...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak motywować pracowników w czasie zdalnej pracy?

praca zdalna

Zdalny model pracy jest coraz popularniejszy. Ograniczenia związane z ogłoszeniem pandemii COVID-19 zostały niemal całkowicie zniesione, ale w wielu firmach wciąż praktykuje się częściowy lub całkowity tryb home office. Niesie to wiele potencjalnych korzyści, ale i zagrożeń, dlatego tym bardziej trzeba wiedzieć, jak motywować pracowników w tych specyficznych, innych niż standardowe warunkach pracy. Oto 5 sprawdzonych podpowiedzi.

1. Wydajne, intuicyjne narzędzia do pracy

Pracownik oddelegowany do pracy zdalnej musi dysponować sprawdzonymi, skutecznymi i optymalnie dobranymi narzędziami. Trudno zmotywować się do efektywnej pracy, jeżeli nie ma się fizycznej i technicznej możliwości jakościowego wykonywania swoich obowiązków. Jeżeli jako pracownicy widzimy, że firma dba o każdy aspekt wyposażenia (np. nie tylko w służbowy, płynnie działający laptop, ale również dobre oprogramowanie), z naturalnie większym zapałem przystępujemy do działań. Ten aspekt generuje bowiem dodatkowe nakłady finansowe, których nie rozwiąże pożyczka 500 zł.

2. Jasny podział obowiązków i narzędzia kontroli

Pracownicy skoncentrowani na pracy w jednym biurze siłą rzeczy stanowią wobec siebie rodzaj „wewnętrznej kontroli”. Gdy większość zespołu stara się i pracuje z zapałem, a mniejszość rażąco zaniedbuje obowiązki, nie jest to akceptowane i dość szybko staje się przedmiotem dyskusji, kłótni czy prac nad rozwiązaniem problemu.

Praca zdalna zmienia w tym względzie wszystko, bo każdy pracuje w odrębnym miejscu. Jeszcze większe komplikacje pojawiają się wówczas, gdy firma działa hybrydowo i np. jedynie część pracowników funkcjonuje w trybie home office. Musisz znaleźć odpowiedź na kilka istotnych pytań, jak przykładowe, poniższe.

  • Czy podział obowiązków jest jasny dla każdego pracownika?
  • Czy podział obowiązków jest sprawiedliwy i adekwatny do poziomu wynagrodzeń, hierarchii w zespole, umiejętności, wymagań itp.?
  • Czy istnieją skuteczne narzędzia kontroli efektywności pracy zdalnej pracowników?

Dobrze, jeżeli praca zdalna wciąż pozwala na godny zarobek wszystkich pracowników, którzy nie muszą koniecznie rozglądać się za dodatkowym finansowaniem, np. zaciągając pożyczkę na stronie https://sowafinansowa.pl/pozyczki-ratalne/.

3. Elastyczny grafik pracy

Już sam fakt możliwości pracy w trybie zdalnym jest motywacją i udogodnieniem dla wielu pracowników, dotychczas przyzwyczajonych do wykonywania obowiązków zawodowych w warunkach biurowych. Można iść o krok dalej i tak przemodelować firmę (oczywiście o ile to możliwe ze względu na rodzaj działalności), by grafik pracy był elastyczny. Dla części, jeśli nie całości zespołu będzie to bardzo motywująca okoliczność. Jednemu pracownikowi elastyczny grafik ułatwi odbieranie dzieci z przedszkola, drugiemu pozwoli realizować pasje w optymalnych godzinach, kolejnym umożliwi lepszą organizację domowych obowiązkych itd.

4. Integracja zespołu

Pracujemy zdalnie, ale pozostajemy w osobistych relacjach? To możliwe, dlatego warto pielęgnować kwestie integracji pracowników. Można wskazać sporo firm, np. w sektorze IT czy mediów i marketingu, które, choć działają zdalnie, wspierają cykliczne spotkania zespołu w mniej formalnych okolicznościach (i wcale nie chodzi o wideokonferencje…).

5. Standardowe czynniki motywujące

Motywacją wciąż pozostają premie, dobre zarobki czy materialne benefity (opieka zdrowotna czy karty multisport). Warto o tym pamiętać, ale specjalnie piszemy o tym na końcu, by pokazać, jak wiele innych aspektów należy przemyśleć. Więcej poradników finansowych znajdziesz na stronie sowafinansowa.pl.


Źródło: sowafinansowa.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

TenderHut z nową gałęzią w grupie spółek

87% polskich pracowników nie angażuje się w pracę, a 14% wręcz sabotuje swoje miejsce pracy [1]. Dane te – w gospodarce opartej na usługach – budują niepokojący obraz dla właścicieli firm. Jak angażować pracowników, w szczególności pokolenia milenialsów i ich następców wychowanych w świecie technologii? Na to pytanie odpowiada najnowszy projekt wspierany przez technologiczną grupę TenderHut.

W wyniku połączenia wiedzy z zakresu psychologii motywacji oraz zaplecza technologicznego polskiego lidera IT rozwijany będzie projekt Grow Uperion, czyli innowacyjna platforma do edukacji, rozwoju i motywacji pracowników. Nowa spółka w grupie kapitałowej TenderHut to kolejny start-up nastawiony na poprawę jakości pracy. Tym razem firma zajmie się wzmacnianiem motywacji i rozwojem pracowników.

Motywacja wewnętrzna

Angażowanie pracowników stanowi ogromne wyzwanie dla firm. Dostęp do najnowszych zdobyczy technologii i nastawienie na realizację celów osobistych, to kwintesencja nowego podejścia do miejsca pracy kolejnych generacji pracowników. Sprostanie tym oczekiwaniom i wytworzenie pozytywnej atmosfery pracy to dziś jedno z podstawowych zadań nowoczesnych organizacji. Grow Uperion to pierwsza platforma technologiczna w obszarze People, która pozwala na wizualizację poziomu zaangażowania pracowników, ich rozwoju kompetencji czy krótko- i długoterminowych celów zarówno w skali mikro (zespół), jak i makro (regiony, kraje). – Obecne na rynku pracy pokolenie Y i goniące ich pokolenia Z mają dużą potrzebę samorealizacji. Benefity pracownicze traktują jako normalny element pracy, niestanowiący dla nich motywacji do działania. Niestety klasyczny już zestaw typu siłownia, opieka medyczna, darmowe owoce i pokoje gier nie zwiększają zaangażowania pracowników. Niezależnie od pokolenia każdy z nas jest podatny na te same mechanizmy psychologiczne, których źródła możemy upatrywać wręcz na poziomie biologii mózgu człowieka. W Grow Uperion postanowiliśmy skorzystać z tych uniwersalnych mechanizmów dodając do nich współczesną wiedzę o najbardziej ekscytujących formach podawania treści, edukowania czy motywowania do zwiększonego wysiłku, atencji. Dzięki temu stworzyliśmy miękkie narzędzie, które pozwala dochodzić do twardych rezultatów. Na poziomie wizualizacji zastosowaliśmy czytelną w każdej kulturze symbolikę rosnącego obiektu, np. drzewa, czyli kompetencji, zadań, celów, które należy pielęgnować tak jak roślinę – tłumaczy Małgorzata Celarek, pomysłodawczyni i CEO Grow Uperion, spółki wchodzącej w skład grupy TenderHut. – Choć jako start-up istniejemy na rynku dopiero 6 miesięcy, to mamy już na koncie wdrożenie w firmach Unilever i w Mondelez. Mam za sobą ponad 50 spotkań z liderami rynku korporacyjnego w Polsce i regionie CEE. Niemal wszyscy moi rozmówcy dostrzegają fakt, że Grow Uperion, jak mało które podejście w sektorze People, adresuje kluczowe wyzwania w obszarze zaangażowania i motywowania pracowników. – dodaje Celarek.

Start-up z zapleczem 

Zaangażowanie w projekt Grupy Kapitałowej TenderHut jest elementem strategii firmy polegającej na rozwoju własnych produktów przeznaczonych dla klientów korporacyjnych. Grupa znana jest z nieszablonowego podejścia i skuteczności w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Jednym z wcześniejszych przykładów angażowania się spółki w projekty mające pomagać pracownikom w ich środowisku pracy jest przykład systemu do zarządzania przestrzenią biurową Zonifero oraz implementacja gogli rozszerzonej rzeczywistości HoloLens na potrzeby laboratoriów badawczych – Holo4Labs. – W świecie technologii czas stanowi klucz do sukcesu, dlatego obiecujące i pełne pasji projekty takie jak Grow Uperion rozwijamy w ramach Grupy dając im dużą autonomię oraz mentoring z ramienia całej organizacji. Takie działanie przekłada się na szybki rozwój projektów i ich kolejne iteracje. Nowa spółka rozwiązuje realny problem, z którym także ja jako pracodawca sam się zderzyłem, dlatego uważam, że koncepcja wsparta naszą technologią i doświadczeniem osiągnie błyskawiczny sukces – mówi Robert Strzelecki, prezes zarządu GK TenderHut.

Hodowcy wirtualnych drzew 

Idea pozytywnego wzmacniania pracowników, poprzez „hodowanie” własnego drzewa pielęgnowanego dzięki rozwojowi kompetencji i osiąganiu celów, może być także wykorzystywana do wzmacniania kultury współpracy pomiędzy poszczególnymi pracownikami, czego nie adresują klasyczne platformy grywalizacyjne. – Dzięki zobrazowaniu realnych KPI i wyników w postaci drzewa i umieszczeniu ich w wirtualnym lesie, każdy może zobaczyć jak jego praca i zaangażowanie wyglądają na tle innych pracowników – tłumaczy Celarek. System wykorzystując mechanizmy marketing automation motywuje poszczególnych pracowników do realizacji celów, a co za tym idzie zwiększa efektywność pracy. – Co ciekawe pracownicy traktują pielęgnację swojego drzewa, jako dobrą zabawę i realnie angażują się w jego hodowlę. Nikt nie chce, by jego drzewko uschło. To właśnie motywacja wewnętrzna, o której mówiłam i dzięki takiemu podejściu pracownik ma poczucie wpływu na rozwój swojej kariery, szybko otrzymuje informacje zwrotne oraz jest doceniany nawet za mniejsze działania – dodaje Celarek. Platforma wpływa także na zaangażowanie całych zespołów. Pracownicy, którzy widzą, że drzewo kolegi rośnie wolniej od ich, starają się go wspierać i pomagać mu w rozwoju, tak aby ich wspólny las dobrze wyglądał na tle innych. To niezwykle pozytywny efekt, który przez grywalizacje adresowaną do społeczników pozwala wspierać innych pracowników w ich codziennych zmaganiach. Korzystanie z platformy nie angażuje nadmiernie pracownika, ponieważ pielęgnacja drzewa zajmuje ok 5-7 min tygodniowo.

Innowacyjne podejście do zagadnień związanych z motywacją pracy oparte o wiedzę psychologiczną oraz rozwiązania technologiczne stanowią przyszłość w nowoczesnych środowiskach pracy, gdzie kluczowe jest zaangażowanie pracowników i ich kreatywność w rozwiązywaniu problemów. Start-up Grow Uperion to projekt, który rozwiązuje realne problemy pracodawców zaspokajając potrzeby pracowników związane z otrzymywaniem informacji zwrotnej, docenieniem w miejscu pracy i potrzebą posiadania prostych i czytelnych narzędzi digital z „ludzką” twarzą.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowoczesne trendy w motywowaniu pokolenia Z

Generacja Z, Post-Millennials, pokolenie internetowe,  pokolenie ludzi urodzonych w Polsce po 1995- 2000 roku ( różne źródła podają różne daty). To pokolenie ludzi dopiero wkraczających na rynek pracy. The Futures Company użyło terminu Centennials, aby opisać pokolenie urodzone od 1997. Według amerykańskiego pisarza i dziennikarza, Bruce Horovitza, pokolenie Z zaczyna się w roku 1995. Kelley School of […]

Generacja ZPost-Millennialspokolenie internetowe,  pokolenie ludzi urodzonych w Polsce po 1995- 2000 roku ( różne źródła podają różne daty). To pokolenie ludzi dopiero wkraczających na rynek pracy.

The Futures Company użyło terminu Centennials, aby opisać pokolenie urodzone od 1997. Według amerykańskiego pisarza i dziennikarza, Bruce Horovitza, pokolenie Z zaczyna się w roku 1995. Kelley School of Business definiuje, że pokolenie Z obejmuje dzieci urodzone w latach 1997-2010. Agencja komunikacji i marketingu Frank N. Magid Associates, założona przez amerykańską konsultantkę do spraw marketingu, Frank Magid, określiła tę grupę jako Pluralist Generation lub Plurals i utrzymuje, że grupa ta obejmuje dzieci urodzone od 1997 po dzień dzisiejszy.W odróżnieniu od poprzedniej generacji, określanej mianem generacji Y, która stopniowo wkraczała do cyfrowego świata, dla pokolenia Z cyfrowy świat istnieje od zawsze, to pokolenie dorastające już w świecie nowoczesnych technologii. Uznawani są za pokolenie spędzające mało czasu w „realnym” świecie.

Cechy charakterystyczne pokolenia Z…jaki jest ich pomysł na życie?

Przedstawiciele pokolenia Z, już w szkole średniej mają pomysł na siebie. Większa część młodych ludzi ma hobby, zdefiniowane wartości oraz poglądy. Dni w szkole to pokolenie nazywa dniami roboczymi, a narzędzia do planowania czasu znają od lat nastoletnich. Pokolenie, które ma szeroki dostęp do wiedzy, technologii i wyciąga wnioski z błędów rodziców oraz dziadków. Mają wielkie plany na przyszłość, stworzyli własne słownictwo (poprzez technologię), są przedsiębiorczy. Wiedzę czerpią z Internetu, nastawieni są na szybkie wyszukiwanie informacji, nie znają świata bez technologii. Są chętni do dzielenia się wiedzą w Internecie.

Są otwarci i bezpośredni, mają ogromną potrzebę kontaktu z rówieśnikami, dobrze znają zagrożenia czyhające w Internecie. Ważne jest dla nich dzielenie się informacjami poprzez media społecznościowe. Nie boją się podróżować, poznawać nowych ludzi, najważniejsze jest dla nich budowanie relacji społecznych i wykorzystują do tego technologię i internet. Jest to pokolenie otwarte, elastyczne i bardzo wymagające.

Jak motywować pokolenie Z?

Jest to pokolenie zasadniczo inne niż starsi pracownicy. Młode osoby pracują głównie z Milenialsmi i pokoleniem X, często są zarządzani przez pokolenie X. Na tej linii relacji pojawia się zgrzyt, ponieważ zetki są wrzucane do jednego worka „motywacyjnego”. Starsi szefowie maja głębokie przekonanie, że motywuje tylko kasa lub inna forma nagrody finansowej. Często jest stosowana zasada kija i marchewki oraz braku zaufania do młodych ludzi. Błędy w motywowaniu można wyliczać bez końca , jednak skupmy się na tym jak motywować nasze Zety.

„Bo to co nas podnieca to się nazywa kasa”- motywacja finansowa dla pokolenia Z.

Zdaniem dr Joanny Nieżurawskiej – Zając (doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie zarządzania), która prowadzi badania naukowe dotyczące motywacji pokolenia Z należy zupełnie zmienić podejście. Generacja Z oczekuje indywidualnego podejścia do motywowania.  Motywacja finansowa ma dla nich szczególne znaczenie, jednak z innego powodu niż dla wcześniejszych generacji. Pieniądze nie są celem samym w sobie, ale sposobem na realizację własnego hobby czy też marzeń. W tej generacji pracownicy na benefity typu opieka medyczna lub inne elementy pakietu socjalnego patrzą jak na coś standardowego. Należy pamiętać o tym, że to pokolenie pierwszej pracy poszukuje w warunkach rynku pracownika, czyli ta praca po prostu jest. Starsze pokolenia na rynek pracy wchodziły w sytuacji rynku pracodawcy, czyli braku pracy. Standardem wtedy były umowy śmieciowe i bezpłatne staże.Obecnie większość dużych firm czy też korporacji proponuje podobne wynagrodzenie oraz podobne benefity. Zdaniem dr Joanny Nieżurawskiej – Zając generacja Z potrzebuje specjalnie dobranych benefitów. Warto zastosować kafeteryjny system benefitów. W oparciu o badania i poznanie potrzeb motywacyjnych tej generacji, warto dać młodemu pracownikowi wybór.  Dla jednych gadżet w postaci smartfonu będzie motywujący, a dla innych kilka dni ekstra bezpłatnego urlopu okaże się atrakcyjnym benefitem.

 Zety szukają elastycznych pracodawców i mądrych szefów

Jeśli chcemy dla tego pokolenia być atrakcyjnym pracodawcą to należy pomyśleć o elastycznym czasie pracy. Dla młodych praca zdalna, praca w domu jest czymś bez czego ciężko będzie nam zbudować motywację i zaangażowanie. Ta elastyczność powinna pojawiać się również w trakcie bezpośredniej współpracy w zespole, czy też w bezpośrednim kontakcie z  szefem. Jeśli np. kierownik projektu narzuca drogę do celu gdy deleguje zadanie, to zetka wykona zadanie, jednak na pewno nie da w tym zadaniu czegoś więcej od siebie. Zety potrzebują partycypacyjnego stylu zarządzania (współuczestniczącego stylu zarządzania). Chcą czuć się wysłuchani, szanowani, chcą mieć wpływ na otaczającą ich rzeczywistość, nawet jeśli ich wpływ to tylko podzielenie się opinią czy też poglądem. Dla tej generacji ogromne znaczenie ma tzw. motywacja wewnętrzna. Lubią wykonywać zadania, które są związane z ich celami osobistymi, z pasją czy też hobby. Na rozmowach rekrutacyjnych wprost komunikują swoje potrzeby w tym zakresie. W zadaniach, które deleguje im szef chcą też widzieć wartość dla siebie.

W pracy oczekują lajkowania i komentowania ich pracy, czyli siła informacji zwrotnej.

To pokolenie żyje jednocześnie w sieci, czyli on line oraz w świecie realnym. Jednak nawyki nabyte na fejsie czy też Instagramie przenoszą do pracy. Od szefa oczekują natychmiastowej, szybkiej i konkretnej informacji zwrotnej. Potrzebują lajkowania ich pracy. Potrzebują oceny postępów pracy oraz wskazania co nowego nauczyli się w danym zadaniu. Grywalizacja w zadaniach jest czymś czego to pokolenie poszukuje.

Ważna jest dla nich fajna atmosfera, nie chcą pracować w środowisku, gdzie ciagle ktoś narzeka i nic z tym nie zrobi. To pokolenie wyznaje zasadę „Jak Ci się nie podoba ta praca to się zwolnij”.

Work life balance siłą napędową dla zetek

Zetki to pokolenie pasji, chcą podróżować, poznawać inne kultury są ciekawi smaków i doznać. To właśnie najmłodsi od razu komunikują, że nie będą w pracy zostawać na nadgodziny. Umieją stawiać granice. Wszelki programy motywacyjne, które są oparte na koncepcjach work life balance, czy też Hygge (szczęścia w pracy) powoduje, że u takiego pracodawcy będą czuć się dobrze.

Przychodząc do pracy chcą intensywnie się wdrażać, chcą się rozwijać. To co różni to pokolenie od innych, to na pewno fakt, że w ramach wartości pokoleniowych, znaczenie pracy traci na sile. Dla Milenialsów bardzo często praca jest wartością centralną. Dla zetek life i work ma takie samo znaczenie. Chcą żyć na 100%, a praca jest dla nich drogą do realizacji tego celu.

Dominika Maciołek

Ekspert ds. HR, Maciołek i Wspólnicy sp. z o. o.

https://genwhy.pl/doradztwo-konsulting-hr/

Edukatorka pokolenia Milenium i właścicielka firmy szkoleniowej GENWHY Jako trener biznesu już ponad 14 lat odkrywa potencjały zespołów i pracowników. Rocznie realizuje ponad 1200 godzin szkoleniowych, przeszkoliła ponad 70 % firm z listy 500 i zaprojektowała ponad 76 kompleksowych programów rozwojowych. W pracy Eksperta HR identyfikuje zmieniające się trendy na rynku pracy, tworzy ranking DREAM EMPLOYER . W ramach pracy w fundacji WHYGENERATION inspiruje, pomaga i szkoli wszystkie strony rynku pracy, wierzy w to, że w różnorodności pokoleniowej tkwi siła firm i przedsiębiorstw.

Dominika Maciołek

Sport jako dźwignia do sukcesu w biznesie

Jak podaje Forbes aż 80% milionerów jako jeden ze swoich nawyków podaje codzienną aktywność fizyczną jeszcze przed pracą. Potwierdzone naukowo zostało, że dotlenienie organizmu poprzez uprawianie sportu wpłynęło znacząco na wydajność i prace mózgu. Nie dziwne więc dlaczego większość z najbogatszych korzysta z tego naturalnego dopalacza w celu osiągania jeszcze większych sukcesów. Przyjrzyjmy się 4 głównym aspektom według Forbsa które, w sposób bezpośredni pozwalają przenieść doświadczenia sportowe na swój biznes.

Jeśli strategia nie działa, mądry gracz zmienia taktykę

Za każdym razem stawiane są pewne warunki prawdopodobieństwa, które mają zapewnić upragniony rezultat. Nierzadko dzieje się tak, że to co na papierze w rzeczywistości nie oddaje w ogóle realiów stawianych przez rynek. Nawet najlepsza strategia wymaga ciągłego dopracowywania i strategicznego myślenia.  Na boisku nieustannie ulega zmianie sytuacja i kontekst gry. W każdej chwili, może pojawić się kryzys, pada strzał i gol stracony. Wymaga to od dobrego gracza zmiany strategii jeśli obecny system i zagrania nie zdołały pokonać obrony przeciwnika.

Przykładowo:

Budując komunikacje z potencjalnymi klientami cały czas walczymy z jego obroną. Sprawny gracz będzie znał możliwe zagrania przeciwnika( jego obiekcje i wątpliwości) dzięki czemu będzie wstanie zrobić taki unik jak gdyby mijał obrońce zmierzając prosto sam na sam z bramkarzem. Cały czas jest to strategia, która im lepiej jest przygotowana, tym lepszy daje rezultat w postaci zaufania klienta i uzyskania transakcji, zaś dla nas przynosi upragnionego „gola”. Każdego dnia tysiące handlowców stara się przebijać przez mury obronne klientów aby dotrzeć do bramki i móc zdobyć zaplanowanego gola. Kluczem ze strony menadżera będzie tak dobrana strategia która umożliwi zdobycie jak najkorzystniejszego wyniku.

Wyobraźmy sobie sytuacje, gdzie jako właściciel biznesu zasiadamy przed swoją drużyną i ustalamy strategie na sukces.

  • Czy rozumiemy kto jest naszym klientem?
  • Czy wiadomo jaką obroną dysponuje przeciwnik (klient?)
  • Czy wiemy jaka strategia sprawdzi się w celu jej pokonania.
  • Czy zespół wie jak pokonać bramkarza który najpewniej będzie
    tą najbardziej ukrytą obiekcją lub po prostu brakiem zaufania ?

Te wszystkie pytania i poznanie na nie odpowiedzi charakteryzują nie tylko dobrego Gracza ale również Przedsiębiorce.

Wybór kapitana drużyny

Nie od dziś wiemy, że w każdej drużynie potrzebny jest silny przywódca, kapitan, niczym wódz prowadzący swoje plemię do zwycięstwa. Każdy lider bierze na siebie odpowiedzialność za dobro ogółu, tak jak to ma miejsce w biznesie gdzie zatrudniamy własną drużynę. Nie oznacza to jednak, że wszystko powinno być na głowie kapitana, zawsze liczy się praca zespołowa i kluczem będzie tu dopasowanie umiejętności do danego stanowiska jak i talent to odszukiwania najlepszych zawodników na dane stanowisko.

Kierując zespołem sprzedażowym w drodze po kwartalne wyniki zespół potrzebuje silnego przywódcy, który będzie wstanie pociągnąć zespół do osiągnięcia progów jak i będzie oparciem w trudnych sytuacjach. Patrząc od góry to na nim spoczywa odpowiedzialność dowiezienia wyniku na tych „mistrzostwach”
Tak samo kapitan drużyny stanowi spójne ogniwo spalające wszystkich razem, dającym poczucie spójności i wspólnego celu.

Każdy sportowiec wie jak ważny jest rozwój

Czy warto stawiać na swój rozwój, swoich pracowników czy firmy?
Każdy kiedyś zaczynał niezależnie, czy dzisiaj jest małą jednoosobową firmą, zatrudniającą kilka osób czy wielką korporacją. Zawsze jest pewna droga do przebycia i wymaga ona ciągłego doskonalenia swoich umiejętności.

Świat sportu rozwija się na przestrzeni ostatnich 50 lat szybciej niż na przestrzeni wieków. Dostępne dzisiaj narzędzia wiedza, wsparcie czyni to drogę dużo szybszą ale nie znaczy to łatwiejszą. Tak jak start-upy które zaczynały 30 lat temu były skazane na wiele błędów i ciągłe wyciąganie wniosków, tak sportowcy testowali różne strategie w celu osiągnięcia mistrzostwa. Dzisiaj zostało już przetartych wiele dróg dzięki czemu, oszczędność czasu i pieniędzy jest niewspółmierna do tamtych czasów. Nawet jeśli ktoś osiągnął już szczyt, stał się mistrzem w tym co robi to dalej musi nieustannie trenować i  doskonalić swój warsztat aby utrzymać fotel lidera. Nie ma lekko, wymaga to ciągłego rozwoju ponieważ konkurencja tylko czeka na każdy błąd, który pozwoliłbym zdeklasować rywala i zająć dostojne miejsce na szczycie.

Przypomnij sobie ile znasz napoi podobnych do znanej marki czarnego gazowanego napoju, jeśli by podsumować znalazłoby się na pierwszy rzut co najmniej 10 odpowiedników chcących zająć pozycje światowego giganta. Gdyby ten koncern zaprzestał dalszego rozwoju a przejadałby zyski mógłby zaprzepaścić dziesięciolecia budowania marki i firmy przez co konkurencja miała by otwarte okno. Nieustannie wydawane pieniądze na marketing i świadomość cały czas przypominają i kodują produkt w głowie klientów, ale ciągły rozwój i wiedza na temat ludzkiego umysłu pozwalają wykorzystywać narzędzia w jeszcze efektywniejszy i wydajniejszy sposób. Każdy gracz wie, że należy podnosić swoje umiejętności i szukać okazji tam gdzie konkurencja ma braki, tak samo w biznesie kluczem będzie szukanie przewagi rynkowej dzięki której, można cały czas podnosić wydajność jego funkcjonowania.

Poniżej przedstawiono wpływ połączenia sportu i umiejętności liderskich wśród kobiet przeprowadzone przez ESPN – „The top three leadership skills developed by sport”

5 praw każdego sukcesu w sporcie jak i w biznesie

Wizja

Posiadanie wizji, marzenia, celu, planu, pragnienia nazwij swoimi słowami, to klucz do tego, żeby wgl zacząć. Każdy kiedyś zaczynał. Mały Usain Bolt musiał mieć wizję bycia najszybszym człowiekiem na świecie. Bill Gates musiał mieć wizję komputera w każdym domu na świecie. Steve Job musiał mieć wizję tego że jego urządzenie będzie rewolucyjne i zmieni oblicze komunikacji w nadchodzącym XXI w.
Wszystko zaczyna się od pragnienia i określenia dokąd się zmierza. Dzisiaj w biznesie wizja jest jeszcze ważniejsza niż kiedykolwiek w historii ponieważ, stanowi ona most łączący odbiorców firmy z nią samą. Tylko mając silną wizję jesteśmy wstanie wprowadzić w życie kolejne elementy osiągnięcia sukcesu.

Na przykład.
Około 1980 r. Bill Gates postawił przed firmą, którą założył, jasny cel – komputer na każdym biurku i w każdym domu. Jak dzisiaj wiemy, cel ten pozwolił mu na działania ustanawiające go jednym z najbogatszych ludzi na świecie, swego czasu przez długi okres najbogatszym. Dzisiejsi konsumenci coraz chętniej przyłączają się do firm, których wizja jest im bliska i stanowi integralny system wyznawanych wartości.

Dyscyplina

Silna dyscyplina to robienie tego co konieczne nawet w sytuacji kiedy nie szczególnie mamy na to ochotę. Jak pokazują badania Amerykańskiego Uniwersytetu w Yale jest to cecha nieodłączna osiągnięciu sukcesu w każdej dziedzinie. Nawyk samodyscypliny był również bardzo dobrze opisany przez Napoleona Hilla, który w latach 20 ubiegłego wieku badał tajemnicy sukcesu największych osobistości tamtego czasu.

  • Czy najszybszy człowiek na świecie Usain Bolt były wstanie osiągnąć takie wyniki trenując 3 razy w tygodniu a po treningu robiąc rzeczy nie związane z jego celem ?
  • Czy Micheall Phelps zostałby okrzyknięty najlepszym pływakiem w historii gdyby przez prawie całe swoje życie nie poświęcał swojego czasu trenując w wodzie ?

Niezależnie od tego czy chce się osiągnąć mistrzostwo w skali świata, kraju, czy regionu wymgana jest dyscyplina do robienia tego czego nam się nie chce, a takie momenty zdarzają się nader często.

Silna Wola

Ile razy zdarzało się tak iż, sytuacja wymaga zrealizowania swoich planów, które pod pozorem czegoś pilniejszego lub ważniejszego przestawało mieć swoje miejsce. Jak wyróżnił to Steven Covey niekwestionowany autorytet w kwestii nawyków, organizacji i działania, są to bardzo często sprawy które wyskakują nam nagle, albo nadajemy im status ważnych, a wcale tak być nie musi.

Zamiast dokończyć planowanie produktu bądź działań marketingowych, zajmujemy się niepotrzebnymi rzeczami w firmie, które bez problemu mogłaby wykonać za nas inna osoba. Tak w sporcie bardzo często stwierdzić można, że są inne ciekawsze rzeczy do zrobienia niż pójście na trening, pilnowanie swojego jadłospisu, czy regeneracji. Silna wola jest kluczowa wraz z dyscypliną aby nie ulegać pokusom i sprawnie krok po kroku realizować swoją wizje i postawione cele

Wiara

W swoje możliwości, w partnerów, pracowników, w samego siebie. Jest kolejny z warunków bez którego w dzisiejszym świecie nie słyszelibyśmy nie tylko takich nazwisk jak Adam Małysz, Kamil Stoch, Robert Lewandowski czy ze świata biznesu firm jak Apple, Amazon, Microsoft. Każdy niezależnie od skali i wysokości stawał przed często używanym cytatem z którym musiał się zmierzyć „ Jeśli uważasz, że Ci się uda masz racje, jeśli uważasz, że Ci się nie uda również masz racje” Nie jest istotny punkt który rozważamy, ale podejście i znaczenie jakie jemu nadamy.

Przykładowo.
Tysiące prób i porażek charakteryzowało Jeffa Bezosa, Steve Jobsa, jak i wielu innych ludzi, których dziś moglibyśmy nazwać ludźmi sukcesu. Jest to nieodłączny element i niezachwiana moc wiary w to co się robi, oraz, że te działania przerodzą się w sukces poprzeć pracę i dyscyplinę.

Ciężka ale przede wszystkim mądra praca
Dzisiaj na każdym kroku zderzyć się można z powiedzeniem, że aby odnieść sukces trzeba ciężko pracować. I tak i nie. Każdy kto odniósł mistrzostwo w jakiejś dziedzinie bez pardonu odpowie iż, wymagało to od niego lat ciężkiej pracy ale czy tylko ?


Piotr Zalewski

Piotr Zalewski – Członek Polskiego Związku Kulturystyki i Fitness. Wykładowca Akademicki na WSPiA w Lublinie. Współzałożyciel i szkoleniowiec sprawnebiuro.pl. Publicysta oraz trener personalny. Autor książki „Sexy Umysł, Sexy Ciało”.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Biohacking, czyli o tym jak suplementować szczęście, sukces i dobre samopoczucie

Biohacking mózgu tak nazywa się termin określający wpływanie w sposób świadomy na poprawę funkcjonowania mózgu i procesów fizjologicznych, które w nim zachodzą. Może stanowić niesamowity dopalacz dla wielu z nas chcących lepiej wykorzystywać możliwości własnego mózgu.

Wiedza z tego zakresu w ostatnich latach, dotycząca wpływania na takie sfery jak motywacja, szczęście, przyjemność, dobre samopoczucie, chęć do działania czy koncentracja staje się coraz bardziej ogólnodostępna i powszechna. Czy zatem i Ty możesz świadomie wspierać prace swojego mózgu i osiągać jeszcze lepsze wyniki zawodowe i spełnienie w sferze prywatnej ?

Jeżeli przeczytasz ten tekst, to dowiesz się:

  • W jaki sposób Twoja fizjologia może sabotować to jak się czujesz i jakie wyniki osiągasz
  • Poznasz bezpośrednie przyczyny niechęci do działania i braku motywacji lub odkładania spraw na później
  • Otrzymasz rozwiązanie jak w bezpieczny sposób możesz wpływać na aspekt swojego samopoczucia, odczuwanego szczęścia czy ilości posiadanej energii w ciągu dnia.

 

Neuroprzekaźniki

Neuroprzekaźniki to inaczej przewoźnicy, którzy transportują pewne informacje z jednego miejsca do drugiego. Odpowiadają one między innymi za emocje, odpowiedź na stres, motorykę(czyli kwestię ruchu), wigor, czy potrzeby jakie mamy. W artykule wyróżniłem 4 najważniejsze z punktu widzenia efektywności i kwestii zawodowych. To kim dzisiaj jesteś jest przez nie determinowane, dlatego warto abyś poznał czy poznała ich znaczenie dla Ciebie i osiąganych przez Ciebie wyników.

#Dopamina

Najważniejszą rolą dopaminy z punktu widzenia Twojej efektywności i sukcesów jest fakt, że odpowiada za takie kwestie jak poziom energii którą posiadasz, samopoczucie jakie obecnie Ci towarzyszy jak również kwestie motywacji do działania i realizowania kolejnych kroków w ramach planu dnia czy realizowanego projektu.
Jak zidentyfikować jej niedobór?

Jeżeli od jakiegoś czasu zauważasz lub zdarza Ci się często:

  • Brak chęci do działania, nazwijmy to taką bezradnością i bezsensownością do zrobienia rzeczy, które powinieneś, powinnaś zrobić – prokrastynacja
  • Odczuwasz ogólne zmęczenie, niski poziom energii, nie możesz skupić uwagi
  • Ciągnie Cię do używek i stymulantów typu kawa, alkohol, narkotyki, papierosy czy napoje energetyczne(potrzebujesz się dodatkowo pobudzić)
  • Nie możesz przekuć idei w czyn i zacząć działać
  • Zauważasz spadek libido
  • Brakuje Ci satysfakcji z realizowanych działań

Najprawdopodobniej w Twoim organizmie nie ma wówczas wystarczającej ilości dopaminy. Jak zatem sobie z tym radzić i wspierać ciało w jej naturalnej produkcji?

Nie wątpliwym faktem jest, że najpierw należy szukać rozwiązania w podejmowaniu aktywności fizycznej. Każdy kto choć raz uprawiał jakiś sport, odbył większy wysiłek fizyczny czy trenuje regularnie wie, jak wielki wpływ niesie on za sobą w kwestiach przeciwdziałania wyżej wymienionym problemom.

Drugim istotnym czynnikiem, któremu należy się przyjrzeć to dieta. Im zdrowiej tym lepiej, bądźmy jednak realistami, nie zawsze się to udaje z uwagi na dzieci, prace, obowiązki czy projekty. Dobra organizacja swojego żywienia w tej kwestii potrafi zdziałać cuda, powinno się do tego podjeść jak do projektu, który mamy zrealizować. Warto również przyjrzeć się w przypadku mężczyzn czy poziom testosteronu znajduje się na odpowiednim poziomie. Jak wykazały badania National Institute of Health trening oporowy inaczej siłowy, potrafi podnieść poziom naturalnego testosteronu do optymalnych wartości i utrzymywać go na tym poziomie. A jego zbyt niskie wartości będą skutkowały zaniżoną ilością dopaminy przez co możliwe, że nie wykorzystujesz pełni swoich możliwości zawodowych i nie tylko.

 

#Serotonina

Podobnie jak dopamina jest neuroprzekaźnikiem. Jest w głównej mierze odpowiedzialna za kwestie odczuwanego szczęścia, satysfakcji z miłości, pogody ducha, przyjemności z życia, zasypania i wybudzania się w nocy, ale również depresji czy spadku satysfakcji z ulubionych aktywności.Jak zidentyfikować niedobór?

Jeżeli od jakiegoś czasu Twoją uwagę zwrócił fakt, iż:

  • Masz myśli bardziej depresyjne powiedzmy negatywne
  • Ciężko Ci zasnąć, wybudzasz się w nocy nawet kilkukrotnie
  • Nie odczuwasz satysfakcji z życia, działań,
  • Nie czujesz się szczęśliwą i zadowoloną osobą
  • Ciągnie Cię do słodyczy i żywności przetworzonej typu czekolada, chipsy

Znowu wracamy do mądrego i elastycznego podejścia Work-Life-Balance i znajdowanie czasu na dbanie nie tylko o rzeczy zewnętrzne ale również o siebie i swoje ciało.

#Gaba

Odpowiada za kwestie odprężenia, skupienia uwagi na danej czynności lub rzeczy, reguluje również kwestie związane z zasypianiem. Posiada on właściwości kojące oraz pozawala w sposób swobodny zebrać myśli razem.

Niedobory możemy identyfikować w przypadku np.:

  • Krążących myśli przy próbie relaksacji
  • Zdezorientowanym skupienie
  • Nieuzasadnionym uczuciu przytłoczenia
  • Zasypianiu wyłącznie przy włączonym telewizorze
  • Problemach z zaśnięciem spowodowanych dziesiątkami myśli pojawiającymi się naszej w głowie

#Acetylocholina

Odpowiada za pamięć krótkotrwałą, koncentracja, skupienie uwagi np. podczas rozmowy, orientacja przestrzenna,

Niedobory możemy identyfikować w przypadku np.:

  • Problemy z zapamiętywaniem
  • Niska kreatywność
  • Problem ze znalezieniem słów do kontekstu w rozmowie
  • Dziury w pamięci
  • Obniżona orientacja przestrzenna np. problem ze znalezieniem drogi
  • Po przeczytaniu strony w książce, nie pamiętasz co zostało przeczytane

 

SAMOPOCZUCIE = NEUROPRZEKAŹNIKI

Samopoczucie wiąże się bezpośrednio z ilością występowania każdego z neuroprzekaźników w naszym organizmie. W artykule wyróżniłem 4 najważniejsze lecz należy pamiętać, że jest ich znacznie więcej. Warto zapamiętać, iż dopamina, serotonina i acetylocholina mają charakter stymulujący czyli pobudzają nas do różnych zachowań, emocji, decyzji, odczuć itd. Natomiast Gaba ma bardziej charakter kojący można by rzec uspokajający na nasz organizm.

Tak jak niedobór serotoniny będzie sprawiał, iż będziemy bardziej znużeni, mniej zadowoleni a wręcz notorycznie będą pojawiały się w naszych głowach negatywne myśli. Tak np. w przypadku dużej ilości dopaminy, będziemy mieli większe poczucie sprawczości w realizacji zadań, podejmowaniu większego ryzyka niż zazwyczaj czy większej chęci do działania. Natomiast gaba będzie wspierała procesy relaksacji i ułatwiała zasypianie. Jeżeli wówczas, zauważyłeś lub zauważyłaś u siebie co najmniej 2 aspekty dotyczące danego neuroprzekaźnika i powtarza się to dość często, najprawdopodobniej wówczas w dużej mierze w ciągu np. danego okresu brakuje Ci wystarczającej ilości odpowiadającego tym problemom neuroprzekaźnika.

Wymienione poniżej dodatkowe neuroprzekaźniki to:

  • Oxytocyna odpowiadająca za potrzebę bliskości i relacji z innymi ludźmi,
  • Adrenalina, która odpowiada w głównej mierze za tryb walcz lub uciekaj
  • Noradrenalna czyli podobnie jak adrenalina, ale również wpływa na pobudzenie i czujność

 

Jak regulować i wspomagać organizm

Najważniejszym regulatorem dla mózgu i jego regeneracji oraz regulacji funkcji neuroprzekaźników powinna być regularna aktywność, odpowiednio dopasowany styl żywienia pod prace którą wykonujesz, oraz Twoje możliwości tak aby jak najbliżej być zdrowego odżywiania na ile można sobie tylko pozwolić. Istnieją również dodatkowe metody pomocy dla organizmu w postaci suplementacji wspierającej regulacje pojedynczych lub kilku neuroprzekaźników razem w celu poprawy komfortu pracy, życia i funkcjonowania. Powinna jednak być ona dobierana indywidualnie i pod określone potrzeby i problemy.

Nie od dziś wiemy, że na wydzielanie dopaminy potrafią mieć wpływ różne czynniki takie jak picie kawy, seks czy używki. Również bardzo znaczącym czynnikiem będzie jedzenie! Czekolada, słodycze, czy ulubiona potrawa w szybki sposób potrafią spowodować wyrzut dopaminy. Kluczowym aspektem jest aby w myśl szerszej perspektywy utrzymywać dany neuroprzekaźnik na odpowiednim poziomie. Podobnie w kwestii serotoniny, zjedzenie czekolady potrafi poprawić humor na jakiś czas czy zapalenie papierosa podczas przerwy od pracy. Ważne jest aby starać się dążyć do równowagi i unikać zbyt dużego odbiegania od normy, gdzie np. zaczynamy mieć stany depresyjne.

 

Podsumowując

Najważniejszą rzeczą jaką warto zapamiętać jest to, iż neuroprzekaźniki determinują bardzo dużo w naszym życiu. Odpowiadają za nasze samopoczucie, przez co wpływają na nasze myśli, odczuwane emocje, działanie a w konsekwencji na rezultaty lub ich brak. Ich poziom ulega ciągłym zmianom tak jak nasz nastrój więc nie jest możliwym utrzymywać cały czas stały ich poziom. Kluczowym czynnikiem jest to, aby nie dać im odbiec zbytnio od normy i obserwować sygnały jakie daje nam organizm. Mając tą wiedzę mamy możliwość wpływania na to w postaci np. wyjścia na spacer czy na trening. Dodatkowa suplementacja w przypadku ciągłych problemów z danym neuroprzekaźnikiem będzie wskazana. Pamiętać należy aby nie robić tego na własną rękę, gdyż może to spowodować skutki inne od zamierzonych. Każdorazowo aktywność i tak zwany Work-Life-Balance będzie miał kolosalne znaczenie na wszystkie aspekty życia.

→ Jeżeli potrzebujesz pomocy, masz więcej pytań odnośnie tego tematu lub innych. Zapraszam Cię do zadawania pytań w komentarzu, gdzie z przyjemnością pomogę Ci znaleźć odpowiedzi na zadane pytania.

 

Źródła:

Oscillatory serotonin function in depression.
Salomon RM et al. Synapse. (2013)
Dopamine in drug abuse and addiction: results from imaging studies and treatment implications.Volkow ND et al. Mol Psychiatry. (2004)
The Improvement of Sleep by Oral Intake of GABA and Apocynum venetum Leaf Extract.Yamatsu A et al. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). (2015)
Neurotrophic factors and their effects in the treatment of multiple sclerosis.
Razavi S et al. Adv Biomed Res. (2015)


Piotr Zalewski – Członek Polskiego Związku Kulturystyki i Fitness. Wykładowca Akademicki na WSPiA w Lublinie. Współzałożyciel i szkoleniowiec sprawnebiuro.pl. Publicysta oraz trener personalny. Autor książki „Sexy Umysł, Sexy Ciało”.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pracownicy przychodzą do firmy, ale odchodzą od szefa

szef

Powszechnie znane powiedzenie, zgodnie z którym pracownik wybiera miejsce pracy biorąc pod uwagę renomę firmy, a odchodzi z powodu szefa, jest wciąż aktualne. Złe relacje z bezpośrednim przełożonym są jednym z głównych powodów, dla których profesjonaliści rozpoczynają rozważania nad zmianą pracy. W dobie konkurencji o doświadczonych i wykwalifikowanych kandydatów to dla firm wyjątkowo niekorzystna sytuacja, ponieważ niesie za sobą ryzyko utraty najlepszych pracowników. Tym bardziej, że złe zarządzanie przekłada się na morale – a co za tym idzie – także na efektywność zespołów.

Kluczowe elementy motywujące profesjonalistów do podjęcia decyzji o zmianie pracy od lat pozostają niezmienne – najczęstszym powodem odejścia jest niezadowolenie z wynagrodzenia i otrzymywanego pakietu benefitów oraz brak możliwości rozwoju. Jednak na znaczeniu zyskuje kwestia bezpośredniego przełożonego albo współpracowników, która bezpośrednio przekłada się na komfort i atmosferę pracy. Jak wynika z badań Hays Poland, w roku 2016 jako najważniejszy powód rozważań nad zmianą miejsca zatrudnienia kwestie relacji wskazało 6% ankietowanych, to w 2017 ta sama odpowiedź otrzymała 9% odpowiedzi. Potwierdza to tezę, że jakość relacji odgrywa znaczącą rolę w podejmowaniu decyzji zawodowych – dobre podnoszą efektywność i jakość współpracy, natomiast złe mogą przyczynić się do obniżenia satysfakcji z życia zawodowego, a co za tym idzie odejścia kluczowych pracowników z organizacji.

 Powody odejścia pracowników

Źródło: Raport płacowy Hays Poland 2018

 

JAK ZATRZYMAĆ PRACOWNIKA?

Zatrzymanie pracowników w strukturze firmy jest obecnie jednym z największych wyzwań, z jakimi mierzą się pracodawcy. Dobra koniunktura na rynku oraz umacniająca się pozycja pracowników sprawia, że ci coraz odważniej poszukują atrakcyjnych ofert pracy. Potwierdzają to wnioski płynące z Raportu płacowego Hays 2018 – 63% pracowników pozytywnie ocenia perspektywę swojej kariery zawodowej, a 8 na 10 ankietowanych zadeklarowało chęć zmiany pracy. W rezultacie rośnie konkurencyjność na rynku, a firmy podejmują działania ukierunkowane na podwyższenie atrakcyjności oferty oraz satysfakcji obecnych pracowników firmy.

Jak twierdzi Agnieszka Pietrasik, ekspert Hays Poland, pracodawcy najczęściej uciekają się do rozwiązań finansowych – podwyżek wynagrodzenia, premii i bonusów, np. za polecenie kandydata do pracy – oraz rozbudowy pakietu benefitów. Coraz częściej udostępniają pracownikom atrakcyjne możliwości rozwoju kompetencji oraz koncentrują się na komforcie i higienie pracy poprzez zaopatrywanie biura w zdrowe przekąski, inwestowanie w nowoczesną przestrzeń czy technologię umożliwiającą pracę zdalną. Mimo to starania nie zawsze przynoszą zamierzone efekty, a z firmy odchodzą wartościowi pracownicy, których trudno będzie szybko zastąpić.

Oczywiście istnieją obszary biznesowe, które standardowo są narażone na większą rotację. Jako przykład może posłużyć sprzedaż czy obsługa klienta. Jednak czasem zdarza się, że w ramach jednej organizacji niektóre zespoły o wiele częściej doświadczają odejść pracowników niż inne, mimo że wykonują obowiązki w ramach jednej linii biznesowej. W tym przypadku warto się zastanowić, co jest tego powodem – jeśli pracownicy obu zespołów wykonują podobne zadania i otrzymują analogiczne wynagrodzenie, to pierwsze podejrzenie należy skierować na jakość zarządzania – komentuje ekspert Hays.

 

SZEFOWIE, OD KTÓRYCH UCIEKAJĄ NAJLEPSI

Satysfakcja z pracy w dużej mierze zależy od relacji i atmosfery panującej w zespole. Ogromną rolę odgrywa efektywna komunikacja oraz regularna informacja zwrotna od przełożonego. Pracownicy chcą być na bieżąco z aktualnymi celami biznesowymi firmy oraz strategią ich realizacji. Jeśli nie wiedzą, jak ich praca przekłada się na sukces organizacji oraz jakie kroki mogą podjąć w celu dalszego rozwoju, to szybko mogą stracić motywację do dalszych działań. Kluczem do sukcesu jest również uwzględnianie pracowników w podejmowaniu istotnych decyzji, które mogą bezpośrednio wpłynąć na ich pracę, oraz oferowanie wsparcia w trudnych sytuacjach.

Jeśli menedżer nie spełnia tych oczekiwań, to w konsekwencji w zespole często pojawia się problem demotywacji, złej atmosfery i podwyższonej rotacji, co źle wpływa na efektywność pracy. Kluczem do rozwiązania problemu jest przede wszystkim określenie przez szefa zespołu oraz jego przełożonego działań, które przyczyniają się do niezadowolenia pracowników oraz podjęcie odpowiednich działań naprawczych. Agnieszka Pietrasik z Hays Poland wskazuje zachowania, które definiują niekorzystny styl zarządzania.

 

NIEDOSTĘPNOŚĆ

Naturalną rzeczą jest, że ranga stanowiska idzie w parze z ilością obowiązków, spotkań i zobowiązań biznesowych. W związku z tym nierzadko zdarza się, że w kalendarzu przełożonego pozostaje niewiele przestrzeni, w której może poświęcić uwagę swojemu zespołowi. Jednak nawet najbardziej samodzielni i kompetentni pracownicy potrzebują kontaktu z szefem. – Podjęcie trudnych decyzji, akceptacja budżetu czy wyznaczenie priorytetowych celów jest niemożliwe, gdy menedżer jest dla zespołu nieosiągalny. Może to zaburzyć prawidłową realizację zadań, ale także przyczynić się do narastającej frustracji pracowników. Jeśli szef nie jest w stanie poświęcić zespołowi kilku godzin tygodniowo, to powinien przynajmniej przekazać część odpowiedzialności na przykład najbardziej doświadczonemu członkowi zespołu – radzi Agnieszka Pietrasik. Takie rozwiązanie zapewni optymalny rozkład obowiązków przy jednoczesnym zachowaniu płynności prac w dziale.

 

ZARZĄDZANIE W SKALI MIKRO

Prawdopodobnie nikt nie jest zwolennikiem sytuacji, w której każdy jego krok jest nadzorowany i oceniany. W kontekście zawodowym, gdy szef czuje się w obowiązku sprawowania kontroli nad każdym zadaniem realizowanym przez zespół, może to być interpretowane jako brak zaufania. Taka sytuacja prowadzi do gorszej wydajności oraz obniżenia morale zespołu, a także do stopniowej utraty pewności siebie względem posiadanych kwalifikacji. – Zamiast w przełożonych, którzy w duchu mikrozarządzania dokładnie nadzorują jakość pracy pracowników, firmy powinny skoncentrować się na inwestowaniu w menedżerów, którzy wspierają członków zespołu w rozwoju i dążeniu do samodzielności – komentuje Agnieszka Pietrasik i dodaje – Jest to pierwszy krok do przekazania zespołowi części obowiązków, a dla firmy szansa na wykształcenie niezbędnych kompetencji.

 

MONOPOL NA SUKCES

Uznawanie osiągnięć pracowników odgrywa znaczącą rolę w utrzymywaniu wysokiej wydajności pracy oraz satysfakcji. Ma także ogromne znaczenie w komunikowaniu wspólnych sukcesów. – Oczywiście wszyscy chcemy, aby nasz indywidualny wkład we wspólny sukces był za każdym razem dostrzeżony i wynagrodzony, chociażby pochwałą od przełożonego. Menedżer jako głowa zespołu może być twarzą sukcesu w organizacji, jednak nie powinien przypisywać sobie wszystkich zasług. W końcu na wspólny sukces ciężko pracuje wiele ludzi i ten fakt nie może być pomijany w komunikacji – zauważa ekspert Hays. Pracownicy docenieni są pracownikami zadowolonymi i zaangażowanymi, a to największa wartość dla organizacji.

 

WYTYKANIE BŁĘDÓW

W życiu zawodowym każdemu zdarzają się pomyłki oraz błędne decyzje, które czasem wymagają komentarza szefa. Jednak w budowaniu dobrych relacji z pracownikami należy koncentrować się na sukcesach i pozytywnych aspektach współpracy, nawiązując do błędów wyłącznie gdy jest to absolutnie niezbędne. Jak zauważa Agnieszka Pietrasik, wciąż zdarzają się szefowie, którzy korzystają z każdej okazji, aby wytknąć pracownikowi nieistotną pomyłkę, uznając to za sposób na budowę autorytetu. – Jest to zła strategia, ponieważ większość ludzi do lepszej pracy motywują pochwały dobrych zachowań niż krytyka. Menedżerowie, którzy mają tendencje do nadmiernej krytyki, powinni przede wszystkim nauczyć się chwalić i dziękować pracownikom za dobre wyniki. Nieustanna dezaprobata nie działa dobrze na satysfakcję pracowników i może prowadzić do ich odejścia z firmy.

Pracownik oczekuje od pracodawcy przede wszystkim adekwatnego wynagrodzenia oraz możliwości rozwoju w dobrej i sprzyjającej atmosferze. Często jednak pomimo atrakcyjnego w skali rynku uposażenia oraz bogatego pakietu benefitów pracownicy decydują się na odejście z organizacji. W wielu przypadkach jest to motywowane perspektywą uzyskania jeszcze lepszych warunków zatrudnienia, jednak równie często jest to decyzja uzależniona od złego przywództwa i atmosfery pracy w zespole. W dobie braku odpowiednich kandydatów, pracodawcy powinni pamiętać, że jeśli nie zainwestują w rozwój kadry menedżerskiej i nie wyeliminują metod zarządzania, które negatywnie wpływają na pracowników, to w perspektywie kilku lat mogą mieć poważny problem natury kadrowej.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF