...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Opracowano nową technikę mapowania komórek. Pierwsze badania są obiecujące

Czym są komórki i jaką funkcję pełnią w naszym środowisku uczono na biologi. Niby nic nieznacząca wiedza, ale z drugiej strony może okazać się niezwykle cenna, by zrozumieć ekosystem. W końcu gatunek ludzki, jak i wszystko, co żyje, powstaje z takiej małej cząsteczki.

Od wielu lat biolodzy badają niezliczone mikroby i komórki w poszukiwaniu odpowiedzi na to, jak skonstruowany, jest dany wirus, bakteria, czy białko. W końcu udało się przeprowadzić dokładniejsze badania dzięki wynalezieniu cyfrowego mikroskopu, który pozwala oglądać struktury o rozmiarach nie mniejszych od 1 mikrometra (czyli milionowej części metra).

Wraz z postępem, opatentowano różne techniki biochemiczne, umożliwiające pośrednie poznawanie obiektów mierzonych w nanometrach (miliardowych częściach metra). Jednak z czasem powstała pewna luka dotycząca białkowej maszynerii zbyt małej do obserwacji optycznej, ale nieco zbyt dużej, aby ją skutecznie badać i obserwować poprzez określone preparaty chemiczne.

By ją wypełnić naukowcy, opracowali nową technikę łączącą powyższe komórki i wzmocnioną technologią AI. Stworzony do takich badań system komputerowy gromadzi i kataloguje najdrobniejsze dane, a następnie dzięki algorytmowi sztucznej inteligencji, tworzy kompletną mapę danego regionu badanej komórki.

Opracowana przez naukowców technika — MuSIC, czyli Multi-Scale Integrated Cell została zaproponowana przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, którzy współpracując z kolegami Uniwersytetu Stanforda oraz naukowcami z Królewskiego Instytutu Technologicznego w Sztokholmie.

Naukowcy od dawna zdają sobie sprawę, że jest w komórce więcej rzeczy, o których nie wiemy, niż tych, o których wiemy. Teraz wreszcie możemy je poznać” – stwierdza dr Trey Ideker, główny autor publikacji zamieszczonej w serwisie ‘’Nature”.

Z okazji wynalezienia MuSIC naukowcy postanowili wykonać badanie pilotażowe, które polegało na wzięciu pod lupę wycinku komórki ludzkiej nerki, zawierającej aż 661 białek. Jak się okazało system komputerowy, zidentyfikował 70 składników chemicznych, z czego połowa nie była dotąd znana współczesnej nauce. Najciekawszym składnikiem z tej grupy okazała się pewna struktura, która związana jest z ludzkim RNA odgrywająca rolę w procesie tzw. „splicingu”, czyli wycinaniu sekwencji niekodujących związków chemicznych i łączenia tych kodujących.

Ekipa badaczy pracująca nad wspomnianą technologią jednogłośnie uważa MuSIC, pozwoli odkryć jeszcze więcej ciekawych obiektów. To niezwykle ważne w dobie pandemicznej okupacji. Może okazać się, że użyta w systemie sztuczna inteligencja przyczyni się w niedalekiej przyszłości do stworzenia skutecznej terapii przeciwko wirusowi. To bardzo dobra wiadomość dla całej ludzkości! Większość współczesnych chorób i wirusów wiąże się z niedokładnym działaniem poszczególnych komponentów komórkowych, a MuSIC może stać się przełomowym czynnikiem, który pozwoli naukowcom w opracowaniu licznych medykamentów i szczepionek. Tak przynajmniej wynika z rutynowych badań, które przeprowadzono.

Oryginalne źródło: https://www.nature.com/articles/s41586-021-04115-9

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF
Poprzedni
«

Xylopolis – mariaż pierwotnej natury z nowoczesną technologią

Xypolis

Xylopolis to idea, która połączyła szereg instytucji reprezentujących zarówno sferę publiczną, jak i gospodarkę. Wspólny projekt Województwa Podlaskiego, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, Politechniki Białostockiej, Uniwersytetu w Białymstoku oraz Fundacji Grupy Unibep Unitalent ma na celu m.in. promocję potencjału województwa podlaskiego podczas długo wyczekiwanej wystawy Expo 2020 w Dubaju.

Expo 2020 Dubai to przedsięwzięcie niezwykłe nie tylko ze względu na pandemiczne realia, z którymi musieli zmierzyć się organizatorzy. Jest to również pierwsza w historii światowa wystawa na Bliskim Wschodzie. Organizatorzy szacują, że w wydarzeniu może wziąć udział nawet 250 milionów gości. 

W przedsięwzięciu uczestniczyć będzie również Polska, której hasło przewodnie to „Poland. Creativity inspired by nature”. Jednym z elementów Pawilonu Polski, za który odpowiedzialna jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu, będzie projekt Xylopolis łączący szereg działań z zakresu edukacji proekologicznej z niezwykłą wystawą, dostępną dla zwiedzających w dniach 1-24 października 2021 r. Na czym polega jej wyjątkowość?

Xylopolis to przedsięwzięcie, które wpisuje się w hasło, jakim promujemy nasze województwo już od pewnego czasu: Podlaskie zasilane naturą. Wiemy, że drewno, lasy to jedno z najcenniejszych bogactw, jeśli chodzi o nasz region i chcemy tym projektem przedstawić, jak można to bogactwo dobrze wykorzystać zarówno w sferach gospodarczych, turystyce, nauce, jak i sztuce. Oczywiście, to wszystko musi być mądrze wykorzystywane, dlatego też w całej naszej historii edukujemy społeczeństwo, jak korzystać rozumnie, jak szanować to, co dała nam natura.

Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego

Projekt Xylopolis to opowieść o mariażu pierwotnej natury z nowoczesną technologią. To wizja puszczy krzemowej, czystej gospodarki, która na zasadach symbiozy z przyrodą tworzy ekosystem dwóch spójnych organizmów wzajemnie wspierających się i dbających o siebie.

Obecność podczas tak dużego wydarzenia jak Expo 2020 to okazja do prezentacji korzyści wynikających z połączenia ochrony środowiska z pozostałymi filarami zrównoważonego rozwoju, tj. rozwojem ekonomicznym i społecznym oraz dziedzictwem kulturowym. Promocja polskich osiągnięć w dziedzinie ochrony środowiska, takich jak ochrona różnorodności biologicznej czy ekoinnowacje to ważny element w procesie wymiany najlepszych praktyk nie tylko w ramach Unii Europejskiej, w ramach stałych programów takich jak jak Environmental Technology Verification, ale przede wszystkim w skali globalnej.

dr inż. Krystian Szczepański, dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego

Wielowymiarowość Xylopolis

Wystawa ma charakter wielopłaszczyznowy i unikatowy, sprawiający, że jest ona nierozerwalnie związana z Podlasiem, co zostało docenione m.in. przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Województwo podlaskie jest symboliczne i wyjątkowe jako gospodarz wielu parków narodowych, za które odpowiada Minister Klimatu i Środowiska, ale też tych specyficznych, najstarszych polskich aktywów, zasobów leśnych, puszcz, tych pięknych, niedotkniętych często ręką człowieka obszarów, które chcielibyśmy przekazać przyszłym pokoleniom, ale też pokazać innym, aby były naszą wizytówką na świat.

Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska

Wystawa Xylopolis w Dubaju składa się z trzech części. Część I „Podlaska natura” to prezentacja niesamowitych mechanizmów regulujących przyrodę od tysięcy lat. Goście będą mieli okazję doświadczyć na przykładzie m.in. Puszczy Białowieskiej, unikalnym na skalę europejską kompleksem leśnym, ale także rozlewisk Biebrzy i Narwi tego, jak powstaje, rozwija się, umiera i odradza się, utrzymując wszystko w ciągłej równowadze.

Część druga „Ludzie, którzy pokochali naturę”, to historia wyjątkowego związku człowieka z przyrodą. Dzięki niej, odwiedzający poznają nie tylko warsztat starych rzemieślników, lecz będą mieli okazję zobaczyć jak ich pasja,  rozwijana przez pokolenia, zaowocowała wyjątkowymi pomysłami na wykorzystanie naturalnego bogactwa. Prezentacja starych technik ciesielskich, dzięki którym przed wiekami powstawały całe osiedla wytrzymałych domów drewnianych w zestawieniu z nowoczesnym przemysłem budowlanym na bazie tego surowca, to przełożenie wiedzy i doświadczenia przekazywanych od pokoleń na budowę nowoczesnych, energooszczędnych i tanich w utrzymaniu budynków mieszkalnych obecnie.

Ostatnia część to „Natura, która pokochała człowieka”. Prezentacja będzie odzwierciedleniem tego, jak nowoczesna technologia pomaga dbać o przyrodę i prowadzić  zrównoważoną gospodarkę leśną, gdzie roboty i inteligentne drony badają puszczę, a w przyszłości mogą stać się strażnikami jej bezpieczeństwa i zdrowia. Celem tej części wystawy będzie pokazanie symbiozy przyrody z rozwojem technologicznym i gospodarczym, tworzącej ideę „Puszczy Krzemowej”: inteligentnego ośrodka miejskiego, gdzie natura wraz z technologią tworzą jeden organizm. Dodatkowo zaprezentowane zostaną wyniki prac naukowców, którzy wśród wciąż odkrywanych gatunków roślin i grzybów szukają nowych leków m.in. na raka, a także metoda ultraszybkiego zapisu informacji, która pozwala zredukować ilość energii zużywanej na potrzeby gromadzenia  i przetwarzania danych.

Xylopolis to projekt będący dowodem na to, że wdrożenie założeń zrównoważonego rozwoju jest nie tylko możliwe, ale jest nieodzownym elementem miast przyszłości bazujących na innowacyjnych technologiach środowiskowych.

Autorami koncepcji Xylopolis jest zespół ekspertów z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Fundacji Grupy Unibep Unitalent oraz Politechniki Białostockiej. Na jej bazie studenci Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej przygotowali projekt architektoniczny wystawy. Do grona partnerów projektu należy również Uniwersytet w Białymstoku. Projekt dofinansowany jest ze środków NFOŚiGW. Organizatorem udziału Polski w wystawie Expo 2020 Dubai jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH).


Źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Reklama #no filter? Autentyzm, który się opłaca.

Z roku na rok mamy coraz mniej czasu, by uchwycić uwagę widza. Czy jedynym rozwiązaniem są coraz krótsze formy? Platformy VOD, takie jak Netflix, wielokrotnie udowodniły nam, kradnąc nie jeden leniwy wieczór, że dobry film, czy serial może wciągnąć na długie godziny.

Kierując się przekonaniem, że ten kierunek sprawdza się także w relacji marka-odbiorca, agencja Ognivvo stworzyła wielokanałową kampanię reklamową telewizorów Philips, realizowaną dla i we współpracy z Media Expert. Sercem historii jest emocjonalna opowieść o Jakubie Różalskim, jednym z najbardziej wyrazistych i znanych polskich twórców digital paintingu. Jakub jest twórcą cieszącego się ogromną popularnością świata „1920+”, na bazie którego stworzona został gra „Scythe” oraz „Iron Harvest”. Mimo, że ma na swoim koncie udział w pracy przy  hollywoodzkich superprodukcjach, takich jak: Kong: Wyspa Czasek, czy Metal Gear Solid, w swojej twórczości koncentruje się głównie na własnych, w pełni niezależnych projektach, które przyniosły mu uznanie w kraju i za granicą. Jego obrazy cechuje duża sugestywność, charakterystyczny styl, mroczna atmosfera, oraz mieszanka tradycji z nowoczesnością.

 Wciągająca opowieść i dobrze skrojony ekosystem kampanii mogą skuteczniej zainteresować i utrzymać uwagę widza. Dlatego właśnie na pokazaniu prawdziwej, wielowymiarowej historii zależało nam najbardziej. Dzięki wyjątkowemu bohaterowi, w naturalny sposób udowodniamy, że zaawansowana technologia, nie zawsze musi stać w opozycji do naturalnego piękna. Telewizor zapewniający najwyższą jakość obrazu, perfekcyjnie oddający oryginalne kontrasty, kolory, czernie, aż po najmniejszy detal, pozwala artyście tworzyć swoje światy i pracować tak, jakby tworzył na płótnie. – komentuje Mateusz Goliński – dyrektor kreatywny agencji Ognivvo.

Kampania obejmuje 2,5-minutowy film, prerolle 6s. i 15s. oraz formaty statyczne i jest emitowana w internecie.

Reżyserem filmu „Natura Piękna” jest Michał Rułka, autorem zdjęć Dominik Danilczyk.

Film został wyprodukowany przez OTO Film, postprodukcję i udźwiękowienie zrealizowano w Expresso. Za zakup mediów odpowiada Value Media.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Podlaskie zasila naturą w internecie. Jak, kogo i dlaczego?

Podlaskie_Travel_cover

Współczesne życie w dużym mieście to nadmiar: stresu, punktów na liście “to do”, technologii. A także deficyty: przestrzeni, ciszy, czasu dla siebie i bliskich. Oraz natury. Odpowiedź na ten stan brzmi: Podlaskie.

Powyższy wywód to fundament strategii komunikacji województwa podlaskiego, realizowanej od maja 2018 w kanałach online. Uściślając – komunikacji związanej z promocją jego walorów turystycznych. Dlaczego więc mówimy tu o “stresie”, “deficytach współczesnego życia” – a nie atrakcjach turystycznych? Otóż dlatego, że na potrzeby Podlaskiego zaplanowaliśmy kampanię… nieco inną niż wszystkie.

Człowiek w centrum

Dość wyświechtane, prawda? Jednak tzw. podejście humanocetryczne jest z powodzeniem wdrażane w komunikacji wielu marek konsumenckich. W tym “love brands” – te wyróżnia doskonała znajomość odbiorcy, umiejętność odwoływania się do głębszych potrzeb i budzenia prawdziwych emocji.

Tymczasem komunikacja regionów zwykle bazuje na ich atrybutach. Miasta i województwa mówią o sobie, że “czarują”, że “dzieje się” w nich, że są “otwarte” lub “pozytywne”. Mają góry, plaże, zabytki. Ale co z odbiorcą…?

„Podlaskie – zasil się naturą”. Nieprzypadkowo symbol pełnej baterii ma kolor zielony!

W nowej strategii komunikacji Podlaskie Travel prezentujemy walory regionu przez pryzmat wyzwań współczesnego życia. Z perspektywy mieszkańca dużego miasta i jego codziennych bolączek.

Pokazujemy Podlaskie jako przestrzeń, gdzie nieskażona przyroda i zanurzona w niej kultura pozwalają naturalnie “zasilić się”, odzyskać równowagę. Myśl przewodnia komunikacji “Podlaskie. Zasil się naturą” jest przy tym ściśle powiązana z hasłem województwa podlaskiego “Podlaskie. Zasilane naturą”. Tyle że z silnym akcentem na człowieka i jego potrzeby.

Dotrzeć do odbiorców w internecie. A konkretnie?

Jako Podlaskie Travel prowadzimy komunikację w social media i na www.podlaskie.travel. Działamy na Facebooku i Instagramie. Oraz jako jedyny region – na LinkedIn. Skąd ten wybór? To tu obecna jest duża reprezentacja grupy, do której adresowany jest przekaz: profesjonaliści z dużych miast, pracownicy korporacji, którym nieobce są bolączki i tęsknoty związane z intensywnym miejskim trybem życia.

Podlaski profil na LinkedIn to nie tylko kolejny kanał komunikacji. To osobna narracja, w której pojawiają się nawiązania do języka biznesowego, technicznego, finansowego i “korpomowy” – zestawione z walorami podlaskiej natury. Zajrzyjcie koniecznie!

Co dalej?

Powiedzieliśmy kilka słów o nas – po więcej zapraszamy na nasze kanały – a w gościnnej przestrzeni Brief.pl postaramy się dzielić obserwacjami, dobrymi praktykami ze świata digitalu i komunikacji regionów.

Zapraszamy na podlaskie szlaki, Podlaskie.Travel i na Brief.pl!


Autorki:

Katarzyna Stempniak – White Bits
Zuzanna Pogorzelska – Podlaskie Travel

logo_podlaskie

O DNA magicznego regionu, jakim jest Podlaskie, na co dzień opowiadamy w kanałach Podlaskie.Travel w social media. My – czyli zespół agencji White Bits & Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna.

Tu chcemy porozmawiać o wyzwaniach związanych z marketingiem miejsc, tworzeniem strategii promocji regionów i szansach jakie daje w tym obszarze digital.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF