inspiracji, informacji i rozrywce. Promowanie produktów ze wsparciem kreatorów, informowanie o aktualnych trendach czy ciekawostkach bądź wykorzystanie TikToka, jako cyfrowego showroomu to tylko niektóre przykłady form promocji. Jedną z nich jest również możliwość przeprowadzenia transmisji live, aby zaprezentować nowy model samochodu, bądź daną funkcjonalność. Rozwiązanie to wykorzystało Lamborghini.

Cyfrowy showroom Lamborghini

Lamborghini, w ramach swoich spotkań Lamborghini Drive Club, pierwszą ich odsłonę przeprowadził dla swoich wybranych klientów w dniach 9-10 czerwca. Wydarzenie odbyło się na najnowszym torze wyścigowym w Polsce, Silesia Ring, oraz na drogach Śląska Opolskiego. Chcąc jednak zapewnić motoryzacyjne wrażenia większej grupie odbiorców, marka połączyła siły z TikTokiem, który został Głównym Sponsorem wydarzenia. Na platformie zrealizowany został dedykowany live, który obejrzało 84,4 tysiące użytkowników. Zostali oni powitani przez włoskiego kierowcę zawodowego oraz instruktora jazdy Pietro Perolini. Wydarzenie okazało się wielkim sukcesem. Przed rozpoczęciem transmisji konto @Lamborghini Warszawa na TikToku posiadało około 400 obserwujących, po zakończeniu wydarzenia konto obecnie obserwuje prawie 10 tys. użytkowników. Na wydarzenie jako dodatkowi goście zostali zaproszeni znani TikTokerzy tworzący inspirujące treści @supercarspl_ (117,3 tys. obserwujących) oraz @wwasupercars (71,2 tys. fanów), którzy idealnie wpisali się w styl pierwszego tego typu wydarzenia w Polsce.

Jesteśmy pierwszą marką supersamochodów w Polsce, która odważyła się skorzystać z gigantycznego potencjału TikToka w takim zakresie.Zależało nam, by globalna premiera formatu Lamborghini Drive Club stała się okazją do wspólnej celebracji radości z jazdy i podróży. Nasze samochody cieszą się bardzo dużą popularnością w Polsce, co potwierdzają choćby wyniki tegorocznego raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”. I choć pozostajemy producentem pojazdów ekskluzywnych, chcieliśmy zapewnić interaktywną rozrywkę wszystkim fanom motoryzacji.

Piotr Jędrach, dyrektor generalny Lamborghini Warszawa

Cieszymy się, że mogliśmy być częścią unikatowego wydarzenia Lamborghini Drive Club. Czujemy się wyróżnieni, mogąc wspierać marki motoryzacyjne w dotarciu do nowej generacji konsumentów samochodów.

  TikTok to idealne miejsce, aby nawiązać relacje z klientami, opowiedzieć historię marki oraz podzielić się nią w kreatywny, angażujący użytkowników sposób.

Paula Kornaszewska, Head of Operations Team w TikTok Polska

Potencjał reklamowy na TikToku

Globalne marki również chętnie wybierają TikTok, jako miejsce promocji ich nowego produktu czy budowania wizerunku firmy. BMW Motorsport, aby promować swoją umacniającą się rolę w czołówce e-wyścigów, zaprezentował publiczności innowacyjny, bezemisyjny samochód wyścigowy. Współpraca niemieckiego oddziału BMW z TikTokiem zaowocowała zabawnym i angażującym wyzwaniem Branded Hashtag Challenge – #icecelebrate, które polegało na podzieleniu się swoją pasją do świętowania i honorowania wielkich chwil. Poprzez Branded Hashtag Challenge BMW Motorsport zwiększyło zasięg swojego konta o 18 tys. nowych obserwujących, a opublikowane na platformie treści zebrały ogółem 15,6 mln interakcji. Dzięki współpracy z najpopularniejszymi niemieckimi twórcami takimi jak Falco Punch, PATROX oraz Sky & Tami, kampania zyskała na autentyczności, co jeszcze bardziej zwiększyło zaangażowanie użytkowników.

Kolejnym przykładem współpracy branży motoryzacyjnej z TikTokiem była kampania Mercedes-Benz w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Specjalne wyzwanie na platformie o nazwie #MBStarChallenge miało zachęcić użytkowników do kreatywnego pokazania kultowego logotypu marki. Najlepsze prace pojawiły się następnie na oficjalnych kanałach Mercedes-Benz, który dzięki współpracy zyskał 30 tys. nowych obserwujących. 73 tys. uczestników wzięło udział w zabawie, a powstałe z tej okazji treści obejrzano 862 mln razy. Firma Smart, chcąc promować ofertę elektrycznych samochodów, również nawiązała współpracę z TikTokiem. Dzięki narzędziom takim jak TopView, Branded Hashtag Challenge i One Day Maxincl powstało 199 tys. treści video z łączną liczbą wyświetleń 956 mln.

Polskie oraz globalne marki motoryzacyjne coraz częściej widzą potencjał biznesowy wynikający prowadzeniem działań promocyjnych na TikToku. Nowe pokolenie, zmieniające się zachowania konsumentów i podążanie za aktualnymi trendami wpływają pozytywnie na realizację celów firm z branży motoryzacyjnej, czego powyższe przykłady współpracy są najlepszym dowodem.


Źródło: Tiktok

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polacy w social media 2021. Na Facebooku szukamy pomocy, a na Twitterze słowo „polski” odmieniamy przez wszystkie przypadki

Facebook

Ze wszystkich portali społecznościowych Polacy najbardziej lubią Facebooka, jak wynika z analizy polskiego SentiOne. Szukają na nim wsparcia, promują zbiórki charytatywne. Drugim najpopularniejszym portalem jest Twitter, na którym większość dyskusji ma charakter narodowy, a słowo „polski” jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Na Instagramie rozmawiamy głównie o pięknie i ciałopozytywności, a LinkedIn jest zdominowany przez mężczyzn.

W Polsce z mediów społecznościowych korzysta 25,9 mln osób, a więc blisko 70 proc. populacji naszego kraju*. SentiOne, polska firma zajmująca się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, sprawdziła nie tylko, z których mediów społecznościowych Polacy korzystają najczęściej, ale też do czego używają poszczególnych platform i co o nich piszą w Internecie. Analizie poddano niemal 5,2 mln wypowiedzi w języku polskim z mediów społecznościowych, forów, blogów, serwisów, portali, serwisów wideo oraz porównywarek opinii z ostatnich trzech miesięcy.

Na Facebooku najczęściej szukamy pomocy

Najpopularniejszym portalem społecznościowym wśród Polaków jest Facebook, zarówno pod względem liczby wypowiedzi na nim jak i o nim. Rozmowy na jego temat mają bardzo pozytywny wydźwięk – Brand Health Index wg SentiOne, czyli stosunek dobrych komentarzy do złych, wynosi 0,74. Zazwyczaj piszemy na Facebooku we wtorki w okolicach godziny 20:00.

Najczęściej używane przez Polaków na Facebooku sformułowania to „pozdrawiam”, „dziękuję”, „życzę miłego dnia”. Z czego to wynika?

Agnieszka UbaFacebook jest najpopularniejszym medium do szukania i udzielania pomocy. Każdego dnia wielu ludzi publikuje linki do zbiórek charytatywnych, promuje działalność fundacji, prosi o wsparcie swojego biznesu lub fanpage. Inną grupą są pozdrowienia sarkastyczne. Internauci „pozdrawiają” irytujących rozmówców, antyszczepionkowców, zwolenników teorii spiskowych i przeciwników politycznych. Wśród najpopularniejszych słów używanych na Facebooku wyróżnia się także „Trzaskowski”. Dzięki dużej aktywności w mediach społecznościowych prezydent Warszawy jest jedynym politykiem w zestawieniu najpopularniejszych dyskusji.

Agnieszka Uba, Head of Product Marketing z SentiOne

Twitter – miejsce dyskusji o sprawach narodowych

Drugim medium społecznościowym najchętniej używanym przez Polaków jest Twitter, na którym najczęściej piszemy w środy o godzinie 21:00. Brand Health Index jest w tym przypadku dość niski – tylko 0,48. Na Twitterze najczęściej rozmawiamy o polityce, a najpopularniejsi autorzy wpisów to Tvn24, TVP Info, Newseek Polska i Kancelaria Premiera RP. Dyskusje na Twitterze zdają się dotyczyć przede wszystkim spraw narodowych – najczęściej używane słowo to „polski”, odmieniane przez wszystkie przypadki: „polski ład”, „rząd Polski”, „polska przestrzeń powietrzna”, „kadra Polski”, „polski konflikt z Czechami”, „poczta polska” i „polscy lekkoatleci”.

Na Instagramie wszystko jest piękne

Trzecie miejsce na podium zajmuje Instagram z bardzo pozytywnym Brand Health Index na poziomie 0,85. Tutaj najczęściej jesteśmy aktywni we wtorki i środy między 21:00 a 22:00. Dominują rozmowy wokół tematu piękna: pięknego życia, pięknych zdjęć i widoków, pięknych wnętrz, pięknych stylizacji i pięknych par.

Agnieszka UbaPopularność rozmów o pięknie to także pokłosie obecnego trendu bodypositive. Wiele osób pisze: „nie będę wam tu pokazywać tylko pięknego życia, ale też prawdziwe”. A jednym z najpopularniejszych jest post Martyny Wojciechowskiej o pięknym kameleonie.

Agnieszka Uba, Head of Product Marketing z SentiOne

LinkedIn to domena mężczyzn

Kolejne miejsce zajmuje LinkedIn, o którym najczęściej rozmawiamy na Facebooku, zachęcając do obserwowania profili osób lub firm. O ile w przypadku pozostałych omawianych portali zainteresowanie osób wypowiadających się na ich temat rozkłada się mniej więcej po równo między kobiety i mężczyzn, tak w tym wypadku ponad 70 proc. stanowią mężczyźni. Jest to też jedyny portal, o którym mężczyźni wypowiadają się bardziej pozytywnie. Polacy korzystają z LinkedIn zgodnie z jego przeznaczeniem, czyli przede wszystkim do promowania firm, produktów i usług. Najczęściej piszemy na LinkedIn w środy i czwartki koło 9:00 i 15.00

Albicla już nie budzi zainteresowania Internautów

Polski portal społecznościowy Alibcla, który po uruchomieniu w styczniu cieszył się ogromną popularnością w sieci, teraz nie budzi już dużego zainteresowania, a większość wypowiedzi na jego temat ma negatywny wydźwięk. Posty najczęściej pojawiają się tam w czwartki i niedziele o 11:00, 75 proc. użytkowników to mężczyźni. TikTok często pojawia się w rozmowach na Facebooku i Twitterze oraz w recenzjach, np. na Google Play Store czy App Store. Najczęściej publikujemy tam posty w środy koło godziny 21:00. Większość opinii jest bardzo pozytywna, a najpopularniejsze sformułowania to: „fajna aplikacja”, „super”, „najlepsza”, „polecam”, „chcę konto”.

Polacy w mediach społecznościowych

*https://empemedia.pl/social-media-w-polsce-2021-nowy-raport/


Źródło: SentiOne

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Facebook i Instagram nie tylko dla boomerów! Nadszedł czas Gen Z [RAPORT]

Generacja Z

Już teraz osoby poniżej 25. roku życia, stanowią więcej niż 40% populacji całego świata. Według danych GUS, w Polsce Zetki to już ponad ⅕ społeczeństwa. Oznacza to, że ich rola w kształtowaniu świata i rynku będzie coraz ważniejsza, a głos coraz silniejszy. Zrozumienie postaw, motywacji i potrzeb nowego pokolenia jest niezbędne w realizowaniu efektywnych kampanii marketingowych, trafiających do Gen Z i angażujących jej przedstawicieli. Aby pomóc markom w zrozumieniu nowych konsumentów, Facebook przygotował raport Meet the Future, w którym o pokoleniu Z przez pryzmat tożsamości, społeczności, zachowań konsumenckich, zdrowia psychicznego oraz aktywizmu opowiadają polscy przedstawiciele tej generacji.

Nadszedł czas Gen Z – choć zaledwie jeden na trzech przedstawicieli generacji Z jest aktywny zawodowo, to deklarują oni wydatki na podobnym poziomie jak pracujący już millenialsi. Od początku swojego życia są podłączeni do sieci i to właśnie tam kształtują się ich preferencje zakupowe, które coraz silniej wpływają na rynek. Marki, które to dostrzegą tę zależność i zrozumieją potrzeby nowej generacji konsumentów, mogą liczyć na uznanie Gen Z.

Aby pomóc im w lepszym zrozumieniu nowej generacji, Facebook przygotował raport Meet the Future, w którym znajdziemy m.in:

  • wyniki badania dotyczące Gen Z na świecie
  • zbiór informacji dotyczących oczekiwań i postaw młodego pokolenia wobec marek
  • wskazówki, w jaki sposób współpracować z Gen Z, aby tworzyć angażujące kampanie reklamowe

Poznajcie Gen Z

Od czasu pandemii COVID-19, aż 52% europejskich przedstawicieli pokolenia Z w większym stopniu interesuje się zdrowiem i dobrostanem psychicznym, a 61% z nich – aktywizmem i realizacją celów społecznych. Widać to na przykładzie internetowych twórców, którzy opowiedzieli o swojej działalności w raporcie. Są to Karolina Dubiel (@girlsinaerospace) – założycielka fundacji Girls in Aerospace Foundation, Emma Szpura (@ptasiamama) – aktywistka ratująca miejskie gołębie, Bartek Kloch (@saintinfluencer) – twórca działający na rzecz osób z niepełnosprawnościami i Michał Kiwerski (@kiwerski) – aktywista ekologiczny. To przedstawiciele polskiego pokolenia Z, którzy swoją obecność na Facebooku i Instagramie traktują jak ważną misję. Co ich wyróżnia? To m.in. poczucie sprawczości oraz odpowiedzialności za losy świata, dlatego od marek z którymi współpracują, oczekują przede wszystkim transparentności, inkluzywności oraz zaangażowania społecznego.

Karolina Dubiel

Dla mnie przynależność do Gen Z to znacznie więcej niż rok urodzenia. To społeczność myślicieli, marzycieli, aktywistów i twórców – takich, którzy nie tylko są w stanie wymyślać niesamowite idee, ale potrafią je rozpowszechniać cyfrowo.

Karolina Dubiel, założycielka fundacji Girls in Aerospace Foundation, działającej na rzecz rozwoju dziewcząt w astronautyce oraz STEM.

Klucz do udanej współpracy

Choć przedstawiciele Gen Z mają silną potrzebę wyróżniania się z tłumu, pragną też czuć się częścią większej społeczności. Jak podkreślają, to poczucie mogą zapewnić im właśnie marki, z którymi mogą działać we wspólnym celu. Kluczem do zdobycia przychylności nowej generacji jest więc aktywizm, transparentność i aktywność na platformach społecznościowych, które są ich naturalnym środowiskiem – aż 94% europejskich przedstawicieli pokolenia Z przynajmniej raz w tygodniu korzysta z Instagrama.

Marki powinny stawiać na wartości, które są dla nas ważne – wolność, niezależność, bezpieczeństwo i nadzieję na lepsze jutro. Powinniśmy mieć poczucie sprawczości oraz odpowiedzialności za przyszłość świata. – mówi Emma Szpura. Z kolei Bartek Kloch, działający w sieci na rzecz osób z niepełnosprawnościami, podkreśla jak ważne we współpracy z firmami są dla niego inkluzywność i uwzględnianie w kampaniach osób ze wszystkich grup społecznych. Osoby z niepełnosprawnościami mają prawo mieć wpływ na rzeczywistość, mieć swoich przedstawicieli i liderów także w mediach i kampaniach społecznych. – zaznacza. Z raportu wynika wyraźnie, że nowe pokolenie chce we współpracy z markami odnajdywać odbicie swoich własnych wartości i wymaga od nich odwagi w działaniu.

Jak podkreśla Michał Kiwerski, wielu młodych ludzi oczekuje od marek działań w zakresie ekologii oraz kryzysu klimatycznego. Generacja Z odgrywa w kształtowaniu przyszłości kluczową rolę, a przyszłość jest bezpośrednio powiązana z tą planetą. – podkreśla Michał. Według sondażu przeprowadzonego przez Facebooka, aż 56% przedstawicieli pokolenia Z w Europie uważa, że firmy powinny podać do wiadomości publicznej swoje stanowisko również w kwestiach społecznych i politycznych.

Marka Reserved, przedstawiana na łamach raportu Facebooka, stanowi przykład firmy kierującej swoją komunikację do młodych.

Zaczęliśmy od stworzenia długoterminowego programu ambasadorskiego z influencerkami, a kolejnym etapem jest budowanie społeczności wokół generacji Z i przeprowadzenie pierwszej w Polsce współpracy z tym pokoleniem, czego efektem jest kolekcja i kampania RE.DESIGN This collection was curated by Polish Gen Z. Autentyczność to słowo klucz, które przyświeca tej kampanii, a także naszej strategii w budowaniu społeczności.

 Rafał Gruszkiewicz, Digital & PR Manager, Reserved

Jak wskazuje raport Meet the Future – wyłącznie firmy, które usłyszą już teraz głos pokolenia Z, będą mogły skutecznie porozumieć się z jego przedstawicielami. Generacja Z to bowiem nie tylko nowa grupa, którą marki muszą “rozgryźć”, a pokolenie, które reprezentuje zmianę perspektywy i postrzegania otaczającego nas świata. Aby zaangażować je w działania i komunikację, marki powinny wspierać wartości bliskie Gen Z, a ich zaangażowanie powinno być autentyczne i wynikać z filozofii firmy, a nie tylko odzwierciedlać trendy. Jak wynika bowiem z raportu, Gen Z nie da się oszukać tym, którzy próbują wykorzystać jej wartości dla własnego celu. Publikacja Facebooka to pozycja dla marketerów, którzy już teraz dostrzegają coraz silniejszy głos reprezentantów pokolenia Z i w pełnej synergii chcieliby dołączyć do dyskusji, która zmienia otaczającą nas rzeczywistość.

pobierz pełny raport


Źródło: Facebook for business

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Niepodzielnie rządzi TikTok, z Clubhouse Polacy dopiero się oswajają

Obie aplikacje, z których jedna opiera się na kreatywnych filmikach, a druga na treściwych rozmowach, choć celują w odbiorców w innym przedziale wiekowym, są w swoich kręgach bardzo popularne.

Trendy w mediach społecznościowych szybko się zmieniają, a ostatnio na popularności zyskały dwa zupełnie różne typy aplikacji. Podczas gdy TikTok stawia na krótkie, kreatywne treści wideo, Clubhouse obsługuje tylko dźwięk i umożliwia uczestnictwo w długich rozmowach i prezentacjach. Wykorzystując analizę treści tekstowych online z ostatnich 3,5 miesiąca, Neticle zbadał postrzeganie obu aplikacji w Polsce i kierunek, w jakim zmierza dyskurs internetowy na ich temat.

Temat TikToka, który jest dostępny znacznie dłużej niż Clubhouse, przewinął się w blisko 95 tysiącach publicznych wzmianek. Były one rozpowszechniane na różne sposoby, na różnych platformach internetowych. Ponieważ Neticle zbiera wzmianki na podstawie treści tekstowych, zarówno filmy z YouTube, jak i TikTok zostały uwzględnione tylko wtedy, gdy w opisie filmu zostało zawarte słowo TikTok (lub jego synonim, np. #Tiktok).

wzmianki o TikToku

Można zauważyć, że największy odsetek wzmianek pochodzi z mediów społecznościowych, na portalach informacyjnych było ich zdecydowanie mniej. Charakter treści różni się w zależności od tego, na jakiej platformie się pojawia: w mediach społecznościowych najczęściej ponownie udostępnia się filmy własne lub innych, pierwotnie stworzone na TikTok. Posty wywołujące najwięcej interakcji (tj. polubienia/reakcje, komentarze i udostępnienia) bez wyjątku należą do tej kategorii.

Znamienne jest, że użytkownicy reklamują swój własny profil na TikToku, pod zdjęciem lub filmem niezwiązanym z aplikacją. Jest to szczególnie częste w przypadku YouTuberów, którzy prawie zawsze uwzględniają w opisach swoich filmów inne platformy, na których są obecni. Popularność TikToka dobrze ilustruje fakt, że hashtagi #tiktok, #tiktokers, #tiktokerszone itp. są używane w wielu postach na Instagramie, nawet jeśli dany post nie ma z TikTokiem nic wspólnego. Nazwa aplikacji pełni funkcję tzw. buzzword i użycie związanych z nią hashtagów może skutkować zwiększeniem liczby obserwujących.

Z drugiej strony na portalach informacyjnych i forach wiadomości i dyskusje faktycznie dotyczyły samego TikToka – występowały w nich na przykład przypadki niepokojących zachowań nieletnich użytkowników jak i nowe funkcje aplikacji. 25 stycznia burzę wywołała informacja na temat śmierci 10-letniej dziewczynki z Sycylii, która umarła w wyniku tzw. „blackout challenge” – kuriozalnego wyzwania polegającego na podduszaniu się do utraty przytomności. W następstwie tragedii Włochy zagroziły, że zablokują aplikację, jeśli nie zostaną usunięte profile tych użytkowników, których wiek nie został zweryfikowany. Limit wieku do rejestracji to oficjalnie 13 lat, ale przepis ten łatwo jest obejść.

W marcu miały miejsce dwa inne głośne wydarzenia: 9 września w sieci zawrzało na temat TikToka, ponieważ aplikacja zakazała hashtagu #superstraight, który zawierał już 103 miliony postów. 18 marca na Twitterze rozeszła się wiadomość, że TikTok próbował zataić wiadomość o strzelaninie w Atlancie, w której zginęło osiem osób pochodzenia azjatyckiego. W poniższej tabeli przedstawiono kluczowe tematy prasy.

wzmianki TikTok
Wśród tematów kluczowych nowe funkcje i niepokojące wieści

Clubhouse jest młodszą aplikacją i ze względu na swoją ekskluzywność mniej powszechną, dlatego w badanym okresie na jej temat zebrano znacznie mniej wzmianek. W polskim internecie pojawiła się łącznie 2336 razy w okresie od 1 stycznia do 15 kwietnia, w zdecydowanej większości w pozytywnym kontekście – wzmianki o negatywnym zabarwieniu stanowiły tylko 11 procent. Większość internautów wciąż jeszcze rozeznaje się w temacie, na czym dokładnie platforma ta polega, czy warto się na nią rejestrować. Na razie w większości podkreśla się pozytywne aspekty, takie jak możliwość uczenia się.

Dostępność i ekskluzywne pokoje to powtarzające się tematy w dyskusjach o Clubhouse

Najpopularniejsze posty związane z Clubhouse pojawiły się na YouTube-ie i Instagramie. Youtuber Kuba Klawiter, w swoich filmach z cyklu Tech Week, mówił o innowacjach związanych z Clubhouse, takich jak na przykład fakt, że aplikacja wkrótce udostępni opcję płatności bezpośrednich, wspierającej twórców. Również na Instagramie blogerzy i fotografowie lajfstajlowi podzielili się swoimi przemyśleniami na temat nowej aplikacji, ukazując, że Clubhouse jest właściwie podobny do już dobrze znanego i popularnego formatu podcastów i można się z niego wiele nauczyć.

Porównując TikTok i Clubhouse, widać wyraźnie, że grupy docelowe obu aplikacji są bardzo różne, między nimi nie ma większego pokrycia, a ich drogi rozwojowe zmierzają w odmiennych kierunkach. Ciekawie będzie obserwować, jak TikTok poradzi sobie po licznych kontrowersjach, oraz czy aplikacji Clubhouse uda się, obok swojej elitarności, zachować pozytywny wizerunek w oczach polskich użytkowników.

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal

#welcome to the club

clubhouse

Część pierwsza – początek Wiem, że dla Was to kosmos, ale pamiętam jeszcze lata osiemdziesiąte – siadaliśmy przy radiu i słuchaliśmy listy przebojów programu trzeciego. Co tydzień. A potem zmienił się system. Weszło radio Eska. Kolejne radia. To naprawdę było fajne! Można było wziąć telefon i zadzwonić. Pogadać. Wygrać bilet i posłuchać muzyki. Potem zaczął się youtube, Pandora, p2p, streamingi...

Covidowy dzień

Jak wygląda Wasz covidowy tydzień? Ile czasu spędzacie na Facebooku? Na Instagramie, Twitterze albo Linkedinie. Do tego przeglądanie stron plotkarskich i kilka godzin ucieka. A gdzie czas na życie poza siecią? No i pomyślcie, że rok temu temu mówi Wam ktoś, że jest jeszcze jedna – nowa aplikacja społecznościowa – głosowa. Można tylko mówić. A raczej słuchać. Rok temu wydawało się to niemożliwe, żeby miliony ludzi korzystały z czegoś tak dziwnego. Przecież jest messenger, skype, whatsapp i inne. Po co niby ludzie mieliby jeszcze rozmawiać? Są podcasty, radia internetowe, telewizje. No ale okazało się, że ludzie chcą. Szczególnie, że aplikacja jest zamknięta – tylko na zaproszenia.

Tylko na zaproszenia i na razie tylko na iPhone’a

Niby nic nowego – była już taka próba kilka lat temu – Elo. Czy jakoś tak. Doam, że próba nieudana. Wydawało się, że media społecznościowe są z grubsza ogarnięte. Z grubsza podzieliły rynek między siebie. A tu wchodzi Clubhouse – cały na biało. Nie dość, że na zaproszenia i tylko na iPhone’y to jeszcze nie nagrywa rozmów. Nie można ich odtworzyć. Są tu i teraz. Muszę przyznać, że nie ogarnąłem Snapchata – chociaż próbowałem oraz TIKTOKA – tego nawet nie próbowałem. Uznałem, że jestem za stary. A Clubhouse polubiłem.

Są pierwsze sukcesy

Pierwszy – aplikacja, po niecałym roku działalności jest warta ponad 1 mld dolarów. Drugi sukcesik – w Chinach została już zablokowana. Clubhouse ma blisko 200 inwestorów, którzy wyłożyli ok. 100 mln dolarów. Technologię głosową dostarcza nasdaqowa spółka Agora – co ciekawe chińsko-amerykańska.

Ten cholerny Elon

No ale największy ruch zrobił Elon Musk, najpierw wystąpił słuchało go ponad 7000 osób, a potem zaprosił Putina na debatę. Czy to dobry pomysł? Nie. Ale za to zrobił ruch.

Czemu to działa?

Ludziom brakuje relacji, dłuższych i głębszych rozmów. Szczególnie teraz, gdy nie można się z nikim spotkać. Kiedyś rozmawiało się przez telefon albo szło do knajpy. Dzisiaj rozmawia przez Clubhouse. Jest to interesujące tym bardziej, że pojawia się tam coraz więcej znanych osób. Otwierają pokoje, moderują, zapraszają na scenę. Tematyka rozmów jest absolutnie nieograniczona. Od rozmów biznesowych – marketingowych, zarządczy po pschologiczne, seksualne, hobbistyczne. Rozmowy nie są nagrywane, nie są moderowane przez właścicieli. Zaczynają pojawiać się głosy o hejcie.

Jak to to zarabia?

No na razie nie zarabia. Co za pomysł, żeby startup zarabiał :). Na razie aplikacja jest bezpłatna i wszystkie pokoje również, ale mówi się, że być może będą pokoje płatne, albo sponsorowane, albo będzie umożliwiona sprzedaż referencyjna. „Szanowni Państwo! Zanim przejdziemy do naszych rozmów pozwólcie, że przedstawię wyjątkową ofertę na kołdry z mamuciej wełny. Garnki Mentera albo HotMixer nowej generacji”.

Ostatnie pytanie – czy to zadziała? Nie wiem, ale ja się na razie jaram jak pochodnia w nocy!

 

 

Doradca, inwestor, wizjoner, Dyrektor Biura Rozwoju i Innowacji Agencji Rozwoju Przemysłu. Przez ponad 15 lat był współwłaścicielem i prezesem w  grupie firm marketingowych oraz firmy IT. Założył pierwszą platformę crowdfundingową dla trzeciego sektora – fundujesz.pl, think tank społeczno-polityczny – Forum Od-Nowa oraz ruch na rzecz lepszej nauki w Polsce – Obywateli Nauki. Zajmuje się zarządzaniem, kreowaniem wizji, nadzorowanie strategii, rozwojem innowacji oraz szkoleniami i warsztatami kreatywnymi.

Bartosz Sokoliński

Podcast #DreamEmployer 24 – Marcin Sokołowski, Sharebee

dream employer

Czym jest platforma Sharebee oraz co oznacza social selling? Jak do tego doszło, że social selling został „królem” i osiągnął taki sukces? Czy właśnie teraz jest najlepszy czas na sprzedaż społecznościową, a jeżeli tak, to czy za moment może być na to za późno? Ilu Polaków jest obecnie na Linkedinie i dlaczego wciąż tak niewielu? O tym Paweł Zawadzki rozmawia z prezesem i współtwórcą platformy Sharebee - Marcinem Sokołowskim.

partnerzy DE program

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Epidemia wyłudzeń w mediach społecznościowych – jak zadbać o bezpieczeństwo marki w sieci?

W obliczu nasilających się fałszerstw w mediach społecznościowych najważniejsze jest szybkie diagnozowanie problemu i odpowiednia reakcja. Specjaliści z VMLY&R oraz Brand Fibres opisują zjawisko oraz prezentują sposoby radzenia sobie z zagrożeniem na przykładach konkretnych marek.

Social media na szczycie i na celowniku

Epidemia koronawirusa oraz związany z nią lockdown spowodowały, że Polacy zaczęli spędzać więcej czasu w Internecie. Zgodnie z danymi Global Web Index ponad 37% polskich internautów spędza więcej czasu, korzystając z social media, niż miało to miejsce na początku roku.

Szok e-zakupowy

Dla niektórych marek zamknięcie sklepów stacjonarnych oznaczało nagłe przyspieszenie procesów przenoszenia części lub całości biznesu do świata e-commerce. Klienci, którzy do tej pory korzystali z tradycyjnych kanałów kontaktu z marką, musieli dostosować się do całkowicie dla nich nowych, digitalowych realiów zakupowych. Sytuacja ta miała ogromny wpływ na zdecydowany wzrost liczby zapytań kierowanych na profilach marek w social media. Dla mniej biegłych użytkowników mediów społecznościowych procesy zakupowe lub znalezienie podstawowych informacji o produktach stały się realnymi wyzwaniami. Osoby stawiające pierwsze kroki w sieci i mediach społecznościowych najłatwiej padają ofiarą oszustów, którzy nie czekając długo, wykorzystują sytuacje.

Znajdź różnice

Poniżej znajdują się dwa profile marki IKEA. Jeden z nich jest profilem zweryfikowanym, drugi fałszywym. Jak je odróżnić?

Ikea Polska Facebook

Niektórzy konsumenci musieli zacząć korzystać z digitalowych kanałów sprzedaży. Wraz ze wzrostem liczby niedoświadczonych użytkowników, jak grzyby po deszczu powstają kolejne, fałszywe profile marek.

Cechy fałszywych profili marek w social media:

  • Nazwa podobna do oryginalnej (zarówno marki, jak i profilu)
  • Szata graficzna skopiowana 1:1 lub dobrze wykorzystująca znane motywy marki (logotyp, zdjęcia w tle, forma postów)
  • Autentycznie wyglądające treści (oferty handlowe aktualne z tymi, które widnieją na oficjalnych profilach, język komunikacji podobny do tego, jakiego używają marki)

Zasadniczą różnicą jest relatywnie mała liczba osób, które obserwują profil oraz nieliczne reakcje na aktywność, choć naturalnie, i ta może być manipulowana. W przypadku dużych marek należy zwrócić uwagę na niebieski symbol przy nazwie – duże firmy mają możliwość weryfikacji swoich oficjalnych kont.

Z poziomu fałszywego profilu w formie postów sponsorowanych, publikowane i promowane są treści, które mają na celu uzyskanie danych osobowych internautów (np. poprzez loterie czy bony). Proces przypomina phishing w branży bankowej i odbywa się w momencie, kiedy użytkownicy skorzystają z udziału w proponowanych konkursach.

Phishing – metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji (np. danych logowania, danych karty kredytowej), zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem czy też nakłonienia ofiary do określonych działań.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Phishing

Zaskakująca jest determinacja i skala działania scammerów. Czynności związane z założeniem profilu oraz promowaniem postów, wymagają zaangażowania, czasu i pieniędzy, a może nawet dedykowanego fałszerstwom oprogramowania, umożliwiającego automatyzację na większą skalę.

Olga Świątkiewicz, digital data manager w VMLY&R Poland

Scam – oszustwo polegające na wzbudzeniu u kogoś zaufania, a następnie wykorzystanie tego zaufania do wyłudzenia pieniędzy lub innych składników majątku.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Machinacja

Przykład promowanego posta pochodzącego z fałszywego profilu:

ikea falszywa reklama

Oprócz wprowadzających w błąd postów o kuponach prezentowych z okazji 31 lat działalności w Polsce, użytkownicy mogli natknąć się również na „pułapki” z okazji 78 lat istnienia firmy. Oszuści odwołując się do dużych i znaczących dla firmy wydarzeń, mogli zyskać na wiarygodności w oczach konsumentów. W celu walki z dezinformacją oraz oszustwem, IKEA podjęła konkretne działania, aby zapobiec szkodom, jakie mogliby ponieść klienci na skutek zmanipulowanych treści. IKEA zgłaszała na bieżąco fałszywe profile administratorom portali oraz zostawiała na nich komentarze, w celu utrudnienia pracy oszustom. Firma publikowała na swojej stronie posty ostrzegające przed próbami wyłudzeń oraz stawiała na profilaktykę poprzez edukację – wskazując, jak rozpoznać prawdziwe konto marki. Co ciekawe, również i taki post został skopiowany przez fałszerzy. W odpowiedzi na fałszywe komunikaty, IKEA wydała oficjalne oświadczenie w tej sprawie.

Po licznych zgłoszeniach, Facebook zadeklarował, że podjął działania mające na celu przyspieszenie weryfikacji, a co za tym idzie – usuwanie nieprawdziwych kont biznesowych.

Uwaga! Promocja!

Samsung S10+ za kilkanaście złotych? A może S20 za niecałe 10 złotych? Wyprzedaż z okazji epidemii czy „czyszczenie magazynów” mogło brzmieć całkiem realnie. A kto nie chciałby skorzystać z takiej promocji? Z takimi „okazjami” zmaga się między innymi koreański producent elektroniki, pod którego na fałszywych profilach podszywają się internetowi oszuści.

Posty tego typu mogą zostać umieszczone praktycznie wszędzie, ale najczęściej trafiają do dużych grup otwartych na Facebooku.

samsung falszywa promocja

Co w styuacji, kiedy użytkownik skusi się na zachwalaną ofertę telefonu za bezcen? Oszuści zabierają z karty płatniczej kwotę zdecydowanie większą niż reklamowane kilka złotych. Dane osobowe trafiają w niepowołane ręce, a do tego, z profilu nieświadomej ofiary, do jej znajomych automatycznie rozsyłane są wiadomości wirusowe, zachęcające do wzięcia udziału w fałszywej promocji.

Przykładowe wypowiedzi ofiar, które utraciły kontrolę nad swoimi profilami:

Samsung, podobnie jak IKEA, proaktywnie informuje swoich obserwatorów oraz klientów o zagrożeniach, jakie mogą czekać na nich w mediach społecznościowych czy serwisach internetowych. Firma wydała oficjalne oświadczenie, wskazując jednocześnie tropy, którymi powinni kierować się konsumenci, aby nie paść ofiarą oszustów. O problemie, za pośrednictwem Twittera, pisał również Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsung Polska.

O problemie informował także portal Niebiezpiecznik.

Kropla drąży skałę?

nachalna reklama ikea falszywa

Jak pokazuje nam praktyka współpracy z gigantami social media, takimi jak Facebook, zgłoszenia kierowane przez indywidualnych użytkowników bywają mniej lub bardziej skuteczne. Zdarzają się osoby, które sygnalizują nam w komentarzach i wiadomościach prywatnych przedłużające się czasy oczekiwania na usunięcie niebezpiecznych treści. Z tego powodu tak istotny jest dobry kontakt z reprezentantami biznesowymi platform, ponieważ są oni w stanie skutecznie doprowadzić do usunięcia prowadzonych przez oszustów profili i publikowanych postów, a także utrudnić wyłudzenia danych. Trzymamy kciuki za systemowe rozwiązania platform social media, które umożliwią skuteczną walkę z wyłudzeniami zarówno indywidualnym użytkownikom, jak i firmom.

Sylwia Dec, digital data project leader w VMLY&R

Zapobiegać, zamiast leczyć

Użytkownicy, którzy padli ofiarą oszustw kierują swoje negatywne emocje w stronę prawdziwych profili marek. Takim działaniem, oszukani klienci mogą mniej lub bardziej świadomie, negatywnie wpływać na ogólne postrzeganie i wizerunek marki.

Firma powinna zadbać o:

  1. Monitoring sytuacji marki w Internecie pod kątem oszustw, prób wyłudzeń lub nieprawdziwych kanałów komunikacji
  2. Monitoring biblioteki reklam, który zwiększy szanse na wychwycenie promowanych postów
  3. Miejsce kontaktu dla klientów, którzy chcą zgłosić ew. naruszenia lub zagrożenia. Istotne jest także zapewnienie o podjęciu przez markę dalszych kroków (np. Messenger i funkcja odpowiedzi automatycznej)
  4. Odpowiednie przeszkolenie osób odpowiadających za moderację kont biznesowych oraz przygotowanie odpowiednich Q&A oraz scenariuszy wsparcia dla poszkodowanych osób
  5. Możliwie szybkie zgłaszanie namierzonych działań tego typu do prowadzących daną platformę firm oraz wykonywany na bieżąco monitoring skuteczności ich działania
  6. Podjęcie proaktywnych działań, mających na celu ostrzeżenie użytkowników przed oszustami, choćby w formie informacji zamieszczanych na profilu marki czy publikacji w mediach

Monitoruj, moderuj, reaguj, przeciwdziałaj

Marki w mediach społecznościowych lekko nie mają. Zmagają się obecnie ze zwiększoną ilością prób imitacji, zawłaszczania ich tożsamości czy oszustw z użyciem ich znaków handlowych. Działania te nasiliły się od czasu pandemii.

Tylko w maju zaobserwowaliśmy nawet kilkukrotny wzrost liczby prób wyłudzeń zgłaszanych nam przez użytkowników platform społecznościowych.

Sylwia Dec, digital data project leader, VMLY&R Poland

W celu zapewnienia bezpieczeństwa marce niezbędny jest odpowiedni system proaktywnego monitoringu jej sytuacji w Internecie. Odpowiedni to taki, który zapewni prawidłowe i szybkie reagowanie oraz zapobiegnie potencjalnym szkodom wizerunkowym. Oprócz innych działań, niezbędne są także szkolenia osób prowadzących profile marek tak, aby potrafiły wspierać klientów, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji.


Autorzy:

Sylwia Dec, digital data project leader

Marcin Pawilno-Pacewicz, business development manager

Olga Świątkiewicz, digital data manager w VMLY&R Poland

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

DIMAQ VOICE Online – spotkania z digitalem w digitalu #2

Dimaq Voice Online

Czas na #2 DIMAQ VOICE Online! Przenosimy się do Internetu, czyli jak na digital marketing przystało. Weź udział w najbliższym DIMAQ Voice Online nie ruszając się z domu. Prelegent najbliższego spotkania udowodni, że Content is King.

Nowa formuła online

Spotkanie online odbędzie już 14 kwietnia, we wtorek. Tradycyjnie we wtorek na grupie DIMAQ – profesjonaliści Digitalu na Facebook’u zostanie udostępniona przygotowaną przez prelegenta prelekcję. Przeprowadzona ona będzie w formie krótkiego video ( 10-15 min.). Wystąpienie będzie dotyczyć tematyki digital marketingu.

Następnie w ciągu dnia, uczestnicy będą mogli obejrzeć video i zadawać pytania w komentarzach do zaprezentowanego materiału. Przez cały dzień będą zbierane komentarze osób, które obejrzały prezentację.

Tego samego dnia, w godzinach popołudniowych, zostanie przeprowadzona sesja  Q&A w formie live’a, w którym prelegent będzie mógł odpowiedzieć na zebrane pytania, ale również na te, które będą pojawiały się podczas jego trwania.

Kreatywny „content” – proste?

Kolejnym prelegentem jest Maciej Sawicki z White Bits. Celem prezentacji będzie przekonanie słuchaczy, że za kreatywnym „contentem” w mediach społecznościowych stają powtarzalne schematy, które można wykorzystywać.

Na przykładzie kampanii Podlaskie.travel prelegent pokaże, jak opracować strategię komunikacji tak, aby pomagała tworzyć kreatywne treści.

Możliwość zdobycia punktów recertyfikacyjnych

Posiadacze certyfikatu DIMAQ będą mogli uzyskać 4 punkty: 2 za udział na DIMAQ Voice Online (trzeba zrobić screen podczas transmisji live i wysłać go za pomocą platformy DIMAQ) oraz dodatkowe 2 punkty – za zadanie pytania.

Pytanie można zadać w komentarzu pod video-prezentacją na grupie lub podczas trwania transmisji live. Punkty za pytania nie dublują się – jedna osoba może zadać wiele pytań lecz tylko raz zostaną naliczone.

Jeżeli chodzi o punkty recertyfikacyjne dla prelegenta – nic się nie zmienia. Prowadzący otrzyma od 25 do 40 punktów, w zależności od oceny, jakie oglądający przyznają w ankiecie online.

Dołącz do wydarzenia na Facebook’u i otrzymuj powiadomienia o tym, kto wystąpi na DIMAQ Voice Online. Wideo i live będą odbywały się na grupie. Komunikacja wydarzenia będzie odbywała się również na pozostałych kanałach DIMAQ oraz IAB Polska.

Dołącz: https://bit.ly/2RjqxK6

Akademia DIMAQ również online

Do Internetu przeniosły się również szkolenia DIMAQ. Akademia DIMAQ Basic i Professional odbywa się w formie interaktywnych live’ów i całkowicie realizuje program szkoleń stacjonarnych. Trener na żywo prowadzi zajęcia, włączając w to ćwiczenia indywidualne dla uczestników.

Program realizowany jest po 2,5 h zajęć dziennie. Takie rozplanowanie pozwala skorzystać ze szkolenia, a jednocześnie nie wymaga długiego zaangażowania się. Osoby, które mają pod opieką dzieci mogą na 2,5 godz. wymienić się z kimś i wziąć udział w szkoleniu, a przy tym wykorzystać efektywnie czas pracy zdalnej.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF