...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Kompetencje przyszłości [ALERT BIZNESOWY]

Kompetencje przyszłości

Pracodawcy oczekują od absolwenta zarówno wiedzy specjalistycznej, jak wiedzy ogólnej oraz umiejętności interdyscyplinarnych i interpersonalnych; otwarcia na nową wiedzę i ogólnego rozpoznania w danej dziedzinie; sprawnego posługiwania się informacją – jej wyszukiwania, selekcji i przetwarzania. W sumie więc pracodawcy będą potrzebowali pracowników, którzy są metaforycznie oburęczni – wiedzą wszystko o czymś (są specjalistami) oraz coś o wszystkim (mają wiedzę ogólną). Tacy pracownicy będą tworzyli największą wartość dla organizacji oraz najlepiej kształtować jej rozwój.

Kompetencje miękkie, które stają się twarde

W biznesie liczy się:

  • umiejętność krytycznego myślenia; to kompetencja, która łączy elementy analizy, syntezy i zadawania kluczowych pytań: w jakim celu? z jakiego powodu?
  • umiejętność podejmowania decyzji przy ograniczonym dostępie do danych i z uwzględnieniem elementów ryzyka; to kompetencja pozwalająca na przełamywanie schematów i próbowanie nieprzetartych szlaków, wynikająca z ambicji, energii sprawczej i silnego poczucia celu;
  • kompetencja budowania relacyjności, zapewniania współpracownikom poczucia bezpieczeństwa i zaspokajania potrzeby bycia przydatnym i zauważonym;
  • umiejętność wyzwalania – dążenia do samorozwoju i otwartości na zmiany;
  • umiejętność postrzegania „szerokiego obrazka” i widzenia dalekiej perspektywy.

Dobre przedsiębiorstwa wykorzystują potencjał wielopokoleniowości, łącząc doświadczenie pracowników z długim stażem ze świeżym spojrzeniem młodych.

Czego więc powinna uczyć współczesna szkoła, uczelnia, praca? Wszystkiego, co odróżnia nas od maszyn: wierności wartościom, empatii, wrażliwości na dyscypliny wykraczające poza schemat – sztukę, kulturę, poszanowanie natury, pielęgnowanie zdrowia i sprawności fizycznej.

Edukacja dla przyszłości musi uczyć harmonijnego współdziałania człowieka i robotów, pielęgnując cechy humanistyczne umożliwiające projektowanie technologii w sposób etyczny i odpowiedzialny, a także w sposób, który pozwala ludziom na zachowanie nad nimi kontroli.

Te niby „miękkie” umiejętności stają się powoli równie istotne, a czasem jeszcze bardziej istotne, niż specjalistyczna wiedza, która się szybko dezaktualizuje. Ludzie posiadający umiejętności „miękkie”, połączone z orientacją w świecie cyfrowym i znajomością nowych technologii to najbardziej pożądani pracownicy budujący na każdym szczeblu „przestrzeni innowacji” organizacji, bez której firma nie przetrwa.

Kompetencje cyfrowe jako humus wszelkiej aktywności gospodarczej

„Komu w drogę, temu laptop”, „Jak trwoga, to do serwisu”, „Co wolno adminowi, to nie użytkownikowi” – te żartobliwe przekształcenia przysłów dobitnie oddają rosnącą rolę zawodów w branży IT.

Technologia jest algorytmiczna i porusza się w zdefiniowanych przez człowieka schematach. Jest zestawem kodów – ogromnym, ale zamkniętym.

Rośnie zapotrzebowanie na ekspertów z branży IT, którzy nie tylko specjalizują się w obszarach typu mobile, ale także świetnie rozumieją rynek i są na tyle elastyczni, że potrafią efektywnie współpracować z firmami w innych branżach. Na przykład przemysł potrzebuje nie tyle koderów, co ludzi mających kompetencje cyfrowe, ale w połączeniu z umiejętnościami kognitywnymi (krytyczne myślenie, otwartość na innowacje), myślących procesowo – w produkcji, logistyce czy zakupach.

Przyszłość będzie otwarta na projektantów, którzy umieją pytać po co, dla kogo, dlaczego. Mają kompetencje badawcze, umieją podglądać świat i na bazie tej analizy przeprowadzić skutecznie prototypowanie i wdrożenie wraz z testami sprawności i dobrze zaprojektowaną komunikacją bo nowości wymagają doskonałej informacji (klient nie kupuje jak nie wie, nie rozumie).

Potrzeba różnorodności

Przyszłość, wobec zmian technologicznych, cywilizacyjnych, społecznych, gospodarczych, kulturowych, wymaga różnorodności. Zbalansowany udział kobiet i mężczyzn na wszystkich poziomach pracy i zarządzania, mix ludzi młodych i starszych, mix kulturowy, obyczajowy, religijny – to nieodzowne cechy kreatywnych i innowacyjnych zespołów.

Znacząca dominacja jednej płci, w jakiejkolwiek dziedzinie, obniża szanse rozwojowe i utrwala szkodliwe stereotypy.

Firmy, w których co najmniej 30% stanowisk kierowniczych zajmują kobiety mają lepsze wyniki finansowe i są bardziej odporne na kryzysy, a krajami, które najlepiej sobie poradziły z kryzysem też rządzą kobiety (Niemcy, Finlandia, Nowa Zelandia).

W Polsce część zawodów jest zdominowana przez kobiety (np. edukacja, opieka medyczna, usługi), inne obszary przez mężczyzn: zarządzanie, polityka, służby publiczne, finanse. Kobiety dominują w zawodach nisko opłacanych. A to prowadzi do petryfikacji istniejących struktur i blokuje rozwój.

Dziesięć kompetencji przyszłości

Zespół naukowców z IFTF – Institute for the Future Uniwersytetu w Phoenix – wraz z pracownikami firm takich jak IBM czy Studio Walta Disneya przygotował listę niezbędnych kompetencji w 2020 roku, które będą najważniejsze dla pracodawców. Oto one:

  1. Sense-making: zdolność do odkrywania, ale i nadawania głębszego sensu temu, co chcemy wyrazić.
  2. Social intelligence: inteligencja społeczna, czyli zdolność do komunikowania się w prosty i bez- pośredni sposób, a także wchodzenia w relacje międzyludzkie.
  3. Novel and Adaptive thinking: myślenie adaptacyjne, biegłość w rozwiązywaniu problemów, wymyślaniu rozwiązań i odpowiedzi wykra- czających poza schemat.
  4. Cross-cultural competency: kompetencje między-kulturowe, czyli zdolność do opero- wania w zróżnicowanym środowisku kultu- rowym.
  5. Computational thinking: zdolność przetwarzania dużej ilości informacji i rozumowania opartego na danych (zwłaszcza wyciągania wniosków z tzw. Big Data).
  6. New-media literacy: umiejętność korzystania z nowych mediów, czyli nie tylko publikowanie postów na Facebooku w najbardziej odpowiednim czasie. To także jedna z umiejętności, zakładająca zdolność do krytycznej oceny i opracowania treści, publikowanych w nowych mediach oraz wykorzystania ich w skutecznej komunikacji.
  7. Transdisciplinarity: interdyscyplinarność rozumiana jako umiejętność czytania i rozumienia pojęć w wielu dyscyplinach.
  8. Design mindset: myślenie wieloaspektowe
    (konwergencyjne i lateralne).
  9. Cognitive load management: zdolność do zmaksymalizowania funkcjonowania poznawczego i przyswajania wielu bodźców przy użyciu różnych narzędzi i technik.
  10. Virtual collaboration: zdolność do współpracy w wirtualnej przestrzeni w sposób wydajny, zaangażowany i wykazujący obecność w pracy wirtualnego zespołu.

Przesłanie ogólne

Cechą współczesności jest „transformacja ku nieznanemu”. A to oznacza, że bardzo ograniczone korzyści przynosi powielanie wypracowanych przez innych formuł i wzorców. Podstawowego znaczenia nabiera natomiast wyznaczanie własnej drogi, własnej trajektorii rozwojowej. A to będzie łatwiejsze i możliwe, jeśli pozwoli się w przyjętych i obowiązujących ramach na wypracowywanie oraz testowanie nowych, nieschematycznych rozwiązań.

Tylko w taki sposób w przestrzeni społecznej mogą wyłaniać się organizacje uczące się i upodmiotowione. Zdolne do adaptacji i wyznaczania trajektorii swego rozwoju oraz zastępowania anachronicznych praktyk edukacyjnych, przygotowywaniem ludzi do radzenia sobie ze stale zmieniającą się rzeczywistością. Bez odpowiednio licznej grupy takich organizacji (np. przedsiębiorstw, szkół, w tym uniwersytetów, agencji publicznych, szpitali, instytucji kultury) poszczególne systemy życia zbiorowego nie wykażą zdolności naprawczych i będą dysfunkcjonalizować się szybciej niż dotąd. Na porażkę zostaną skazane kolejne próby ich zcentralizowanego reformowania.

Biznes i ludzkość podążają razem w kierunku „transformacji ku nieznanemu”, co oznacza wyjście poza utarte schematy. Wygrają te organizacje, które będą uczące się i upodmiotowione. To mogą być nie tylko firmy, ale także uczelnie, szpitale czy miasta. Musi być ich jednak wystarczająca ilość, aby swoją masą krytyczną, różnorodnością i decentralizacją dokonały przełomu. Bo inaczej czeka nas porażka centralnego naprawiania, które tak uwielbiają politycy, aby zademonstrować swoją rzekomą sprawczość.

Żadna zaawansowana działalność gospodarcza nie będzie już możliwa poza środowiskiem cyfrowym. Jakość i wydajność środowiska cyfrowego ma takie samo znaczenie jak gleba dla rolnictwa. Nadzieja jest taka, że w przeciwieństwie do gleby nie będzie się ono wyjaławiać, choć może się zaśmiecać. Cyfryzacja choć wyszła ze standardowych procesów to dzięki rosnącej mocy obliczeniowej i rozwojowi algorytmów wspiera różnorodność i zdolność do dopasowania. Dlatego nie jest prawdą, że cyfryzacja musi wyprzeć starsze pokolenie pracowników – ona może pozwolić lepiej wykorzystać ich doświadczenie i konfrontować je ze świeżym spojrzeniem młodszych. Zarówno praca jak i szkolnictwo muszą skupić się na uczeniu i promowaniu kreatywności oraz miękkich kompetencji niż na objętości przekazywanej wiedzy, która i tak szybko się dezaktualizuje. Bo tylko na polu miękkich kompetencji ludzie jeszcze mają przewagę nad maszynami. Taką kompetencją powinna być współpraca także z robotami.

Specjalnie dla BRIEF Tomasz Budziak, Managing Partner KBA Nexia, Wiceprezes Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych

Alert Biznesowy to inicjatywa think tanku Open Eyes Economy oraz Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Wszystkie alerty eksperckie dostępne są na: www.oees.pl/dobrzewiedziec

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kogo pandemia zmusiła do zmiany zawodu? W których branżach pracownicy szukają nowego zajęcia? Mamy najnowsze dane!

zmiany zawodu

Blisko dwie trzecie polskich pracowników jest gotowych do przekwalifikowania się do zupełnie nowego zawodu. Przyczyna? Zmiana sytuacji na rynku pracy wywołana wybuchem pandemii. Kto dziś szuka zatrudnienia w innej branży i jakie zawody cieszą się największym zainteresowaniem wśród potencjalnych kandydatów?

Wybuch pandemii w sposób zdecydowany zweryfikował sytuację na rynku pracy, zmuszając przedstawicieli branż, w których nastąpiło najwięcej zwolnień, do przebranżowienia. Dziś ich uwaga kierowana jest przede wszystkim w stronę tych sektorów, które nadal, mimo kryzysu gospodarczego, uchodzą za najbardziej stabilne. Pracownicy chcą pracować, ale w firmach, które dają gwarancję zatrudnienia i mają dobrą sytuację finansową. Jako drugorzędne traktują te cechy, które jeszcze na początku 2020 roku były dla nich najważniejsze, czyli wysokość wynagrodzenia i benefity pozapłacowe. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Instytutu Badawczego Randstad.

2/3 polskich pracowników jest gotowych do zmiany zawodu

Dziś to, czego pracownicy obawiają się najbardziej, to redukcja zatrudnienia (25%), zmniejszenie wynagrodzenia (41%) oraz likwidacja firmy (16%). Jak zauważa Randstad, taka tendencja dominowała również w czasie kryzysu 10 lat temu. Nic dziwnego, że coraz więcej osób myśli o przebranżowieniu się i szuka sposobów na to, aby znaleźć pracę w najbardziej stabilnych sektorach. Z danych Pracuj.pl wynika, że zmianę zawodu rozważa aż dwie trzecie (64%) polskich pracowników, a 77% pracujących respondentów deklaruje, że zmieni pracę, jeśli otrzyma nową propozycję zatrudnienia. Z raportu wynika ponadto, że oprócz nastrojów niepewności, panujących wśród pracowników i kandydatów, zdecydowanie widać „gotowość Polaków na zmianę ścieżki zawodowej i przyjęcie nowych wyzwań w karierze”.

Kto myśli o zmianie zawodu i gdzie widzi swoją przyszłość?

Sytuację na polskim rynku pracy potwierdzają dane Kodilla.com będące wynikiem analizy blisko 4 tys. zgłoszeń od kandydatów, którzy wyrazili chęć udziału w szkoleniach po 14 marca 2020 r. (od momentu ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego). Jak podaje Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT w Kodilla.com, największą gotowość do przekwalifikowania się (w tym przypadku do pracy w IT) wykazali przedstawiciele takich sektorów, jak inżynieria, gastronomia, budownictwo, marketing, finanse, edukacja, logistyka i produkcja. To pokazało, że wystartować w nowej, technicznej branży chcą osoby zarówno związane z IT – jak np. analitycy danych lub graficy, którzy szukają możliwości podwyższenia kompetencji twardych i zwiększenia własnej konkurencyjności, jak i te, które z tą branżą nie miały wcześniej do czynienia – jak np. specjaliści ds. marketingu czy HRu, nauczyciele, pracownicy gastronomii, hotelarstwa czy turystyki.

Co ciekawe, wzrost zainteresowania branżą IT odnotowujemy szczególnie wśród osób posiadających tytuły inżynierskie. To specjaliści, którzy mają już pewien poziom wiedzy technicznej, jednak większość z nich dotąd nie była powiązana stricte z programowaniem. Widać natomiast, że zdobyty background zapewnia im mocne podstawy do rozwoju w nowej branży, co może jednocześnie oznaczać, że obecna praca przestała być dla nich wystarczająco satysfakcjonująca. Dowodem na to może być fakt, że dziś zgłaszają się do nas inżynierowie, którzy do tej pory pracowali w najrozmaitszych sektorach. To m.in. inżynierowie budownictwa, urbanistyki, produkcji czy mechaniki, a także specjaliści z zakresu inżynierii materiałowej, biomedycznej, sanitarnej czy jakości systemów ISO. Pytania dotyczące przekwalifikowania się do IT odnotowujemy także od inżynierów ochrony środowiska. Zgłosił się do nas nawet ekspert zajmujący się budową morskich farm wiatrowych.

Specjalnie dla BRIEF Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT w Kodilla.com

Top zawody
źródło: Kodilla.com

Poza tym eksperci z Kodilla.com dokonali analizy wyszukiwań w Google, chcąc sprawdzić, jakimi jeszcze zawodami są zainteresowani polscy pracownicy. Z uzyskanych danych wynika, że od momentu wybuchu pandemii, największą popularnością cieszą się kursy pozwalające na wyuczenie się do zawodu księgowego (2900), spawacza (2900), operatora wózka widłowego (2400), trenera personalnego (1600) czy ratownika medycznego (1300 wyszukiwań).

Uzyskane dane pokazują, że pracownicy nie czekają biernie na rozwój wydarzeń. Wiedzą, że choć rynek pracy w wielu branżach zamarł, sytuacja ta nie będzie trwać wiecznie. To od ich zaangażowania i autodyscypliny zależy, czy wykorzystają daną im szansę na znalezienie lukratywnej pracy, czy nie podejmą rękawicy i pozwolą, aby wyprzedzili ich inni, bardziej ambitni, wiedzący że zwolnienie to nie krok do tyłu, a szansa na jeszcze lepszą przyszłość – może nie w dotychczasowym, ale zupełnie nowym zawodzie.


Źródło: Informacja prasowa Kodilla.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Chwilowa zmiana, trwałe efekty [RAPORT]

branża IT

96% specjalistów IT twierdzi, że pandemia COVID-19 zmieniła ich sposób myślenia, nie tylko o technologii, pozostałe 4% to niemal granica błędu pomiarowego. Taki jest najważniejszy wniosek z raportu Yellowbrick, który analizuje wpływ koronawirusa na przemysł IT. To jak krucha jest nasza cywilizacja, jak delikatne jest ludzkie życie i jak mocno jesteśmy ze sobą związani to tylko niektóre ze zmian, jakie uświadomili sobie specjaliści sektora technologicznego. Ludzkość po chwilowej pauzie wraca do życia, jednak nie jest to rzeczywistość, jaką znają.

Nikt nie ma już chyba najmniejszych wątpliwości, że COVID-19 wpłynął na wszystkie sfery funkcjonowania człowieka. Na szczęście wiele wskazuje na to, że ten dramatyczny okres w historii ludzkości powoli się kończy. Na całym świecie firmy i szkoły szybko przeszły na model współpracy zdalnej i e-learning. Wiele przedsiębiorstw zostało zamkniętych, niektóre tymczasowo, inne zaś na zawsze. Również miliony miejsc pracy było zagrożonych, a niestety w licznych przypadkach i utraconych. Firmy, które oparły się pandemii, ale nie były w stanie prowadzić przez ten czas swojej działalności, popadły w niemałe trudności finansowe i są zmuszone realizować politykę cięć budżetowych.

A jednak, jak wynika z podsumowania raportu Yellowbrick, który opracowano na podstawie wypowiedzi ponad 1000 menedżerów i kadry kierowniczej branży IT, rynek technologii, nie odkrył przed nami wszystkich kart. Wbrew temu, czego się spodziewano, mimo niesprzyjających wyzwań ekonomicznych, jakie zostawił za sobą pandemiczny wirus COVID-19, prawie 38% przedsiębiorstw utrzymało swoje budżety IT na niezmienionym poziomie lub nawet je zwiększyło.

Firmy niechętnie obcinają dziś wydatki na inwestycje w technologię. I nie ma w tym dziwnego, biorąc pod uwagę, że odpowiada ona przede wszystkim za efektywne dysponowanie budżetem. Czasem nie chodzi o to co możemy zyskać, a o to, co tracimy. Doskonałym przykładem są tu technologie marketingowe, które optymalizują wydatki reklamowe przedsiębiorstw, wykorzystując np. analizę big data.

 Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies

Kurs na zmiany

Globalny lockdown i dystansowanie społeczne, zmieniły nie tylko to, jak pracujemy, żyjemy, ale nawet to, jak i co myślimy. 96% specjalistów IT, biorących udział w badaniu Yellowbrick przyznaje, że COVID-19 zmienił ich sposób dedukowania. 63,8% uważa, że ​​potrzebujemy lepiej skoordynowanej światowej reakcji na pandemię. 50,3% zaczęło zdawać sobie sprawę z delikatności życia ludzkiego, 47,9% skutecznie zrozumiało, jak bardzo jesteśmy ze sobą powiązani, a blisko tyle samo (46,6%) respondentów przekonało się o kruchości cywilizacji.

zmiany spowodowane COVID-19
źródło: InPlus Media

Ta sytuacja przypomniała nam, jak delikatne jest wszystko, co zbudowaliśmy w obliczu globalnego zagrożenia. Po tej lekcji, przedsiębiorstwa śmielej stawiają na rozwiązania IT, które pozwolą im działać w sytuacji, gdyby w przyszłości podobne okoliczności miałyby powrócić. Praca zdalna i oprogramowanie udostępniane przez sieć to główne zmiany, jakie wdraża ostrożny biznes.

Marcin Filipowicz, wiceprezes Audience Network specjalizującej się w data consultingu

Aplikacje do zdalnej obsługi kampanii reklamowych w sieci – DMP, systemy do zarządzania siecią kontaktów, czyli popularne CRMy, a nawet pakiety biurowe, jak Google Docs to tylko niektóre z technologii, które udostępniane przez sieć, będą skutecznie wspierać biznes w najbliższych latach. Jak przewiduje firma analityczna Technavio, która monitoruje sektor oprogramowania jako usługi (SaaS), rynek będzie cechował się średnią roczną dynamiką wzrostu na poziomie około 10% w latach 2019-2023.

36 lat temu amerykański producent sprzętu, zaprezentował podczas finału Super Bowl, swoją kultową reklamę komputera stacjonarnego, która kończyła się słowami: 24 stycznia Apple Computer zaprezentuje Macintosha. I zobaczycie, dlaczego rok 1984 nie będzie taki jak Rok 1984. Dziś, wszystko wskazuje na to, że takim przełomowym okresem dla ludzkości jest 2020. Po nim nic już nie będzie takie jak niegdyś. Przeszło 95% respondentów badania Yellowbrick przyznało, że w ich opinii ​​COVID-19 uczynił życie bardziej skoncentrowanym na technologii niż kiedykolwiek wcześniej.

Jak podaje Bank Światowy, zanim wybuchła pandemia COVID-19, która sparaliżowała globalny rynek, Polska należała do jednych z najszybciej rozwijających się gospodarek w Unii Europejskiej. Wiele wskazywało na to, że w najbliższych latach, będziemy gonić zachodnich sąsiadów, jednak sytuacja gospodarcza związana z pandemią koronawirusa może nas skutecznie powstrzymać, a nawet uwstecznić. Dlaczego? Ucyfrowienie i związana z tym umiejętność wykorzystania nowoczesnych narzędzi IT zawodzi w przypadku rodzimego biznesu. Szczególnie w porównaniu z europejską konkurencją. A przecież takie rozwiązania mogą posłużyć do tworzenia skutecznych kampanii reklamowych w sieci, które wspiera sztuczna inteligencja, albo do personalizowania wyglądu komunikacji firmy z otoczeniem dzięki danym o zachowaniu internautów, a to zaledwie ułamek możliwości.

Według ekspertyzy przygotowanej przez Fundację Digital Poland zaledwie 8% firm korzysta dziś z technologii Big Data i analityki danych. To stawia polskie firmy w trudnym położeniu, gdyż najlepiej z efektami pandemii radzą sobie firmy, które sprawnie wykorzystują te rozwiązania. Dzięki nim są w stanie zwinnie zarządzać swoją strategią operacyjną, dostosowywać zasoby, procesy logistyczne czy działania promocyjne do aktualnych warunków. Trudno powiedzieć, jakie skutki mogą przynieść lata zaniedbań, jednak wierzę, że nasze narodowe cechy – ambicja i pracowitość, pozwolą nam na szybkie wdrożenie zorientowanych pro-technologicznie zmian.

Specjalnie dla BRIEF Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies


Źródło: Informacja prasowa InPlus Media

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#SWITCH w komunikacji: 10 wskazówek od praktyków PR [PATRONAT]

konferencja online

Specjaliści ds. komunikacji od kilku miesięcy żyją w rzeczywistości, która tylko w ogólnych zarysach przypomina to, z czym mieli do czynienia przed epidemią. W komunikacji nastąpiła transformacja. Podczas konferencji online „#SWITCH w komunikacji” eksperci agencji d*fusion communication, dziennikarze oraz szefowie komunikacji z firm Booksy, IKEA Retail, McDonald’s, Microsoft, Samsung i Uber dyskutowali na temat kluczowych zmian, jakie zaszły w strategiach komunikacji z rynkiem oraz otoczeniu medialnym. Na co zwrócić uwagę i jak dziś działać, będąc odpowiedzialnym za komunikację w firmie? Oto 10 głównych wskazówek.

Szkoda marnować dobry kryzys, podobno. Każdy kryzys jest szansą i z każdego kryzysu można się czegoś nauczyć.

Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. korporacyjnych, McDonald’s Polska

Choć z początku brzmi to kontrowersyjnie, to wiele jest racji w tym stwierdzeniu. Kryzys bowiem zawsze niesie z sobą zmiany, wymuszając dostosowanie do faktycznych potrzeb klientów, społeczności lokalnych, osób dotkniętych bezpośrednio kryzysem czy szerokich grup działających w otoczeniu firm i instytucji. Jak więc wykorzystać najlepiej zaistniałą sytuację i na co zwrócić uwagę?

Podsumowanie wideo: #SWITCH w komunikacji – 10 (Nie)oczywistych kierunków na przyszłość: https://www.youtube.com/watch?v=aJ08E3ft51g&t=15s

1. Przestaw się na nowy język

W nowej normalności musimy nauczyć się mówić językiem troski, a nie sprzedaży. 

Łukasz Malczewski, partner zarządzający d*fusion communication

To jedna z głównych cech charakterystycznych zmiany, jaka zaszła w ostatnich kilku miesiącach. Empatia stała się podstawowym wymaganiem, jakie społeczeństwo postawiło wobec siebie i otoczenia, a więc także i biznesu. A to pociągnęło za sobą konieczność zmiany stylu i języka komunikacji na zupełnie inny, pełen troski o ludzi i zaangażowania w bieżące wsparcie grup potrzebujących.

2. Rozwijaj system wczesnego ostrzegania

Ciągłe zmiany w otoczeniu funkcjonowania przedsiębiorstw rodzą konieczność podejmowania szybkich decyzji i działań, co wymaga dobrej orientacji w bieżącej sytuacji. Monitoring opinii klientów, śledzenie nastrojów społecznych, analiza ruchów konkurencji staje się niezbędnym elementem dostosowania do nowych warunków.

Konsumenci przenieśli się z offline’u do online’u. Monitoring mediów pozwala sprawdzić, gdzie oni trafili i podążyć za nimi.

Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w firmie Newspoint

Tymczasem 62 proc. ankietowanych podczas konferencji przyznało, że dopiero planuje stworzenie systemu wczesnego ostrzegania na wypadek wystąpienia kryzysu komunikacyjnego.

 Silne marki 9 razy szybciej odradzają się po kryzysie. A silne marki to te, które szybko wykrywają zagrożenia.

Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w firmie Newspoint

3. Skoncentruj się na pracownikach

Nawet najlepszy system wczesnego ostrzegania nie da nic, jeśli pracownicy firmy poczują się nieodpowiednio traktowani czy też pominięci w komunikacji i niedoinformowani. Zmagają się bowiem zarówno z poczuciem niepewności, jak i frustracją wynikającą np. z konieczności pogodzenia działań zawodowych w warunkach home office z pozostałymi obowiązkami. Stąd ogromna rola sprawnej komunikacji wewnętrznej, której zakres oddziaływania w związku z sytuacją kryzysową znacznie się zwiększył. Komunikowanie się z pracownikami ma dziś bowiem na celu nie tylko zapewnienie nieustannego działania biznesu i sprawne przekazywanie wiadomości czy poleceń. Kluczowe okazuje się zadbanie o dobrostan pracowników, ich motywację i ogólny komfort psychiczny.

Nie do przecenienia (w tym czasie) była waga komunikacji wewnętrznej. My oprócz tego, że zamknęliśmy sklepy, to przesterowaliśmy w stu procentach nasz biznes na online. Z dnia na dzień właściwie. I jak to zakomunikować tysiącom ludzi, żeby wiedzieli, co robić, żeby czuli, po co to jest?

Katarzyna Broniarek, Dyrektorka ds. Komunikacji, IKEA Retail w Polsce

To stwierdzenie doskonale obrazuje, jak istotną kwestią w czasach kryzysu jest właśnie sprawna komunikacja wewnętrzna.

4. Działaj w perspektywie lokalnej

Dziś, gdy przychodzi czas wyboru, konsumenci zwracają się w stronę firm odpowiedzialnych społecznie, podejmujących inicjatywy zgodne z wartościami, które sami wyznają.

Agnieszka Kowalska z d*fusion communication

Rzeczywiście skala zaangażowania biznesu w pomoc potrzebującym jest naprawdę zdumiewająca. Spójrzmy choćby na inicjatywę IKEA i Jula Poland, które postanowiły wspólnie doposażyć centra kwarantanny, Samsung, który przekazał dla służby zdrowia swoje produkty, czy PZU, które uruchomiło infolinię psychologiczną dla medyków. Inicjatywy te, wraz z tysiącami innych w całej Polsce, dowodzą, że biznes doskonale zrozumiał oczekiwania, jakie ma wobec niego społeczeństwo. Czym charakteryzowały się działania CSR? Przede wszystkim lokalnym charakterem i konkretnym wymiarem materialnym, dzięki czemu były łatwo dostrzegalne. To nie czas bowiem na wyrafinowane kampanie, liczy się konkretna pomoc najbardziej potrzebującym.

5. Angażuj ludzi – rozpoznaj ich nastroje, wsłuchaj się w ich głos i zaproś do współpracy

Skoro obecnie to ludzie i ich dobro są najważniejsi, trudno o to, aby komunikacja funkcjonowała obok nich. Warto ich włączyć w cały proces, a nawet oddać im głos. Aby to jednak zrobić skutecznie, należy wpierw rozpoznać ich nastroje i wsłuchać się w to, co mają do powiedzenia, aby podjęte działania były zgodne z ich oczekiwaniami i potrzebami. Udzielenie im głosu w komunikacji – zarówno pracownikom, jak i pozostałym beneficjentom działań – z pewnością wpłynie pozytywnie na jej wiarygodność.

Pamiętać też należy, że wszystkich tych obowiązków nie jest w stanie udźwignąć jedna osoba czy nawet wąska grupa, w „zwykłych czasach” odpowiadająca za komunikację. Warto więc otworzyć się na wsparcie ze strony całego zespołu firmowego i włączać poszczególne osoby do procesu kierunkowania komunikacji i podejmowania decyzji.

Kiedy sytuacja wokół się zmienia, to kilka perspektyw patrzenia na jedną sprawę daje dużą wartość. Powód tego jest prosty: możliwość konsultacji z innymi ułatwia wybór najodpowiedniejszego sposobu działania i podjęcie decyzji odnośnie jego wdrożenia.

Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. korporacyjnych, McDonald’s Polska

Jak jednak, w tak szybko zmieniającym się otoczeniu, zwiększyć szansę, że podjęte decyzje będą właściwe, na czym się opierać?

 Musieliśmy podejmować wiele decyzji mając bardzo niepełne dane. Musieliśmy je podejmować bardzo szybko, ale zawsze w oparciu o wartości i o misję firmy. To było takim drogowskazem i kompasem.

Łukasz Gajewski-Głodek, Head of Marketing CEE, Uber

6. Wykorzystaj cyfryzację

58 proc. ankietowanych podczas konferencji przyznało, że w cyfryzacji właśnie dostrzega największą zmianę w obszarze komunikacji. Czy pandemia oznacza definitywny koniec tradycyjnych spotkań i sposobów komunikowania? Bynajmniej. Stosowanie modelu hybrydowego – łączącego oba te światy – może przynieść zadziwiająco dobre efekty. Są sytuacje, które po prostu wymagać będą spotkania twarzą w twarz, ale wiele innych na łączności cyfrowej może wręcz zyskać. Tak było w przypadku konferencji, podczas której polski oddział Microsoft miał ogłosić miliardową inwestycję koncernu w Polsce. Tradycyjna konferencja planowana była na 150 osób, nie doszła jednak do skutku z powodu lock-downu. Organizatorzy w szybkim tempie przygotowali wydarzenie w formie online. Efekt: udział w niej wzięło w sumie 800 osób, w tym Prezydent i Premier oraz główny prezes Microsoft.

7. Nie chowaj głowy w piasek – komunikuj się

Podjęcie decyzji o kierunku działań komunikacyjnych w nieprzewidywalnej sytuacji nie jest łatwe. Rodzi się więc naturalna pokusa, aby szczególnie tę komunikację do klientów na jakiś czas wygasić lub przynajmniej ograniczyć. Tymczasem, jak zauważyli eksperci, nie jest to słuszna decyzja.

Komunikacja dziś, w obecnych warunkach, jest kluczowa dla sukcesu firmy. Jeśli to dobrze funkcjonuje, to firma jako całość może iść do przodu.

Olaf Krynicki,

Rzecznik Prasowy Samsung Electronics Polska

Nie zalecam firmom chowania głowy w piasek i uważania, że komunikowanie w okresie pandemii jest nieetyczne. Należy tę sytuację brać pod uwagę, ale to nie powinno powodować wycofywania się z komunikacji. Wynika to z prostego faktu, że klienci chcą wiedzieć, jakie decyzje w sytuacji kryzysowej podejmuje dana marka, do której czują przywiązanie. Nie może ona tak nagle po prostu zniknąć. Oznaczałoby to bowiem, że jest ze swoimi odbiorcami tylko w dobrych czasach, w kryzysie zaś ich opuszcza.

Marcin Gruszka, PR Manager, Booksy, który stwierdził

8. Pamiętaj o zmianie, jaka zaszła w mediach

Kontakty z mediami to chleb powszedni pracy specjalistów ds. komunikacji. Tymczasem krajobraz medialny w ciągu ostatnich miesięcy zmienił się diametralnie. Wiele wydawnictw zamknęło tytuły prasowe, media cyfrowe zaś znacznie zyskały na popularności. To wymaga nie tylko odświeżenia grupy kluczowych redakcji, do których chce się trafić ze swoim przekazem, ale przede wszystkim zmiany podejścia do współpracy – inaczej bowiem funkcjonuje prasa, inaczej zaś portal, blog czy kanał na YouTube.

Z widzem Internetu jest lepszy i częstszy kontakt niż z widzem telewizyjnym. Jest większa otwartość i bliskość widzów w sieci. Oczywiście to rodzi także zagrożenia. Ludzie tracą dystans. Być może są to więc różnice drobne, jednak trzeba o nich pamiętać, aby komunikacja była skuteczna. Trzeba także mieć na uwadze wszelkie konsekwencje wynikające z faktu zmiany w środowisku medialnym.

Mateusz Borek, dziennikarz i współtwórca Kanału Sportowego

 Media społecznościowe od jakiegoś czasu zastępują nam już media tradycyjne. To już się działało przed pandemią, teraz to zjawisko przyspieszyło. Widzę tu zagrożenie – będzie rosło znaczenie waluty, którą są „kliki”, a która nie sprzyja treściom wartościowym.

 Anna Klimczuk, Head of Communication w Microsoft Polska

9. Włącz „zwinny bieg”

O ile całościowy plan komunikacji, obejmujący szerszą perspektywę czasową, zawsze warto mieć, to szczególnie obecnie nie warto się go trzymać kurczowo.

To, czego uczy nas obecny czas, to zmiana paradygmatu działania i włączenie „zwinnego biegu” w komunikacji.

Piotr Jamrogiewicz z d*fusion communication

Ten „zwinny bieg” to nic innego, jak umiejętności szybkiej weryfikacji swoich działań w stosunku do tego, co dzieje się w otoczeniu i właściwe ich skorygowanie, aby były odpowiedzią na aktualne zapotrzebowanie, które może zmieniać się z dnia na dzień. Bez niego łatwo o popełnienie błędu czy wręcz wywołanie kryzysu, który może firmę drogo kosztować.

Czasami momentum, które możemy wykorzystać, jest o wiele ważniejsze niż przygotowywane tygodniami komunikaty.

Piotr Jamrogiewicz z d*fusion communication

10. Przygotuj się na odreagowanie

Każda akcja zawsze powoduje reakcję. Nie można być pewnym, że okres dynamicznych zmian mamy już za sobą. #SWITCH bowiem może się w dowolnej chwili przestawić w dowolnym kierunku. Dlatego specjaliści od komunikacji muszą być przygotowani na kolejne zmiany.

 W sytuacji nieprzewidywalnej ktoś musi przyjąć na siebie rolę tłumacza wyjaśniającego rzeczywistość, w której funkcjonuje biznes. Do tej roli niejako naturalnie predestynowani są właśnie specjaliści od komunikacji. Powinni być więc gotowi, by ją przyjąć i wypełnić, bo takie z kolei oczekiwania ma wobec nich otoczenie.

Łukasz Malczewski, partner zarządzający d*fusion communication

Lista obszarów, w których następuje zmiana, nie jest zamknięta. Dlatego tak ważna jest wymiana wspólnych doświadczeń – komentowali uczestnicy spotkań. Wszyscy pytani podczas konferencji dość jednoznacznie przyznawali, że na te zmiany trudno było się przygotować, ale już szybka reakcja na wydarzenia jest obowiązkiem wszystkich odpowiedzialnych za wizerunek i komunikację firm i instytucji.


Źródło: Informacja prasowa d*fusion communication

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Przywództwo biznesowe w czasie przełomu [Alert Biznesowy]

zarządzanie zespołem

Lewis Caroll w „O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra” opisuje stoicki spokój rycerza, który spadłszy z konia i zapytany przez Alicję, jak może tak spokojnie mówić stojąc na głowie, odpowiada: A jakież może mieć znaczenie pozycja, w której znajduje się moje ciało? Umysł mój pracuje dokładnie tak samo. W rzeczywistości, im bardziej głowa moja skierowana jest w dół, tym więcej wynalazków dokonuję.

  • Lider musi być obserwatorem i wyciągać wnioski niezbędne dla strategicznych decyzji, ale z nastawieniem, że „nie ma rury, której nie da się przepchać”.
  •  Kluczem do dobrych decyzji jest pozytywne nastawienie i poszukiwanie szansy a nie wpasowywanie się w rolę ofiary.
  • Klient lepiej przyjmuje ofertę, która daje realne wsparcie, pomaga mu, niż tak zwane okazje, hity sprzedażowe, modne dodatki itp.
  • Z kryzysem mierzy się nie tylko przywódca, ale cały zespół, warto go więc zaangażować w krytyczne i złożone wybory.
  • Liderzy mają swoje słabe strony i również popełniają błędy – otwartość w tej materii buduje zaufanie i wzmacnia wiarygodność.

Pandemia i jej skutki, a szczególnie praca zdalna, digitalizacja i usieciowienie relacji sprawiły, że klasyczne zadania managera stały się wielkim wyzwaniem. Bo jak planować w niepewnym świecie VUCA? Jak zapewnić zasoby w świecie re-lokalizacji dostaw i załamania się dotychczasowych łacuchów wartości? Jak czuwać nad realizacją zadań i kontrolą w dobie pracy zdalnej i braku codziennego kontaktu?  Jak motywować pracowników, nie mogąc im podwyższyć pensji?  O tym piszemy w Alercie.

SPECJALNIE DLA BRIEF dr Ewa Łabno-Falęcka Mercedes-Benz Polska

Abstrakcja czy iskra zapalna: Kształt nowego przywództwa wykuwa się na naszych oczach

Sygnały zmian, które wzmocniła pandemia, dla jednych liderów ciągle będą abstrakcją, dla innych iskrą do działania. Ale „klasyczny” model przywództwa autorytarnego – bez oglądania się na skutki ekologiczne oraz dobrostan pracowników, nie będzie miał w nowej rzeczywistości racji bytu.

Przywództwo polega na zabieraniu ludzi ze sobą w innym kierunku i inne miejsce niż to, do którego zmierzali. Wymaga pokonania strachu i oporu, zarówno pracowników przed liderem, jak i lidera przed załogą. Pracowników nie obchodzi, ile wie i jaką pozycję w środowisku biznesowym ma ich szef, ale to, czy interesuje go ich los i czy się o nich troszczy. Przywództwo włączające to otwarcie się na innych ludzi, uwzględnienie ich głosu, co zwiększa w nich poczucie sprawczości i odpowiedzialności za firmę.

Przywództwo to nieustanne uczenie się siebie. To gotowość do autorefleksji, zmierzania się z rezultatami swoich działań, otwartość na zmiany i wspólnota celu. Przywódcy są silni energią i sprawczością swoich zespołów. Kryzys jest dla przywódcy sprawdzianem wrażliwości i skuteczności operacyjnej. Warto przejść przez tę próbę świadomie i z odwagą.

SPECJALNIE DLA BRIEF Joanna Erdman ING Bank Śląski

Skutki pracy zdalnej dla modelu przywództwa

Możliwość pracy zdalnej na pewno zostanie z nami po pandemii: 88% firm zamierza zwiększyć możliwości pracy zdalnej na stałe, nawet po powrocie do “normalności”. Polskie firmy czeka rewolucja na miarę wprowadzenia ośmiogodzinnego dnia pracy pod koniec XIX wieku. Praca wreszcie zacznie być kojarzoną bardziej z czynnością niż miejscem.

W większości firm praca zdalna okazała się możliwa. Co więcej, co najmniej tak samo wydajna: średnio jedna czwarta osób odnotowała poprawę produktywności na home office, prawie połowa nie zauważa różnicy, a tylko 3% ankietowanych twierdzi, że praca zdalna pogarsza produktywność zespołu.

Z badania CBRE wynika, że jeszcze przed epidemią tylko 2% pracowników wykonywało pracę zdalną cały czas, ale już 32% korzystało z tej możliwości całkiem często. Największy odsetek, bo połowa zatrudnionych, deklaruje, że pracowało z domu okazjonalnie, a 16% nie robiło tego nigdy. To pokazuje, że wciąż większość kierowników i pracowników nie jest przyzwyczajona do tej formy pracy. Będą musieli się tego po prostu nauczyć.

Cyfryzacja a zarządzanie

Cyfryzacja powoduje, że coraz ważniejsze jest zarządzanie procesowe, którego wielu menedżerów nie lubi, bo czują się „ubezwłasnowolnieni” i „ograniczani” przez możliwości nowych technologii (szczególnie jeśli mało wiedzą o ich funkcjonalności). Dlatego w świecie cyfrowym lider musi mieć wiedzę specjalistyczną i wiedzę ogólną, a także umiejętności interdyscyplinarne i interpersonalne. Musi być otwarty na nowe i umieć sprawnie oceniać ogromne ilości informacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Zmiana postaw pracowników po pandemii: A może szef przeszkadza?

Jeśli firmy w okresie wzrostu udziału pracy zdalnej notują nie spadek, ale wzrost wydajności pracowników, to można przekornie postawić pytanie: czy dotychczasowy model przywództwa, oparty na obecności, kontroli i „ręcznym sterowaniu”, nie odchodzi za późno?

Kryzys uwrażliwił ludzi na bardziej antropocentryczne spojrzenie na organizację i otoczenie. Doceniliśmy istotność wartości, którymi się kierujemy, postaw, jakie przyjmujemy wobec innych oraz zachowań, które je materializują. To wyjątkowy czas na budowanie przestrzeni moralnej oraz kapitału społecznego w organizacji. Przydatne okazują się tu często lekceważone cechy przywództwa, nazywane „miękkimi” (a nawet „kobiecymi”!). Okazują się one skutecznym remedium na wyjątkowo trudne wyzwania, gdy – oprócz „twardych” działań biznesowych – szczególnie ważna staje się empatia, współpraca, szacunek, dążenie do harmonii i kompromisu.

Pandemia jest również konfrontacją z kruchością, bo unaocznia kruchość człowieka i jego wytworów, także tych organizacyjnych. Na co dzień nie zawsze jest to zauważane i doceniane w biznesie, gdzie dominują metafory walki, wyścigu i sukcesu.

Zmiana postaw liderów za sprawą pandemii

W kryzysie liderzy firm są zmuszeni działać pod podwójną presją: z jednej strony przeżywają silne emocje, naturalne dla każdego człowieka, tj. lęk, frustrację. Z drugiej zaś, stoją przed imperatywem działania i ratowania firmy, bo takie jest ich zadanie i odpowiedzialność z racji pełnionej funkcji.

W czasie pandemii przywództwo jest niewdzięczne. W tej sytuacji przywódca – poza posiadaniem tzw. grubej skóry – powinien:

  1. Zadbać o własne zdrowie psychiczne i fizyczne. Załamany, słaby i w nadmiernym stresie nie podoła
    i nie pomoże innym. Tylko w relatywnie dobrej formie lider może starać się zarażać innych optymizmem, konstruktywnie pocieszać i wspierać.
  2. W miarę możliwości nie epatować swoją pozornie lepszą sytuacją, ale również nie wstydzić się swoich osiągnięć. Skromność i pokora są w czasie kryzysu szczególnie w cenie.
  3. Jasno komunikować plany i przebieg zarządzania przedsiębiorstwem oraz włączać współpracowników w procesy decyzyjne (co zwiększy horyzonty menadżera, a pracownikom da poczucie zaopiekowania i sprawczości).
  4. Oferować – poza zabezpieczeniem pracy i wynagrodzenia – inne możliwe formy pomocy i solidarności.
  5. Przywódca powinien też, poza staraniami utrzymania działalności operacyjnej, orientować się w sytuacji na rynku (np. poprzez lekturę Alertów Biznesowych) oraz opracowywać zapobiegawczo alternatywne scenariusze działania.

Pandemia może być postrzegana jako szansa, bo otwiera oczy na nowe możliwości i podsuwa innowacyjne kierunki myślenia. Możliwe, że to najlepszy czas na rewolucyjne zmiany w prowadzonym biznesie, na podjęcie ryzyka i radykalną zmianę kursu. Lepszej okazji może nie być.

Alert Biznesowy to inicjatywa think tanku Open Eyes Economy oraz Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Wszystkie alerty eksperckie dostępne są na: www.oees.pl/dobrzewiedziec

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marketing w #new normal – co dalej, marketingu?

Marketing w #new normal

1 czerwca odbyła się debata „Marketing w #new normal” – pierwsza część z cyklu Brand Survival Kit, organizowanego przez Dentsu Aegis Network Polska i Shortlist Consulting pod patronatem redakcji: Brief i Business Insider.

Debatę prowadzili Sławomir Stępniewski (CEO Dentsu Polska & CEE) oraz Marta Macke (założycielka i managing partner Shortlist Consulting). Wzięli w niej udział: prof. Katarzyna Śledziewska z Uniwersytetu Warszawskiego, Maciej Szczechura, doradca zarządu ds. marketingu i e-commerce w biurze podróży Rainbow Tours, Karolina Mitraszewska, COO w Nest Bank, Dariusz Maciołek, Managing Director CMO w BNP Paribas, Marcin Gruszka, Communication Expert oraz Paweł Niziński, partner Goodbrand/CEO BETTER i wydawca projektu CR Navigator/ BE.NAVIGATOR.

Dentsu Aegis Network
źródło: Dentsu Aegis Network Polska Sp. z o.o.

Dyskusję rozpoczęła profesor Katarzyna Śledziewska z Uniwersytetu Warszawskiego. Przedstawiła perspektywę ekonomiczną w obliczu pandemii koronawirusa dla Polski. Następnie marketerzy wspólnie zastanawiali się, jak walczyć ze skutkami pandemii z perspektywy biznesowej. Maciej Szczechura, doradca zarządu ds. marketingu i e-commerce w biurze podróży Rainbow Tours. Karolina Mitraszewska, COO w Nest Bank przedstawiła swoje obserwacje na temat kryzysu koronawirusa, z dala od perspektywy marketingowej. Zwróciła uwagę na ważną rolę banków w społeczeństwie dotkniętym izolacją. Dariusz Maciołek, CMO w banku BNP Paribas zwrócił uwagę na długoterminowe planowanie inwestycji i optymalizacji kosztów. Podkreślił także istotę edukowania klientów, konsumentów i obywateli w kwestii odpowiedzialnego wzrostu biznesu. Tworzenie odpowiedzialnych marek jest korzystne dla otoczenia i dla samych brandów. Paweł Niziński (partner Goodbrand/CEO BETTER i wydawca projektu CR Navigator/ BE.NAVIGATOR) zwrócił uwagę na potrzebę zrównoważonego prowadzenia biznesu i istoty przebudowy jego działania w duchu odpowiedzialnego rozwoju.

źródło: Dentsu Aegis Network Polska Sp. z o.o.

Dyskusji przysłuchiwało się i zadawało pytania grono 120 osób. Wśród zgromadzonych byli obecni przede wszystkim przedstawiciele biznesu, marketingu, reklamy. Warto opierać się na współpracy, dialogu, elastyczności i dostosowaniu do potrzeb konsumentów, wpływać na rzeczywistość dookoła nas. Niezależnie od długości kryzysu, musimy nauczyć się zarządzać bieżącą sytuacją, przygotować się na zmianę modelu biznesowego, zwiększoną elastyczność i zwinność działania oraz nastawić się na dialog – z partnerami i konsumentami.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#SWITCH w komunikacji

#SWITCH w komunikacji

Jeszcze parę tygodniu temu nikt nie spodziewał się, że rok 2020 będzie tak wyjątkowy dla szefów marketingu i PR. Nowa rzeczywistość sprawiła, że rewolucja w komunikacji, którą obserwujemy od kilku lat, przybrała wyjątkowo na sile. Pierwsze przypadki zakażenia koronawirusem, błyskawiczne zamrożenie gospodarki, przyspieszony kurs pracy zdalnej czy home entertainment – każdy z tych etapów wywoływał różne reakcje społeczne i wymagał błyskawicznych działań ze strony firm i instytucji. Z dnia na dzień pojawiły się nowe narzędzia, strategie i komunikaty.

Jaki obraz wyłania się z tych zmian? Czego nauczył nas czas pandemii? Jak będzie wyglądał świat mediów w najbliższych latach? Już 4 czerwca br. eksperci ds. komunikacji, marketerzy i dziennikarze poszukają odpowiedzi na te pytania podczas konferencji online „#SWITCH w komunikacji”, organizowanej przez agencję d*fusion communication.

Krajobraz po zmianie

Rynek mediów podlega ciągłym zmianom od ponad 20 lat. Rewolucja rozpoczęła się wraz z pojawieniem się mediów cyfrowych, rzeczywistość na nowo definiowały media społecznościowe, znacząco spadła pozycja prasy drukowanej czy samych dziennikarzy. Pojawili się influencerzy jako bohaterowie masowej wyobraźni, a media tradycyjne rozpoczęły nierówną walkę z fake-newsami. Świat komunikacji podlegał szybkim i przewidywalnym zmianom. Ostatnie miesiące pokazały jednak, jak bardzo jesteśmy nieprzygotowani na kolejne tsunami.

Zamknięci w domu, otoczeni ekranami komputerów i smartfonów, zaczęliśmy zupełnie inaczej „konsumować” media. Jak pokazały pierwsze badania, każde pokolenie znalazło swój własny sposób na pracę i rozrywkę. Sytuacja wymagała błyskawicznej reakcji – tworzenia nowych strategii, zmiany języka, kanałów dotarcia, przesuwania lub cięcia budżetów.

Będąc w samym centrum tej marketingowej rewolucji, postanowiliśmy precyzyjnie opisać zastaną rzeczywistość i odpowiedzieć na kluczowe pytanie:jak powinien wyglądać „switch” w komunikacji? Czego dziś potrzebuje PR, reklama i marketing, by były skuteczne? Chcemy oddać głos osobom na co dzień zarządzającym komunikacją w firmach, a także dziennikarzom i influencerom, którzy opowiedzą, jak z ich perspektywy wygląda dziś rynek mediów

Łukasz Malczewski, Partner Zarządzajacy d*fusion communication

Branżowi eksperci

W debatach wezmą udział eksperci, m.in. Anna Klimczuk, Head of Communication w Microsoft Polska, Anna Marciniak, Head of Communication w Mastercard, Anna Borys-Karwacka, Dyrektor ds. korporacyjnych w McDonald’s Polska, Olaf Krynicki, Rzecznik Prasowy Samsung Electronics Polska, Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w Newspoint, czy Łukasz Gajewski-Głodek, Head of Marketing in Central & Eastern Europe w Uber. Nie zabraknie także dziennikarzy, w tym m.in. Agnieszki Mosór z telewizji Polsat, Łukasza Grassa oraz Mateusza Borka, dziennikarza i twórcy „Kanału Sportowego”.

W wydarzeniu uczestniczyć będą także przedstawiciele d*fusion communication: zarządzający firmą Łukasz Malczewski oraz Kamil Kozłowski, a także managerowie Piotr Jamrogiewicz oraz Agnieszka Kowalska.

Patronami wydarzenia będą: Business Insider Polska, Marketing przy Kawie, Nowy Marketing, BRIEF.

Program konferencji

10:00  Start konferencji. #SWITCH w komunikacji – Łukasz Malczewski, Partner zarządzający d*fusion communication.
10:15  Debata „#SWITCH w komunikacji: jak pandemia wpłynęła na relacje?” z udziałem przedstawicieli Mastercard, McDonald’s i Uber – prowadzenie: Łukasz Grass.
11:00  Uwaga, zagrożenie! Jak budować system wczesnego ostrzegania – prowadzenie: Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w Newspoint.
11:30  Agile Communication: jak zyskać zwinność w działaniach komunikacyjnych – prowadzenie: Piotr Jamrogiewicz, Account Director w d*fusion communication.
12:00  Serce czy rozum? Czy społeczna odpowiedzialność będzie wpisana w strategię komunikacyjną organizacji? – prowadzenie: Agnieszka Kowalska, Account Manager w d*fusion communication.
12:30  Koniec świata dziennikarstwa? O dziennikarskiej profesji w cyfrowych czasach – wywiad z Mateuszem Borkiem dziennikarzem i współtwórcą Kanału Sportowego.
13:00  Komunikacja przy dużych prędkościach – wywiad z Marcinem Gruszką, Booksy.
13:30  Debata „#SWITCH w komunikacji: jak wirus zmieni przyszłość komunikacji?” – z udziałem przedstawicieli Microsoft i Samsung – prowadzenie: Agnieszka Mosór.
14:30  Koniec konferencji

Zgłoszenia

Konferencja zostanie przeprowadzona online. Udział w niej jest bezpłatny, po wcześniejszej rejestracji, której można dokonać poprzez stronę wydarzenia. Wydarzenie odbędzie się 4 czerwca (czwartek) 2020 r., początek o godz. 10:00.


Źródło: Informacja prasowa d*fusion communication

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Brand Survival Kit, czyli #newnormal i co teraz marketingu?

Brand Survival Kit

Dziś już wiemy, że epidemia koronawirusa nie zakończy się gwałtownie, jak się pojawiła, rzucając nas w nową rzeczywistość, do której jako branża musieliśmy się bardzo szybko dostosować. Zresztą nie tylko jako branża, ale całe społeczeństwo. Pracujemy zdalnie, odbywamy nieustające calle i spotkania zawodowe, korzystając z technologii i video komunikatorów. Jemy kolacje z rodziną, pijemy wino z przyjaciółmi on-line. Moja mama czyta wnukowi książki przez face time. Codziennie łączymy zarządzanie domem, rodziną i pracą z centrów dowodzenia, którymi są nasze mieszkania. Nauczyliśmy się funkcjonować w warunkach, które jeszcze 2 miesiące temu nazwalibyśmy nienormalnymi, a dziś nazywamy new normal.

Wiemy już, że epidemia zostanie z nami na dłużej i będziemy dość powoli wracać do starej rzeczywistości, a może wcale w pełni do niej nie wrócimy. To przedłuży negatywny wpływ epidemii na gospodarkę.
Klienci, agencje, media poszukują odpowiedzi na pytanie dotyczące potrzeb konsumentów, skutecznych metod dotarcia do nich z atrakcyjnym przekazem.

A może to również czas i okazja, aby zmienić marketing i biznes eliminując historyczne mankamenty i budując odporność na przyszłe tego typu zdarzenia? Te wszystkie pytania stały się pretekstem do realizacji serii webinarów poświęconych przyszłości marketingu, którego podjęła się grupa Dentsu Aegis Network Polska oraz Shortlist Consulting. Dołączyliśmy do tego projektu ponieważ, na co dzień zajmujemy się doradzaniem klientom i agencjom jak budować partnerskie relacje biznesowe i uważam, że bardzo ważna jest próba znalezienia odpowiedzi na pytanie o rolę i możliwości marketingu (agencje, marketerzy, media) w ożywieniu gospodarki w trakcie wychodzenia z pandemii koronawirusa.

Dyrektorzy marketingu działają w środowisku zmian i niepewności. Technologie cyfrowe stały się bardziej wyrafinowane i kształtują zaangażowanie konsumentów. Tymczasem zachowania konsumentów stały się nieprzewidywalne, płynne i eksperymentalne. CMO nie tylko muszą pomagać swoim organizacjom w dostosowaniu się do tych wyzwań, ale także muszą wykazywać zwrot z każdej wydanej złotówki bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. To właśnie nazywamy #newnormal w marketingu?

Na pierwszy dzień cyklu Brand Survival Kit zaprosiliśmy do rozmowy marketerów, aby dowiedzieć się jakie najważniejsze wyzwania stoją przed nimi w czasie kryzysu i jak z bieżącą sytuacją marketerzy i właściciele firm mogą sobie poradzić na poziomie strategicznym. Do udziału w tej sesji, którą będę miała przyjemność 1go czerwca współprowadzić wspólnie ze Sławomirem Stępniewskim, CEO Dentsu Aegis Network Polska&CEE, zaprosiliśmy Katarzynę Śledziewską profesor na Uniwersytecie Warszawskim i szefową DELab UW oraz autorkę książki „Gospodarka cyfrowa”, która przedstawi uczestnikom kontekst globalny obecnej sytuacji gospodarczej i ekonomicznej oraz otworzy dyskusję pomiędzy ekspertami marketingu o przyszłości marek i marketingu w #newnormal. Do dyskusji zaprosiliśmy m.in. Karolinę Mitraszewską, COO Nest Bank, Macieja Szczechurę, Członka Zarządu Rainbow Tours, Dariusza Maciołka, CMO BNP Paribas

Spróbujemy też odpowiedzieć sobie na pytanie czy jesteśmy gotowi na zmiany paradygmatów w myśleniu o markach i komunikacji marketingowej. COVID-19 i „zatrzymanie świata” obudziły w nas tęsknotę za przywróceniem równowagi, uspokojeniem konsumpcjonizmu. Jako branża kreująca postawy i zachowania konsumenckie mamy wpływ na to czy taki zwrot zachowań może się udać – z Pawłem Nizińskim, CEO Goodbrand/b-better oraz naszymi panelistami porozmawiamy również o szansach na zrównoważony rozwój i odpowiedzialny biznes.

Kolejny dzień będzie poświęcony temu jak skutecznie zarządzić uwagą konsumenta. Koronakryzys jest zauważalny wśród konsumentów, nie tylko w zakresie zmiany zwyczajów zakupowych, zwiększenia oszczędności czy rzadszego wychodzenia z domu czy ograniczenia spotkań towarzyskich. Realna zmiana nastąpiła także w sferze spędzania czasu wolnego. Obecnie rozrywka jeszcze bardziej przeniosła się przed ekrany i monitory. Telewizja i VOD wzmocniły także swoją rolę źródeł informacji.

Zaproszeni goście z Google, Nielsena, Biura Reklamy TVP oraz eksperci z Dentsu Aegis Network Polska gwarantują sporą dawkę wiedzy i inspiracji.

Powiedzieliśmy już sobie, że w ostatnich miesiącach w dużej mierze nasze życie przeniosło się do internetu i staliśmy się e-konsumentami. W sieci są dziś również ci, którzy dotychczas rzadko korzystali z internetu. Kolejny, bardzo ciekawy blok tematyczny poświęcony będzie temu jakie aktywności w sieci podejmuje e-konsument w dobie kryzysu. Od ekspertów takich jak Maksymilian Malicki z Bolt’a, Monika Czaplicka z Wobuzz, Michała Protasiuk z Google czy Karol Karpiński z Facebooka dowiemy się, co go przyciąga i jak marki – często w odważny i nieszablonowy sposób – walczą o atencję, wiodąc klientów bezpośrednio do swojej usługi/produktu.

Branża komunikacji marketingowej odgrywa bardzo dużą rolę w gospodarce, ale przede wszystkim w budowaniu postaw konsumenckich. Jak komunikacja wspiera biznes w czasie kryzysu? Jaka jest tego forma, skuteczność i efektywność? Eksperci m.in. z Dentsu Aegis Network Polska, Google czy Onet-RASP zaproszeni na sesje Brand Survival Kit pomogą w odpowiedzeniu na pytania jak skutecznie prowadzić dialog z konsumentem.

Wspomniałam, że zajmuję się wspieraniem klientów i agencji w budowaniu partnerskich relacji biznesowych, zaczynając od transparentnego, rzetelnie zaplanowanego procesu przetargowego, przez negocjacje umowy i warunków komercyjnych z nastawieniem na win-win, po wdrożenie optymalnej i efektywnej długofalowej współpracy. Dlatego uważam, że dialog między marką i agencją jest zawsze niezwykle ważny, a teraz nabiera jeszcze większej wagi. Stąd pomysł zaproszenia na piąty, zamykający serię spotkań webinar również przedstawicieli branży komunikacji marketingowej, agencji reklamowych, agencji mediowych czy eventowych, z którymi porozmawiamy właśnie o tym jak w dobie #newnormal radzić sobie nie tylko z zarządzaniem własnym zespołem, ale również relacjami z obecnymi i potencjalnymi klientami. To poważne wyzwanie i na ten temat porozmawiamy m.in. z Anną Pańczyk, CEO Grey London, Sylwią Tygielską, Growth Directorem Isobar Polska, Radkiem Miklaszewskim, Dyrektorem Business Development BBDO Warszawa, Anną Gogacz, Prezeską agencji Allegro Brand Experience, Weroniką Szwarc-Bronikowska, Wice-Prezeską Media People,

Szczegółową agendę wydarzenia i rejestracja na wydarzenie.

Zapraszam do rejestracji na cały cykl Brand Survival Kit lub wybrane sesje.
Do zobaczenia on-line.


Autorka:

Marta Macke, Shortlist Consulting

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF