...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Prezydent zawetował Lex TVN

Kilka minut temu Prezydent RP Andrzej Duda zawetował kontrowersyjną nowelizację ustawy Lex TVN, która uderza w niezależność polskich mediów i stacji TVN. Prezydent skierował ją do Sejmuj do ponownego rozpatrzenia.

Dzisiaj o godzinie 12:30 prezydent Andrzej Duda ogłosił w Pałacu Prezydenckim, że wetuję ustawę Lex TVN. Równocześnie kieruje ją do Sejmu do ponownego rozpatrzenia. Podczas wystąpienia podkreślił, że Pałac Prezydencki zawsze jest otwarty na dyskusje i argumenty.

Prezydent RP wspominał także, że nowelizacja, która została wprowadzona w okresie wakacyjnym 2021 roku, wzbudzała sporo kontrowersji i dyskusji wśród polityków i polaków. Dodał, że 15 sierpnia 2021 roku niejednokrotnie odnosił się do tej ustawy:

Mówiłem wtedy o naszych sojuszach, o zobowiązaniach. Mówiłem wtedy również o tym, że umów trzeba dotrzymywać i dla nas Polaków jest to kwestia honorowa.

Śmiała decyzja prezydenta

Do 9 stycznia 2022 roku prezydent RP miał czas do zapoznania się z zatwierdzoną przez sejm ustawą. W tym samym czasie musiał podjąć decyzję, która miała przeważyć o losach TVN-u na polskim rynku mediowym. Dodatkowo zwrócił uwagę, że prezydent ma możliwość podpisanie ustawy, może ponownie ja skierować do rozpatrzenia przez Sejm (popularnie nazywane wetem) lub może ostatecznie odmówić podpisania ustawy i skierować ją do Trybunału Konstytucyjnego.

Łatwo się domyślić, że w ostatnim czasie, biorąc pod uwagę też i wcześniejsze moje wystąpienia, mając poważne zastrzeżenia w odniesieniu do przepisów tej nowelizacji ustawy. Rozważałem de facto dwa scenariusze. Rozważałem w każdym przypadku odmowę podpisania ustawy. Nie ukrywam tego – ale rozważałem, czy skierować tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego, czy też zwrócić ją Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. 

Prezydent Andrzej Duda

17 grudnia 2021 roku podczas obrad sejmowych posłowie i posłanki PiSu przyjęli ,,Lex TVN”, czyli nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji.  Same przepisy wymierzone są w niezależność stacji TVN i są jawnym atakiem na polskie media. Ustawa trafiła na biurko prezydenta 20 grudnia.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dwie trzecie Polaków płaci abonament za dostęp do serwisów filmowych [RAPORT]

digital trends

Rośnie popularność usług abonamentowego dostępu do streamingu materiałów wideo. Jak wynika z raportu Digital Consumer Trends 2021, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, w porównaniu z rokiem 2020 o jedną piątą Polaków więcej deklaruje posiadanie takich subskrypcji. Dla większości badanych podstawowym źródłem informacji o świecie jest telewizja i media społecznościowe, a według trzech czwartych problemem są coraz powszechniejsze fake newsy. Nie prowadzi to jednak do pogłębionej weryfikacji ich wiarygodności.

Przeprowadzone wśród polskich konsumentów badanie pokazuje, że aż 66 proc. ankietowanych płaci abonament za dostęp do serwisów przesyłających treści wideo. Choć jest to wzrost aż o 20 proc., branża może spodziewać się w Polsce dalszego rozwoju – w przyszłym roku debiut na polskim rynku zapowiedziały trzy duże platformy streamingowe należące do światowych potentatów tego typu usług. Dla porównania w Wielkiej Brytanii subskrypcje posiada już 76 proc. respondentów.

Raport Deloitte pokazuje, że w ciągu roku najwięcej nowych użytkowników płatnego streamingu przybyło w grupie wiekowej 55-65 lat – 39 proc. Drugi wynik zanotowali użytkownicy z przedziału 25-34 lata, gdzie ten odsetek wzrósł o 26 proc.

Biorąc pod uwagę stopień dojrzałości polskiego rynku dostępu do płatnych treści wideo oraz wciąż ograniczoną liczbę istotnych, globalnych graczy, w nadchodzących latach należy spodziewać się wielu istotnych zmian w sektorze tych usług. Wśród najpoważniejszych wyzwań, z którymi będą się musieli zmierzyć usługodawcy, priorytetem będzie dbałość o Customer Experience oraz wykorzystanie w tym kontekście innowacyjnych rozwiązań technologicznych

Sławomir Lubak, partner, lider branży telekomunikacji, mediów i technologii, Deloitte

Co dziesiąty użytkownik rezygnuje z abonamentu

Badania Deloitte dotyczące wysoce konkurencyjnego rynku amerykańskiego pokazują, jak istotne jest utrzymanie klienta oraz śledzenie trendów dotyczących anulowania abonamentów. W USA zanotowano w ostatnich dwóch latach ponad trzykrotnie większy stopień rezygnacji klientów z subskrybowanych usług (churn) niż w Polsce (37 proc. vs 11 proc.).

Polakom odejście od korzystania z płatnego abonamentu zajmuje też znacznie więcej czasu. 45 proc. anulowało subskrypcję dopiero po dwóch czy nawet trzech miesiącach od momentu, gdy zaczęli uwzględniać taką możliwość. W USA aż 43 proc., a w Wlk. Brytanii 23 proc. użytkowników rezygnuje tego samego dnia.

Zdaniem ekspertów Deloitte jednym z czynników przyspieszających decyzję o skasowaniu subskrypcji jest łatwość, z jaką można to dziś zrobić. Jedno kliknięcie w aplikacji pozbawia call center możliwości nakłaniania niezdecydowanych do pozostania. Obserwowany w Polsce długi proces dochodzenia do decyzji o rezygnacji pozwala zbudować w użytkownikach świadomość wartości tego, co subskrybują, poprzez właściwe komunikowanie całej oferty, a nie bazowanie tylko na kilku flagowych produkcjach.

Warto także zwrócić uwagę, że wg badania Deloitte osoby, które zrezygnowały z subskrypcji usług wideo, w większości deklarują zamiar ponownego powrotu do tego serwisu. Wydaje się więc konieczne zapewnienie możliwości prawnych i technicznych umożliwiających utrzymania komunikacji także z byłymi subskrybentami serwisów VOD.

Należy podkreślić, iż zgoda klienta na przetwarzanie danych osobowych będzie wymagana w celu przesyłania komunikatów marketingowych także po rozwiązaniu, wygaśnięciu lub odstąpieniu od umowy. Oznacza to, iż dane osobowe byłego klienta dla celów marketingowych należy przetwarzać jedynie po uzyskaniu na to jego zgody

Karolina Smolarek, Senior Associate, Deloitte Legal, Deloitte

Fake newsy w natarciu

Jak wynika z badania Deloitte, głównym źródłem informacji dla 56 proc. odbiorców w Polsce jest telewizja oraz media społecznościowe (po 28 proc.). Zmiana popularności między tymi kanałami następuje sukcesywnie wraz z wiekiem ankietowanych – młodzi preferują social media (52 proc. vs 13 proc.), starsi pozostają wierni telewizji (odpowiednio 17 proc. vs 39 proc.). Zdaniem ekspertów Deloitte nie oznacza to jednak, że dzisiejsi młodzi będą z wiekiem korzystać znacząco częściej z telewizji, porzucając social media. Bardziej prawdopodobne jest, że trend wzmacniania się roli mediów społecznościowych będzie w kolejnych latach coraz wyraźniejszy, wraz z dorastaniem kolejnych roczników.

Ponieważ ponad jedna czwarta odbiorców czerpie informacje ze źródeł, w których dużym wyzwaniem jest weryfikacja wiarygodności, prawdziwym problemem pozostaje kwestia fake newsów. Tak wskazuje 77 proc. ankietowanych, przy czym 51 proc. deklaruje, że ma problem z oceną, co jest, a co nie jest informacją prawdziwą.

Tym bardziej zastanawiająca jest duża popularność social mediów jako źródła wiedzy o świecie, bo według ekspertów Deloitte są one idealnym środowiskiem do szerokiego i błyskawicznego rozprzestrzeniania się niesprawdzonych informacji. Co więcej, znacząco mniej ich użytkowników zgadza się z opinią, że są wiarygodne w porównaniu do telewizji (21 proc. vs 34 proc.).

Trzy czwarte badanych twierdzi, że zdaje sobie sprawę z tego zagrożenia i sprawdza pochodzenie informacji, które do nich trafiają.

Niezwykle skuteczne rozprzestrzenianie się rozmaitych teorii, nie popartych faktami, oznacza jednak, że ta weryfikacja najprawdopodobniej ogranicza się do innych social mediów, gdzie można znaleźć te same treści. Jednym z największych wyzwań dla świata mediów oraz regulatorów tego rynku powinno więc być zapewnienie efektywnych mechanizmów potwierdzania prawdziwości trafiających do nas wiadomości

Rafał Wojciechowski, senior manager, dział konsultingu Deloitte

Social media mniej popularne

Natłok fałszywych informacji jest jednak powodem do rezygnacji z korzystania z mediów społecznościowych tylko dla niewiele więcej niż jednej piątej ankietowanych przez Deloitte. Najczęstszą deklarowaną przyczyną jest znudzenie tym medium, o czym wspomina jedna trzecia pytanych – najczęściej, 39 proc., w najstarszej grupie wiekowej (55-65 lat). Co czwarty rezygnujący wymienia zbyt dużą ilość czasu spędzanego na korzystaniu z tej formy rozrywki i kontaktu ze znajomymi.

Co ciekawe, najczęściej (tymczasowo lub na stałe) z co najmniej jednej platformy społecznościowej w ciągu ostatnich 12 miesięcy rezygnowali najmłodsi. Tak zadeklarowało 43 proc. Polaków w wieku 18-24 lata, przy zaledwie co piątym w grupie wiekowej 55-65.

Do odchodzenia od social media skłania respondentów także chęć spędzania czasu w bardziej wartościowy sposób, zdystansowania się od polaryzujących dyskusji i treści, a w konsekwencji poprawy samopoczucia. Marketerzy powinni wziąć to pod uwagę przy planowaniu własnych działań. Z jednej strony wymusza to na nich zbudowanie zdolności do równoległej komunikacji w większej liczbie kanałów tak, aby docierać do różnych grup docelowych. Z drugiej, oznacza to także konieczność tworzenia wartościowych treści, które będą pozytywnie oddziaływały na odbiorców

Maciej Dakowicz, senior manager, Deloitte Digital

Pobierz pełny raport z badania 

O badaniu

Deloitte Digital Consumer Trends 2021 to międzynarodowe badanie użytkowników usług cyfrowych, przeprowadzone na podstawie ponad 36 tysięcy wywiadów z respondentami zebranych w kilkunastu krajach w połowie 2021. Obejmuje szereg analiz, m.in.: COVID-19 a zachowania konsumentów w obszarach cyfrowych, apetyt konsumentów na 5G, posiadanie i korzystanie z podłączonych urządzeń elektronicznych, podejście do prywatności danych, korzystania z subskrypcji (muzyka, wideo, gry), podstawowe źródła wiadomości i informacji z punktu widzenia różnych grup wiekowych, czego szukają Polacy, jeśli chodzi o ofertę Internetu i z jakiego powodu.

Dane cytowane w raporcie dla Polski oparte są na reprezentatywnej w skali kraju próbie 2000 polskich konsumentów w wieku 18-65 lat. Badania odbyły się w sierpniu 2021 r. i zostały przeprowadzone przez Internet przez niezależną firmę badawczą Ipsos MORI na podstawie pytań dostarczonych przez Deloitte.


Źródło: Deloitte 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

TikTok drugi rok z rzędu na szczycie rankingu Ad Equity [RAPORT]

social media

Kantar, światowy lider w dziedzinie danych, wiedzy i doradztwa, przedstawia Media Reactions 2021 – drugą edycję swojego globalnego rankingu Ad Equity obejmującego kanały medialne i marki z rynku mediów. Nazwa Ad Equity (dosł. potencjał reklam, kapitał wynikający z reklam) dotyczy postaw konsumentów wobec doświadczeń z reklamą w ramach konkretnych platform i formatów reklamowych.

Pomimo dominacji platform cyfrowych w naszym codziennym życiu konsumenci nadal z większą przychylnością odnoszą się do tradycyjnych platform reklamowych, takich jak kino, wydarzenia sponsorowane, reklamy w czasopismach czy punktach sprzedaży. Wzrosła popularność reklam w podcastach. Zajęły one miejsce nr 11 w ogólnym rankingu Ad Equity, wyprzedzając treści kreowane przez influencerów, a tym samym stały się preferowanym medium reklamy w mediach cyfrowych. W porównaniu z rokiem 2020 reklamy w podcastach są obecnie postrzegane jako lepsze jakościowo i bardziej adekwatne do potrzeb, choć również bardziej powtarzalne, co nie jest zaskakujące, jeśli wziąć pod uwagę wzrost nakładów reklamowych w tym medium.

Globalny konsumencki ranking Ad Equity – wszystkie media Globalny konsumencki ranking Ad Equity – media internetowe
1) Reklamy w kinach (-) 1) Reklamy w podcastach (+1)
2) Wydarzenia sponsorowane (-) 2) Treści od influencerów (-1)
3) Reklamy w czasopismach (-) 3) Reklamy w e-handlu (nowość!)
4) Reklamy w punktach sprzedaży (nowość!) 4) Reklamy w telewizyjnych serwisach streamingowych (-1)
5) Reklamy prasowe (-) 5) Reklamy typu story w mediach społecznościowych (-)

 

Na szczycie globalnego rankingu Ad Equity wśród wszystkich markowych platform cyfrowych utrzymał się TikTok. Mimo że TikTok zajął pierwsze miejsce w rankingu globalnym tylko w jednym kraju – na Tajwanie, jest on wiodącą globalną platformą cyfrową na ważnym rynku amerykańskim, a ponadto zajmuje pierwsze lub drugie miejsce wśród globalnych platform cyfrowych w 9 krajach spośród 22 objętych pomiarem. Fakt włączenia platform handlowych do tegorocznego rankingu pokazuje ich rosnące znaczenie w krajobrazie reklamy cyfrowej. Amazon zajmuje drugie miejsce na świecie wśród konsumentów, plasując się na szczycie listy na czterech rynkach. Obok osiągnięć  Mercado Libre – regionalnego giganta e-handlu, przodującego w rankingu dla Argentyny, sukces Amazona wskazuje, dlaczego branża e-commerce znalazła się na trzecim miejscu rankingu Ad Equity wśród mediów internetowych.

Globalny ranking Ad Equity dla marek z rynku mediów: pierwsza piątka wśród konsumentów w 2021 r.

1) TikTok (-)
2) Amazon (nowość!)
3) Instagram (-1)
4) Google (-)
5) Twitter (-)

 

Globalność kontra lokalność: Ranking Media Reactions podkreśla znaczenie strategii medialnych stosowanych w konkretnych krajach oraz wyzwania z tym związane. W 16 przypadkach spośród 23 badanych rynków pierwsze miejsce w rankingu zajmowała lokalna marka mediowa lub lokalna wersja marki globalnej. Aż 10 spośród tych 16 przypadków to marki informacyjne i czasopisma. Ten lokalny sukces, a także odmienne podejście do reklam w globalnych mediach cyfrowych, sprawiają, że coraz ważniejsze staje się osiągnięcie równowagi między korzyściami skali osiąganymi przez globalne platformy mediowe a obietnicą większej adekwatności oferowaną przez liderów na rynkach lokalnych.

mapa
Źródło: Kantar

Dylemat innowatora: Ranking Media Reactions podkreśla również, jak wielkim wyzwaniem dla marek jest utrzymanie takiego miksu mediów, który odzwierciedlałby aktualne preferencje konsumentów, jak również własne wartości tych mediów i pozycjonowanie ich marek. Marketerzy preferują kanały i platformy, które – ich zdaniem – zapewniają takie otoczenie reklamowe, które jest zarówno godne zaufania, jak i innowacyjne. Wśród marek globalnych z utrzymaniem tej równowagi najlepiej radzi sobie Instagram. Z kolei YouTube, Google i Facebook cieszą się zaufaniem, ale są uznawane za nieco mniej innowacyjne.

wykres
Źródło: Kantar

TikTok nie cieszy się jeszcze tak dużym zaufaniem marketerów jak bardziej uznane platformy, ale w ciągu ostatniego roku dokonał ogromnego skoku. Z łatwością utrzymał pozycję najbardziej innowacyjnego medium dla reklam, a zaufanie do tej platformy wzrosło dwukrotnie, co oznacza, że wielu marketerów ma obecnie pozytywne nastawienie do umieszczania reklam na TikToku.

Wydatki na reklamę: Badanie przeprowadzone wśród marketerów w ramach Media Reactions wskazuje, które obszary rynku mediowego mają największą szansę na wzrost w 2022 roku. Zdecydowana większość marketerów na świecie planuje zwiększyć wydatki na swoje ulubione formaty reklamowe: wideo online, treści od influencerów i reklamy w mediach społecznościowych. Wielu marketerów ograniczy wydatki na reklamę w mediach drukowanych.  Platformy, które odniosą największe korzyści, to YouTube, Instagram i TikTok.

wykres
Źródło: Kantar

Przemysł reklamowy nabrał wiatru w żagle dzięki szybkiemu odbiciu w 2021 roku, ponieważ reklama stała się jedną z dźwigni stymulujących ożywienie w całej gospodarce. Mamy do czynienia ze zmieniającym się krajobrazem medialnym, dlatego marki muszą dowiadywać się, które postawy konsumentów i marketerów się zmieniły, a które pozostały bez zmian, a także które marki medialne zachowały swoją atrakcyjność, a które się wzmocniły. Pandemia przyspieszyła rozwój technologii cyfrowych w każdym aspekcie ludzkiego życia, zaobserwowaliśmy jednak, że konsumenci nadal preferują reklamę offline, a w szczególności niektóre silne lokalne marki informacyjne. Marketerzy muszą zadbać o to, aby realizowane przez nich strategie uwzględniały te preferencje oraz korzyści skali zapewniane przez globalne platformy cyfrowe. TikTok spisał się imponująco, utrzymując zróżnicowaną ofertę reklamową dla konsumentów – udało się to mimo podwojenia bazy użytkowników tej platformy w ciągu ostatniego roku. Jesteśmy również świadkami ponownego wzrostu roli handlu detalicznego jako kluczowej platformy reklamowej – zarówno w Internecie, jak i w świecie fizycznym. Strategie reklamowe, które płynnie łączą się ze strategiami sprzedaży detalicznej typu omnichannel, stanowią dla marketerów doskonałą okazję do zrealizowania kolejnych popularnych kampanii.

Duncan Southgate, komentując wyniki badania

Wyniki Media Reactions zostaną dokładniej omówione podczas bezpłatnego webinarium w dniu 9 września 2021 r.

 

pobierz pełny raport

 


Źródło: Kantar

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Podium najbardziej opiniotwórczych mediów w lipcu zajmują: Onet, WP i TVN24. Polskie Radio mocno w górę w rankingu ogólnym

media

Najczęściej cytowanym medium przez inne redakcje w Polsce pozostaje Onet. Wzrostową pozycję o jedno oczko uzyskał portal WP, zajmując tym samym drugie miejsce. Podium zamyka stacja TVN24. Najwyższe zmiany odnotowały natomiast Polskie Radio 24 i Program Pierwszy Polskiego Radia – kolejno dziesięć i dziewięć miejsc w stosunku do czerwca br. - wynika z raportu „Najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce” za lipiec 2021 przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM).

W głównym rankingu ukazującym piętnaście najczęściej cytowanych mediów za lipiec znajdują się między innymi cztery portale internetowe: Onet, WP, Interia oraz redakcja Wirtualnemedia, która awansowała o dwie pozycje i tym samym znalazła się w zestawieniu TOP 15. W grupie stacji radiowych obecne są trzy rozgłośnie: RMF FM, Polskie Radio 24 i Program Pierwszy Polskiego Radia. Telewizję zaś niezmiennie reprezentuje trzech nadawców: TVN24, Polsat News oraz TVPinfo. Prasę natomiast pięć tytułów: Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Super Express, Dziennik Gazeta Prawna i Fakt.

Ranking najbardziej opiniotwórczych mediów za lipiec otwiera Onet z wynikiem 4,8 tys. powołań. Miejsce drugie z liczbą 4 tys. cytowań zajęła WP – na portal głównie powoływano się w związku z sondażem o wyborach do Sejmu na dzień 11 lipca 2021 r., przygotowanym przez United Surveys na zlecenie redakcji. Trzecie miejsce należy do stacji TVN24, która wygenerowała 3,3 wzmianek w innych mediach.

Aż o dziesięć oczek wzrosła pozycja Polskiego Radia 24, które uplasowało się na dziewiątym miejscu ze wzrostem o ponad 100 proc. niż w czerwcu – 1,2 tys. cytowań. Inne tytuły mediowe w Polsce licznie powoływały się na wywiad rozgłośni z szefem KPRM Michałem Dworczykiem, w którym minister informował o planowanej odsprzedaży szczepionek przeciwko COVID-19 innym krajom w Europie. Program Pierwszy Polskiego Radia również odnotował znaczący skok w górę o dziewięć miejsc, z liczbą 1 tys. cytowań. Redakcja przeprowadziła rozmowę z ministrem edukacji i nauki Przemysławem Czarnkiem, który innymi komentował planowane zmiany w programie nauczania, które obejmą obligatoryjny wybór między religią i etyką. O cztery miejsca w górę zmieniła się również pozycja stacji Polsat News (2,2 tys. powołań), która gościła na antenie rzecznika Ministerstwa Zdrowia Wojciecha Andrusiewicza, wypowiadającego się między innymi na temat planów kwarantanny osób zaszczepionych mających kontakt z wariantem Delta. W rankingu ogólnym wzrosty dotyczą również tytułów: Super Express o trzy miejsca, Fakt z dwom oczkami i portal Wirtualnemedia z miejsca szesnastego poza rankingiem głównym w czerwcu na miejsce czternaste w lipcu bieżącego roku.

media ranking ogólny
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

W rankingu tytułów prasowych za lipiec 2021 pierwsze miejsce utrzymuje Rzeczpospolita z wynikiem 2,8 tys. materiałów w innych mediach. Drugie miejsce w kategorii ze wzrostem o jedno oczko zajęła Gazeta Wyborcza z liczbą blisko 1,4 tys. cytowań. Pozycję trzecią również ze zmianą w górę o jedno miejsce zajmuje Super Express (1,3 tys.). Najwyższy wzrost dotyczy natomiast tytułu Nasz Dziennik – zmiana o czternaście pozycji w stosunku do czerwca br. Na dziennik głównie powoływano się w związku wypowiedzią doradcy ministra edukacji Pawła Skrzydlewskiego o „ugruntowaniu dziewcząt do cnót niewieścich”. O siedem miejsc awansowała również Gazeta Polska, na której łamach ukazał się licznie cytowany przez innych dziennikarzy w Polsce wywiad z szefem PiS, Jarosławem Kaczyńskim.

tytuły prasowe ranking
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze media telewizyjne

Podium kategorii zajęły kolejno TVN24 (3,3 tys. cytowań), Polsat News (2,2 tys.) oraz TVP Info (933). Na miejscu czwartym ze wzrostem o jedną pozycję w kategorii, uplasował się TVN (760). O trzy miejsca wzrosła również pozycja TV Republika (306 powołań), do której najczęściej odnoszono się w związku z rozmową stacji z wiceministrem zdrowia Waldemarem Kraską na temat konieczności szczepień, które mogą uchronić kraj przed czwartą falą i dodatkowymi restrykcjami. O trzy oczka zmieniła się także pozycja TVP3 (180), która tym samym zajęła ósme miejsce w rankingu. Zestawienie zamyka stacja Canal+ (144), która awansowała o dwa miejsca. Stacja relacjonowała zawody Grand Prix na żulu, rozmawiając między innymi z Robertem Lambertem debiutantem w wyjściach na nowym silniku, który ma szansę zmienić hierarchię w mistrzostwach świata.

Stacje telewizyjne ranking
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

Pozycję najbardziej opiniotwórczej stacji radiowej w kraju niezmiennie zajmuje RMF FM, na którą dziennikarze innych redakcji powoływali się w lipcu blisko 1,5 tys. razy. Miejsce drugie w rankingu zajmuje Polskie Radio 24, które cytowano w innych mediach prawie 1,3 tys. razy. Podium zamyka Program Pierwszy Polskiego Radia z liczbą 1 tys. wzmianek. W rankingu znalazły się również dwie stacje regionalne Radio Wrocław ze wzrostem o jedno oczko w porównaniu do ubiegłego miesiąca i wynikiem 194 powołań oraz Radio Poznań z awansem o dwa miejsca i liczbą 100 cytowań. Stacja z Poznania gościła na antenie premiera Mateusza Morawieckiego, który w rozmowie z redakcją między innymi potwierdzał, że Wielkopolska jest jedną z zakładanych lokalizacji elektrowni jądrowej.

stacje radiowe ranking
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

Niezmiennym liderem kategorii pozostaje Onet, cytowany w lipcu 4,8 tys. razy. Kolejno w rankingu ponownie uplasowały się również serwisy WP z liczbą 4 tys. wzmianek i Interia z wynikiem 1,2 tys. powołań. Czwarte miejsce z liczbą 1 tys. cytowań i ze wzrostem o jedno oczko zajął branżowy portal Wirtualnemedia. Redakcja, powołując się na swoje źródła, między innymi informowała, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie wyklucza cofnięcia koncesji wszystkim stacjom TVN, jeżeli wejdą w skład grupy, jaka powstanie po fuzji Warner Media z Discovery. Wyższe pozycje względem czerwca odnotowały również portale o charakterze show-biznesowym: Pudelek na poziomie 669 wzmianek i Pomponik z 270 cytatami w innych mediach.

portale internetowe ranking
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

Na miejsce pierwsze kategorii awansowała aż o pięć pozycji Gazeta Polska, cytowana w innych mediach łącznie 337 razy. Za nią tygodnik Wprost z liczbą 259 powołań. Podium zamyka natomiast Newsweek (219) wraz ze wzrostem o jedno oczko. O trzy pozycje wyżej uplasował się natomiast dwutygodnik Viva! z wynikiem 221 wzmianek. Ranking ponownie zamyka tygodnik Do Rzeczy (204).

Tygodniki i dwutygodniki ranking
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

Pierwsze miejsce rankingu zajmuje miesięcznik Twój Styl, cytowany w lipcu łącznie 146 razy między innymi za sprawą wywiadu na łamach sierpniowego numeru z aktorką Anną Dereszowską. Pozycja druga należy do branżowego tytułu Press z wynikiem 131 powołań w innych mediach i wzrostem o jedno oczko. Podium zamyka magazyn Forbes z liczbą 100 wzmianek. Kolejno miejsce czwarte i piąte zajmują Perspektywy (99) i Zwierciadło (40).

miesieczniki i dwumiesięczniki ranking
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno – biznesowym za lipiec niezmiennie tworzą redakcje Rzeczpospolitej, Dziennika Gazety Prawnej i Pulsu Biznesu z liczbą kolejno 2,8 tys., 1,2 tys. i 290. Czwarte miejsce zajmuje magazyn Forbes, a ranking zamyka Parkiet. Wśród portali internetowych najczęściej cytowano kolejno: Money, Business Insider, Bankier, WNP oraz 300gospodarka.

media ekonomiczne i biznesowe - prasa ranking
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów
portale ekonomiczne i biznesowe - portale
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

Liderem kategorii mediów regionalnych w lipcu 2021 pozostaje Radio Wrocław, na które inne redakcje w kraju powoływały się w lipcu 194 razy. Rozgłośnia gościła na antenie między innymi ministra zdrowia Adama Niedzielskiego, którego pytano o sytuację szczepień w kraju. Wzrost o sześć oczek odnotowało Radio Poznań, plasując się tym samym na miejscu trzecim z wynikiem 100 wzmianek. Pozycja czwarta to z kolei najwyższy awans w rankingu aż o siedem pozycji i dotyczy on Dziennika Bałtyckiego (83). Redakcja gazety jako pierwsza informowała, iż Disney pracuje nad filmem opartym na scenariuszu polskich twórców i którego akcja ma rozgrywać się w Polsce. Ranking zamyka natomiast Radio Kraków z liczbą 82 materiałów w innych mediach.

media regionalne ranking
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 42 799 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; serwisów internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 lipca 2021 roku. Wszystkie wykresy do pobrania znajdują się pod następującym linkiem: https://bit.ly/2Wq3aE6

Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:

  • W przypadku mediów elektronicznych poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. Instytut Monitorowania Mediów (IMM).
  • W przypadku mediów tradycyjnych poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów (IMM)”.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak Lex TVN wpłynie na branżę Public Relations

TV

Tegoroczne wakacje nie są spokojne na polskiej scenie politycznej. Przyczynami tych napięć, są m.in.: po pierwsze niewydanie polskiej koncesji przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji dla kanału informacyjnego TVN24. Po drugie proponowane przez Zjednoczoną Prawicę i poparte przez Kukiz15 zmiany w ustawie o radiofonii i telewizji, potocznie zwane lex TVN.

W lutym 2020 roku TVN Grupa Discovery wystąpiła o przedłużenie koncesji dla obchodzącego w tym roku 20. lecie nadawania kanału TVN24. Po 1,5 roku oczekiwania sytuacja zrobiła się niezwykle niepokojąca, gdyż obecna koncesja kończy się 26 września 2021, a konstytucyjny organ państwowy KRRiT do tej pory z niewiadomych przyczyn nie wydał nowej koncesji. Pozornie problem został rozwiązany, gdyż właściciele największej stacji informacyjnej w Polsce uzyskali pozwolenie na nadawanie z Królestwa Niderlandów. Zgodnie z prawem unijnym umożliwia ono emisję w naszym kraju.

Wydana w Niderlandach koncesja nie rozwiązuje jednak problemu Grupy Discovery. Uchwalona już przez Sejm nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji przewiduje zmiany w wydawaniu koncesji mediom z udziałem zagranicznego kapitału. Nowe przepisy spowodują, że kontroli nad mediami w Polsce nie będą mogły sprawować podmioty spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli m.in. amerykańska Grupa Discovery. Wymusi to na właścicielach TVN sprzedaż minimum 51% udziałów. Jednymi z podmiotów, które byłoby stać na odkupienie udziałów, są spółki Skarbu Państwa, kontrolowane przez obecną władzę.

Wolne media realizują konstytucyjne prawo pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Każdy z nas ma prawo wybrać źródło, z którego chce czerpać informacje. Lex TVN uderza nie tylko w stacje telewizyjne o poza unijnym kapitale, ale także pośrednio w rynek usług reklamowych, marketingowych i public relations. Przyjęcie zmian ograniczy pluralizm i wolność słowa w Polsce, zmieni środowisko mediowe, co przyniesie utrudnienia w działalności wyżej wspomnianych branż, dla których naturalna jest współpraca z mediami.

Rzetelność i niezależność to podstawowe wartości łączące wolne media i firmy z branż reklamowych, marketingowych i PR, których obowiązkiem jest relacjonować tylko prawdziwe informacje w ich właściwym kontekście, bez zniekształceń i manipulacji.

Misją naszej agencji jest przebijanie się do świadomości społecznej z ważnymi tematami, które zasługują na to, żeby stać się częścią debaty publicznej. Komunikujemy między innymi o rozwoju rynku roślinnych alternatyw dla produktów zwierzęcych, szkodliwości ferm przemysłowych, kwestiach związanych z prawami kobiet, prawami osób LGBT+ i katastrofą klimatyczną. Nie mamy wątpliwości, że jest to zestaw tematów, które są bardzo ważne dla naszego społeczeństwa, a jednocześnie są ignorowane lub traktowane wrogo przez media rządowe. Im mniej wolnych i różnorodnych mediów, tym więcej ważnych głosów i palących kwestii będzie uciszanych.
Szczerze wierzymy w to, że polskie społeczeństwo zasługuje na uczciwą, pluralistyczną i merytoryczną dyskusję na tematy ważne dla naszego pokolenia i przyszłych generacji. Taka dyskusja nie jest możliwa bez wolnych mediów.


Źródło: All Hands Agency 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Igrzyska Olimpijskie przez pryzmat popularności mediów

Tokyo2020

Igrzyska Olimpijskie w Tokio to kolejne, po Euro 2020, wydarzenie sportowe o globalnym zasięgu, które odbyło się tego lata. Podobnie jak święto futbolu, przyciągnęło przed ekrany komputerów i telewizorów rzesze kibiców, co przełożyło się na znaczące wzrosty popularności serwisów sportowych i transmitujących zawody stacji telewizyjnych.

Analiza dzień po dniu zagregowanych danych dla wszystkich serwisów sportowych wyraźnie wskazuje, że start Igrzysk Olimpijskich był momentem, w którym zainteresowanie internautów sportem znacząco wzrosło. Jest to istotnie widoczne na wykresie prezentującym liczbę odsłon.

Gemius wykres
Źródło: Mediapanel, 1.07 – 11.08, kategoria Sport, Views

Szczegółowej analizie poddaliśmy serwisy sportowe, które miały największą liczbę użytkowników w czerwcu. Efekt Igrzysk jest wyraźnie widoczny w przypadku serwisów sportowych należących do Wirtualnej Polski – liczba przeglądających je codziennie użytkowników przekroczyła nawet wyniki osiągane podczas Euro 2020. Rekord liczby RU padł 29 lipca i wyniósł blisko 2,7 mln – był to wynik o ok. 700 tys. wyższy niż w dniu finałowego meczu Mistrzostw Europy (blisko 2 mln). Podobną sytuację można zaobserwować w przypadku sportowych serwisów Onetu, które w dniu największej aktywności internautów (28 lipca) odwiedziło 2,3 mln osób – o ponad 700 tys. więcej niż podczas spotkania Anglia – Włochy.

Gemius wykres
Źródło: Mediapanel, 1.07 – 11.08, serwisy sportowe, Views

Duże zainteresowanie Igrzyskami Olimpijskimi widać także w danych prezentujących liczbę odsłon na analizowanych stronach. Ponownie liderem zestawienia są serwisy Wirtualnej Polski – rekord liczby wygenerowanych odsłon padł w ich przypadku 3 sierpnia i wyniósł 15,3 mln. Tego dnia na olimpijskim stadionie triumfowały polskie młociarki – Anita Włodarczyk i Malwina Kopron – które wywalczyły złoty i brązowy medal olimpijski. W przypadku serwisów Onetu najwięcej odsłon użytkownicy wykonali 28 lipca (8,3 mln), w dniu tenisowego miksta z udziałem Igi Świątek i Łukasza Kubota oraz spotkania reprezentacji siatkarzy z zespołem z Wenezueli.

Gemius wykres
Źródło: Mediapanel, 1.07 – 11.08, serwisy sportowe, Views

A w jaki sposób kształtowała się liczba widzów oglądających kanały transmitujące olimpijskie zmagania? W przypadku TVP 1 i TVP Sport wyniki były niższe niż podczas Euro 2020, kiedy to w dni finału mistrzostw czy meczów Polaków padały rekordowe liczby RU.

Gemius wykres
Źródło: Gemius, 1.07 – 11.08, wybrane stacje telewizyjne, RU

Warto natomiast przyjrzeć się kanałom Eurosport 1 i Eurosport 2, które dzięki olimpijskim transmisjom przyciągnęły przed ekrany znacznie większe niż zwykle grono widzów. Średnia dzienna liczba widzów wynosiła w trakcie Igrzysk Olimpijskich (23.07 – 8.08) 2,8 mln w przypadku Eurosport 1 i 1,5 mln w przypadku Eurosport 2. To ok. 3 razy więcej, niż wyniosły średnie dzienne dla tych stacji w okresie poprzedzającym Igrzyska (1-22 lipca).

Gemius wykres
Źródło: Gemius, 1.07 – 11.08, wybrane stacje telewizyjne, RU

Źródło: Gemius

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najbardziej opiniotwórcze media czerwca 2021 [RAPORT]

ludzie ze smartfonami

Według raportu IMM „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” w czerwcu media najczęściej, bo ponad 4 tys. razy powoływały się na materiały redakcji portalu Onet. Powyżej 3 tys. cytowań odnotowały kolejno tytuły TVN24 i Wp.pl. W liczbie od 2,7 tys. do 1,9 tys. natomiast znalazły się Rzeczpospolita, RMF FM i Dziennik Gazeta Prawna.

W głównym rankingu ukazującym piętnaście najczęściej cytowanych mediów za czerwiec znajdują się cztery portale internetowe: Onet.pl, Wp.pl, Interia.pl, Money.pl, trzy stacje radiowe: RMF FM, Radio Zet i Radio Plus, trzy telewizyjne: TVN24, Polsat News, TVPinfo oraz pięć tytułów prasowych Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna, Super Express i Fakt.

Największy skok, bo siedem pozycji w górę w stosunku do maja br. odnotowało Radio Plus, na którego antenie minister zdrowia Adam Niedzielski podkreślał, że skala nowych przypadków nie przełoży się, tak jak w poprzednich falach epidemii na liczbę hospitalizacji i zgonów. Kolejny wysoki wzrost w rankingu – pięć oczek odnotował Dziennik Gazeta Prawna. Redakcja DGP na łamach dziennika między innymi opublikowała rozmowę z Przemysławem Czarnkiem, szefem MEiN o planach rozpoczęcia roku szkolnego we wrześniu w kontekście trwającej pandemii. Media licznie cytowały również wywiad TVP Info z szefem resortu zdrowia Adamem Niedzielskim, który na antenie między innymi komentował aktualne dane epidemiczne.

Najbardziej_opiniotwórcze_media 2021
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów -IMM

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

W rankingu tytułów prasowych pierwsze miejsce z 23% wzrostem liczby powołań w stosunku do maja br. utrzymuje Rzeczpospolita (2,7 tys.). Drugie miejsce w kategorii zajął Dziennik Gazeta Prawna z liczbą powołań o 33% wyższą niż w zeszłym miesiącu (1,9 tys.). Pozycję trzecią podobnie, jak w maju zajęła Gazeta Wyborcza na poziomie 1,8 tys. cytowań. Z kolei najwyższy wzrost odnotował miesięcznik Perspektywy, który pod koniec czerwca opublikował ranking najlepszych polskich uczelni akademickich 2021. Zestawienie zamyka tygodnik Polityka ze zmianą miejsca aż o trzynaście oczek. Redakcja jako pierwsza nieoficjalnie zapowiedziała, że Donald Tusk ma wrócić na fotel przewodniczącego Platformy Obywatelskiej.

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów -IMM

Najbardziej opiniotwórcze media telewizyjne

Podium kategorii zajęły kolejno TVN 24 (3,1 tys. wzmianek), Polsat News (1,5 tys. cytowań) oraz TVP Info (1,4 tys. powołań). Na miejscu czwartym ze wzrostem o trzy pozycje w kategorii, uplasowała się TVP Sport (740). Na stację często powoływano się w związku z przeprowadzanymi rozmowami z reprezentacją Polski na Euro 2020. O sześć miejsc w górę zmieniła się również pozycja stacji Polsat Sport (200 powołań), głównie za sprawą rozmowy z siatkarzem Łukaszem Kaczmarkiem nt. meczu z Iranem w końcówce fazy grupowej Ligi Narodów.

 Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów -IMM

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

Pozycję najbardziej opiniotwórczej stacji radiowej w kraju niezmiennie zajmuje RMF FM, na którą dziennikarze innych redakcji powoływali się 2,6 tys. razy. Podobnie jak w maju, miejsce drugie w rankingu zajmuje stacja Radio Zet, którą cytowano w innych mediach 1,4 tys. razy. Podium zamyka Radio Plus ze wzrostem liczby cytowań i zmianą miejsca o dwa oczka. O tę samą liczbę zmieniła się pozycja Polskiego Radia Programu Trzeciego, na które licznie powoływano się w związku z rozmową z rzecznikiem rządu Piotrem Müllerem nt. złożonych wniosków opozycji w sprawie odwołania wicemarszałka sejmu Ryszarda Terleckiego.

 Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów -IMM

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

Niezmiennym liderem kategorii pozostaje Onet.pl, cytowany w czerwcu 4,4 tys. razy. Kolejno w rankingu uplasowały się również serwisy Wp.pl z liczbą 3,1 tys. wzmianek i Interia.pl z wynikiem 1,6 tys. powołań. O jedno miejsce wzrosła pozycja portalu Wpolityce.pl – redakcja między innymi przeprowadziła rozmowę z Pawłem Kukizem, w której dopytywała o szczegóły porozumienia Kukiz’15 z partią PiS. Ze wzrostowym wynikiem o dwa oczka w stosunku do maja br. ranking zamyka Bankier.pl. Na portal powoływano się głównie w związku z informacjami redakcji, iż w serwisie e-budownictwo.gunb.gov.pl, w którym od 1 lipca można składać wnioski o pozwolenie na budowę, niedługo pojawią się kolejne funkcje ułatwiające załatwianie formalności związanych z budową domu.

 Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów -IMM

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

Miejsce pierwsze utrzymuje tygodnik Wprost, cytowany w czerwcu w innych mediach 430 razy. Za nim, podobnie jak w zeszłym miesiącu, tygodnik Sieci z liczbą 359 powołań. Aż o pięć pozycji wyżej uplasował się natomiast tygodnik Polityka (281 wzmianek). Z wynikiem 226 wzmianek czwarte miejsce zajął Newsweek. Ranking ponownie zamyka tygodnik Do Rzeczy (221).

 Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów -IMM

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

Pierwsze miejsce rankingu zajmuje miesięcznik Perspektywy, cytowany w czerwcu łącznie 297 razy. Kolejno drugą i trzecią pozycję zajęły tytuły: Forbes (225) i Press (160). Miejsce czwarte przypada na Twój Styl, a całe zestawienie ze wzrostem o cztery oczka również zamyka kobiecy miesięcznik – magazyn Pani.

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów -IMM

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno – biznesowym za czerwiec niezmiennie tworzą redakcje Rzeczpospolitej, Dziennika Gazety Prawnej i Pulsu Biznesu. Czwarte miejsce zajmuje magazyn Forbes, a ranking zamyka Gazeta Bankowa, na którą w czerwcu często powoływano się w związku z wywiadem redakcji z prezesem NBP Adamem Glapińskim na temat cen energii w Polsce. Wśród portali internetowych najczęściej cytowano kolejno: Money.pl, Businessinsidder.com.pl, Bankier.pl, 300gospodarka.pl oraz Wnp.pl.

Najbardziej opiniotwórcze media biznesowe i ekonomiczne
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów -IMM
Najbardziej opiniotwórcze media wykres
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów -IMM

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

Liderem kategorii mediów regionalnych w Polsce pozostaje Radio Wrocław, na które inne redakcje w kraju powoływały się w czerwcu 140 razy. Z kolei miejsce drugie ze wzrostem o dwa oczka w rankingu i liczbą 96 cytowań zajął Dziennik Zachodni. Pozycja trzecia nadal należy do Gazety Krakowskiej z wynikiem 89 powołań w innych tytułach. Czwarte miejsce ex aequo zajmują Tygodnik Podhalański i Gazeta Wrocławska (70 wzmianek). Ranking zamyka natomiast Radio Gdańsk z liczbą 68 materiałów w innych mediach.

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów -IMM

 

pobierz pełny raport

 


Źródło: Źródło: Instytut Monitorowania Mediów -IMM – imm.com.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zenith: e-Commerce i wideo online napędzą w tym roku wzrost globalnych wydatków na reklamę na poziomie 11% [BADANIE]

Zgodnie z najnowszym raportem agencji mediowej Zenith Advertising Expenditure Forecasts, globalne wydatki na reklamę światową wzrosną o 11,2% w 2021 r., napędzane wyjątkowym popytem na reklamę e-commerce opartą na performance marketingu oraz reklamę marek stawiających na wideo online. Globalne wydatki na reklamę wyniosą w tym roku 669 mld USD, o 40 mld USD więcej niż wydano przed pandemią w 2019 roku.

Według założeń ekspertów agencji Zenith, wzrost światowych wydatków na reklamę w perspektywie średnioterminowej będzie trwały, z prognozą wzrostu na poziomie 6,9% w 2022 r. i 5,6% w 2023 roku.

Prognoza dynamiki wydatków reklamowych na polskim rynku

Rok 2021 przynosi spodziewane odmrożenie wydatków reklamowych na polskim rynku. Szacowana dynamika wzrostu rynku reklamowego w wysokości 8.5% pozwoli na praktycznie całkowite odrobienie strat spowodowanych pandemią koronawirusa w roku 2020. Różnica w stosunku do wydatków w roku 2019 wyniesie ok. 85 mln zł (czyli poniżej 1%).

Sytuacja w poszczególnych mediach jest jednak zróżnicowana. Niekwestionowanym liderem wzrostow jest internet, którego wzrost w stosunku do roku 2020 przekroczy 12%, zaś w stosunku do roku 2019, to medium zyska ponad 17.5%.

Według prognoz agencji mediowej Zenith taki wzrost internetu przełoży się na 42.6% udziału tego medium w torcie reklamowym. To kolejny rok kiedy internet zbliża się do bycia największym medium reklamowym na rynku polskim.

Wzrosty w stosunku do wydatków roku 2020 odnotowuje również TV (+6.8%), Radio (+5.7%) a także outdoor (+6.5%) oraz kino (+30.1%).

Prognoza dynamiki wydatków reklamowych na świecie

Pandemia koronawirusa przyspieszyła strukturalne przesunięcie w gospodarce ze sprzedaży tradycyjnej na handel elektroniczny, skłaniając większą niż kiedykolwiek liczbę konsumentów do poszukiwania produktów i dokonywania zakupów w Internecie. Tym samym marki chętniej zaczęły nawiązywać partnerstwa z detalistami, stawiając na operacje direct-to-consumer, korzystają przy tym z reklamy opartej na performance marketingu – głównie w mediach społecznościowych i paid search – aby skutecznie poprowadzić konsumentów po ścieżce zakupowej. Zenith prognozuje, że reklama w mediach społecznościowych wzrośnie w tym roku o 25% i osiągnie wartość 137 mld USD, po raz pierwszy wyprzedzając paid search, którego wartość osiągnie 135 mld USD (wzrost o 19%).

Gro wydatków reklamowych w 2021 roku to inwestycje małych firm, które musiały szybko przenieść się do handlu elektronicznego, aby przetrwać kolejne lockdowny. Budżety, które wcześniej przeznaczali na detalistów w celu zabezpieczenia miejsca na sklepowej półce, zostały teraz przekierowane na reklamy display i paid search na ich stronach internetowych. Przewiduje się, że przesunięcie w kierunku handlu elektronicznego spowolni wraz ze zniesieniem restrykcji związanych z koronawirusem i ponownym otwarciem gospodarek, jednak trend ten nie ulegnie odwróceniu. Zenith przewiduje, że e-commerce nadal będzie dominował jeśli chodzi o wzrost przychodów reklamowych, napędzając 13% dynamikę w mediach społecznościowych i 12% wzrost paid search w 2022 roku.

Po jednorazowym skoku oglądalności w 2020 roku ponownie obserwujemy spadek widowni tradycyjnej telewizji, spowodowany migracją w kierunku kanałów ditalowych. Wynikająca z tego trendu rosnąca popularność wideo online to nie tylko sposób na utrzymanie zasięgu w czasie spadku oglądalności TV, ale także skuteczna forma komunikacji marki sama w sobie. Popularność opartego na subsrypcjach wideo na żądanie ograniczyła jednak podaż wysokiej jakości wideo online dostępnego dla reklamodawców. Zenith przewiduje, że reklama wideo online będzie najszybciej rozwijającym się kanałem cyfrowym w 2021 roku, wzrastając o 26% i osiągając wartość 63 mld USD.

Wideo online wciąż się przekształca, napędzany przez rozwój usług streamingowych i telewizorów z funkcją smart TV. Jego ciągła ewolucja wymaga radykalnego przemyślenia sposobu budowania optymalnego, neutralnego dla ekranu modelu dotarcia. Wprowadzanie nowych źródeł danych do planowania kampanii telewizyjnych stwarza również kolejne możliwości dalszej synchronizacji planowania telewizyjnego i wideo.

Benoit Cacheux, Global Chief Digital Officer w Zenith

Media społecznościowe i wideo online wyprzedziły tradycyjną, statyczną reklamę display, która według prognoz skurczy się w tym roku o 15%, podczas gdy online wzrośnie zaledwie o 4%. Zenith przewiduje, że w 2021 roku wartość reklamy cyfrowej wzrośnie o 19%, a jej udział w całości wydatków reklamowych osiągnie 58%, w porównaniu z 48% w 2019 roku i 54% w 2020 roku.

Większość pozostałych mediów odnotuje w tym roku wzrost w porównaniu do roku 2020, kiedy to mieliśmy do czynienia z 16% spadku wydatków na reklamę w mediach tradycyjnych. Kino i reklama zewnętrzna najbardziej ucierpiały z powodu ograniczeń związanych z COVID-19, zmniejszając się odpowiednio o 72% i 28%, a ich wzrost będzie najszybszy w 2021 r., kiedy to wydatki wzrosną odpowiednio o 116% i 16%. Natomiast reklama radiowa, która spadła o 22% w 2020 r., ma wzrosnąć o 4% w 2021 r., podczas gdy wydatki reklamowe na telewizję zmniejszyły się o 8% w 2020 r., to w 2021 prognozuje się ich wzrost na poziomie 1%. Druk będzie kontynuował swój długi spadek, który trwa już 14. rok z rzędu, z 8% spadkiem wydatków na reklamę w 2021 roku. W 2023 roku wydatki na reklamę we wszystkich tych mediach będą nadal poniżej poziomu z 2019 roku, choć kino i reklama zewnętrzna odrobią prawie wszystkie straty.

Ograniczona podaż i rosnący popyt napędzają inflację cen mediów

Tegoroczny gwałtowny wzrost wydatków na reklamę, w połączeniu z ciągłą migracją odbiorców z kanałów tradycyjnych do cyfrowych, przyczynia się do znacznego wzrostu cen mediów, szczególnie w telewizji. Koszt reklamy telewizyjnej wzrósł w tym roku średnio o 5%, choć zróżnicowanie pomiędzy rynkami i widownią jest duże. Wydatki na telewizję wzrosły o 1%, przy konsekwentnym spadku zasiegów. Wzrost mediów cyfrowych jest natomiast napędzany głównie przez rosnącą oglądalność i szerszą monetyzację, przy czym inflacja w przypadku wideo online wynosi średnio 7%, a w przypadku mediów społecznościowych pozostaje na niezmienionym poziomie, w porównaniu z ich odpowiednio 26% i 25% wzrostem wydatków na reklamę.

Prawie połowa wszystkich nowych wydatków reklamowych jest napędzana przez Stany Zjednoczone

Według agencji mediowej Zenith, wszystkie regiony odnotują solidny wzrost wydatków reklamowych w 2021 r., od 9% w regionie Azji i Pacyfiku do 15% na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, które odrabiają straty po największym spadku w 2020 r., wynoszącym 21%. Najsilniejszy wzrost bazowy od 2019 r. ma miejsce w Ameryce Północnej, która według prognoz wzrośnie w tym roku o 13%, mimo że w ubiegłym roku skurczyła się tylko o 1%. Wzrost w Ameryce Północnej jest napędzany przez bardzo szybkie tempo transformacji cyfrowej w tamtejszych branżach, a także silne inwestycje w telewizję podłączoną do sieci oraz wideo na żądanie finansowane z reklam.

Stany Zjednoczone będą miały zdecydowanie największy wkład w globalny wzrost wydatków reklamowych w 2021 r., odpowiadając za 46% z 67 mld USD, o które wzrośnie w tym roku światowy rynek reklamowy, a następnie Chiny z 11% oraz Japonia i Wielka Brytania, których wkład wynosi po 6%.

Po bardzo trudnym ubiegłym roku, rynek reklamowy odczuwa pozytywne ożywienie, dzięki czemu tegoroczne wydatki przekroczą nawet poziom z 2019 roku.

Reklama cyfrowa staje się coraz skuteczniejszym narzędziem wzrostu marki, ponieważ media i handel nadal przenoszą się do sieci, przyciągając większe inwestycje zarówno od dużych marek, jak i małych firm.

Jonathan Barnard, Head of Forecasting w Zenith


Źródło: Zenith 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najbardziej opiniotwórcze media w maju: Onet, RMF FM, TVN24, Wp.pl i Rzeczpospolita

Najbardziej opiniotworcze media

Według danych Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) za maj 2021 r. pierwsza piątka otwierająca ogólny ranking najbardziej opiniotwórczych tytułów mediowych w kraju to kolejno: Onet z wynikiem 4,5 tys. powołań, stacja RMF FM z liczbą 4,3 tys. cytowań, TVN24 mający 2,9 tys. wzmianek, Wp.pl 2,7 tys. oraz dziennik Rzeczpospolita, do którego dziennikarze innych redakcji odwoływali się 2,2 tys. razy.

W głównym rankingu ukazującym piętnaście najczęściej cytowanych mediów znalazły się cztery portale internetowe: Onet.pl, Wp.pl, Interia.pl, Money.pl, trzy stacje radiowe: RMF FM, Radio Zet i Program Pierwszy Polskiego Radia, trzy telewizyjne: TVN24, Polsat News, TVN oraz pięć tytułów prasowych Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Super Express, Dziennik Gazeta Prawna i Fakt.

Największy skok, bo osiem pozycji w górę w stosunku do kwietnia br. odnotował Program Pierwszy Polskiego Radia. Redakcja omawiała na antenie między innymi wstępne wyniki programu szczepień przeciw COVID-19 w zakładach pracy w rozmowie z szefem KPRM, pełnomocnikiem rządu ds. narodowego programu szczepień Michałem Dworczykiem. Portal Interia.pl ze wzrostem o trzy oczka między innymi za sprawą wywiadu z Jarosławem Kaczyńskim, w którym prezes PiS przyznał, że gdyby nie koronawirus, podałby się do dymisji. Ranking główny zamyka stacja TVN ze wzrostową zmianą o trzy pozycje, która między innymi informowała o śmierci Rafała Poniatowskiego po długiej chorobie, jednego z pierwszych reporterów zatrudnionych w stacji TVN24. Media licznie pisały o tym na łamach swoich redakcji.

Media wykres

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

W rankingu tytułów prasowych pierwsze miejsce utrzymuje Rzeczpospolita. Na dziennik inne media licznie powoływały się między innymi w związku z publikacją informacji pozyskanej przez redakcję od Ministerstwa Finansów, iż firmy nie będą musiały już przesyłać czynnego żalu przy poprawianiu błędów w Jednolitym Pliku Kontrolnym.

Drugie miejsce w kategorii zajęła Gazeta Wyborcza, na którą powoływano się 1,7 tys. razy. Pozycję trzecią podobnie, jak w kwietniu br. zajął Super Express z liczbą 1,5 tys. cytowań. Z kolei czwarte i piąte miejsce w maju 2021 r. zajęły kolejno Fakt (1,1 tys. wzmianek) oraz tygodnik Wprost ze wzrostem o trzy oczka (531 powołań), do którego inne media odnosiły się między innymi w związku z przeprowadzonym przez redakcję wywiadem z prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim, w którym lider partii zwracał uwagę, że praktycznie całkowity zakaz aborcji w Polsce to „nic takiego, co by zagrażało interesom kobiet”, ponieważ można wyjechać za granicę, żeby ciążę przerwać.

Zestawienie zamyka Newsweek, którego pozycja wzrosła aż o sześć oczek w stosunku do kwietnia br. Najczęściej cytowano reportaż Agnieszki Żądło, w którym dziennikarka opisywała sprawę Bartłomieja M., aktora znanego z wielu polskich seriali i reklam oraz niedoszłego posła, który miał dokonać gwałtu na 14-latce.

Media wykres 2

Najbardziej opiniotwórcze media telewizyjne

Podium kategorii zajęły kolejno TVN 24 (2,9 tys. wzmianek), Polsat News (1,7 tys. cytowań) oraz TVN (910 powołań). Na miejscu piątym, ze wzrostem o cztery pozycję w kategorii, uplasował się Polsat, który często cytowano między innymi w związku z przeprowadzonym na zlecenie stacji sondażem IBRiS, w którym zapytano Polaków o ocenę głosowania poszczególnych ugrupowań politycznych ws. Funduszu Odbudowy z UE. Wzrost o trzy pozycje w stosunku do kwietnia br. odnotowała również stacja Canal+, do której licznie odnoszono się w sprawie rozmowy redakcji z Robertem Lewandowskim na temat przyczyn zwolnienia Jerzego Brzęczka.

Media wykres 3

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

Pozycję najbardziej opiniotwórczej stacji radiowej w kraju stale utrzymuje RMF FM, na którą dziennikarze innych redakcji powoływali się w maju aż 4,3 tys. razy. Miejsce drugie rankingu zajmuje stacja Radio Zet, którą cytowano w innych mediach 1,6 tys. razy. Miejsce trzecie zajął Program Pierwszy Polskiego Radia z liczbą 946 wzmianek w innym tytułach mediowych. W rankingu wzrostową pozycję o jedno oczko odnotowało również Radio Wrocław, które między innymi przeprowadziło wywiad z ministrem edukacji Przemysławem Czarnkiem na temat nowego programu społeczno-gospodarczy (Polski Ład) przewidującego m.in. zmiany w edukacji, które miałyby skutkować wprowadzeniem większej liczby lekcji historii w szkołach ponadpodstawowych oraz zajęć z historii XX wieku.

Media_wykres

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

Niezmiennym liderem kategorii pozostaje Onet.pl, cytowany w maju 4,5 tys. razy. Kolejno w rankingu uplasowały się również serwisy Wp.pl z liczbą 2,7 tys. wzmianek i Interia.pl z wynikiem 1,7 tys. powołań. O jedno miejsce wzrosła pozycja portalu Gazeta.pl – redakcja między innymi przeprowadziła wywiad z byłym prezydentem Bronisławem Komorowskim, który w rozmowie zadeklarował, że wraca do polityki i wesprze siły opozycji, ale nie partii-matki, z której ramienia wywalczył prezydenturę w 2010 roku. W zestawieniu wzrostowe pozycje odnotowały również konkurencyjne portale Pudelek.pl (465 cytowań) i Plejada.pl (317 wzmianek).

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

Miejsce pierwsze ze wzrostem o dwie pozycje w stosunku do kwietnia br. zajął tygodnik Wprost, cytowany w innych mediach 531 tys. razy. Za nim, podobnie jak w zeszłym miesiącu, tygodnik Sieci z liczbą 463 powołań. Aż o cztery pozycje wyżej uplasował się natomiast Newsweek (225 wzmianek). Z wynikiem 220 powołań czwarte miejsce zajął dwutygodnik Viva!. Ranking zamyka tygodnik Do Rzeczy (186).

Media wykres

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

Pierwsze miejsce rankingu niezmiennie zajmuje magazyn Forbes, cytowany łącznie 188 razy. Kolejno drugą i trzecią pozycję, tak samo jak w kwietniu, zajęły tytuły: Press (140) i Twój Styl (101). Miejsce czwarte nadal należy do edukacyjnego miesięcznika Perspektywy. Zestawienie ze wzrostem o cztery oczka zamyka natomiast popularnonaukowy miesięcznik Focus, na który głównie powoływano się w związku z podaną przez redakcję informacją, że NASA przygotowuje się do wystrzelenia w kosmos zwierząt w ramach misji transportowej na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Media wykres

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno – biznesowym za maj niezmiennie tworzą redakcje Rzeczpospolitej, Dziennika Gazety Prawnej, Pulsu Biznesu, Forbesa i Parkietu. Wśród portali internetowych najczęściej cytowano kolejno Money.pl, Businessinsidder.com.pl, Bankier.pl, Wnp.pl oraz 300gospodarka.pl.

 

Media wykres

media wykres

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

Najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym w Polsce od stycznia br. pozostaje Radio Wrocław, które w maju cytowane było 174 razy. Z kolei miejsce drugie ze wzrostem o jedną pozycję w rankingu zajęło Radio Kraków, którego redakcja przeprowadziła wywiad z wiceminister ds. turystyki Andrzejem Gut-Mostowy na temat paszportów covidowych. Miejsce trzecie zajmuje Gazeta Krakowska z liczbą 124 powołań w innych mediach. Do rankingu ze wzrostowym wynikiem o cztery oczka w stosunku do kwietnia br. zakwalifikował się również Dziennik Zachodni, na którego łamach  proboszcz z parafii św. Jerzego w Dębieńsku przeprosił za swoje słowa podczas kazania o karaniu dzieci tzw. klapsem. Ranking zamyka Radio Poznań również ze wzrostem o cztery oczka – na antenie na temat zwolenników dobrowolności szczepień wypowiadał się prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

media regionalne wykres

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 44 442 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; serwisów internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 maja 2021 roku.

Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:

  • W przypadku mediów elektronicznych poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. Instytut Monitorowania Mediów -IMM.
  • W przypadku mediów tradycyjnych poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów – IMM”.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rewolucja w mediach gamingowych startuje już za tydzień! VTV – nowatorska telewizja internetowa dla graczy

VTV_logo

Gry, esport, streamy, programy publicystyczne, lifestyle i wiele więcej. Wszystko w rewolucyjnej formule łączącej tradycyjne i współczesne media!

Co sprawiło, że MTV zyskało status ikonicznego medium 40 lat temu? Zrozumienie współczesnych ludzi, ich potrzeb i nowoczesnych, eksperymentalnych form muzycznych przy jednoczesnym rozpoznaniu ich ponadczasowości. Dzisiaj najbardziej przyszłościową pod każdym względem formą spędzania czasu jest gaming. VTV stanie się oknem do tego świata zarówno dla zagorzałych graczy, jak i tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z tym medium. To stacja pełna pasjonatów, wykorzystująca możliwości globalnej sieci i płynąca wraz z trendami narzuconymi przez współczesne subkultury. Nadciąga rewolucja i nowa jakość wśród mediów gamingowych!

VTV to codzienność obracająca się wokół gamingu jako stylu życia. Nieliniowa, nowoczesna telewizja internetowa, współpracująca z najlepszymi dziennikarzami, influencerami i ekspertami z dziedziny gier i esportu. Zapraszamy na relację z rewolucji, która dzieje się na naszych oczach na całym świecie. Otwieramy oczy na kierunek, który już teraz osiągnął niespotykaną skalę i już wkrótce stanie się najważniejszym nurtem w mediach.

https://youtu.be/GLQ7B23vKNI

Wysokiej jakości materiały wideo i teksty publicystyczne, wywiady, recenzje, streamy na żywo i treningi prawdziwych graczy – to wszystko tylko u nas. VTV to nowoczesna, atrakcyjna i zrównoważona rozrywka. Wsiadaj z nami i jedziemy ku przyszłości!

Pomysłodawcą i założycielem VTV jest Wojtek Krzemień – specjalista ds. nowych mediów i marketingu z 20 letnim doświadczeniem w branży. Wydawca serwisów Brief.pl, BriefEsports.pl oraz VigilantMagazine.com. Wojtek zebrał wokół siebie solidną redakcję i współpracowników składającą się z wieloletnich dziennikarzy i influencerów, którzy wspólnie tworzyć będą to innowacyjne medium.

Więcej szczegółów już 28 czerwca, kiedy ruszy kampania crowdfundingowa VTV na platformie Beesfund! Jest okazja, aby wspólnie z VTV budować przyszłość mediów gamingowych w Polsce.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF