...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Samotny Sylwester za 212 zł na zakończenie niepewnego roku [BADANIE]

sylwester 2020

W Sylwestra zostaną wprowadzone ograniczenia w przemieszczaniu się. Czy pokrzyżuje to imprezowe plany Polaków? Niekoniecznie, bowiem i tak niemal trzykrotnie więcej (69 proc.) osób niż w 2019 zamierzało spędzić ostatnią noc roku w towarzystwie domowników. Tylko co czwarta osoba wybiera się na imprezę do znajomych lub sama organizuje domówkę albo też planuje gdzieś wyjechać. Efekt? Zdecydowanie mniejsze wydatki przewidziane na nadchodzącego Sylwestra – średnio 212 zł wobec 307 zł w ub.r. 31 grudnia będziemy żegnać rok, który pozostanie w pamięci przede wszystkim jako czas niepewności, obaw, stresu, strachu, smutku i złości – wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Choć w Sylwestra większość z nas zwykle chce się dobrze bawić, w tym roku okoliczności są ku temu niesprzyjające. Pandemia pokrzyżowała plany organizatorom imprez masowych i osobom, które chciałyby witać Nowy Rok spędzić na zabawach, balach i wyjazdach. Obostrzenia zalecają pozostanie w domu, a sytuacja również nie do końca zachęca do świętowania. Dlatego tym razem pozostają przede wszystkim domówki z ograniczoną liczbą osób, a i tych będzie znacznie mniej niż zazwyczaj.

jak zamierzasz spędzić sylwestra
Źródło: Badanie dla BIG InfoMonitor

Kowalski sam w domu

Chętnych do hucznego pożegnania mijającego roku jest zaledwie 26 proc., podczas gdy w 2019 r. bawiło się lub wyjeżdżało z tej okazji ponad 70 proc. osób. Tym razem 69 proc. deklaruje, że nie ruszy się z domu i nie będzie do siebie kogokolwiek zapraszało – wynika z badania przeprowadzonego przez Maison&Partners dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Jedynie co ósmy ankietowany (13 proc.) urządzi imprezę w swoich czterech kątach, a niemal co dziesiąty (9 proc.) uda się na domówkę do znajomych lub kogoś z rodziny. To spora zmiana w porównaniu do zeszłego roku, kiedy to niemal co trzeci Polak bawił się u znajomych, a jedna czwarta była gospodarzem sylwestrowej imprezy. Jeszcze gorzej jest z imprezami zorganizowanymi. W 2019 roku co dziesiąta osoba wybierała się do restauracji, klubu, kina czy teatru, by pożegnać stary rok. Tym razem nie ma takiej możliwości, a nawet gdyby była, to taką opcję wybrałby zaledwie 1 proc. Polaków. Podobnie z imprezami pod gołym niebem. Rok temu była to atrakcyjna propozycja dla 3,4 proc., teraz jedynie dla 1 proc. badanych.

Ta zmiana zwyczajów nie powinna właściwie dziwić, skoro główną przyczyną takich postanowień są restrykcje wywołane pandemią, ograniczeniem liczby osób przy spotkaniach świątecznych, pogorszenie się sytuacji materialnej wielu osób i wprowadzony zakaz przemieszczania się. Choć należy zaznaczyć, że akurat ten ostatni element nie miał wpływu na wyniki badań, bo zostały one przeprowadzone w dniach 11-15 grudnia, jeszcze przed ogłoszeniem przez rząd zakazu poruszania się między godz. 19, 31 grudnia a 6 rano, 1 stycznia.

Jednak znajdą się też tacy, którzy mimo wszystko wyruszą gdzieś dalej od domu, by przywitać Nowy Rok i pożegnać ten, który przysporzył tylu kłopotów. Według badania na wyjazdy bliższe i dalsze uda się ok. 3 proc. osób.

Sylwester tańszy o prawie jedną trzecią

Tegoroczna drastyczna zmiana planów przełożyła się na przewidziane na Sylwestra wydatki. W porównaniu z zeszłym rokiem spadły prawie o jedna trzecią z 307 zł do 212 zł. Nie będzie balów, uroczystych przyjęć, a nawet imprez pod chmurką, a co za tym idzie wydatków na fryzjera, kosmetyczkę czy nową garderobę. Stąd też spora w tym roku różnica w deklarowanych wydatkach, w zależności od płci. Panie zaoszczędzą i przewidują przeznaczyć na tę okazję mniej niż panowie, wydadzą średnio 177 zł, podczas gdy panowie 261 zł. Co ciekawe gospodarstwa o niższych wpływach (od 1 do 2 tys. zł) zamierzają świętować za wyższą kwotę – 288 zł, niż ci, których portfele co miesiąc zapełniają się sumą od 7 do 10 tys. zł. Oni wydadzą 241 zł. Zaszaleją osoby, które na to stać: gospodarstw domowych którym co miesiąc wpływa na konto co najmniej 10 tys. zł netto, chcą przeznaczyć na zabawę sylwestrową średnio aż 774 zł.

Trudno przesadzać z wydatkami w niepewnych czasach

Zwykle nadmierne wydatki związane wyprzedażami, a potem ze świętami Bożego Narodzenia i Sylwestrem stawały się dla niejednej osoby powodem problemów finansowych i ostatecznie wpisu do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. W rezultacie w pierwszym kwartale roku wierzyciele zgłaszali więcej niesolidnych konsumentów do rejestru, niż miało to miejsce w innych okresach.

Pytanie, jak będzie tym razem? Niepewność, obawa o przyszłość i stres to trzy najczęściej wskazywane przez Polaków emocje, jakie towarzyszyły im w mijającym roku. Trudno w takich okolicznościach przesadzać z zakupami zakładając, że wszystko skończy się dobrze i w następnych tygodniach uda się wyjść z finansowego dołka. Zdecydowana większość stała się bardziej przezorna i oszczędna, a ze względu na pandemię sytuacja materialna niektórych osób się pogorszyła. Niższe o 10 proc. wydatki na zorganizowanie świąt i o ponad 30 proc. na Sylwestra są tego najlepszym dowodem. Dlatego też, jeśli w najbliższych miesiącach do rejestru będą trafiać nowi dłużnicy, to zdecydowanie rzadziej powodem będzie niepoprawny optymizm przy zazrądzaniu pieniędzmi, jak bywało wcześniej. Przyczyny będą zdecydowanie poważniejsze.

Halina Kochalska, ekspert Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor

2020 rok odebrał poczucie stabilizacji

Najczęściej odczuwane przez Polaków emocje w 2020 r. to: niepewność, obawy, stres, strach, smutek, gniew i złość oraz rozczarowanie. Niewielu z tego czasu wyniesie choćby odrobinę pozytywnych emocji. Na możliwe trzy wskazania, jedynie w co dziesiątym przypadku badani byli w stanie wspomnieć też o radości, spokoju czy pozytywnym zaskoczeniu. Nachodząca zmiana roku nie zapowiada na razie, by pierwsze tygodnie 2021 r. miały być odbierane inaczej.

Jakie emocje Ci towarzyszyły w 2020 roku
Źródło: Badanie dla BIG InfoMonitor

Źródło: informacja prasowa BIG InfoMonitor

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowy rok, nowe biuro?| Materiał partnera

Postanowienia noworoczne to gorący temat pierwszych tygodni stycznia każdego roku. Zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej, by ich dotrzymać, trzeba być wytrwałym i stanowczym w swoich działaniach. To jednak jest tylko jeden z wielu czynników, który zbliża nas do spełnienia danych sobie obietnic. Jak wdrażać postanowienia noworoczne?

Każdy z nas wie, że z nadejściem lutego większość osób puści w niepamięć swoje plany zmian i powróci do poprzedniego trybu życia czy pracy. Nie zawsze przyczyną jest niechęć czy lenistwo. Zdarza się, że w międzyczasie nasze postanowienie okazuje się niepotrzebne, zaplanowane na siłę, żeby tylko odczuć możliwość wprowadzenia zmian w naszym życiu. Często nie jesteśmy w stanie utrzymać postanowień, ze względu na brak czasu. Najczęściej są one jednak nierealne, ponieważ nie zostały prawidłowo zaplanowane.

Jak więc planować i wdrażać swoje postanowienia noworoczne?

Najważniejszą rzeczą, którą musimy zapamiętać, jest to, że postanowienia noworoczne to cele. Nie mogą być jednak celami samymi w sobie. Warto je zaplanować — stworzyć strategię, która będzie uwzględniała cele krótkoterminowe i możliwość analizy efektów. Skuteczne planowanie działań prowadzących do osiągnięcia danego celu musi być dobrze przemyślane.

S.M.A.R.T to koncepcja formułowania celów z uwzględnieniem pięciu cech, którymi te cele powinny się charakteryzować.

Jakie to cechy?

S, czyli skonkretyzowany (Specific) co oznacza, że nasze postanowienie powinno być jasno określone i jednoznaczne, tak by nie dało się go interpretować w żaden inny sposób niż ten przez nas zamierzony.

M, czyli mierzalny (Measurable). Perfekcyjnie byłoby, gdyby nasz cel był sformułowany w taki sposób, że możemy liczbowo wyrazić stopień jego realizacji. Jeśli nie jest to możliwe, należy go ująć tak, byśmy mogli jednoznacznie stwierdzić postępy bądź ich brak w realizacji działań.

A, czyli osiągalny (Achievable) – nasz cel powinien być ambitny, ale realny. Postawmy sobie wyzwanie, ale takie, które będziemy w stanie pokonać. Zbyt ambitny cel często uniemożliwia nam jego realizację, a za mało wymagający stwarza wrażenie braku zmian. Ważne, by dopasować postanowienie do własnych możliwości i czynników zewnętrznych, które mogą nam ułatwić lub utrudnić jego realizację.

R, czyli istotny (Relevant). Ta cecha pozwala ocenić czy dane postanowienie tak naprawdę ma sens w naszym przypadku. Dlaczego? Ponieważ mówi o tym, że cel musi mieć znaczenie dla osoby, która będzie do niego dążyć. Powinien być dla niej ważnym krokiem naprzód i stanowić jakąś określoną wartość.

T, czyli określony w czasie (Time-bound). Planując cel, należy dokładnie określić czas, w jakim zamierzamy go osiągnąć. Nie trzeba tutaj wiele wyjaśniać, po prostu bez tego elementu planowanie zmian i stawianie celów to syzyfowa praca!

Gdzie zacząć?

Nie powinniśmy się rzucać na głęboką wodę z postanowieniami noworocznymi. Jeśli chcemy wprowadzić kilka zmian, warto podzielić je w czasie. Sama nazwa „noworoczne” nie zmusza nas do przewrotu życia o 180 stopni już od 1 stycznia. Wprowadzajmy działania stopniowo. Ustalmy hierarchię celów i zacznijmy realizować najpierw te, które są dla nas najważniejsze. Każdy kolejny możemy wprowadzać na przykład z początkiem każdego kolejnego miesiąca.

Rozplanujmy i zapiszmy strategię realizacji naszych postanowień. Być może będzie to przypominało trochę planowanie strategii biznesowej, ale na pewno znacznie ułatwi ich realizację. Można sobie ułatwić i uprzyjemnić ten proces korzystając z codziennego kalendarza, plannera lub aplikacji mobilnej, w których jest miejsce właśnie na zaplanowanie swoich całorocznych celów (np. Simple Planner i Simple Calendar). Bardzo popularną aplikacją jest Evernote. Zawiera bardzo dużą ilość szablonów do wykorzystania (np. Śledzenie celów, Cele roczne).  Dzięki temu możemy mieć zawsze pod ręką plan realizacji postanowień i w każdej chwili porównać go ze stopniem jego realizacji.

Realizację postanowień na pewno ułatwi nam również obecność drugiej osoby. Łatwiej utrzymywać motywację do codziennego biegania, jeśli ktoś nam towarzyszy. Podobnie jest w przypadku noworocznych postanowień biznesowych. Chcemy sprawniej przeprowadzać projekty dla klientów? Nie ograniczajmy się tylko do sprawniejszego delegowania zadań. Zaplanujmy pracę z całym zespołem, co dwie głowy (a nawet więcej) to nie jedna. Na pewno zainspirują nas ciekawymi pomysłami, które mogą znacząco usprawnić pracę.

Zmień otoczenie…

Oprócz zmian w sferze prywatnej warto zastanowić się, czy nasze sprawy zawodowe mają się dobrze. Jeśli w obecnej pracy Ci się nie układa i rozważasz zmianę, przemyśl czy na pewno warto zmieniać firmę, bądź stanowisko. Może wystarczą małe zmiany organizacyjne?

Przy dużym tempie pracy, często brak porządku na biurku sprawia, że w nasze działania wdziera się chaos. Ze względu na dużą ilość zadań i skomplikowane procesy decyzyjne, pewne sprawy umykają, a źle zorganizowana praca powoduje opóźnienia i stresujące sytuacje. Można tego w łatwy sposób uniknąć.

Jeśli Twoim problem jest właśnie bałagan na biurku, zastanów się, które rzeczy są Ci niezbędne do codziennej pracy i tylko te zostaw na blacie. Wyposaż się w organizer dokumentów lub przyborów. Gdy duży bałagan na biurku jest kwestią np. częstych zmian projektów — wprowadź cotygodniowe, poniedziałkowe „czyszczenie biurka”.

Gdy największą trudność sprawia Ci organizacja czasu pracy — zainwestuj w wyżej wspomniany terminarz, planner albo aplikację na telefon. Zapisuj zarówno spotkania, jak i zadania do wykonania. Każdego dnia rano zaplanuj pracę na cały dzień. Nie muszą być to plany bardzo dokładne. Wystarczy, że stworzysz na przykład godzinne sloty, a każdy z nich przeznaczysz na inne zadania. Pierwsze godziny po przyjściu do pracy zaplanuj na tak zwaną pracę głęboką, czyli pracę wymagającą dużego skupienia. Kiedy umysł jest świeży i wypoczęty, taka praca jest o wiele bardziej efektywna. Kolejne godziny rozplanuj dowolnie, np. według ważności danych zadań.

Osoby wykonujące pracę zdalną często spotykają się z problemem mało wydajnej pracy z domu. Dlaczego? W domu bardzo dużo rzeczy przyciąga naszą uwagę i nas rozprasza. Przecież łatwiej jest zrobić pranie bądź pozmywać naczynia niż zrobić raport finansowy za cały poprzedni rok. Są również osoby, które mają wręcz odwrotną sytuację — potrafią się skupić i wykonać o wiele wydajniejszą pracę w domu niż w biurze, gdzie kilkunastu pracowników siedzi w jednym pomieszczeniu i zewsząd słychać rozmowy i klawisze klawiatury. Podobnych rozterek mogą doświadczać właściciele firm jednoosobowych.

Warto wtedy przemyśleć czy najlepszym postanowieniem noworocznym nie będzie dla nas po prostu zmiana biura bądź domu na biuro. Dla osób, które mogą swobodnie wykonywać pracę zdalną, najlepszym rozwiązaniem są oczywiście biura coworkingowe. Takie biuro daje wiele możliwości, których nie otrzymamy przy najmie gabinetu w kamienicy. W naszym pierwszym artykule znajdziecie podpowiedzi czym kierować się przy wyborze takiego biura.

Jeśli Twoim miejscem pracy jest właśnie biuro coworkingowe, Twoje postanowienia noworoczne mogą dotyczyć również kwestii networkingowych. Gdy chcesz rozwijać swój biznes i uświadomić więcej osób o istnieniu Twojej marki — ustal, że w jeden dzień w tygodniu, po lunchu przeznaczysz 2 godziny na rozmowy z innymi coworkerami i wymienisz się kontaktami przynajmniej z jedną osobą. W ten sposób łatwo zbudujesz sieć kontaktów i być może zyskasz towarzyszy do wspólnych lunchów.

Biura coworkingowe z reguły mają zawsze takie samo wyposażenie. Postawienie na biurku małej roślinki doniczkowej, której nie trzeba często podlewać uprzyjemni każdy dzień pracy. Czujesz się przytłoczony? Być może jest to problem np. złego ustawienia biurka? Jeśli siedzisz twarzą do ściany, obróć biurko, tak by siedzieć naprzeciwko okna.  

Coworkingi często mają przestrzenie otwarte, dostępne dla wszystkich wynajmujących. Gdy Twoja praca jest bardzo wyczerpująca umysłowo, zaplanuj w ciągu dnia 15-minutowe przerwy, podczas których przeniesiesz się do przestrzeni otwartej i posłuchasz muzyki klasycznej z zamkniętymi oczami. Dzięki temu Twój mózg się zresetuje i będzie łatwiej ruszyć z dalszą pracą.

Twoim postanowieniem noworocznym jest zdrowsze odżywianie się bądź zrzucenie kilku kilogramów? Zdarza się, z biura coworkingowe w cenie najmu oferują kawę, herbatę i wodę. Dla wielu osób obowiązkowym pierwszym elementem dnia pracy jest kawa. Zamień kawę na wodę! Najlepiej taką z cytryną. Jeśli właściciel biura nie oferuje nielimitowanego dostępu do wody pitnej — zrób większe zakupy i postaw zgrzewkę wody pod biurkiem, by zawsze była pod ręką.

Pomysłów na biurowe postanowienia noworoczne jest tyle ile biur. Każdy z nas powinien się zastanowić indywidualnie nad tym, czego potrzebuje najbardziej. Również nad każdym postanowieniem, które chcemy wprowadzić w sferze prywatnej, można się zastanowić w kontekście wykorzystania go w pracy.

Pamiętajmy tylko o tym, by były przemyślane i dobrze zaplanowane!

Życzymy Wam i sobie udanych postanowień noworocznych!


Workin Senatorska – to biuro serwisowane z pomysłową przestrzenią eventową i profesjonalnie wyposażonymi salami konferencyjnymi zdolnymi pomieścić nawet 50 osób. Centrum zajęło ponad 1800 mkw. na 1. i 2. piętrze ekskluzywnego biurowca Plac Zamkowy – Business with Heritage. Najemcy mogą tutaj liczyć nie tylko na prestiżowy adres, lecz również na „pięciogwiazdkowy” serwis i standard. Workin to więcej niż biuro, to komfort pracy w doskonałych warunkach, ciekawie zaaranżowanej przestrzeni, wśród otwartych na świat, kreatywnych ludzi. Zespół Workin wspiera rozwój biznesu swoich najemców poprzez sprawnie działającą recepcję, obsługę korespondencji, dyskretny serwis sprzątający, ultra szybki Internet, dostępne dla wszystkich aneksy kuchenne, ekspresy do kawy oraz multifunkcyjne sale konferencyjne. Program eventowy ma na celu ułatwienie użytkownikom nawiązanie cennych kontaktów biznesowych i możliwość rozwoju zawodowego.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF