...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

NGO i biznes opanują Kraków!

Już 30 listopada w EXPO Kraków odbędzie się wydarzenie CSR i ESG – od ludzi dla ludzi. Trzy sale konferencje, kilkuset uczestników, ponad 25 ekspertów ze świata biznesu, 12 godzin przemówień, kilkunastu wystawców targów branżowych oraz niezliczona liczba rozmów networkingowych, w tym udział gościa specjalnego – Jaśka Meli. Wszystko po to, aby stworzyć przestrzeń do dyskusji, wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, bo od rozmowy wszystko się zaczyna!

Tego dnia stolica małopolski stanie się miejscem budowania relacji i partnerstw między NGO, biznesem i przedstawicielami administracji publicznej. Podczas wydarzenia będziemy rozmawiać nie o tym co nas dzieli, ale o wspólnych problemach i potrzebach oraz rozwiązaniach, które dzięki zaangażowaniu różnych sektorów mogą przynieść dużo lepsze efekty.

Wydarzenie CSR i ESG – od ludzi dla ludzi składa się z trzech elementów:

  • Konferencji ESG, której gospodarzem będzie Jasiek Mela, podczas której poruszane będą zagadnienia dotyczące raportowania niefinansowego i celów zrównoważonego rozwoju;
  • targów branżowych wraz ze strefą networkingu, czyli miejsca do poszukiwania inspiracji i wymiany doświadczeń;
  • Kongresu Pro NGO 2022 dedykowanego przedstawicielom trzeciego sektora i instytucji wspierających np. przedstawicieli administracji publicznej, gdzie tematyka spotkań poświęcona będzie zdobywaniu wiedzy z zakresu współpracy i budowania relacji z biznesem.

Przyjdź na targi branżowe i zainspiruj się!

 

Jeśli tematy społecznej odpowiedzialności biznesu, działalności charytatywnej i zrównoważonego rozwoju są Ci bliskie, to odwiedź nas podczas wydarzenia. Wystawcami tarów są przedstawiciele różnych branż i środowisk: organizacje międzynarodowe, rodzime firmy, przedstawiciele sektora publicznego, organizacje pozarządowe, czy podmioty ekonomii społecznej. Spotkania z wystawcami to okazja do zdobycia wiedzy, inspiracji, poznania ciekawych rozwiązań, produktów oraz gotowych do wdrożenia projektów. Na wydarzeniu będziesz mógł także spotkać przedstawicieli firm, którzy podchodzą odpowiedzialnie do prowadzenia swojej działalności ograniczając negatywny wpływ na środowisko i najbliższe otoczenie.

Kolejnym obszarem, który będzie poruszany podczas targów to działania z zakresu HR, integracji i wolontariatu pracowniczego. Kwestie pracownicze w obliczu zdarzeń ostatnich miesięcy i lat cały czas zyskują na znaczeniu, budowanie dobrych relacji i zaangażowania to problem, z którym mierzy się wiele firm. Podczas wydarzenia dowiesz się m.in. jak wzmocnić więź pracownika z firmą.

Coraz większe znaczenie w naszym życiu odgrywa ekologia i kwestie ochrony środowiska, stajemy się coraz bardziej świadomi jak nasze decyzje wpływają na otoczenie. Planeta to nasze wspólne dobro i razem musimy o nią dbać. Podczas targów poznasz przedstawicieli organizacji, którzy zaprezentują swoje rozwiązania, będą edukować i inspirować odwiedzających.

Targi branżowe to również tematy biznesowe, wśród wystawców znajdziesz organizacje reprezentujące sektor nowoczesnych usług dla biznesu, doradztwo w zakresie transformacji i zarządzania biznesem, a także  rozwiązania, które pomogą usprawnić działania przedsiębiorstwa w obszarze CSR, HR i wolontariatu.

W budowaniu relacji ważny jest networking, dlatego udostępniona będzie wszystkim uczestnikom i odwiedzającym specjalna strefa, która zapewni komfort i wygodę prowadzenia dyskusji. Strefa działać będzie przez cały dzień tj. od 9.00 do 17.00.

Wydarzenie połączy sympatyków CSR i zrównoważonego rozwoju, inspiratorów, wolontariuszy, przedstawicieli NGO i jednostek administracji publicznej oraz osoby, którym bliskie są tematy środowiskowe. Współpraca wielu podmiotów, wymiana wiedzy, dobrych praktyk i możliwość spojrzenia na dany problem przez pryzmat własnych doświadczeń daje możliwość poszukiwania efektywnych rozwiązań i stawiania czoła wyzwaniom społecznym, ekonomicznym i ekologicznym.

Nie może Cię zabraknąć!

Więcej informacji na: https://csriesg.pl/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Powstał wyjątkowy Poradnik dla NGO

kompas ngo

Święta Bożego Narodzenia to najbardziej radosny i magiczny czas, jest to okres w którym nie możemy zapomnieć o potrzebujących. W te Święta udało się pomyśleć także o tych, który pomagają innym, czyli o organizacjach pozarządowych. Bowiem Fundacja Pro NGO przygotowała dla nich wyjątkowy prezent – Poradnik Kompas NGO, który dn. 22.12.2021 r. został udostępniony bezpłatnie organizacjom pozarządowym w całej Polsce.

Poradnik ten to publikacja stworzona z myślą o organizacjach pozarządowych, w którym każdy NGO znajdzie coś dla siebie. Poradnik podzielony został na rozdziały, każdy z nich porusza inny, ważny z punktu widzenia organizacji pozarządowych problem. Przechodząc przez kolejne rozdziały czytelnik pozna najważniejsze zagadnienia, definicje oraz wartościowe wskazówki i porady od ekspertów, by w ostatnim rozdziale zgłębić przykłady akcji i projektów zrealizowanych przez firmy. Przedstawione w publikacji dobre praktyki oraz informacje dotyczące realizacji projektów ukazane z perspektywy organizacji pozarządowej, będą dla nich swoistą receptą i przepisem jak tworzyć wartościowe akcje i na co zwrócić uwagę podczas planowania i realizacji takich inicjatyw.

Cieszę się widząc jak powstawał „Poradnik Kompas NGO” to wspaniałe, że biznes tak chętnie angażuje się w takie projekty i chce dzielić się swoją wiedzą. Każda wypowiedź to inna historia i realna pomoc, a udało się to osiągnąć dzięki firmom, które nie są obojętne, wierzą w ideę wolontariatu i realizują projekty CSR. Tym razem udało się pójść o krok dalej – firmy nie tylko zrealizowały te projekty, ale podzieliły się swoimi pomysłami, opisując co udało się osiągnąć i jak tego dokonali. Wszystko po to, aby zainspirować organizacje pozarządowe, dać przestrzeń do analizy, dyskusji i co najważniejsze zachęcić je do tworzenia własnych, unikalnych projektów, które wraz z firmami będą mogli realizować. Już nie mogę się doczekać nowych inicjatyw, które powstaną po przeczytaniu tego Poradnika.

Jasiek Mela, Ambasador Fundacji Pro NGO

W realizację projektu zaangażowały się firmy, które opisały dobre praktyki jako przykłady akcji CSR i wolontariatu. Ponadto kilkunastu przedstawicieli środowiska biznesowego odpowiedziało na najważniejsze pytania dotyczące współpracy z biznesem, budowania wizerunku, komunikacji i zarządzania. Jest to wiedza w pigułce, zebrana w jedną publikację, która od początku do końca przeprowadza czytelnika przez wszystkie kwestie, które pozwolą mu stać się nowoczesną organizacją, która stawia na rozwój i nowatorskie pomysły.

Działalność Grupy Enea wpływa na jej otoczenie, w szczególności na społeczności lokalne, dla których jesteśmy gwarantem bezpieczeństwa energetycznego, ważnym pracodawcą i partnerem w wielu przedsięwzięciach. Zależy nam, aby współpraca między biznesem i NGO rozwijała się dynamicznie, przyczyniając się do wprowadzania rozwiązań poprawiających jakość życia społecznego i środowiska.

Joanna Mularczyk, Kierownik Biura Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, Grupa ENEA

Poradnik to nie tylko miejsce inspiracji dla NGO, to także lektura dla wszystkich tych, którzy są zaangażowani w działania społeczne, wolontariat, szukają inspiracji do podejmowania nowych wyzwań i chcą zrobić coś dobrego dla innych.

Poradnik Kompas NGO można pobrać bezpłatnie na stronie www.poradnik.kompasngo.pl


źródło: Fundacja Pro NGO

Adam Daniluk

„Nie wstydź się edukacji” – kalendarz wspierający budowę szkoły

Nie_wstydz_sie_edukacji_okladka

„Nie wstydź się edukacji” to motyw przewodni pierwszej edycji kalendarza, który powstał z myślą o uczniach i dla uczniów, ponieważ całkowity dochód z jego sprzedaży zostanie przeznaczony na budowę pierwszej własnej siedziby Szkoły Społecznej w Rybniku. Kalendarz składa się z trzynastu czarno-białych portretów wraz z hasłami definiującymi ideę oraz dodatkowej karty na „Twój pomysł na edukację”.

Idea projektu

Kalendarz powstał z inicjatywy dorosłych, dla których idea nowoczesnej edukacji jest tym, co napędza ich do działania. To kalendarz inny niż te szkolne, które znamy. Nie zobaczymy w nim szkolnych ławek, grupowych zdjęć i tablicy z kredą. Za to poznamy wartości, jakie definiują edukację przyszłości według twórców kalendarza. Wyjątkowe jest także dodatkowe miejsce- karta, którą można spersonalizować według własnej wizji edukacji.

Zależało nam na poruszeniu idei edukacji, która ma zainspirować innych. To nasza wizja edukacji przyszłości, która może zadziać się tu i teraz, niezależnie od miejsca, w którym żyjemy. Do projektu zaprosiliśmy rodziców, dziadków, nauczycieli, którzy reprezentują społeczność kierującą się tymi samymi wartościami. W naszym projekcie skupiliśmy się na emocjach i przekazie. Na działaniu.

Judyta Mojżesz-Zimonczyk, inicjatorka projektu i fundraiser Stowarzyszenia Oświatowego Rodzice-Dzieciom

W projekcie udział wzięli znani i lubiani, nie tylko lokalnie

Tomasz Grubson Iwanca, producent, raper, wokalista i tata Mai; Aneta Gajos, artystka, arteterapeutka i mama Oliwii; Adrian Fred Frelich, wokalista zespołu Dragon i tata Kai; Mirosław Małek, żeglarz, olimpijczyk z Atlanty i tata Krysi; Janusz Miszkurka, adwokat i dziadek Filipa oraz przedstawiciele nauczycieli: Gabriela Kozaczko, Ewa Kubiak, Magdalena Watoła, Justyna Kampka-Wala i dzieci Społecznej: Maja Franiczek, Lena Buczkowska, Filip Skiba, Tytus Machulik. To osoby, które stanęły przed obiektywem Anny Katarzyny Świderskiej, fotografki
i nauczycielki. Dlaczego wzięli udział w tej inicjatywie?

W swojej twórczości inspiruję się tymi tematami i obszarami życia, które są dla mnie niezwykle istotne. Nieraz stawiam pytania. Dlatego cieszę się, że mogłem wesprzeć ten projekt, do czego wszystkich zachęcam. Jeden kalendarz to jedna dorzucona cegiełka do budowy szkoły w Rybniku. Edukacja to nasza wspólna sprawa.

 Tomasz Grubson Iwanca

59 zł – cegiełka, którą możesz dorzucić do budowy

Całkowity dochód ze sprzedaży kalendarza zostanie przekazany na rzecz budowy szkoły w Rybniku, która po blisko trzydziestu latach działalności i z bogatym doświadczeniem edukacji odpowiadającej na zmieniającą się rzeczywistość, postanowiła podjąć wyzwanie budowy pierwszej własnej siedziby.

Kalendarz można kupić online na stronie budowy – pod LINKIEM.

Przyjaciele projektu

Kalendarz nie powstałby bez wsparcia lokalnego biznesu i mediów: Rak and Roll, Xbest.pl, Leon, Zakłady Mięsne Berger, SavaAuto, ABC dla Zwierząt Franiczek, Grembox, Grupa Marat, Magic Visage by EG, Rybnik.com.pl oraz ŚląskiBiznes.pl.

Ze szczegółami dotyczącymi budowy można zapoznać się na budowaspolecznej.pl lub
w mediach społecznościowych https://www.facebook.com/budowaszkolyspolecznej.


Źródło: Stowarzyszenie Oświatowe Rodzice-Dzieciom 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy to jest przyjaźń, czy kochanie? Konferencja „Dobra Marka NGO” o sensie budowania wizerunku w 3. sektorze [BRIEF PATRONUJE]

Dobra Marka NGO

To już ostatni moment, by dołączyć do grona uczestników konferencji “DOBRA MARKA NGO. CZAS DZIAŁAĆ!”. Motywem przewodnim jest budowanie wizerunku przez organizacje pozarządowe i jego znaczenie w zdobywaniu finansowania poza grantami publicznymi. O tym jak powinno to wyglądać i z czym to się wiąże, opowiedzą przedstawiciele ogólnopolskich fundacji oraz korporacji biznesowych. Konferencja odbędzie się 9 grudnia w godzinach 10:00-17:00 w Hotelu Mercure Gdańsk Stare Miasto oraz w przestrzeni online dzięki live streamingowi. Program został tak skonstruowany, by był przede wszystkim wymianą doświadczeń i przykładów dobrych marek w różnych sektorach.

Cieszymy się, że w roli prelegentów wystąpią przedstawiciele silnych marek, nie tylko trójmiejskich, ale także ogólnopolskich. Celem tej konferencji jest zwiększenie przekonania, iż tożsamość organizacji jest silnie związana z jej wizerunkiem, czyli właśnie marką. Trzeci sektor coraz częściej jest kluczowym partnerem dla biznesu, z uwagi na chęć prowadzenia działań CSRowych przez tych ostatnich. Dlatego NGO muszą nauczyć się myśleć w kategorii profesjonalnej prezentacji swoich działań i poznać język korzyści, którym mówi biznes. I nie może tego robić przypadkowo, z doskoku, tylko mieć na to pomysł i plan. Powinny świadomie pracować nad swoją marką. 

Marta Kosińska, kierowniczka Kreatywnego Działu PR, Fundacji RC

Przykłady udanych związków

Konferencja składa się z trzech bloków. Pierwszy dotyczy budowania marki z poziomu wewnętrznej tożsamości organizacji, czyli sposobów planowania komunikacji poprzez własne działania, angażowanie pracowników oraz właściwe wyznaczanie celu promocji. W tym panelu wystąpią eksperci i ekspertki takich marek jak: State Street Bank Polska (Katarzyna Mendelson-Maciejak), Komunikujmy.pl (Magdalena Skorupka-Kaczmarek) oraz Porozmawiajmyomarce.pl ( Łukasz Murawski).

Po przerwie networkingowej rozpocznie się drugi blok konferencji skupiony na mechanizmach wyjścia z promocją na zewnątrz organizacji. Do przedstawienia swoich doświadczeń zaproszono przedstawicielki i przedstawicieli: Fundacji DKMS, Fundacji Marka Kamińskiego, Fundacji Rak’n’Roll. Wygraj Życie! oraz Fundacji Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.

Trzeci blok to swobodna rozmowa w formule “talk-show” o współpracy międzysektorowej wynikającej z dobrych praktyk, o sposobach na łączenie inicjatyw biznesu i 3. sektora oraz o znaczeniu dobrej komunikacji. Na fotelach na scenie do dyskusji zasiądą Ewa Liegman z Hospicjum Pomorze Dzieciom, Monika Brzozowska z Torus oraz Karolina Janik z Personal PR. Moderatorem będzie Ireneusz Osiński z Fundacji na Rzecz Rozwoju Talentów.

Przepisy na dobre relacje

Dodatkowo uczestnikom zaproponowano także możliwość udziału w bezpłatnych warsztatach, dzięki którym będą mogli rozwinąć swoje kompetencje komunikacyjne w obszarze media i public relations oraz komponowania treści.

  • „Rozgłos doda Ci skrzydeł” – Co i jak robić, by w mediach było głośno o działaniach naszej NGO? – Agnieszka Zielonka, Fundacja DKMS
  • „Mów mniej, będziesz wielki” – Efektywna komunikacja NGO – Łukasz Murawski, Porozmawiajmyomarce.pl
  • „A łyżka na to: niemożliwe!” – Jak czarować słowem, by nie lać wody i przekazać esencję tego, co chcemy. – Magdalena Jabłońska, Fundacja RC

Przyjaźń czy kochanie?

Budowanie dobrej marki organizacji to praca nad udanym związkiem z otoczeniem oraz tworzenie trwałych i szczerych relacji. Posiadanie rozpoznawalnej marki otwiera drzwi do zaprzyjaźniania się z sektorem biznesowym i nawiązywanie korzystnej współpracy.

Dziś nie można już liczyć na to, że tylko czyny przemówią za 3.sektorem. Liczy się pokazywanie tych czynów i mówienie o nich. Bez zaplanowanej komunikacji i pomysłu na swoją organizację możemy stracić kilka okazji na współpracę z poważnym darczyńcą lub sponsorem. Budowanie dobrej marki NGO to dążenia do rozkochania w sobie otoczenia.

Marta Kosińska

Jak wziąć udział w konferencji?

Szczegółowy program konferencji jest dostępny w wydarzeniu na Facebooku oraz na stronie https://fundacjarc.org.pl/konferencja-dobra-marka-ngo-czas-dzialac/. Tam również znajdują się prezentacje panelistów.

Zapisy odbywają się poprzez rejestrację https://evenea.pl/pl/wydarzenie/dobramarkango.
Konferencja jest przeznaczona dla przedstawicieli organizacji pozarządowych, ale organizatorzy zapraszają także przedstawicieli środowisk biznesowych zainteresowanych przykładami nawiązywania współpracy CSR oraz networkingiem z 3 sektorem.

Konferencja jest częścią projektu “Żelazne Fundamenty. Szansa na niezależność III sektora” realizowanego przez Fundację RC. Dofinansowano w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 przekazanym przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.

Wydarzenie jest realizowane w ramach projektu „Pozarządowy survival- jak przetrwać (i się rozwijać) w pozarządowym świecie” – system wspierania 3 sektora w województwie Pomorskim przez Pomorską Sieć COP. Dofinansowano z budżetu samorządu województwa pomorskiego.

Współorganizatorem konferencji jest Pomorska Sieć COP. Patronat Medialny nad konferencją objęli: NGO.PL, Porozmawiajmyomarce.pl, Marketer+ oraz Brief.pl. Partnerami Konferencji są: Hotel Mercure Stare Miasto, Pracodawcy Pomorza, Brand24.pl.


Źródło: Fundacja RC 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Związek Firm Public Relations po raz drugi podsumowuje zaangażowanie branży w działalność pro bono [RAPORT]

ZFPR pro bono raport

Promowanie zaangażowania agencji we wsparcie ważnych projektów społecznych jest jednym z flagowych wątków prac Związku Firm PR – to element szerokiej strategii wspierania najwyższych standardów etycznych w branży. Już po raz drugi ZFPR publikuje specjalny raport podsumowujący najciekawsze inicjatywy, jakie agencje zrealizowały non profit. Najnowszy raport Związku obejmuje okres ponad roku, od początku 2020 r. do wiosny 2021 r. i prezentuje ponad 20 przykładów zaangażowania PR-owców we wsparcie organizacji i inicjatyw pozarządowych. Pomimo pandemii, związkowe firmy nie tylko nie osłabiły, ale wręcz zwiększyły intensywność działań społecznych – oprócz działań ad hoc wspierających walkę ze skutkami Covid 19, które raportowały niemal wszystkie podmioty, w ramach zgłoszonych 21 pozostałych projektów na działalność pro bono poświęcono ponad 3500 godzin! Do grona zaangażowanych firm dołączyły także kolejne agencje - 38 Content Communication, Lighthouse, d*fusion communication, MSL i Procontent Communication. Wśród tematów, w które PR-owcy angażowali się najchętniej, przodują ochrona zdrowia i praw pacjenta, ochrona praw dzieci, a w tym roku także tematyka praw kobiet i wyrównywanie szans na rynku pracy.

Wątek aktywnego zaangażowania PR-owców we wsparcie non profit ważnych kwestii społecznych towarzyszy branży od lat. Podobnie jak prawnicy, PR-owcy obecni są na co dzień pro bono w wielu inicjatywach i kampaniach, towarzysząc im od etapu planowania strategii komunikacji, przez prowadzenie biura prasowego i relacji z mediami czy organizację eventów, po działania takie jak pomoc w sytuacjach kryzysowych lub prowadzenie szkoleń z wystąpień publicznych. Z pomocy ekspertów od komunikacji korzystają chętnie zarówno największe podmioty pozarządowe, jak Szlachetna Paczka czy Amnesty International, jak i indywidualni liderzy, a także małe organizacje, wyspecjalizowane w danym temacie – np. walce z mową nienawiści. Efekty wsparcia PR dla NGOs są oczywiste – większy rozgłos dla ważnych spraw i oddanie społecznikom głosu w mediach, co pozwala im efektywniej walczyć w dobrej sprawie, docierać do ludzi i zmieniać rzeczywistość.

Związek Firm PR – szeroka strategia na rzecz zaangażowania branży pro bono

W Związku Firm PR promocja zaangażowania pro bono jest jednym z flagowych wątków prac zarządu – to element szerokiej strategii promocji najwyższych standardów etycznych w branży. W przeciągu ostatnich dwóch lat ZFPR podjął w tym obszarze szereg działań:

  • W ramach Związku działa grupa robocza pro bono, łącząca potrzebujące NGOs z agencjami, które mają przestrzeń na ich wsparcie;
  • Inicjowanie publicznej dyskusji oraz wymiany wiedzy nt. możliwości łączenia działań non profit z modelem zarządzania agencją jest stałym elementem agendy ZFPR – na konferencjach branżowych, w wydawnictwach własnych Związku, na wydarzeniach eksperckich;
  • Od 2020 roku do konkursu Złote Spinacze wprowadzono specjalną, prestiżową kategorię – PR pro bono – nagradzane są w niej podmioty, które szczególnie wyróżniły się na tym polu;
  • W ramach budowania współpracy i wymiany wiedzy pomiędzy biznesem a trzecim sektorem, liderzy organizacji pozarządowych dołączają także do jury konkursu i wspólnych konferencji;
  • I wreszcie – już po raz drugi ZFPR publikuje specjalny raport podsumowujący najciekawsze inicjatywy, jakie agencje zrealizowały non profit. Pierwszy raport ZFPR Pro Bono, który prezentował aktywności z 3 lat (2016-2019), objął w sumie 30 przykładowych projektów, a inwestycja czasowa szacowana była na około 10 tysięcy godzin.

Najnowszy raport Związku o zaangażowaniu agencji ZFPR w pro bono obejmuje okres ponad roku, od początku 2020 r. do wiosny 2021 r. i prezentuje ponad 20 przykładów zaangażowania PR-owców we wsparcie organizacji i inicjatyw pozarządowych. Pomimo pandemii, związkowe firmy nie tylko nie osłabiły, ale wręcz poszerzyły intensywność działań społecznych – oprócz działań wspierających walkę ze skutkami Covid 19, które raportowały niemal wszystkie podmioty, w ramach zgłoszonych 21 projektów na działalność poświęcono ponad 3500 godzin! Do grona firm zaangażowanych dołączyły także kolejne agencje, m.in. 38 Content Communication, Lighthouse, d*fusion communication, MSL, Procontent Communication. Co cieszy, zwiększył się procent stałych partnerstw agencji z NGOs (stanowią już 40% zgłoszeń).

Wrażliwość i aktywność społeczna to cechy, które większość PR-owców po prostu ma, naturalnie
– nikogo nie dziwi, że masa ludzi w branży angażuje się non profit. Tak mocny odzew instytucjonalny i formalne zaangażowanie agencji w promowanie pro bono, jako elementu trwałej strategii firmy, cieszy jednak szczególnie. Po pierwsze: jako konkretny wkład branży w budowanie lepszego, bardziej wrażliwego biznesu – takich postaw potrzebujemy w XXI wieku. Po drugie: cieszy mnie to po ludzku. Każdy case, każda historia tego, jak nasi ludzie, poświęcając 10, 50 czy 300 godzin, pomogli ratować pacjentów, dzieciaki czy seniorów, rozniecili ważną społecznie dyskusję, uratowali miejsca pracy lub stanęli w obronie pokrzywdzonych, przypomina mi, jaką nasz zawód ma moc. To dla takich momentów zostaje się PR-owcem. Po trzecie wreszcie – uważam to za duży sukces ZFPR. Fakt, że stajemy ramię w ramię w gronie tylu agencji i mówimy: to jest nasz standard, takiej branży PR chcemy, zaangażowanej i etycznej – chcemy wyróżniać zaangażowanych ludzi, jako liderów, chcemy uczyć się nawzajem jak godzić non profit z rentownością, chcemy pomagać – to jest biznes, w którym chcę być. I tak rozumiem prawdziwe public relations – jako relacje, zawsze etyczne i zawsze w dobrej sprawie. Jestem ogromnie dumny ze wszystkich ludzi i agencji zaangażowanych w ten projekt – dziękuję Wam, róbmy swoje!

Sebastian Stępak, CEO MSL, Prezes Związku Firm PR

Sprawczość

Hanna Waśko

Zaangażowanie pro bono – poza tysiącem oczywistych zalet – ma też ważną rolę w budowaniu tożsamości zawodowej PR-owców i etosu tej branży: daje ogromne poczucie sprawczości. Kiedyś jeden z represjonowanych sędziów, dla mnie osobiście bohater, powiedział mi też, że dzięki temu, że z nim jesteśmy – wolontariusze, tłumacz, adwokat czy my, dający prostą obsługę prasową – wie, że nigdy nie jest sam. I to mu daje siłę, ta obecność, opieka –- pozwala mu wchodzić na kolejne sprawy dyscyplinarne, stawać przed TSUE w obronie praw obywateli, iść do przodu. Jeśli moja godzina, dziesięć czy sto, mogą naprawdę pomóc takim osobom – wolontariuszom, nauczycielom, protestującym lekarzom czy liderom NGOs – ludziom, którzy walczą o prawa nas wszystkich, uważam, że mam obowiązek dać im ten swój czas. Tylko tyle i aż tyle możemy my, ludzie komunikacji i PR, zrobić. Informacja to koło zamachowe dla czynienia dobra, ta nasza cegiełka jest ważna.

Hanna Waśko, CEO Big Picture, która w ramach ZFPR odpowiada za promocję praktyk pro bono

Tematyka – w co chętnie angażowały się agencje w minionym roku?

Wśród tematów, w które PR-owcy angażowali się najchętniej, po raz kolejny wysoko uplasowały się ochrona zdrowia i praw pacjenta – takie projekty znajdziemy i w tym roku w portfolio m.in. Be Communications, które wspierało walkę z cukrzycą, niepłodnością oraz psychologicznymi skutkami pandemii. Swoją potężną cegiełkę dołożyła agencja MSL, która na projekt Fundacji K.I.D.S. „Zmieniajmy szpitale na dobre!” poświęciła niemal 400 godzin w skali roku, a także d*fusion communication, która podjęła się promocji transplantologii. Wątek ochrony praw dzieci, a konkretnie przeciwdziałania przemocy, bliski jest agencji Procontent Communication, która przez niemal 2 lata współpracy przeznaczyła ponad 360 godzin na projekt „Świat Przyjazny Dziecku”.

W 2021 roku w zestawieniu pojawiły się aż trzy projekty poświęcone wyrównywaniu ról – 24/7Communication poprowadziło w tym obszarze dwie inicjatywy, w tym projekt mentoringowy „Dare IT” oraz konferencję „Kobiety w PR”, adresowaną do całej branży public relations w Polsce. Z kolei Cohn & Wolfe rozpoczęło współpracę z Fundacją Share the Care, która działa na rzecz równouprawnienia, partnerskiego modelu rodziny oraz zapobieganiu dyskryminacji kobiet na rynku pracy. Agencja, po raz kolejny w czołówce najmocniej zaangażowanych pro bono, wsparła jeszcze dwa projekty – consultingowo Polski Alarm Smogowy (raport „Razem o Czyste Powietrze”), a także tradycyjnie już organizację pacjencką – tym razem Fundację Hospicjum Onkologiczne. Z wielkim wyczuciem trudną tematykę oswajania śmierci podejmuje również 38 Content Communication – autorskie projekty agencji realizowane dla Puckiego Hospicjum pw. św. Ojca Pio branża może pamiętać jako wyróżnione za strategię w konkursie Złote Spinacze 2020.

Ciekawą kategorią w tegorocznym raporcie są inicjatywy na rzecz standardów w przestrzeni medialnej i komunikacji. Debiutujące w zestawieniu FleishmanHillard przygotowało „Poradnik: jak mówić i pisać o grupach narażonych na dyskryminację” – 1300 dziennikarzom i dziennikarkom, 300 redakcjom, wydawczyniom i szefom newsroomów dano narzędzie ułatwiające posługiwanie się inkluzywnym, trafnym i wolnym od stereotypów językiem. Z kolei Hill+Knowlton Strategies po raz kolejny podjęło rękawicę na polu walki z mową nienawiści – wspólnie z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich agencja zrealizowała kampanię „Zgłoś.to”, która z jednaj strony uświadamia, jak bardzo wyeksponowane są nasze dzieci na patotreści w internecie, a z drugiej – daje konkretne narzędzie reagowania i zgłaszania takich nadużyć.

Wśród projektów pokazujących ogromny potencjał PR-u i dialogu w sytuacjach kryzysowych, na uwagę zasługuje wyróżnione w Złotych Spinaczach zaangażowanie Lighthouse – w trakcie pandemii agencja pro bono wsparła strategicznie Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług w walce o ocalenie tysięcy miejsc pracy.

Standardowo, w zestawieniu pojawiają się też kampanie, w których agencje PR pomagały NGOs w zbiórkach 1% lub innych środków dla potrzebujących – projekt Budimex „Dom z serca – Budujemy dom dla Pani Magdy” wsparły aż dwie agencje, Procontet Communication oraz Grupa Komunikacja Plus. Grupa Komunikacja Plus po raz kolejny wzięła pod swoje skrzydła również „Poland Business Run”, czyli charytatywną sztafetę biznesową. Zespół Big Picture w tym roku oddał swoje godziny na wsparcie zbiórek dla Stowarzyszenia Mali Bracia Ubogich, opiekującego się samotnymi Seniorami oraz dla Fundacji Centaurus, której udało się uratować przed zamknięciem największy w Europie azyl dla bezdomnych koni i psów. Big Picture tradycyjnie przekazało też kilkaset godzin na wsparcie organizacji prodemokratycznych, w tym roku przede wszystkim walczących o praworządność polskich sędziów.

Raport 2021 – fakty i liczby

  • Podobnie jak w pierwszym raporcie, podstawowym wnioskiem na temat zaangażowania pro bono w ramach agencji członkowskich ZFPR pozostaje fakt, iż znaczna większość indywidualnych PR-owców zainteresowanych projektami społecznymi już dziś wspiera wybrane organizacje i inicjatywy pozarządowe. Właściwie w każdej agencji pracują konsultanci, którzy mają na koncie społeczną pracę i wsparcie potrzebujących swoją zawodową wiedzą i czasem.
  • W przypadku aż 30% podmiotów ZFPR, praktyka ta jest zinstytucjonalizowana – to oznacza, że całe agencje wspierają NGOs w sposób zorganizowany i dedykują im czas za darmo w ramach godzin pracy, pomagając projektowo lub decydując się na stałą współpracę i opiekę nad daną fundacją czy cyklicznym wydarzeniem charytatywnym.
  • W zestawieniu opracowanym wiosną 2021 roku ujętych zostało 21 przykładowych projektów, zrealizowanych przez kilkanaście agencji, a łączna suma poświęconych na nie godzin to około 3500. Dla porównania, pierwszy raport ZFPR Pro Bono, który obejmował aktywności z 3 lat (2016-2019), objął w sumie 30 przykładowych projektów, a inwestycja czasowa szacowana była na około 10 tysięcy godzin. Mimo pandemii Covid 19, mamy więc tendencję wzrostową.
  • Opisane w 2021 roku case’y dobrze oddają szeroki wachlarz tematyczny, ale też zróżnicowanie w skali i rodzaju realizowanych działań. Podobnie jak za pierwszym razem, również najnowszy raport nie stanowi pełnego przeglądu zjawiska, ale poglądowy obraz – część agencji i inicjatyw nie została ujęta w tym zestawieniu ze względu na przykład na poufność – dotyczy to m.in. wsparcia kryzysowego dla NGOs, potężnych projektów monitoringu legislacyjnego i public affairs czy też obrony osób publicznych przed hejtem (a więc także ochrony prywatności).
  • W tegorocznym raporcie zobaczyć można po raz kolejny projekty społeczne m.in. 24/7Communication, Be Communications, Hill+Knowlton Strategies, Grupy Komunikacja Plus, Cohn & Wolfe, FleishmanHillard oraz Big Picture. Do zestawienia dołączyły także kolejne agencje, m.in. MSL, Procontent Communication, Lighthouse, 38 Content Communication, d*fusion communication.
  • Ujęte w zestawieniu projekty zostały zrealizowane przez agencje pro bono, czyli bez billingu – czas pracowników dedykowany ich obsłudze został opłacony przez firmy.
  • W reprezentacji aktywnych społecznie podmiotów nie widać znaczących różnic ze względu na strukturę właścicielską – w zestawieniu znalazły się case’y opracowane zarówno przez agencje sieciowe, jak i niezależne, przez firmy kilkudziesięcioosobowe, ale też butikowe.
  • Ważną zmianą w tym roku jest mocno zwiększony udział stałych partnerstw z organizacjami pozarządowymi, a więc formuły, w której agencja wspiera NGO nie tylko przy jednej kampanii czy wydarzeniu, ale trwale systemowo – takie przypadki stanowią już 40% zgłoszeń.
  • Zdecydowanie najczęściej podejmowane działania to doradztwo komunikacyjne oraz media relacje. Przy ponad połowie kampanii agencje odpowiadały również za social media. W kilkunastu przypadkach, w tym poufnych, firmy zajmowały się także obszarem public affairs, monitoringiem legislacyjnym oraz zarządzaniem kryzysowym. Często w zakresie prac agencji pojawiały się również relacje z influencerami, a także wsparcie organizacyjno-eventowe.
  • Średnio na projekt poświęcono ok. 172 godziny. Najkrótsze projekty, zwykle o charakterze consultingowym, pochłonęły ok. 30 godzin, stałe współprace zajmują średnio 250 godzin rocznie, a największe – nawet do 400 godzin w roku.

Pobierz raport


Źródło: ZFPR 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

IBM we współpracy z wiodącymi NGO uruchamia EduBota, aby pomóc nauczycielom odpowiadać na pytania o zdalnej edukacji

IBM EduBot

Firma IBM razem z wiodącymi organizacjami pozarządowymi, takimi jak: Centrum Cyfrowe, Centralny Dom Technologii, Szkoła z Klasą, Cyfrowy Dialog oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej uruchomiły wirtualnego EduBota, który korzysta z technologii IBM Watson.

Przez pandemię koronawirusa w Polsce wiele szkół publicznych i prywatnych musiało szybko dostosować się do nowej rzeczywistości i kontynuować nauczanie w trybie online. Aby ułatwić odpowiedzi na wiele powtarzających się pytań związanych z zasadami uczenia się na odległość, IBM udostępnił cyfrowego pomocnika. Dzięki wbudowanym mechanizmom sztucznej inteligencji i wyszukiwania informacji, poprzez chmurę publiczną IBM, natychmiast udziela odpowiedzi w trybie online. Wersja dostępna, jak dotąd odpłatnie tylko dla klientów biznesowych, teraz jako IBM Watson Assistant for Citizens udostępniana jest także pro bono na okres 90 dni.

Przy pomocy EduBota, nauczyciele, mogą skorzystać, z aktualizowanych na bieżąco porad, jak na przykład poprowadzić wirtualną lekcję na żywo, jaka liczba uczniów na takiej lekcji jest odpowiednia, gdzie znaleźć materiały dydaktyczne. Prowadzący lekcje mogą także uzyskać informację o polecanych narzędziach do komunikacji online, jak je zainstalować i nimi zarządzać. Nowy EduBot doradzi jak zrobić kartkówkę, test czy quiz online i zorganizować lekcję wf-u w warunkach domowych.

Działający przy pomocy IBM Watson Assistant w IBM public cloud, nowy EduBot, udostępniany jest na stronach partnerów projektu, jak również jest przez nich codziennie zasilany nowymi i autoryzowanymi informacjami. Projekt prowadzony i wdrażany jest przez zespół IBM Services, odpowiedzialny za zbudowanie, zapewnienie utrzymania i oceny technicznej rozwiązania oraz współpracę z organizacjami na każdym etapie prowadzonych działań.

Ten projekt to przykład, jak technologia może być wykorzystywana w odpowiedzialny sposób, w społecznych inicjatywach, wspierając nauczycieli i nauczycielki w intensywnym procesie cyfryzacji edukacji.

Van Anh Dam, Centralny Dom Technologii

Nauczyciele zostali postawieni w bardzo trudnej sytuacji. Od początku pandemii towarzyszy im niepokój o najbliższą przyszłość. Chcieliśmy, aby mieli oni łatwy dostęp do informacji
z różnych dziedzin i mogli poczuć się trochę pewniej. Dba o to zespół doświadczonych edukatorów i nauczycieli.

Aleksandra Czetwertyńska, Centrum Cyfrowe

COVID-19 dotknął wiele sfer naszego życia, dlatego tym bardziej cieszymy się, że jako IBM możemy pomóc wspierać instytucje edukacyjne, dzieląc się technologią AI i świadcząc usługi, w ramach inicjatyw na rzecz budowania wspólnego dobra z naszymi kluczowymi w tym obszarze partnerami z sektora NGO.

Piotr Beńke, CTO IBM

EduBot dostępny jest na stronach:
Centrum Edukacji Obywatelskiej: https://blog.ceo.org.pl/edukacja-zdalna/
Szkoła z klasą: https://www.szkolazklasa.org.pl/
Centrum Cyfrowe: https://centrumcyfrowe.pl/pakiet-dla-nauczycieli/
Cyfrowy Dialog: https://cyfrowydialog.pl/
Centralny Dom Technologii: https://edukacjawsieci.pl/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

NGO w perspektywie kryzysu

jestesmyspoko.pl

Obecna sytuacja w kraju i na świecie nie napawa do optymizmu. Każdego dnia zalewani jesteśmy informacjami o możliwym, ale coraz bardziej prawdopodobnym kryzysie gospodarczym. Coraz więcej firm analizuje swoją sytuację, a co niektórzy zaczęli wdrażać działania antykryzysowe. Co jednak w tej sytuacji dzieje się w sferze NGO? Jak podmioty ekonomii społecznej zapatrują się na swoją przyszłość?

Nadchodzący czas nie kształtuje się niestety w różowych barwach dla ekonomii społecznej. W większości NGO w Polsce nastawione są nie tylko na wytwarzanie produktów czy usług, które są ich gwarantem zysku, ale ich celem jest aktywizacja osób potrzebujących pomocy lub wykluczonych życiowo. Kolejne rozporządzenia przeciw epidemii wprowadzane przez rząd znacząco wpływają na kierowanie biznesem, również tym prowadzonym przez NGOsy. Ich podopieczni często nie mają możliwości pracy zdalnej, przez co tracą zdolności zarobkowe, a codziennych wydatków i zobowiązań nie ubywa.

Sytuacja z którą mamy do czynienia znacząco wpływa na gospodarkę i relacje biznesowe. Całemu „biznesowi” przychodzi się mierzyć z nową sytuacją. O ile firmy mają większe szanse na poradzenie sobie z kryzysem, o tyle podmioty ekonomii społecznej zostały w tej sytuacji osamotnione. W czasie kiedy wzajemnie staramy sobie pomagać i wspierać, nie możemy o tych instytucjach zapominać.

Tomasz Smorgowicz, Prezes Fundacji Rozwoju Osobistego HELISA

Pomysły NGO na przetrwanie

Oczywiście przedstawiciele organizacji pozarządowych nie siedzą ze spuszczonymi głowami i walczą o swoje przetrwanie, ale również starają pomagać się innym (!). Przykładem na to jest Spółdzielnia Socjalna Bistro Dalba, która prowadziła bistro w Urzędzie Miasta Gdańsk. Jak wszystkie lokale gastronomiczne w dużej mierze straciła swoich klientów. Pomimo tak skomplikowanej sytuacji pracownicy postanowili działać i przygotowują posiłki dla służb medycznych, dla stażystów Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku. Kolejnym przykładem dostosowania się do aktualnej sytuacji jest Spółdzielnia Lodziarska Jasna, która jeszcze miesiąc temu szykowała się do sezonu letniego postanowiła rozpocząć produkcję maseczek ochronnych i w ten sposób wesprzeć służby medyczne.

Organizowane są także licytacje, takie jak ta zorganizowana przez kawiarnię cieKAWA z Gdańska, w której na co dzień pracują osoby niepełnosprawne. W social mediach funkcjonuje Bazarek, gdzie sprzedawane są rzeczy wytwarzane przez pracowników kawiarni np. torby na zakupy. Kwota z każdego zakupionego produktu jest na wagę złota i przyczynia się do przetrwania lokalu.

SPOKO – Społeczny Kosz również pamięta o swoich Partnerach

SPOKO – Społeczny Kosz to inicjatywa, która na celu ma przede wszystkim wsparcie trzeciego sektora i umożliwienie mu nawiązanie współpracy z szeroko rozumianym biznesem. W głównej mierze dzieje się to poprzez wytwarzanie zestawów upominkowych, w których znajdują się starannie wyselekcjonowane produkty spożywcze oraz rękodzielnicze wytwarzane przez podmioty ekonomii społecznej.

spoko_infografika

Aktualna sytuacja jest trudna dla nas wszystkich. Nie zapominamy jednak o naszych Partnerach i staramy się im pomóc jak tylko możemy. W związku z tym postanowiliśmy skontaktować się ze wszystkimi naszymi dostawcami i z produktów, które posiadają lub są w stanie wytworzyć postanowiliśmy stworzyć dwa nowe zestawy, na które składają się produkty rękodzielnicze i spożywcze. Każdy kto zdecyduje się na ich zakup, może być przekonany, że mocno przyczynił się do zwiększenia szans na dalsze funkcjonowanie naszych dostawców. Wszystkie szczegóły dostępne są na naszej stronie internetowej – www.jestesmyspoko.pl.

Emilia Kałużna, koordynatorka projektu

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Branża IT wspiera organizacje pozarządowe w walce z koronawirusem

pomoc dla organizacji pozarządowych IT

Już ponad sto firm z Polski i z zagranicy zadeklarowało w ostatnich dniach pomoc dla organizacji pozarządowych dotkniętych skutkami epidemii koronawirusa. To efekt akcji zainicjowanej przez Tomasza Karwatkę, CEO Divante sp. z o. o. z Grupy OEX.

NGO często nie dysponują budżetem, wiedzą i specjalistami, żeby przeprowadzić błyskawiczną digitalizację. Tym samym nie są w stanie reagować tak sprawnie, jak firmy. Mamy nadzieję, że dzięki naszej inicjatywie i wsparciu utalentowanych ludzi z IT, organizacje pozarządowe będą mogły lepiej realizować swoje działania w tym trudnym czasie. Dziękujemy wszystkim, którzy odpowiedzieli na nasz apel.

Tomasz Karwatka, CEO Divante

Na stronie TechToTheRescue.org znajduje się lista firm świadczących usługi z zakresu IT, designu, marketingu, a nawet prawa, które zadeklarowały bezpłatną pomoc. Lista ta jest otwarta i cały czas się powiększa. Firmy, które chcą przystąpić do akcji mogą się dopisać, podając oferowany sposób i zakres pomocy oraz dane kontaktowe. Informacje trafiają do ogólnodostępnej bazy, z której od dziś mogą korzystać pracownicy i wolontariusze organizacji pozarządowych na całym świecie.

Tech To The Rescue -jak to działa

Firmy, które zadeklarowały pomoc w ramach TechToTheRescue.org wyrażają zgodę na upublicznienie swoich danych i zobowiązują się do zrealizowania zaproponowanych usług w najszybszym możliwym czasie.

Więcej o akcji na www.techtotherescue.org

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Facebook nieodpłatnie udostępnia platformę Workplace dla organizacji pozarządowych w Polsce

Facebook ogłosił bezpłatny dostęp do platformy Workplace dla organizacji trzeciego sektora i instytucji edukacyjnych w Polsce. To element globalnego programu Workplace for Good. Z tej okazji niemal 100 przedstawicieli organizacji non profit zostało zaproszonych do Przestrzeni from Facebook, gdzie mieli okazję zapoznać się z usługą Workplace i jej narzędziami.

Facebook ogłosił nieodpłatne udostępnienie polskim organizacjom pozarządowym platformy Workplace. Usługa ta, rozwijana od 2016 roku zapewnia narzędzia wspólnej pracy firmom i organizacjom każdej wielkości, strukturze, czy charakterze działania.

Workplace for Good

Facebook docenia wkład organizacji non-profit w budowanie wartościowych społeczności oraz determinację i bezinteresowne działania na rzecz wspólnego dobra. Szczytnym działaniom przyświecają szczytne cele, dlatego Facebook w ramach programu Workplace for Good zdecydował się na wspieranie instytucji pozarządowych i edukacyjnych na całym świecie poprzez zaopatrzenie ich w narzędzia, które ułatwiają komunikację i współpracę w ramach organizacji, a także zwiększające ich możliwości efektywnej realizacji celów statutowych.

Podczas inaugurującego spotkania programu w Polsce, w Przestrzeni from Facebook przedstawiciele organizacji trzeciego sektora mieli okazję dowiedzieć się więcej o programie Workplace for Good, jak i o korzyściach wynikających z użytkowania platformy. Robert Bednarski, Country Manager CEE Facebooka podkreślił, że po niespełna dwóch latach od uruchomienia Workplace, z plaformy korzysta ponad 30 tysięcy firm i organizacji. – Dzięki tej platformie i narzędziom, które oferuje, mogą pracować lepiej, szybciej i bardziej efektywnie. Co ważne, nie są to tylko podmioty komercyjne – wśród nich są tysiące organizacji pozarządowych i edukacyjnych, których podstawową motywacją jest działanie na rzecz lepszego świata. W miarę naszych możliwości chcemy ułatwić im realizację tego celu. Wiemy, że organizacje pozarządowe każdego dnia wymieniają wewnętrznie tysiące informacji, pracują z zespołami i wolontariuszami rozsianymi często po całym kraju. Mamy nadzieję, że oddanie w ich ręce platformy Workplace pomoże uczynić ten proces wydajniejszym i łatwiejszym. – tłumaczył Robert Bednarski.

Jakie korzyści niesie Workplace
Workplace oferuje organizacjom pakiet narzędzi codziennej pracy, takich jak wideo chat i Workplace Groups, które ułatwiają codzienną komunikację i pozwalają na efektywnie działanie, miedzy innymi poprzez ograniczenie czasu spędzanego na spotkaniach. Aktualności umożliwiają dotarcie przekazów do szerszego grona odbiorców, podczas gdy boty są doskonałym narzędziem dostarczania informacji. Warte podkreślenia są także starania Facebooka, aby platforma Workplace była dostępna dla osób niepełnosprawnych – np. dzięki narzędziom ułatwiającym pracę osobom niewidomym oraz niedowidzącym poprzez odczyt głosowy tekstu na ekranie. Dostępność tych wszystkich funkcji sprawia, że organizacje pozarządowe i edukacyjne będą mogły działać skuteczniej, nie ponosząc żadnych dodatkowych kosztów.

Niektóre z działających w Polsce stowarzyszeń miało już okazję przekonać się o zaletach platformy Workplace. – Coraz częściej potrzebujemy przedyskutować pewne kwestie, pracować wspólnie nad projektem, wymienić się doświadczeniami i celebrować razem sukcesy. Są narzędzia, które można wdrożyć dodatkowo, ale my potrzebowaliśmy narzędzia, które będzie kompleksowe i zaktywizuje naszych Członków. Z żadnym innym narzędziem nie udało nam się zaangażować więcej, niż 10 osób. Jesteśmy chwilę po wdrożeniu Workplace, a mamy już zalogowanych ponad 100 osób. Reszta dołączy do nas po wakacjach. Cały czas dostajemy zapytania od Członków, kiedy dostaną zaproszenie do Workplace. Jest to pierwsze rozwiązanie, które wywołało w organizacji tyle pozytywnego szumu – opowiada Marta Zięba-Szklarska, Dyrektor ds. Rozwoju w Europejskiej Federacji Doradców Finansowych.

Workplace for Good to nieustannie rozwijany i ulepszany program, który oferuje pakiet narzędzi mobilnych organizacjom, które ich najbardziej potrzebują. Narzędzia premium będą darmowe dla instytucji pozarządowych i edukacyjnych na całym świecie.

Strona programu: https://workplaceblog.fb.com/news/workplace-for-good/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Platforma CSR, czyli rzecz o integracji, inspiracji i działaniu.

Lead ma w trzech zdaniach zachęcić do dalszej lektury i krótko przytoczyć o czym będzie mowa. Bez szans. Po dziewięciu miesiącach milczenia z powodu wzmożonej aktywności w gdańskiej przestrzeni pozarządowej… nie wiem od której historii zacząć. Tym co spaja je wszystkie jest wciąż (na szczęście) odpowiedzialność społeczna. Może zatem na początek opowiem o Platformie CSR w 3CITY.

PROLOG

Dziewięć miesięcy to był wystarczający czas, by zalążki pomysłów kiełkujące w głowie wyrosły, nabrały realnych kształtów i ujrzały światło dzienne. W tym okresie zmienił mi się także status… zawodowy i z grzędy „stażystka”, przeszłam na półkę „działaczka organizacji pozarządowych”. Jako że jestem zwolenniczką nauki przez doświadczenie, po zamknięciu edycji Gdańsk Business Run 2017, zabrałam się za aktywny rozwój działalności oddziału fundacji na Pomorzu. Zaczęłam rozglądać się nie tylko w przestrzeni biznesu znanej mi dobrze dzięki organizacji biegu, ale przede wszystkim wypłynęłam na szerokie wody oceanu trójmiejskich NGOsów. Dzierżąc w ręku projekt szkoleń z zakresu CSR (nie tylko dla firm) i szukając źródła finansowania, zaczęłam pukać do różnych drzwi. W pierwszej kolejności instytucji samorządowych – Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Miasta. Nachodziłam się po wydziałach, oj nachodziłam… i okazało się, że przegapiłam pięknie tzw. „porę grantową”. W drugiej kolejności (choć teraz z perspektywy czasu wiem, że powinnam od tego zacząć) wprosiłam się na kawę do kilku (zaprzyjaźnionych już przy okazji wspomnianego Gdańsk Business Run) NGOsów.

Historia szósta o tym, jak w Gdańsku CSR mówi jednym głosem.

NARODZINY PLATFORMY CSR

Na tych kawach mimochodem (chcąc wydobyć cenne informacje typu: gdzie uderzyć ze szkoleniami CSR, kto planuje wypuszczenie konkursów grantowych, czy potrzebna jest edukacja w tym kierunku), wspominałam, że w Trójmieście działa od wielu lat kilka organizacji promujących CSR, że jest dużo fajnych wydarzeń i inicjatyw CSRowych, ale nie ma jednego takiego „miejsca”, które spinałoby wszystko, które mogłoby porządkować oraz systematyzować przestrzeń, nadać temu harmonogram. Brakowało mi właśnie platformy, która byłaby źródłem informacji i wiedzy.  Martwiłam się, że na pewno jest wiele „świeżynek”, dla których grono ekspertów z organizacji mających w swoim DNA społeczną odpowiedzialność biznesu i pokrewnych tematów, byłoby cennym  partnerem. Wspólna promocja wzmocniłaby siłę CSR-u!

Dokładnie takie same spostrzeżenia miały moje rozmówczynie. Właśnie podczas tych spotkań przy kawie narodziło się dzisiejsze grono „platformerek”.

Jesteśmy nieformalną grupą specjalistek z różnych zakątków CSR-u, dla których współpraca międzysektorowa oraz społeczna odpowiedzialność jest jednym z priorytetów.  Mamy za sobą już kilka spotkań roboczych w różnych konfiguracjach, kilka konsultacji, jedno spotkanie otwarte i szykujemy się do kolejnego na początku sierpnia.

 

METROPOLIA Z POTENCJAŁEM

W pomorskim jest zarejestrowanych ponad 10 tys. organizacji NGO. Pomorze jest także jednym z najprężniej rozwijających się województw pod kątem inwestycji biznesowych oraz przyciągania do Trójmiasta firm i korporacji. Obecnie w samym Gdańsku w budowie jest 121 biurowców, a planowanych jeszcze 50 – to świadczy o tym, iż nasz region staje się bardzo popularny dla środowisk biznesowych. Naturalną konsekwencją tych działań jest nawiązanie dialogu pomiędzy biznesem a trzecim sektorem, z uwagi na wpływ tego pierwszego na lokalne społeczności. Tymczasem obie strony nie potrafią jeszcze wykorzystać w pełni wzajemnego potencjału, nie mówią językiem zrozumiałym dla siebie, nie potrafią mówić językiem obopólnych korzyści.

Celem platformy jest oczywiście konsolidacja sił w obszarze CSRu na Pomorzu, ale przede wszystkim bycie łącznikiem pomiędzy NGOsami i środowiskiem biznesowym. To praca na lata bo potrzeb oraz oczekiwań jest wiele i są one także bardzo różne. Tego właśnie doświadczyliśmy po pierwszym spotkaniu WARTO (ści) CSR, które odbyło się 4 czerwca 2018. Założeniem spotkania było m.in. poznanie potrzeb i oczekiwań obu stron CSRowego dialogu, a które zostały zdefiniowane następująco:

  • organizacja spotkań tematycznych poświęconych poszczególnym obszarom CSR,
  • organizację spotkań z udziałem przedstawicieli środowisk biznesowych oraz organizacji pozarządowych, by nauczyć się precyzować wzajemne korzyści i potrzeby,
  • prezentowanie dobrych praktyk z różnych perspektyw i obszarów,
  • organizacja warsztatów praktycznych m.in. dotyczących budowania partnerstw współpracy, warsztat budowania strategii CSR, marketingu i PR-u
  • organizacja „burzy mózgów”, prezentowania pomysłów i ofert NGO dla biznesu
  • stworzenie rodzaju „giełdy inicjatyw” dla obu stron
  • organizacje spotkań siecujących i integrujących,
  • stworzenie kalendarza wydarzeń i szkoleń,
  • angażowanie we wspólne projekty, wypracowanie celu i zasad wspólnych działań mających promować wzajemne relacje

 

PRIORYTETY PLATFORMY CSR

Myślę, że to prawdziwą siłą Platformy CSR jest to, że nie zakładamy z góry czego pragną odbiorcy. Nie narzucamy im naszej wizji, nie forsujemy programu z punktu widzenia ekspertów. Słuchamy ich, bo przecież to oni będą współtworzyć Platformę. Chcemy by wsparcie, które będziemy oferować, odpowiadało na potrzeby różnych grup pozarządowych, a biznes znalazł  dla siebie przestrzeń do realizacji strategii CSR, by dowiedział się o oczekiwaniach lokalnych społeczności. Chcemy by obie strony wzajemnie się inspirowały. Chcemy pokazać, że CSR jest dla każdego i że ma wiele twarzy.

Wspaniałe jest również to, że wewnątrz grupy tworzącej Platformę CSR mamy różne perspektywy i przede wszystkim doświadczenia. Każdy członek ma swój pomysł na jej funkcjonowanie. Uzupełniamy się wzajemnie i umożliwiamy sobie działanie w obrębie wybranych celów przy pomocy pozostałych członkiń. To sprawia, że jesteśmy w stanie zaoferować wielowątkowe wsparcie w naprawdę szerokim spectrum. Moje zdanie znacie, zatem czas na inne głosy.

 

Monika Hinc i Natalia Siuda Forum Inicjowania Rozwoju „Up Foundation”

Fundacja Inicjowania Rozwoju UP FOUNDATION od 7 lat wspiera i promuje współpracę międzysektorową na Pomorzu oraz społeczną odpowiedzialność biznesu. Budujemy relacje między przedstawicielami biznesu, samorządu i organizacji pozarządowych, które przyczyniają się do kreowania i realizowania niezwykłych inicjatyw społecznych i ekonomicznych realnie zmieniających lokalną rzeczywistość. Z oczywistych powodów Platforma CSR jest dla nas kolejnym krokiem do skuteczniejszego budowania międzysektorowych relacji, podnoszenia kompetencji liderów z trzech sektorów w obszarach zrównoważonego rozwoju i CSR. Platforma to miejsce spotkań, dzielenia się wiedzą i doświadczeniami, wzajemnego inspirowania się i motywacji do działania. Cieszymy się, że możemy być współtwórcami wzmacniania procesów synergii na Pomorzu i jednocześnie uczyć się od innych. Największą naszą siłą jest wspólne działanie podmiotów, z olbrzymim i bardzo różnorodnym doświadczeniem na rzecz promowania idei odpowiedzialności społecznej na Pomorzu. Razem możemy stworzyć sprawnie funkcjonującą sieć współpracy, unikatową na skalę nie tylko naszego regionu, ale także Polski, która naprawdę będzie przełamywała schematy i działała na rzecz poszerzania jakości współpracy międzysektorowej. I w to właśnie bardzo mocno wierzymy! Ps: A poza tym PLATFORMA CSR jest kobietą.”

 

Karolina Rzepecka – Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER

„Zaangażowaliśmy się w działania na rzecz powstania Platformy CSR z wielu powodów.  Naszym głównym zadaniem jest wspieranie startupów i przedsiębiorców w rozwijaniu własnej działalności. Chcielibyśmy aby firmy, które inkubujemy od początku swojej działalności postrzegały społeczną odpowiedzialność jako jedną ze swoich kluczowych wartości. Misją Inkubatora jest tworzenie przestrzeni dla takich firm, które z jednej strony słuchają swojego otoczenia, prowadząc dialog z różnymi grupami. Z drugiej zaś wyciągają wnioski i podejmują odpowiednie kroki w rozwoju swojej działalności z uwzględnieniem wpływu na lokalne środowisko.  Jako Inkubator często występujemy w roli hubu, zrzeszającego różne podmioty dla osiągnięcia wspólnych celów. Powstanie Platformy jest kolejną szansą na współpracę międzysektorową, wymianę dobrych praktyk i łączenie podmiotów ekonomii społecznej, biznesowych i samorządowych. W naszej misji, szczególnie ważna jest również edukacja na rzecz rozwoju przedsiębiorczości od najmłodszych lat. W tym celu budujemy mosty pomiędzy światem biznesu i edukacji, które pełnią rolę  łącznika realizacji wspólnych projektów. Jesteśmy przekonani, że platforma może służyć zarówno wymianie informacji o różnych ciekawych inicjatywach realizowanych przez podmioty, budowaniu świadomości o potrzebie i możliwościach równoważnego zaangażowania biznesu w proces edukacji jak i tworzeniu przestrzeni do networkingu.  Przemyślany CSR w młodym, początkującym biznesie to wartość dodana dla dalszego rozwoju firmy i jego pracowników.”

 

Aleksandra Kalita – Perspective CSR

O działaniach wchodzących w zakres Platformy CSR myślałam i rozmawiałam w naszym środowisku już od wielu miesięcy. Z mojej perspektywy najważniejsze są działania zmierzające do niwelowania barier między sektorami w CSR i pokazujące znaczące korzyści wielostronne, jak i społeczne. Na pewno bardzo mi zależy, by poszczególne sektory współpracowały między sobą wewnętrznie, by ich głos był lepiej słyszalny przez inne podmioty, realizujące wspólne projekty na rzecz rozwiązywania problemów społecznych.  Chciałabym, by  NGOsy mówiły jednym głosem do biznesu. To taka moja misja na lata. Bardzo się cieszę, że jest tak dużo siły, energii i i aktywności w pomorskim środowisku CSR. Wiele przed nami, więc tym bardziej cieszy tak zaangażowany skład. Oby wszystkie cele nam się udały! Wierzę w to! „

 

Jowita Twardowska – Go Responsible

„Platforma CSR to dla mnie po pierwsze przestrzeń wiedzy o różnych praktykach, pomysłach, doświadczeniach i wydarzeniach dotyczących społecznej odpowiedzialności dla każdego: startupu, firmy sektora MŚP, koncernu, instytucji samorządowej, NGO. Bo CSR ma wiele twarzy i odcieni – warto wzajemnie się inspirować, analizować i mierzyć swój wpływ na otoczenie, stopniowo rozwijać poziom zaangażowania, doskonalić się współpracując a przede wszystkim dążyć do implementacji strategicznego podejścia do CSR w swojej organizacji (nawet małej) odpowiadając na potrzeby kluczowych interesariuszy. Po drugie to przestrzeń, w której na bazie spotkań i zgłoszonych potrzeb przedstawicieli różnych sektorów (tematycznych, szkoleniowych, eksperckich) mają szansę zrodzić się nowe pomysły i wspólne projekty, od drobnych inicjatyw po trwałe programy międzysektorowe.”

Zapraszamy na kolejne spotkanie Platformy CSR, które odbędzie się dnia 09.08.2018 r. w godzinach 17-20 na PLAŻY w Molotece (ul. Jantarowa 21). W wakacyjnej atmosferze zaprezentujemy 3 świetne przykłady dobrych praktyk CSR z perspektywy dużej korpo, małej firmy oraz jednostki samorządowej. Będzie czas na networking i rozmowy o potrzebach.

 Zachęcamy do podzielenia się projektami / pomysłami / potrzebami, do których szukacie Państwo Partnerów oraz inicjatywami, o których chcielibyście opowiedzieć. Zachęcamy do wskazania osób, które chcielibyście zaprosić do naszego grona, jak również o podzielenie się swoimi spostrzeżeniami i wskazówkami, które warto, abyśmy wzięli pod uwagę przy organizacji spotkania. Prosimy o przesłanie zgłoszenia do 29 lipca 2018 pod linkiem poniżej lub mailem: koordynator@upfoundation.pl

Link do rejestracji: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfV_3kanqwuLpTc-PBasj3ZZHuqfG-vr3jtZIn_AOOfIr0nZQ/viewform

 

 EPILOG

W pierwszym tekście na Brief.pl zapowiadałam, że będę pisała o trójmiejskim CSRze, że chcę pokazać przykłady działań społecznie odpowiedzialnych, wspierających lokalną społeczność, ale niekoniecznie organizowanych przez duże korpo. Chciałam opisać „proste nadmorskie historie, które się dzieją wokół mnie. Historie dokumentujące zaangażowanie różnych ludzi. Takie które zmieniają przede wszystkim ich samych. W których nie chodzi o rozgłos, o wizerunek, tylko o autentyczne pomaganie!  Może stworzy się z tego kolejna inspirująca sztafeta?” Nawet nie przypuszczałam, jak szybko moje pragnienie się spełni.

 

 

Całe życie zawodowe spędziła w branży eventowej i marketingu, głównie współpracując z agencjami i firmami jako freelancerka w obszarze tworzenia treści i PR-u. Gdy wróciła do rodzinnego Gdańska, przewróciła swoje życie do góry nogami i przeszła całkowicie na inną stronę mocy, czyli do sektora pozarządowego. W 2018 roku założyła fundację „Nielada Historia”, która realizuje projekty związane ze wsparciem pomorskich organizacji pozarządowych w marketingu, budowie wizerunku i CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Zafascynowana zagadnieniem ekonomii społecznej. Ma naturalną umiejętność sieciowania ludzi i inicjatyw. Uwielbia pracować projektowo i robić kilka rzeczy równolegle, ale to już całkiem inna historia.

Magda Jabłońska