...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Promocja marki w kulturze młodego pokolenia. Rozmawiamy z Szymonem Skoczylasem, Brand Directorem Marek Premium w Kompanii Piwowarskiej [WYWIAD]

Szymon_Skoczylas

Szymon Skoczylas – Brand Director marek premium w Kompanii Piwowarskiej, opowiada nam o tym, dlaczego marka Lech angażuje się w promocję kultury i festiwale muzyczne z gatunku hip-hop.

Każdy kojarzy specjalne edycje kolorowych puszek, które pojawiają się co roku w ramach festiwalu Pol’andRock. Lech od wielu lat jest mocno związany z muzyką i chętnie wchodzi na nowe podwórka muzyczne. Jak to się zaczęło?

Pierwsza taka puszka pojawiła się na rynku w 2009 r. na Woodstock. Muzyka stanowi filar komunikacji marki Lech, ponieważ jest nieodłącznym elementem codziennego życia naszych konsumentów – osób młodych. Nasz wkład w promocję największych wydarzeń muzycznych w Polsce jest też sporym wsparciem komunikacyjnym dla organizatorów tych przedsięwzięć.

Jakie działania podejmuje Lech w obszarze promowania kultury?

Oprócz finansowego wsparcia największych festiwali muzycznych, współpracujemy również z artystami, grafikami, muzykami i ludźmi kultury na wielu płaszczyznach naszej działalności. Lech wspiera też sport – jesteśmy jednym z głównych sponsorów drużyny piłkarskiej Lech Poznań.

Jesteście partnerami różnych niesamowitych festiwali muzycznych. Wszyscy od lat łączą Lecha oczywiście z wcześniej wspomnianym Pol’and’Rock, ale wspieracie również mocno Polish Hip-Hop Festiwal. Skąd zainteresowanie marki akurat tym gatunkiem muzyki?

Hip-hop od wielu lat jest najpopularniejszym gatunkiem muzycznym wśród młodych ludzi, do których skierowana jest komunikacja marki Lech. Z Polish Hip-Hop Festival, jako Kompania Piwowarska, jesteśmy związani od pierwszej edycji, która odbyła się w 2013 r. i nie możemy się doczekać powrotu na płocką plażę. Chcemy być blisko naszych konsumentów, więc ten wybór jest oczywisty.

Hip-hop – pozornie niszowy, jest jednym z najpopularniejszych gatunków muzycznych w Polsce. Istotnie często jest niedoceniany, wręcz krytykowany. Czy Lech ma ambicję odczarować hip-hop?

Nie mamy ambicji niczego odczarowywać. Myślę, że krytyka wynika w głównej mierze z  niezrozumienia tego gatunku. Oczywiście są jego odłamy, w których pojawia się sporo wulgaryzmów, i to może razić, ale w ten sposób artyści opisują rzeczywistość, o której nie wszyscy chcą słyszeć. „Jakie życie taki rap”, jak kiedyś słusznie zauważył Peja. Najważniejsze, że hip-hop jest ceniony przez młodych ludzi, którzy szukają w muzyce przede wszystkim prawdziwych emocji oraz historii, z którymi mogą się utożsamiać. Ta muzyka opiera się na prawdzie i ma mocną pozycję na rynku muzycznym. Cieszę się, że współtworzymy z organizatorami PLHHF wydarzenie godne tego gatunku muzycznego.

LPHHMA – ten skrót brzmi skomplikowanie, a jednak kryje się pod nim bardzo ciekawa i ważna dla branży muzycznej inicjatywa. Skąd wziął się pomysł zorganizowania Lech Polish Hip Hop Music Awards?

Na pomysł gali rozdania nagród z prawdziwego zdarzenia wpadł Marcin Siwek, organizator Polish Hip-Hop Festival w Płocku. Kiedy o tym usłyszałem od razu poczułem w tym ogromny potencjał i wiedziałem, że po prostu trzeba to zrobić. Cieszę się, że sprostaliśmy oczekiwaniom artystów, publiczności i licznych partnerów. Jestem przekonany, że zrobiliśmy kawał dobrej roboty, jednocześnie pokazując, że można budować tożsamość wydarzenia i produkować nietuzinkowe eventy we współpracy z markami, które od lat są związane z muzyką. Warto podkreślić, że LPHHMA od samego początku jest projektem bardzo autonomicznym i obu stronom zależało na wiarygodności opartej na wzajemnym zrozumieniu idei wydarzenia. Momentami była to trudna współpraca, ale owocna dla całej hip-hopowej społeczności. Uważam, że wspólnie z organizatorami stanęliśmy na wysokości zadania i możemy śmiało rozpocząć przygotowania do drugiej edycji, jeszcze lepszej i bardziej spektakularnej od tegorocznej.

W ramach kampanii marketingowej wydarzenia został wyprodukowany miniserial, w którym wystąpili Artur Barciś, osoby związane z polskim środowiskiem rapowym – Wini, Pszczoła, Te-tris i… Ty oraz dwóch innych managerów Lecha. Jednym z bohaterów serialu jest także tytułowa Czarna Wołga. Co zadecydowało o zaangażowaniu właśnie takiej obsady? Co marka chciała przekazać swoim odbiorcom w tej produkcji?

Zaangażowaliśmy w projekt epizodystów: Pszczołę jako stage managera, Te-trisa jako prowadzącego, a ekipę Lecha jako partnera całego przedsięwzięcia, chcąc w ten sposób docenić osoby, które nie zawsze są na pierwszym planie, a stanowią bardzo ważny element całej układanki. Jeśli chodzi o Winiego i Artura Barcisia, to szukaliśmy charakterystycznych postaci, które stworzą świetny, kontrastujący duet. Traktujemy ten projekt jako wydarzenie kulturalne, dlatego chcieliśmy wyjść z nim szerzej, poza świat hip-hopu, stąd pojawienie się pana Artura. Cel był jasny: dotrzeć do jak najszerszej publiki budując tożsamość wydarzenia poprzez mecenat marki. Chcieliśmy zrobić coś świeżego, wartościowego i, jak się okazało,  bardzo potrzebnego.

19 sierpnia odbyła się gala finałowa, podczas której wręczono nagrody w osiemnastu kategoriach. Poza serialem powstał także dedykowany temu wydarzeniu kawałek we współpracy Te-trisa i Winiego. Czy „Nagroda” zostanie hymnem LPHHMA na kolejne lata?

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów wspomnianej współpracy. Nie zapominajmy także o producencie utworu, OER-ze, który przygotował także muzykę do miniserialu. Czy będzie hymnem na kolejne lata? Zobaczymy. Najważniejsze jest docenianie twórców gatunku i wyróżnienie najlepszych statuetkami LPHHMA.

Czego możemy spodziewać się dalej w obszarze wspierania polskiej sceny rapowej przez markę?

Myślimy intensywnie, prowadzimy liczne rozmowy, ale na kolejne efekty trzeba jeszcze poczekać.

Koniec

Szymon Skoczylas – Brand Director marek premium w Kompanii Piwowarskiej. Drogę zawodową związaną z branżą piwną rozpoczął jako Junior Brand Manager, następnie Brand Manager oraz Senior Manager marki Żubr. W kolejnych latach pracował jako Senior Brand Manager marki Tyskie współtworząc platformę komunikacyjną „Przejdźmy na Ty”. W ostatnim czasie na marce Lech wdrożył platformę komunikacyjną „Lechend” oraz nadzorował m.in. organizację i promocję I edycji gali rozdania nagród hip-hopowych – Lech Polish Hip-Hop Music Awards, której partnerem tytularnym jest marka Lech. Z Kompanią Piwowarską związany jest od ponad 8 lat. Prywatnie fan dobrej muzyki oraz klubu piłkarskiego Manchester United.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF