...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Netflix jeszcze bardziej konkurencyjny. Startuje Netflix Games

Od kilku lat w na rynku vod robi się coraz ciaśniej i platformy muszą walczyć między sobą o użytkowników.

Disney premiery swoich filmów przeniósł na stałe na platformę Disney+ (w Polsce niestety niedostępną), Amazon w ramach jednej subskrypcji oferuje vod, bonusy przy zakupach na portalu oraz dostęp do gier i darmowej zawartości w ramach prime gaming. Netflix dotychczas poza własnymi produkcjami nie oferował unikalnych bonusów dla subskrybentów. 

Od dziś ma się to zmienić za sprawą Netflix Games. Nazywany przez twórcę nową kategorią kontentu. Na ten moment usługa jest dostępna jedynie na urządzeniach z androidem i obejmuje pięć stosunkowo prostych gier dostępnych do pobrania. Patrząc jednak na ostatnie działania firmy, takie jak zakup niezależnego studia gier mobilnych, można założyć, że plany są spore. 

Aby przetestować nową funkcję, wystarczy zaktualizować aplikacje, zalogować się na swoje konto (profile dziecięce nie mają dostępu do gier) i z dolnej belki wybrać “Gry”.  Wymagane jest zainstalowanie gier z poziomu Play Store. Dzięki temu po instalacji jesteśmy w stanie grać bez dostępu do internetu. Na ten moment nie wymaga to żadnych dodatkowych opłat, a gry nie mają wewnątrz dodatkowego systemu monetyzacji.

Przy prime gamingowej ofercie Amazona wydaje się to mało rozbudowanym systemem, ale może z czasem gigant pokusi się również o takie rozwiązania. Istnieje też szansa, że unikalne gry dostępne jedynie z abonamentem Netflixa okażą się strzałem w dziesiątkę jako przerywnik między odcinkami ulubionego serialu.

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

CD Projekt Red i Netflix przedstawiają WitcherCon!

WitcherCon

CD PROJEKT RED i Netflix ogłosiły dziś datę i pierwsze informacje na temat WitcherCon - wirtualnego święta fanów serii Wiedźmin na całym świecie! Marcini Iwiński, CEO CD Projekt Red jest laureatem 2. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Zapowiedź WitcherConu pojawiła się w konwersacji na Twitterze pomiędzy Netflix a CD PROJEKT RED, które łączą siły, aby zaprezentować pierwsze w historii wieloformatowe wydarzenie poświęcone uniwersum Wiedźmina.

WitcherCon, który odbędzie się w piątek 9 lipca 2021 roku, to niezwykłe święto, które łączy światy gier wideo i serialu skierowane zarówno do oddanych od wielu lat, jak i nowych fanów Wiedźmina. W programie m.in.:

  • Interaktywne panele z udziałem osób, które powołały do życia Wiedźmina w grze i na ekranie.
  • Najnowsze informacje, materiały zza kulis i niepublikowane wcześniej informacje dotyczące całej serii Wiedźmin.
  • Możliwość przyjrzenia się z bliska procesowi tworzenia i produkcji gier CD PROJEKT RED, w tym nadchodzącej gry na urządzenia mobilne The Witcher: Monster Slayer. Prezentacje dotyczące komiksów i sprzętu dla fanów, a także serialu Netflix Wiedźmin oraz licencjonowanych produktów i filmu anime Wiedźmin: Zmora Wilka
  • Analizy ekspertów dotyczące tradycji, legend, potworów i genezy Kontynentu.

Fani będą mogli oglądać WitcherCon na dwóch oddzielnych transmisjach, z których każda będzie zawierać unikalne treści. Pierwsza relacja z WitcherCon rozpocznie się na Twitchu i YouTube 9 lipca o godzinie 19:00. Druga – 10 lipca o 03:00 rano.

Link do kanału Youtube: https://www.youtube.com/netflix

Link do kanału Twitch: https://www.twitch.tv/netflix


Źródło: CD Projekt Red

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

KIPA i Netflix dla młodych talentów i specjalistów branży filmowej – startuje cykl szkoleń rozwijających Kompetencje Przyszłości

KompetencjePrzyszłości warsztaty KIPA Netflix

Od pracy z ekipą bezpośrednio na planie, przez postprodukcję z użyciem najnowszych technologii wyświetlania obrazu, tworzenie imponujących efektów specjalnych i zachwycających ścieżek dźwiękowych, po administrację i kwestie organizacyjne - Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych wraz z Netflix wystartowały z cyklem warsztatów, które mają rozwijać kompetencje specjalistów branży filmowej.

To ponad 100 godzin spotkań z ekspertami, które mają przygotować polską kadrę audiowizualną do pracy w nowoczesnym środowisku, wpisującym się w najnowsze trendy.

Chcemy, aby polscy twórcy i producenci mogli w pełni korzystać z możliwości, jakie ma dziś branża filmowa.

Anna Nagler, dyrektor ds. lokalnych seriali oryginalnych w Netflix

Powstawanie coraz to nowszych narzędzi i rozwiązań dla ekip filmowych daje im coraz większe możliwości, jednak zmieniające się potrzeby i oczekiwania widzów stawiają przed nimi nowe wyzwania. Eksperci KIPA i Netflix przygotowali cykl szkoleń „Kompetencje przyszłości”, w ramach których rozwijane będą umiejętności z 6 kluczowych obszarów:

  • administracji produkcji,
  • organizacji produkcji,
  • koordynatora postprodukcji,
  • produkcji obrazu w technologii High Dynamic Range,
  • produkcji efektów specjalnych (VFX),
  • nadzoru nad produkcją ścieżki dźwiękowej.

 

Netflix KIPA

Chcemy dostarczać widzom na całym świecie przede wszystkim dobre historie. Musimy jednak pamiętać, że sukces zależy nie tylko od tego, co opowiemy, ale także jak to zrobimy. Dopracowany styl wizualny, oprawa muzyczna, historia w jaką nas wprowadza twórca, mogą decydować o tym jak dany film czy serial jest odbierany przez widzów. Obok kreatywności i wizji twórczej powinna stać także wiedza techniczna, umiejętności managerskie czy administracyjne. Dlatego tak ważne jest, by w ekipie filmowej znaleźli się eksperci z różnych obszarów, którzy są świadomi najnowszych trendów, specyfiki współpracy z nowymi graczami rynkowymi i wiedzą jak je wykorzystać. Chcemy wspierać w tym polskich specjalistów, dając im wiedzę i narzędzia, by mogli uwolnić swoją kreatywność oraz tworzyć historie, które pokocha cały świat.

Anna Nagler

KIPA_Alicja Grawon-Jaksik

To, jakie podejmiemy dziś działania w kierunku kształtowania kompetencji profesjonalistów rynku audiowizualnego, będzie decydować o sukcesie polskiego rynku w przyszłości i jego przewagach konkurencyjnych. Wierzymy, że dobre przygotowanie merytoryczne i praktyczne, przyniesie korzyści zarówno polskim producentom, podmiotom zamawiającym filmy i seriale, jak i szeroko rozumianemu sektorowi audiowizualnemu w Polsce i na świecie.

Alicja Grawon-Jaksik, Prezes Izby

Szkolenia “Kompetencje przyszłości” przeznaczone są zarówno dla osób, które rozpoczynają swoją karierę w branży, jak i specjalistów, którzy chcieliby pogłębić swoją wiedzę i rozwinąć umiejętności. To kolejny wspólny projekt Netflix i KIPA. W ubiegłym roku polscy filmowcy mogli skorzystać z warsztatów KIPA Finance Lab, gdzie podczas „Netflix Day” reprezentanci serwisu opowiedzieli o tym, jak znaleźć ciekawą historię i przenieść ją na ekran, ale także o kwestiach finansowania produkcji oraz postprodukcji. W 2020 razem z KIPA Netflix utworzył także specjalny fundusz pomocowy, który z budżetem 2,5 mln zł, wsparł pracowników branży filmowej w czasie pandemii.


Źródło: Netflix 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Netflix i Geek Girls Carrots zapraszają na hackathon inspirowany serialem Sexify!

Hackathon

Netflix wspólnie z Geek Girls Carrots, największą organizacją działającą na rzecz kobiet w IT w Europie Centralnej, ogłaszają start rejestracji na wydarzenie Hack4Girlz inspired by Sexify. Celem akcji jest stworzenie rozwiązania - aplikacji, usługi lub kampanii - które, przy wykorzystaniu technologii, będzie wpływało na poprawę pewności siebie kobiet w życiu codziennym, pracy czy relacjach. Nagrodą dla najlepszego projektu jest program akceleracyjny o wartości 50 000 złotych na dalszy rozwój i wdrożenie pomysłu pod opieką profesjonalistów. Kamila Sidor założycielka Geek Girls Carrots jest laureatką 6. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Hack4Girlz power

W serialu Sexify Natalia, Paulina i Monika tworzą aplikację, która ma pomóc im wygrać międzyuczelniany konkurs i być odpowiedzią na potrzeby ich rówieśników. Praca nad projektem pomaga im odkryć siebie i swoją siłę – dziewczyny stają się pewne siebie i niezależne. Tematem wydarzenia Hack4Girlz inspired by Sexify jest zjawisko confidence gap, a zadaniem uczestników –  znalezienie rozwiązania, które wzmocni poczucie własnej wartości u kobiet, a dokładniej, pomoże zmniejszyć różnicę w samoocenie i wartościowaniu swoich umiejętności w porównaniu do mężczyzn.

Kobiece wsparcie

Hackathon jest organizowany przez największą organizację działającą na rzecz kobiet w IT w CEE –  Geek Girls Carrots, której działalność skupia się na kobietach zajmujących się technologią i kobietach-przedsiębiorczyniach. W wydarzeniu biorą udział także mentorki i mentorzy prowadzący zespoły, a ich zadaniem jest merytoryczne wsparcie uczestników przez cały czas trwania rywalizacji. Również w skład jury, które wybierze zwycięski projekt, wchodzą liderzy w swojej branży i specjaliści z dziedzin m.in. psychologii, coachingu, biznesu, technologii, marketingu czy sprzedaży. W Hack4Girlz  będą to przede wszystkim kobiety.

Zasady gry

Hack4Girlz to cztery intensywne dni poświęcone pracy nad tworzeniem projektów aplikacji, usług lub kampanii społecznych dla wzmocnienia pewności siebie. Hackathon odbędzie się w dniach 27-30.05.2021r., podczas których uczestnicy będą pracować w zespołach, współpracować z mentorami i uczestniczyć w dedykowanych warsztatach na platformie online. Konkurs zakończy się prezentacją stworzonych rozwiązań przed panelem jury, a najlepszy projekt otrzyma wsparcie na rozwój i wdrożenie. Udział w hackathonie jest bezpłatny, a aplikować może każda osoba, która jest pełnoletnia. Od uczestników nie jest wymagana umiejętność programowania. Liczy się pomysł! Rekrutacja rozpoczyna się 29 kwietnia na stronie gocarrots.org/hack4girlz i potrwa do 21 maja 2021.

Nagroda

Nagroda główna dla zwycięskiego zespołu to 50.000 zł w postaci programu pre-akceleracyjnego na wdrożenie swojego rozwiązania. Najlepszy pomysł otrzyma niezbędne wsparcie promocyjne, a także  technologiczny know-how od ekspertów. Więcej informacji na Facebooku pod linkiem do wydarzenia.

 

Dołącz do wydarzenia na FB


Źródło: Geek Girls Carrots

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rok wielu emocji, czyli co Polacy oglądali na Netflix

mezczyzna oglada Netlix na laptopie je popcorn

Co Polacy oglądali najchętniej w mijającym roku? Netflix właśnie to podsumował - lista filmowych gatunków jest obszerna, a wachlarz emocji, które towarzyszyły polskim widzom, jeszcze szerszy. Jak się okazuje, na ekranach królowały przede wszystkim dramaty, produkcje komediowe oraz kino dla najmłodszych. Polacy z entuzjazmem odkrywali także nowości z całej gamy innych kategorii dostępnych na Netflix.

Rok wielu emocji co oglądali Polacy na Netflix
źródło: Netflix

Coraz bardziej lubimy fantazjować

Najciekawszym zaskoczeniem był ogromny, bo o niemal 500%, wzrost zainteresowania filmami fantasy. Choć nikogo nie powinno dziwić, że w tym pełnym emocji roku Polacy chętnie sięgali po kino, pozwalające na chwilę oderwać się od rzeczywistości, jaką znamy.

Pomogły nam w tym m.in. produkcje Oryginalne Netflix – jeśli chodzi o fantasy dużą popularnością cieszyły się np. seriale Przeklęta czy Locke & Key. Dobrze się składa, gdyż rok 2021 również zapowiada się ciekawie dla kategorii fantasy – trwają już prace nad drugim sezonem Wiedźmina.

Zapragnęliśmy romantyzmu

Ostatni rok to także wzrost popularności historii miłosnych. W porównaniu z 2019 oglądalność romansów na Netflix jest teraz ponad trzy razy większa. Czyżby, jak śpiewali Beatlesi, “All you need is love”? Popularnością cieszyły się takie tytuły jak The Kissing Booth 2, Zakochany bogacz czy Miłość gwarantowana. Te pogodne, momentami zabawne, ale też chwytające za serce produkcje dostarczały Polakom nie tylko bardzo potrzebną dawkę pozytywnych emocji, ale także wiele rozwiązań na “domowe” randki.

Młoda para która się przytula
Źródło: Freepik

Oglądaliśmy w rytmie muzyki

Musicale – to kolejna kategoria, którą odkryli Polacy w tym roku. Rozśpiewane produkcje porwały nas zarówno fabułą okraszoną szczyptą magii, jak i chwytliwymi piosenkami. M.in. dzięki takim tytułom jak Grease, Sweeney Todd, The Eddy z Joanną Kulig czy produkcji Oryginalnej Netflix z Rachel McAdams – Eurowizja, muzyczne historie kończą 2020 rok z ponad trzykrotnym wzrostem zainteresowania.

Przeżywaliśmy też mocniejsze historie

Poza odkrywaniem nowości, Polacy pozostali wierni swoim gustom – i tak wciąż najczęściej wybieranym w Polsce gatunkiem, zarówno wśród filmów jak i seriali, jest szeroko rozumiany dramat. Kategoria okazywała się bezkonkurencyjna – w miesięcznych rankingach wiodła prym przez cały rok.

W 2020 roku Netflix znacząco poszerzył bibliotekę produkcji tego typu – filmy obyczajowe, polityczne, społeczne czy melodramaty to tylko namiastka treści, spośród których mogliśmy wybierać. Cieszy fakt, że wśród najpopularniejszych w tym roku reprezentantów gatunku, znalazło się sporo lokalnych tytułów – wśród nich stworzony w Polsce serial oryginalny Netflix W głębi lasu oraz filmy Jak zostałem gangsterem, Boże Ciało, Proceder i Zabawa Zabawa. Globalnym hitem – także niezwykle popularnym w Polsce – okazał się miniserial Gambit Królowej z polskim akcentem, czyli Marcinem Dorocińskim w roli szachowego mistrza.

Artyści podczas występowania na scenie
Źródło: Freepik

Oglądaliśmy razem

Wśród najczęściej wybieranych przez Polaków gatunków znalazły się także komedie oraz produkcje dla dzieci/kino familijne – na podium jest miejsce dla obu kategorii, ale jak się okazało to Dzieciak rządzi. Tytuły przeznaczone dla młodszych użytkowników dominowały przez większą część roku, szczególnie w okresie letnim.

Dzieci oglądające film
Źródło: Pexels

Niewątpliwie jest to zasługa imponującej bazy treści licencjonowanych oraz tegorocznych premier wysokiej jakości produkcji oryginalnych Netflix, w tym Wyprawa na Księżyc, Park Jurajski: Obóz Kredowy czy SpongeBob Film: Na ratunek. 2020 przyniósł także udoskonalone funkcje ochrony rodzicielskiej, dzięki którym korzystanie z serwisu przez najmłodszych stało się nie tylko łatwiejsze, ale i bezpieczniejsze.

Było nam do śmiechu

Jeśli zaś chodzi o komedie – poza tym, że oglądaliśmy ich dużo, to znacznie częściej po “wesołe tytuły” sięgaliśmy w zimowych miesiącach (początek roku to szczególnie dobry czas dla tej kategorii – może to efekt szampańskich nastrojów panujących w czasie karnawału?).

Wśród ulubionych komedii pojawiły się oryginalne produkcje Netflix – perypetie specjalistki od marketingu Emily w Paryżu, serial o dojrzewaniu Sex Education czy opowieść o niefortunnej pomyłce Niewłaściwa Missy.

Szukaliśmy dreszczyku grozy i przygód!

Podczas miesięcy jesienno-zimowych użytkownicy chętnie wybierali także horrory. Wygląda na to, że im mniej przyjazna aura na zewnątrz, tym chętniej szukamy nie tylko tytułów, które rozweselą w czasie jesiennej pluchy, ale także mrocznych historii, które wzbudzą gęsią skórkę nie tylko z zimna, ale i ze strachu. Jednym z horrorów, który cieszył się największą popularnością wśród polskich widzów był rodzimy tytuł W lesie dziś nie zaśnie nikt – został on premierowo udostępniony w serwisie, także użytkownicy Netflix mogli obejrzeć go jako pierwsi w Polsce.

Horror dynia pod prześcieradłem
Źródło: Pexels

Co ciekawe, w cieplejszych miesiącach – jak kwiecień, lipiec i sierpień – swój złoty okres przeżywały filmy akcji. W tym roku poziom adrenaliny podnosiły Polakom takie tytuły jak Tyler Rake Ocalenie z Chrisem Hemsworthem czy The Old Guard z Charlize Theron. Chętnie sięgano także po kolejny sezon emocjonujących przygód nietuzinkowego rodzeństwa z The Umbrella Academy.

Odkrywaliśmy świat

Rok 2020 nie mógł nas powstrzymać od podróżowania. Polacy chętnie oglądali lokalne produkcje z różnych zakątków świata. Kierunków było sporo, a ciekawych historii i bohaterów jeszcze więcej. Nasze serca zdobyła np. historia spektakularnych rabunków w Madrycie. Dom z Papieru utrzymywał się na naszej top liście aż przez 122 dni! Fenomen serialu sięgnął dużo dalej – patrząc na poczynania Profesora i jego ekipy, Hiszpanię również chętnie “odwiedzali” mieszkańcy także 91 innych krajów.

Podróżnik podczas wspinaczki na górę
Źródło: Pexels

Wśród popularnych kierunków ekranowych podróży znalazły się także takie kraje jak Stany Zjednoczone (Ostatni taniec – aż 50 dni w TOP 10), Meksyk (Mroczne pożądanie – 42 dni) czy Rosja (Ku Jezioru – 37 dni). Odkrywaliśmy też kulturę Dalekiego Wschodu – ponad trzykrotnie wzrosło zainteresowanie koreańskimi produkcjami, a anime oglądało ponad 150% więcej Polaków niż w 2019 roku.

Poznawaliśmy świat także dzięki szerokiej bibliotece filmów dokumentalnych na Netflix. W tym roku oglądaliśmy ich ponad dwa razy więcej! Wśród tematów, które najbardziej interesowały Polaków (oczywiście poza dokumentem na temat Domu z Papieru) znalazły się także Dylemat Społeczny czy Tajemnice grobowca w Sakkarze.


Źródło: Netflix Polska

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marki z rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 osiągnęły łączną wartość 5 bilionów USD

drewaniane klocki brand

Kluczowe znaczenie dla odbudowy firm po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 mają inwestycje w marketing i budowanie marek. Najważniejszymi motorami wzrostu są innowacyjność i kreatywność, a dodatkowy wzrost wartości marek z rankingu BrandZ Top 100 wyniósł 277 mld USD. Amazon zachował pozycję nr 1 – na tę markę przypada aż 1/3 łącznego wzrostu wartości portfela marek z rankingu Top 100. Do rankingu po raz pierwszy weszła marka TikTok, która uplasowała się na miejscu 79.

Mimo skutków gospodarczych, społecznych i indywidualnych wywołanych pandemią COVID-19 łączna wartość najcenniejszych marek świata wzrosła o 5,9% – taki wniosek płynie z rankingu najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 za rok 2020, którego wyniki ogłosiły dzisiaj firmy WPP oraz Kantar. Łączna wartość marek należących do Top 100 sięgnęła 5 bilionów USD, czyli poziom zbliżony do rocznego PKB Japonii. Licząc od roku 2006, kiedy łączna wartość marek po raz pierwszy osiągnęła pułap 1 biliona USD, wzrost w ramach Top100 wyniósł 245%.

Marki, które zakwalifikowały się do pierwszej setki najcenniejszych marek świata (Top 100), udowodniły, że w dobie obecnego kryzysu są bardziej odporne i mniej zmienne niż podczas światowego kryzysu gospodarczego w latach 2008–2009, a ich wartość w ciągu ostatniego roku wzrosła o kolejne 277 mld USD. Portfele silnych marek z rankingu BrandZ nadal osiągały lepsze wyniki niż reszta rynku, w tym także w ramach indeksów S&P 500 oraz MSCI World Index, a w trakcie obecnego kryzysu odnotowały mniejsze spadki wartości w porównaniu ze średnią ogólnoświatową.

W rankingu wykorzystano dane z wycen, w tym także ceny akcji z kwietnia 2020 r., co pozwoliło na uwzględnienie również skutków pandemii COVID-19. Firmy, które konsekwentnie inwestowały w długoterminowe działania marketingowe i budowanie silnych marek, zdołały przetrwać najgorszy etapu kryzysu w warunkach istniejącej obecnie niepewności. Przed rozpoczęciem globalnej epidemii koronawirusa łączna wartość marek należących do Top100 rankingu BrandZ miała – według przewidywań – wzrosnąć o 9%.

Amazon utrzymał pozycję nr 1 i nadal jest najcenniejszą marką na świecie, której wartość wzrosła o 32% do 415,9 mld USD. Po raz pierwszy do rankingu BrandZ Global Top 100 Amazon zakwalifikował sie w roku 2006, a od tamtego czasu wartość tej marki wzrosła o niemal 100 mld USD, co stanowi jedną trzecią łącznego wzrostu wartości w obrębie Top 100.

W czołówce rankingu nadal dominują marki technologiczne – na te marki przypada ponad jedna trzecia (37%) łącznej wartości marek w zestawieniu Top 100, a ich sumaryczny wzrost wynosi 10%. Marka Apple zachowała pozycję drugiej najcenniejszej marki świata (+14%, wartość: 352,2 mld USD), natomiast Microsoft odzyskał miejsce trzecie (+30%, wartość: 326,5 mld USD), wyprzedzając Google (+5%, wartość: 323,6 mld USD) zajmującego miejsce nr 4. Ten wynik Microsoft zawdzięcza rozwojowi ekosystemu miejsca pracy bazującego na chmurze obliczeniowej i obejmującego Office365 i Microsoft Teams, co pozwala użytkownikom pracować „tak jak zwykle” nawet wtedy, gdy są zamknięci w domach wskutek pandemii.

Jedną czwartą tegorocznego rankingu Top 100 stanowią marki azjatyckie, a 17 spośród nich pochodzi z Chin. Najcenniejszą marką chińską okazał się Alibaba (+16%, nr 6, wartość: 152,5 mld USD), a gigant oferujący usługi internetowe Tencent (+15%, nr 7, 151 mld USD) uplasował się tuż za nią.

Tegoroczny ranking BrandZ Top 100 dowodzi, że kluczowymi motorami wzrostu są innowacje i kreatywność, ponieważ ludzie spędzają coraz więcej czasu w Internecie. Jedna z najbardziej ekscytujących nowych marek – sieć społecznościowa TikTok umożliwiająca przekazywanie krótkich filmików wideo (nr 79, wartość: 16,9 mld USD) – zajęła najwyższe miejsce wśród nowości w tegorocznym rankingu dzięki temu, że oferuje lekkie, rozrywkowe treści pochodzące od użytkowników.

Stały wzrost wartości marek w rankingu BrandZ Top 100 dowodzi, że silne marki znajdują się w znacznie lepszej sytuacji obecnie w porównaniu ze światowym kryzysem gospodarczym z lat 2008–2009. Obecnie obserwujemy znaczący wzrost wartości marek w porównaniu z sytuacją sprzed 10 lat, ponieważ firmy rozumieją, jak ważne są inwestycje w budowanie marek, dzięki czemu marki stają się silniejsze i uodparniają się na trudności. Pandemia COVID-19 wywarła wpływ na wszystkie firmy, bez względu na ich wielkość czy lokalizację geograficzną, co wskazuje, że konsekwentne inwestycje w działania marketingowe są w stanie wspomóc marki w przejściu przez kryzys wywołany koronawirusem.

David Roth, prezes The Store WPP EMEA & Asia oraz Dyrektor BrandZ

Najcenniejsze marki świata wg rankingu BrandZ Top 10 za rok 2020

Pozycja w 2020 r. Marka Kategoria Wartość marki w 2020 r. (mld USD) Zmiana wartości marki Pozycja w 2019 r.
1 Amazon Handel detaliczny 415,855 32% 1
2 Apple Technologie 352,206 14% 2
3 Microsoft Technologie 326,544 30% 4
4 Google Technologie 323,601 5% 3
5 Visa Płatności 186,809 5% 5
6 Alibaba Handel detaliczny 152,525 16% 7
7 Tencent Technologie 150,978 15% 8
8 Facebook Technologie 147,190 -7% 6
9 McDonald’s Fast food 129,321 -1% 9
10 MasterCard Płatności 108,129 18% 12

 

Sektor handlu detalicznego osiągnął bardzo dobre wyniki i najszybszy wzrost wartości marek (21%), przede wszystkim za sprawą głównych graczy na rynku e-commerce. Wśród 20 najszybciej rosnących uczestników rankingu pojawiła się ponad połowa marek z kategorii mediów i rozrywki. Wśród nich znalazły się: Netflix (+34%, wartość: 45,9 mld USD) – wzrost o osiem miejsc na pozycję nr 26, Instagram (+47%, wartość: 41,5 mld USD) – wzrost o 15 miejsc na pozycję nr 29, LinkedIn (+31%, nr 43, wartość: 29,9 mld USD) oraz Xbox (+18%, wartość: 19,6 mld USD), który awansował o 22 miejsca i znalazł się na pozycji nr 65.

Marki z sektora handlu detalicznego Amazon, Alibaba oraz JD (+24%, nr 52, wartość: 25,5 mld USD) w trudnych czasach wykazały się innowacyjnością i zwinnością, podobnie jak bardziej tradycyjne marki z tego sektora, jak np. Walmart (+24%, nr 27, wartość: 45,8 mld USD), który zainwestował w budowanie swojego potencjału w kanale handlu elektronicznego.

Marki znalazły także nowe, kreatywne sposoby na budowanie kontaktu z konsumentem, wzmacnianie zaufania oraz tworzenie więzi, zwłaszcza w sektorze zdrowia i odnowy biologicznej. Firma odzieżowa Lululemon (+40%, wartość: 9,7 mld USD) była jedną z najszybciej rosnących marek – punkt ciężkości jej działań przesunął się z segmentu odzieży inspirowanej jogą na odzież nadającą się do noszenia w pracy, a marka zaoferowała także zajęcia online dla osób ćwiczących w domu.

Kluczową siłą napędową wzrostu w tegorocznym rankingu Top 100 i sposobem na przeciwdziałanie spadkowi okazały się innowacje. Ważną cechą najcenniejszych marek na świecie jest również kreatywność. Firmy takie jak Amazon, Apple czy Google to technologiczne giganty, które nieustannie wprowadzają innowacje i z powodzeniem łączą je z kreatywnością, co pozwala im nadal odgrywać ważną rolę w życiu konsumentów i ułatwiać im wybór.

Doreen Wang,  Global Head of BrandZ w firmie Kantar

Najważniejsze trendy wynikające z tegorocznego badania BrandZ Global Top 100:

  • W tym roku marka MasterCard po raz pierwszy weszła do pierwszej dziesiątki marek (Top 10) dzięki dobrym wynikom finansowym, wspieranym przez rosnącą wartość marki, szczególnie jeśli chodzi o angażowanie konsumentów: MasterCard skuteczne wpisuje się w „ekosystem” codziennego życia i skutecznie buduje bliską relację emocjonalną z konsumentami dzięki ukierunkowanemu pozycjonowaniu.
  • W pierwszej setce (Top100) znalazło się pięć nowych marek, na czele z chińską marką rozrywkową TikTok. Oprócz niej do rankingu dostały się: UnitedHealthcare (nr 86, wartość: 15,8 mld USD), Bank of China (nr 97, wartość: 13,7 mld USD), Lancôme (nr 98, wartość: 13,6 mld USD) oraz Pepsi (nr 99, wartość: 13,3 mld USD).
  • Budowanie ekosystemów stało się trendem w globalnym biznesie. Już drugi rok z rzędu marka Haier (nr 68, wartość: 18,7 mld USD) jest liderem wśród marek ekosystemów tzw. „Internetu rzeczy”.
  • Stany Zjednoczone to kraj pochodzenia ponad połowy marek w Top 100. Marki azjatyckie stanowią z kolei jedną czwartą rankingu Top 100, przy czym 17 z nich wywodzi się z Chin (w tym Alibaba i Tencent z pierwszej dziesiątki – Top 10), a dwie z Japonii (Toyota oraz NTT).
  • Nowy luksus bazuje na zrównoważonym rozwoju – młodsi konsumenci oczekują cech związanych z luksusem pod warunkiem, że towarzyszą im ekologicznie pozyskiwane materiały i mniejsza ilość materiałów opakowaniowych. W tym roku do Top 100 zakwalifikowały się cztery marki luksusowe, na czele z Louis Vuitton (+10%, nr 19, wartość: 51,8 mld USD).

Raport, rankingi najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100 można pobrać tutaj oraz za pośrednictwem witryny Brandz.com. Raport globalny, rankingi, wykresy, artykuły i wiele innych materiałów można uzyskać również za pośrednictwem aplikacji BrandZ. Aplikacja BrandZ zawiera te same funkcje dla wszystkich raportów regionalnych BrandZ. Wersję dla Apple IOS oraz wszystkich urządzeń z systemem Android można pobrać bezpłatnie na stronie www.brandz.com/mobile, można też wyszukać BrandZ w sklepach z aplikacjami iTunes lub Google Play.


Źródło: informacja prasowa Kantar

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak powstała „Rybia noc” – polski film serii „Miłość, śmierć i roboty”

Na platformie Netflix pojawiła się długo wyczekiwana przez fanów animacji antologia „Miłość, śmierć i roboty”. Jednym z 18 krótkometrażowych filmów serii jest „Rybia noc” stworzona przez artystów z polskiego studia Platige Image.

David Fincher i Tim Miller, reżyserzy największych kinowych hitów ostatnich lat i twórcy serialu prezentującego nieskończoną różnorodność animacji, który powstał dla Netflixa, do projektów wybrali kilkanaście bardzo różnych zespołów z całego świata. W ten sposób powstało 18 niezależnie opowiedzianych, animowanych historii reprezentujących gatunki od fantasy, przez erotyk, horror i sci-fi aż po czarny humor.

Jednym z zespołów, który stał się częścią globalnej, kreatywnej sieci animatorów był zespół artystów z Platige Image. Na jego czele stanął Damian Nenow, reżyser polskiego filmu „Rybia noc”. Na swoim koncie ma wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych festiwalach filmowych krótki metraż „Ścieżki nienawiści”, zrealizowany dla Muzeum Powstania Warszawskiego dokument „Miasto ruin” oraz oparty na prozie Ryszarda Kapuścińskiego pełnometrażowy film animowany „Jeszcze dzień życia’’, który przyniósł mu Europejską Nagrodę Filmową. Rzucająca wyzwanie współczesnej popkulturze seria to jego kolejny projekt.

– „Miłość, śmierć i roboty” to projekt buntowniczy i rockendrolowy. Cieszę się, że mogłem być jego częścią wraz z zespołem kilkudziesięciu artystów z całego świata. Na czas jego trwania stanowiliśmy zgraną, choć bardzo liczną i zróżnicowaną drużynę. Wielu z nas do dziś wspomina chwile, kiedy łączyliśmy się w wypełnionych ludźmi salach konferencyjnych, żeby pokazywać kolejne etapy naszej pracy. Nie było w tym ducha rywalizacji, a ogromne zainteresowanie tym, co mieli do prezentowania nasi koledzy – mówi Damian Nenow, reżyser filmu „Rybia noc”.

Krótki metraż wyprodukowany przez Platige Image jest oparty na opowiadaniu Joe R. Lansdale’a z 1982 roku o tym samym tytule. Sam autor, który ma na koncie 45 powieści i 30 zbiorów opowiadań uznaje je za jedno z kluczowych dzieł w swojej karierze. Adaptacji opowiadania na potrzeby serii Netflixa podjął się Philip Gelatt.

– To bardzo dziwna, tajemnicza i cudowna opowieść. Stworzyłem kilka draftów. Pierwszy był zbyt krótki i zbyt tajemniczy, drugi zbyt rozwlekły i mówiący wszystko wprost. Dopiero przy trzecim udało się wejść na właściwą ścieżkę. Zdumienie, strach i dziwactwa, czyli najlepsze elementy całej serii są świetne do oglądania, ale bardzo podstępne przy pisaniu scenariusza – podsumowuje Philip Gelatt, scenarzysta filmu „Rybia noc”.

Zicz, producent filmu, który wcześniej pracował między innymi przy nagrodzonym Oscarem filmie krótkometrażowym „Piotruś i wilk” w reżyserii Suzie Templeton, wspólnie z Timem Millerem wybrał opowiadanie, na podstawie którego został oparty scenariusz filmu. Z projektem „Miłość, śmierć i roboty” jest związany od dwóch lat.

– Literatura miała wpływ na moją codzienność od wczesnego dzieciństwa. Pamiętam wycieczki, które jako mały chłopiec odbywałem w poszukiwaniu książek i komiksów, widzianych gdzieś przez kogoś w kiosku Ruchu na drugim końcu miasta. Pamiętam je jako małe podróże w poszukiwaniu fantastycznych historii, które odbywały się poza wiedzą dorosłych. Legendarny był magazyn Relax, uważany przez małoletnich kolekcjonerów za swojego rodzaju relikwię, zawsze wywoływał wypieki na naszych twarzach. To był taki nasz „Heavy Metal”. Zresztą niektóre z tych historii pamiętam do dziś – mówi Zicz.

Nad 10-minutową animacją przez rok pracował ponad stuosobowy zespół artystów. Oprócz dopracowanej w każdym szczególe warstwy wizualnej, bardzo ważna była także muzyka. W roli kompozytora szybko do projektu dołączył Paweł Górniak, który za muzykę do trailera „Crossfire HD” wyprodukowanego przez studio Platige Image (również w reżyserii Damiana Nenowa) zdobył nagrodę Hollywood Music i Media Awards 2018. – Praca dla tak wspaniałych twórców na arenie międzynarodowej to ogromne wyróżnienie. Moim zadaniem było pomoc przeprowadzić widza emocjonalnie przez ten piękny i tajemniczy świat. Końcowy efekt wywołuje ciarki na skórze. To, że mogłem być częścią tej historii to prawdziwa radość i wielki zaszczyt – mówi Paweł Górniak, kompozytor muzyki do filmu.

Za udźwiękowienie filmu był odpowiedzialny Platige Sound, a finalne zgranie odbyło się w studio Technicolor Sound – Naszym zadaniem było ożywienie każdego, nawet najmniejszego detalu animacji – od dyskretnych odgłosów kroków i ubrań, czy nawet całej pustyni, poprzez świszczące przewody wysokiego napięcia i psujący się silnik auta, aż po grozę i magiczny podwodny świat w drugiej części filmu. Przyjemnie było wymyślać dźwięk zapalającej się żarówki czy stukającej, wyrzucanej butelki. Najwięcej czasu zajęło nam znalezienie brzmienia kości do gry rzucanych na maskę samochodu. Ostatecznie za blachę posłużyła… mikrofalówka – relacjonuje Wojciech Chołaściński z Platige Sound.

Serię „Miłość, śmierć i roboty” oraz krótkometrażowy film studia Platige Image można zobaczyć na platformie Netflix od 15 marca.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF