...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Co z majówką 2021? Turyści zaczęli już planować wyjazdy!

Majówka 2021

Trudno się dziwić, że Polacy już teraz planują wyjazdy na długi weekend. Pamiętamy przecież sytuację sprzed roku, gdy majówka została „odwołana”. Zakaz wynajmowania noclegów został cofnięty zaraz po jej zakończeniu, co mocno dotknęło turystów. Wszyscy liczą na to, że podobny scenariusz już się nie powtórzy.

Polscy turyści mają dużą nadzieję na wyjazdy na początku maja, co widać po wysyłanych przez nich zapytaniach i dokonywanych rezerwacjach w obiektach noclegowych.

TOP 10 lokalizacji na majówkę 2021

Tegoroczna majówka nie będzie niestety zbyt długa – obejmie trzy pierwsze dni maja: sobotę, niedzielę oraz poniedziałek. Wbrew pozorom może to stanowić jeszcze lepszy bodziec do zaplanowania wyjazdu. Wiele osób nadal pracuje zdalnie, co powoduje, że potrzeba zmiany otoczenia staje się szczególnie silna. Każdy chce w pełni wykorzystać ten króciutki przedłużony weekend.

W tym roku szczególnie chętnie wybierane są polskie perełki turystyczne. Dużym zainteresowaniem na weekend majowy cieszą się klimatyczne miasteczka oraz uzdrowiska. Nie brakuje też popularnych kurortów w górach.

Kamila Miciuła, portal Nocowanie.pl

Najpopularniejsze kierunki na majówkę 2021 to właśnie polskie góry! Wśród miast, do których wysłano największą liczbę zapytań mamy: Karpacz (9,3% wszystkich zapytań dotyczących majówki), Zakopane (9,1%) oraz Szczawnicę (5,5%). W tym roku wiele zyskały kurorty w Karkonoszach, co widać po czwartym miejscu naszego zestawienia, na którym znalazła się Szklarska Poręba (4,9%).

Kolejne miejsca na liście najpopularniejszych miejsc na majówkę zajmują odpowiednio: Solina (4,7%) Międzyzdroje (4,3%), Polanica-Zdrój (3,8%), Polańczyk (2,5%), Kazimierz Dolny (2,4%) oraz Sandomierz (2,3%).

Wszystkie te lokalizacje są doskonałe na krótkie wiosenne wypady. Obfitują bowiem w atrakcje turystyczne, które sprawiają, że długi weekend mija szybciej niż zazwyczaj. Mamy tu interesujące trasy spacerowe, wspaniałe zabytki, parki i muzea. Liczymy również, że do majówki zostaną zdjęte obostrzenia dotyczące restauracji i turyści znowu będą mogli siedzieć w klimatycznych knajpkach na rynku w Kazimierzu Dolnym czy Sandomierzu.

Majówka 2021
Źródło: Nocowanie.pl

Turyści chętnie wynajmują domki

Jeżeli jest taka możliwość, turyści najchętniej rezerwują noclegi w domkach oraz apartamentach. Taka tendencja utrzymuje się już od ubiegłego roku, odkąd tak duży nacisk kładziony jest na zachowywanie dystansu społecznego i reżimu sanitarnego. Najłatwiej o to w obiektach należących właśnie do kategorii domki albo apartamenty.

Podczas wczasów goście przebywają tylko we własnym gronie, nie spotykając się zbyt często z innymi urlopowiczami. Poza tym warunki, jakie panują w obiektach z powyższych kategorii noclegowych, są takie jak w domu. Do dyspozycji jest kuchnia, łazienka, pokoje dzienne i sypialnie. To szczególnie ważne, gdy planowany wypoczynek dotyczy większej grupy – rodziny lub znajomych.

Z kolei w mniejszych miasteczkach, takich właśnie jak Kazimierz Dolny i Sandomierz, turyści najchętniej wynajmują kwatery i pokoje gościnne. Wynika to ze specyfiki tych miejsc, które najczęściej znajdują się w prywatnych domach, z daleka od dużych skupisk. W tym nurcie mieści się również agroturystyka, od roku przeżywająca swój renesans. Ludzie zaczynają jeździć na wieś i na pewno szybko się to nie zmieni.

Ile zapłacimy za noclegi podczas majówki 2021?

Majówka należy do tzw. gorących terminów w turystyce. W związku z tym, że jest popyt na noclegi, właściciele często stosują w tym czasie cenniki specjalne. Koszty pobytu bywają więc wyższe. Ile zapłacimy w tym roku za wypoczynek podczas długiego weekendu majowego?

Dane portalu Nocowanie.pl pokazują, że ceny noclegów będą kształtować się pomiędzy 50 zł a 60 zł za osobę. Wiele zależy też od lokalizacji, jaką wybierze turysta. Wygląda na to, że najtańsze noclegi dostępne są w Bieszczadach – średnia cena za jedną noc w Polańczyku i Solinie wynosi odpowiednio 48 zł oraz 49 zł. Na przeciwległym biegunie, jeśli chodzi o koszt wypoczynku, mamy Międzyzdroje i Kazimierz Dolny (odpowiednio 62 zł i 60 zł za nocleg).

Średnie ceny noclegów w pozostałych mieszczą się w podanym przez nas przedziale. I tak w Zakopanem i Szklarskiej Porębie zapłacimy 57 zł, w Karpaczu i Polanicy-Zdroju – 55 zł, w Szczawnicy – 51 zł, natomiast za nocleg w Sandomierzu trzeba zapłacić 52 zł.


Autor: Katarzyna Stępień

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nocowanie.pl otwiera nową siedzibę oraz łączy się z portalem Eholiday.pl

Nocowanie.pl

Nocowanie.pl. Początki polskiego portalu z noclegami

Początki portalu sięgają 2003 roku, kiedy Kamil Ruciński, wówczas student Politechniki Lubelskiej, przygotowywał swoją pracę dyplomową. Stworzył wtedy internetowy serwis swojego rodzinnego miasta Kazimierza Dolnego. Na jego łamach prezentował aktualne informacje oraz oferty noclegowe. Pomysł okazał się trafiony, a już dwa lata później pojawiło się Nocowanie.pl, będące kontynuacją pierwszego projektu, ale na ogólnopolską skalę.

Całą pracę wykonywałem wtedy sam, z redakcyjną pomocą żony. Pierwsze skrypty strony pisałem samodzielnie, w międzyczasie rysowałem projekt graficzny, robiłem zdjęcia i składałem newsy i oferty reklamowe dla potencjalnych klientów.

Kamil Ruciński, twórca portalu Nocowanie.pl

Włożony trud i zaangażowanie przyniosły efekty, dlatego po kilku latach Rucińscy, którzy do tej pory pracowali w warszawskich korporacjach, postanowili poświęcić się wyłącznie portalowi. Złożyli wypowiedzenia, wrócili do Lublina i na poważnie zajęli się rozwojem Nocowanie.pl. Zatrudnili współpracowników, którzy im w tym pomogli: zajmowali zbieraniem i weryfikowaniem ofert, sprzedażą reklam czy tworzeniem tekstów.

Najlepsza podróż zaczyna się od wyboru noclegu…

Tajemnica sukcesu Nocowanie.pl to na pewno ciągły rozwój na wszystkich polach. Portal cały czas rozbudowuje ofertę kierowaną do właścicieli obiektów noclegowych, dba również o turystów, którzy z Nocowanie.pl planują wyjazdy. Przez te 15 lat kilka razy odświeżano też szatę graficzną, dopasowując ją do aktualnych trendów i możliwości technicznych.

Dzięki wprowadzanym zamianom możemy się pochwalić ponad 3 milionami turystów miesięcznie, około 60 tysiącami zapytań o nocleg dziennie oraz ponad 50 milionami odsłon serwisu miesięcznie. Turyści znajdą u nas wszystko, co potrzebne jest do zaplanowania wyjazdu, czyli informacje o imprezach oraz atrakcjach w miejscowości, którą odwiedzają, a także artykuły o miejscach wartych odwiedzenia.

Kamil Ruciński

Przede wszystkim wiarygodność

Na sukces firmy pracuje kilkudziesięcioosobowy zespół w lubelskiej centrali oraz terenowi przedstawiciele portalu. Dzięki nim portalowi udaje się unikać publikowania nierzetelnych czy wręcz fałszywych ofert. Pomaga w tym czterostopniowy system weryfikacji obiektu, w ramach którego przedstawiciele portalu osobiście odwiedzają dane miejsce i robią zdjęcia wnętrz oraz otoczenia.

To dwa pierwsze stopnie weryfikacji. Kolejne to czas, od jakiego obiekt korzysta z serwisu, oraz promocja obiektów otwartych na opinie turystów, a zatem takich, które konstruktywnie wykorzystują spostrzeżenia klientów i pozostają z nimi w stałej interakcji. Nocowanie.pl nie tylko oferuje miejsca noclegowe, ale skupia społeczność właścicieli i turystów, łącząc ich wzajemnie.

Kamil Ruciński

Obiekty noclegowe, które przejdą wszystkie etapy weryfikacji, otrzymują odznakę „Sprawdzony obiekt”. Nocowanie.pl ręczy za takie miejsca, czyniąc je wiarygodnymi dla turystów.

Nocowanie.pl w Polsce… Wirtualnej Polsce

Istotnym momentem w historii Nocowanie.pl był zakup większościowego pakietu przez Grupę Wirtualna Polska, co miało miejsce w 2016 roku. Kamil Ruciński przyznaje, że była to dobra decyzja i przyniosła korzyści obu stronom.

Wspólnie z Wirtualną Polską przez ostatnie 4 lata podwoiliśmy zatrudnienie i ponad trzykrotnie zwiększyliśmy przychody. Zostaliśmy wyróżnieni przez redakcję Dziennika Wschodniego jako najbardziej rentowna spółka w województwie lubelskim.

Kamil Ruciński

Obecność w Grupie WP pozwoliła również na zrobienie ważnego kroku, jakim był zakup serwisu eholiday.pl. Dokładnie 5 października 2020 roku eholiday.pl i Nocowanie.pl połączyły siły pod szyldem portalu z Lublina. Witryny, które do tej pory działały oddzielnie bezwzględnie stają się największym polskim serwisem noclegowym. Tym samym budują jedną mocną markę, która będzie stanowić mocną konkurencję dla innych portali.

Nowa siedziba portalu Nocowanie.pl

Sukces portalu Nocowanie.pl można obserwować również przez pryzmat miejsc, w których pracowano nad jego rozwojem. Pierwsze biuro znajdowało się w budynku zajmowanym obecnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zostało otwarte w 2006 roku i zajmowało 10 metrów kwadratowych. W roku 2020 tych metrów jest 1400, a oprócz Nocowanie.pl na tej przestrzeni mieści się też lubelska redakcja Wirtualnej Polski.

W nowoczesnym biurowcu przy ulicy Nałęczowskiej połączyliśmy nasze trzy biura rozsiane do tej pory w różnych miejscach w Lublinie. Oprócz ponad 100-osobowego zespołu Nocowanie.pl na powierzchni tej pracować będzie kilkanaście osób z redakcji Wirtualnej Polski.

Kamil Ruciński

To nowy, ważny etap dla portalu Nocowanie.pl, dlatego zaplanowano uroczyste otwarcie biura. Odbyło się ono 6 października 2020 roku, zaproszono wielu znamienitych gości, w tym prezydenta Krzysztofa Żuka oraz zarząd Grupy Wirtualnej Polski, nie mogło zabraknąć też przedstawicieli lubelskiej prasy.


Źródło: Informacja prasowa Nocowanie.pl

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Podsumowanie wakacji 2020 – ceny noclegów i preferencje Polaków

polskie wakacje

Nie da się zaprzeczyć, że sytuacja związana z covidem wymusiła na polskiej branży turystycznej wprowadzenie procedur związanych z bardziej restrykcyjnym podejściem do kwestii higieny w obiektach noclegowych. Oprócz tego 1 sierpnia wszedł w życie program Polski Bon Turystyczny, z którego skorzystało już wielu beneficjentów.

Przeanalizowaliśmy, gdzie turyści poszukiwali noclegu w letnich miesiącach, uwzględniając dane pochodzące z portalu Nocowanie.pl w okresie od czerwca do sierpnia 2020.

Kamila Miciuła, kierownik PR portalu Nocowanie.pl

W tym czasie stronę odwiedziło blisko 8 milionów użytkowników, którzy wygenerowali ponad 132 miliony odsłon, i wysłali prawie 3 miliony zapytań o nocleg. Te wyniki są lepsze niż dotyczące analogicznego okresu w roku 2019 – wtedy z portalu skorzystało około 7 milionów użytkowników, dokonujących ponad 110 milionów odsłon. Wysłali oni także ponad 2 miliony zapytań o nocleg.

Tak duże zainteresowanie turystów potwierdza nasze wcześniejsze obserwacje. Już na początku czerwca prognozowaliśmy, że wakacje 2020 będą rekordowe. W związku z niepewną sytuacją na świecie Polacy postawili na bezpieczne noclegi w kraju – przede wszystkim takie, które informują o wprowadzonych u siebie zasadach bezpieczeństwa.

Morze, góry czy Mazury – gdzie w tym roku wypoczywali Polacy?

Wśród popularnych kierunków nie widać dużej zmiany w stosunku do ubiegłego roku. Pomiędzy czerwcem a sierpniem 2020 województwami najchętniej wybieranymi na wakacje były zachodniopomorskie i pomorskie (zebrały po 24% wszystkich zapytań kierowanych przez turystów), oraz małopolskie (18%). Na czwartym miejscu uplasowało się dolnośląskie (10%). Najmniejszym zainteresowaniem turystów cieszyły się województwa: łódzkie, lubuskie i opolskie.

W zachodniej części Pomorza najpopularniejszymi kurortami są Mielno, Sarbinowo, Pobierowo oraz Kołobrzeg – o noclegi w tych miastach turyści pytają najczęściej. Natomiast w województwie pomorskim najchętniej wybierane są Władysławowo, Łeba, Krynica Morska, Karwia i Jastarnia.

Możemy uogólnić, że Polacy dzielą się na fanów morza oraz amatorów gór. Na południu nadal króluje Zakopane – tam właśnie chce wypoczywać większość turystów. Poza tym w województwie małopolskim zainteresowaniem cieszy się także Szczawnica, Krościenko nad Dunajcem, Krynica-Zdrój i Białka Tatrzańska. Co ciekawe, Kraków, który w 2019 był w TOP 3 miast w Małopolsce, teraz znalazł się poza pierwszą dziesiątką!

W porównaniu do ubiegłego roku, na Dolnym Śląsku nie widać większych zmian w popularnych kierunkach. Turyści nadal wybierają wypoczynek w Karpaczu, Szklarskiej Porębie, Kudowie-Zdroju, Polanicy-Zdroju oraz Wrocławiu. Podobnie na Śląsku – tam wśród najpopularniejszych kurortów ciągle znajduje się Wisła, Szczyrk, Ustroń, Żywiec oraz Brenna.

wakacje 2020
źródło: Nocowanie.pl

TOP 20 najpopularniejszych miejscowości

Od czerwca do sierpnia 2020 największym zainteresowaniem turystów cieszyło się Zakopane. Dominująca pozycja tego miasta utrzymuje się kolejny rok. Na drugim miejscu znalazło się Władysławowo, a podium zamyka Karpacz.

Wśród dwudziestu najpopularniejszych wakacyjnych miejscowości uplasowały się również: Łeba, Polańczyk, Kołobrzeg, Ustka, Mielno, Sarbinowo, Szklarska Poręba, Krynica Morska, Ustronie Morskie, Szczawnica, Pobierowo, Solina, Karwia, Jarosławiec, Jastrzębia Góra, Jastarnia oraz Rewal.

Obserwując to zestawienie, możemy stwierdzić, że przeważająca część Polaków w wakacje chce korzystać z uroków plaży i wypoczynku nad polskim morzem. Większości raczej nie przerażają tłumy nad Bałtykiem.

Cena wakacji w Polsce. Ile kosztuje wypoczynek?

W tym roku turyści z dużym niepokojem czekali na wakacje. Wiele osób obawiało się bowiem wzrostu cen noclegów. Z badania przeprowadzonego przez portal Nocowanie.pl wynika jednak, że strach był daremny. Większość właścicieli obiektów noclegowych (56%) deklarowało pozostanie przy stałych stawkach, a prawie 24% nawet obniżyło swoje ceny!

ceny noclegów
źródło: Nocowanie.pl

Średnia cena noclegu na wybrzeżu, które cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem turystów, nie odbiega od ubiegłorocznej – nadal wynosi nieco ponad 50 złotych. Podobnie jak rok temu najdroższym nadmorskim kurortem są Międzyzdroje, gdzie średnio za nocleg płaci się 65 złotych. Natomiast wśród najtańszych lokalizacji znalazły się Sarbinowo (42 złote), Karwia i Władysławowo (średnio po 47 złotych za nocleg).

Podobny pułap cenowy mamy w górskich miejscowościach, choć w tym roku jest też jedno zaskoczenie. Mianowicie średnia cena noclegu w Zakopanem jest niższa niż rok temu i wynosi 56 złotych. Najdroższe noclegi są w Szczyrku, gdzie trzeba zapłacić około 60 złotych. Natomiast najkorzystniej jest wybrać Krościenko nad Dunajcem (40 złotych), Murzasiche (42 złote) lub okolice Jeziora Solińskiego. Średnia cena noclegu w Polańczyku i Solinie to niewiele ponad 45 złotych.

Bon turystyczny 500+. Jaki miał wpływ na tegoroczne wakacje?

Program Polski Bon Turystyczny wystartował dokładnie w połowie wakacji. Od 1 sierpnia beneficjenci mogą nim płacić za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne, które realizowane są na terenie kraju. Największe zainteresowanie noclegami opłacanymi bonem można było zauważyć pomiędzy 14 a 16 sierpnia, kiedy przypadał przedłużony weekend. Polacy bardzo chętnie organizowali w tym czasie rodzinne wyjazdy, a najchętniej wybieranym kierunkiem było Zakopane i nadmorskie miejscowości (Władysławowo, Łeba, Mielno, Krynica Morska). Zaraz za nimi znalazł się Karpacz.

Można zauważyć pewną prawidłowość – te wszystkie lokalizacje, poza tym, że są znanymi kurortami turystycznymi, oferują również wiele atrakcji, które mogą spodobać się dzieciom.

Dowiedz się więcej, zobacz: Wakacje 2020 z bonem turystycznym

Wakacje przedłużone na wrzesień?

Badanie, które portal Nocowanie.pl przeprowadził wśród swoich klientów, pokazuje również, że polscy turyści coraz częściej planują swój wypoczynek poza głównym sezonem. Chcą uniknąć tłumów na plaży – przebywanie wśród dużej liczby osób dla wielu wczasowiczów nie jest komfortowe. Wolą więc odczekać kilka tygodni, ciesząc się większą przestrzenią.

Właściciele obiektów noclegowych potwierdzają tę tendencję. Mówią, że przyjmują dużo rezerwacji na wrzesień i robione są one nawet przez rodziny z dziećmi – głównie te, które nie mają jeszcze obowiązku szkolnego lub są dopiero na wczesnym poziomie edukacji. Poza tym widać też zainteresowanie wyjazdami w październiku oraz zimą, zwłaszcza w grudniu i styczniu, kiedy rozpoczynają się ferie zimowe. 

Kamila Miciuła, kierownik PR portalu Nocowanie.pl


Źródło: Informacja prasowa Nocowanie.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

W sierpniu Polacy wyjeżdżali głównie z bonem turystycznym

wakacje

bon turystyczny
źródło: Nocowanie.pl

Program Polski Bon Turystyczny ruszył 1 sierpnia 2020 – wtedy też swoje bony aktywowali pierwsi beneficjenci. ZUS podaje, że do tej pory tych aktywacji jest już 716 tysięcy, co stanowi 17% z przygotowanych 4 milionów bonów, natomiast suma płatności za usługi turystyczne przekroczyła 100 milionów złotych!

Z badania, jakie przeprowadził portal Nocowanie.pl, wynika, że mimo początkowych obaw, tegoroczne wakacje nie przyniosły drastycznych podwyżek cen noclegów. Aż 56% właścicieli pozostało przy stałych stawkach, a 24% nawet je obniżyło. Jedynie 17% procent zwiększyło ceny noclegów lub je zróżnicowało. Poza tym niektórzy wprowadzili atrakcyjne promocje, dzięki którym sprzedają wolne terminy.

Przypuszczamy, że przedsiębiorcy, którzy przystąpili do programu Polski Bon Turystyczny, w sierpniu nie musieli się martwić brakiem zainteresowania. Z danych portalu Nocowanie.pl wynika, że obiekty noclegowe, które akceptowały płatność bonem 500+ cieszyły się nawet trzykrotnie większym zainteresowaniem niż inne! Można je łatwo znaleźć na stronie, ponieważ zostały wyróżnione specjalną odznaką na wynikach wyszukiwania.

Nasza lista stanowi uzupełnienie tej, która znajduje się na stronie POT. W portalu można znaleźć konkretne oferty obiektów noclegowych, z danymi kontaktowymi, opisem usług, zdjęciami i opiniami innych turystów. POT prezentuje wyłącznie nazwę, na jaką została zarejestrowana działalność gospodarcza i nie zawsze kojarzy się ona z branżą turystyczną. Natomiast Nocowanie.pl pomaga turystom w szybkim znalezieniu obiektu akceptującego Polski Bon Turystyczny i zaplanowani urlopu.

Kamila Miciuła, kierownik PR portalu Nocowanie.pl

Najpopularniejszym terminem, o jaki pytali beneficjenci bonu, były dni pomiędzy 14 a 16 sierpnia. W tym czasie przypadał przedłużony weekend, więc Polacy chętniej organizowali rodzinne wyjazdy, które opłacali pieniędzmi z bonu 500+.

Bon turystyczny. Te miasta są wybierane najchętniej

Sprawdziliśmy, czy preferencje beneficjentów bonu turystycznego różnią się od kierunków, które były wybierane przed jego wprowadzeniem. Od razu można uciąć te spekulacje, gdyż tak samo jak wcześniej króluje Zakopane oraz miejscowości nad morzem. Poza stolicą polskich Tatr w TOP 5 znalazły się Władysławowo, Łeba, Mielno i Krynica Morska. Sporo pytań o możliwość noclegu pojawia się też w Karpaczu.

Można zauważyć prawidłowość, że Polacy częściej pytają o kurorty, które poza plażą czy górskimi szlakami oferują dodatkowe atrakcje, takie jak parki rozrywki czy oryginalne muzea.

Polacy omijają hotele?

Z informacji portalu Nocowanie.pl wynika, że Polacy, którzy korzystają z bonu turystycznego, najczęściej szukają noclegów w obiektach z kategorii kwatery i pokoje. Nadal jest to najbardziej ekonomiczna forma noclegów, wybierana zwłaszcza przez rodziny z małymi dziećmi. Głównie takie w tym momencie decydują się na wyjazd nad morze. Zwykle wystarcza im pokój z łazienką i możliwością korzystania z części wspólnej, gdzie znajduje się na przykład kuchnia.

Oprócz tego wśród chętnie wybieranych obiektów na urlop z dzieckiem znajdują się domki, pensjonaty i apartamenty. Mniejszy odsetek pyta o noclegi w hotelach, które plasują się dopiero na siódmym miejscu wśród popularnych kategorii obiektów noclegowych. Nie oznacza to jednak, że Polacy omijają hotele, gdyż nawet jeżeli dziecko przebywa tam bezpłatnie, rodzic / opiekun nadal może opłacić pobyt za pomocą bonu.

Niektórzy turyści mogą sugerować się ceną noclegu i chęcią zmieszczenia w kwocie bonu turystycznego (500 zł). Przypominamy, że nawet jeśli jego wartość zostanie przekroczona, różnicę bez problemu można uregulować.


Źródło: Informacja prasowa Nocowanie.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ponad 1000 graczy walczy o polskiego turystę w wyszukiwarce Google

Najczęściej wykorzystywane bigramy (frazy dwuwyrazowe w reklamie)

 

O Badaniu

W ramach naszej analizy pobraliśmy dane dla 7616 zapytań turystycznych i blisko 230 tysięcy reklam tekstowych. 94% wyników na badane frazy kluczowe zawierało wyniki płatne.

Dane do analizy pozyskaliśmy z Google Ads. Następnie użyliśmy Google Suggest do ich wzbogacenia. Na końcu zostały wybrane frazy o najwyższym potencjale z całej puli danych. Scraping wyników został zrealizowany dla języka polskiego, z polskiego IP oraz był powtórzony 3-krotnie w ciągu jednego dnia. Analiza została przeprowadzona 25 lipca i trwała ok. 8 godzin  (13:00 – 20:30 CEST). 

 

Analiza aktywności reklamodawców

 

Która domena pokrywa najwięcej fraz i występuje na najwyższych pozycjach? 

Źródło: Autorska analiza Whites

Na osi Y znajdują się nazwy poszczególnych domen, a oś X pokazuje częstotliwość występowania danej domeny we wszystkich analizowanych reklamach. Dodatkowo reklamy zostały podzielone, na te które pojawiają się na dole 'bottom’ i górze 'top’ wyników wyszukiwania. Wykres zawiera podział na wyniki mobilne i desktopowe.

Kluczowe wnioski

 

  1. W badanym okresie najaktywniejszymi reklamowo touroperatorami były Itaka, Neckermann i Rainbow, które rywalizowały z agregatami ofert – Travelplanet i Wakacje.pl.

  2. Wprawdzie Neckermann był jednym z reklamodawców pojawiających się na największym zestawie fraz kluczowych, to w większość przypadków jego reklama wyświetlała się poniżej wyników organicznych. Analogiczna sytuacja dotyczyła Sortado.pl, Dreamtours czy Fly.pl.

  3. Coral Travel zdecydowanie częściej pojawiał się na desktopie niż w wynikach mobilnych, a serwisy Sortado i Travelist skupiły się praktycznie wyłącznie na desktopie. Z kolei Neckermann był bardziej widocznych na urządzeniach mobile niż stacjonarnych (ok. 58 % więcej). Podobne proporcje zaobserwowaliśmy w przypadku Dreamtours i Fly.

 

 

Która domena najczęściej wygrywała walkę o pierwszą pozycję wśród reklam? 

Źródło: Autorska analiza Whites

Poniższe zestawienia pokazuje domeny uszeregowane według częstotliwości występowania reklamy na pierwszym miejscu wśród płatnych wyników (kolor pomarańczowy). Dodatkowo kolor turkusowy obrazuje całkowitą liczbę przypadków, gdy znaleźliśmy reklamę danego serwisu. Wyniki łącznie dla badania desktop i mobile.

Źródło: Autorska analiza Whites

Wykres obrazujący częstotliwość występowania w badaniu danej domeny na pozycji pierwszej wśród wyników płatnych. Wyniki zostały przedstawione oddzielnie dla desktop i mobile. Oś Y zawiera nazwy domen konkurencyjnych, a oś X liczbę reklam.

Kluczowe wnioski

 

  1. Travelplanet choć zajmował dalsze miejsce w rankingu częstotliwości występowania reklamy w wynikach wyszukiwania to zdecydowanie dominuje w zestawieniu serwisów zajmujących pierwszą pozycję w wynikach płatnych.

  2. Z kolei kampanie Neckermann i Dreamtours pokrywały bardzo dużą liczbę fraz, jednak bardzo rzadko plasowały się na najwyższej pozycji wśród reklam.

  3. Co ciekawe reklamy Grecos znajdowały się praktycznie wyłącznie na najwyższych pozycjach.
  4. Rozbicie danych na desktop i mobile pokazuje nam, że niektóre firmy (np. Wakacje.pl. Austria.info czy Albatros.pl) dużo częściej zajmują czołową pozycję w wynikach mobilnych.

 

 

 

 

 

Analiza treści reklam

 

Dodatkowo analizie poddaliśmy treść reklam tekstowych, które pojawiły się w wynikach wyszukiwania na zdefiniowane frazy. Na potrzeby badania wyodrębniliśmy następujące grupy fraz:

 

  • promocja – liczba całkowita (np. 40), która jest większa od 0 i mniejsza od 97, zakończona znakiem %
  • cena – do tej kategorii przypisaliśmy reklamy, które zawierały liczby zmiennoprzecinkowe zakończone słowami zł, zl, pln, złoty, zloty, złotych, zlotych
  • all inclusive: tutaj dopuszczaliśmy różne warianty np. allinclusive, all-inclusive itp.
  • last minute: podobnie jak powyżej (wariacje), np. lastminute, last-minute itp.

 

 

 

 

 

 

Częstotliwość występowania poszczególnych typów fraz w reklamie łącznie dla desktop i mobile (wynik %)

Źródło: Autorska analiza Whites

Częstotliwość występowania poszczególnych typów fraz w reklamie w rozbiciu na pozycje

Źródło: Autorska analiza Whites

Powyższe wykresy przedstawiają te same frazy, wraz z ich udziałem procentowym (oś Y) w każdej pozycji reklamowej w wyszukiwarce Google (oś X). Wyniki przedstawiliśmy łącznie dla desktop i mobile. Kolorem pomarańczowym oznaczyliśmy reklamy występujące pod wynikami organicznymi (pozycje 5-7 na osi X), a niebieskim na górze SERP-ów.

Kluczowe wnioski

 

  1. Wśród zbadanych fraz Last minute jest frazą najczęściej wykorzystywaną przez reklamodawców w copy reklamy (49%, zarówno dla desktop i mobile).

  2. Firmy w branży turystycznej stosunkowo rzadko podają cenę w reklamach Adwords (17%). Sytuacja ta może wynikać z dynamicznych zmianach cen i trudności w automatyzacji powiązywania cen w treści reklam z tymi na stronie.

  3. Informacje o zniżkach i promocjach zdecydowanie częściej pojawiały się w reklamach plasujacych się poniżej wyników organicznych. Podobną sytuację zaobserwowaliśmy w przypadku komunikacji opartej na All-inclusive, choć tu różnice nie były tak mocne.

 

 

Wykorzystywanie wybranych typów fraz przez poszczególnych reklamodawców

Źródło: Autorska analiza Whites

Na osi Y uszeregowane są nazwy domen o największej liczebności reklam. Natomiast oś X przedstawia nazwy zmiennych np. 28 przyporządkowane do „promotion” oznacza, że w 28% wszystkich reklam zawierało promocję. Gdy pojawia się wartość 60 przy all inclusive oznacza że 60% wszystkich reklam zawierało słowo all inclusive (lub jego wariację). Neither oznacza że nie było żadnego z wymienionych słów (cena, promocja, last minute, all inclusive)

Kluczowe wnioski

 

  1. Itaka.pl (jako jedyna wśród głównych graczy) swoją komunikację w kampanii searchowej w Google opiera na podawaniu ceny w reklamie (78%).

  2. Neckermann i Dreamtours komunikują się głównie zniżkami i rabatami.

  3. Travelplanet.pl często w treści reklamy komunikuje last minute.

  4. Neckermann i Coral Travel mocno koncentrują się na komunikacji all inclusive (ponad 80% reklam).

  5. Portal Wakacje.pl nie komunikuje w reklamach rabatów ani nie podaje cen.

 

 

Wykorzystywanie rozszerzeń w reklamach

 

Sprawdziliśmy także popularność rozszerzeń reklam, których konfigurację umożliwia Google. Infografiki obrazują przykładową reklamę w Google Ads (oddzielnie dla desktop i mobile). 

W tekście reklamy wyróżniliśmy konkretne rozszerzenia, a ich udział procentowy w danej pozycji w wyszukiwarce przedstawiliśmy za pomocą wykresów (oddzielnie dla reklam pojawiających się na górze wyszukiwarki – “top” i oddzielnie dla reklam na dole wyszukiwarki – “bottom”).

Legenda rozszerzeń:

Location – Lokalizacja
Price – Cena
Promotion – Promocja
Sitelink – Linki do podstron
Structured snippet – Rozszerzenia informacji w witrynie
Call – Połączenia

Desktop

Mobile

Źródło: Autorska analiza Whites

Dane o rozszerzeniach – podział na topowych graczy

 

Źródło: Autorska analiza Whites

 

Źródło: Autorska analiza Whites

Wykresy powyżej pokazują udział procentowy rozszerzeń dla reklamodawców, którzy osiągnęli czołowe pozycje podczas trwania analizy. Oś Y zawiera nazwy domen, a oś X podział na rozszerzenia. Wyniki zebraliśmy oddzielnie dla mobile i desktop. 

Kluczowe wnioski

 

  1. Zarówno dla desktop jak i mobile, im wyższa pozycja w górnej części wyszukiwarki ponad wynikami organicznymi, tym większy udział procentowy rozszerzeń.

  2. W przypadku reklam desktopowych występujących na dole wyszukiwarki pod wynikami organicznymi, liczba rozszerzeń jest zróżnicowana, niezależnie od pozycji danej reklamy.

  3. Wyniki pokazują, że podczas trwania analizy większość topowych graczy chętnie inwestowała w rozszerzenia sitelink. Neckermann skupiał się na sitelink i call, a domena Fly.pl opierała większość komunikacji o rozszerzenie call.

  4. Dane pokazują, że podczas trwania naszego badania domena Itaka.pl nie udostępniała kontaktu telefonicznego w reklamach desktopowych. Analizując reklamy mobile odnotowaliśmy tylko 17% rozszerzeń kontaktu dla tej domeny.

 

 

Podsumowanie

Niniejszy raport jest przykładem realizacji przeprowadzanych przez dedykowany Zespół Badań i Analiz w agencji Whites. Dzięki możliwościom dodatkowej weryfikacji działań konkurencji jesteśmy w stanie dużo precyzyjniej budować strategie marketingowe dla naszych klientów, optymalizując tym samym zwrot z inwestycji z budżetów reklamowych. 

Wykonanie tak szczegółowej analizy było możliwe dzięki naszej autorskiej, zaawansowanej technologii WhiteDog.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF