...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Doświadczenie firmy w czasie COVID-19.Bartosz Szczęsny, Country HR Director, Accenture Poland [WYWIAD]

Bartosz Szczesny Patyk Adamczyk

Pandemia to czas, w którym dzięki połączeniu zaawansowanej technologii oraz wsparcia i zaangażowania ludzi powstają inicjatywy, o których często byśmy wcześniej nie pomyśleli. Dzisiaj wiemy, że obecna rzeczywistość dała nam na nowo szansę skupienia się na każdym pracowniku indywidualnie, na jego samopoczuciu, zdrowiu i kondycji – nawet w tak dużych, globalnych firmach jak Accenture. A o tym wszystkim opowie Bartosz Szczęsny, Country HR Director Accenture Poland.

Z wywiadu dowiesz się:

– na czym obecnie skupia się komunikacja employer brandingowa Accenture
– na jakich aspektach ludzkich skupiona była uwaga liderów firmy podczas lockdown’u
– jakie nowe inicjatywy wspierające samopoczucie i zdrowie pracowników powstały w trakcie pandemii

 

Patryk Adamczyk: Panie Bartoszu, przede wszystkim bardzo dziękuję za przyjęcie naszego zaproszenia do cyklu #TalkEBoutCases. Zacznę może od tego, jak zmieniła się Państwa biznesowa rzeczywistość w czasach COVID? Jakie rozwiązania w obszarze funkcjonowania firmy i wsparcia pracowników zostały wprowadzone w odpowiedzi na pandemię?

Bartosz Szczęsny: Przede wszystkim w marcu zdecydowana większość naszych pracowników przeszła na tryb pracy zdalnej. W tej formule do dzisiaj pracuje 98% naszego zespołu przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. W biurach z kolei wprowadziliśmy wszelkie niezbędne procedury i środki ostrożności.

Z biegiem czasu zaproponowaliśmy naszym pracownikom udział w specjalnych inicjatywach, takich jak wspólne zajęcia jogi online, czy też wyzwania sportowe możliwe do realizacji w domu, aby pokazać możliwości oderwania się od pracy, kiedy wychodzenie z domu nie było możliwe. Realizujemy również działania z zakresu Mental Health – dzielimy się wiedzą i proponujemy udział w warsztatach.

Cały obszar Mental Health jest na pewno dużym wsparciem dla pracowników Accenture, a które z nowych rozwiązań wprowadzonych w firmie w zakresie organizacji i bezpieczeństwa pracy sprawdza się najlepiej i dlaczego?

Samo wprowadzenie pracy zdalnej przebiegło bez problemów i ten model pracy sprawdza się bardzo dobrze. Może to wynikać z wcześniejszego przygotowania narzędzi i procesów. Nasi pracownicy od dawna pracują w ramach globalnych zespołów projektowych dla klientów z całego świata, a 95% zasobów Accenture oparte jest na rozwiązaniach chmurowych.

No właśnie, Państwa globalne struktury to duże wyzwanie w komunikacji, a więc czy pandemia jest według Pana szansą, czy zagrożeniem podczas komunikacji z pracownikami?

Pandemia z jednej strony to czas, kiedy organizacje mogą przetestować w rzeczywistych warunkach to, o czym w przeszłości tylko teoretycznie często rozmawialiśmy – pracę w wirtualnych teamach i w wirtualnym środowisku. Wiemy, że nowa rzeczywistość po pandemii będzie wyglądała prawdopodobnie całkowicie inaczej na przykład, jeśli chodzi o funkcjonowanie organizacji. Zatem tutaj pojawia się szansa i już teraz możemy niejako przetestować, które z rozwiązań i inicjatyw sprawdzają się w świecie wirtualnym.

Z drugiej zaś strony funkcjonowanie w tak wyjątkowych okolicznościach wymaga szczególnie od liderów jeszcze większej konieczność dbania o pracownika jako „jednostki”, gdyż praca całkowicie zdalna niestety bardzo sprzyja oddalaniu się pracowników od organizacji, którzy łatwo mogą zatracić poczucie przynależności.

A jak w czasie pandemii zmieniło się Państwa podejście do rekrutacji? Nowe narzędzia, nowe KPI’s, zmiana procesu, etc.?

Oczywiście musieliśmy dostosować się do zaistniałej sytuacji i pozmieniać pewne fragmenty procesu. Nie spotykamy się fizycznie z kandydatami. Wszystkie etapy rekrutacji odbywają się przy wykorzystaniu narzędzi online, co zresztą w dużym stopniu miało też miejsce przed pandemią np. jeśli chodzi o testy rekrutacyjne.

Na pewno wyzwaniem, ale nie tylko dla nas, ale także dla kandydatów jest fakt, że przed decyzją o dołączeniu do zespołu nie dojdzie do fizycznego spotkania w biurze. Nie ma więc szans na wzajemne poznanie się w tej tradycyjnej formie. Inaczej bowiem niż dotychczas wygląda również sam onboarding, który także odbywa się w formule zdalnej.

Jaką radą podzieliłby się Pan z koleżankami i kolegami z zarządów/działów HR innych firm w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi w chwilach kryzysu? Jakie postawy, zachowania, działania są według Pana najważniejsze w takich momentach?

Myślę, że jako pracodawcy musimy pamiętać o tym, jak różnorodne są nasze zespoły i poszczególni ich członkowie. Każdy ma prawo do własnej reakcji i emocji związanych z tą, nie ukrywajmy, trudną sytuacją. Z innymi wyzwaniami będą mierzyć się rodzice, których dzieci w ramach nauki zdalnej pozostają w domu, z zupełnie innymi pracownicy, którzy na przykład mieszkają sami i mogą odczuwać pogłębione poczucie izolacji.

Oczywiście tego rodzaju uważność była istotna jeszcze przed pandemią, ale mam wrażenie, że kryzys z nią związany uczynił jeszcze ważniejszym ten aspekt postrzegania zespołu.

Powoli zbliżamy się do końca roku, więc zapytam o to, nad czym pracujecie teraz. Na czym obecnie skupia się komunikacja employer brandingowa Accenture i jaki jest jej cel?

Przede wszystkim musieliśmy znaleźć inny pomysł na spotkania z kandydatami. Na przykład, skoro nie mogliśmy dotrzeć do studentów odwiedzając ich uczelnie – uruchomiliśmy wirtualną edycję cyklu webinarów i szkoleń Accenture Training Labs. Od kwietnia zorganizowaliśmy blisko 40 webinarów, w tym kilkugodzinnych warsztatów bardzo dobrze ocenionych przez uczestników.

Niedawno zakończyliśmy pierwszą wirtualną edycję szkółki Carrots Academy dedykowanej kobietom chcącym rozpocząć karierę zawodową w obszarze IT. Chociaż do tej pory akademia miała formułę intensywnego, trzytygodniowego szkolenia typu in-class, to udało się nam z sukcesem przeprowadzić ją w 100% zdalnie. Oczywiście wymagało to od naszych trenerów i mentorów przemyślenia na nowo sposobu pracy w grupie, komunikacji i charakteru zadań.

Bardzo dziękuję za rozmowę i za podzielenie się swoją perspektywą oraz doświadczeniem. Życzę wszystkiego najlepszego.


Accenture jest globalną firmą, świadczącą profesjonalne usługi w zakresie technologii cyfrowych, chmury obliczeniowej i bezpieczeństwa. Dzięki szerokiemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy naszych ekspertów z ponad 40 branż oferuje usługi w obszarach: Strategy & Consulting, Interactive, Technology i Operations przy wykorzystaniu największej na świecie sieci centrów zaawansowanych technologii i inteligentnych operacji.

Zatrudnia 506 000 pracowników wywiązujących się z obietnicy w zakresie technologii i ludzkiej pomysłowości, świadcząc usługi klientom w ponad 120 krajach. Accenture wykorzystuje potencjał zmian do tworzenia wartości i wspólnego sukcesu dla klientów, partnerów i społeczności. W Polsce biura Accenture mieszczą się w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu oraz Katowicach. Pracuje w nich ponad 6 000 pracowników.

Bartosz Szczęsny, Country HR Director, Accenture Poland. Od ponad 16 lat zajmuje się zarządzaniem procesami HR w międzynarodowych organizacjach o zasięgu globalnym.
Z grupą Accenture w Polsce związany od 2013 roku, początkowo jako HR Lead dla Accenture Operations, potem HR BP dla Accenture Operations Europe, obecnie Dyrektor ds. HR dla wszystkich spółek Accenture w Polsce.

Patryk Adamczyk jest współwłaścicielem i partnerem zarządzającym Be About|Hybrid Agency, pierwszej w Polsce agencji hybrydowej działającej w obszarze employer brandingu, komunikacji, PR i marketingu marki pracodawcy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF