...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Nowy zakup Epic Games

bandcamp x epic games

Platforma Bandcamp w ostatnim wpisie na blogu poinformowała o tym, że została przejęta. Jak się okazuje, ich nowym właścicielem zostało Epic Games, twórcy m.in. Fortnite.

Bandcamp to witryna służąca do pobierania muzyki. Jej właściciel poinformował w poście, że dalej będą działać jako samodzielny podmiot. Własnością Epic Games stanie się cała działalność platformy, w tym jej produkt redakcyjny — The Daily.

Podzielamy wizję budowania najbardziej otwartego, przyjaznego artystom ekosystemu na świecie. Razem będziemy w stanie stworzyć twórcom jeszcze więcej możliwości otrzymywania sprawiedliwego wynagrodzenia za ich pracę.

Ethan Diamon, CEO Bandcamp

 

Adam Daniluk

Promocja marki w kulturze młodego pokolenia. Rozmawiamy z Szymonem Skoczylasem, Brand Directorem Marek Premium w Kompanii Piwowarskiej [WYWIAD]

Szymon_Skoczylas

Szymon Skoczylas – Brand Director marek premium w Kompanii Piwowarskiej, opowiada nam o tym, dlaczego marka Lech angażuje się w promocję kultury i festiwale muzyczne z gatunku hip-hop.

Każdy kojarzy specjalne edycje kolorowych puszek, które pojawiają się co roku w ramach festiwalu Pol’andRock. Lech od wielu lat jest mocno związany z muzyką i chętnie wchodzi na nowe podwórka muzyczne. Jak to się zaczęło?

Pierwsza taka puszka pojawiła się na rynku w 2009 r. na Woodstock. Muzyka stanowi filar komunikacji marki Lech, ponieważ jest nieodłącznym elementem codziennego życia naszych konsumentów – osób młodych. Nasz wkład w promocję największych wydarzeń muzycznych w Polsce jest też sporym wsparciem komunikacyjnym dla organizatorów tych przedsięwzięć.

Jakie działania podejmuje Lech w obszarze promowania kultury?

Oprócz finansowego wsparcia największych festiwali muzycznych, współpracujemy również z artystami, grafikami, muzykami i ludźmi kultury na wielu płaszczyznach naszej działalności. Lech wspiera też sport – jesteśmy jednym z głównych sponsorów drużyny piłkarskiej Lech Poznań.

Jesteście partnerami różnych niesamowitych festiwali muzycznych. Wszyscy od lat łączą Lecha oczywiście z wcześniej wspomnianym Pol’and’Rock, ale wspieracie również mocno Polish Hip-Hop Festiwal. Skąd zainteresowanie marki akurat tym gatunkiem muzyki?

Hip-hop od wielu lat jest najpopularniejszym gatunkiem muzycznym wśród młodych ludzi, do których skierowana jest komunikacja marki Lech. Z Polish Hip-Hop Festival, jako Kompania Piwowarska, jesteśmy związani od pierwszej edycji, która odbyła się w 2013 r. i nie możemy się doczekać powrotu na płocką plażę. Chcemy być blisko naszych konsumentów, więc ten wybór jest oczywisty.

Hip-hop – pozornie niszowy, jest jednym z najpopularniejszych gatunków muzycznych w Polsce. Istotnie często jest niedoceniany, wręcz krytykowany. Czy Lech ma ambicję odczarować hip-hop?

Nie mamy ambicji niczego odczarowywać. Myślę, że krytyka wynika w głównej mierze z  niezrozumienia tego gatunku. Oczywiście są jego odłamy, w których pojawia się sporo wulgaryzmów, i to może razić, ale w ten sposób artyści opisują rzeczywistość, o której nie wszyscy chcą słyszeć. „Jakie życie taki rap”, jak kiedyś słusznie zauważył Peja. Najważniejsze, że hip-hop jest ceniony przez młodych ludzi, którzy szukają w muzyce przede wszystkim prawdziwych emocji oraz historii, z którymi mogą się utożsamiać. Ta muzyka opiera się na prawdzie i ma mocną pozycję na rynku muzycznym. Cieszę się, że współtworzymy z organizatorami PLHHF wydarzenie godne tego gatunku muzycznego.

LPHHMA – ten skrót brzmi skomplikowanie, a jednak kryje się pod nim bardzo ciekawa i ważna dla branży muzycznej inicjatywa. Skąd wziął się pomysł zorganizowania Lech Polish Hip Hop Music Awards?

Na pomysł gali rozdania nagród z prawdziwego zdarzenia wpadł Marcin Siwek, organizator Polish Hip-Hop Festival w Płocku. Kiedy o tym usłyszałem od razu poczułem w tym ogromny potencjał i wiedziałem, że po prostu trzeba to zrobić. Cieszę się, że sprostaliśmy oczekiwaniom artystów, publiczności i licznych partnerów. Jestem przekonany, że zrobiliśmy kawał dobrej roboty, jednocześnie pokazując, że można budować tożsamość wydarzenia i produkować nietuzinkowe eventy we współpracy z markami, które od lat są związane z muzyką. Warto podkreślić, że LPHHMA od samego początku jest projektem bardzo autonomicznym i obu stronom zależało na wiarygodności opartej na wzajemnym zrozumieniu idei wydarzenia. Momentami była to trudna współpraca, ale owocna dla całej hip-hopowej społeczności. Uważam, że wspólnie z organizatorami stanęliśmy na wysokości zadania i możemy śmiało rozpocząć przygotowania do drugiej edycji, jeszcze lepszej i bardziej spektakularnej od tegorocznej.

W ramach kampanii marketingowej wydarzenia został wyprodukowany miniserial, w którym wystąpili Artur Barciś, osoby związane z polskim środowiskiem rapowym – Wini, Pszczoła, Te-tris i… Ty oraz dwóch innych managerów Lecha. Jednym z bohaterów serialu jest także tytułowa Czarna Wołga. Co zadecydowało o zaangażowaniu właśnie takiej obsady? Co marka chciała przekazać swoim odbiorcom w tej produkcji?

Zaangażowaliśmy w projekt epizodystów: Pszczołę jako stage managera, Te-trisa jako prowadzącego, a ekipę Lecha jako partnera całego przedsięwzięcia, chcąc w ten sposób docenić osoby, które nie zawsze są na pierwszym planie, a stanowią bardzo ważny element całej układanki. Jeśli chodzi o Winiego i Artura Barcisia, to szukaliśmy charakterystycznych postaci, które stworzą świetny, kontrastujący duet. Traktujemy ten projekt jako wydarzenie kulturalne, dlatego chcieliśmy wyjść z nim szerzej, poza świat hip-hopu, stąd pojawienie się pana Artura. Cel był jasny: dotrzeć do jak najszerszej publiki budując tożsamość wydarzenia poprzez mecenat marki. Chcieliśmy zrobić coś świeżego, wartościowego i, jak się okazało,  bardzo potrzebnego.

19 sierpnia odbyła się gala finałowa, podczas której wręczono nagrody w osiemnastu kategoriach. Poza serialem powstał także dedykowany temu wydarzeniu kawałek we współpracy Te-trisa i Winiego. Czy „Nagroda” zostanie hymnem LPHHMA na kolejne lata?

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów wspomnianej współpracy. Nie zapominajmy także o producencie utworu, OER-ze, który przygotował także muzykę do miniserialu. Czy będzie hymnem na kolejne lata? Zobaczymy. Najważniejsze jest docenianie twórców gatunku i wyróżnienie najlepszych statuetkami LPHHMA.

Czego możemy spodziewać się dalej w obszarze wspierania polskiej sceny rapowej przez markę?

Myślimy intensywnie, prowadzimy liczne rozmowy, ale na kolejne efekty trzeba jeszcze poczekać.

Koniec

Szymon Skoczylas – Brand Director marek premium w Kompanii Piwowarskiej. Drogę zawodową związaną z branżą piwną rozpoczął jako Junior Brand Manager, następnie Brand Manager oraz Senior Manager marki Żubr. W kolejnych latach pracował jako Senior Brand Manager marki Tyskie współtworząc platformę komunikacyjną „Przejdźmy na Ty”. W ostatnim czasie na marce Lech wdrożył platformę komunikacyjną „Lechend” oraz nadzorował m.in. organizację i promocję I edycji gali rozdania nagród hip-hopowych – Lech Polish Hip-Hop Music Awards, której partnerem tytularnym jest marka Lech. Z Kompanią Piwowarską związany jest od ponad 8 lat. Prywatnie fan dobrej muzyki oraz klubu piłkarskiego Manchester United.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Startuje The Collective, wspólny projekt Dariusza Mioduskiego i Pawła Sabarańskiego z Grail Point!

The Collective

The Collective to projekt skierowany do młodych ludzi, którego celem jest zjednoczenie różnych subukultur i zbudowanie jednej, silnej oraz zaangażowanej społeczność w internecie i poza nim. Osiągnie to m.in. poprzez produkcję angażujących formatów, w których będą przenikały się moda, muzyka, sport, a także gaming, spoiwo łączące całość. Kolektyw będzie współpracował z największymi gwiazdami i najbardziej obiecującymi talentami, z których wielu było obecnych na imprezie otwarcia.

Inauguracja The Collective nastąpiła w sobotę podczas 4. urodzin Grail Point, specjalnego wydarzenia z gościnnym udziałem zaproszonych gwiazd, wśród których obecni byli m.in. Taco Hemingway, Bedoes, Żabson, White 2115, Kuban, Qry oraz Team X, a także brazylijska drużyna esportowa Zero Zero Brasil (ex. O Plano). Prezentacja miała miejsce w The Box, nowej multidyscyplinarnej przestrzeni kreatywnej na stadionie Legii Warszawa, w której odbywać się będą rozgrywki gamingowe, a także nagrania formatów własnych (podcasty i treści video) oraz wydarzenia łączące sztuki wizualne, modę i muzykę organizowane dla społeczności The Collective w trakcie dni meczowych. To jedyny znany stadion piłkarski na świecie, który stał się również domem dla utalentowanych twórców.

Głównym inwestorem w The Collective jest Dariusz Mioduski, przedsiębiorca i właściciel m.in. Legii, od dawna angażujący się w projekty z obszaru nowych technologii oraz esportu. Jego partnerem i współudziałowcem w projekcie jest Paweł Sabarański, założyciel Grail Point, który skupia entuzjastów streetwear’u, mody oraz muzyki.

The Collective to przedsięwzięcie, które nie ma jeszcze w Polsce swojego odpowiednika. Spoiwem naszych działań będzie szeroko rozumiany gaming, który jest obecnie najpopularniejszą formą rozrywki wśród młodych ludzi. Dlatego właśnie poprzez gaming, ale również autorskie formaty video oraz wydarzenia specjalne organizowane w The Box, chcemy zbudować zaangażowaną społeczność. Z Pawłem dzieli nas pokolenie, ale łączy spojrzenie na współczesny świat rozrywki, dlatego postanowiliśmy nawiązać współpracę. Grail Point będzie bardzo ważnym ogniwem scalającym projekt z naszą grupą docelową.

Dariusz Mioduski

Marka Grail Point zadebiutowała w 2017 r. i bardzo szybko podbiła rynek mody streetwear’owej, budując wokół swoich działań zaangażowaną społeczność, wśród której znajdują się najbardziej znani polscy sportowcy oraz muzycy.

Wszystko zaczęło się od małego sklepu, który otworzyłem mając zaledwie 20. lat. Dosłownie wyrośliśmy wtedy spod ziemi, nasz punkt znajdował się w piwnicy po warzywniaku. Dziś Grail Point to już zdecydowanie coś więcej niż tylko biznes modowy z fajnymi ciuchami i adresem na prestiżowej ulicy. To przede wszystkim duża, zaangażowana wokół Grail’a społeczność zainteresowana szeroko rozumianą kulturą uliczną, która śledzi nasze działania w mediach społecznościowych i bardzo często w nich uczestniczy, również w organizowanych przez nas aktywacjach offline’owych. Nawiązanie współpracy z tak poważnym partnerem jak Dariusz Mioduski oraz The Collective otwiera przed Grail Point zupełnie nowe obszary działalności.

Paweł Sabarański

Zespół The Collective pracuje obecnie nad uruchomieniem pierwszych autorskich formatów video. W planach są produkcje z udziałem gwiazd, które będą poświęcone muzyce hip-hop, ale także ulicznej modzie oraz esportowi. Trwają również intensywne przygotowania do inauguracji rozgrywki gamingowej w nowatorskiej formule.

To będzie wydarzenie bez precedensu i mówię to z pełnym przekonaniem! W tej chwili nie mogę jeszcze przekazać zbyt wielu szczegółów, ale zdradzę, że wspiera nas międzynarodowa ekipa OO Nation, którą tworzą osoby zaangażowane wcześniej w rozwój m.in. FaZe Clan, największej społeczności gamingowej na świecie skupionej wokół topowej drużyny esportowej w USA. Nasz projekt jest bardzo ambitny  i wierzymy w jego olbrzymi potencjał.

Paweł Sabarański


Źródło: The Collective

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dołącz do rewolucji w mediach gamingowych i twórz telewizję przyszłości razem z PONO!

VTV

Ruszyła kampania crowdinvestingowa VTV na EMISJAVTV.pl! Czas na nowoczesne medium rozrywkowe o tematyce gamingowej, esportowej, muzycznej oraz lifestylowej. Z dużą dawką autorskich programów publicystycznych i streamów prowadzonych przez popularnych twórców!

Właśnie wystartowała kampania nowatorskiej telewizji internetowej dla graczy VTV. Tak jak przed laty MTV zmieniło oblicze telewizji i rynku muzycznego, tak teraz VTV dąży do zrewolucjonizowania branży gamingowej. Dla wielu, zwłaszcza młodych, osób gry i esport to nie tylko rozrywka i sposób na spędzanie wolnego czasu, ale także styl życia. Hivemind S.A., spółka stojąca za tym projektem, chce stworzyć telewizję i dostarczać wysokiej jakości treści właśnie dla tej grupy odbiorców.

EMISJAVTV.PL – Już dzisiaj dołącz do twórców rewolucyjnego medium!

Kampania prowadzona na platformie Beesfund ma na celu zebranie środków potrzebnych do budowy kompletnego zaplecza technicznego, produkcji formatów, współpracy z grupą rozpoznawalnych twórców i realizacji serii programów opartych o ich wizje. Zebrane środki pomogą też w promocji i pozyskaniu zasięgów oraz zwiększeniu zespołu i jego rozwoju na wielu płaszczyznach – produkcji telewizyjnej, reklamy i relacji inwestorskich.

https://youtu.be/GSUnmadhKGs

Wraz ze startem emisji ujawniono pierwszych redaktorów i twórców, którzy odpowiadać będą za dostarczanie widzom nowego contentu. Redaktorami w kategorii Gaming będą Marcin Krzemień oraz Fryderyk “Veggie” Kozioł – prawdziwy esportowy weteran, były profesjonalny zawodnik oraz doświadczony trener wielu zespołów League of Legends. Redaktorem w kategorii Rap będzie Rafał “Pono” Poniedzielski – raper i producent muzyczny, który przy okazji wydania najnowszego albumu PONDEMIA został pierwszym na świecie artystą, dystrybuującym muzykę bezpośrednio na łańcuchu bloków (Bitcoin). Za streaming mają odpowiadać Adriana Marczewska, Marta “Praktyczna Pani” Kondej oraz Weronika “Mrs Krysia” Nowicka.

https://youtu.be/9GCYvvAIfQU

Dzięki kampanii VTV każdy może zostać członkiem zespołu i mieć swój wkład w rozwój nowoczesnej telewizji internetowej, dedykowanej jednej z najprężniej rozwijających się gałęzi rozrywki. Organizatorzy przygotowali aż sześć atrakcyjnych pakietów z różnymi benefitami dla osób, które zdecydują się wesprzeć projekt.

Więcej informacji na temat kampanii na stronie EMISJAVTV.pl.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy sztuczna inteligencja zastąpi pisarzy i muzyków? [RAPORT]

Sztuczna inteligencja w muzyce

Według raportu firmy Ericsson Connected Intelligent Machines, 20% konsumentów preferuje treści tworzone przez sztuczną inteligencję od tych tworzonych przez ludzi. Wyniki pokazują, że obecnie toczy się wyścig twórczy pomiędzy ludźmi a maszynami. Jednak jest jeszcze zbyt wcześnie by ogłaszać zwycięzców, bo nadal co piąty ankietowany preferuje treści tworzone w sposób tradycyjny.

Już dziś, u progu popularyzacji technologii 5G, zautomatyzowane boty tłumaczą dynamicznie strony internetowe na różne języki oraz zbierają informacje i redagują artykuły. Czy zatem do roku 2030 nasze coraz bardziej cyfrowe mass media będą nadal tworzone głównie przez dziennikarzy, czy też znacznie większą rolę odegrają połączone ze sobą inteligentne maszyny?

W raporcie Connected Intelligent Machines firma Ericsson przedstawia wnioski z badania ośmiu koncepcji tworzenia treści przeprowadzonego na grupie aktywnych użytkowników technologii konsumenckich. Niektóre z treści były tworzone przez ludzi, inne przez sztuczną inteligencję.

Wyniki dają obu stronom powody do zastanowienia. Zaskakująco niska liczba konsumentów – zaledwie jeden na pięciu – stwierdziła, że w ponad połowie testowanych koncepcji preferuje treści tworzone przez ludzi. Potwierdzony w badaniu trend wskazuje na możliwość przejęcia w przyszłości przez maszyny rynku tworzenia treści. Oznacza to, że maszyny nieuchronnie będą w stanie zidentyfikować i zaspokoić popyt na treści lepiej niż my, ludzie.

Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson

Konsumenci przewidują, że do 2030 r. media masowe będą w coraz większym stopniu podlegać wpływom automatyzacji. W rzeczywistości przyszłość może być bliższa niż nam się wydaje. Obecnie nawet najbardziej podstawowe generatory języka AI okazują się wystarczająco dobrymi twórcami treści na platformach mediów społecznościowych.

Wzrost popularności zautomatyzowanych treści, a w tym również rosnąca ilość tzw. fake newsów w mediach społecznościowych, rodzi wiele pytań natury społecznej. Tworzenie treści przez sztuczną inteligencję, podobnie jak każda inna technologia, może być wykorzystywane w złych celach i wywołać daleko idące konsekwencje dla sytuacji na świecie. Dlatego jako ludzie musimy zadbać o to, aby odpowiedzialna AI była budowana w oparciu o godne zaufania i etyczne zasady AI.

Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson

Przyszłość tworzenia treści może polegać na współpracy człowieka z maszyną. Jednym z interesujących obszarów, w którym to już się dzieje na poziomie rynku masowego, jest literatura science fiction. Słynny chiński autor SF, Chen Qiufan, konkurując z takimi pisarzami, jak laureat Nagrody Nobla Mo Yan, wygrał niedawno konkurs literacki w Szanghaju opowiadaniem „The State of Trance”, które zawierało fragmenty wygenerowane przez AI.

Film i muzyka poza zasięgiem AI?

W raporcie firmy Ericsson stwierdzono, że konsumenci uważają film i muzykę za domenę ludzkiej kreatywności. Sześciu na dziesięciu respondentów twierdzi, że wolałoby ludzkich producentów filmowych od odpowiedników AI. Jednak większość z tej grupy respondentów jest najwyraźniej nieświadoma faktu, że AI jest już wykorzystywana w przemyśle filmowym do wspomagania procesu podejmowania decyzji przez człowieka.

Obecnie konsumenci nadal chętniej wybierają ludzi, jako twórców muzyki – takiego zdania jest 65 procent respondentów. Jednak raport Connected Intelligent Machines stwierdza również, że sześciu na dziesięciu z nas wierzy, że „sztuczni muzycy” będą w stanie prześcignąć ludzi na listach przebojów do 2030 roku.

 

POBIERZ PEŁNY RAPORT Z BADANIA ERICSSON CONSUMER TRENDS 


Źródło: Ericsson

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Spotify i Tinder wspólnie na Walentynki: poznaj 100 piosenek najchętniej dodawanych do profili randkowych

Walentynki spotify Tinder

Walentynki już niebawem! Z tej okazji największa na świecie platforma streamingowa, Spotify, i lider aplikacji randkowych, Tinder, przedstawiają najnowsze miłosne i muzyczne trendy, a wśród nich ulubione piosenki miłosne Polaków oraz rosnąca popularność podcastów na temat związków.

Tegoroczne Walentynki spędzimy głównie w domu. Kto więc nie chciałby swipe’ować w prawo nawiązując relację z osobą, która dzieli z nami gust muzyczny? To czego słucha druga osoba, może nam wiele o niej powiedzieć. Co więcej, muzyka i podcasty potrafią łączyć ludzi w głęboki, osobisty sposób, stając się integralną częścią poszukiwania potencjalnych partnerów.

Jak wynika z danych platformy Tinder, dodanie na profilu mojej piosenki poprawia wrażenia podczas swipe’owania, prowadząc do większej liczby dopasowań. Co więcej, jako że muzyka jest numerem 1 wśród pasji, które użytkownicy umieszczają na swoich profilach w aplikacji Tinder na całym świecie, dodanie utworu bądź ulubionych artystów może okazać się najlepszym sposobem na rozpoczęcie rozmowy, a stąd tylko krok do idealnej, wirtualnej randki.

A przed nią porad dotyczących randkowania i związków najchętniej szukamy w sieci. Z tego powodu, jak podaje platforma Spotify, popularność podcastów o tematyce miłosnej wzrosła w Polsce aż o 149% w porównaniu ze styczniem ub. r..

Najpopularniejsze utwory miłosne dodawane przez użytkowników do playlist walentynkowych na Spotify w ciągu ostatnich 90 dni to:

  1. Foreigner – I Want to Know What Love Is
  2. Chris de Burgh – The Lady In Red
  3. Lewis Capaldi – Someone You Loved
  4. Bryan Adams – Heaven
  5. Eric Carmen – Hungry Eyes – From „Dirty Dancing” Soundtrack
  6. John Legend – All of Me
  7. Diana Ross, Lionel Richie – Endless Love – From „The Endless Love” Soundtrack
  8. U2 – With Or Without You
  9. Chicago – Hard to Say I’m Sorry
  10. Elton John – Sacrifice

Dla wszystkich chcących spędzić zbliżające się Walentynki w rytmach ponadczasowych klasyków oraz nowych przebojów o miłości, powstała specjalna zakładka „Miłość i romans” na Spotify. Jeśli natomiast szukasz inspiracji, by wybrać moją piosenkę na Spotify, zajrzyj do playlisty zawierającej sto najpopularniejszych utworów zamieszczanych przez użytkowników na profilach na Tinderze.

Do 10 najpopularniejszych utworów obecnych na profilach randkowych na świecie należą:

  1. SZA – Good Days
  2. Olivia Rodrigo – drivers license
  3. The Weeknd – Blinding Lights
  4. 24kGoldn ft. iann dior – Mood (feat. iann dior)
  5. Ariana Grande – 34+35
  6. The Weeknd – Save Your Tears
  7. Bad Bunny x Jhay Cortez – DÁKITI
  8. CJ – Whoopty
  9. Ariana Grande – Positions
  10. Doja Cat – Streets

Jak zamieścić moją piosenkę na Spotify w profilu na Tinderze? Wystarczy zintegrować oba konta, wchodząc w ustawienia Profilu w aplikacji Tinder. Następnie, należy wybrać piosenkę, która idealnie nas opisuje oraz ulubionych artystów.

*O ile nie wskazano inaczej, podane dane są lokalne


Źródło: Hill+Knowlton Strategies

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

NOSPR razem z IBM Watson tworzą nowatorską przestrzeń interakcji z muzyką klasyczną

muzyka klasyczna

IBM (NYSE: IBM) oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, przy współpracy z Fujitsu Technology Solutions, ING Bankiem Śląskim, Urzędem Miasta Katowice – partnerami strategicznymi, a także firmą GAZ-SYSTEM i szkołami zrzeszonymi w programie P-TECH ogłosiły uruchomienie posiadającego zdolność werbalnej interakcji, wirtualnego NOSPR AI. Wykorzystuje on rozwiązanie IBM Watson i publiczną chmurę IBM, umożliwiając internautom rozmowę na żywo ze sztuczną inteligencją na temat muzyki klasycznej.

Do końca 2020 roku na platformie internetowej ai.nospr.org.pl można „dopytywać” sztuczną inteligencję o tematy dotyczące muzyki klasycznej, otrzymując natychmiastowe odpowiedzi w języku polskim – jednocześnie przenosząc się do wirtualnej sali koncertowej katowickiej NOSPR. Na platformie można zadawać pytania głosowo i pisemnie, słuchając interpretacji utworów „Ognistego Ptaka” Igora Strawińskiego i „Karnawału Zwierząt” Camille’a Saint-Saënsa w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. NOSPR AI opowie, co kompozytor miał na myśli pisząc dany utwór, jaki instrument gra partię solową czy, na przykład, ile waży fortepian. IBM oraz NOSPR mają nadzieję na rozbudowę tego narzędzia w kolejnych latach.

W ramach projektu NOSPR AI, w sieci zostały udostępnione rzadko publikowane nagrania audiowizualne Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Teraz można ich posłuchać jako inspiracji do rozmowy ze sztuczną inteligencją o świecie dźwięków. Projekt NOSPR AI daje muzyce klasycznej „głos” – ukazując ją jako żywą część kultury, na którą nie trzeba patrzeć przez pryzmat utartych schematów. Po raz pierwszy staje się zjawiskiem, o którym można swobodnie dyskutować.

Projekt NOSPR AI jest zwieńczeniem trwającej blisko rok ścisłej współpracy zespołu IBM Services
z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach i ekspertami świata muzyki klasycznej, grupą IT z Fujitsu Technology Solutions, a także uczniami szkół zrzeszonych w programie P-TECH. Zespół IBM Services był odpowiedzialny za budowę rozwiązania, utrzymanie i rozwój aplikacji w chmurze publicznej IBM oraz szkolenie posiadającego zdolność werbalnej interakcji, wirtualnego NOSPR AI w zakresie udzielania odpowiedzi na pytania w języku polskim.

Uruchomienie projektu zostało poprzedzone szerokimi testami jakościowymi prowadzonymi przez zespoły projektowe IBM i NOSPR. W treningu inicjalnym, w ciągu niecałych 3 tygodni, zebrano 9 tysięcy pytań. Ogromny wpływ na budowanie zbioru mieli uczniowie i nauczyciele ZSTiO nr 2 i ŚTZN w Katowicach, którzy wspierają projekt w ramach programu edukacyjno-zawodowego P-TECH, a także reprezentanci ZSTiO nr 3 w Chorzowie, I LO w Mikołowie oraz członkowie Towarzystwa Przyjaciół NOSPR, pracownicy ING Banku Śląskiego, Urzędu Miasta w Katowicach i Fujitsu Technology Solutions.

W kolejnym etapie baza wiedzy została wykorzystana do treningu sztucznej inteligencji IBM Watson Assistant, na której oparty jest NOSPR AI, pod kątem uzyskania najlepszych odpowiedzi na pytania. Rozwiązanie zostało zaprojektowane w taki sposób, aby po uruchomieniu produkcyjnym możliwe było jego „douczanie”. Dzięki wykorzystaniu chmury publicznej IBM do przechowywania tysięcy danych tworzących bazę wiedzy, możliwe jest ciągłe podnoszenie jakości oraz dokładności udzielanych odpowiedzi.

NOSPR nieustannie stara się być motorem przemian w postrzeganiu muzyki klasycznej, m.in. poprzez ukazywanie jej w coraz to nowych kontekstach społeczno-kulturowych. Jesteśmy otwarci na eksplorowanie nowych dróg komunikacji ze słuchaczami, dlatego też nawiązanie tej współpracy wydało nam się całkiem naturalne. Wielką wartość dla nas ma fakt realizacji tego projektu przy wsparciu tak ważnych instytucji ze świata biznesu, technologii i jednostek samorządowych. Jest to właściwie nasze wspólne dzieło i prawdopodobnie nie ujrzałoby światła dziennego, gdyby każda z organizacji chciała je stworzyć samodzielnie.

Ewa Bogusz-Moore, Dyrektor Naczelna i Programowa NOSPR

Naszym projektem udowadniamy, że sztuka jako forma komunikacji, może korzystać z rozwiązań takich jak IBM Watson Assistant, działający w IBM public cloud, aby łączyć klasyczny świat dźwięków ze współczesnością. Dzięki temu o muzyce klasycznej można opowiadać lekko, zyskując przy tym możliwość obcowania z interpretacjami najlepszej orkiestry symfonicznej w Polsce, w dowolnym miejscu i czasie.

Jarosław Szymczuk, Dyrektor Generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie

Projekt NOSPR AI jest przykładem tylko na pozór wykluczających się obszarów: technologii i sztuki. Przy współpracy obecnych w Katowicach inwestorów: IBM, Fujitsu Technology Solutions oraz ING Bank Śląski, podążamy ścieżką cyfrowej transformacji obserwowanej na całym świecie. Dzięki naszej współpracy zostanie stworzone nowoczesne narzędzie do edukacji muzycznej, pozwalające na wykorzystanie sztucznej inteligencji do prowadzenia rozmowy z człowiekiem na temat wybranych utworów muzycznych. Projekt jest unikatowy i jesteśmy dumni z faktu, iż w nim uczestniczymy.

Bogumił Sobula, Pierwszy Wiceprezydent Miasta Katowice

W ING sztuczna inteligencja jest obecna na co dzień. Pomaga nam w lepszym podejmowaniu decyzji oraz ich przewidywaniu, a także wspiera procesy, które wcześniej wykonywaliśmy ręcznie. Ten projekt zainteresował nas, bo połączenie świata kultury ze sztuczną inteligencją jest nieoczywiste i zaskakujące. I dodatkowo angażuje młodych ludzi, którzy stoją przed wyborem kierunku swojego rozwoju. Szerzenie wiedzy związanej z technologią wśród młodzieży jest dla nas bardzo ważne, bo daje im możliwość świadomego zaplanowania przyszłej kariery. NOSPR AI udowodniło nam wszystkim, że twórczość artystyczna i sztuczna inteligencja mogą iść ze sobą w parze. Dzięki temu niezwykłemu projektowi możemy w łatwy i przyjemny sposób zgłębić wiedzę o utworach, kompozytorach, wykonaniu i muzyce w ogóle.

Sławomir Soszyński, Wiceprezes Zarządu ING Banku Śląskiego

Nasz wspólny projekt to efekt świetnej pracy zespołowej i symbol synergii świata korporacyjnego z sektora IT ze światem sztuki. To właśnie innowacyjność, innowacyjne rozwiązania, innowacyjne technologie pomagają nam budować lepszy świat. Świat, w którym nie tylko ufamy sobie nawzajem, ale także ufamy otaczającym nas technologiom. One bowiem pomagają nam w codziennych obowiązkach, ale też umożliwiają odkrywanie sztuki, w tym przypadku muzyki klasycznej, w zupełnie nowym wymiarze. Co istotne, projekt udało się zwieńczyć pomimo pandemii, która wywróciła świat do góry nogami i wprowadziła zasady społecznego dystansu. Technologie, które mamy, pozwalają nam trwać, działać, odnosić sukcesy i tworzyć wspaniałe produkty także w naszych „domowych biurach.

Aleksandra Durzyńska-Prochowska, Dyrektor Zarządzająca Poland GDC, Fujitsu Technology Solutions

Więcej informacji na stronie https://ai.nospr.org.pl.


Źródło: Informacja prasowa IBM

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wpływ muzyki na działalność restauracji

wpływ muzyki na działalność restauracji

Restauracje to miejsca gdzie podstawowa potrzeba jedzenia łączy się z zachowaniami społecznymi, w odbiorze których znaczące miejsce zajmuje otoczenie. Słuch jako zmysł odbierający nienamacalne bodźce, może zostać wykorzystany do wzmocnienia tożsamości marki i zapamiętania jej. Tym samym przekłada się na wzrost sprzedaży i regulowanie zachowań konsumentów. Muzyka może mieć zmienną intensywność, rodzaj i styl. Najważniejsze okazuje się dopasowanie ich do stylu restauracji tak, by uniknąć dysonansu poznawczego. Dlaczego dobór repertuaru muzycznego to jeden z najważniejszych aspektów sensorycznych restauracji?

Muzyka w przestrzeni usługowej jest świadomie wykorzystywana niemal we wszystkich branżach od wielu lat. Miała i ma na celu działanie zarówno na klientów, jak i pracowników. Z perspektywy psychologii muzyka ma wpływ na wszystko – humor, podejście do produktu i ludzi. Nie bez przyczyny mówi się, że „muzyka łagodzi obyczaje”. Audiomarketing wykorzystuje podświadomy wpływ na zachowanie konsumenta i ma zastosowanie przy okazji wszystkich narzędzi stosowanych w tradycyjnym marketingu. Wpływa na postrzeganie ceny, miejsca, ludzi i produktów. Ma za zadanie regulować procesy i zachowania zachodzące w miejscach sprzedaży. W restauracji tłumi odgłosy dochodzące z kuchni, przesuwanych krzeseł, nowych gości czy rozmów prowadzonych przy stolikach. W obecnej teorii marketingu, powyższe funkcje nie są jednak jej głównymi celami.

Wielowymiarowość muzyki

Muzyka powinna być dostosowana do grupy docelowej i charakteru restauracji. Jeśli chodzi o grupę docelową, zazwyczaj nie będzie to podział ze względu na płeć, a raczej status społeczny, wiek, zamożność klienta i jego preferencje. Poszczególne dopasowania będą zależeć od wszystkich wspomnianych składowych: głośności, tempa, ilości bodźców – muzyka instrumentalna lub z wokalem, stylu i dopasowania.

Głośność muzyki jest zmienną indywidualną, a jej próg zmienia się w zależności od wieku, płci i upodobań odbiorcy. To, co dla młodego konsumenta będzie jeszcze normą, dla starszej osoby może już przekraczać jej próg komfortu przebywania w danym miejscu. W przypadku restauracji czas w niej spędzony jest kluczową i powiązaną z wielkością wydatków zmienną. Jeśli muzyka jest zbyt głośna, przebywanie w restauracji traci swój podstawowy cel, jakim jest przebywanie z innymi ludźmi i rozmowa z nimi.

W muzyce, to jej tempo ma znaczny wpływ na pobudzenie lub wygaszenie nastroju odbiorcy. O ile głośność, znajomość utworów i ich „lubienie” jest sprawą indywidualną, o tyle w przypadku tempa nie ma takich wątpliwości. Jako tempo muzyki należy rozumieć szybkość z jaką muzyka się zmienia. Liczone jest zazwyczaj w bitach na minutę. Poniżej wartości 72 bpm to muzyka wolna, a powyżej 94 bpm – szybka. Wolniejszy rytm sprzyja bardziej leniwemu przechadzaniu się klientów po sklepie czy dłuższemu wybieraniu posiłków. Wpływa bezpośrednio bardziej relaksująco na odwiedzających, a to z kolei przekłada się na wzrost sprzedaży. W restauracjach szybkiej obsługi, gdzie istotny jest duży przepływ konsumentów, którzy szybko opuszczają restaurację i zwalniają stoliki, zastosowanie znajduje szybka muzyka. Tempo muzyki powoduje nie tylko, że konsumenci dostosowują swój sposób poruszania się do jej rytmu, lecz także powoduje, że zmienia się ich percepcja czasu.

Percepcja czasowa

Podczas wieloletnich badań wykazano kiedyś, że tempo muzyki ma wpływ na postrzeganie upływu czasu. Percepcja czasu klientów ma duże znaczenie, szczególnie w miejscach usługowych, jak restauracje, gdzie czas regulowany jest przez obsługę. Konsument czeka na stolik, przyjęcie zamówienia, obsługę, dostarczenie posiłków i na koniec – rachunek. Wszystkie te czynności zależą od wielu osób w restauracji, jak kelner, kasjer, kucharz i sam konsument. Nikt nie lubi czekać, dlatego regulowanie podejścia klienta i jego humoru może mieć decydujące znaczenie w kształtowaniu odbioru takiego miejsca. Ogólna zasada mówi o tym, że im więcej bodźców dostarczanych do organizmu, tym więcej informacji do przetworzenia. Z kolei większa ilość informacji oznacza, że postrzegany czas się wydłuża. Muzyka, która dostarcza niewielu bodźców będzie powodowała, że czas wydaje się krótszy niż w przypadku muzyki, która dostarcza ich dużo. Inne badania mówią o tym, że to wyłącznie znajoma melodia powoduje, że odbiorcy są w stanie przywołać przekazywany im komunikat. Badane komunikaty odtwarzane w towarzystwie szybkiej i wolnej muzyki wykazały, że respondenci lepiej zapamiętują slogany, słuchając wolnej, znajomej melodii. Jedno jest pewne – muzyka która ma reprezentować markę, musi być umiejscowiona w taki sposób, by nie tworzyła dodatkowego chaosu informacyjnego, a jedynie wspierała istniejące w otoczeniu bodźce. Muzyka swoim tempem wpływa zarówno na samych konsumentów, jak i na personel. Dlatego układając repertuar muzyczny, warto brać pod uwagę obie grupy docelowe.

Regulacja zachować poprzez muzykę

Muzyka ze względu na styl powinna zostać dostosowana do typu klienta, do którego jest skierowana. Młodzi konsumenci zazwyczaj preferują bardziej dynamiczną muzykę niż osoby starsze. Dodatkowo znaczenie ma czy muzyka jest pierwszoplanowa, głośna i stanowiąca główny dźwięk, czy też tworzy tylko tło i atmosferę. Młodsze osoby lepiej reagują na muzykę pierwszoplanową, która stanowi główny temat i wypełnia miejsce usługowe. Bardziej dojrzali konsumenci wolą, żeby głośna muzyka nie rozpraszała ich podczas robienia zakupów, ale tworzyła tło i dodawała atmosfery. Badania dotyczące wpływu rodzaju muzyki na odbiór restauracji wykazały, że muzyka klasyczna powodowała, że konsumenci postrzegali restaurację jako bardziej wykwintną i droższą. Popularna, słuchana na co dzień, wyzwalała pozytywne skojarzenia i wywoływała najbardziej pozytywne emocje. Brak muzyki powodował, że konsumenci oceniali ją co najwyżej jako przyjemną. Jazz pobudzał i sprawiał, że restauracja postrzegana była jako głośna, ale przez to atmosfera panująca była ożywiona.

Muzyka może skłaniać do największych wydatków. Okazuje się, że chęci wydania więcej nie wywoływała muzyka klasyczna, ale jazzowa. Szczególnie zaobserwowano to przy sprzedaży alkoholu, która rosła, kiedy muzyka była młodzieżowa, radosna i zabawna, a spadała w przypadku braku muzyki i muzyki klasycznej. Najmniej ludzie chce wydawać, gdy bodziec audio nie występuje wcale. Ze wszystkich badań wynika, że przy doborze stylu muzyki należy określić cel jej zastosowania: jaka atmosfera ma być odbierana przez konsumentów, jak mają postrzegać lokal i jego ceny, czy celem jest by przebywali dłużej w restauracji, czuli się pobudzeni, czy ukojeni i zrelaksowani. Jeżeli głównym produktem podwyższającym zysk jest alkohol, to nie powinni słuchać muzyki klasycznej, chyba że do spożycia mają wyrafinowane potrawy i alkohole, których nie pije się w dużych ilościach.

Dopasowanie wspierające postrzeganie

Przy doborze stylu najważniejsze jest, podobnie jak w przypadku zapachu, dopasowanie muzyki do stylu restauracji. Oznacza to, że muzyka powinna pasować do otoczenia restauracyjnego. Błędy związane z nieodpowiednim dopasowaniem mają znacznie większe skutki niż całkowity brak muzyki. Ponadto źle dopasowana muzyka rozprasza, a nie pomaga przy dokonywaniu wyborów. W większości badań nad muzyką sprawdzana jest również jej „odpowiedniość”. Tak jak muzyka francuska podnosiła sprzedaż francuskiego wina, a niemiecka – wina niemieckiego, tak również dopasowanie narodowej muzyki do narodowości restauracji będzie wpływać na satysfakcję z danego posiłku. To dopasowanie odgrywa ogromną rolę we właściwym postrzeganiu restauracji. Badani spędzali więcej czasu i przez to wydawali więcej pieniędzy w tych miejscach, gdzie muzyka była przez nich oceniana jako „odpowiednia”.

Rosnąca konkurencja i oczekiwania klientów wymagają od restauratorów dodatkowego zaangażowania w przygotowanie swoich miejsc usługowych tak, by dostarczały one dodatkowych bodźców i wrażeń. Stosowanie audiomamarketingu wpływa na pamięć i odbiór restauracji. Strategie klasycznego marketingu powinny zostać wzbogacone o narzędzia oddziałujące w sposób podświadomy na wszystkie zmysły konsumenta.

 

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus

Filmy, muzyka i gry pozostaną odporne na koronawirusa?

esport gry filmy muzyka koronawirus

W ostatnich dniach koronawirus sieje spustoszenie w kolejnych branżach. To już nie tylko turystyka, transport, czy logistyka - ale również inne gałęzie gospodarki. Branże wykreowane przez pokolenie Millenialsów i Generation Z wydają się być odporne na tego typu zawirowania, co zdecydowanie wynika z ich internetowej specyfiki zainteresowań. Jednocześnie są to gałęzie będące bardzo blisko głównych działań marketingowych wielu marek.

Filmy, muzyka i gry wydają się być odporne na działania koronawirusa. W przeciwieństwie do tradycyjnego sportu, gdzie odwoływanych jest szereg wydarzeń. Wartość tych branż w skali światowej dynamicznie rośnie, a gaming znacząco wybija się ponad przeciętność.

Wartości poszczególnych branż (w mld $):

wartość branży muzcznej, filmowej i gier video
Źródło: Newzoo, 2018 Global Esports Market Report

Mamy, co prawda, chwilowo zamknięte kina – ale wszelkie platformy streamingowe takie jak Netflix, czy HBO GO nadal działają. Co więcej – nikt nie zamierza zamykać Youtube’a, czy też dynamicznie zyskującego popularność Twitcha, gdzie już teraz widownia transmisji gamingowych dorównuje gigantowi od Google. Nie zapominajmy również o telewizji linearnej.

W streamingu muzyki Spotify, czy Tidal biją kolejne rekordy. Radio ma się bardzo dobrze, a odwoływanie koncertów wydaje się być chwilowym problemem.

W branży gamingu również nie zapowiada się na kryzys. Ludzie mają więcej czasu, szkoły zamknięte, piętrzą się nakazy pracy zdalnej – tak więc wiele osób może odnaleźć chwilę na gry. Co prawda największy gamingowo-esportowy event w tej części świata – IEM Katowice – został odwołany dla publiczności dwa tygodnie temu, ale nie zmienia to faktu, że  gros zmagań esportowych dzieje się w internecie.

esport gry filmy muzyka koronawirus
Źródło: IEM Katowice 2020 bez udziału publiczności, zdjęcie: Brief

Gry takie jak Counter-Strike, League of Legends, czy Fortnite biją rekordy popularności wśród graczy w Polsce. Ludzie lubią nie tylko grać, ale również oglądać jak inni grają. Już teraz połowa widzów esportu nigdy nie grała w gry, które ogląda. Fenomen? Podobny jak skoki narciarskie. Przyciągający tłumy przed ekrany monitorów, telefonów, tabletów.

Eksperci pracujący w branży gier i esportu również reagują na wybuch pandemii:

Liczba graczy wzrośnie diametralnie. Liczby na youtube i twitchu poszybują w górę. Esportowych fanów zdecydowanie przybędzie. Brak eventów esportowych zwiększy efekt oczekiwania i hype’u. Być może, finalnie wyjdzie to na plus. Oczywiście podmioty oparte na eventach będą miały problem. Jednak digital, kampanie influencerskie w internecie to kierunek, który będzie najefektywniejszy w następnych miesiącach. Ciekawe ile nowych twarzy wybije się dzięki niezliczonej nowej widowni, która będzie miała mnóstwo niezagospodarowanego czasu.

Mateusz Kowalczyk, manager Illuminar Gaming

Jednakże nie brak również głosów skrajnie przeciwnych. Pojawiają się opinie, że widowni gamingu co prawda przybędzie, ale przez sytuacje makroekomiczną po prostu zabraknie produktów, które będzie można promować i sprzedawać tymi kanałami. Rzeczywistość zweryfikuje rynek.

Gdzie zmierza przyszłość? Warto się nią zainteresować, a w szczególności branżą gamingu i jej usportowiona odmianą. Esport bazuje na rywalizacji, to turniejowa odmiana gier. Zdecydowanie najlepiej przyswaja się go w dużych arenach, przy tysiącach kibiców, aczkolwiek istnieje również możliwość rozgrywania meczów ze studia i transmitowania sygnału live. Zdecydowana większość fanów tej formy rozrywki wybiera oglądanie zmagań online. A ich liczba dynamicznie rośnie w skali globalnej.

Esport w ujęciu globalnym. Liczba odbiorców i wartość branży:

odbiorcy esportu
Źródło: Newzoo, 2019 Global Esports Market Report

Badania podają, że fanów gier w Polsce mamy około 16 milionów. To prawie połowa populacji, a gaming i esport wciąż bardzo intensywnie się rozwijają. Rośnie widownia, a produkty stają się coraz bardziej profesjonalne. I medialne. To rozrywka na miarę naszych czasów. Czy marketing jest na to gotowy? Być może w przyszłości to właśnie esport i gry staną się znaczącą sferą marketingową wielu marek.

Brief zauważa rozwój tego zjawiska. Już niedługo zaprezentujemy Wam nową sekcję serwisu.

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

Zamień kameralną domówkę w świetną i udaną imprezę – zobacz nasze pomysły!

Flex #chceszmasz domówka impreza

Zapraszasz znajomych i chcesz, aby wszyscy dobrze się bawili i miło wspominali zorganizowaną przez Ciebie imprezę? Zastanawiasz się, czy podołasz zorganizowaniu niezapomnianej domówki? Chętnie podrzucimy Ci kilka niezawodnych pomysłów.

Odpowiednie towarzystwo

Zastanawiając się nad doborem gości, warto wziąć pod uwagę oczywisty fakt, że to ludzie tworzą klimat i wspomnienia, do których chce się wracać. Nie ma sensu na siłę zapraszać ledwo poznanych lub niezbyt lubianych znajomych, tylko po to, by osób było jak najwięcej. Lepiej postawić na nieco mniejsze, lecz sprawdzone grono przyjaciół, z którymi impreza na pewno będzie udana. A jeśli przyprowadzą ze sobą kogoś więcej, niż się spodziewaliśmy, to tylko lepiej! W końcu dobrzy przyjaciele muszą mieć wartych poznania znajomych.

Imprezowy wystrój

Nie trzeba iść do klubu, by poczuć nastrój rodem z „Gorączki sobotniej nocy”. Wystarczy poświęcić trochę czasu na zorganizowanie odpowiedniego wystroju wnętrza. Dyskotekowe kule, błyszczące konfetti czy chociażby rozwieszone w pokoju światełka choinkowe pomogą wprowadzić do każdego pomieszczenia niepowtarzalny klimat. Organizując domówkę, warto również pomyśleć o zakupie jednorazowej zastawy stołowej (najlepiej takiej z ekologicznych, biodegradowalnych materiałów) – jest zdecydowanie praktyczniejsza od tradycyjnej i nie wymaga mycia.

Dobre jedzenie i napoje

Nawet najlepsza impreza nie uda się, kiedy goście będą głodni. Warto więc pomyśleć o przygotowaniu drobnych przekąsek oraz napojów. W zadania kulinarne można zaangażować kilku gości – jeśli każdy przyniesie ze sobą jedną, umówioną rzecz np. chipsy, kanapki czy sok do drinków, zajmie to zdecydowanie mniej czasu i nie będzie tak kosztowne. Jeśli natomiast nie chcemy zaprzątać sobie głowy gotowaniem, możemy postawić na pizzę z dostawą do domu.

Najlepsza muzyka

Jak impreza to oczywiście muzyka! Być może każdy z nas lubi bawić się w rytmie innych hitów, ważne jest jednak, by nie zabrakło ich przez cały wieczór. Klienci Orange Flex mogą skorzystać z idealnej opcji, jaką jest Music Pass, umożliwiający streamowanie muzyki z serwisów takich jak Spotify, TIDAL, Apple Music, Open FM, Deezer, Amazon Music oraz Polskie Radio bez limitu GB. Bez względu na to, jaką muzykę lubisz najbardziej, będziesz ją mieć stale w zasięgu ręki. Usługę można aktywować w aplikacji Orange Flex na okres jednego miesiąca, płacąc za to 5 zł.

Planszówki? Czemu nie!

Jeśli Twoi znajomi nie są wielkimi fanami tańca, a Ty szukasz jakiegoś urozmaicenia imprezy, możesz zawsze postawić na planszówki. Duży wybór gier towarzyskich, strategicznych czy zręcznościowych z pewnością pozwoli Ci znaleźć coś, co przypadnie do gustu Twoim przyjaciołom. Wspólna rozgrywka to ciekawa alternatywa dla popularnych i być może nieco już nudnych imprezowych scenariuszy, która może przynieść wiele dobrej zabawy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF