...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Mentoring wspiera odwagę biznesową kobiet

Wizerunki wpływowych kobiet na banknotach będących w stałym obrocie posiada zaledwie kilka krajów na świecie. W Polsce jedynie Maria Curie Skłodowska została uwieczniona na banknocie kolekcjonerskim – poza nią żadna ze znanych i wpływowych Polek nie została uhonorowana na banknotach. To tylko jeden z wielu przykładów braku pozytywnych kobiecych wzorców w biznesowej codzienności.

 

Ekonomia to dyscyplina męska – zarówno w zakresie teorii, jak i w praktyce. Wśród około 90 laureatów nagrody Nobla przyznawanej od 1969 roku, w dziedzinie ekonomii tylko dwie zostały przyznane kobietom. Udział ekspertek cytowanych w mediach ekonomicznych to ok. 25 proc., podobny odsetek – 21 proc. – stanowią kobiety występujące na największych konferencjach biznesowych w Polsce w charakterze prelegentek. Panie zdecydowanie rzadziej występują też w roli autorów publikacji ekonomicznych – stanowią jedynie 8 proc.* 

Mniejszy udział kobiet widoczny jest także w obszarze zarządzania biznesem – choć co trzecia działalność w Polsce zakładana jest przez kobietę, co plasuje nasz kraj w europejskiej czołówce, a 8% firm działających dłużej niż 3 lata jest w damskich rękach, to nadal jedynie co piąty prezes lub dyrektor zarządzający firmą jest w Polsce płci żeńskiej.

Przyczyną dominacji panów w biznesie z pewnością nie są niższe kwalifikacje kobiet. W ostatnich kilkunastu latach kobiety stanowiły ponad 60 proc. absolwentów uczelni wyższych w Polsce. Wydaje się zatem, że ścieżka kobiecej kariery biznesowej jest trudniejsza i wymaga od kobiet większego niż w przypadku mężczyzn wysiłku, szczególnie od pewnego poziomu stanowisk zajmowanego w organizacji. Dodatkowo często wiąże się z koniecznością pokonania przekonań i stereotypów ograniczających rozwój zawodowy kobiet.

Co ogranicza kobiety?

Kobiety często stają przed wyborem – praca albo dzieci. Jeśli wybierają zobowiązania rodzinne, to -zwłaszcza w przypadku pracy na etat- zwykle na kilka miesięcy lub lat wypadają z rynku pracy i w konsekwencji zmniejszają się ich możliwości awansu. Potwierdzają to badania firmy doradczej McKinsey & Company z których wynika, że na 100 awansowanych na stanowiska kierownicze panów, awansuje się jedynie 72 panie. Tym samym spora część kobiet pozostaje na poziomie niższych struktur w firmowej hierarchii. **

Konieczność godzenia roli zawodowej i rodzicielskiej to jednak nie jedyny czynnik utrudniający rozwój karier kobiet w biznesie.  Kobietom często brakuje pewności siebie. Z badań przeprowadzonych przez Fundację Sukces Pisany Szminką ***, wynika, że brak pewności siebie powstrzymuje aż 16,5% ankietowanych pań przed założeniem własnej firmy. Jednocześnie 24% respondentek upatruje w prowadzeniu własnego biznesu szansy na zwiększenie swojej niezależności, a 17% zwiększenia wpływu własny czas pracy i większej elastyczności w tym zakresie.  W tym miejscu warto nadmienić, że  z badań przeprowadzonych przez Jacka Zengera**** wynika, że u kobiet pewność siebie rośnie wraz wiekiem, wykształceniem i nabywanym doświadczeniem, podczas gdy u mężczyzn utrzymuje się na podobnym poziomie przez cały okres trwania ich kariery.

Z czego wynika brak pewności?

U podstaw wspomnianej niepewności leżą w dużej mierze nieświadome uprzedzenia (ang. unconscious bias) kobiet, wynikające z podświadomych nastawień i stereotypów.  Jednym z takich uprzedzeń może być wciąż mocno obecne w naszej kulturze przekonanie, że przedsiębiorczość to męska domena, a kobiety nie są stworzone do prowadzenia biznesu, gdyż ich naturalnym środowiskiem, w którym powinny się realizować, są dom i rodzina.

Z tego względu, aby móc uwierzyć we własny potencjał i podjąć działania, dla kobiet ważne są pozytywne przykłady i wiara w możliwości innych kobiet, które odnisły sukces w danej dziedzinie, ponieważ to również niewystarczająca widoczność kobiecych wzorców w gospodarce i biznesie stanowi podświadomą barierę rozwoju kobiecych karier i przedsiębiorczości ***** .

Mentoring wspiera rozwój zawodowy kobiet 

Z uwagi na niedobór kobiecych wzorców ról w zarządzaniu, bardzo przydatne jest mentoringowe wsparcie kobiet przez inne kobiety z doświadczeniem zawodowym i życiowym, które osiągnęły sukces. Zdaniem Anny Rulkiewicz, CEO Grupy Lux Med. najlepiej radzą sobie w biznesie panie, które miały okazję skorzystać z doświadczenia znajomych przedsiębiorczych kobiet, które uczyły je przywództwa, oraz mentorów wzmacniających ich pewność siebie.

Posiadając ponad 20 lat doświadczenia na wysokich stanowiskach menadżerskich i zarządczych oraz będąc akredytowaną międzynarodowo mentorką i executive coachem, często pracuję zarówno z kobietami pełniącymi role liderskie lub przygotowującymi się do objęcia stanowisk menadżerskich bądź do odejścia z etatu i rozwinięcia własnej firmy. Niejednokrotnie poruszane podczas sesji mentoringowych wyzwania moich mentees to łączenie roli mamy i menadżera oraz planowania pracy w sposób umożliwiający pogodzenie i osiągnięcie satysfakcji osobistej z pełnienia obu ról. To jednak także tematy związane z potrzebą zarządzania w zgodzie z własnymi wartościami, zwiększeniem efektywności osobistej lub umiejętności prowadzenia trudnych i skutecznych rozmów, rozumienia narzędzi biznesowych, a także podejmowania odważnych decyzji.

Z moich obserwacji pochodzących z prowadzonych procesów mentoringowych wynika, że mentoring dodaje odwagi, ale także daje poczucie większego bezpieczeństwa w podejmowaniu wyzwań i daje możliwość zyskania szerszej perspektywy przed podjęciem istotnych decyzji. Stwarza przestrzeń do bezpiecznej komunikacji, przepracowania emocji, szczerego feedbacku i sparringu. Mentor daje wsparcie Human To Human  – obecność, uważność, empatię. Jest to szczególnie ważne w obecnych czasach pracy hybrydowej, nierzadko potęgującej poczucie izolacji.

Kobiety na stanowiskach menadżerskich i właścicielki firm, z którymi miałam możliwość współpracować w ramach procesów mentoringowych, a także dzielić się własnymi doświadczeniami z biznesu i bycia rodzicem trojki dzieci, często podkreślają – podsumowując naszą współpracę- że mentoring zwiększa ich motywację do podejmowania odważniejszych decyzji i daje impuls do dalszego, odważnego rozwoju. Ponadto pozwala im zyskać szersze lub nowe spojrzenie na ich własną sytuację bądź wyzwania, z którymi się mierzą i uspokoić emocje. Podczas sesji mentoringowych mentees mogą się w razie potrzeby przygotować się do stresujacych spotkań i przećwiczyć wybrane sytuacje w bezpiecznych warunkach. Korzyści z mentoringu są zatem wielowymiarowe – zarówno dla samego mentee, dla społeczeństwa, jak i dla gospodarki. 

Źródła:

*Grand Thornton, raporty “Women in Business 2020”, “Women in Business 2022”  oraz S.Dębowska-Lenart, M.P. Wasyluk “FemBook 2022”

**McKinsey & Company, Women in the Workplace 2021

***Raport Fundacji Sukces Pisany Szminką RAPORT BIZNESWOMAN ROKU Polki chcą być przedsiębiorcze, 2021, N= 529

**** Zenger, J. (2018). The Confidence Gap In Men And Women: Why It Matters And How To Overcome It .

*****Mavin, S., & Williams, J. (2013). Women’s impact on women’s careers in management: Queen Bees, female misogyny, negative intra-relations and solidarity behaviours.

 

Małgorzata Warda, MBA

Trener i praktyk biznesu, akredytowany coach i mentorka liderów z certyfikacją European Mentoring & Coaching Council, wykładowca MBA. 

Przez ponad 25 lat zdobywała doświadczenie w globalnych korporacjach na wysokich stanowiskach zarządczych. Obecnie poprzez szkolenia i mentoring wspiera menadżerów w wyzwaniach biznesowych obejmujących w szczególności zarządzanie zespołem i zmianą, skuteczną komunikację interpersonalną i matematykę handlowo-biznesową. Prowadzi firmę szkoleniowo-doradczą Warda & Partners (www.wardateam.com). Projektuje struktury zespołowe, strategie i procesy biznesowe dla organizacji, a także wspiera osoby indywidualne w rozwoju ich ścieżki kariery.

 

 

Profil LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/malgorzata-warda/

Autorka jest mentorką w Klubie Mentorek Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, który jest realizowany w ramach programu Biznes w Kobiecych Rękach finansowanego przez Citi Foundation i Fundację Citi Handlowy.

Sieć Przedsiębiorczych Kobiet to fundacja, której celem jest wspieranie kobiet w budowaniu i rozwijaniu ich biznesów. W SPK wierzymy, że wyposażając kobiety w ekspercką wiedzę i kontakty sprawimy, że będą sprawcze i niezależne finansowo. Kompleksowo wspieramy przedsiębiorczość kobiet poprzez: rozwijanie kobiecej społeczności zawodowej, mentoring, inicjowanie programów akceleracyjnych i biznesowych oraz popularyzowanie inwestowania przez kobiety. Mamy aż 50 000 obserwatorek w mediach społecznościowych! Zapraszamy także Ciebie https://www.linkedin.com/company/fundacja-przedsiebiorczosci-kobiet W naszej społeczności działa też wyjątkowy Klub, realizowany w ramach programu Biznes w Kobiecych Rękach finansowanego przez Citi Foundation i Fundację Citi Handlowy. To Klub Mentorek, który zrzesza 150 kobiet posiadających bogate doświadczenie zawodowe, którym chętnie się dzielą. Skorzystaj z wiedzy naszych mentorek - zapraszamy do lektury ich tekstów.

Sieć Przedsiębiorczych Kobiet

Znamy wyniki programu akceleracji Digital Now! Holding!

Digital Now! Holding!

Po 3-miesięcznym okresie rekrutacji ogłoszone zostały wyniki programu akceleracji Digital Now! Holding, który skierowany był do polskich start-upów tworzących rozwiązania dla branży e-commerce. Partnerem programu został holding Wirtualna Polska, a pozytywną rekomendację do dalszego udziału otrzymały dwa projekty: Tagmax oraz Vouchery.io.

Organizator programu akceleracji, Digital Now! Holding, zakończył etap rekrutacji zespołów, które zgłosiły swoje projekty rozwiązań dla branży e-commerce. Na drodze oceny merytorycznej projektów udało się wyłonić dwa zespoły, które zostaną zaproszone do podjęcia 3-miesięcznej współpracy z jednym z partnerów technologicznych programu akceleracji, m.in. YouNick Mint, SMSAPI czy Scaleway. Zakwalifikowane do udziału w programie projekty będą miały szansę współpracować z ponad setką partnerów i ponad tysiącem klientów Holdingu Digital Now!. Do programu akceleracji zgłosiło się 85 projektów.

Lukasz-NawrockiPrzez ostatnie trzy miesiące mogliśmy zapoznać się z wieloma innowacyjnymi projektami – tak duże zainteresowanie programem to dowód intensywnego rozwoju branży e-commerce w Polsce, a także potencjału młodych firm. Wybór zwycięskich projektów był trudnym zadaniem, jednak jesteśmy przekonani, że zespoły zaproszone do dalszej współpracy prezentują niezwykle wysoki poziom zaawansowania projektu, a także proponują innowacyjne w skali rynku międzynarodowego rozwiązania potrzeb sygnalizowanych przez naszych partnerów. Wierzymy, że wieloaspektowa działalność Holdingu da zespołom możliwość holistycznego podejścia do ich projektu, uwzględniające wszystkie jego potrzeby i wyzwania z perspektywy wymagań rynkowych oraz inwestorskich.

Łukasz Nawrocki, CEO Digital Now! Holding

Do dalszego udziału w programie zakwalifikowały się dwa projekty: Tagmax oraz Vouchery.io, które w znacznej mierze ułatwiają sprzedaż ofertową. Tagmax to platforma Software as a Service, łącząca ściśle sprzedaż i marketing, polegająca na stworzeniu unikalnego, jednoproduktowego eCommercu. Serwis Vouchery.io zaś jest platformą automatyzacji promocji, opartą na sztucznej inteligencji. Jej działanie skupia się na kontekstowych, predykcyjnych ofertach, które kształtują zachowania konsumentów.

Partnerem programu akceleracji została spółka Wirtualna Polska Holding, która podobnie jak Digital Now! Holding prowadzi działalność e-commerce. Obydwie strony zapewniają w ten sposób wzajemne wsparcie przy rozwoju programu poprzez wysoko wyspecjalizowane zespoły z kompetencjami marketingowymi w obszarach, w których mają wieloletnie i obszerne doświadczenie.

Lukasz-NawrockiWirtualna Polska Holding jest dla nas niezwykle ważnym partnerem. Łącząc nasze umiejętności i doświadczenie w branży, wykorzystujemy swoje najmocniejsze strony, dzięki czemu program akceleracji zyskuje jeszcze większy potencjał oraz renomę. Ich wiedza, profesjonalizm oraz dotychczasowe sukcesy w znacznym stopniu przyczynią się do dalszego rozwoju programu – a co za tym idzie – rozwoju naszego holdingu.

Łukasz Nawrocki, CEO Digital Now! Holding

W kolejnych etapach programu wybrane zespoły pod opieką mentora z ramienia Digital Now! Holding rozpoczną doskonalenie, a następnie weryfikację i komercjalizację projektu, którego rezultaty zostaną zaprezentowane publicznie podczas „Demo day”. Po zakończeniu programu zespoły w dalszym ciągu będą mogły korzystać ze wsparcia mentorskiego Digital Now! Holding.


Źródło: Digital Now! Holding

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Poznaliśmy 13 uczestników pierwszego programu liderskiego w branży komunikacji marketingowej: Marketing Masterminds

Marketing_Masterminds

IAA Polska zakończyło rekrutację do programu liderskiego Marketing Masterminds. Kilkuetapowy proces selekcji, przeprowadzony we współpracy z partnerem executive search, firmą Antal, pozwolił wyłonić spośród 119 zgłoszonych kandydatów, 13 najlepszych z najlepszych – przyszłych liderów branży komunikacji marketingowej. Celem programu jest bowiem wskazanie marketingowych talentów i wszechstronne wsparcie ich w dalszym rozwoju.

Kandydatów do programu nominować mogli jedynie członkowie IAA Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy – organizatora przedsięwzięcia. W kolejnym etapie, na podstawie analizy formularzy zgłoszeniowych i CV, wytypowanych zostało 35 osób do przeprowadzenia zaawansowanej diagnozy kompetencji w oparciu o profesjonalne narzędzie psychometryczne i wywiad. Ostateczna decyzja o wyborze uczestników programu podjęta została przez Kapitułę na podstawie rekomendacji partnera executive search. Przeanalizowano dotychczasowe sukcesy kandydatów w roli lidera innowacyjnych projektów i ich zaangażowanie w rozwój organizacji oraz w inicjatywy branżowe. Finalnie do bezpłatnego, dwuletniego programu, zakwalifikowanych zostało 13 osób, pracujących w branży komunikacji marketingowej, po stronie marketera, mediów lub agencji.

Uczestnicy programu reprezentujący media to Olga Barańska – Szefowa Zespołu Rozwoju Produktu Reklamowego/ TVN Media, Agata Bartolik – Industry Manager/ Google, Maciej Osajda – Client Service Director / Sponsorships/ Polsat Media Biuro Reklamy oraz Radosław Wierzbiński – Strategy & Innovation Director/ Ringier Axel Springer Polska.

Marketing Masterminds Media

Wśród reprezentantów reklamodawców znaleźli się: Tomasz Kosko – Head of Consumer Insight/ Polpharma, Łukasz Papuda – Global Digital Marketing Expert/ Allianz, Rafał Szablicki – Brand Business Director Skin, Deo, Body Poland & Baltic HUB/ L’Oréal Polska oraz Karolina Zagórska – Senior Brand Manager/ Tymbark, Grupa Maspex.

Marketing Masterminds reklamodawcy

Z grona pracowników agencji do programu wytypowani zostali: Michał Bielecki – Project Manager/ GroupM, Anna Kuropatwa – Strategy&Insights Director/ Havas Media Group, Dominika Niekraszewicz – Head of Business Development/ Salestube (Group One), Adrian Roman – Senior MarTech Manager/ Mediacom oraz Sylwia Tygielska – Growth Director/ Isobar Polska.

Marketing Masterminds agencje

Inauguracja programu Marketing Masterminds odbyła się w środę 23 czerwca 2021 r. Podczas wydarzenia uczestnicy poznali się wirtualnie, spotkali się z członkami Kapituły programu i członkami Zarządu IAA Polska, a także wysłuchali wystąpienia gościa specjalnego – Katarzyny Kieli, Prezes i Dyrektor Zarządzającej Discovery EMEA. Skorzystali również z wyjątkowej okazji do rozmowy z gościem i do zadania swoich pytań.

W programie przewidziano wiele aktywności rozwijających kompetencje uczestników oraz wspierających budowę marki osobistej. Przed nimi mentoring uznanych marketingowych ekspertów i wyjątkowe spotkania „inside the boardroom”, podczas których branżowe autorytety podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Ważną korzyścią dla uczestników będzie także feedback rozwojowy i diagnoza potencjału przywódczego, przygotowujące ich do roli liderów przyszłości.

Jacek_OlechowskiNaszym celem jest zidentyfikowanie i wsparcie w rozwoju przyszłych liderów branży – osób, które już niebawem będą decydować o kształcie polskiego przemysłu reklamowego. Zależy nam bowiem na tym, by kolejne pokolenie przywódców było jak najlepiej przygotowane do tego, aby ten rynek kształtować.

Jacek Olechowski, Prezes IAA Polska i CEO Mediacap

Organizatorem programu Marketing Masterminds jest IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy. Partnerami programu są Antal Polska, TVN Media i Grupa Mediacap.

Więcej informacji o programie znaleźć można na stronie: http://www.marketingmasterminds.pl


Źródło: IAA Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Startupy zagrajcie o mentoring! Rusza piąta edycja konkursu Zagraj o mentoring

Zagraj o mentoring

inQUBE Uniwersytecki Inkubator Przedsiębiorczości, działający przy Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, oraz stworzony przez Sebastiana Kulczyka program mentoringowy InCredibles , zapraszają startupy do udziału w piątej edycji konkursu „Zagraj o mentoring”. InCredibles jest partnerem 11. edycji konkursu 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie.

Inicjatywa skierowana jest do zespołów, które wprowadzają na rynek innowacyjne rozwiązania technologiczne. Organizatorzy poszukują startup’ów podchodzących w unikatowy sposób do technologicznych wyzwań oraz biznesowych problemów.

inQUBE to Uniwersytecki Inkubator Przedsiębiorczości, utworzony w celu wspierania aspiracji biznesowych studentów, absolwentów, pracowników naukowych oraz początkujących przedsiębiorców z branży ICT.
Z wrocławskim Inkubatorem współpracuje zespół ekspertów z różnych dziedzin. To zarówno naukowcy, jak i praktycy biznesu, którzy wspierają merytorycznie osoby planujące oraz rozwijające swoją działalność gospodarczą. inQUBE to także nowoczesna przestrzeń, stanowiąca część kampusu największej ekonomicznej uczelni na Dolnym Śląsku, będąca miejscem spotkań, pracy i nauki.

InCredibles jest prestiżowym programem akceleracyjnym i mentoringowym, skierowanym do innowacyjnych startupów. Przedsięwzięcie ma charakter cykliczny, a wyróżnia je autorska formuła warsztatów, wykładów i konsultacji, prowadzonych przez uznanych ekspertów biznesowych. Inicjatorem programu jest Sebastian Kulczyk – prezes Kulczyk Investments, inwestor, przedstawiciel młodego pokolenia polskich przedsiębiorców, aktywnie działający w obszarze nowych technologii.

W konkursie „Zagraj o mentoring” wyróżnione zostaną firmy, które rozwijają autorskie, nieszablonowe rozwiązania.

Patrycja ModrzejewskaLiczymy na to, że w ramach piątej edycji uda nam się poznać nie tylko ciekawe startupy, ale i niezwykłych ich twórców. Incredibles wypromowało już wielu inspirujących przedsiębiorców. Cieszę się, że teraz również inQUBE będzie miał w tym swój udział.

Patrycja Modrzejewska, Dyrektor inQUBE Uniwersyteckiego Inkubatora Przedsiębiorczości przy Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu

Podmioty zainteresowane wzięciem udziału w konkursie powinny do końca kwietnia wypełnić, znajdujący się na stronie internetowej www.inqube.pl, formularz zgłoszeniowy oraz przesłać prezentację, w której opiszą swój startup, przedstawią zespół, opracowane rozwiązanie oraz wytłumaczą na czym polega jego innowacyjność i na jaki problem jest ono odpowiedzią.

Spośród nadesłanych propozycji, kapituła konkursu wybierze te, które zakwalifikują się do etapu finałowego. Głównymi kryteriami selekcji będą przyjęty model biznesowy oraz poziom innowacyjności prowadzonych prac. Finaliści otrzymają szansę bezpośredniego zaprezentowania swojej propozycji przed członkami kapituły.
Zwycięzca nagrody głównej weźmie udział w programie akceleracyjnym i mentoringowym, organizowanym w ramach InCredibles.

Finał konkursu odbędzie się 15. czerwca 2021 roku.


Źródło: inQUBE Uniwersytecki Inkubator Przedsiębiorczości

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Diversity & inclusion w branży nowych technologii – premiera raportu Strong Leaders Creator in IT [RAPORT]

Outsourcing działów backoffisowych do Indii i Chin, praca zdalna na pełen etat, wielokulturowość, zmiany gospodarcze, globalizacja i pandemia - wszystko to konfrontuje biznes z nowymi wyzwaniami. Jednym z nich jest kwestia diversity & inclusion - w ostatnich latach to właśnie idea różnorodności i zaangażowania w funkcjonowanie firm jest wskazywana jako niezaprzeczalny “must have” w przedsiębiorstwach, które chcą rozwijać się we współczesnym świecie.

Idea divesrity&inclusion jednocześnie zwraca uwagę w stronę grup dotychczas marginalizowanych w biznesie, wśród których znajdują się również kobiety. Chociaż z roku na rok kwestia rozwoju zawodowego kobiet przedstawia się coraz lepiej, firmy wciąż jeszcze mają sporo lekcji do odrobienia właśnie z tego zakresu. Potwierdzają to wyniki opublikowanego właśnie raportu „Strong Leaders Creator in IT”, ukazującego jak organizacje wspierają budowanie kariery kobiet.

Opracowanie wychodzi naprzeciw wyzwaniom, przed jakimi stoją firmy, którym zależy na wsparciu kobiet i analizuje ważne obszary takie jak: edukacja, macierzyństwo i opieka, rekrutacja oraz ścieżka rozwoju. Raport prezentuje wyniki na podstawie odpowiedzi udzielonych przez 52 firmy z branży IT, które podzieliły się swoim doświadczeniem.

Dobre praktyki, zebrane w jednym miejscu są wstępnym audytem, prezentacją tego co już dziś firmy z branży IT wypracowały w kwestii D&I na rynku polskim. Wyniki raportu zachęcają do tego, aby to opracowanie było początkiem dyskusji w tak ważnym temacie, jakim jest diversity&inclusion. Jak więc przedstawia się obraz polskich firm z sektora IT?

Szanse kobiet w IT przez wielu z nas uznawane są za równe, lecz doświadczenie niestety pokazuje, że nie zawsze tak jest. Osobiście jestem zwolennikiem myśli, że biznes nie powinien mieć płci. Kobiety i mężczyźni powinni mieć taki sam start, takie same możliwości rozwoju, dostępu do wiedzy, benefitów czy awansów.

Zaskoczyły mnie dane pokazujące, że wciąż tak mało mężczyzn korzysta z urlopów tacierzyńskich. Cieszy natomiast fakt zwrócenia większej uwagi na wsparcie przed oraz po okresie urlopów macierzyńskich i rosnąca liczba awansujących kobiet.
Optymizmem i nadzieją napawa trend pokazujące, że mniejsze firmy dostosowują  i modyfikują w miarę swoich możliwości rozwiązania do tej pory dostępne tylko dla pracownic firm większych. Rozwijające się organizacje nie zawsze powinny iść z nurtem, lecz szukać rozwiązań innowacyjnych i dostosowanych do sytuacji.

Karolina Ignyś, Head of People & Culture, Miinto Poland

 

Kobiety na wysokich stanowiskach – co mówią liczby?

Wyniki raportu potwierdzają, że branża IT nadal jest zdominowana przez mężczyzn – widać to szczególnie w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających od 51 do 250 i powyżej 250 pracowników – kobiety stanowią tam odpowiednio 38% i 40% kadry. Najlepiej kwestia ta wygląda w firmach posiadających do 50 pracowników – co druga osoba zatrudniona to kobieta (dokładnie 53,7%).

Bardzo cieszy jednak, że firmy z sektora IT coraz częściej kładą nacisk na likwidację “szklanych sufitów”, utrudniającym kobietom zajmowanie wysokich pozycji zawodowych. Z raportu wynika, że wśród awansów na stanowisko C-level (pod uwagę brane były awanse w ciągu ostatniego roku), ¾ wakatów w firmach zatrudniających ponad 250 osób przypadło kobietom, w przypadku średnich firm była to dokładnie połowa, a w najmniejszych przedsiębiorstwach – 56%.

Taka sytuacja wynikać może z faktu, że kobiety są coraz bardziej pewne swoich umiejętności, kompetencji, a także merytorycznego przygotowania do pełnienia najwyższych funkcji w danej organizacji. Zarządy firm częściej dostrzegają też, że kobiety mają nieco inny styl przywództwa – oparty na budowaniu relacji i empatii – a to może bardzo dobrze wpływać na utrzymanie efektywnych zespołów, szczególnie w czasach pandemii, przechodzenia wielu firm na pracę zdalną, radzenia sobie z nieustającą zmianą.

Edukacja – dobry przykład pochodzi od największych graczy w branży

Sektor IT charakteryzuje się ciągłymi zmianami. Ten, kto za nimi nie nadąża szybko przegra z konkurencją, straci klientów, a tym samym – cały biznes. Dlatego tak ważne jest nieustanne doskonalenie się oraz edukacja pracowników. Wyniki raportu pokazują, że wszystkie firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników oferują wewnętrzne i zewnętrzne programy mentoringowe dla kobiet i mężczyzn.

Mentoring to jedna z indywidualnych form rozwoju kompetencji, wyjątkowo istotna w przypadku rozwoju indywidualnej ścieżki kariery. Mentoring daje szansę na spotkanie z osobą doświadczoną w danym obszarze, co przekłada się na uzyskanie bezcennej wiedzy. W tej kwestii najwięcej do zrobienia mają średnie firmy, zatrudniające 51-250 pracowników – niecała 1/3 z nich oferuje swojej kadrze takie wsparcie. Na dobrej drodze są jednak małe firmy – w 64% umożliwiają pracownikom uzyskanie pomocy mentora.

Macierzyństwo – branża IT odpowiada na potrzeby kobiet

W tak ważnej dla każdej kobiety kwestii, jaką jest możliwość godzenia kilku ról życiowych jednocześnie, firmy z branży IT już od wielu lat wychodzą tym potrzebom naprzeciw. Potwierdziły to również wyniki raportu – wśród form wsparcia prowadzonych przed porodem wymieniane są głównie elastyczne godziny pracy – wskazane przez 88% firm zatrudniających do 50 pracowników, gwarancję utrzymania stanowiska i wynagrodzenia, którą zapewniają wszystkie firmy posiadające 51-250 pracowników i pracę zdalną – wskazaną przez wszystkie organizacje zatrudniające powyżej 250 osób.

Z przyjemnością przeczytałam cały raport ale moją szczególną uwagę przykuła ta część raportu, która zwraca uwagę na sytuację kobiet podejmujących się dzielenia macierzyństwa z pracą zawodową. Powrót do pracy, po rocznej nieobecności często jest wyzwaniem dla kobiet, które zastanawiają się czy sobie poradzą w tej dynamicznej branży. Przez rok w firmach wiele się zmienia i po powrocie na nowo odkrywamy procesy, systemy, członków zespołu. Dzielenie pracy zawodowej z opieką nad małym dzieckiem jest nie lada wyzwaniem i to właśnie kobiety muszą być podwójnie dobrze zorganizowane. Dzień pracownic z małymi dziećmi jest zaplanowany od wczesnych godzin porannych do późnej nocy i jeśli pracodawca rozumie i wspiera kobiety w macierzyństwie, zyskuje lojalnych i świetnie zorganizowanych pracowników, którzy swoją karierę nadal będą rozwijać w firmie, a nie poza nią.

Branża IT jest niezwykle dynamiczna i szczególnie tu powrót do pracy, po rocznej nieobecności jest olbrzymim wyzwaniem dla kobiet, które zastanawiają się czy sobie poradzą. Przez rok w firmach wiele się zmienia i po powrocie na nowo odkrywamy procesy, systemy, członków zespołu. Tym bardziej należy docenić inicjatywy, w których kobiety na macierzyńskim mogą się szkolić on-line i wrócić do pracy z dużym komfortem i przekonaniem, że są „na bieżąco”.

Maria Sabiniewicz,  Enterprise Sales Director, Mindbox S.A.

Podobnie sytuacja wygląda po powrocie z urlopu macierzyńskiego – wszystkie firmy oferują możliwość pracy zdalnej, na kolejnych miejscach pojawiają się elastyczne godziny pracy, czy możliwość zabrania dziecka do biura.

Taka sytuacja wynikać może z faktu, że firmy z sektora nowych technologii są dużo bardziej otwarte na kwestie pracy zdalnej wykonywaną z różnych miejsc na świecie. Z kolei przedsiębiorstwa z innych sektorów są mocniej przywiązane do wykonywania obowiązków zawodowych tradycyjnie – w siedzibie firmy.

Ciekawe są również dane dotyczące metod komunikacji z firmą podczas urlopu macierzyńskiego (jak podkreślają przedsiębiorstwa – jeśli kobieta wyrazi na to zgodę). Najczęściej wymienianym rozwiązaniem jest udział w wewnętrznych eventach firmowych – takiej odpowiedzi udzieliło 84% przedsiębiorstw zatrudniających do 50 osób, 90% firm posiadających 51-250 pracowników oraz 88% firm zatrudniających powyżej 250 osób.

Wszystkie te możliwości niezmiennie zachęcają kobiety do pracy w tej właśnie branży. Szczególnie ceniona jest praca zdalna, która pozwala zaoszczędzić czas na dojazdy i przeznaczyć go na kwestie rozwojowe – zarówno prywatne, jak i zawodowe. Podsumowując, oferowanie tak wielu rozwiązań wspierających kobiety pokazuje, że w branży IT świadomość potrzeby i korzyści ze wspierania kobiet jest coraz większa – co jest szczególnie istotne w świecie pełnym pośpiechu, niepewności i zmienności, w jakim obecnie wszyscy funkcjonujemy.

Idea raportu “Strong Leaders Creator in IT”

Opracowanie ma na celu pokazanie, jak wygląda sytuacja w firmach z sektora nowych technologii w obszarze zatrudniania i promowania kobiet oraz jakie inicjatywy podejmują przedsiębiorstwa, aby kobiety czuły się zrozumiane, docenione i miały szansę na rozwój kariery

Firmy z sektora nowych technologii wyznaczają trendy nie tylko w zakresie szybkości rozwoju czy innowacyjności, ale również w kwestii dbania o swoich pracowników. My już dziś pokazaliśmy, w jaki sposób to wsparcie jest okazywane na rynku polskim. W raporcie zdradzamy, w jaki sposób firmy przeprowadzają rekrutacje, jakie stosują programy do dzielenia się wiedzą, czy jakie formy wsparcia oferują kobietom. To zbiór wyjątkowych informacji, z których warto czerpać inspiracje, bez względu na branżę.

Anita Kijanka, pomysłodawczyni projektu

Warto dodać, że “Strong Leaders Creator in IT” to kolejna edycja inicjatywy, za którą stoi agencja Come Creations Group, zajmująca się komunikacją firm z branży nowych technologii. Poprzedni raport agencji – “Strong Women in IT” skupił się na pokazaniu sylwetek kobiet na wysokich stanowiskach w przedsiębiorstwach technologicznych.

Niezmiennie bardzo się cieszę, kiedy powstają raporty, takie jak ten, który pokazuje praktyki, przykłady, procesy i rozwiązania wspierające rozwój kobiet.
To materiał, który ma nas edukować, pokazywać perspektywę, a przede wszystkim przypominać o tym, że wszyscy, wspólnie musimy wykonać jeszcze dużo pracy, aby tego rodzaju badania nie były czymś wyjątkowym i odkrywczym. Abyśmy nie musieli analizować i komentować tego, dlaczego „gwarancja utrzymania stanowiska i wynagrodzenia kobiety w ciąży” nie ma we wszystkich kategoriach 100% pozytywnych odpowiedzi? Jakiego wsparcia i dlaczego nie zapewnia się kobietom po powrocie z urlopu macierzyńskiego w 19% firm zatrudniających do 250 osób? Abym przed moim komentarzem do raportu o rozwoju kobiet nie musiał upewniać się, czy co najmniej 50% ekspertów, notabene będzie ekspertkami?

Niech te wyniki i wnioski zmotywują nas wszystkich do tego, aby czasy patriarchatu odeszły w niepamięć, a wymagający i mijający rok, w którym tworzony był raport otworzył nas na to, co powinno być oczywiste i bezdyskusyjne. Odważę się zrobić krok dalej i napisać, że to czas, w którym biznes musi dokonać rewolucji, a taką rewolucję są w stanie przeprowadzić właśnie kobiety. Kobiety liderki.

Patryk Adamczyk, Co-founder & Managing Partner Be About | Hybrid Agency

Więcej infografik, wniosków i komentarzy oraz pełny raport do pobrania znajdziesz na stronie DREAM EMPLOYER. Zapraszamy do pogłębionej lektury.


Źródło: informacja prasowa Come Creations Group 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Podczas BUSINESS INSIDER Global Trends Festival wybrano startupy do programu InCredibles Sebastiana Kulczyka

startupy

Trzy nowe startupy, wybrane przez redakcje Forbes Polska i Business Insider Polska, trafią do czwartej edycji programu mentoringowego InCredibles, stworzonego i firmowanego przez Sebastiana Kulczyka. Nazwy firm-laureatów zostały ogłoszone podczas BUSINESS INSIDER Global Trends Festival. Są to: Handerek Technologies, Molecule.One oraz Therapify. Redakcje wyróżniły również startupy: Skriware i Biotts.

InCredibles to program mentoringowy, w którym Sebastian Kulczyk oraz inni mentorzy dzielą się swoimi doświadczeniami i kontaktami. Program dla uczestników jest bezpłatny. Łącznie w programie bierze udział 10 startupów, które otrzymują wsparcie mentorów – doświadczonych menedżerów, przedsiębiorców, ekspertów z różnych dziedzin.

Nowe startupy w programie InCredibles

Kapituła, złożona z przedstawicieli Business Insider Polska, „Forbesa” oraz Ringier Axel Springer Polska wytypowała trzy startupy, które trafią do tegorocznej edycji programu. Są to kolejno:

  • Handerek Technologies
  • Molecule.One
  • Therapify

Redakcje wyróżniły również firmy: Skriware i Biotts.

Więcej informacji: https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/incredibles-2020-nowe-startupy-w-programie-sebastiana-kulczyka/2s0mcms

O konferencji BUSINESS INSIDER Global Trends Festival

Konferencja BUSINESS INSIDER Global Trends Festival odbywa się online w dniach 19 – 23 października 2020 roku. Jej tematem przewodnim jest wpływ COVID-19 na światowy biznes. Konferencja odbywa się na pięciu scenach znajdujących się w różnych miejscach na świecie: scenie głównej – Global Stage oraz czterech scenach regionalnych – United States Stage, Europe Warsaw Stage, Europe Berlin Stage oraz Asia/Pacific Stage (w New Delhi i Tokio). W ramach konferencji BUSINESS INSIDER Global Trends Festival zostaną przeanalizowane skutki epidemii koronawirusa w pięciu głównych obszarach tematycznych: Welcome to the Future, Shifting Societies, Sustainability, Technology oraz Organization. W wydarzeniu biorą udział przedstawiciele kadry kierowniczej, przedsiębiorcy i inwestorzy z całego świata. Złoży się na nią ponad 60 godzin wystąpień, dyskusji i warsztatów.

Więcej: www.trendsfestival.com


Źródło: Informacja prasowa  BUSINESS INSIDER Global Trends Festival

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Potencjał polskich liderek w biznesie odkrywany dzięki mentoringowi

mentoring w biznesie

Mentoring to metoda rozwojowa polegająca na partnerskiej relacji tzw. mistrza i ucznia – mentora i mentee, która opiera się na odkrywaniu potencjału ucznia i wymiany doświadczeń. Jeszcze kilkanaście lat temu mało znany – dziś uznawany jest za jedną z najlepszych metod rozwoju pracowników. LeadersIN to innowacyjny program mentoringowy dla kobiet, w którym biorą udział 24 […]

Mentoring to metoda rozwojowa polegająca na partnerskiej relacji tzw. mistrza i ucznia – mentora i mentee, która opiera się na odkrywaniu potencjału ucznia i wymiany doświadczeń. Jeszcze kilkanaście lat temu mało znany – dziś uznawany jest za jedną z najlepszych metod rozwoju pracowników.

LeadersIN to innowacyjny program mentoringowy dla kobiet, w którym biorą udział 24 duże firmy działające w Polsce. Powstał jako inicjatywa menedżerek Banku BPH, Citi Service Center Poland, Deloitte oraz Fundacji Vital Voices. Obecnie trwa już trzecia edycja programu – uczestniczy w niej 51 par mentoringowych, które pracują ze sobą przez 8 miesięcy. Każda para (mentor i mentee ) składa się z osób wywodzących się z różnych firm, które nie pracują ze sobą na co dzień – dlatego LeadersIN nazywany jest programem cross-mentoringowym.

Program LeadersIN to znakomita platforma współpracy na rzecz wspierania rozwoju kobiet w biznesie. Jesteśmy przekonani, że potrzebne jest stałe i systematyczne zwiększanie roli kobiet i wspieranie ich awansu zawodowego. Na przykładzie naszego banku wyraźnie widać, że jest to możliwe i przynosi dobre rezultaty –  połowę składu zarządu stanowią kobiety, taki sam odsetek pań zajmuje stanowiska menedżerskie. To jasno pokazuje, że warto inwestować w rozwój kobiet, a zwiększenie ich roli w biznesie może stać się faktem” – mówi Małgorzata Romaniuk, Wiceprezes Zarządu Banku BPH, jedna z pomysłodawczyń przedsięwzięcia i mentor.

Współautorem i koordynatorem programu jest Fundacja Vital Voices. „Mamy blisko 10-letnie doświadczenie w promowaniu idei rozwoju potencjału kobiet i przywództwa poprzez mentoring. Powstaliśmy jako polski oddział amerykańskiej organizacji, założonej w 1997 roku przez Hilary Clinton i Madelaine Albright, gdy mentoring był jeszcze mało znany. W pierwszej edycji programu LeadersIN uczestniczyło 11 firm, w drugiej 19, a dziś jest ich dwa razy więcej. Tak duże zainteresowanie świadczy o zapotrzebowaniu na wsparcie kobiet w biznesie” – komentuje Elżbieta Raczkowska, Dyrektor Zarządzająca Vital Voices Chapter Poland.

Najczęściej jest tak, że programem LeadersIN zainteresowane są firmy, które mają w swoich strukturach organizacje kobiece – stąd obecność dużych korporacji. Podobnie było w naszym przypadku, choć Citi Service Center Poland współpracowało z Vital Voices już kilka lat przed uruchomieniem LeadersIN – przy innych inicjatywach mentoringowych, takich jak cieszący się coraz większą popularnością Global Mentoring Walk, odbywający się co roku z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet” – dodaje Iwona Dudzińska, Citi Service Center Poland Head, jednocześnie mentorka w programie.

Program LeadersIN jest programem zamkniętym – uczestniczą w nim tylko firmy, które zgłosiły chęć udziału. Uczestniczki programu wyłaniane są na zasadzie wewnętrznej rekrutacji, za którą odpowiada zatrudniające je przedsiębiorstwo. Najważniejsze kryteria to co najmniej siedmioletnie doświadczenie zawodowe, zajmowanie stanowiska menedżerskiego, potencjał rozwojowy danej osoby oraz aspiracje do bycia liderką. Każda z firm kieruje do programu również doświadczonego mentora, każdorazowo menedżera najwyższego szczebla.

W 2015 roku, kiedy jako jedna z firm założycielskich, współtworzyliśmy program LeadersIN, naszym celem było, aby z roku na rok przystępowały do niego kolejne firmy. Myślę, że mając obecnie w programie 24 korporacje, możemy śmiało powiedzieć, że udało nam się ten cel zrealizować. Firmy uczestniczące w programie wyznają wspólne wartości, które opierają się na przekonaniu, że należy wesprzeć rozwój utalentowanych kobiet oraz ich przygotowanie do awansów. Dotąd poszczególne firmy  realizowały ideę mentoringu we własnym zakresie. Teraz łączymy siły licząc na to, że program  przyczyni się do zwiększenia grona kobiet liderek w Polsce oraz, że menedżerki, które wezmą udział w projekcie będą następnie inspirować inne kobiety do podjęcia podobnej aktywności” – komentuje Iwona Georgijew, Partner Deloitte, Liderka i założycielka Klubu SheXO, jedna z pomysłodawczyń LeadersIN oraz mentorka w programie.

W trzeciej edycji programu LeadersIN biorą udział: 3M, Amgen, Bank BPH, Burda Media, Bank Zachodni WBK, Cisco, Citi Handlowy, Citi Service Center, Coca-Cola HBC, DELL, Deloitte, Google, Grupa Żywiec, General Electric, GSK, J&J, JLL, MetLife, Microsoft, Orange, P&G, RBS, Rothschild oraz TVN. Zakończenie bieżącej edycji programu planowane jest na czerwiec 2018.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mentoring – opłaca się dzielić wiedzą

Firma, stojąc przed koniecznością uzupełnienia wakatu na stanowisko menedżerskie lub specjalistyczne, ma do wyboru dwie drogi. Pierwsza to zatrudnienie nowej, doświadczonej osoby z zewnątrz. Druga – awansowanie pracownika, nawet jeśli poziom jego kompetencji nie jest jeszcze wystarczający. Właśnie w tej drugiej sytuacji doskonale sprawdza się mentoring.

Mentoring bardzo często mylony jest z coachingiem, co wynika zapewne stąd, że obydwa narzędzia opierają się na rozmowie, refleksji i zarówno jedno, jak i drugie powinno prowadzić do jasno określonych celów. O ile jednak w coachingu mamy do czynienia z relacją, w ramach której to osoba korzystająca z tej formy wsparcia powinna odkryć odpowiednie dla siebie rozwiązania omawianych problemów, o tyle w mentoringu efekty mogą pojawić się szybciej. To bowiem mentor, doświadczony w danej dziedzinie, może stanowić wzór do naśladowania, a przy tym pełnić rolę nauczyciela, wskazując konkretne, przetestowane w praktyce sposoby postępowania. W tym przypadku uzyskiwane odpowiedzi są co prawda mniej zindywidualizowane niż w coachingu, ale za to bardziej skoncentrowane na sprawdzonym działaniu.

Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że o ile coaching lepiej sprawdza się w sytuacjach dotyczących problemów osobistych, czy też wyboru drogi zawodowej, o tyle wtedy, gdy już wiemy, co chcemy osiągnąć i do czego dojść, to właśnie mentor okaże się bardziej pomocny. Pod jego okiem menedżer lub specjalista może zdobyć praktyczne umiejętności, nauczyć się wykorzystywać konkretne narzędzia, czy też rozwiązywać specyficzne dla danej firmy problemy.

Mentoring to relacja „learning by doing”, czyli nauki przez działanie. Sytuacje, z którymi osoba poddawana mentoringowi (mantee) spotyka się być może po raz pierwszy, mentorowi są już dobrze znane. Wspólnie realizują oni cele, które mogą być na bieżąco modyfikowane. Dzięki mentorowi, mantee może w bardzo krótkim czasie dojść do eksperckiej perfekcji – mówi Iwona Wencel, mentor, prezes w firmie doradczej WNCL.

Mentoring a rekrutacja

W wielu przedsiębiorstwach mentoring w ogóle nie jest brany pod uwagę, a gdy na najważniejszych stanowiskach pojawia się wakat, za oczywistą drogę uważa się poszukiwanie dobrych specjalistów na rynku pracy. Problem w tym, że aby pozyskać cenioną osobę z dużym doświadczeniem, konieczne będzie zapewnienie jej lepszych warunków (także finansowych) niż w firmie, dla której pracuje ona obecnie. W dodatku, mimo wysokich kosztów, osoba taka będzie potrzebowała czasu, aby poznać specyfikę nowej organizacji, a więc jej obecność nie od razu przyniesie korzyści.

A co, gdyby poszukać odpowiedniego kandydata w organizacji? Rekrutacja wewnętrza pozwoli pracownikom poczuć, że ich rozwój zawodowy w firmie jest możliwy, a to pozytywnie wpłynie na motywację. Nie bez znaczenia jest też fakt, że wybrana osoba nie będzie musiała uczyć się od zera zasad panujących w przedsiębiorstwie ani poznawać jej kultury organizacyjnej. Natomiast niedostatek wiedzy i umiejętności będzie mogła uzupełnić za pomocą mentoringu.

Mentor będzie w tym przypadku osobą, która wprowadzi danego pracownika w nowe dla niego obowiązki, wesprze go w pokonywaniu pierwszych trudności i pokaże, jak radzić sobie z codziennymi i nietypowymi problemami.

Mentorem może być zarówno inny, bardziej doświadczony pracownik na analogicznym lub podobnym stanowisku, ale może nim być także specjalista z zewnątrz – ktoś, kto doskonale zna się na danej dziedzinie i kto potrafi podzielić się swoją wiedzą z mniej doświadczoną osobą. Rola mentora podobna jest do roli mistrza wobec ucznia – pokazuje on mniej doświadczonemu koledze, co i jak należy robić, a po pewnym czasie usuwa się w cień, pozwalając „podopiecznemu” na osiągnięcie samodzielności.

W przypadku stanowisk związanych z zarządzaniem, gdzie wiedza ekspercka nie ma tak istotnego znaczenia, szczególnie istotne okazują się kompetencje osobiste. Mentor może znacząco wesprzeć mentee w rozwoju osobistym i budowaniu kariery, a także zmotywować go do działania. Pomagając w rozwiązaniu bieżących problemów, może też pokazać szerszą perspektywę. Informacja zwrotna jest w takiej sytuacji oparta na faktach, na wynikach pracy mentee – podkreśla Iwona Wencel.

Sposób na delegowanie odpowiedzialności

Mentoring to także antidotum na powszechny w wielu organizacjach strach przed popełnianiem błędów. Ponieważ błędy są kosztowne, wiele osób zarządzających stara się unikać delegowania odpowiedzialności na inne osoby. Uciekając przed ryzykiem, obciążają siebie nadmiernym zakresem zadań, przez co i tak nie są w stanie kontrolować wszystkich istotnych procesów. Jednocześnie uniemożliwiają rozwój osobom, które wykazują predyspozycje w danej dziedzinie, ale nie są gotowe na samodzielne wzięcie odpowiedzialności za określony zakres obowiązków. Również w takiej sytuacji warto postawić na mentoring.

Z tego narzędzia korzysta się głównie wtedy, gdy kandydat jest gotowy w 60-70 proc. do pełnienia nowej funkcji – czy to w wymiarze potencjału, czy też dotychczasowych doświadczeń. Jeśli mentor jest pozyskany z wewnątrz organizacji, dobrze gdy między nim, a osobą poddawaną rozwojowi nie ma podległości służbowej, a jedynie prawdziwe rozwojowa relacja: mistrza i ucznia – mówi mentorka z WNCL.

Wsparcie ze strony mentora ma szczególne uzasadnienie, gdy:

  • na szefa działu awansowany zostaje menedżer mający doświadczenie jedynie w części obszarów, którymi ma się zajmować na nowym stanowisku;
  • osoba na stanowisku specjalistycznym ma wystarczającą wiedzę, by stać się menedżerem, ale nie ma doświadczeń związanych z zarządzaniem ludźmi;
  • przedsiębiorstwo chce przeprowadzić trudny projekt o strategicznym znaczeniu, a ze względu na dużą odpowiedzialność warto zapewnić wyznaczonemu do niego menedżerowi wsparcie bardziej doświadczonej osoby;
  • zarząd chce podwyższyć poziom wiedzy i umiejętności menedżera, uzupełniając jego kompetencje operacyjne, kompetencjami o charakterze strategicznym.

Dzięki wyodrębnieniu mentora, firma może zapewnić, że ważne zadania będą realizowane bez ryzyka eksperymentowania i uczenia się na żywym organizmie. Jednocześnie organizacja zyska zmotywowanego, zaangażowanego i odpowiednio przygotowanego pracownika. Takie rozwiązanie oznacza także niższe koszty w porównaniu z zatrudnianiem na stałe kandydata z zewnątrz. Nawet praca z ekspertem (mentorem) zewnętrznym, dzięki czasowości tego rozwiązania, okazuje się korzystniejsza finansowo.

Moje doświadczenia dotyczą prowadzenia mentoringu w obszarze HR. Np. w jednym przypadku pozwolił on rozszerzyć zakres kompetencji HR-menedżera o zagadnienia z poziomu strategicznego. W dwóch innych, osoby o dużym potencjale i „haerowskiej” intuicji uczyły się fachu pod okiem doświadczonego menedżera, wspólnie projektując i wdrażając potrzebne danej firmie procesy HR – mówi Iwona Wencel.

Mentoring wymaga otwartości

To, że mentoring może być bardzo skutecznym narzędziem, nie oznacza, że sprawdzi się zawsze i wszędzie. Wiele zależy choćby od wewnętrznego nastawienia – zarówno osoby, która ma zostać mentorem, jak również tej, która ma zostać poddana mentoringowi.

Na pewno przeprowadzenie mentoringu łatwiejsze będzie w tych organizacjach, w których dzielenie się wiedzą jest nieodłącznym składnikiem kultury organizacyjnej. Niestety, bywają i takie przedsiębiorstwa, w których pracownicy starają się trzymać całą swoją wiedzę dla siebie, co daje im wrażenie bycia „niezastępowalnymi”. Dopóki pracownicy prezentują taką postawę, z pewnością nie będą mogli stać się dobrymi mentorami.

Od mentora oczekuje się samoświadomości, otwartości na innych, posiadania wiedzy zawodowej i biznesowej, komunikatywności i chęci dzielenia się własnymi doświadczeniami. Poczucie humoru także nie zaszkodzi, a czasem może pomóc rozładować napięcie. Najważniejszą rolą mentora jest jednak zapewnienie wsparcia i wskazówek dla mentee w oparciu o jego potrzeby rozwojowe – mówi prezes firmy WNCL.

Nie zapominajmy także o tym, że to, iż ktoś został wyznaczony do pełnienia roli mentora, może być dla niego bardzo nobilitującym doświadczeniem. Oto bowiem okazuje się, że jego biegłość w danej dziedzinie została uznana za mistrzostwo, którym można się dzielić z młodszymi (stażem) adeptami. Prowadzenie menedżerów, obserwowanie jak się rozwijają i zawodowo dojrzewają, daje ogromną satysfakcję. Także ich nowe podejście, otwartość i nowa perspektywa uczą mentora elastyczności, otwartości i rozszerzają jego horyzonty.

Otwartość jest jednak potrzebna po obydwu stronach. Ważne jest również, aby specjalista lub menedżer, który ma skorzystać z mentoringu, był otwarty na rady i sugestie udzielane przez bardziej doświadczone osoby.

Żeby mentoring miał sens, mentee powinien posiadać sprecyzowany cel zawodowy i dążyć do samorozwoju. Ważne, aby był osobą zaangażowaną, gotową do realizowania zadań wypracowanych na sesjach z mentorem – mówi Iwona Wencel. – Między obiema stronami musi obowiązywać zasada całkowitej poufności, wzajemny szacunek i oczywiście otwartość w dzieleniu się informacjami – podkreśla mentorka.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF