...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

4 dowody na to, że pokolenie Z ma rewolucyjne podejście do zarabiania pieniędzy

Pokolenie_Z

Pokolenie Z szturmem zdobywa świat, tworząc i kształtując nowe trendy w społeczeństwie. Zoomerzy stworzyli całkowicie nowe branże, które pozwoliły im połączyć zarabianie pieniędzy z ich zainteresowaniami. W tym momencie duża część nastolatków wcale nie marzy o pozostaniu prawnikiem, inżynierem czy lekarzem. Zamiast tego, dokonują czegoś, co większości ich rodziców tylko się marzyło: swoje zainteresowania i pasje przekształcają w pracę. Obserwowany u Zetek poziom przedsiębiorczości, obejmuje nie tylko jedną małą grupę ludzi, ale całą kulturę. Oto 4 dowody na to, że pokolenie Z dokonało rewolucji w podejściu do zarabiania pieniędzy

1. Gaming

Gry są popularne w praktycznie wszystkich grupach wiekowych. Według danych Mordor Intelligence branża gamingowa jest warta około 162 miliardów dolarów – więcej niż przemysł filmowy czy sportowy. Warto wspomnieć, że duży w tym udział polskich firm, które słyną z eksportu gier.

Krzysztof RaśAż 87 proc. przedstawicieli pokolenia Z przyznaje się do bycia aktywnymi graczami. Jednak to nie liczba, a sposób w jaki nastolatkowie korzystają z sektora, zasługuje na szczególną uwagę.

Krzysztof Raś, wiceprezes ds. inżynierii oprogramowania oraz dyrektor zarządzający platformy inwestycyjnej Bitpanda w Polsce

Mowa tu o serwisach streamingowych, takich jak Twitch, drogim sprzęcie komputerowym i sponsoringu. Zoomerom udało się zmienić zwykłe granie w deszczowy dzień w prawdziwy spektakl – coś, co ludzie mogą oglądać, podziwiać i … za to płacić. Gamerom pokolenia Z udało się stworzyć prawdziwy kult osobowości. Gromadzą znaczną liczbę pragnących interakcji wiernych fanów. Celebryci to już nie tylko gwiazdy filmowe czy piosenkarze, ale także gracze Twitcha.

2. Influencerzy

Jeśli już szukamy nowego rodzaju celebrytów, nic nie przychodzi na myśl szybciej niż influencerzy. Na tym polu aktywni są jednak nie tylko zoomerzy, ale i millenialsi. Do powstania całej kultury influencingu przyczynił się oczywiście rozwój takich platform społecznościowych jak Facebook, Instagram czy Youtube.

Millenialsi zdominowali przestrzeń tworzenia treści w formie filmów wideo, szczególnie na YouTube, jednak wraz z pojawieniem się treści opartych na obrazach, takich jak Instagram, kultura influencerów uległa ogromnej zmianie. Obecnie coraz większe znaczenie zdobywa TikTok, który już bez żadnych wątpliwości koncentruje się na pokoleniu Z.

W tym momencie nastolatkowie zarabiają na tańcu do znanej muzyki, lip-syncingu ulubionych utworów (synchronizacji poruszania ustami do nagrania piosenki) czy 30-sekundowych klipach komediowych. Zoomersom udało się zmonetyzować codzienne życie nastolatka i młodego dorosłego, zastępując tym codzienną pracę na etacie od 9 do 17. Należy im również przyznać, że mają zmysł przedsiębiorczości. Zarabiają na reklamach czy współpracują z biznesem. Często stają się twarzami znanych marek jeszcze przed osiągnięciem pełnoletności. Jednocześnie są w stanie w dalszym ciągu budować własną silną markę osobistą i utrzymywać bliski kontakt ze swoimi odbiorcami. Jako polski przykład można tutaj wymienić 19 – letnią Marię Jeleniewską, którą obserwuje ponad 13 mln osób na TikToku. Dodatkowo młoda influencerka może się już pochwalić współpracą z takimi markami jak Adidas, Fanta, Wedel czy H&M.

3. Inwestowanie

Wyobraźmy sobie typowego inwestora. Najpewniej to dojrzały mężczyzna, noszący garnitur i aktówkę. Nie ma co się dziwić takiemu stereotypowi. Przez wiele lat rynek kapitałowy był zarezerwowany dla wąskiej grupy osób. Pokolenie Z znalazło jednak sposób, aby włączyć się do świata inwestycji w sposób prostszy, tańszy i demokratyczny. Młodzi zaznaczyli swoją obecność na rynku przede wszystkim w marcu, kiedy w mediach społecznościowych zgrupowali siły, masowo kupując akcję kilku amerykańskich spółek. Doprowadzili w ten sposób do niewyobrażalnych wzrostów cen akcji, przeciwstawiając się obracającym miliardami dolarów funduszom inwestycyjnym.

Młodzi wierzą, że inwestowanie nie musi być domeną ludzi bogatych, a do skutecznego zarabiania na giełdzie nie trzeba być wcale doktorem ekonomii. Wielu Zoomersów uważa, że cała potrzebna ku temu wiedza znajduje się w internecie, zwłaszcza na YouTube. Kultura samouczenia się online stworzyła całą rzeszę nowych ekspertów i profesjonalistów, którzy zdobywają wiedzę i umiejętności od innych, a następnie przekazują ją dalej. Już teraz platformy inwestycyjne widzą gwałtowny wzrost liczby użytkowników najmłodszego pokolenia. Dotyczy to również Polski.

Krzysztof Raś Widzimy, że pokolenie Z nie tyle wkracza w przestrzeń inwestowania, ile tworzy swoją własną w ramach szerokiego spektrum narzędzi i aktywów dostępnych na rynku. Na Bitpandzie obecnie 25 proc. użytkowników to właśnie zoomersi. Oznacza to, że stali się oni bardzo znaczącą grupą użytkowników, wyróżniającą się jeśli chodzi o potrzeby i podejście do inwestowania. To, że co czwarty nasz użytkownik to właśnie przedstawiciel pokolenia Z świadczy o prawdziwej zmianie kulturowej w naszej branży.

Krzysztof Raś z Bitpandy

4. Pragnienie niezależności

Tym co niewątpliwie charakteryzuje pokolenie Z jest pragnienie niezależności. Dotyczy to również sfery zarobkowej. Marzeniem młodych ludzi przestała być dobrze opłacana praca na etacie w korporacji. Duża część z nich stara się łączyć swoje zainteresowania z karierą zawodową, decydując się na samodzielną pracę freelancera czy biznes online. Popularne stało się prowadzenie sklepu internetowego, projektowanie graficzne, obsługa social mediów czy fotografia.

Niepewne czasy globalnej pandemii szczególnie mocno dały się we znaki młodym ludziom. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy, aż 32 proc. osób w wieku 16-19 lat zostało na początku 2020 roku pozbawionych pracy. Pokolenie Z musiało stawić czoła kryzysowi gospodarczemu na samym początku, lub wręcz przed rozpoczęciem swojej kariery zawodowej.  Z tego powodu wielu z nich sięgnęło po laptopy i telefony, aby zaoferować swoje umiejętności w inny, bardziej niezależny sposób. Ta fala przedsiębiorczości sygnalizuje, że nastolatkowie na swój sposób kształtują gospodarkę w oparciu o usługi i umiejętności, które uważają za przydatne dla swojej własnej grupy demograficznej.

Krzysztof RaśTo rzecz przełomowa, ponieważ mamy do czynienia z pokoleniem, które nie tylko adaptuje się do warunków, ale i samo wyznacza kierunki rozwoju i kreuje trendy.

Krzysztof Raś z Bitpandy


Źródło: Bitpanda

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Komunikacja do Zetek na radarze Effie Awards 2021 – powstaje nowa kategoria poświęcona komunikacji do młodych

generacja Z

Każda z nowych edycji Effie skłania członków Komitetu Organizacyjnego do refleksji nad adekwatnością kategorii do aktualnych działań rynkowych w obszarze komunikacji marketingowej.

Wprowadzamy do Effie kategorię Young Audience ponieważ wierzymy, że pokolenie Z to segment, który wymaga szczególnej uwagi w planowaniu działań marketingowych i komunikacyjnych. Zrozumienie ich potrzeb, aspiracji, wartości, ale też napięć i lęków wydaje się jednym z największych wyzwań współczesnych marketerów. To grupa, która już kształtuje megatrendy konsumenckie, a na przestrzeni kliku najbliższych lat stanie się kluczową grupą konsumentów. Dlatego, to dziś powinniśmy koncentrować się na budowaniu skutecznych strategii na poziomie produktu, komunikacji i dotarcia do generacji Z, a Effie jako najbardziej prestiżowy konkurs marketingowy na rynku, powinien takie działania nagradzać.

Barbara Niedziela, Strategy Director, Agencja 2012, członkini Komitetu Organizacyjnego Effie Awards 2021, inicjatorka nowej kategorii specjalnej Young Audience

Jak wskazują wnioski z badania przeprowadzonego przez Accenture Polska wraz z Fashionbiznes.pl w 2019 roku, to właśnie generacja Z będzie wskazywała firmom handlu detalicznego kierunki nadchodzących zmian obejmujących komunikację marketingową, rolę sklepów, cechy produktów czy proces obsługi. Jednym
z wyróżników Zetek jest podejście do posiadania, określone przez badaczy jako Sharing Economy, czyli stawianie doświadczenia ponad własnością. I tak na przykład młodzi są otwarci na innowacyjne modele dystrybucji, m.in. wirtualne wypożyczanie ubrań.

Gdy przychodzi do wydatków, nie bez znaczenia jest jakość. Za wysokiej jakości towary Zetki są
w stanie dużo dopłacić. Według raportu Accenture: “We wszystkich grupach wiekowych, badani są skłonni zapłacić dodatkowo za produkt wysokiej jakości (od 55 do 73%), jednak najmłodsze pokolenie częściej niż inni wybierało skrajną odpowiedź („jestem w stanie zapłacić dużo więcej za taki produkt”).

Pokolenie Z to bardzo wymagająca marketingowo grupa. Z jednej strony to hiper-konsumenci, bez zahamowania wykorzystujący konsumpcję jako narzędzie budowania statusu i przynależności. Z drugiej, są bardzo świadomi działania mechanizmów marketingu, a więc merkantylnych celów leżących po stronie marek i marketerów. Akceptują taki układ, ale oczekują czegoś w zamian: rozrywki, jakości, zgodnej z nimi ideologii, odpowiedzialności społecznej, czy dbania o środowisko. Świetnie wyczuwają fałsz i nieautentyczność. Aby działania skierowane do nich były naprawdę efektywne, muszą zwykle wykroczyć poza standardowy repertuar marketingowych strategii. Takich kampanii właśnie szukamy w Effie i w nowej kategorii.

Jakub Eichelberger, członek Zarządu DDB, członek Komitetu organizacyjnego Effie Awards 2021, współtwórca kategorii specjalnej Young Audience

W kategorii Young Audience nagradzane będą działania komunikacyjnie skierowane do młodzieży
i młodych dorosłych. Działania mogą obejmować bardzo szeroki katalog narzędzi online i offline,
a także bazować na unikalnej platformie dotarcia do odbiorców np. muzyka, sport, gaming, influencer marketing.

Co powinno zawierać zgłoszenie:

  • Wszelkie dane, stanowiące dowody realizacji celów marki w młodej grupie docelowej, dotyczące np. wzrostu świadomości marki, zmiany jej wizerunku, zmiany postaw konsumenckich, aktywizacji konsumentów czy wzrostów sprzedaży. Potwierdzenia mogą pochodzić zarówno z firm badawczych jak i serwisów społecznościowych, systemów monitoringu internetu, badań własnych.
  • Uzasadnienie przyjętej strategii bądź wypracowanej idei kreatywnej, które poprzez dogłębne zrozumienie grupy docelowej, trafny insight lub np. wykorzystanie trendu pozwoliły wyjątkowo skutecznie zrealizować cele kampanii skierowanej do młodego pokolenia.

UWAGA! Młodzież i młodzi dorośli to grupa, którą ramowo określamy jako 16-26. Oczywiście,
w ramach tej kategorii, dopuszczane będą również kampanie skoncentrowane na węższym TG (np. 18-24). Jeśli natomiast ktoś chciałby głosić działania skierowane do szerszej grupy (np. 13-24 lub 16-28), wymagane będzie przedstawienie w zgłoszeniu argumentów, dlaczego ta grupa to dalej młodzież i młodzi dorośli.

Start 22. Edycji Effie Awards planowany jest na początek maja br. Przesyłanie zgłoszeń będzie możliwe
w czterech wyznaczonych terminach:

I termin: 04.05 – 24.05 (do godz. 17:00 włącznie)
II termin: 24.05 (od godz.17:01) – 14.06 (do godz. 17:00 włącznie)
III termin: 14.06 (od godz.17:01) – 05.07 (do godz. 17:00 włącznie)
IV termin: 05.07 (od godz. 17:01) – 19.07 (do godz. 17:00 włącznie)

Więcej szczegółów wkrótce na https://awards.effie.pl/


Źródło: SAR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF