...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Savoir-vivre rozmowy kwalifikacyjnej online

Solutions.Rent Coworking

Nie spóźnij się

Spóźnienie się, bez względu czy rozmowa rekrutacyjna odbywa się w cztery oczy czy przez internet, przekreśla szanse na dobre pierwsze wrażenie. Dlatego nastaw budzik i przygotuj się do spotkania wcześniej. Sprawdź wszystkie aspekty techniczne: połączenie z siecią, słuchawki, mikrofon. Upewnij się, że laptop jest naładowany i zadbaj, aby nic nie przeszkodziło Ci w rozpoczęciu rozmowy kwalifikacyjnej.

Zadbaj o wygląd

Twój ubiór powinien być stosowny do okazji. Nawet, jeśli rozmowa kwalifikacyjna odbywa się przez internet, nie zwalnia Cię to przed odpowiednim strojem. Dobierz go do stanowiska, na które aplikujesz lub dress code’u firmy. Garnitur czy garsonka nie zawsze są konieczne, ale zadbaj, by ubranie było czyste i…wyprasowane. Nie bez znaczenia jest powiedzenie „jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Schludny wygląd to Twoja wizytówka.

Stwórz optymalne warunki

Zorganizuj przestrzeń na rozmowę kwalifikacyjną. Poinformuj domowników o spotkaniu i poproś, żeby Ci nie przeszkadzali. Wycisz telefon, wyłącz radio i TV. Zadbaj o odpowiedni kadr podczas spotkania online. Usiądź przodem do okna, by naturalne światło oświetlało Twoją twarz. Ustaw kamerę tak, abyś był widoczny od czubka głowy po środek klatki piersiowej. Sprawdź, czy sceneria za Tobą nie będzie rozpraszać uwagi rozmówcy. Mozaiki ścienne, krzykliwe plakaty czy porozrzucane ubrania – nie są dobrym pomysłem.

Bądź aktywny

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej online utrzymuj kontakt wzrokowy, kiwaj głową, zadawaj pytania (jeśli masz taką możliwość) i proś o powtórzenie, jeśli czegoś nie usłyszałeś. W taki sposób udowodnisz, że traktujesz rozmówcę poważnie i zależy Ci na zatrudnieniu. Jeśli będziesz patrzeć w okno czy zerkać na telefon, rekruter odniesie wrażenie, że go nie słuchasz i jesteś nieobecny, co może świadczyć o lekceważącym stosunku do rozmowy.

Pamiętaj!

Jeśli przed spotkaniem wymieniasz wiadomości e-mail z rekruterem, zawsze odpowiadaj na nie za pomocą przycisku „odpowiedz” lub „respond”. To sprawi, że zachowasz ciągłość korespondencji, a osobie zajmującej się rekrutacją, będzie łatwiej odnaleźć informacje od Ciebie. Pamiętaj o powitaniu i podpisaniu się imieniem i nazwiskiem. Przed wysyłką wiadomości sprawdź, czy w treści nie ma literówek, błędów ortograficznych i interpunkcyjnych.

Zachowuj się kulturalnie

Nie przerywaj rozmówcy. Poczekaj, aż rekruter skończy i wtedy dopytaj o szczegóły. Nakładające się na siebie głosy podczas rozmowy online – sprawią, że nikt nic nie zrozumie. Jeśli akurat nic nie mówisz – wycisz mikrofon. Hałas i szum będzie tylko przeszkadzał. Mów spokojnym głosem. Niepotrzebne emocje i nerwy zostaną wychwycone przez rozmówcę. Nie przechodź z rekruterem na „ty”. Pamiętaj, że rozmowa w sprawie pracy jest spotkaniem zawodowym.

Niezależnie od stanowiska i firmy do jakiej aplikujesz, przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej. Wiedza o marce i dobry research przed spotkaniem na pewno pomoże Ci zdobyć wymarzone stanowisko pracy.


Autor: Solutions.Rent 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak zdobyć ambasadorów marki?

Jak pokazuje raport “Employer Branding w Polsce 2018” HRM Institute, 70% osób uczestniczących w procesie rekrutacji nie chce pracować w firmie o złej reputacji. 

  • Większość osób przed przystąpieniem do rekrutacji sprawdza opinie o pracodawcy w internecie. Jeśli pojawiają się negatywne komentarze – kandydat rezygnuje z wysłania dokumentów aplikacyjnych. Dlatego, warto mieć kilku ambasadorów marki, którzy o firmie będą mówić dużo i dobrze – mówi Marta Kamińska z coworkingu Solutions.Rent. 

Już wiesz, dlaczego tak ważne jest, kiedy to pracownicy polecają innym miejsce swojej pracy. Tylko jak sprawić, żeby tak rzeczywiście było? Mamy kilka podpowiedzi. 

Bądź szczery 

Chcesz zdobyć zaangażowanego i lojalnego pracownika? Bądź z nim szczery. Nie obiecuj idealnych warunków pracy, jeśli firma nie ma się czym pochwalić. Biuro w kamienicy z lat 20. nie brzmi za dobrze. Nie “owijaj w bawełnę” i nie kłam. Nie bez powodu mówi się, że kłamstwo ma krótkie nogi. Uwierz, nie chcesz się przekonać, jak dużo negatywnych komentarzy może pojawić się w sieci. 

Znajdź wyróżnik 

Postaraj się znaleźć Employer Value Proposition (EVP). Jest to wartość, która wyróżnia Twoją firmę wśród innych. Ergonomiczne krzesła, sprzęt dopasowany do potrzeb, prywatny masażysta, piątkowe śniadania? Pochwal się nimi w ogłoszeniu o pracę. Takie informacje  sprawią, że kandydat zainteresuje się ofertą i będzie miał o niej dobre zdanie już na początku procesu rekrutacji. 

Zadbaj o atmosferę 

Spraw, żeby kandydat poczuł się w firmie, jak u siebie. Na rozmowie kwalifikacyjnej opowiedz o zespole i atmosferze, jaką wspólnie tworzycie. Czasy się zmieniły, a młodsze pokolenie, oprócz warunków zatrudnienia i wynagrodzenia, przy wyborze miejsca pracy bierze pod uwagę także styl i komfort pracy. 

Angażuj innych

Pokolenie, które weszło na rynek pracy nie rozstaje się ze smartphonem. Wykorzystaj to. Zadbaj o responsywną, użyteczną i intuicyjną stronę www. Prowadź angażującą komunikację w social mediach. Przyszły pracownik chce zobaczyć markę od kuchni i poznać ją jeszcze przed zatrudnieniem. 

Dbaj o atmosferę 

Zatrudniłeś pracownika? Dbaj o niego. Spraw, aby w nowym środowisku czuł się po prostu dobrze. Możesz zorganizować dzień wprowadzający, spotkanie z zespołami projektowymi czy managerem. Przyjazna atmosfera i komfortowe warunki pracy sprawią, że zyskasz ambasadora marki. 

Firmy z wdrożoną strategią employer brandingową mogą pochwalić się mniejszą rotacją zatrudnionych. Większość pracodawców przyznaje, że takie działania wpływają na wzrost zaangażowania i zadowolenia wśród pracujących. A kiedy marka jest dobrze postrzegana przez byłych, obecnych i przyszłych pracowników zyskuje najlepszych ambasadorów. To jednak nie wszystko. Taka firma przyciąga lepiej wykwalifikowanych kandydatów i potrafi dłużej ich przy sobie zatrzymać. To z kolei przekłada się na lepsze wyniki finansowe i wyższe zyski.


Autor: Solutions.Rent 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowoczesna rekrutacja – jak skutecznie pozyskać pracownika?

nowoczesna rekrutacja jak pozyskac pracownika

Gdzie i w jaki sposób najszybciej, najskuteczniej i najtaniej można znaleźć właściwego pracownika? Odpowiedzi najbardziej oczywiste nie zawsze będą najwłaściwsze.

Najpierw musimy wziąć pod uwagę, kto stanowi naszą grupę docelową, a więc jakich kandydatów szukamy. W zależności od tego, jakie to będą osoby, gdzie indziej będziemy ich szukać. Dopiero wtedy, gdy na proces rekrutacji spojrzymy okiem kandydatów, będziemy w stanie określić właściwe kanały komunikacji. 

Adrianna Filiks, ekspertka ds. rekrutacji, trenerka w firmie szkoleniowej Effect Group

Bądź tam, gdzie Twoi kandydaci

Gdy potrzebny jest nowy pracownik, rekruterzy bardzo często kierują się w stronę popularnego portalu z ofertami pracy. Nie zawsze jednak będzie to najlepsze rozwiązanie. Istnieje spore ryzyko, że takie ogłoszenie spowoduje napływ zgłoszeń od osób, które desperacko poszukują pracy, chociaż żadna nie posiada kwalifikacji odpowiednich na danym stanowisku.

Czasem bardziej właściwe będą np. grupy dyskusyjne na portalach społecznościowych, eventy branżowe lub portale o niedużym, ale ściśle ukierunkowanym zasięgu, związanym z określoną branżą. Wybór miejsca, w którym umieszczona zostanie informacja o naborze kandydatów może przyczynić się do sukcesu lub porażki procesu rekrutacji.

Rekrutując młode osoby wyjdźmy im naprzeciw. Publikujmy ogłoszenia na portalach społecznościowych, spotykajmy się z nimi w miejscach, w których lubią przebywać, współpracujmy z uczelniami i pojawiajmy się na targach pracy.

Adrianna Andryanczyk, specjalistka ds. rekrutacji pokolenia Y i Z

Osoby, które kończą teraz studia lub są w ich trakcie, zupełnie inaczej podchodzą do rozmów rekrutacyjnych niż ich starsi o kilka lat koledzy. To, że biorą udział w rozmowach, nie zawsze oznacza poszukiwanie pracy. Równie często ich uczestnictwo w rekrutacji wynika z ciekawości, czy też z chęci porównania warunków w obecnej firmie, z ofertami innych pracodawców.

Adrianna Filiks

Obecnie liczą się już nie tylko zarobki i podstawowe benefity (prywatna opieka zdrowotna, karty sportowe i owoce raz w tygodniu). Nie mniej ważna jest również atmosfera, rozwój osobisty, ciekawe zadania. Pracownicy chcą, by ich starania i pomysły były doceniane – pragną mieć realny wpływ na rozwój firmy. Zależy im także na tym, by praca dawała im przyjemność, a więc by stanowiła rodzaj pasji.

Jeśli natomiast szukamy osób starszych, wówczas zwróćmy uwagę na inne aspekty oferty pracy (np. atrakcyjne wynagrodzenie, opiekę zdrowotną, stabilne warunki), a ogłoszenie opublikujmy w gazecie lokalnej, w radiu lub zostawmy ulotki w sklepach.

Ogłoszenie – obietnica, którą trzeba spełnić

Ogłoszenie o pracę może wydawać się prostym komunikatem, jednak często pojawiają się w nim błędy, a później wynikają z nich nieporozumienia. Na co więc powinniśmy zwrócić szczególną uwagę podczas przygotowywania ogłoszeń?

Tu znowu najistotniejsza jest grupa docelowa i tak zwana persona, czyli wyobrażenie osoby reprezentującej naszą grupę docelową. Zbiera ona i opisuje wszystkie najważniejsze cechy i zachowania odbiorcy, definiując jego nastawienie i źródła motywacji.

Adrianna Andryanczyk

Wiedząc do kogo kierujemy ogłoszenie, powinniśmy stosownie dobrać grafikę, za pomocą której zechcemy przyciągnąć uwagę kandydatów. Zwróćmy jednak uwagę także na to, aby wymienione w ofercie pracy oczekiwania były konkretne oraz by wskazane benefity pokrywały się z tym, co pracodawca faktycznie jest w stanie zaoferować. Pamiętajmy, że w ciągu pierwszego roku od momentu zatrudnienia większość pracowników odchodzi z firmy z powodu niespełnionych obietnic pracodawcy.

Kandydaci z LinkedIn

Dziś nikogo nie powinno już zaskakiwać, że w podstawowych narzędziach rekrutacyjnych znajduje się również „direct search”. Na rynku pracy wielu jest kandydatów pasywnych – z jednej strony gotowych na podjęcie nowego wyzwania, ale z drugiej, nie wykazujących inicjatywy w kierunku zmiany pracodawcy. Niektórzy wręcz czekają na to, aż rekruterzy sami zgłoszą się do nich z propozycjami.

Wysyłanie spersonalizowanych wiadomości do potencjalnych kandydatów to już standard na polskim rynku pracy. Firmy prześcigają się w wymyślaniu nowych form zachęcających do aplikowania do ich firm, a uzupełnione profile na LinkedIn często wystarczą do zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną.

Adrianna Filiks

Coraz częściej można się spotkać również z systemem poleceń pracowniczych. Osoba, która przyprowadzi kandydata (a ten „przetrwa” w firmie okres próbny) otrzymuje za to wynagrodzenie. Gdy potrzebujemy wykwalifikowanych pracowników, ta metoda może się doskonale sprawdzić.

Oprogramowanie pomoże, ale nikogo nie zastąpi

Era skrzynek e-mailowych oraz arkuszy kalkulacyjnych, które jeszcze niedawno powszechnie wspierały proces rekrutacji, dobiega końca. Obecnie rekrutacja może przebiegać znacznie szybciej dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu.

Adrianna Andryanczyk

Takim ułatwieniem dla specjalistów HR są m.in. aplikacje umożliwiające planowanie rekrutacji. Pozwalają one dokumentować i usprawniać całe procesy, począwszy od wpływu CV, do podjęcia decyzji o zatrudnieniu konkretnego kandydata. Warto zainwestować w tego typu rozwiązanie zarówno po to, aby ułatwić pracę rekruterom, jak i w celu przeprowadzenia rekrutacji zgodnie z RODO.

Zdarza się, że kandydaci wracają do tej samej firmy, aplikując na różne stanowiska. Odpowiednie oprogramowanie pomoże w zweryfikowaniu ostatniego procesu i w podjęciu decyzji, czy dany kandydat ma szanse spełnić oczekiwania w ramach nowej rekrutacji.

Pamiętajmy jednak, że choć nowoczesne narzędzia mogą usprawnić proces rekrutacji, to jednak samego wyboru kandydatów dokonują ludzie. Dlatego to od ich wiedzy, kompetencji i doświadczenia zależy najwięcej.

Adrianna Filiks

Profesjonalnie i skrupulatnie przeprowadzony proces selekcji kandydatów przekłada się na konkretne efekty. Dobrzy, kompetentni i zmotywowani pracownicy w firmie pozwalają skuteczniej realizować cele strategiczne, osiągać lepsze wyniki finansowe, i nie do przecenienia: budować dobry wizerunek pracodawcy na rynku.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF