...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Bitwa gigantów: Allegro.pl vs Amazon.pl

allegro_vs_amazon

Co się stanie, gdy od wielu lat ulubiona polska witryna e-commerce zyska konkurenta, nie innego niż Amazon? Czy polscy klienci pozostaną lojalni, czy dadzą się uwieść? Neticle zagłębił się w sekcje komentarzy, aby dowiedzieć się, co myślą użytkownicy.

Powszechnie wiadomo, że podczas pandemii, e-commerce odnosił w Europie ogromne sukcesy. Ponieważ zasady się poluzowały, a ludzie wracają do swoich miejsc pracy i codziennej rutyny, palącym staje się pytanie, czy duże sklepy internetowe będą w stanie utrzymać swoje wyniki. Firma Neticle, zajmująca się analityką mediów internetowych i tekstów, postanowiła przeanalizować i porównać pierwsze dwa kwartały roku pod względem reputacji internetowej Allegro.pl i Amazon.pl, aby się tego dowiedzieć.

Porównanie jest szczególnie istotne teraz, ponieważ polska wersja platformy Amazona pojawiła się dopiero w marcu tego roku. Wcześniej najbliższą polską publicznością dostępną na Amazonie była wersja niemiecka. Allegro.pl było – i nadal jest – największym polskim serwisem e-commerce, więc konkurencja między nimi jest zacięta. O announcement i launch pisaliśmy już wcześniej. Jedno jest pewne: kupujący zdecydowanie odnoszą korzyści z rosnącej oferty. Ale jak zmieniła się ostatnio reputacja dwóch gigantów? Czego możemy dowiedzieć się, wsłuchując się w głosy klientów?

allegro_amazon_chart-01
Allegro ma znacznie więcej wzmianek niż Amazon, ale często pojawiają się we wzmiankach razem

Allegro miało prawie dwa razy więcej wzmianek w polskim internecie niż Amazon, ale o obu mówiło się znacznie więcej w pierwszym kwartale roku, zwłaszcza w styczniu. Oczywiście wynika to z faktu ogłoszenia startu Amazon.pl, tym samym oba serwisy miały swój największy szczyt wzmianek 27 stycznia. Historia była szeroko opisywana przez portale informacyjne i media społecznościowe, z prawie 80 artykułami na pierwszej stronie i 150 innymi. Wiele serwisów informacyjnych ogłosiło start Amazon.pl jako „najgorszy koszmar Allegro.pl”. Inną, równie (jeśli nie ważniejszą) zmianą było to, że nie tylko polscy użytkownicy mogli dokonywać zakupów bezpośrednio z polskiej strony internetowej, ale także polscy sprzedawcy mogą teraz rejestrować konta i sprzedawać swoje towary bezpośrednio przez Amazon.

Po ogłoszeniu rychłego wystartowania Amazon.pl. liczba wzmianek zaczęła stopniowo spadać, a następnie ustabilizowała się na poziomie średnio 500-1000 wzmianek dziennie, z okazjonalnymi szczytami tu i ówdzie. Allegro również miało wiele pozytywnych opinii i wzmianek w mediach społecznościowych 31 stycznia dzięki aukcji charytatywnej zorganizowanej na ich stronie, choć wydarzenie później wywołało też sporo negatywnych emocji z powodu pojawienia się na aukcji kontrowersyjnego obrazu. W lutym Amazon zmienił swoje logo, ponieważ poprzednia wersja przypominała niektórym użytkownikom wąsy Adolfa Hitlera. Duży szczyt wzmianek o obu serwisach miał miejsce 2 marca, w dniu faktycznej premiery Amazon.pl. Później na forach i mediach społecznościowych nieco się uspokoiło, komentarze łagodnie negatywne lub łagodnie pozytywne pojawiały się po obu stronach w podobnej ilości.

Daj nam wyniki sprzedaży, albo przejdziemy na inne platformy…

Kiedy przyjrzymy się kluczowym tematom, archiwa są dla Allegro numerem jeden, a powodem tego jest Pinterest. Wielu użytkowników podczas montażu plansz wyświetla linki do miejsc, w których można znaleźć i kupić określone produkty, w „archiwum” Allegro. „Link” pojawia się osobno z tego samego powodu na innych platformach społecznościowych. Pozostałe tematy – jak „wyprzedaż” i „problem” – są ważne dla obu stron, chociaż Allegro zazwyczaj ma więcej wzmianek na każdy temat, ponieważ ogólnie ma więcej wzmianek.

llegro_amazon_chart-02
Kluczowe tematy to sprzedaż I aplikacja

Największą różnicę można zaobserwować w temacie „aplikacja”, gdzie Allegro ma zdecydowanie pozytywną reputację. Użytkownicy Amazona byli w większości niezadowoleni z aplikacji Prime Video, ogólnie nie pozostawili wielu pozytywnych komentarzy.

Do kluczowych marek, które pojawiają się we wzmiankach, należy kilku konkurentów, takich jak OLX, ebay i AliExpress. Spośród innych usług Amazona, Prime Video i MyTV były wyraźnie widoczne we wzmiankach, pojawiło się również Apple i powiązane marki, takie jak Kindle i iTunes.

allegro_amazon_chart-03

Jeśli chodzi o kanały komunikacji, udział platform obu sklepów jest dość podobny. Amazon ma nieco większy zasięg wiadomości ze względu na swoją premierę w Polsce, podczas gdy Allegro ma więcej recenzji aplikacji i więcej wzmianek na Pintereście, ale poza tym oba sklepy idą łeb w łeb.

allegro_amazon_chart-04

Prawdopodobnie jest jeszcze za wcześnie, aby ogłosić zwycięzcę, ale Amazon z pewnością miał mocny start, komunikuje się ze swoimi klientami przez Facebooka, Twittera i YouTube, co sprzyja popularności. Allegro ma silną rzeszę fanów zbudowaną przez lata i świetną aplikacją, ale lepsze oferty już mają moc, aby przekonać niejednego klienta.

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal

Niepodzielnie rządzi TikTok, z Clubhouse Polacy dopiero się oswajają

Obie aplikacje, z których jedna opiera się na kreatywnych filmikach, a druga na treściwych rozmowach, choć celują w odbiorców w innym przedziale wiekowym, są w swoich kręgach bardzo popularne.

Trendy w mediach społecznościowych szybko się zmieniają, a ostatnio na popularności zyskały dwa zupełnie różne typy aplikacji. Podczas gdy TikTok stawia na krótkie, kreatywne treści wideo, Clubhouse obsługuje tylko dźwięk i umożliwia uczestnictwo w długich rozmowach i prezentacjach. Wykorzystując analizę treści tekstowych online z ostatnich 3,5 miesiąca, Neticle zbadał postrzeganie obu aplikacji w Polsce i kierunek, w jakim zmierza dyskurs internetowy na ich temat.

Temat TikToka, który jest dostępny znacznie dłużej niż Clubhouse, przewinął się w blisko 95 tysiącach publicznych wzmianek. Były one rozpowszechniane na różne sposoby, na różnych platformach internetowych. Ponieważ Neticle zbiera wzmianki na podstawie treści tekstowych, zarówno filmy z YouTube, jak i TikTok zostały uwzględnione tylko wtedy, gdy w opisie filmu zostało zawarte słowo TikTok (lub jego synonim, np. #Tiktok).

wzmianki o TikToku

Można zauważyć, że największy odsetek wzmianek pochodzi z mediów społecznościowych, na portalach informacyjnych było ich zdecydowanie mniej. Charakter treści różni się w zależności od tego, na jakiej platformie się pojawia: w mediach społecznościowych najczęściej ponownie udostępnia się filmy własne lub innych, pierwotnie stworzone na TikTok. Posty wywołujące najwięcej interakcji (tj. polubienia/reakcje, komentarze i udostępnienia) bez wyjątku należą do tej kategorii.

Znamienne jest, że użytkownicy reklamują swój własny profil na TikToku, pod zdjęciem lub filmem niezwiązanym z aplikacją. Jest to szczególnie częste w przypadku YouTuberów, którzy prawie zawsze uwzględniają w opisach swoich filmów inne platformy, na których są obecni. Popularność TikToka dobrze ilustruje fakt, że hashtagi #tiktok, #tiktokers, #tiktokerszone itp. są używane w wielu postach na Instagramie, nawet jeśli dany post nie ma z TikTokiem nic wspólnego. Nazwa aplikacji pełni funkcję tzw. buzzword i użycie związanych z nią hashtagów może skutkować zwiększeniem liczby obserwujących.

Z drugiej strony na portalach informacyjnych i forach wiadomości i dyskusje faktycznie dotyczyły samego TikToka – występowały w nich na przykład przypadki niepokojących zachowań nieletnich użytkowników jak i nowe funkcje aplikacji. 25 stycznia burzę wywołała informacja na temat śmierci 10-letniej dziewczynki z Sycylii, która umarła w wyniku tzw. „blackout challenge” – kuriozalnego wyzwania polegającego na podduszaniu się do utraty przytomności. W następstwie tragedii Włochy zagroziły, że zablokują aplikację, jeśli nie zostaną usunięte profile tych użytkowników, których wiek nie został zweryfikowany. Limit wieku do rejestracji to oficjalnie 13 lat, ale przepis ten łatwo jest obejść.

W marcu miały miejsce dwa inne głośne wydarzenia: 9 września w sieci zawrzało na temat TikToka, ponieważ aplikacja zakazała hashtagu #superstraight, który zawierał już 103 miliony postów. 18 marca na Twitterze rozeszła się wiadomość, że TikTok próbował zataić wiadomość o strzelaninie w Atlancie, w której zginęło osiem osób pochodzenia azjatyckiego. W poniższej tabeli przedstawiono kluczowe tematy prasy.

wzmianki TikTok
Wśród tematów kluczowych nowe funkcje i niepokojące wieści

Clubhouse jest młodszą aplikacją i ze względu na swoją ekskluzywność mniej powszechną, dlatego w badanym okresie na jej temat zebrano znacznie mniej wzmianek. W polskim internecie pojawiła się łącznie 2336 razy w okresie od 1 stycznia do 15 kwietnia, w zdecydowanej większości w pozytywnym kontekście – wzmianki o negatywnym zabarwieniu stanowiły tylko 11 procent. Większość internautów wciąż jeszcze rozeznaje się w temacie, na czym dokładnie platforma ta polega, czy warto się na nią rejestrować. Na razie w większości podkreśla się pozytywne aspekty, takie jak możliwość uczenia się.

Dostępność i ekskluzywne pokoje to powtarzające się tematy w dyskusjach o Clubhouse

Najpopularniejsze posty związane z Clubhouse pojawiły się na YouTube-ie i Instagramie. Youtuber Kuba Klawiter, w swoich filmach z cyklu Tech Week, mówił o innowacjach związanych z Clubhouse, takich jak na przykład fakt, że aplikacja wkrótce udostępni opcję płatności bezpośrednich, wspierającej twórców. Również na Instagramie blogerzy i fotografowie lajfstajlowi podzielili się swoimi przemyśleniami na temat nowej aplikacji, ukazując, że Clubhouse jest właściwie podobny do już dobrze znanego i popularnego formatu podcastów i można się z niego wiele nauczyć.

Porównując TikTok i Clubhouse, widać wyraźnie, że grupy docelowe obu aplikacji są bardzo różne, między nimi nie ma większego pokrycia, a ich drogi rozwojowe zmierzają w odmiennych kierunkach. Ciekawie będzie obserwować, jak TikTok poradzi sobie po licznych kontrowersjach, oraz czy aplikacji Clubhouse uda się, obok swojej elitarności, zachować pozytywny wizerunek w oczach polskich użytkowników.

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal

Tulipany nie wystarczą

dzień kobiet

Dzień Kobiet stał się kontrowersyjnym tematem na całym świecie, ponieważ działaczki na rzecz praw kobiet domagają się rzeczywistych praw zamiast kwiatów. Neticle, firma zajmująca się analizą mediów i tekstu, przestudiowała, jaki był oddźwięk tego wyjątkowego dnia w polskiej sieci.

dzień kobiet
Źródło: Neticle.com

Tematyka Dnia Kobiet pojawiła się w 90 tys. publicznych postach i komentarzach od 1 lutego do połowy marca br. Prawie jedna trzecia z nich, czyli 28 tys. wzmianek, została oczywiście zamieszczona 8 marca, w tygodniu poprzedzającym wzmianek pojawiło się 35 tys., a w trzy dni po – 10 tysięcy.

Zdecydowana większość wzmianek, bo aż 78,5% pochodziła z Facebooka, 10% zaś stanowiły tweety.

dzień kobiet wykres

Reszta wzmianek była niemniej nadal znacząca, szczególnie pod względem liczby wywołanych interakcji (co oznacza polubienia/reakcje, komentarze, wyświetlenia filmów wideo i udostępnienia), tutaj bezapelacyjnie prowadził Youtube i TikTok. Najbardziej angażującym wideo na Tiktoku była piosenka muzyka hiphopowego Pawella Witta, wychwalająca kobiety przy tej specjalnej okazji. Trzy filmy z największą liczbą interakcji na YouTube znacznie się od siebie różnią. Jeden z nich to krótkometrażowa komedia smiechawyTV, kolejny to zabawny filmik FIT LOVERS o otwarciu domowej restauracji, trzecim zaś był vlog z protestów, które miały miejsce w Dzień Kobiet w Warszawie, nagrany przez yellowbox.

Dzień Kobiet bez kompromisów?

Tysiące postów i komentarzy dotyczyło protestów organizowanych przez Strajk Kobiet w całym kraju, zwłaszcza w Warszawie i Wrocławiu, pod hasłem „Dzień Kobiet bez kompromisów”. W obu miastach rozmieszczono siły policyjne. W Warszawie było więcej policjantów niż demonstrantów, natomiast we Wrocławiu przeciwko protestującym używano gazu. Lokalni politycy opozycji domagają się teraz dymisji komendanta miejskiej policji Macieja Januszkiewicza i naczelnika Wydziału Prewencji Pawła Adamczaka.

Najczęściej udostępnianym postem z 90 tysięcy, był ten Wadima Tyszkiewicza, który porównał działania policji przeciwko garstce kobiet protestujących w Warszawie do tych przeciwko 2 tysiącom uczestniczących w zamieszkach kibiców. Drugi również dotyczył protestu, a trzeci był zabawnym tweetem na temat alternatywnych prezentów.

dzień kobiet wykres 2
Posty dotyczące protestów okupywały pierwsze miejsca na liście najczęściej udostępnianych treści

Liderzy Strajku Kobiet przygotowali ustawę, która zapewnia prawo do bezpiecznego przerywania ciąży do 12 tygodnia, a w szczególnych przypadkach także później, wprowadzenie jednolitych procedur dla osób, które chcą dokonać aborcji, a także regulacje dotyczące „klauzuli sumienia ”(zgodnie z którą lekarz może powstrzymać się od wykonywania świadczeń zdrowotnych niezgodnych z jego sumieniem). Jednak w niektórych artykułach zauważono, że frekwencja na demonstracjach Strajku Kobiet okazała się znacznie niższa niż na poprzednich, skłonność do protestów wydaje się słabnąć. Nie słabnie natomiast zainteresowanie tematem w sieci: na przykład to video na żywo z Facebooka było trzecią najczęściej komentowanym z 90 tysięcy postów.

Uroczystość i prezenty wciąż wygrywają z protestami

Pomimo protestów nastroje wzmianek były w większości dobre: ​​prawie 30% z nich miało wydźwięk pozytywny, podczas gdy tylko 5,5% negatywny. Tematem numer jeden były prezenty, było też wiele postów gratulujących kobietom z okazji ich święta. Na liście najbardziej angażujących tematów uplasowały się konkursy z nagrodami, wygrać można było torebki i kosmetyki.

Tabela kluczowych tematów przedstawia kilka tych związanych z konkursami, jak niespodzianka i nagroda. „Pomysł” pojawia się na liście z dwóch powodów: pojawiło się wiele postów firm mówiących o idealnych pomysłach na prezent, ale również i dyskusje na temat samej koncepcji Dnia Kobiet i tematyki gender, a także rozbicie szklanego sufitu. „Koncert” również należał do kluczowych pojęć, ponieważ z okazji Dnia Kobiet odbyło się ich wiele i okazały się one bardzo popularne.

Dzień kobiet wykres 3
Prezenty I nagrody do wygrania nadal na szczycie listy top tematów

Podsumowując, podczas gdy większość internetu wydawała się obchodzić Dzień Kobiet w tradycyjny sposób, organizując koncerty, kupując kwiaty i prezenty, niemała mniejszość starała się również zwrócić uwagę na kwestie praw kobiet i podwójne standardy. Tylko czas pokaże, czy te dwa podejścia mogą współistnieć w dłuższej perspektywie.

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal

Outrage in Night City: czy opinie na temat Cyberpunk 2077 rysują się w tak samo ponurych barwach jak sama gra?

Cyberpunk2077

Nie jest przesadą stwierdzenie, że najbardziej oczekiwaną grą 2020 roku był Cyberpunk 2077 polskiego dewelopera CD Projekt Red. Po wielkiej ekscytacji może przyjść jednak wielkie rozczarowanie, jeśli wygórowane oczekiwania nie zostaną spełnione.

Firma osiągnęła bezprecedensowe wyżyny jeszcze przed 2020 rokiem, zarówno pod względem finansowym, jak i popularności, mimo że wydała zaledwie kilka gier. Po ogromnym sukcesie Wiedźmina 3, Cyberpunk 2077 zyskał jeszcze większy rozgłos, a zapaleni gracze planowali nawet urlopy z miejsc pracy w tygodniu po premierze.

To, co idzie w górę, zwykle musi spaść, ale kierownictwo CD Projekt Red bez wątpienia wolałoby mniej gwałtowny spadek: po dwukrotnie opóźnionej premierze, gracze byli rozczarowani i oburzeni, kiedy okazało się, że gra jest pełna poważnych błędów i często się zawiesza. Inwestorzy grożą procesami sądowymi, a wartość spółki na giełdzie spadła o ponad 20 proc.

Chcieliśmy bliżej przyjrzeć się reakcjom świata online, postanowiliśmy więc zgromadzić wzmianki o grze od początku października w Austrii, Niemczech, na Węgrzech iw Polsce. Zobaczmy, ile naprawdę rozmawiało się o Cyberpunk 2077 i czego dokładnie rozmowy te dotyczyły.

Wykres Cyberpunk 2077
Premiera 10-ego grudnia sprawiła, że ilość wzmianek wystrzeliła w górę we wszystkich badanych krajach, Źródło: Neticle

Populacja danego kraju zdecydowanie wpływa na ilość wzmianek, niemniej o Cyberpunku najwięcej mówili polscy użytkownicy, a za nimi uplasowali się Niemcy. Wysokie liczby wzmianek wykryto również na Węgrzech, podczas gdy w Austrii gra nie była aż tak gorącym tematem.

27-ego października nastąpił wzrost liczby wzmianek we wszystkich badanych krajach, kiedy CD Projekt Red ogłosił drugie już opóźnienie premiery, po czym stopniowy wzrost utrzymywał się przez cały listopad. Ale dopiero w grudniu (a zwłaszcza 10-ego, kiedy w końcu miała miejsce premiera), internet eksplodował. W czasie wakacji i po wakacjach liczby zaczęły powoli spadać.

Drugi najwyższy wzrost wzmianek podczas badanego okresu przypada na 18-ego grudnia, kiedy to – tydzień po premierze – firma Sony zdecydowała się usunąć Cyberpunk 2077 ze sklepu PlayStation, chcąc uchronić klientów przed marnowaniem pieniędzy na niedokończoną grę. Sony obiecało również zwrot pieniędzy tym, którzy już grę kupili.

Pomimo błędów, gracze chcieli grać

Najbardziej angażujące posty na Twitterze i Facebooku pochodziły sprzed premiery gry i były wypełnione wielkim oczekiwaniem. Następnie głos przejęły filmy, generując o wiele większe zainteresowanie, niż tweety. Treści, które miały najwyższy wskaźnik zaangażowania w każdym kraju w odniesieniu do Cyberpunk 2077, pochodziły z YouTube, gdzie od 9-ego grudnia recenzje i transmisje na żywo dotyczące rzeczywistej rozgrywki miały tysiące wyświetleń i reakcji. (Dwa najpopularniejsze filmy wideo w Austrii nr 1, nr 2, Niemczech nr 1, nr 2, Węgrzech nr 1, nr 2 i Polsce nr 1, nr 2). Oczywiście wspomniano w nich o problemach z grą, ale równie ważne było odkrywanie fabuły, rozwiązywanie zadań i zanurzenie się w świecie Night City, w którym toczy się gra.

Doświadczeni gracze wiedzą, że nowe wersje zawsze zawierają wiele błędów, które zwykle można naprawić później. Jednak szum wokół Cyberpunk 2077 był tak szalony, że wywindował oczekiwania fanów, którzy byli później rozczarowani.

Jak przedstawiały się nastroje w badanych krajach?

Zmiany nastroju we wzmiankach w czterech badanych krajach były uderzająco różne: zdecydowanie najbardziej negatywne były Węgry, a najbardziej pozytywne Niemcy i Austria. Rozczarowanie przeważyło nad pozytywnymi emocjami w polskich treściach kilka dni po premierze, ale ogólnie rzecz biorąc, nastroje negatywne i pozytywne były tam w większości zrównoważone.

Wykres Cyberpunk 2077-2
Źródło: Neticle

Mimo że miały ogromną siłę angażującą, filmy stanowiły znacznie mniejszy procent zasięgu niż inne formy mediów społecznościowych. W Niemczech Twitter był najbardziej dominującym źródłem, a tweety pozostawały w większości pozytywne. Jednak w Polsce i na Węgrzech duża część (50% i 61%) wzmianek pochodziła z dyskusji na forach, a długie wątki były miejscem, w którym użytkownicy znajdowali ujście dla swojego rozczarowania. Drugą najważniejszą platformą w obu krajach był Facebook (około 20%).

Wykres Cyberpunk 2077
Platformami, na których węgierscy użytkownicy dawali upust swojej złości i rozczarowaniu były fora dyskusyjne i Facebook, Źródło: Neticle
Wykres_Cyberpunk2077_4
Tematy, na które narzekali Węgrzy: konsole, rozwój, poprawki, testy, wersje gry, Źródło: Neticle

Chociaż Cyberpunk 2077 wygląda jak niedokończona gra i niewątpliwie czeka ją wiele poprawek, przyszłość gry wcale nie rysuje się w czarnych barwach. Pod koniec grudnia CD Projekt Red podał, że sprzedano już 13 milionów egzemplarzy, co oznacza, że koszty stworzenia gry zwróciły się z nadwyżką. Spadek wartości akcji i możliwe procesy sądowe z pewnością nie są tym, o czym marzył CD Projekt Red, jednak wydaje się, że nadal ma on solidną bazę fanów, a Cyberpunk 2077 wciąż zapewnia wystarczająco dobre wrażenia, aby jego twórcy utrzymali się na powierzchni.

 

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal

Trump przegrał wyścig o fotel prezydenta, ale liczbą wzmianek na swój temat wygrał ten toczący się online

USA wybory Biden trump

Prezydentem elektem jest już oficjalnie Joe Biden, ale urzędujący prezydent niechętnie usuwa się w cień – podobnie jak w świecie online. Firma Neticle, zajmująca się inteligentną analizą tekstu, zebrała odpowiednie wzmianki z Polski, Niemiec, Austrii i Węgier, aby określić, jak przedstawia się ocena tego wydarzenia w sieci.

Jednym z wydarzeń, zwracającym na siebie oczy całego świata w ciągu ostatnich kilku miesięcy, były wybory w USA i prowadząca do nich kampania. W dzisiejszym globalnym świecie, decyzje podjęte w Ameryce nieuchronnie wpływają również na wiele aspektów naszego życia w Europie, nic więc dziwnego, że opinia publiczna nie mogła pozostać obojętna.

fot. Neticle

Kiedy podczas liczenia głosów Joe Biden przekroczył granicę potrzebnych 270 głosów wyborczych, stało się jasne, jak bardzo podzielone są „Stany Zjednoczone”. Do mapowania przebiegu i nastroju rozmów internetowych w Europie, nie ma lepszego narzędzia niż Neticle Media Intelligence. System przeszukiwał sieć austriacką, niemiecką, węgierską i polską w poszukiwaniu wzmianek o Joe Bidenie i Donaldzie Trumpie od 1 września do połowy listopada.

Niemcy pisali o Donaldzie Trumpie niemal pół miliona razy

Natychmiast zauważalnym trendem stał się fakt, że Donald Trump był wymieniany znacznie częściej niż Joe Biden we wszystkich czterech krajach – czasami ponad dwa razy częściej, jak w Austrii i Niemczech, ale z łatwością wygrał on wyścig także na Węgrzech i w Polsce. Liczba wzmianek na temat Joe Bidena tylko nieznacznie przewyższyła liczbę tych na temat Trumpa w dniu, w którym ogłoszono, że wygrał on wybory. Sam Joe Biden kilka razy tweetował o Trumpie, a niektóre z jego tweetów były również bardzo popularne w Europie, udostępniane przez użytkowników w Austrii, Niemczech i Polsce.

Kampania w czasach Korony

Na początku października nastąpił duży wzrost wzmianek we wszystkich krajach, spowodowany wiadomością, że u Donalda Trumpa zdiagnozowano COVID-19 i że trafił on do szpitala. Ogólny nastrój opinii na ten temat był wszędzie ponury, ale dużo bardziej w Niemczech i Austrii, gdzie połowa wypowiedzi o Trumpie z 2 października była negatywna. Tymczasem charakter negatywny opinii dotyczących tego wydarzenia, miała tylko jedna czwarta wzmianek na Węgrzech i jedynie 12% wszystkich wzmianek w Polsce.

Ogólny nastrój dobrze oddaje poniższy tweet, który był jednym z najbardziej angażujących wpisów w Austrii.

Być może nie było to poruszające ziemię zwycięstwo, ale spowodowało ono prawdziwe trzęsienie ziemi w Internecie

Drugi niewątpliwy szczyt we wzmiankach stanowią oczywiście wpisy na temat samych wyborów, a moment ich przegrania był potężnym ciosem w reputację Donalda Trumpa we wszystkich krajach.

Ciężko powstać po takim ciosie

W tym samym czasie, zwycięstwo Bidena zdecydowanie poprawiło jego reputację

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez tagesschau (@tagesschau)

 

wszędzie, poza Węgrami, gdzie użytkownicy byli prawie tak samo negatywnie nastawieni do niego jak do Trumpa. Negatywność ta częściowo wynikała z intensywności agresywnej debaty między użytkownikami, ale w stosunku do Bidena została wyrażona również rzeczywista krytyka, mówiąca na przykład, że jest on za stary, lub że nie różni się zbytnio od Trumpa. Niektórzy powtórzyli też zarzuty o fałszerstwa wyborcze.

Węgrzy mieli inną opinię na temat Bidena

Najważniejszą platformą w dyskusji w Niemczech i Polsce był Twitter, z którego pochodziło 60-70% postów. W Austrii wzmianki pochodziły w równym stopniu z artykułów, Twittera i Facebooka. Węgry i pod tym względem okazały się inne: tutaj największy oddźwięk miał Facebook.

Reasumując, chociaż Trump okazał się prezydentem na jedną kadencję, udało mu się wygenerować wszędzie ogromne fale debat online – szkoda, że ​​nie przyznają za to nagród!


Autor:

Neticle

 

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal

Jeszcze bardziej usprawniona analiza mediów: oto najnowsza wersja Neticle Media Intelligence

Neticle słucha opinii klientów i studiuje najskuteczniejsze metody analizy mediów. Wyniki tych badań połączono teraz z jeszcze bardziej efektywnym programowaniem, zaawansowanymi funkcjami i nową szatą graficzną. Firma z dumą prezentuje najnowszą, trzecią wersję popularnego narzędzia Media Intelligence, zaprojektowanego z myślą o potrzebach dużych przedsiębiorstw.

Flagowy produkt Neticle istnieje już od ośmiu lat, ale firma wciąż jest pełna pomysłów odnośnie tego, jak najlepiej służyć klientom rozwiązaniami do analizy tekstu. Zespół Neticle pracował nad dostarczeniem ulepszonych narzędzi do następujących celów:

  • Mniej pracy ręcznej i szybsze podejmowanie decyzji

Użytkownicy Neticle Media Intelligence mogą teraz wyświetlać insighty za pomocą jednego kliknięcia w inteligentnym okienku rozwijania. Mogą zrozumieć wszystkie trendy i elementy odstające świata online i otrzymywać automatyczne powiadomienia o dynamice i zmianach dowolnego rynku.

  • Dopasowanie do potrzeb międzynarodowych firm

Neticle rozróżnia wzmianki pod względem geograficznym, co oznacza, że można osobno sprawdzić reputację firmy w Austrii lub na przykład w Niemczech. Analiza treści jest dostępna w 19 językach z precyzją na poziomie ludzkim, dzięki czemu użytkownicy mogą nadzorować swoją międzynarodową działalność w czasie rzeczywistym.

  • Łatwiejszy eksport i integracja danych

Dzięki Neticle Data API możliwe jest zintegrowanie wskaźników KPI, insightów z mediów społecznościowych i danych konkurencji w systemach wewnętrznych. Użytkownicy mogą nawet tworzyć połączenia danych z wewnętrznymi platformami i pulpitami nawigacyjnymi w czasie rzeczywistym, lub eksportować dane w celu utworzenia własnego raportu w formatach PNG, JPEG, XLSX, CSV lub SVG.

Jak wyglądał proces tworzenia?

Nasi specjaliści ds. Kont otrzymują wiele informacji zwrotnych od klientów, co bardzo nam się podoba. Musieliśmy znaleźć równowagę pomiędzy dodaniem jak największej liczby nowych funkcji i utrzymaniem stabilnie działającego systemu. Uwielbiałem pracować nad rozwojem produktu z naszym zespołem. Niesamowite było zobaczyć, na ile sposobów można rozwiązać dany problem. Wiele się od siebie nauczyliśmy.

Róbert Horváth, dyrektor techniczny Neticle

Po pewnym czasie zespół frontendowy opracował jasny obraz tego, jaki jest ostateczny cel, a wizja ta pomogła podjąć decyzje, które funkcje uwzględnić i jak wdrożyć je w produkt.

Ostateczny produkt jest świetny, jestem bardzo zadowolony z rezultatu! Bardzo się rozwinęliśmy jako zespół, czasami miałem wrażenie, że potrafimy czytać sobie nawzajem w myślach, co widać w naszym kodowaniu.

Ádám Szigeti, programista Frontend Neticle

Inteligentne narzędzie Neticle do analizy mediów i tekstu przeszukuje internet (artykuły, fora, posty w mediach społecznościowych, komentarze) w celu zebrania publicznych wzmianek o dowolnej marce lub produkcie, a następnie analizuje wzmianki za pomocą swojego algorytmu, pracującego niemal z ludzką precyzją. Firma powstała w 2012 roku jest obecna na rynku 18 krajów. Oprócz analizatora mediów, Neticle oferuje klientom również narzędzie ankietowe oraz dwa API.

Więcej informacji o Neticle znajduje się pod tym adresem.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tak wyglądała dyskusja na temat 5G w internecie

„Super szybkie, pochodzi z Chin, i być może jest szkodliwe dla zdrowia – co to?” – mogłaby brzmieć dobrze oddająca sytuację zgadywanka. Jeśli chodzi o instalację sieci 5G, pod względem technologicznym Polska zdecydowanie prowadzi wśród krajów europejskich, jednak opinie na ten temat na portalach społecznościowych, są delikatnie mówiąc podzielone.

W ostatnich miesiącach 5G było jednym z najgorętszych tematów w Europie i Polska nie jest tu wyjątkiem. Według danych zajmującego się analizą mediów online i tekstu Neticle, sieć 5G od 1 kwietnia wygenerowała w kraju ponad 55 tysięcy wzmianek. Najaktywniejszym miesiącem był maj, kiedy to dzienna ilość wzmianek często przekraczała 1500.

Nie był to przypadek, wszak od 11 maja sieć komórkowa Plus – jako pierwsza w Polsce – udostępniła technologię 5G w siedmiu dużych miastach. W ten sposób 900 tysięcy klientów Plusa uzyskało dostęp do sieci w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu.

W kwietniu i maju o 5G mówiło się znacznie częściej niż w miesiącach letnich

Skrajne emocje po wprowadzeniu 5G

Szczyt wzmianek przypadł na 9-ego maja, głównie za sprawą mediów społecznościowych. Głównym tematem tweetów, postów i komentarzy była wieść o wprowadzeniu sieci 5G. Mimo że największa część wzmianek była neutralna i miała charakter informacyjny, a we wzmiankach o wydźwięku negatywnym żądano powstrzymania siejących przestrach fake newsów, duża część użytkowników wyrażała obawę o swoje zdrowie. Znacząca część tego rodzaju postów wiązała sieć 5G z rozprzestrzeniającą się pandemią koronawirusa, a nawet ze zwiększoną liczbą zachorowań na choroby nowotworowe.

Tematy kluczowe: koronawirus na długo przed rozwojem

W internecie zawrzało po wywiadzie udzielonym przez amerykańską ambasador 12 maja: Georgette Mosbacher stwierdziła, że instalacja sieci 5G „porównywalna jest do umieszczenia w domach kamer”. Wypowiedź ambasador wygenerowała mnóstwo tweetów, artykułów i komentarzy. Również w tej sytuacji zauważalny jest konflikt między Chinami i Ameryką, którego to sceną stała się Polska, po tym jak do wybudowania sieci 5G użyto tańszej technologii Huawei, mimo że w zeszłym roku, jeden z pracowników chińskiej firmy został przyłapany na szpiegostwie.

Choć wciąż bardzo dużo było komentarzy wyrażających obawę o zdrowie, równocześnie pojawiały się posty o zabarwieniu satyrycznym. W artykułach o pozytywnym wydźwięku testowano już prędkość sieci, podano też do wiadomości, że każdy ma możliwość sprawdzenia na mapie, czy według miejsca zamieszkania może korzystać już z nowej technologii.

27 maja światło dzienne ujrzała wiadomość, że w Łodzi spróbowano podpalić wieżę 5G. Politycy nie pozostali obojętni na te wieści. Według lewicowej posłanki Hanny Gil-Piątek, wieże 5G zostały postawione, zanim mieszkańcom upłynąłby okres na złożenie petycji w ich sprawie, a inwestorzy przedsięwzięcia dostali za dużą władzę. Tymczasem wiceminister cyfryzacji Wanda Buk zaprzeczyła doniesieniom, jakoby rząd nie przestrzegał wymogów ochrony środowiska oraz oskarżyła posłankę o szerzenie nieprawdziwych informacji.

Mniej wzmianek = bardziej pozytywny nastrój

Jeśli chodzi o interakcje (lajki, komentarze, udostępnienia) możemy zauważyć ich pojedynczy wzrost, spowodowany głównie facebookowym postem Plusa na temat instalacji sieci z 8 maja, ale do ich dużej liczby tego dnia przyczyniło się też kilka popularnych tweetów.

Na wielokrotnie zwiększoną liczbę interakcji wpłynął post Plusa

Mimo że w kwietniu i maju, w internecie przeważały wzmianki o wydźwięku negatywnym (np. 27-ego kwietnia), a dominującym w nich uczuciem był strach, latem nastrój online stał się już weselszy. Równocześnie spadła ilość dzienna wzmianek i interakcji.

Duże amplitudy w osądzie kontrowersyjnego tematu

Zamiast wiadomości dominują media społecznościowe

Biorąc pod uwagę powyższe analizy, nie zaskakuje fakt, że zdecydowanie większą część dyskusji na temat 5G prowadzono w mediach społecznościowych, a nie w prasie online. Niespełna 16% wzmianek o 5G pochodziło z artykułów, podczas gdy ponad 67% z Twittera i Facebooka.

Liczba wzmianek na różnych platformach zmniejszyła się w drugiej połowie lipca, ale w historii sieci 5G możemy spodziewać się kolejnych rozdziałów.

 

Zachęcamy do przeczytania również do innych badań sieci od Neticle.

Wielkie premiery gier: Valorant vs Warzone w sieci. Analiza

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal

Wielkie premiery gier: Valorant vs Warzone w sieci. Analiza

Call of Duty: Warzone jest bardzo popularną grą, już teraz uchodzącą za klasykę, Valorant z kolei swoim oficjalnym debiutem w ostatnich dniach wzbudził wiele emocji. Która z gier generowała ostatnio więcej treści online i co mówili o nich polscy użytkownicy?

W najnowszej analizie e-sportu Neticle zebrało wzmianki o Call of Duty – Warzone i Valorant, które pojawiły się w polskim Internecie w ostatnich czterech miesiącach (od 1 lutego do 25 maja). Zobaczmy, skąd pochodziło najwięcej wzmianek oraz jakie treści wzbudziły największe zainteresowanie i spowodowały najwięcej interakcji!

Chociaż ogółem nieco więcej wzmianek dotyczyło Warzone, było wiele dni, w których zdecydowanie prowadził Valorant. Wzmianki o obu grach zaczęły się mnożyć od końca lutego, a później zainteresowanie nimi pozostało na stałym poziomie.

https://www.facebook.com/101252557946802/posts/239700540768669

 

Dostęp do wersji beta Valorant został otwarty 7 kwietnia za pośrednictwem transmisji Twitcha, co spowodowało podwojenie liczby wzmianek, dzięki czemu był to najbardziej udany dzień w całym okresie. Warzone zebrał większość wzmianek następnego dnia, 8 kwietnia, gdy rozpoczął się trzeci sezon gry. Z kolei skok Valoranta w dniu 21 maja wynika z ogłoszenia, że ​​pełna wersja gry będzie dostępna dla wszystkich od 2 czerwca, co na dodatek jest wcześniejszą datą, niż oczekiwano.

Mimo że Valorant miał większe skoki w amplitudzie dobowej, ogółem więcej wzmianek uzyskał Warzone

Najwięcej reakcji wywołał jednak inny temat. 9 marca Warzone zebrał ponad 67 000 interakcji (polubień, komentarzy i udostępnień) w całej Polsce. Wynika to głównie z tweeta opublikowanego na oficjalnym kanale Call of Duty na Twitterze, informującego, że 10 marca CoD Warzone będzie bezpłatny dla wszystkich.

https://twitter.com/CallofDuty/status/1237057744135323649

Valorant uzyskał podobnie wysoką liczbę interakcji 1 kwietnia. Powodem był tweet amerykańskiego gamera, Slashera, który ogłosił rozlosowanie wśród swoich followersów, którzy polubili lub udostępnili jego tweeta, 10 przedwczesnych „wejściówek” do Valoranta. Był to oczywiście primaaprilisowy żart, w który jednak sporo osób uwierzyło, co świetnie ukazuje emocje towarzyszące grze.

Najwięcej interakcji spowodował Twitter

W przypadku Valorant najważniejszym tematem był – co nie zaskakuje – czas pozostały do otwarcia dostępu do gry, w czym dużą rolę miał Twitch. Sama gra również pojawiała się wśród tematów, wiele wzmianek dotyczyło też turnieju polskiego e-sportu, na którym między innymi grano również w Valorant.

 

Ile trzeba jeszcze czekać? – pytali fani Valorant

W przypadku Warzone dominowały klasyczne tematy dotyczące taktyki, konkurencji, prędkości a także te o wymaganiach i problemach sprzętu komputerowego.

Bardzo pozytywny oddźwięk otrzymał dzień darmowego dostępu, o którym wspominaliśmy wcześniej.

Mapa najważniejszych tematów dotyczących Warzone

Dyskusje na temat gier prowadzono na różnych forach: poniższy wykres przedstawia, gdzie mówiło się więcej o Valorant, a gdzie o Warzone.

Jeśli chodzi o rolę mediów społecznościowych i innych platform, Facebook i treści wideo przodują w przypadku obu gier, jednak podczas gdy platformą wiodącą dla Valorant był Facebook, to dla Warzone były to platformy video. Rola Twittera jest również wyjątkowa, w przypadku Valorant była to trzecia najważniejsza platforma, z kolei w przypadku Warzone pozostała w tyle za forami, co jest zgodne z wynikami z poprzedniego wykresu pokazującego aktywność stron.

Inteligentny analizator mediów i tekstu Neticle przeszukuje Internet, aby zebrać publiczne wzmianki dotyczące dowolnego wstępnie zdefiniowanego słowa kluczowego, a następnie analizuje wyniki z dokładnością zbliżoną do ludzkiej przy użyciu swojego algorytmu. Powstała w 2012 roku firma jest obecna na rynkach w 12 krajach, a oprócz narzędzia do analizy mediów posiada produkt do edycji kwestionariuszy i dwa zastrzeżone interfejsy API.

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal

Marzec miesiącem esportu. Tak mówiło się w sieci

Neticle esport

Sporty elektroniczne cieszą się dużą popularnością w Polsce, a jednym z przystanków głośnych mistrzostw e-sportu Intel Extreme Masters od 2013 roku są Katowice. W tym roku jednak niespodziewanie światem wstrząsnęła pandemia koronawirusa. W jaki sposób wpłynęła ona na to wydarzenie i na krajową scenę graczy? Na to pytanie odpowiada zajmujący się analizą mediów i tekstu Neticle.

Neticle zbadało następujące tematy
– E-sport
– IEM Katowice
– Twitch
– Popularne gry (takie jak: Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends, Call of Duty: Warzone, Fortnite)

Zobaczmy, czego dowiedziano się ze wzmianek internetowych pierwszych trzech miesięcy tego roku.

Marzec był miesiącem esportu

Poniższy wykres pokazuje liczbę wzmianek dotyczących wymienionych wyżej czterech słów kluczowych w rozkładzie dziennym. IEM Katowice zorganizowano między 28. lutego a 1. marca, co jest widoczne w znaczącym wzroście liczby wzmianek. Możemy także zauważyć, że wraz z zaostrzeniem środków epidemiologicznych i koniecznością pozostania w domach, ilość wzmianek związanych z grami i z esportem wzrosła w marcu niebagatelnie.

Liczba wzmianek online między 1 stycznia a 31 marca. Badanie Neticle

Bardzo wymowna jest również kwestia tego, do jak wielu użytkowników dotarły wzmianki dotyczące badanych słów kluczowych: IEM Katowice dnia 27 lutego na przykład aż do 7,1 miliona osób (ale i e-sport oraz gry do blisko 3 milionów użytkowników przez kilka dni z rzędu). Wzmianki te jednak nie były całkowicie pozytywne, wtedy bowiem okazało się, że przez pandemię widzowie nie będą mogli wziąć udziału w mistrzostwach osobiście i całe widowisko przeniesione zostanie w przestrzeń online. Mimo że każdy otrzymał zwrot ceny wejściówki, decyzja wywołała wśród wielu oburzenie i sprzeciw. Kilkaset osób protestowało pod katowicką areną Spodek, domagając się zezwolenia na udział w wydarzeniu, jednak bezskutecznie.

Liczba internautów, do których dotarły wzmianki w rozkładzie dziennym. Badanie Neticle

Powyższe świetnie obrazuje wykres Indeksu Opinii online: suma opinii o wydźwięku pozytywnym, negatywnym lub neutralnym na temat IEM Katowice, dnia 27. lutego była – choć w niewielkim stopniu, ale jednak – negatywna, ale nie licząc tego jednego dnia pozostawała cały czas pozytywna. Wielu internautów przyznało, że decyzja o wykluczeniu widowni była słuszna i potępiło protestujących, inni z kolei krytykowali podjęcie tej decyzji dosłownie w ostatnim momencie.

Polaryzacja opinii online w rozkładzie dziennym. Badanie Neticle

Czego jeszcze dowiedzieliśmy się na temat mistrzostw?

Na wykresie przedstawiającym tematy wzmianek dotyczących e-sportu i IEM Katowic widać, że głównym kierunkiem rozmów, artykułów wcale nie była pandemia, użytkownicy znacznie bardziej zajmowali się drużynami, tym, kto wygrywał poszczególne turnieje, a tematy te śledzono z wielkim zainteresowaniem.

Tematy wzmianek dotyczących e-sportu i IEM Katowic. Badanie Neticle

Na kolejnym wykresie koncentrujemy się już tylko na grach i na Twitchu. Konkurencja światowa jest w tym kontekście tylko podtematem, dla znaczącej części użytkowników jest to kwestia drugorzędna. Pojawiają się za to tematy techniczne, kody i filmy YouTube.

Neticle Badanie IEM Esports Marzec
Badanie Neticle

Reasumując, możemy stwierdzić, że niezależnie od obecnej pandemii, podejście graczy pozostało pozytywne, co potwierdzają wzmianki wszystkich badanych słów kluczowych. Ukazuje to ostatni, podsumowujący wykres, na którym widzimy polaryzację głównych tematów badanych słów kluczowych uporządkowanych według częstotliwości ich występowania.

Neticle Badanie IEM Esports Marzec
Badanie Neticle

Jak widać, nawet światowa pandemia nie wpływa znacząco na popularność sportów elektronicznych i jeśli gdzieś, to właśnie tutaj życie toczy się dalej stosunkowo normalnym rytmem.

Statystyki IEM Katowice prezentowaliśmy na łamach Brief Esports w artykule Minał miesiąc od IEM Katowice.

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal