...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak Polacy oszczędzają pieniądze?

skarbonka

Na czym najchętniej oszczędzają Polacy? Dlaczego i jak często sięgają po zniżki? Zespół Picodi.com przeprowadził ankietę wśród polskich konsumentów, żeby sprawdzić ich stosunek do wyprzedaży oraz odkryć najbardziej popularne sposoby na oszczędzanie.

Na czym oszczędzamy

Pandemia zmusiła wielu Polaków do szukania oszczędności: ponad połowa ankietowanych (57%), przyznała, że w ciągu ostatniego roku częściej niż poprzednio kupowali towary w promocyjnej cenie.

infografika oszczędzanie

Wśród najchętniej kupowanych w promocji kategorii produktów znalazły się odzież i obuwie, żywność oraz kosmetyki i perfumy. Najrzadziej w promocji kupowane są jedzenie na dowóz, leki i samochody (lub części samochodowe).

Są produkty, na które Polacy są gotowi poczekać, aż będą w promocji, zamiast kupować je w standardowej cenie. Są to przede wszystkim odzież i obuwie (76%), produkty RTV i AGD czy usługi związane z wakacjami i odpoczynkiem (74% każde), wyposażenie domu czy artykuły sportowe (po 69%).

Z drugiej strony, są też kategorie produktów, na które Polacy nie chcą lub nie mogą czekać i kupują je nie zważając na promocje. Wśród nich jest jedzenie na dowóz (77% Polaków nie zaczeka na pojawienie się promocji), leki (74%), żywność (63%), artykuły dla zwierząt (58%), czy artykuły dla dzieci (55%).

Dlaczego polscy konsumenci kupują w promocyjnych cenach? Wśród zapytanych kobiet i mężczyzn najczęstszą odpowiedzią było stwierdzenie, że dzięki zniżkom można sporo zaoszczędzić. Natomiast prawie połowa ankietowanych uważa, że ceny początkowe są zawyżone, dlatego sięgają po produkty w promocyjnych cenach. Trzecią co do popularności odpowiedzią było zdanie, że zniżki zachęcają do zaznajomienia się z marką lub produktem.

Nie wszyscy jednak tak chętnie sięgają po zniżki. 25% kobiet i 35% mężczyzn nie kupuje na promocjach, ponieważ uważają, że produkty dobrej jakości z reguły są warte swojej standardowej ceny. 14% kobiet i 15% mężczyzn ignoruje wyprzedaże, bo po prostu nigdy nie martwią się o ceny. 7% kobiet uważa, że przecenione produkty są gorszej jakości lub nieaktualne, choć u mężczyzn ta opinia jest popularna aż wśród 14% ankietowanych.

Zdarza się jednak, że Polacy kupują na promocji produkty, których potem nie zużywają. Top 5 kategorii produktów, które najczęściej idą nieużywane do kosza lub pozostają na półkach to:

  1. Produkty spożywcze
  2. Odzież
  3. Kosmetyki i perfumy
  4. Akcesoria sportowe
  5. Książki

Polskie metody na oszczędzanie

oszczedzanie infografika

Istnieje wiele sposobów na oszczędzanie pieniędzy, dlatego Picodi.com zapytało Polaków jakie są ich ulubione metody na znajdowanie i korzystanie z promocji.

Wśród sposobów, po które najchętniej sięgają Polacy, na pierwszym miejscu znalazły się porównywarki cen. 19% Polaków zna tę metodę i korzysta z niej regularnie i aż 41% korzysta z niej czasem. Jeden na czterech ankietowanych stwierdził, że zna porównywarki cen, ale z nich nie korzysta, a tylko 17% w ogóle nie kojarzy takich stron.

Na drugim miejscu znalazły się półki z żywnością z krótkim terminem ważności — regularnie korzysta z nich 17% ankietowanych. 41% korzysta z nich czasem, 26% zna i nie korzysta, a 16% nie wie o ich istnieniu.

Z drugiej strony, to gazetki sklepów są wykorzystywane regularnie przez największy odsetek ankietowanych (21%). 35% korzysta z nich czasem, a 24% zna, ale nie korzysta. 20% ankietowanych zadeklarowało, że w ogóle nie kojarzy gazetek sklepów.

Wciąż mniej popularne są serwisy cashback (37% ankietowanych nie wie co to jest), serwisy kuponowe (48%), wtyczki do przeglądarki z ofertami (49%) i aplikacje do zamawiania dań, które się nie wyprzedały (65%).

Co Polacy myślą o reklamach

Jaki jest stosunek Polaków do reklam i czy czują się nimi przytłoczeni? Okazuje się, że prawie połowa (47%) ankietowanych uważa, że ilość reklam jest akceptowalna. Z drugiej strony, aż 40% jest zdania, że reklam jest zbyt wiele. Tylko 13% zapytanych o to polskich konsumentów stwierdziło, że reklam wcale nie jest za dużo.

reklama a konsument

Okazuje się, że najczęściej otrzymywaną reklamą jest wiadomość e-mail — średnio aż 25 w ciągu tygodnia. Na drugim miejscu znalazły się powiadomienia push w przeglądarce (14 na tydzień). Podium uzupełniają powiadomienia push w aplikacjach mobilnych — konsumenci widzą je średnio 13 razy na tydzień.

Polacy rzadziej otrzymują smsy z reklamą (8 na tydzień) i ulotki do skrzynki pocztowej (6 na tydzień).


Źródło: Picodi.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowe trendy e-commerce

e-commerce 2021

Już 73% Polaków deklaruje, że robi zakupy w Internecie(1), dlatego wiele firm w minionym roku podjęło lub przyspieszyło decyzję o rozszerzeniu swojej działalności o kanał online. Zwiększenie konkurencji wśród sklepów internetowych zaostrzyło walkę o klienta i wymagało od sprzedających skupienia się na działaniach marketingowych, m.in. na analizie danych sprzedażowych, newsletterach oraz programach lojalnościowych. Wzrost zainteresowania tymi tematami w porównaniu do stycznia 2020 roku wyniósł 247 proc. w marcu, 486 proc. w kwietniu i 157 proc. pod koniec roku.

Klucz do sukcesu – analiza danych

Dzięki analizie danych o naszych klientach i ich zachowaniach zakupowych poznajemy ich zainteresowania i potrzeby. To z kolei pozwala na kierowanie do nich precyzyjnej, spersonalizowanej komunikacji, co przekłada się na lepszy user experience i zwiększenie sprzedaży. Możemy oferować im dokładnie to, czego chcą i potrzebują, w tych kanałach komunikacji, z których korzystają. Dzięki takim działaniom możemy zarówno pozyskać nowych klientów, jak i zwiększyć zainteresowanie i lojalność dotychczasowych. W ostatnich latach coraz więcej firm działa w Internecie, zwiększa się konkurencja. Uważna analiza danych i opieranie się na niej w swoich działaniach marketingowych to niezbędne działanie i klucz do sukcesu.

 Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender

Hasła „analiza danych” i „big data” jeszcze przed pandemią cieszyły się sporym zainteresowaniem wśród Internautów. W marcu 2020 zainteresowanie nimi wzrosło o 247 proc., ale w kolejnych miesiącach sukcesywnie spadało, do poziomu 165 proc. pod koniec roku.

Zniżka na newsletter

Jednym z bardziej skutecznych narzędzi marketingowych jest newsletter, który pozwala budować więź z klientem, pozostawać z nim w kontakcie, informować go o promocjach oraz przesyłać oferty dopasowane do jego zainteresowań i potrzeb. W zamian za zapisanie się do newslettera klienci często zyskują zniżki oraz dostęp do ekskluzywnych treści czy promocji. W marcu zainteresowanie Internautów hasłem „newsletter” wzrosło tylko o 128 proc. w stosunku do stycznia 2020, ale w kwietniu było to już 486 proc. Często wyszukiwano je w połączeniu ze słowami „zniżka”, „przecena”, „okazja” czy „rabat”, co może sugerować, że temat newsletterów cieszył się popularnością nie tylko wśród firm, ale również wśród konsumentów. Tym bardziej oznacza to, że warto zainteresować się tym narzędziem, by przyciągnąć uwagę obecnych oraz potencjalnych klientów.

Wzrosło też zainteresowanie Internautów programami lojalnościowymi, chociaż w tym wypadku nie odzwierciedlał on tak wyraźnie rozwoju sytuacji związanej z pandemią, a raczej z sezonami zakupowymi. Największy wzrost zainteresowania dał się zauważyć w lutym 2020 r., czyli w sezonie wyprzedaży – o 194 proc. w stosunku do stycznia. W kolejnych miesiącach zainteresowanie bardzo spadło, by mocno wzrosnąć w listopadzie, miesiącu Black Friday i Cyber Monday – o 157 proc. w stosunku do stycznia.

E-mail marketing jest nadal jednym z najtańszych i najbardziej efektywnych narzędzi wspierających sprzedaż, a jego popularność rośnie. Potwierdza to też zainteresowanie Internautów tą tematyką, które w czerwcu było prawie 5-krotnie wyższe, niż na początku roku.

Wirtualny portfel – Chcemy płacić szybciej i łatwiej

Analiza danych internetowych pozwala zauważyć ważny i popularny trend, jakim jest usprawnianie płatności internetowych. Zainteresowanie Internautów hasłami takimi jak „digital wallet” czy różnymi metodami płatności bezgotówkowych (takimi jak SkyCash, Blik, Apple i Google Pay, PayPal) już na początku roku 2020 było duże, i choć pandemia nie wpłynęła, jak w innych omawianych przypadkach, na jego gwałtowny wzrost, to rośnie ono systematycznie, osiągając pod koniec roku 2020 – 107 proc. w stosunku do stycznia.

Powoli rośnie również zainteresowanie płatnościami kryptowalutami. Trudno orzec, czy ten trend utrzyma się w najbliższych latach, ale z pewnością warto o nim pamiętać i śledzić jego dalsze losy.

Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender 


1 https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html

*Analizę przeprowadzono za okres styczeń-grudzień 2020 za pomocą narzędzia SentiOne służącego do monitorowania Internetu i automatyzacji obsługi klienta za pomocą chatbotów. SentiOne wykorzystując autorską technologię, zbiera dane z ponad 5 milionów źródeł, takich jak social media oraz blogi, strony www, portale informacyjne, czy strony z recenzjami.


Źródło: ExpertSender 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

SARE ruszyło XVI Ogólnopolskim Badaniem Poczty Elektronicznej!

Badanie wykorzystania poczty to inicjatywa z kilkunastoletnią tradycją, które pozwala pogłębiać wiedzę o polskich Internautach – poznać ich preferencje i sposoby wykorzystania kanału e-mail. Uzyskane odpowiedzi pomogą w jeszcze skuteczniejszym wykorzystaniu newsletterów w media planach i strategiach reklamowych i komunikacyjnych, a firmie SARE najlepiej dostosować system do potrzeb klientów.

Informacje płynące z autentycznych doświadczeń użytkowników, pozwalają nam stworzyć kompendium wiedzy na temat: skuteczniejszego wykorzystania newsletterów w kampaniach reklamowych, znaczenia kanału e-mail w kontekście rozwoju social media, video i mobile, rozwoju komunikacji elektronicznej i marketing automation, wymagań, jakie stawia współczesny użytkownik Internetu. 

Wyniki badania przeprowadzonego przy współpracy z BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowe odpowiadają na pytania:

  • Dlaczego użytkownicy subskrybują newslettery? 
  • Jak automatyzacja marketingu wpływa na skuteczność kampanii? 
  • Co respondenci sądzą o komunikacji omnichannel? 

Raport, który zostanie opublikowany po badaniu, komentowany będzie przez takich ekspertów jak Artur Jabłoński, Piotr Bucki czy Artur Maciorowski. Z raportu sporządzonego na podstawie przeprowadzonych badań będzie można dowiedzieć się na przykład: 

  • Jak wykorzystać narzędzie newslettera, aby stworzyć skuteczną kampanię? 
  • Co wpływa na rozwój komunikacji elektronicznej?
  • Jakie są oczekiwania współczesnego internauty wobec email marketingu? 

Jak co roku, badanie przeprowadzane jest za pomocą modułu ankiet systemu SARE, który umożliwia prowadzenie samodzielnych projektów badawczych oraz za pomocą panelu BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowe. Ankieta będzie dostępna dla użytkowników do 30 listopada 2019 r. Badanie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza skierowana jest do wszystkich użytkowników poczty elektronicznej, natomiast druga część rozbudowana o pytania branżowe, skierowana jest do marketerów, którzy na co dzień wykorzystują narzędzia marketingowe i prowadzą kampanię digitalowe. 

Wypełnij ankietę i zdobądź nagrody!
Wystarczy kilka minut, żeby wziąć udział w XVI edycji Badania. Aby wypełnić ankietę, należy wejść na www.sare.pl/ankieta lub zostać panelistą systemu należącego do BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowego. Dla osób, które wypełnią ankietę przygotowaliśmy nagrody – vouchery do sieci sklepów Empik.

Patronami tegorocznego badania są:
BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowe, Online Marketing Polska, IAB Polska, Izba Gospodarki Elektronicznej, Brief.pl, Koncept, Marketer+, Mam Startup, Nowy Marketing, Tygrysy Biznesu, Fundacja Force, Szef Sprzedaży, INIS, Salelifter.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak się miewa nowoczesny email marketing?

email marketing personalizacja SARE

Przy ogromnej popularności i sile mediów społecznościowych zdarza nam się zapomnieć o jednym z najskuteczniejszych kanałów marketingowych. Mowa o email marketingu, który wyprzedza inne narzędzia ze względu na liczbę aktywnych użytkowników oraz najwyższy współczynniki konwersji . Znany i lubiany — musi jednak nadążać za trendami, by dobrze realizować swoje zadania. Czym więc powinna charakteryzować się nowoczesna komunikacja e-mailowa z naszymi odbiorcami?

Personalizacja w email marketingu

 

Aż 30% badanych przez firmę SARE S.A. wskazuje personalizację za najważniejszą cechę dobrego newslettera[1]. Mimo to stosuje ją jedynie 47% marketerów. Pozostali nie dostrzegają jeszcze, że to właśnie personalizacja wyróżnia nasze produkty czy usługi i to ona sprawia, że jesteśmy bliżej klienta.

W jaki sposób ją stosować? Najprostsza personalizacja kojarzy się ze zwróceniem się do odbiorcy po imieniu lub dostosowaniem zwrotów grzecznościowych do podanej płci. To za mało. Jak wynika z najnowszego Raportu poczty elektronicznej SARE,  aż 69% badanych, na pytanie jakie cechy powinien posiadać dobry newsletter, wskazuje na dopasowane treści.

Systemy do email marketingu automatyzują takie rzeczy, jak podstawianie dynamicznej treści, nadawcy wiadomości, załączników czy imienia odbiorcy. Wykorzystując targetowanie demograficzne, geograficzne i behawioralne, jesteśmy w stanie dotrzeć do odbiorców z lepiej dopasowanymi komunikatami i zaproponować im realne korzyści. Obecnie wykorzystujemy pełną wiedzę o użytkownikach  Zbieranie tych informacji pozwala coraz lepiej odpowiadać na ich zainteresowania i potrzeby. Nowoczesny email marketing pozwala dopasować do adresata treść wiadomości dzięki dynamicznemu contentowi. Dzięki zbieraniu informacji o swoich odbiorcach, jesteśmy w stanie optymalizować wysyłki pod te konkretne zachowania, preferencje zakupowe czy oglądane przez nich treści, a tym samym prowadzić skuteczniejsze kampanie email marketingowe.

 

Przechodzimy na model konwersacyjny

 

Paweł Tkaczyk wskazał konwersacyjność za trend 2018 roku[2]. Jeśli jeszcze nie korzystaliśmy z tej inspiracji, najwyższy czas to zmienić! Konwersacyjność oznacza otwarcie na dialog z odbiorcą. W email marketingu można to osiągnąć na wiele sposobów.

Możemy zbliżyć się do potencjalnych i obecnych klientów przy użyciu ankiet. To świetny sposób na badanie satysfakcji klienta nie tylko z zakupów, ale i z całej dotychczasowej komunikacji. Zachęcajmy konsumentów do dzielenia się opiniami. Zaawansowane systemy do email marketingu posiadające funkcję ankiet, umożliwiają zaprojektowanie formy i treści pytań ankiety, jak również zapewniają precyzyjne filtrowanie wyników oraz definiowanie czasu trwania badania.
Gdy nie wiemy, jak zacząć, warto zaufać profesjonalistom, takim jak Biostat, czyli polskiej marce specjalizującej się w badaniach rynku oraz satysfakcji klientów.

Łączmy kanały dotarcia. Wykorzystanie mailingu wraz z odpowiednią kampanią sms czy social media zwiększa skuteczność całych projektów. Spójna komunikacja w wielu kanałach polepsza wizerunek i buduje świadomość marki. W praktyce to właśnie pozwala nam rozwijać biznes i osiągać lepsze rezultaty sprzedażowe. Nie zmierzymy skuteczności naszych działań i kierunku rozwoju bez obserwacji, badań i raportów.

 

Dlaczego warto badać efekty email marketingu?

 

W zależności od celu kampanii email marketingowej warto badać jej efekty, by jak najlepiej wykorzystać potencjał tego narzędzia. Badania pozwalają optymalizować bieżące oraz przyszłe działania.
Jak podaje Rafał Piszczek, prezes agencji badawczej BioStat:

„Firmy mają świadomość, że konieczne jest sprawdzenie reakcji konsumentów przed wypuszczeniem produktu na rynek. Kolejnym etapem są pomiary skuteczności działań reklamowych, które wykonujemy przed kampanią w celu zdiagnozowania sytuacji wyjściowej oraz po takiej akcji, by poznać wpływ kampanii na znajomość marki.”

Analizujmy efekty na każdym etapie działań. Dzięki temu wykrywamy ewentualne błędy oraz wyróżniamy najskuteczniejsze rozwiązania. Na co odbiorcy zwracają szczególną uwagę przed otwarciem wiadomości? Badanie poszczególnych elementów kreacji wiadomości pozwala na wybranie najskuteczniejszej wersji newslettera bądź mailingu reklamowego. Zwróćmy też uwagę na nadawcę i tytuł maila. Profesjonalny system do wysyłki maili umożliwia sprawne przeprowadzenie testów A/B/X w tym zakresie.

 

Kiedy i co najlepiej wysyłać?

 

Badaj i optymalizuj kiedy użytkownicy najchętniej otwierają nasze wiadomości. Najlepszy czas na wysyłkę zależny jest od wielu czynników, takich jak cechy naszej grupy docelowej czy rodzaj przekazywanych przez nas treści. Artykuł ekspercki będzie czytany chętniej o innej porze niż prosta oferta z promocją. Bez raportów nie wskażemy idealnego dnia i godziny na wysyłkę konkretnych treści.

Dla optymalizacji mailingu warto prześledzić dokładnie ruchy użytkowników związane z naszą kampanią. Przy wykorzystaniu systemu do wysyłki, który zawiera funkcję mapy kliknięć, możemy przeanalizować grafikę z podziałem na sekcje, najczęściej klikalne linki, a w raporcie otrzymujemy personalizowany procent kliknięć i analizę statystyczną. Testujmy różne formy kreacji (animacja, gif czy wideo) by silniej zaktywizować użytkowników. Testy A/B pozwolą natychmiast zmierzyć efekty wprowadzonych zmian. Do wysyłanych wiadomości można dołączyć także tagi Google Analytics.

 

mapa kliknięć SAREsystem sprawdź w co klikają odbiorcy

Obraz 1. Mapa kliknięć (z podanymi wartościami liczbowymi), kreacja wysłanego mailingu reklamowego. Źródło: SARE.

 

Analiza kampanii email marketingowych – co warto mierzyć?

 

Oczywistym jest analiza dwóch wartości: OR (open rate) informujący o tym, jaki odsetek osób otworzyło daną wiadomość wśród wszystkich adresatów oraz CTR (click-throught-rate), czyli unikalny procent osób, które przynajmniej raz kliknęły link. Pracując na systemie do email marketingu, upewnijmy się, że raport pokazuje dane unikalne, są one bardziej wiarygodne w mierzeniu skuteczności kampanii, niż mierzenie wszystkich otwarć łącznie, których jest zawsze więcej.

 

badaj open rate i ctr kampanii, saresystemObraz 2. Raport z wysyłki mailingu w formie wykresu. Źródło: Materiały szkoleniowe SARE.

 

Należy zwrócić również uwagę na liczbę osób, które wypisały się z subskrypcji naszych wiadomości. Jest to trudne do uniknięcia, ale dzięki temu nasza baza może zyskiwać realnie wyższą wartość. Powód rezygnacji może być różny i na pewno jest warty analizy: utrata zainteresowania oferowaną przez nas tematyką, spowodowana niewłaściwą segmentacją naszej bazy i niedopasowaną komunikacją, zbyt duża częstotliwość otrzymywanych wiadomości lub maile w niewłaściwym czasie. Oprócz weryfikacji samego współczynnika wypisów, warto zapytać naszych odbiorców o przyczynę rezygnacji.

 

Jak widzimy, każda kampania przynosi wiele cennych informacji, które trzeba poddać weryfikacji. Analiza raportów i danych to działanie konieczne w każdym biznesie. Dzięki coraz bardziej zaawansowanej automatyzacji email marketingu, mamy coraz więcej możliwości.
Prócz własnych badań warto śledzić, co dzieje się w branży. Śledzenie publikacji pozwala być na bieżąco z najnowszymi trendami. Doskonałe podsumowanie roku 2018 w email marketingu znajdziemy w Raporcie z XV Badania poczty elektronicznej. Co skłania użytkowników do zapisu na newsletter? Dlaczego usuwają wiadomości bez otwierania? Co przesądza o rezygnacji z subskrypcji? Odpowiedzi na te pytania znalazła spółka SARE, w swoim corocznym badaniu poczty elektronicznej, działając pod patronatem brief.pl.

 

Autor:
Patrycja Piwońska
Marketing Specialist w SARE S.A.

 

Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.

Digitree Group

Newsletter przyciągający wzrok

Komunikacja, przechodzi w ostatnich latach transformację polegająca na zmianie jej formy z słowa na obraz. Następstwem tej transformacji jest forma ekspresji wiedzy, jak również sposób jej odbioru i przyswajania. To właśnie obrazy (grafiki, gify i emoji) wiodą prym w komunikacji internetowej, skutecznie ułatwiając przekaz i wpływając pozytywnie na efektywność prowadzonych działań.

Pierwsze wrażenie klienta na temat newslettera kształtuje się już po 50 milisekundach – to mniej więcej tyle, co pół mrugnięcia okiem. Obrazy przyciągają wzrok natychmiastowo, bo mózg przetwarza je zdecydowanie szybciej, niż inne informacje. Warto to wykorzystać! Eryk Bocheński, Solution Consultant w Optivo, an Episerver Company podpowiada, jak dobrać odpowiednie grafiki w newsletterze i skierować uwagę subskrybentów na właściwe tory.

Zaintryguj od pierwszego wejrzenia

Każdy newsletter ma w pierwszej kolejności jeden zasadniczy cel: zostać otwarty przez odbiorcę. Jednym z elementów, który może spełnić to zadanie, jest temat wiadomości. Tytuł newslettera nie może jednak składać się ze zdjęcia lub video. Elementem graficznym, który można wykorzystać do zainteresowania odbiorcy już w pierwszych sekundach kontaktu, są emotikony. Komunikujemy się za ich pośrednictwem w mediach społecznościowych, coraz bardziej powszechne staje się nawet zastępowanie słów emotikonami, nie zaś traktowanie ich jako uzupełnienie wiadomości. Emotikony, takie jak: ❤☀☆☂, dodawane jako znaki specjalne w tytułach newsletterów, to doskonały sposób na ożywienie mailingu oraz zaintrygowanie odbiorców. Warto je dopasować tematycznie do wysłanego newslettera i sprawdzić, czy dzięki temu wskaźnik otwarć poszybuje do góry.

Na przysłowiowy drugi ogień w przyciąganiu uwagi odbiorcy idzie grafika w nagłówku wiadomości, czyli header. Musi się on więc nienagannie prezentować, niezależnie od tego, na jakim urządzeniu zostanie otwarty e-mail. Umieszczone grafiki, najlepiej w wysokiej jakości, powinny być zatem zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, na których coraz częściej otwierane są newslettery.

Jak przygotować grafiki do newslettera?

Klasyczny newsletter, dzięki swojemu układowi, daje wiele możliwości wkomponowania w niego elementów wizualnych. Wyróżniamy w tym przypadku logo, header, zdjęcie produktów czy przycisk Call-to-action (CTA). Co ciekawe, umieszczane w newsletterach obrazy mogą zostać personalizowane – dopasowując się do konkretnego odbiorcy, dzięki czemu zapozna się on z komunikatem chętniej i uważniej. Należy pamiętać, by zdjęcie załadowane do CMS miało odpowiedni format. Z pomocą przychodzą programy graficzne, takie jak GIMP, PicMonkey czy Adobe Photoshop Elements, dzięki którym zoptymalizujesz obrazy lub dodasz do nich różne efekty.

Popularne formaty grafik, które stosuje się w e-mailach HTML to GIF, JPG i PNG. Format JPG jest jednym z najbardziej odpowiednich formatów ze względu na swoje możliwości kompresji fotografii, dzięki czemu zdjęcia w wielu kolorach – nawet w małym rozmiarze – wyglądają ładnie. Jego wadą jest brak możliwości tworzenie przeźroczystego tła, stosowanego na przykład w projektach logo lub przycisków CTA. Format GIF jest zalecany w szczególności do logo lub obrazów z ostrymi krawędziami, kolorowych brył lub o ograniczonej ilości kolorów. Ponadto GIF umożliwia tworzenie animacji. Format PNG z kolei działa podobnie jak GIF. Jest lepiej skompresowany, a logo oraz przycisk można umieścić na przeźroczystym tle.

Newsletter w ruchu

W ostatnim czasie, obok emotikonek, bardzo modne są animowane GIF-y, wykorzystywane także w newsletterach. Gotowe animacje można pobrać, pamiętając oczywiście o przestrzeganiu praw autorskich. Można również stworzyć je samodzielnie. Jest wiele portali, które umożliwiają ich tworzenie za pomocą plików wideo lub zdjęć. Do najpopularniejszych należą:

  1. GIPHY – jedno z najpopularniejszych źródeł w sieci, udostepniające m.in. narzędzie do tworzenia GIF-ów generowanych z wykorzystaniem adresu URL YouTube lub własnych plików wideo.
  2. imgflip – oprócz olbrzymiej liczby memów, GIF-ów i zabawnych obrazków, oferuje również generator, dzięki któremu można tworzyć GIF-y z plików wideo czy zdjęć oraz wykresy kołowe i demotywatory.
  3. makeagif – umożliwia dostęp do olbrzymiej ilości memów oraz generatora, za pomocą którego pliki wideo, obrazy i zdjęcia z kamery internetowej można zmienić w GIF-y.

Odpowiednie grafiki – wysokiej jakości zdjęcia, ruchome gify oraz emotikony w tytule wiadomości są w stanie zdziałać więcej niż nawet najlepiej skrojony slogan czy tekst. Zapadają w pamięć, angażują do działania, a także przekazują konkretne informacje. Nie zapominaj więc o nich konstruując komunikaty skierowanie do odbiorców. Zwłaszcza, jeśli są nimi newslettery, będące jednym z najskuteczniejszych kanałów dotarcia do klientów.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Trzy nowe funkcje, które zwiększą produktywność i skuteczność komunikacji cross-channelowej

Optivo angażuje się w ciągłe rozwijanie optivo® broadmail, narzędzia do prowadzenia komunikacji wielokanałowej, będącego częścią platformy Episerver Digital Experience Cloud™. Jego najnowsza wersja zawiera trzy nowe funkcje, których zadaniem jest wspieranie klientów w osiąganiu jeszcze większej produktywności i skuteczności w prowadzonych przez nich działaniach. Jedną z nich jest Countdown Timer, zawarty w newsletterze dynamiczny zegar, odliczający czas pozostały do zakończenia oferty specjalnej. Działa on w czasie rzeczywistym, w zależności od tego, kiedy odbiorca otworzy wiadomość e-mail. Kolejna funkcja, Recipient History, pozwala na wyświetlanie historii każdego, indywidualnego odbiorcy. Natomiast poprzez Activity Overview firmy mogą w prosty i efektywny sposób uzyskać informacje na temat wszystkich realizowanych przez siebie kampanii cross-channelowych.

Countdown Timer – animowany zegar odliczający czas

Countdown Timer, funkcja dostępna w optivo® broadmail, daje marketerom możliwość zwiększenia atrakcyjności i skuteczności newslettera poprzez animowany zegar, pokazujący liczbę dni, godzin, minut i sekund do zakończenia oferty specjalnej. Opcja ta działa w czasie rzeczywistym – zegar rozpoczyna odliczanie czasu w momencie otwarcia przed odbiorcę newslettera lub jego odświeżenia. Od strony wizualnej, Countdown Timer można połączyć z różnymi elementami graficznymi i obrazami w tle.

Recipient History – większa wiedza na temat kontaktu z klientem

W narzędziu optivo® broadmail została wprowadzona nowa funkcja, Recipient History, pozwalająca na wyświetlanie historii kontaktu z poszczególnym odbiorcą. Opcja ta jest dostępna oczywiście na podstawie wyrażonej przez użytkownika zgody marketingowej. Recipient History jest szczególnie przydatne dla średnich i dużych firm, które potrzebują

bieżących i natychmiastowych informacji dotyczących każdego, indywidualnego odbiorcy. Na tej podstawie można szybko sprawdzić, jakie newslettery otrzymał dany użytkownik, z którym kontaktuje się obecnie np. call center. Dzięki temu marketerzy mogą odpowiednio zareagować i wykorzystać przydatne informacje w dalszej komunikacji z klientem.

Activity Overview – przegląd wszystkich działań marketingowych
Activity Overview to rozwiązanie, które pozwala na jeszcze lepsze i łatwiejsze zarządzanie kampaniami cross-channelowymi. Daje bowiem możliwość podglądu wszystkich działań przeprowadzonych w danych okresie, w odniesieniu do wszystkich odbiorców komunikacji wielokanałowej, realizowanej przez optivo® broadmail. Dane te zawierają informacje o kampaniach zrealizowanych w przeszłości, prowadzonych obecnie oraz tych zaplanowanych na przyszłość. Funkcja ta jest szczególnie wartościowa dla agencji, jak również przedsiębiorstw posiadających wiele oddziałów czy realizujących kampanie dla swoich usługodawców.

Nieustannie rozwijamy optivo® broadmail, dając naszym klientom możliwość korzystania z wydajnego narzędzia, które wspiera ich w prowadzeniu codziennej komunikacji wielokanałowej. Poza dodaniem nowych funkcji, kluczowym obszarem naszych działań jest zwiększanie produktywności i efektywności naszego narzędzia. Dzięki temu marketerzy będą mieć więcej czasu, aby skupić się na tym, co jest dla nich najważniejsze. Nasze najnowsze funkcje zmierzają dokładnie w tym kierunku – komentuje najnowsze funkcje Thomas Hoppe, Team Leader Product Management w Optivo.

:

Informacja prasowa/opracowanie: Anita Florek

 

Anita Florek