...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

GfK: Polacy kupują coraz mniej mięsa. Rośnie popularność roślinnych zamienników

mięso

Ponad rok od wybuchu pandemii COVID-19 rynek FMCG stopniowo wraca do „starej” normalności. W pierwszej połowie 2021 r. wśród Polaków odnotowano najlepsze nastroje konsumenckie od marca 2020 r. Jednak ich poziom nadal jest niższy w porównaniu do średniej Unii Europejskiej.

Grzegorz MechSłabsze nastroje błyskawicznie można zauważyć poprzez nasilenie określonych zwyczajów zakupowych, takich jak np. smart shopping. Kiedy nieoczekiwanie w 2020 roku znacząco pogorszyły się nastroje konsumenckie, naturalnie wzrosła liczba tzw. sprytnych shopperów. To konsumenci, którym zależy, aby szybko, tanio i w prosty sposób zrobić zakupy. Doświadczenia zawiązane z pandemią sprawiły, że coraz więcej Polaków staje się właśnie takimi nabywcami.

Grzegorz Mech, Strategic Insight Manager w Panelu GfK

Z danych Panelu GfK wynika, że w 2020 roku odnotowano najwyższą dotychczas liczbę smart konsumentów na przestrzeni ostatniej dekady – ten trend dotyczył aż 71% nabywców. Dla porównania rok wcześniej stanowili oni 52%.

Trzycyfrowe wzrosty sprzedaży roślinnych zamienników

W czasie pandemii zmieniły się także zwyczaje zakupowe polskich nabywców. Jednym z najmocniej zauważalnych trendów jest coraz rzadsze kupowanie mięsa. Porównując zmiany wolumenu sprzedaży w okresie od czerwca 2018 r. do czerwca 2021 r., Panel GfK odnotował spadki dla trzech kategorii: świeżego mięsa (-7,5%), konserw (-7,1%) oraz wędlin (-5,5%). Wyjątek stanowi mięso mrożone, w przypadku którego zaobserwowany został wzrost sprzedaży o 14%. Dla całej kategorii mięsa odnotowano także nieco wyższy wolumen w przeliczeniu na akt zakupowy.

Grzegorz MechNa tym tle imponująco prezentują się wzrosty wolumenu sprzedaży roślinnych zamienników mięsa i wędlin. Osiągnęły one poziom aż 480%. Jednak uwzględniając całościowy wolumen sprzedaży, ta kategoria nadal stanowi niewielką część rynku mięsa i wędlin. Nie możemy więc mówić jeszcze o rewolucji, ale z pewnością są to już zauważalne zmiany w nawykach konsumenckich, których producenci i detaliści nie mogą lekceważyć.

Grzegorz Mech, Strategic Insight Manager w Panelu GfK

Opakowanie ma znaczenie

Na przestrzeni kilku ostatnich lat znacząco zmienił się stosunek Polaków do paczkowanego mięsa. Pandemia oraz wprowadzane środki ostrożności sprawiły, że nabywcy rzadziej sięgają po produkty kupowane na wagę. Dziś znacznie chętniej wybierają paczkowane produkty niż miało to miejsce rok czy dwa lata temu. W pierwszej połowie 2021 r. 50% zakupionych wędlin stanowiły produkty paczkowane. W porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku ich liczba wzrosła o 13%. Jeszcze większy wzrost Panel GfK zaobserwował dla kategorii mięsa świeżego – na przestrzeni ostatnich dwóch lat zakupy tego segmentu wzrosły wolumenowo wzrosły o 31%. Ilościowy udział paczkowanych produktów dla wszystkich kategorii „mięsnych” w pierwszym półroczu 2021 wyniósł z kolei 46% i nadal rośnie.

Dominująca pozycja dyskontów

Najczęściej wybieranym kanałem podczas zakupów mięsa, wędlin oraz ich roślinnych zamienników pozostają w Polsce dyskonty. Ich łączny udział w całym wolumenie zakupów dokonywanych przez gospodarstwa domowe wynosi 34%. Drugim z kolei wybieranym kanałem są supermarkety z 23% udziałów.

Grzegorz MechPolacy zdecydowanie rzadziej decydują się zakup mięsa czy wędlin w sklepach specjalistycznych. Jedynie kilkanaście procent konsumentów wybiera taki kanał. Zapewne wynika to z coraz popularniejszego trendu smart shoppingu oraz wpływu pandemii, podczas której nabywcy ograniczali liczbę sklepów, w których robili zakupy. Nie bez znaczenia jest także chęć zaoszczędzenia pieniędzy. Sklepy specjalistyczne kojarzą się nabywcom nie tylko z wysoką jakością, ale także relatywnie wyższą ceną.

Grzegorz Mech, Strategic Insight Manager w Panelu GfK


Źródło: GfK

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nawyki żywieniowe pracujących Polaków. Wyniki badania Dailyfruits

nawyki żywieniowe

Wyniki badania zaprezentowane w raporcie przygotowanym przez Dailyfruits pokazują, jak dużo błędów żywieniowych popełniamy zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym. W efekcie coraz powszechniejsze stają się choroby spowodowane złym odżywianiem, które skutkują zmniejszoną odpornością pracowników, większą skłonność do absencji oraz przede wszystkim obniżaniem efektywności biznesowej firm.

Dane dotyczące kondycji zdrowotnej pracowników w Polsce i łączna liczba dni, jaką Polacy spędzają każdego roku na zwolnieniach są niepokojące. Rosną straty przedsiębiorstw i ZUS związane z wypłatą zasiłków chorobowych, a pracodawcy coraz częściej stoją przed wyzwaniem, jak ograniczyć skutki wynikający z niedyspozycji pracownika z powodu choroby, która dezorganizuje pracę firmy i jest dla niej dodatkowym kosztem.

Celem zrealizowanego przez nas badania jest nie tylko chęć poznania nawyków żywieniowych pracujących Polaków, ale przede wszystkim potrzeba uświadomienia pracodawcom, jak ważna jest ich rola w promowaniu zdrowego żywienia w pracy. Wyniki badania nie napawają optymizmem i pokazują, że należy głośno mówić o rozwiązaniach, które mogą skutecznie zwiększać, szczególnie w dobie COVID-19, odporność pracowników. Jednym z nich jest dostępność owoców i warzyw w biurach i zakładach w przypadku pracowników, którzy powrócili już do pracy stacjonarnej, aby pomagać dokonywać im lepszych odżywczo wyborów. Przyczyni się to w perspektywie czasu do poprawy stanu zdrowia i budowania odporności, tak istotnej w dzisiejszych czasach.

Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits

Rola pracodawcy w promowaniu zdrowego żywienia w pracy

Szereg niezależnych organizacji, które zajmują się żywieniem, jak również wnioski z badania Dailyfruits potwierdzają, że pracownicy polskich firm odżywiają się nieprawidłowo, Aż 50% pracujących Polaków nie zjada codziennie owoców, a 40% warzyw, 50% nie wypija wystarczającej ilości wody w ciągu dnia. Aż 86% podjada między posiłkami, niestety w ramach przekąski co drugi zapytany sięga po słodycze. Tworząc środowisko pracy sprzyjające budowaniu zdrowych postaw, pracodawcy mogą wpłynąć na poprawę nawyków żywieniowych pracowników.

Dzięki inwestycji w edukację żywieniową, w dostawę świeżych warzyw i owoców dla pracowników, spotkania z dietetykiem stacjonarnie lub online, firmy nie tylko są w stanie oszczędzić pieniądze wydawane na bieżącą działalność, ale też dynamiczniej się rozwijać. Istotne znaczenie mają małe kroki, jak na przykład stwarzanie dobrej okazji pracownikom do wybierania zdrowszych produktów, czyli dostępność w pracy zdrowych przekąsek.

Magdalena Kartasińska

Działania zmierzające do poprawy nawyków żywieniowych, których kreatorem może być w organizacji dział HR, mają realny wpływ na zdrowie pracowników pod warunkiem, że są realizowane kompleksowo i systematycznie. Pojedyncze akcje – jak jednorazowa dostawa owoców do firmy czy dzień zdrowia przeprowadzony raz do roku nie przyniosą firmom oczekiwanych efektów.

Wyniki badania „Nawyki żywieniowe pracujących Polaków” obnażają najczęściej popełniane błędy żywieniowe i wskazują największych wrogów produktywności, czyli dietę ubogą w warzywa i owoce, omijanie śniadań, odwodnienie oraz nadużywanie słodyczy. Dane potwierdzają, jak ważne jest inicjowanie działań w kierunku zmiany nawyków żywieniowych pracowników, poprawiających funkcjonowanie całej firmy i przynoszących wymierne korzyści pracodawcy.

Warto podkreślać rolę zdrowego odżywiania pracowników zarówno w kontekście zdrowia, jak i efektywności. Jednym z filarów zdrowego stylu życia jest odpowiednia dieta, której zaniedbanie może przyczynić się do rozwoju wielu chorób metabolicznych i osłabienia odporności oraz mieć codziennie wpływ na gorszą efektywność w pracy. Nasze badanie ujawniło, że Polscy pracownicy nie jedzą dostatecznej ilości warzyw i owoców, nadużywają słodyczy, omijają śniadania, nie piją odpowiedniej ilości płynów. Złe nawyki żywieniowe niestety odbijają się na mniejszej zdolności do pracy kreatywnej i fizycznej. Niższa absencja chorobowa czy poprawa efektywności pracowników to tylko dwie z wielu zalet wsparcia zdrowego odżywiania pracowników w firmach. Stworzenie środowiska pracy sprzyjającego budowaniu zdrowych nawyków przyczyni się do poprawy stanu zdrowia i codziennego samopoczucia pracowników, co przyniesie wymierne korzyści dla przedsiębiorstw.

specjalnie na BRIEF Magdalena Kartasińska

*Badanie „Żywieniowe nawyki pracujących Polaków” zostało zrealizowane w formie ankiety w okresie luty-czerwiec 2020 przez firmę Dailyfruits na próbie 1055 pracujących respondentów w wieku od 18 do 65 lat.


Źródło: Informacja prasowa

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Uber Eats Foodcast: 2019 będzie rokiem weganizmu

Raport powstał w oparciu o liczbę wyszukiwań klientów w aplikacji Uber Eats w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Użytkownicy aplikacji coraz chętniej szukali wegańskich dań. Z tego względu firma Uber Eats prognozuje, że w przyszłym roku w menu restauracji w Europie pojawi się jeszcze więcej tego typu potraw.

Pełna lista najgorętszych trendów żywieniowych w 2019 roku według Uber Eats:

  1. Jadalne kwiaty (kwiaty ogórecznika, lawendy i hibiskusa)
  2. Żywność i napoje na bazie konopi (nasiona, mleko i herbata)
  3. Seitan (substytut mięsa bogaty w białko)
  4. Manakeesh (także manakish – rodzaj chlebka, który jest popularny we wschodnim regionie Morza Śródziemnego, zwany także arabską pizzą)
  5. Hem (enzym nadający potrawom przygotowanym na bazie roślin czerwonej barwy; substytut mięsa)

W obliczu zmieniających się upodobań żywieniowych i wzrostu popularności zarówno weganizmu, jak i fleksitarianizmu (elastycznej formy wegetarianizmu), konsumenci coraz chętniej i odważniej odkrywają nowe, nieznane dotąd smaki. Z tego powodu restauracje rozszerzają swoje bezmięsne menu. Na znaczeniu traci nieco jackfruit (owoc chlebowca), postrzegany do tej pory jako najpopularniejsza wegańska alternatywa dla szarpanej wołowiny.

Według danych zgromadzonych przez Uber Eats, w perspektywie najbliższych 12 miesięcy spadnie również popularność matchy (zielonej herbaty w proszku) oraz aloe vera (miąższu z aloesu). Wśród ciepłych napojów dominować będzie kawa, natomiast kawa na zimno (cold brew) uzupełni listę pięciu napojów i pokarmów, które stracą na znaczeniu.

Najpopularniejsze potrawy w 2018 roku

Poza przewidywaniami dotyczącymi upodobań żywieniowych na 2019 rok, Uber Eats ujawniło również w zestawieniu FoodCast najpopularniejsze potrawy zamawiane przez klientów w 2018 roku. W Polsce dominowały potrawy wywodzące się głównie z kuchni azjatyckiej. Na pierwszym miejscu znalazł się twarożek sojowy Tofu, na drugim hummus, czyli pasta z ciecierzycy, czosnku i sezamu, natomiast na trzecim uplasował się wietnamski rosół phở.

Według Jeanette Mellinger, szefowej działu User Research w Uber Eats, wraz ze wzrostem świadomości społeczeństwa na temat spożywanych produktów, możemy spodziewać się ciągłego wzrostu popularności potraw przygotowywanych na bazie roślin.

– Jak pokazują nasze dane, preferencje żywieniowe ciągle się zmieniają, a popularne produkty, takie jak jackfruit, mogą zostać zastąpione w 2019 roku przez inne substytuty mięsa. Wzrost świadomości społecznej sprawi, że weganizm stanie się coraz bardziej powszechny, stając się stylem życia dla milionów osób – powiedziała Jeanette Mellinger – Liczba wyszukiwań klientów pokazuje również, że aplikacje do dostarczania żywności, takie jak Uber Eats, szybko przekształcają proces dostawy jedzenia. Zamawianie posiłków jedynie na zasadzie “niedzielnych małych grzeszków” żywieniowych ewoluuje, stając się coraz ważniejszą częścią naszego codziennego życia – dodała Mellinger.

20 najpopularniejszych artykułów i potraw, wyszukiwanych w Polsce w 2018 roku w aplikacji Uber Eats (Maj-Listopad 2018):

  1. Tofu
  2. Hummus
  3. Pho
  4. Potrawa wegańska
  5. Czosnek
  6. Seitan
  7. Tahini
  8. Kimchi
  9. Miso
  10. Orzech kokosowy
  11. Bulgur
  12. Imbir
  13. Miód
  14. Sriracha
  15. Chia
  16. Tempeh
  17. Dynia
  18. Dania bezglutenowe
  19. Kurkuma
  20. Matcha

5 artykułów, które odnotowały największy wzrost wyszukiwań w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). Dane na podstawie 191 519 375 wyszukiwań w aplikacji Uber Eats (Maj-Listopad 2018):

  1. Jadalne kwiaty
  2. Żywność i napoje przygotowywane na bazie konopi
  3. Seitan
  4. Manaeesh
  5. Hem

5 artykułów, które odnotowały największy spadek wyszukiwań (region EMEA, identyczna liczba wyszukiwań, Maj-Listopad 2018)

  1. Lody rolowane (tajskie)
  2. Cold brew (kawa na zimno)
  3. Matcha (zielona herbata w proszku)
  4. Jackfruit (owoc chlebowca)
  5. Aloe vera (miąższ z aloesu)

Metodologia badania

Badanie FoodCast zostało przeprowadzone od maja do listopada 2018 roku. Przeanalizowano w nim 191 519 375 wyszukiwań użytkowników zamawiających potrawy przy użyciu aplikacji Uber Eats w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka).

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF