Monika Kaczmarek-Śliwińska i jej #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową...

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Monika Kaczmarek-Śliwińska, ekspertka od public relations a w nim od zarządzania kryzysowego oraz etyki zawodowej.

● Od dłuższego już czasu w samej komunikacji marketingowej zacierają się granice między poszczególnymi specjalizacjami i najważniejsza staje się współpraca między specjalistami pod reklamy, public relations oraz wszystkich innych elementów budowania strategii marketingowej.

● W minionym roku, który był trudny, sprawy zawodowe w dalszym ciągu wpływały na życie prywatne.

● Już w trakcie epidemii covidu, a później w związku z agresją Rosji w Ukrainie obserwowaliśmy znaczne nasilenie prób dezinformacji we wszystkich rodzajach mediów.

● Nastroje wywoływane przez te dramatyczne wydarzenia miały olbrzymi wpływ na charakter komunikacji marketingowej.

● To co Pewnie połączy te dwa lata, na których przełamie w tej chwili jesteśmy, to zalew informacji i przewidywań na temat rozwoju sztucznej inteligencji.

● Nadchodzący rok to rok politycznych kampanii wyborczych, które będą najprawdopodobniej charakteryzowały się dużą brutalnością.

● Z wielką nadzieją wnikliwością i nadzieją obserwuję aktywność marek już od czasów pandemii i w reakcji na wojnę w Ukrainie. Ich rola będzie szczególnie istotna w realizacji strategii związanych rozwojem ze zrównoważonym rozwojem.

● Mała, niestety, jest nadzieja na odbudowanie zaufania do mediów w Polsce.

● Coraz bardziej ważniejsze będzie zrozumienie i próba nawiązania dialogu przez firmy i marki z pokoleniem „Z”.

Grzegorz Kiszluk

Trenerem być…

Jose Mourinho / Strategia życia. Trenerskie zasady, Netflix

Po ostatnim weekendzie za sprawą Igi Świątek pewnie znaczna część Polaków czuje się niezłymi znawcami tenisa ziemnego, choć może nigdy w życiu nawet nie dotknęła rakiety…  Pewnie też część nas oglądając relacje z French Open w myślach lub na głos dawała „rady” młodej tenisistce… Może część poczuła się „trenerem”, choćby było to tylko trenowanie z poziomu kanapy...

A może tak można? Czy trzeba być utytułowanym mistrzem w jakiejś dyscyplinie sportowej, aby stać się świetnym trenerem? 🙂

Pytanie przewrotne, ponieważ często tak właśnie kojarzymy profesjonalizm – wzrastanie w danej profesji, przechodzenie kolejnych szczebli, by wreszcie stać się najlepszym, liderem, a później może też pełnić rolę mentora, doradcy, coacha. Niektórzy twierdzą, że jeśli nie dotkniemy materii, nie będziemy w stanie zrozumieć jej. Zderzenie z dylematem często obserwowanym trzy dekady temu: jak można zarządzać szpitalem nie będąc lekarzem… 🙂

Czasami jednak może być inaczej…

Wygrana Igi Świątek w French Open i opanowanie paryskich kortów zbiegło się z oglądanym  przeze mnie serialem A Coach’s Rules of Life (w polskiej wersji językowej jako  Strategia życia. Trenerskie zasady, Netflix).

Pięć różnych strategii, odmiennych podejść, różnych dróg dochodzenia do osiągania sukcesów, także różnych dróg w życiu prywatnym i związanym z tym ułatwień lub wyzwań, barier i mielizn. Dwie trenerki, trzech trenerów i ich zestawy „zasad”. Warto obejrzeć cały sezon, aby uświadomić sobie, że nie ma złotych recept, a znalezienie tej właściwej drogi musi być skrojone na miarę osoby, która nią kroczy. Tutaj nie ma dróg na skróty i „wyszło mi”, bo nawet o szczęściu mówi się po tysiącach godzin treningu i hektolitrach wylanego potu.

Nie ze wszystkimi zasadami zgadzam się, a może raczej nie wszystkie są dla mnie zrozumiałe lub nie były moim doświadczeniem. Niektóre z zasad gryzą się z wartościami bliskimi mi. Część znów jest oczywista, znana powszechnie. To też wskazówka, że czasami sprawdza się to co proste, znane i w zasięgu ręku. Część zasad może inspirować i budzić refleksję…

Poniżej kilka wybranych zasad trenerek i trenerów będących bohaterkami i bohaterami serialu…

Doc Rivers (trener koszykówki): „Dobry trener musi przekonać zawodników, że wierzy w wygraną w kolejnym meczu”.

  • Ukończ wyścig
  • Nie bądź ofiarą
  • Presja to przywilej

Jill Ellis (piłka nożna kobiet):

  • Na szczycie jest mało miejsca, a powietrze jest przerzedzone
  • Działaj, jeśli chcesz, by cię usłyszeli

Jose Mourinho (chyba nie trzeba przedstawiać, ale dla zasady: piłka nożna mężczyzn): „Mili ludzie nie wygrywają”  czy „Nie chcę wywierać na was presji mówiąc, że mamy wygrać, ale… nie możemy przegrać

  • Jeśli jesteś gotowy na najlepsze, jesteś gotowy
  • Pociąg nie zatrzymuje się dwa razy
  • Nie trenuj zawodnika, tylko drużynę

Patrick Mouratoglou (trener tenisa ziemnego): „Wszystko, co nas spotyka ma większy sens

  • Największa słabość może stać się największą siłą
  • Błędy są nieuniknione, ale nie pozwól, aby cię definiowały
  • Uczucia są najgorszym doradcą
  • Dobre kłamstwo może stać się prawdą

Dawn Staley (koszykówka kobiet):

  • Rozwój wymaga wyjścia ze strefy komfortu
  • Twoje boisko ma dawać przewagę

 

Serial daje do myślenia o zasadach w naszym życiu, o naszej drodze zawodowej.

Czy mamy takie zasady?
Jak one brzmią?
Czy są niezmienne, a może dojrzewają wraz z nami?

Skusisz się na chwilę refleksji nad swoimi „zasadami trenerskimi”? 🙂

 

 

 

Dr habilitowana w dyscyplinie "nauki o mediach", pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Warszawskiego i biegły sądowy z zakresu mediów i komunikacji społecznej (prawo i etyka mediów oraz public relations, kreowanie wizerunku publicznego i medialnego, naruszenia wizerunku offline oraz online). Od ponad 20 lat naukowo i w praktyce łączy aktywność public relations i innych obszarami komunikowania społecznego. Doradca i trener. Najwięcej emocji znajduje tam, gdzie komunikowanie się spotyka politykę, wywołuje sytuacje kryzysowe, używa nowych mediów czy narusza etykę. monikakaczmarek-sliwinska.pl

Monika Kaczmarek-Śliwińska