...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

#SWITCH w komunikacji: 10 wskazówek od praktyków PR [PATRONAT]

konferencja online

Specjaliści ds. komunikacji od kilku miesięcy żyją w rzeczywistości, która tylko w ogólnych zarysach przypomina to, z czym mieli do czynienia przed epidemią. W komunikacji nastąpiła transformacja. Podczas konferencji online „#SWITCH w komunikacji” eksperci agencji d*fusion communication, dziennikarze oraz szefowie komunikacji z firm Booksy, IKEA Retail, McDonald’s, Microsoft, Samsung i Uber dyskutowali na temat kluczowych zmian, jakie zaszły w strategiach komunikacji z rynkiem oraz otoczeniu medialnym. Na co zwrócić uwagę i jak dziś działać, będąc odpowiedzialnym za komunikację w firmie? Oto 10 głównych wskazówek.

Szkoda marnować dobry kryzys, podobno. Każdy kryzys jest szansą i z każdego kryzysu można się czegoś nauczyć.

Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. korporacyjnych, McDonald’s Polska

Choć z początku brzmi to kontrowersyjnie, to wiele jest racji w tym stwierdzeniu. Kryzys bowiem zawsze niesie z sobą zmiany, wymuszając dostosowanie do faktycznych potrzeb klientów, społeczności lokalnych, osób dotkniętych bezpośrednio kryzysem czy szerokich grup działających w otoczeniu firm i instytucji. Jak więc wykorzystać najlepiej zaistniałą sytuację i na co zwrócić uwagę?

Podsumowanie wideo: #SWITCH w komunikacji – 10 (Nie)oczywistych kierunków na przyszłość: https://www.youtube.com/watch?v=aJ08E3ft51g&t=15s

1. Przestaw się na nowy język

W nowej normalności musimy nauczyć się mówić językiem troski, a nie sprzedaży. 

Łukasz Malczewski, partner zarządzający d*fusion communication

To jedna z głównych cech charakterystycznych zmiany, jaka zaszła w ostatnich kilku miesiącach. Empatia stała się podstawowym wymaganiem, jakie społeczeństwo postawiło wobec siebie i otoczenia, a więc także i biznesu. A to pociągnęło za sobą konieczność zmiany stylu i języka komunikacji na zupełnie inny, pełen troski o ludzi i zaangażowania w bieżące wsparcie grup potrzebujących.

2. Rozwijaj system wczesnego ostrzegania

Ciągłe zmiany w otoczeniu funkcjonowania przedsiębiorstw rodzą konieczność podejmowania szybkich decyzji i działań, co wymaga dobrej orientacji w bieżącej sytuacji. Monitoring opinii klientów, śledzenie nastrojów społecznych, analiza ruchów konkurencji staje się niezbędnym elementem dostosowania do nowych warunków.

Konsumenci przenieśli się z offline’u do online’u. Monitoring mediów pozwala sprawdzić, gdzie oni trafili i podążyć za nimi.

Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w firmie Newspoint

Tymczasem 62 proc. ankietowanych podczas konferencji przyznało, że dopiero planuje stworzenie systemu wczesnego ostrzegania na wypadek wystąpienia kryzysu komunikacyjnego.

 Silne marki 9 razy szybciej odradzają się po kryzysie. A silne marki to te, które szybko wykrywają zagrożenia.

Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w firmie Newspoint

3. Skoncentruj się na pracownikach

Nawet najlepszy system wczesnego ostrzegania nie da nic, jeśli pracownicy firmy poczują się nieodpowiednio traktowani czy też pominięci w komunikacji i niedoinformowani. Zmagają się bowiem zarówno z poczuciem niepewności, jak i frustracją wynikającą np. z konieczności pogodzenia działań zawodowych w warunkach home office z pozostałymi obowiązkami. Stąd ogromna rola sprawnej komunikacji wewnętrznej, której zakres oddziaływania w związku z sytuacją kryzysową znacznie się zwiększył. Komunikowanie się z pracownikami ma dziś bowiem na celu nie tylko zapewnienie nieustannego działania biznesu i sprawne przekazywanie wiadomości czy poleceń. Kluczowe okazuje się zadbanie o dobrostan pracowników, ich motywację i ogólny komfort psychiczny.

Nie do przecenienia (w tym czasie) była waga komunikacji wewnętrznej. My oprócz tego, że zamknęliśmy sklepy, to przesterowaliśmy w stu procentach nasz biznes na online. Z dnia na dzień właściwie. I jak to zakomunikować tysiącom ludzi, żeby wiedzieli, co robić, żeby czuli, po co to jest?

Katarzyna Broniarek, Dyrektorka ds. Komunikacji, IKEA Retail w Polsce

To stwierdzenie doskonale obrazuje, jak istotną kwestią w czasach kryzysu jest właśnie sprawna komunikacja wewnętrzna.

4. Działaj w perspektywie lokalnej

Dziś, gdy przychodzi czas wyboru, konsumenci zwracają się w stronę firm odpowiedzialnych społecznie, podejmujących inicjatywy zgodne z wartościami, które sami wyznają.

Agnieszka Kowalska z d*fusion communication

Rzeczywiście skala zaangażowania biznesu w pomoc potrzebującym jest naprawdę zdumiewająca. Spójrzmy choćby na inicjatywę IKEA i Jula Poland, które postanowiły wspólnie doposażyć centra kwarantanny, Samsung, który przekazał dla służby zdrowia swoje produkty, czy PZU, które uruchomiło infolinię psychologiczną dla medyków. Inicjatywy te, wraz z tysiącami innych w całej Polsce, dowodzą, że biznes doskonale zrozumiał oczekiwania, jakie ma wobec niego społeczeństwo. Czym charakteryzowały się działania CSR? Przede wszystkim lokalnym charakterem i konkretnym wymiarem materialnym, dzięki czemu były łatwo dostrzegalne. To nie czas bowiem na wyrafinowane kampanie, liczy się konkretna pomoc najbardziej potrzebującym.

5. Angażuj ludzi – rozpoznaj ich nastroje, wsłuchaj się w ich głos i zaproś do współpracy

Skoro obecnie to ludzie i ich dobro są najważniejsi, trudno o to, aby komunikacja funkcjonowała obok nich. Warto ich włączyć w cały proces, a nawet oddać im głos. Aby to jednak zrobić skutecznie, należy wpierw rozpoznać ich nastroje i wsłuchać się w to, co mają do powiedzenia, aby podjęte działania były zgodne z ich oczekiwaniami i potrzebami. Udzielenie im głosu w komunikacji – zarówno pracownikom, jak i pozostałym beneficjentom działań – z pewnością wpłynie pozytywnie na jej wiarygodność.

Pamiętać też należy, że wszystkich tych obowiązków nie jest w stanie udźwignąć jedna osoba czy nawet wąska grupa, w „zwykłych czasach” odpowiadająca za komunikację. Warto więc otworzyć się na wsparcie ze strony całego zespołu firmowego i włączać poszczególne osoby do procesu kierunkowania komunikacji i podejmowania decyzji.

Kiedy sytuacja wokół się zmienia, to kilka perspektyw patrzenia na jedną sprawę daje dużą wartość. Powód tego jest prosty: możliwość konsultacji z innymi ułatwia wybór najodpowiedniejszego sposobu działania i podjęcie decyzji odnośnie jego wdrożenia.

Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. korporacyjnych, McDonald’s Polska

Jak jednak, w tak szybko zmieniającym się otoczeniu, zwiększyć szansę, że podjęte decyzje będą właściwe, na czym się opierać?

 Musieliśmy podejmować wiele decyzji mając bardzo niepełne dane. Musieliśmy je podejmować bardzo szybko, ale zawsze w oparciu o wartości i o misję firmy. To było takim drogowskazem i kompasem.

Łukasz Gajewski-Głodek, Head of Marketing CEE, Uber

6. Wykorzystaj cyfryzację

58 proc. ankietowanych podczas konferencji przyznało, że w cyfryzacji właśnie dostrzega największą zmianę w obszarze komunikacji. Czy pandemia oznacza definitywny koniec tradycyjnych spotkań i sposobów komunikowania? Bynajmniej. Stosowanie modelu hybrydowego – łączącego oba te światy – może przynieść zadziwiająco dobre efekty. Są sytuacje, które po prostu wymagać będą spotkania twarzą w twarz, ale wiele innych na łączności cyfrowej może wręcz zyskać. Tak było w przypadku konferencji, podczas której polski oddział Microsoft miał ogłosić miliardową inwestycję koncernu w Polsce. Tradycyjna konferencja planowana była na 150 osób, nie doszła jednak do skutku z powodu lock-downu. Organizatorzy w szybkim tempie przygotowali wydarzenie w formie online. Efekt: udział w niej wzięło w sumie 800 osób, w tym Prezydent i Premier oraz główny prezes Microsoft.

7. Nie chowaj głowy w piasek – komunikuj się

Podjęcie decyzji o kierunku działań komunikacyjnych w nieprzewidywalnej sytuacji nie jest łatwe. Rodzi się więc naturalna pokusa, aby szczególnie tę komunikację do klientów na jakiś czas wygasić lub przynajmniej ograniczyć. Tymczasem, jak zauważyli eksperci, nie jest to słuszna decyzja.

Komunikacja dziś, w obecnych warunkach, jest kluczowa dla sukcesu firmy. Jeśli to dobrze funkcjonuje, to firma jako całość może iść do przodu.

Olaf Krynicki,

Rzecznik Prasowy Samsung Electronics Polska

Nie zalecam firmom chowania głowy w piasek i uważania, że komunikowanie w okresie pandemii jest nieetyczne. Należy tę sytuację brać pod uwagę, ale to nie powinno powodować wycofywania się z komunikacji. Wynika to z prostego faktu, że klienci chcą wiedzieć, jakie decyzje w sytuacji kryzysowej podejmuje dana marka, do której czują przywiązanie. Nie może ona tak nagle po prostu zniknąć. Oznaczałoby to bowiem, że jest ze swoimi odbiorcami tylko w dobrych czasach, w kryzysie zaś ich opuszcza.

Marcin Gruszka, PR Manager, Booksy, który stwierdził

8. Pamiętaj o zmianie, jaka zaszła w mediach

Kontakty z mediami to chleb powszedni pracy specjalistów ds. komunikacji. Tymczasem krajobraz medialny w ciągu ostatnich miesięcy zmienił się diametralnie. Wiele wydawnictw zamknęło tytuły prasowe, media cyfrowe zaś znacznie zyskały na popularności. To wymaga nie tylko odświeżenia grupy kluczowych redakcji, do których chce się trafić ze swoim przekazem, ale przede wszystkim zmiany podejścia do współpracy – inaczej bowiem funkcjonuje prasa, inaczej zaś portal, blog czy kanał na YouTube.

Z widzem Internetu jest lepszy i częstszy kontakt niż z widzem telewizyjnym. Jest większa otwartość i bliskość widzów w sieci. Oczywiście to rodzi także zagrożenia. Ludzie tracą dystans. Być może są to więc różnice drobne, jednak trzeba o nich pamiętać, aby komunikacja była skuteczna. Trzeba także mieć na uwadze wszelkie konsekwencje wynikające z faktu zmiany w środowisku medialnym.

Mateusz Borek, dziennikarz i współtwórca Kanału Sportowego

 Media społecznościowe od jakiegoś czasu zastępują nam już media tradycyjne. To już się działało przed pandemią, teraz to zjawisko przyspieszyło. Widzę tu zagrożenie – będzie rosło znaczenie waluty, którą są „kliki”, a która nie sprzyja treściom wartościowym.

 Anna Klimczuk, Head of Communication w Microsoft Polska

9. Włącz „zwinny bieg”

O ile całościowy plan komunikacji, obejmujący szerszą perspektywę czasową, zawsze warto mieć, to szczególnie obecnie nie warto się go trzymać kurczowo.

To, czego uczy nas obecny czas, to zmiana paradygmatu działania i włączenie „zwinnego biegu” w komunikacji.

Piotr Jamrogiewicz z d*fusion communication

Ten „zwinny bieg” to nic innego, jak umiejętności szybkiej weryfikacji swoich działań w stosunku do tego, co dzieje się w otoczeniu i właściwe ich skorygowanie, aby były odpowiedzią na aktualne zapotrzebowanie, które może zmieniać się z dnia na dzień. Bez niego łatwo o popełnienie błędu czy wręcz wywołanie kryzysu, który może firmę drogo kosztować.

Czasami momentum, które możemy wykorzystać, jest o wiele ważniejsze niż przygotowywane tygodniami komunikaty.

Piotr Jamrogiewicz z d*fusion communication

10. Przygotuj się na odreagowanie

Każda akcja zawsze powoduje reakcję. Nie można być pewnym, że okres dynamicznych zmian mamy już za sobą. #SWITCH bowiem może się w dowolnej chwili przestawić w dowolnym kierunku. Dlatego specjaliści od komunikacji muszą być przygotowani na kolejne zmiany.

 W sytuacji nieprzewidywalnej ktoś musi przyjąć na siebie rolę tłumacza wyjaśniającego rzeczywistość, w której funkcjonuje biznes. Do tej roli niejako naturalnie predestynowani są właśnie specjaliści od komunikacji. Powinni być więc gotowi, by ją przyjąć i wypełnić, bo takie z kolei oczekiwania ma wobec nich otoczenie.

Łukasz Malczewski, partner zarządzający d*fusion communication

Lista obszarów, w których następuje zmiana, nie jest zamknięta. Dlatego tak ważna jest wymiana wspólnych doświadczeń – komentowali uczestnicy spotkań. Wszyscy pytani podczas konferencji dość jednoznacznie przyznawali, że na te zmiany trudno było się przygotować, ale już szybka reakcja na wydarzenia jest obowiązkiem wszystkich odpowiedzialnych za wizerunek i komunikację firm i instytucji.


Źródło: Informacja prasowa d*fusion communication

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#SWITCH w komunikacji

#SWITCH w komunikacji

Jeszcze parę tygodniu temu nikt nie spodziewał się, że rok 2020 będzie tak wyjątkowy dla szefów marketingu i PR. Nowa rzeczywistość sprawiła, że rewolucja w komunikacji, którą obserwujemy od kilku lat, przybrała wyjątkowo na sile. Pierwsze przypadki zakażenia koronawirusem, błyskawiczne zamrożenie gospodarki, przyspieszony kurs pracy zdalnej czy home entertainment – każdy z tych etapów wywoływał różne reakcje społeczne i wymagał błyskawicznych działań ze strony firm i instytucji. Z dnia na dzień pojawiły się nowe narzędzia, strategie i komunikaty.

Jaki obraz wyłania się z tych zmian? Czego nauczył nas czas pandemii? Jak będzie wyglądał świat mediów w najbliższych latach? Już 4 czerwca br. eksperci ds. komunikacji, marketerzy i dziennikarze poszukają odpowiedzi na te pytania podczas konferencji online „#SWITCH w komunikacji”, organizowanej przez agencję d*fusion communication.

Krajobraz po zmianie

Rynek mediów podlega ciągłym zmianom od ponad 20 lat. Rewolucja rozpoczęła się wraz z pojawieniem się mediów cyfrowych, rzeczywistość na nowo definiowały media społecznościowe, znacząco spadła pozycja prasy drukowanej czy samych dziennikarzy. Pojawili się influencerzy jako bohaterowie masowej wyobraźni, a media tradycyjne rozpoczęły nierówną walkę z fake-newsami. Świat komunikacji podlegał szybkim i przewidywalnym zmianom. Ostatnie miesiące pokazały jednak, jak bardzo jesteśmy nieprzygotowani na kolejne tsunami.

Zamknięci w domu, otoczeni ekranami komputerów i smartfonów, zaczęliśmy zupełnie inaczej „konsumować” media. Jak pokazały pierwsze badania, każde pokolenie znalazło swój własny sposób na pracę i rozrywkę. Sytuacja wymagała błyskawicznej reakcji – tworzenia nowych strategii, zmiany języka, kanałów dotarcia, przesuwania lub cięcia budżetów.

Będąc w samym centrum tej marketingowej rewolucji, postanowiliśmy precyzyjnie opisać zastaną rzeczywistość i odpowiedzieć na kluczowe pytanie:jak powinien wyglądać „switch” w komunikacji? Czego dziś potrzebuje PR, reklama i marketing, by były skuteczne? Chcemy oddać głos osobom na co dzień zarządzającym komunikacją w firmach, a także dziennikarzom i influencerom, którzy opowiedzą, jak z ich perspektywy wygląda dziś rynek mediów

Łukasz Malczewski, Partner Zarządzajacy d*fusion communication

Branżowi eksperci

W debatach wezmą udział eksperci, m.in. Anna Klimczuk, Head of Communication w Microsoft Polska, Anna Marciniak, Head of Communication w Mastercard, Anna Borys-Karwacka, Dyrektor ds. korporacyjnych w McDonald’s Polska, Olaf Krynicki, Rzecznik Prasowy Samsung Electronics Polska, Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w Newspoint, czy Łukasz Gajewski-Głodek, Head of Marketing in Central & Eastern Europe w Uber. Nie zabraknie także dziennikarzy, w tym m.in. Agnieszki Mosór z telewizji Polsat, Łukasza Grassa oraz Mateusza Borka, dziennikarza i twórcy „Kanału Sportowego”.

W wydarzeniu uczestniczyć będą także przedstawiciele d*fusion communication: zarządzający firmą Łukasz Malczewski oraz Kamil Kozłowski, a także managerowie Piotr Jamrogiewicz oraz Agnieszka Kowalska.

Patronami wydarzenia będą: Business Insider Polska, Marketing przy Kawie, Nowy Marketing, BRIEF.

Program konferencji

10:00  Start konferencji. #SWITCH w komunikacji – Łukasz Malczewski, Partner zarządzający d*fusion communication.
10:15  Debata „#SWITCH w komunikacji: jak pandemia wpłynęła na relacje?” z udziałem przedstawicieli Mastercard, McDonald’s i Uber – prowadzenie: Łukasz Grass.
11:00  Uwaga, zagrożenie! Jak budować system wczesnego ostrzegania – prowadzenie: Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w Newspoint.
11:30  Agile Communication: jak zyskać zwinność w działaniach komunikacyjnych – prowadzenie: Piotr Jamrogiewicz, Account Director w d*fusion communication.
12:00  Serce czy rozum? Czy społeczna odpowiedzialność będzie wpisana w strategię komunikacyjną organizacji? – prowadzenie: Agnieszka Kowalska, Account Manager w d*fusion communication.
12:30  Koniec świata dziennikarstwa? O dziennikarskiej profesji w cyfrowych czasach – wywiad z Mateuszem Borkiem dziennikarzem i współtwórcą Kanału Sportowego.
13:00  Komunikacja przy dużych prędkościach – wywiad z Marcinem Gruszką, Booksy.
13:30  Debata „#SWITCH w komunikacji: jak wirus zmieni przyszłość komunikacji?” – z udziałem przedstawicieli Microsoft i Samsung – prowadzenie: Agnieszka Mosór.
14:30  Koniec konferencji

Zgłoszenia

Konferencja zostanie przeprowadzona online. Udział w niej jest bezpłatny, po wcześniejszej rejestracji, której można dokonać poprzez stronę wydarzenia. Wydarzenie odbędzie się 4 czerwca (czwartek) 2020 r., początek o godz. 10:00.


Źródło: Informacja prasowa d*fusion communication

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Odmrożone sklepy i lokale piszą do swoich klientów

nowa komunikacja

Kartka “JUŻ OTWARTE!” przyklejona do witryny może nie wystarczyć, gdy klienci przez dwa miesiące siedzenia w domu przywykli do robienia zakupów w sieci i zamawiania jedzenia z dostawą. Dlatego biznesy stosują szereg zabiegów marketingowych, by zaprosić ich na nowo do siebie. Eksperci SMSAPI podpowiadają, jak zrobić to skutecznie.

  • “Jesteśmy znowu z wami. 20% rabatu na perfumy z okazji otwarcia perfumerii Douglas”
  • “20 zł na zakupy za min. 60 zł z tym SMS na re-otwarcie sklepów stacjonarnych Kontigo! Bezpieczna godziny zakupów dla ciebie: 10-14”.
  • “Salony Ochnik ponownie otwarte! Wiosenna wyprzedaż do -60%!”
  • “Sklepy stacjonarne 4F są już otwarte. Sprawdź, jak kupować bezpiecznie: https://bit.ly/otwarcieSklepow/”

To fragmenty zaledwie kilku SMS-ów rozesłanych w maju przez duże marki handlowe do klientów. O ile marcowe zamknięcie lokali było błyskawiczne i niemal całkowite, ich otwieranie odbywa się powoli i etapami, a nowe zasady działania nie są dla wszystkich jasne. W pierwszym tygodniu po otwarciu galerii handlowych ok. 20 proc. sklepów pozostało nieczynnych.

Każdy, kto spróbuje w najbliższych tygodniach powrotu do stylu życia sprzed narodowej kwarantanny, napotka kilka ciekawych wyzwań. Musi ustalić, czy najbliższy sklep z ulubioną marką obuwia wciąż działa. Czy wybrana sieć restauracji otworzyła swoje lokale, czy sprzedaje tylko na wynos? Czy wciąż mają otwarte do 22? Telefon podany na stronie może okazać się głuchy, a informacje z Map Google od kilku miesięcy nieaktualne. Te podstawowe informacje o dostępie do punktów stacjonarnych, na stronie www, w mediach społecznościowych i mapach Google’a powinny być aktualizowane przez marki na bieżąco. Warto też samemu wyciągnąć pomocną dłoń do klienta w postaci witającego na nowo e-maila, SMS-a czy wpisu w mediach społecznościowych. A najlepiej, gdy w tej dłoni będzie czekał kupon ze zniżką na pierwszą wizytę.

Maja Wiśniewska, PR & Content Marketing Manager w SMSAPI

komunikacja marek
źródło: SMSAPI

Reset w relacjach marka – klient

Z chwilą, gdy pandemia Covid-19 dotarła do Europy, wiele firm znacznie ograniczyło działania marketingowe i reklamowe. Część z nich przekazała planowane na te cele wydatki służbom medycznym na walkę z wirusem, część musiała szybko zredukować swoje koszty i zrezygnowała z akcji promocyjnych, inne nie miały po prostu wiele do powiedzenia klientom, gdyż ich dotychczasowy prosprzedażowy przekaz nie pasował do sytuacji zagrożenia.

W miarę upływu czasu widać oznaki ożywienia w branży marketingowej. Grupa LINK Mobility, do której należy SMSAPI, zajmująca się masowymi wysyłkami SMS-ów odnotowała w maju w kilku europejskich krajach wzrost liczby wysyłanych wiadomości tekstowych w porównaniu z wynikami z kwietnia.

Ostatnie dwa miesiące były wyjątkowe także dla komunikacji marek z klientami. Firmy zrezygnowały z dużych kampanii. Pisały #zostańwdomu, nawet gdy podkopywało to ich biznesy, zachęcały do udziału w zbiórkach charytatywnych, ale też same prosiły o wsparcie np. poprzez wykupywanie bonów do zrealizowania zakupu za kilka miesięcy. Teraz, zanim gospodarka wróci do normalnego trybu, marki mają ostatni moment by wykorzystać tę nietypową atmosferę i nawiązać relacje z klientami na nowych partnerskich zasadach. Dobrze, by użyły mediów społecznościowych, newsletterów czy SMS-ów nie tylko do zakomunikowania ponownego otwarcia, ale też pokazania, że zadbają o bezpieczeństwo swoich starych-nowych klientów.

Maja Wiśniewska, PR & Content Marketing Manager w SMSAPI


Źródło: informacja prasowa SMSAPI

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Które z kompetencji marketingowych będą liczyć się w przyszłości? Jak pandemia wpływa na obszar tych umiejętności?

raport marketingowe kompetencje przyszłości

Przedstawiamy wyniki pierwszego z cyklu badań potrzeb szkoleniowo-rozwojowych w sektorze komunikacji marketingowej, zrealizowanego przez Sektorową Radę ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej.

Raport Marketingowe Kompetencje Przyszłości jest jednym z narzędzi Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej do opracowania rekomendacji usług rozwojowych dla tegoż sektora. Realizacja Badania w początkowej fazie pandemii (12-31 marca br.) oraz pogłębienie analizy podczas panelu eksperckiego pozwoliły na uchwycenie efektu, jaki kryzys wywołał w środowisku.

Nowa rzeczywistość, w jakiej znaleźliśmy się z powodu epidemii, wymusiła dostarczenie wysokiej jakości programów rozwoju kompetencji w formie zdalnej  i online. Koniecznie musi zostać podkreślony fakt, że usługi w takiej formie powinny gwarantować poziom co najmniej tak samo wysoki, jak w przypadku bezpośrednich i osobistych form wsparcia sprzed epidemii. Ponadto nie powinniśmy skupiać się wyłącznie na bieżącym zarządzaniu kryzysową sytuacją, lecz również mieć na uwadze, że niektóre ze zmian i nowych metod szkoleniowych, wprowadzanych w tym czasie, zostanie z nami na stałe, jako nowe metody podnoszenia kompetencji. Musimy więc stawiać sobie nie tylko cele tymczasowe, ale myśleć o wizjach długofalowych.

Piotr Krasiński, Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach
w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Jesteśmy w trakcie kształtowania się nowego jutra. Ogromne zmiany społeczne dotyczą w dużej mierze relacji międzyludzkich i komunikacji. Ma to nieuchronny wpływ na biznes, a w szczególności na formę komunikacji, jaką dziś przyjmują firmy i marki, aby odpowiadać na potrzeby konsumentów. Czy w tak dynamicznym czasie można mówić o konkretnych programach szkoleniowych?

Pobierz pełny raport Marketingowe Kompetencje Przyszłości

Rozmowa podczas panelu eksperckiego po badaniu pokazała, że jest ogromna potrzeba, by uzupełnić wiedzę i umiejętności w obszarze strategicznego myślenia i działania w obliczu niestabilnej sytuacji biznesowej. Kryzysy tej skali nie zdarzają się często, ale gdy już przyjdą, zmieniają rzeczywistość całkowicie. Uważam, że mamy niezwykłą okazję do tego, by być częścią tworzenia się nowego świata. To, na czym należy się skupić, aby wyjść z tarczą z pandemii, to przede wszystkim umiejętności miękkie, takie jak: elastyczność, innowacyjność i zwinność. Równolegle nie można zapominać o technologii, która siłą rozpędu wdarła się w nasze życie jeszcze mocniej i zmusza nas do pogłębiania e-kompetencji z zakresu e-learningu, digital marketingu oraz poruszania się w mediach społecznościowych. Zatem pole do rozwoju mamy szerokie. Serdecznie zapraszam do zapoznania się z wynikami badania oraz wnioskami naszych ekspertów – są niezwykle cenne.

Marcin Olkowicz, Przewodniczący i Animator Rady

W ramach pogłębienia tematu kompetencji marketingowych zespół Rady zaprasza na webinarium w dniu 27.05.2020 r. o godz. 15:00. Rejestracji na wydarzenie: https://bit.ly/Webinar_Rady_Sektorowej

Gośćmi wydarzenia online prowadzonego przez Marcina Olkowicza będą:

  • Agata Kaczmarska, HR Director Dentsu Aegis Network Poland
  • Adrianna Kubik, Business Director They.pl
  • Ewa Opach, Wiceprzewodnicząca Rady Sektorowej, IAB
  • Piotr Krasiński, Zastępcy Dyrektora DRK, PARP

Partnerem wydarzenia jest polski ośrodek analityczny THINKTANK.

Sektorowa Rada ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej

To inicjatywa wspierająca edukację branży. Rada reprezentuje sektor gospodarki w rozmowach
z pozostałymi uczestnikami rynku. Wyznacza standardy kompetencji, a przede wszystkim dąży do tego, by kwalifikacje zdobywane w szkołach, na uczelniach, podczas kursów i szkoleń odpowiadały na rzeczywiste potrzeby rynku pracy.

Członkowie Rady pracują nad tym, aby lepiej dopasować system edukacji do potrzeb sektora komunikacji marketingowej. W tym celu podejmują szereg działań, m.in.:

  • definiują rzeczywiste wymagania zawodowe w branży marketingowej
  • identyfikują potrzeby opracowania ram i standardów kwalifikacji
  • opracowują programy edukacyjne
  • rekomendują rozwiązania prawne i organizacyjne
  • wyznaczają kierunki zmian systemu edukacji
  • dążą do zawierania porozumień pomiędzy biznesem a instytucjami kształcenia

Organizacja powstała z inicjatywy Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. To jeden z kilkunastu projektów realizowanych dla różnych sektorów gospodarki w ramach „Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, wdrażanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Więcej na: https://radasektorowa-komunikacja.pl

O Badaniu:
Badanie ankietowe (32 pytania zamknięte i otwarte), zrealizowane metodą CAWI w terminie 12-31 marca 2020r. Przeprowadzone na grupie 222 respondentów, w tym 114 pracowników i 108 pracodawców z sektora marketingu i reklamy.


Źródło: informacja prasowa SAR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Konsumenci, marki i nowa komunikacja – nowy raport na rynku

Dla 80% konsumentów znaczący wpływ na decyzję o zakupie mają treści na temat danej marki znalezione w internecie – to wynik raportu „Konsumenci, marki i nowa komunikacja”, który pod honorowym patronatem IAB Polska przygotowała agencja moderacji ASAP CARE 24.

Interakcje z klientami stają się coraz bardziej skoncentrowane na kanałach cyfrowych. Ta zmiana staje się coraz głębsza wraz z rozwojem technologii, przenoszeniem coraz większej liczby usług z offline do online, a także – co najważniejsze – ze zmianą, jaka zaszła w samych konsumentach. Opublikowany właśnie raport „Konsumenci, marki i nowa komunikacja” prezentuje najnowsze wyniki dotyczące preferencji klientów w kontakcie z firmami, a także naświetla najważniejsze trendy i wyzwania stojące przed markami.

Na przestrzeni najbliższych kilku lat kluczową grupą na rynku konsumpcyjnym stanie się Generacja Z, czyli pokolenie osób urodzonych po 1995 roku. To konsumenci, którzy spodziewają się obsługi tu i teraz, spersonalizowanej pod kątem ich preferencji i wcześniejszego doświadczenia – wyjaśnia Daniel Grzesiuk z ASAP CARE 24. – Przygotowując raport, postawiliśmy sobie za cel uchwycenie aktualnych oczekiwań konsumentów względem różnych kanałów i narzędzi służących konsumentom do komunikacji z markami. Na ile kanały cyfrowe, w tym głównie social media, kanibalizują inne formy kontaktu i obsługi klienta? Jakiej komunikacji od marek oczekują konsumenci?

Jak pokazują wyniki raportu, 26% badanych śledzi na bieżąco marki w internecie. Co trzeci robi to sporadycznie, prawie tyle samo szuka treści na temat marki tylko w przypadku zamiaru zakupu produktu lub usługi. Znalezione opinie według deklaracji badanych mają znaczący wpływ na decyzje o zakupie produktu lub usługi danej marki (80% badanych zaznaczyło tę odpowiedź), a także na indywidualną opinię o marce (76%).

Wyniki badania pokazują także, jaki kontakt z marką jest dla konsumentów satysfakcjonujący. Decydującym czynnikiem oceny okazał się być czas reakcji. Ponad połowa badanych (53%) oczekuje od marki szybkiej odpowiedzi. Przy czym, aby uznać reakcję marki za szybką powinna ona nastąpić przynajmniej w ciągu godziny. Jednak są też i tacy konsumenci, którzy oczekują jeszcze szybszej odpowiedzi – 13% jest w stanie czekać na reakcję marki przez 15 minut, zaś 6% wymaga odpowiedzi niemal w czasie rzeczywistym, tj. w ciągu kilku minut.

Te wyniki dla nas, agencji wyspecjalizowanej w moderacji i komunikacji w kanałach cyfrowych, nie są dużym zaskoczeniem – przyznaje Daniel Grzesiuk z ASAP CARE 24. – Zdajemy sobie jednak sprawę, że wiele firm i marek aktywnych w digital’u nie jest jeszcze przygotowanych do takiej obsługi klienta. W ciągu najbliższych kilku lat głównymi konsumentami stanie się wymagająca i wyspecjalizowano cyfrowo Generacja Z. To sygnał, aby inwestować w rozwiązania, które przenoszą obsługę klienta do internetu i czynią ją jakościową i szybką.

To wybrane wnioski. W raporcie uwzględniono szereg zagadnień dotyczących komunikacji z markami z perspektywy konsumentów, poczynając od sprawdzenia, w jaki sposób konsumenci kontaktują się z markami, jakie formy kontaktu wykorzystują najczęściej i dlaczego, po określenie oczekiwań względem komunikacji oraz wpływ opinii, treści czy też kryzysów wizerunkowych na decyzje zakupowe oraz postrzeganie marek. Ogólnopolskie badanie opinii na zlecenie ASAP CARE 24 przeprowadził instytut badawczy SW Research. Honorowy patronat nad projektem objął Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

Raport jest dostępny na stronie:

https://asapcare24.com/raport-nowa-komunikacja/

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF