Z kartek papieru w przestworza Internetu – migracja mediów drukowanych do sieci

Od jakiegoś czasu obserwujemy tendencyjne przenoszenie się mediów drukowanych do Internetu. Większe wydawnictwa zazwyczaj są w stanie utrzymać zarówno wydania papierowe jak i cyfrowe, jednak mniejsze jak np. wydawnictwa dzienników regionalnych odnotowują drastyczne spadki sprzedaży. Czy to oznacza, że rosnąca rola Internetu w życiu codziennym wyprze z rynku medialnego prasę drukowaną?

Według raportu „Digital in 2016, We Are Social” w 2016 roku w Polsce było około 25,7 mln aktywnych użytkowników i 17,6 mln używających Internetu mobilnego. Porównując te dane do liczby ludności w Polsce, z Internetu aktywnie korzysta około 70 % Polaków.

Wśród najczęściej wykonywanych w sieci czynności Polacy wymieniają korzystanie z Facebooka (66 %), szukanie produktów, które chcą zakupić (65 %), porównywanie cen produktów i usług (63 %) oraz przeglądanie prasy internetowej (58 %).  Z tego zestawienia można wyciągnąć kilka wniosków, jak to, że Facebook jest dla Polaków platformą, na której skupiają największą uwagę podczas przeglądania Internetu. Powoduje to, że jest on najbardziej nośnym medium społecznościowym i najlepszym miejscem dla zaznaczenia swojej obecności przez marki. Kolejnym ważnym stwierdzeniem, które się nasuwa jest definiowanie Internetu  przez ponad połowę Polaków jako źródła informacji na temat produktów i ich cen, możemy więc uznać, że konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich wyborów. Jednak najważniejsze w kontekście prasy jest to, że prawie 2/3 Polaków czyta prasę w Internecie. Być może jest to właśnie jeden z powodów tendencyjnej migracji prasy drukowanej do Internetu. Pomimo to wielu Polaków nadal ceni sobie zapach świeżo zadrukowanego papieru i możliwość przewrócenia kartki gazety czy nawet dorysowania wąsów bohaterowi pierwszej okładki. Jednak nie jest to argument, który pozwoliłby na odrodzenie się prasy tradycyjnej w obecnej dobie cyfryzacji.

Dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowane przez Wirtualnemedia.pl pokazują nam z kolei rekordowy spadek sprzedaży dzienników regionalnych w Polsce. Możemy zaobserwować, że wszystkie 3 najlepiej sprzedające się dzienniki Polska Press Grupa, odnotowały znaczne spadki w stosunku do poprzedniego roku. Średnia sprzedaż Gazety Pomorskiej, Dziennika Zachodniego i Głosu Wielkopolskiego w roku 2017 wyniosła w każdym przypadku o ok. 10 % mniej.

Tradycyjne media przenoszą się do Internetu w bardzo szybkim tempie. Ponadto mają znacznie większe zasięgi właśnie w sieci. Czy to oznacza, ze masowo powinniśmy się przenosić ze swoimi dziennikami i czasopismami na platformy internetowe? Nie. Jednak prawdopodobne jest to, że w niedalekiej przyszłości wydawać w formie papierowej będą tylko największe wydawnictwa, które mają ugruntowaną pozycję na rynku.

Wydawcy mediów drukowanych na poziomie regionalnym i lokalnym zrozumieli, że obecność w Internecie to dla nich „być albo nie być”. Tradycyjne media inwestujące w wydania internetowe gazet stanowią dla portali internetowych poważną konkurencję, choćby ze względu na potencjał finansowy wydawców czy kadrowy redakcji. Z drugiej strony, życie pokazuje, że schematy działania dziennikarzy sprawdzone w gazecie, nie sprawdzają się w sieci. W wielu przypadkach dziennikarze portali internetowych lepiej rozumieją potrzeby odbiorców internetu, rolę multimediów oraz sprawniej poruszają się w środowisku mediów społecznościowych – komentuje Wacław Wrana, członek zarządu grupy tuPolska oraz redaktor naczelny jednego z najstarszych w Polsce portali miejskich – Rybnik.com.pl.

Poza tymi mediami, które przenoszą swoją działalność do sieci, powstaje także wiele nowych portali informacyjnych odnoszących spore sukcesy. Przykładowo, należący do sieci tuPolska portal tuLodz.com od chwili powstania w listopadzie 2016 roku odwiedziło prawie 140 tys. unikalnych użytkowników. Oglądalność portalu tylko w lipcu 2017 roku wyniosła ponad 39 tys. UU.

Oznacza to, ze media regionalne będą przezywać okres świetności właśnie w Internecie. Ogromnym plusem regionalnych portali informacyjnych jest łatwa ich dostępność i możliwość przeglądania informacji w każdym momencie na urządzeniach mobilnych. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić czas czytelników i jest bardziej ekologiczne od papierowego wydania gazety.

tuPolska dostrzega te plusy i oferuje swoim partnerom licencję na kompleksowe wdrożenie portalu informacyjnego. Licencja zawiera szatę graficzną, panel administracyjny do zarządzania serwisem, hosting, konfigurację reklam i panelu statystyk oraz system do wysyłki newsletterów i mailingów. Dodatkowo zostaje przeprowadzone szkolenie dla zespołu dziennikarskiego i handlowego. Jednorazowy koszt wdrożenia takiego portalu to 5 999 zł, a miesięczna opłata licencyjna obejmująca hosting i wsparcie techniczne wynosi 699 zł.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF