...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?

Faktury

Mimo zapowiadanego wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur, z którego każdy polski przedsiębiorca będzie musiał korzystać najprawdopodobniej od 2024 roku, aż 66 proc. firm nadal wprowadza do obrotu setki papierowych faktur. Tylko 17 proc. przedsiębiorstw w Polsce stosuje wyłącznie elektroniczne dokumenty księgowe.

Jedenaście procent planuje wdrożenie cyfrowego obiegu faktur ze względu na zbliżający się obowiązek korzystania z KSeF. Z najnowszego badania przeprowadzonego przez krakowski WEBCON, wynika, że co czwarta firma w Polsce wystawia do 10 faktur miesięcznie, co trzecia – od 11 do 100, 17 proc. – do 500, a 12 proc. więcej niż 500 takich dokumentów.

Oczywiście liczba wystawianych faktur jest zależna od wielkości firmy. 50 proc. mikrofirm wystawia do 10 faktur miesięcznie, podczas gdy około połowa firm średnich i dużych – ponad 100.Biorąc pod uwagę tak dużą liczbę dokumentów sprzedaży, sposób ich generowania może niepokoić. Aż dwie na trzy firmy w Polsce nadal korzystają z faktur papierowych (66 proc.). Tylko 17 proc. firm wystawia je jedynie w formie elektronicznej. Prawie połowa firm korzysta z narzędzia do elektronicznego obiegu faktur (48 proc.), a 11 proc. ma w planach jego wdrożenie, między innymi z uwagi na nowe regulacje związane z zapowiadanym obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.

Postępująca cyfryzacja nie dotarła jeszcze do wszystkich zakamarków polskiego biznesu. Łączymy się na wideokonferencjach, większość firmowych dokumentów przechowujemy w chmurze, ale faktury wciąż drukujemy. Zapowiadany obowiązek korzystania z KSeF to doskonała okazja dla przedsiębiorstw, aby zrobić kolejny krok w stronę digitalizacji i wprowadzić w firmie elektroniczny obieg faktur. Wśród licznych korzyści, jakie z pewnością odczują, można wymienić przyspieszenie rozliczania faktur, lepszą kontrolę nad procesem i audytowalność oraz zmniejszenie liczby błędów. To również korzyść z punktu widzenia ekologii – tysiące drzew nie zostaną zamienione na miliony papierowych dokumentów.

Łukasz Wróbel, Wiceprezes WEBCON.

Handel i produkcja wybierają papier. Papierowe faktury dominują w firmach handlowych i produkcyjnych, wśród których odpowiednio aż 75 % i 73 % firm nadal używa drukowanych dokumentów. Podium domyka budownictwo, gdzie 69 % firm decyduje się na papier.

Drukują ale modernizują

Te same branże, które drukują najwięcej, w największym stopniu używają także elektronicznego obiegu dokumentów. Z takiego rozwiązania korzysta 60 proc. firm produkcyjnych, 55 proc. handlowych i 45 proc. w sektorze usług. 4 z 10 przedsiębiorstw budowlanych również wdrożyło już rozwiązania cyfrowe.  Przygotowują się jednak do zapowiadanych przez Ministerstwo Finansów zmian, gdyż 17 proc. zapytanych planuje uruchomienie elektronicznego obiegu dokumentów w związku z planowanym wdrożeniem KSeF.

Dla porównania w handlu tylko 7% firm ma takie plany. Drukują wszyscy, ale więksi chętniej digitalizują faktury. Drukują i małe i duże firmy – papierowe dokumenty są obecne w 68 % średnich, 66 % dużych i 65 % mikrofirm. Inaczej ma się kwestia korzystania z elektronicznych dokumentów. Podczas gdy co trzecie najmniejsze przedsiębiorstwo zatrudniające do 9 pracowników wystawia cyfrowe faktury (39 %), w średnich i dużych firmach na takie rozwiązanie stawia już co druga (po 55 % wskazań).

Ważna jest skala

Skala sprzyja e-fakturom. Firmy generujące najwięcej dokumentów księgowych chętniej sięgają po elektroniczny obieg faktur. Rozwiązania tego typu używa 36 proc. przedsiębiorców generujących do 10 dokumentów miesięcznie. Przy większej skali (od 500 do 1000 dokumentów miesięcznie) jest to już 78%, a przy ponad tysiącu faktur miesięcznie, 76%. Wraz ze wzrostem skali spada natomiast liczba firm deklarujących użycie wyłącznie faktur papierowych – dzieje się tak w aż 40% najmniejszych firm, generujących do 10 faktur miesięcznie, ale już tylko w 3% firm generujących powyżej 1000 faktur każdego miesiąca.

Ministerstwo Finansów zapowiada, że od początku 2024 roku korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur będzie obowiązkowe dla każdego – od samozatrudnionych, aż po liczące tysiące osób korporacje. Polska będzie czwartym krajem w Europie, po Portugalii, Hiszpanii i Włoszech, w którym obowiązywać będzie centralny system fakturowania. Jego wdrożenie to wiele korzyści, ale też wyzwania – technologiczne i organizacyjne. Choć jak wynika z naszego badania, niewiele polskich firm rozpoczęło przygotowania w tym zakresie, część z nich wiąże wdrożenie KSeF z wprowadzeniem elektronicznego obiegu akceptacji faktur. Ważne jest, by wybrać przyszłościowe rozwiązanie dostosowane nie tylko do KSeF, ale też do potrzeb i uwarunkowań danej organizacji. Oraz partnera technologicznego, który zapewni pełne wsparcie na każdym etapie takiego projektu.

Łukasz Wróbel, Wiceprezes WEBCON


Źródło: Webcon

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

20 nowatorskich projektów w półfinale Huawei Startup Challenge 2 [BRIEF PATRONUJE]

polfinal huawei startup challange

Nowe technologie mogą mieć praktyczne zastosowanie w rozwiązywaniu problemów związanych z ochroną środowiska. Potwierdzają to pomysły startupów, które zgłosiły się do drugiej edycji konkursu Huawei Startup Challenge. Ze zgłoszonych 226 przełomowych rozwiązań do półfinalu konkursu Kapituła wybrała 20 innowacyjnych projektów o wyróżniającym się potencjale.

Celem wspólnej inicjatywy Huawei i Startup Academy jest wyłonienie niekonwencjonalnych polskich startupów, które w obliczu coraz większej degradacji ekologicznej planety aktywnie działają na rzecz zrównoważonego rozwoju świata. Kapituła, w której znalazły się przedstawicielki i przedstawiciele świata nauki, biznesu i administracji publicznej, nominowała 20 najbardziej nowatorskich projektów, które przeszły do półfinału konkursu. Wybrane firmy to: Atmoshell, Bioliwer Technologies, DAC (DynamicAirCooling), DoxyChain, Hydrogen First, Hydrum, Lumelabel, Maas Loop, MakeGrowLab, NanoSci, Plan Be Eco, REI Vision, Solhotair, StorkJet, SunRoof Technology, Swapp!, The True Green, Vegan Manufactura, Vertigo Farms oraz ZNIKA.

Polscy innowatorzy mogą odegrać w nadchodzących latach kluczową rolę w rozwiązywaniu palących problemów społecznych, zdrowotnych czy klimatycznych Europy oraz całego świata. Wybrane przez kapitułę naszego konkursu firmy są najlepszym przykładem tego, że przedsiębiorczym Polkom i Polakom nie brakuje potencjału oraz ambicji, by realizować wszelkiego rodzaju projekty pozytywnego wpływu. Dobitnie potwierdza to przekrój tematyczny zgłoszeń i wytypowanej do półfinału dwudziestki, która reprezentuje firmy z sektorów OZE i Lesswaste (po 25%), Przemysł 4.0 (20%.), Foodtech oraz IT (10%), a także Smart City (5%). Warto zaznaczyć, że w tym roku wspieramy wyłącznie inicjatywy związane z ekologią, ale polska myśl technologiczna i środowisko startupowe jest gotowe do wspierania innych obszarów, m.in. osoby z niepełnosprawnościami. Udowodniła to pierwsza edycja konkursu Huawei Startup Challange i potwierdziła nam, że startupy we współpracy z dużym biznesem mogą walnie przyczyniać się do podnoszenia jakości życia ludzi w wielu różnych obszarach.

Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska

Znaczącą grupę startupów stanowią firmy z Mazowsza (40%) oraz Warmii i Mazur (20%). Wiele z nich przedstawiło innowacyjne rozwiązania mające wpływ na redukcję gazów cieplarnianych, jak odnawialne źródła energii. Jedni dostrzegli problemy związane z nadmiernym zużyciem paliwa w trakcie lotu i proponują oprogramowanie dla linii lotniczych, które zoptymalizuje jego zużycie. Inni chcą osiągnąć neutralność klimatyczną poprzez produkcję tworzywa pochodzenia roślinnego. Mocną grupę stanowią startupy, które stawiają za cel zwalczanie plastiku lub w niekonwencjonalny sposób ograniczanie ilości odpadów, w tym także marnotrawionych produktów spożywczych.

W Polsce mamy wiele talentów i znakomitych startupów, które prowadzą innowacyjną działalność na rzecz ochrony naszej planety. Liczba i różnorodność zgłoszeń sprawiły, że to był naprawdę trudny wybór. Za wszystkie bardzo dziękujemy, a zakwalifikowanym do półfinału TOP 20 serdecznie gratulujemy.

Michał Misztal CEO Startup Academy

Na wybraną TOP 20-tkę czeka wyzwanie podzielone na trzy etapy: stworzenie strategii zrównoważonego rozwoju, skonfrontowanie jej z mentorem, a także prezentacja strategii własnego projektu na nagraniu wideo. Filmy startupów zostaną przedstawione Kapitule podczas obrad w grudniu br.

Do finału wejdzie 10 startupów. Najlepsze trzy projekty otrzymają nagrody pieniężne w wysokości 100 000, 60 000 i 40 000 PLN. Wręczona zostanie również nagroda Krajowej Izby Klastrów Energii w wysokości 10 000 PLN.

Konkurs odbywa się pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Mazowieckiego, patronatem wspierającym Krajowej Izby Klastrów Energii oraz medialnym Rzeczpospolita, WP, InnPoland, ISBNews, E-Gospodarka, Mam Startup, Brief, Nowy Marketing, Marketing Biznes, Homo Digital i Eco-News.


Źródło: Huawei 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Razer ochroni środowisko!

gogreenwithrazer

Podczas konferencji RazerCon 2021 marka gamingowa poinformowała, że coraz bardziej wzmacnia swoje zaangażowanie w ochronę środowiska. Kolejnym krokiem było stworzenie pierwszego wydarzenia online dla graczy, które było neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Poza tym firma ogłosiła kluczowe współprace, mające na celu wspomóc planetę.

razer x panerai

Razer w kolaboracji z producentem luksusowych zegarków, marką Panerai chcą zaangażować się w ochronę oceanów. Wspólnie stworzyli kampanię „Make Time for our Ocean”, dzięki której chcą dotrzeć do jak największej liczby odbiorców w celu przekazania im wiedzy dotyczącej oceanów i ich ochrony. W tym celu na RazerConie powstał specjalny panel, w którym poza przekazaniem niezbędnej wiedzy o ochronie środowiska, marki miały okazję zaprezentować limitowaną edycję zegarków w kolaboracji Razera oraz Panerai. Luksusowy produkt trafi na rynek w 2022 roku. Do tego czasu dowiemy się o dalszych wspólnych projektach.

razer x ul

Kolejną z zapowiedzi, które pojawiły się na RazerCon 2021 było połączenie sił Razera z UL (Underwriters Laboratories), będące światowym liderem w dziedzinie nauki o bezpieczeństwie. Wspólnie planują opracować Zasady Kategorii Produktów (Product Category Rules), dla produktów przeznaczonych do grania. Jest to podyktowane faktem, że branża gier obecnie nie posiada ustandaryzowanego sposobu pomiaru tego jak ekologiczne są produkty. Może to oznaczać, że już niedługo będziemy mieli dostęp do ekologicznego sprzętu gamingowego np. powstałego z rzeczy z recyklingu.

Poza dwoma wymienionymi kolaboracjami Razer ogłosił współpracę z Conservation International (CI) czyli firmą mającej na celu ochronę drzew na całym świecie. Ma to powiązania z wypuszczoną w 2020 roku maskotką Razera, Sneki Snek, która służyła uświadomieniu najmłodszych fanów marki o zjawisku zanieczyszczania środowiska. Firma planuje co 100 tys. uratowanych drzew wypuszczać nową kolekcję maskotki. Sneki Snek ma też własną serię kreskówek, uczącej fanów o zrównoważonym rozwoju. Każdy z sześciu odcinków pokaże inny problem dotyczący środowiska, a także zasugeruje jakie zachowania mogą danemu problemowi zapobiec.

Razer dzięki swojej inicjatywie zrównoważonego rozwoju (#gogreenwithrazer) poczynił ogromne postępy w działaniu na rzecz środowiska. Wspomniane współprace są kolejnym tego dowodem. Choć temat ekologi i działania na rzecz ratowania środowiska naturalnego jest już dość popularny, to Razer jest pierwszą firmą, z branży gamingowej, która go podejmuje. Być może swoją postawą zainspirują innych producentów.


Autor: 

Adam Daniluk 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polacy są gotowi na ponoszenie kosztów zmian klimatycznych, ale oczekują zaangażowania władz i biznesu [RAPORT]

Zielne miasta i gminy

Jak wynika z raportu innogy Zielone miasta i gminy, Polacy są gotowi na ponoszenie kosztów na rzecz zmian klimatycznych, ale wymagają tego również od instytucji publicznych i firm. Rosnąca świadomość ekologiczna sprawia, że społeczeństwo oczekuje realnych działań zmniejszających zarówno problem zanieczyszczenia powietrza, jak i wprowadzania na rynek ekologicznych produktów i usług.

Z badań przeprowadzonych na początku 2021 roku przez firmę innogy Polska wynika, że niemal wszyscy Polacy są świadomi zachodzących zmian klimatycznych. Dostrzegamy nie tylko problem zanieczyszczenia powietrza i ponoszenia kosztów działań proekologicznych. Widzimy również konieczność zaangażowania się we wprowadzanie proekologicznych zmian przedstawicieli sektora publicznego i biznesu. Raport innogy Zielone miasta i gminy. Inwestycje proekologiczne w sektorze publicznym, usługowym i mieszkaniowym przedstawia sposób postrzegania przez społeczeństwo zmian klimatycznych. Pokazuje również poziom świadomości ekologicznej oraz rolę poszczególnych sektorów gospodarki we wprowadzaniu rozwiązań przyjaznych środowisku.

Moje środowisko – moja sprawa

82 proc. ankietowanych uważa zmiany klimatyczne za ważną kwestię, zaś 70 proc. dostrzega realne zagrożenie, jakie stanowią. Co ciekawe znacząca grupa badanych (73 proc.) zauważa, że zmiany proekologiczne wpływają na atrakcyjność miejsca zamieszkania. Motywuje ich to do przekształcania nawyków i budowania świadomości o problemach środowiskowych.

Polacy coraz częściej starają się wybierać produkty i usługi, które nie są szkodliwe dla otoczenia (64 proc.). Wiele osób widzi również zasadność ponoszenia osobistych kosztów na rzecz zmian klimatycznych (42 proc.). Powszechny charakter problemu powoduje, że społeczeństwo stara się wziąć odpowiedzialność na własne barki i szuka rozwiązań mających na celu poprawę stanu środowiska. Dlatego stale rośnie zainteresowanie ofertami firm proekologicznych. Większość badanych jest gotowa zaangażować się w działania proekologiczne (61 proc.) i wprowadzać w swoim otoczeniu rozwiązania nienaruszające równowagi natury.

Biznes i samorządy reagują na zmiany klimatu

Większość Polaków (71 proc. osób biorących udział w badaniu) uważa, że wprowadzaniem proekologicznych zmian powinny zająć się instytucje publiczne, zaś prawie połowa (48 proc.) aprobuje wdrażanie ich przez firmy.

Siedmiu na dziesięciu respondentów jest zdania, że aktywne działania proekologiczne powinny być realizowane przez władze na szczeblu centralnym i lokalnym, a praktycznie połowa twierdzi, że jest to odpowiedzialność firm. Oczekiwania społeczne są więc sporym wyzwaniem, zarówno dla instytucji publicznych oraz biznesu. Przyjrzeliśmy się inicjatywom podejmowanym przez instytucje publiczne, branżę nieruchomości mieszkaniowych, oraz branżę usługową. Na tej podstawie diagnozujemy, jak zmieniają się miasta i gminy, nasze otoczenie, i miejsca w których żyjemy. Przedstawione przez nas w raporcie przykłady inwestycji proekologicznych cechuje wielopłaszczyznowe podejście i atrakcyjność zastosowanych rozwiązań.

Małgorzata Eull, Dyrektor Pionu Klienci Biznesowi, innogy Polska S.A.

Jedną z wielu firm z sektora retail, które postanowiły wesprzeć zielone inwestycje jest Żabka Polska. Stworzyła pierwszy sklep w 100 proc. zasilany zieloną energią. Jest to miejsce, w którym firma – często jako pierwsza na świecie – testuje przyjazne środowisku rozwiązania. Innym przykładem na zieloną działalność biznesową, tym razem w branży nieruchomości, jest rozwiązanie zastosowane przez firmę Skanska. W tym przypadku przed przystąpieniem do budowy osiedla mieszkaniowego wykonano szereg analiz ekologicznych i przyrodniczych. Wzięli w nich udział m.in. ekolodzy, dendrolodzy i ornitolodzy. Dzięki temu możliwe było zaprojektowanie terenów zielonych tak, by odtworzyć lokalny naturalny ekosystem.

Ciekawą inicjatywę podjęła Poczta Polska, która w kwietniu 2018 roku przeprowadziła największe w Polsce testy aut elektrycznych we flocie biznesowej. Testowano auta siedmiu marek. Rok później uruchomiono kolejne testy samochodów elektrycznych w wyniku których rozpoczęto wymianę pocztowej floty na pojazdy ekologiczne.

Firmy coraz chętniej podejmują się działań chroniących środowisko przed niekorzystnymi zmianami także ze względu na swoich pracowników. Stale rosnąca świadomość ekologiczna w społeczeństwie przekłada się na osoby zatrudnione w firmach. Te z kolei oddolnie wpływają na podejście przedsiębiorstw do realizacji swojej misji i wizji z poszanowaniem środowiska. Finalnie przekłada się to na coraz większe zainteresowanie inwestycjami proekologicznymi całego rynku.

Pełną treść raportu można pobrać na dedykowanej stronie www


Źródło: Innogy

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Less Waste More GLOV z VIVE Innovation

zestaw GLOV

Firma Phenicoptere, producent kultowej rękawicy GLOV, która zmyje makijaż i inne zanieczyszczenia wyłącznie za pomocą wody, od początku istnienia wybierała proekologiczne działania i rozwiązania, które są przyjazne dla środowiska. Tym razem jej właścicielki poszły o krok dalej i nawiązały współpracę z innowacyjną firmą VIVE Innovation. Dzięki tej kolaboracji, udało się zamknąć obieg produktów tekstylnych, a owocem współpracy będą GLOVly ławki, które zostaną postawione w wybranych w głosowaniu miejscowościach. Chcąc uczcić to wyjątkowe wydarzenie marka GLOV stworzyła dla swoich klientek zestaw #LessWasteMoreGLOV. Monika Żochowska i Ewa Dudzic, założycielki Phenicoptre są Laureatkami 4. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Bizne

Phenicoptere od zawsze zachęcała swoje klientki, aby dawały ponowne życie jej produktom. Na stronie internetowej marki możemy znaleźć przykłady i inspiracje jak ponownie wykorzystać np. rękawicę do demakijażu, która idealnie sprawdzi się do sprzątania kuchni lub do mycia luster, okien czy butów.

Celem naszej firmy jest przede wszystkim dotarcie z naturalnymi rozwiązaniami kosmetycznymi do każdej kobiety. Oferowane przez nas produkty wpisują się w nurt naturalności i minimalizmu. Do demakijażu wystarczy jedynie woda i nasza rękawiczka. Dzięki temu ograniczamy nadmierne zużycie butelek plastikowych po mleczkach do demakijażu i płynach micelarnych, czy jednorazowych wacików do oczyszczania twarzy. Wygodne, praktyczne i pro-ekologiczne rozwiązanie!

Monika Żochowska, CEO Phenicoptere

Dzięki kolaboracji z europejskim liderem w przetwarzaniu tekstyliów, firma Phenicoptere zamknęła obieg produktów tekstylnych. Wszystkie niewykorzystane materiały podczas produkcji, a także produkty marki GLOV, które straciły już swój okres użytkowania, będą dostarczane do firmy VIVE Innovation w celu ich ponownego wykorzystania.

W Grupie VIVE pracujemy w modelu gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ). Polega on na zamknięciu pętli, w której pozyskane od konsumentów tekstylia trafiają na nasze linie produkcyjne. Tam są sortowane i w zależności od ich jakości kierowane do ponownej odsprzedaży na rynku krajowym i międzynarodowym, a także do przetworzenia. Dajemy drugie życie tekstyliom w postaci czyściwa, paliw alternatywnych czy kompozytu tekstylnego VIVE Texcellence, który jest znakomitą alternatywą dla drewna i z powodzeniem wykorzystywany jest do budowy tarasów, mebli ogrodowych czy elementów małej architektury.

Ewelina Rozpara, Rzecznik prasowy Grupy VIVE

21 września startuje konkurs GLOV x VIVE Innovation, który będzie polegał na wyprodukowaniu ławek ze zużytych produktów marki GLOV. Do konkursu, może przyłączyć się każdy, kto posiada artykuły GLOV. Zużyte produkty można oddać do punktów sprzedaży perfumerii Sephora, gdzie należy je włożyć do specjalnych kartonów lub przynieść do biura GLOV, które mieści się przy ulicy Chocimskiej 14a/101 w Warszawie. Zachęcamy do wzięcia udziału w głosowaniu, w której miejscowości mają stanąć GLOVly ławki. Głosy należy oddać na stronie: https://www.lesswastemoreglov.pl/. Przyłącz się do akcji i zostań #LessWasteHero!

ławka marki GLOV
źródło: VIVE Textile Recycling Sp. z o.o.

Jesteśmy bardzo dumni z nawiązania współpracy z VIVE Innovation. To dla nas przełomowy krok. Cieszymy się, że możemy wspierać takie inicjatywy i, że nasze produkty dostaną nowe życie. Nieustannie wprowadzamy wiele ulepszeń, aby stać się firmą jak najbardziej przyjazną dla środowiska. Naszą filozofią jest generowanie jak najmniejszej ilości odpadów i przestrzeganie zasad: Reuse, Remake, Recycle.

Ewa Dudzic, Vice President Phenicoptere

Chcąc uczcić to wyjątkowo wydarzenie marka GLOV stworzyła dla swoich klientek zestaw #LessWasteMoreGLOV. W tym wyjątkowym zestawie znajdziesz pięć kultowych płatków kosmetycznych wielokrotnego użytku GLOV Moon Pads, woreczek do prania i przechowywania płatków oraz niebiański ręczniczek z mikrofibry, który idealnie osuszy twoją twarz w najbardziej higieniczny sposób. Zestaw zapakowany jest w funkcjonalną, korkową kosmetyczkę, która idealnie sprawdzi się do przechowywania kosmetycznych drobiazgów, tak, aby się nie brudziły i służyły Ci na dłużej. Wszystkie produkty są przyjazne dla środowiska i zgodne z ideą Less Waste.


Monika Żochowska i Ewa Dudzic, założycielki Phenicoptre są Laureatkami 4. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Już 28 września o godzinie 19:00 odbędzie się Gala Finałowa 10. edycji rankingu. Sprawdź, kto znalazł się w tegorocznym zestawieniu! Oglądaj transmisję z Gali na www.brief.pl lub na profilu BRIEF na Facebooku. 

Gala Finałowa oficjalnie otworzy Tydzień Kreatywności, w ramach którego odbędą się webinary i wywiady online, skierowane do młodych, kreatywnych biznesów, startupów, laureatów poprzednich edycji rankingu, inwestorów, funduszy akceleracyjnych, a także wszystkich tych, którzy myślą o założeniu własnego biznesu.

→ Wtorek 29 września godz. 15:00

Dlaczego powinieneś zająć się sztuczną inteligencją i dlaczego dzisiaj, a nie jutro?

ZAPISZ SIĘ!

→ Środa 30 września godz. 15:00

Jak zrobić video explainer, który otwiera drzwi do inwestorów?

ZAPISZ SIĘ!

→ 1 października godz. 15:00

Polski ekosystem startupów. 10 lat inwestycji w startupy w Polsce – lessons learned

ZAPISZ SIĘ!

→ 2 października godz. 11:00

Ekosystem startupowy w Izraelu. Czego możemy się nauczyć od jednego z najlepiej funkcjonujących systemów?

ZAPISZ SIĘ!

→ 2 października godz. 15:00

Jak skutecznie skalować globalnie? Rozmowa laureata 10. Edycji Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie

ZAPISZ SIĘ!

 


Źródło: Informacja prasowa VIVE Textile Recycling

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najbardziej ekologiczny sposób transportu już dostępny na platformie Bolt

aplikacja bolt

Bolt Walk to najbardziej ekologiczny rodzaj transportu w aplikacji. Będzie dostępny tylko dziś do północy w wybranych polskich miastach. Zachęcenie użytkowników do spacerów to kolejny krok w staraniach platformy miejskiej mobilności, który ma na celu zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery.

Z okazji Światowego Dnia Zerowej Emisji Dwutlenku Węgla do aplikacji Bolt wprowadzony został nowy rodzaj transportu. Bolt Walk to jedyna w swoim rodzaju kategoria „pieszych przejazdów”, stworzona z myślą o pokonywaniu krótkich dystansów i jednoczesnym dbaniu o planetę.

Bolt Walk charakteryzuje:

  • najbardziej atrakcyjna cena – 0 zł za minutę, 0 zł za kilometr,
  • najlepszy wybór dla środowiska – niemal zerowa emisja CO2/km.

Już rok temu podjęliśmy pierwsze działania mające na celu wzięcie odpowiedzialności za wpływ platformy Bolt na środowisko. Poprzez wprowadzenie Bolt Walk, czyli zachęcenie użytkowników, by zrezygnowali z przejazdów autem na rzecz spaceru, pokazujemy, jak poważnie traktujemy naszą deklarację.

Maksymilian Malicki, Global Brand Manager w Bolt

By skorzystać z kategorii wystarczy po uruchomieniu aplikacji na smartfonie i wyszukaniu miejsca docelowego wybrać ikonę Bolt Walk. Następnie użytkownik platformy może się cieszyć darmową i ekologiczną podróżą w swoim mieście. Bolt Walk będzie dostępny w wybranych miastach.

Dotychczas Bolt podjął już dwa kluczowe kroki w ramach „zielonych porządków”, czyli brania odpowiedzialności za wpływ platformy na środowisko naturalne. W minionym tygodniu zadeklarował, że do końca 2020 wszystkie przejazdy hulajnogami Bolt będą miały ujemna emisję CO2, a od października 2019 realizuje Green Plan, w ramach którego zobowiązał się do zrównoważenia wkładu platformy w emisję CO₂ dla europejskiego sektora transportu o co najmniej 5 milionów ton do 2025.

źródło: Bolt

Źródło: Informacja prasowa Bolt

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co mają ze sobą wspólnego green HR, zrównoważony rozwój i COVID-19?

zrównoważony rozwój green HR COVID-19

Do czasu pandemii najbardziej dyskutowanym w obszarze ochrony środowiska problemem świata było globalne ocieplenie. Mieliśmy też świadomość zanieczyszczenia planety, ale nowa sytuacja związana z epidemią sprawiła, że zmiany zachodzą szybciej i wymagają równie szybkiej reakcji. Dlaczego teraz, jeszcze bardziej niż dotychczas, ważne jest, aby firmy i ich pracownicy wdrażali zasady zrównoważonego rozwoju? Dlaczego pracownik, który traktuje środowisko odpowiedzialnie, będzie miał przewagę na rynku pracy i będzie bardziej wartościowy dla pracodawcy? O tym oraz o praktykach green HR w organizacjach mówi dr Izabela Różańska-Bińczyk z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Stanowisko Rady Unii Europejskiej jest bardzo wyraźne. Obecnie priorytetem jest walka z pandemią spowodowaną przez koronawirusa oraz z jej bezpośrednimi skutkami. Powinniśmy jednak zacząć przygotowywać środki niezbędne do przywrócenia normalnego funkcjonowania naszych społeczeństw i gospodarek, i do powrotu na ścieżkę zrównoważonego wzrostu, uwzględniając m.in. transformację ekologiczną i transformację cyfrową i wyciągając wszystkie wnioski z obecnego kryzysu. Będzie to wymagać skoordynowanej strategii wyjścia, kompleksowego planu naprawczego i bezprecedensowych inwestycji” – napisali we wspólnym oświadczeniu przywódcy krajów UE.¹

Rację ma badaczka i analityczka trendów Zuzanna Skalska – koronawirus „wszystko przyspieszył i to jest nieodwracalne.”² Zastanawiając się, co powinniśmy zrobić, żeby przyszłe pokolenia miały rację bytu, ekspertka przekonuje, że zakorzeniona w nas ekonomia kupowania czegoś nowego, ekonomia JA przejdzie teraz załamanie i przejdzie na ekonomię MY, na ekonomię dzielenia. Skupi się na używaniu, a nie na posiadaniu.³ Jak zaznacza ekspert od rozwiązań w obszarze zrównoważonego rozwoju, Jan Matulewicz (dyrektor zarządzający w Cybercom, Business Consulting in Sustainability), w perspektywie długoterminowej pandemia i wynikający z niej kryzys przyniosą jedynie korzyści dla firm rozwijających się w nurcie zrównoważonego rozwoju. Te firmy w jego opinii okazują się być „antykruche”, co zachęci innych do ich naśladowania, a zrównoważony rozwój stanie się paradygmatem (praca zdalna, cyfryzowanie procesów wewnętrznych, digital marketing itp.)

Zgadzając się z wypowiedziami przytoczonymi powyżej chciałabym podkreślić, że w mojej opinii jednym ze skutków pandemii będzie to, że ludzie staną się bardziej wrażliwi na sprawy zdrowotne i związane z ochroną środowiska. To sprawi, że po kryzysie być może będziemy żyli skromniej i bardziej rozważnie. Mamy teraz większą świadomość, że tak silna ingerencja w środowisko naturalne powoduje wiele zagrożeń również dla nas ludzi. Skuteczną bronią jest ochrona przyrody. Chciałabym zaznaczyć, jak istotne jest wdrożenie koncepcji green HR w firmach i ściśle z tym związane działania w obszarze zrównoważonego rozwoju. Organizacje biznesowe mogą wówczas funkcjonować w taki sposób, by pozostawić po sobie świat dla następnych pokoleń.

Green HR to kluczowe narzędzie we wprowadzaniu zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie, które dąży do realizacji celów, jakie stawia zielona gospodarka. Jest to komponent zrównoważonego zarządzania zasobami ludzkimi uwzględniający kontekst ekologiczny jako podstawę decyzji kadrowych. W procesie budowy zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa, najistotniejsze znaczenie mają zasoby ludzkie, gdyż tylko od działań pracowników, ich wiedzy, umiejętności i ich wykorzystania oraz świadomości, do czego dąży zielona gospodarka, zależy sukces przedsiębiorstwa. Głównym celem green HR jest kształtowanie wrażliwości ekologicznej zatrudnionych, proekologicznego środowiska pracy, ekologicznie odpowiedzialnych postaw pracowników, które to następnie są przenoszone do życia prywatnego.

Działania w obszarze green HR i zrównoważonego rozwoju bezpośrednio dotyczą nas i naszych dzieci, naszej przyszłości. Trzeba o tym problemie mówić jak najszerzej i szukać kolejnych sposobów, jak dotrzeć do ludzi, którzy się nad tymi tematami nie zastanawiają. Współcześnie funkcjonujemy bardziej komfortowo niż ci, którzy żyli kilkadziesiąt lat temu. Niestety te przywileje drogo kosztują naszą planetę. Każdego dnia generujemy ogromną ilość śmieci, wśród których znajdują się nie tylko odpady organiczne, ale przede wszystkim takie, które rozkładają się przez bardzo długi czas, czyli plastik i różnego rodzaju tworzywa sztuczne. Powodują one szkody dla środowiska, m.in. odbijają się na zdrowiu i życiu ludzi oraz zwierząt. Przytoczę kilka danych:

  • każdego roku z powodu zanieczyszczenia środowiska ginie ok. 2000 zwierząt,
  • średnia temperatura powierzchni Ziemi w wyniku powodowanej przez nas zmiany klimatu wzrosła już o ponad 1°C powyżej wartości z epoki przedprzemysłowej.4 Jeśli szybko nie zredukujemy emisji gazów cieplarnianych, to do 2030 roku wzrost temperatury może sięgnąć 1,5°C, do 2100 roku powyżej 4°C, a później nawet 2-3 razy tyle,
  • na niedostatek wody wciąż cierpi ponad 40% światowej populacji i przewiduje się, że odsetek ten nadal będzie się zwiększał,
  • energia jest główną przyczyną zmian klimatycznych, stanowiąc około 60% światowej emisji gazów cieplarnianych,
  • kiedy ludzie spalają węgiel do atmosfery, emitowane są tlenki azotu i dwutlenku siarki. Konsekwencją tego są kwaśne deszcze, które niosą ogromne niebezpieczeństwo, w postaci np. zanieczyszczonej wody, zanieczyszczonej gleby, obumierających drzew, negatywnego wpływu na populację ryb. Wywołany jest efekt kuli śnieżnej, czyli proces, który zaczyna się na małą skalę i stopniowo wzrasta, co powoduje nieodwracalne szkody w ekosystemie naszej planety.5

Na podstawie analizy literatury przedmiotu zespół projektowy6, do którego należę dokonał podziału praktyk green HR na pięć kategorii:

  1. Zielone planowanie zasobów ludzkich – uwzględnianie zadań związanych z ochroną środowiska w opisach stanowisk pracy, zawarcie aspektów ekologicznych w procedurach z obszaru zarzadzania zasobami ludzkimi (zzl), włączenie w kodeksie postępowania etycznego postaw i zachowań proekologicznych.
  2. Zielone pozyskiwanie pracowników – uwzględnianie “zielonych” kompetencji jako składnika profilu wymagań na każdym stanowisku pracy, podnoszenie poziomu zatrudnialności pracowników.
  3. Zielony rozwój pracowników – praktyka zielonego zzl, mająca zwiększać efektywność ekologiczną poprzez szkolenia uświadamiające i rozwijające umiejętności ekologiczne pracowników. Edukacja na rzecz działań ekologicznych jest niezbędnym elementem do tego, aby wdrażać i utrwalać nowe wzorce funkcjonowania.
  4. Zielone motywowanie pracowników – tworzenie pracownikom możliwości do wykorzystania ich wiedzy i umiejętności w celu poprawienia efektywności ekologicznej firmy. Zielone zachowania pracowników są nagradzane, ponieważ założeniem jest, że będzie to pozytywnie oddziaływać na ich efektywność ekologiczną (będzie to jeden z motywatorów). Wykorzystywane są tutaj zarówno motywatory płacowe, jak i pozapłacowe.
  5. Zielone zarządzanie wydajnością pracowników – cele zrównoważenia uwzględniane są w ocenie pracowniczej pokazując w ten sposób, że firma angażuje się w sprawy dotyczące zrównoważonego rozwoju.

W mojej opinii pracownicy, którzy są specjalistami w swojej dziedzinie, rozumiejący i stosujący zasady zrównoważonego rozwoju w swojej pracy będą najbardziej pożądanym typem pracowników, których działalność przyczyni się nie tylko do osiągnięcia celów ekonomicznych, ale i do dalekosiężnego równoważenia potrzeb międzypokoleniowych, i zapobiegania w przyszłości istotnym problemom ekologicznym i społecznym. Stąd niezwykle ważne jest zastosowanie narzędzi green HR, które kształtują postawy tzw. zrównoważonych pracowników. Mam przekonanie, że niezbędnym działaniem będzie w najbliższej przyszłości przekształcanie przedsiębiorstw w zrównoważone organizacje, po to, aby zahamować degradację naszej planety. To jest główny powód, dla którego firmy powinny wdrażać te praktyki.

Powody bardziej racjonalne, które bardziej „przemawiają” do właścicieli firm to:

  • wzrost zainteresowania kontrahentów poprzez działania w obszarze employer brandingu: klienci są bardziej zainteresowani współpracą z firmami, które dbają o akceptację społeczną i pozytywny wizerunek oraz budują dobre relacje z otoczeniem.
  • Zwiększenie lojalności konsumentów. Współczesny klient zwraca uwagę nie tylko na jakość i cenę produktu, ale również na jego „ekologiczność” czy wizerunek producenta.
  • Poprawa relacji ze społecznością lokalną. Prowadzenie biznesu opartego na koncepcji zrównoważonego rozwoju, które wdraża rozwiązania „green” umożliwia pozyskanie przychylności mieszkańców społeczności lokalnej.
  • Wzrost konkurencyjności. Pozytywny wizerunek firmy poprawia współpracę z partnerami biznesowymi, co w efekcie może prowadzić do zwiększenia sprzedaży i uzyskania przewagi konkurencyjnej na rynku.
  • Podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy. Poprzez stosowanie koncepcji green HR firma podnosi swoje standardy postępowania wobec pracowników i klientów.
  • Kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród pracowników. Dzięki programom ekologicznym i dbałości o środowisko, wizerunek firmy w oczach pracownika ulega poprawie. Pracownicy lepiej postrzegają firmę, która nastawiona jest na rozwiązywanie istotnych problemów ekologicznych.
  • Pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników. Pracownicy firm wdrażających zasady green HR w większym stopniu identyfikują się ze swoim przedsiębiorstwem i są wobec niego lojalni, przez co organizacje „green” mają duże szanse na zatrzymanie najlepszych pracowników i zatrudnienie nowych.
  • Rozwiązywanie istotnych problemów społecznych. Przedsiębiorstwa wrażliwe na tematy ekologiczne nie tylko przyczyniają się do nagłośnienia problemów społecznych, ale również do ich rozwiązania. Firmy, które podejmują działania na rzecz ochrony środowiska dają dobry przykład innym przedsiębiorstwom.
  • Edukowanie społeczeństwa. Firmy, które wdrażają praktyki green HR uświadamiają obywatelom wagę takich zagadnień, jak odpowiedzialność w życiu gospodarczym i dbałość o środowisko naturalne.
  • Poprawa stanu środowiska naturalnego. Firmy realizując programy ekologiczne przyczyniają się do zmniejszenia poziomu zanieczyszczeń i poprawy stanu środowiska naturalnego. Przedsiębiorstwa często też angażują się w działania edukacyjne mające na celu podniesienie świadomości ekologicznej obywateli.
  • Udostępnianie informacji o firmie działającej w sferze ekologicznej stanowi ważny czynnik motywujący i wizerunkowy. Motywujący do m. in. prowadzenia skutecznych programów społecznych.

W moim przekonaniu przede wszystkim trzeba zacząć od edukacji ekologicznej – jest to niezwykle istotne, by pokazywać, co każdy z nas może zrobić w swoim otoczeniu, domu, pracy. Wystarczą małe zmiany, które dla środowiska mogą mieć duże znaczenie. Przykładowo zacznijmy od edukowania pracowników, jak segregować śmieci, od ograniczenia plastiku w miejscu pracy, np. zamiast kupować jednorazowe plastikowe butelki kupmy pracownikom bidony z filtrem i uczmy ich korzystać z wody z kranu. Uczmy, jak ograniczać energię, wprowadzajmy procedury korzystania z elektronicznej formy obiegu dokumentów – wykorzystujmy wirtualizację HR – te działania przekładają się nie tylko na pozytywny wizerunek firmy, ale również na korzyści ekonomiczne dla firmy i mają edukacyjny wymiar.

Wykorzystujmy, to co mamy w firmie i pozwólmy pracownikom wykazać się kreatywnością. Nie musimy kupować wciąż nowych rzeczy – możemy w twórczy sposób sami wykorzystać to, co jest wokół nas i lepiej zagospodarować to, czym już dysponujemy.

Przegląd literatury wskazuje, iż koncepcja green HR jest relatywnie nową, ale perspektywiczną inicjatywą w teorii i praktyce nauk o zarządzaniu. Ostatnie wydarzenia związane z pandemią wskazują, że działalność w tym zakresie firm będzie coraz powszechniejsza. We współczesnych czasach czynniki środowiskowe i społeczne odgrywają kluczową rolę w zrównoważonym rozwoju organizacji. Należy więc ze szczególnym naciskiem promować działania w obszarze green HR.

 

1 J. Piszczatowska, Żadnego schodzenia z zielonej ścieżki. Mimo koronowirusa Nowy Zielony Ład pozostaje flagowym projektem UE, https://www.green-news.pl/916-zielona-sciezka-ue-koronawirus [dostęp 20.04.2020]
2 https://tvn24.pl/magazyn-tvn24/przyszlosc-wlasnie-sie-wydarza-ona-sledzi-swiatowe-megatrendy,265,4628
3 Raczkowska-Kazek, „Przyszłość właśnie się wydarza”. Ona śledzi światowe megatrendy, wywiad z Zuzanna Skalską, https://tvn24.pl/magazyn-tvn24/przyszlosc-wlasnie-sie-wydarza-ona-sledzi-swiatowe-megatrendy,265,4628 [dostęp 18.04.2020].
4 https://naukaoklimacie.pl/aktualnosci/wzgledem-okresu-przedprzemyslowego-co-to-wlasciwie-oznacza-236
5 Cele zrównoważonego rozwoju, https://www.un.org.pl/ [dostęp 19.04.2020].
6 Więcej o zespole i projekcie: https://kzzl.wz.uni.lodz.pl/wydarzenia/seminarium-naukowe-pt-praktyki-green-hr-we-wspolczesnych-przedsiebiorstwach-04-03-2020-r/


Autorka:

dr Izabela Różańska-Bińczyk jest doktorem nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu. Jest praktykiem i badaczem w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Aktualny obszar jej zainteresowań badawczych to głównie green HR, zrównoważony rozwój oraz najnowsze trendy w zarządzaniu zasobami ludzkimi. 

Należy do międzykatedralnego zespołu badawczego Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego w składzie: dr hab. Bożena Matusiak, prof. UŁ (Katedra Informatyki UŁ), dr Izabela Różańska-Bińczyk (Katedra Zarządzania Zasobami Ludzkimi UŁ) oraz dr hab. inż. Marek Matejun, prof. UŁ (Katedra Przedsiębiorczości i Polityki Przemysłowej UŁ) realizującego projekt pt. „Praktyki green HR a wielopoziomowe zarządzanie wynikami organizacji.” Aktualnie zespół jest w trakcie przygotowywania wniosku o grant badawczy finansowany z Narodowego Centrum Nauki.

Jest też członkiem Rady Programowej Centrum Studiów Zrównoważonego Rozwoju na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego oraz opiekunem Studenckiego Koła Naukowego Personalni.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

EKOBAROMETR – jak świętujemy 50-lecie Dnia Ziemi?

Ekobarometr Międzynarodowy Dzień Ziemii

Trzy czwarte Polaków deklaruje, że chętnie segreguje odpady, ale blisko co drugi ma problem, aby zamienić samochód na transport publiczny – wynika z badania w ramach projektu EKOBAROMETR, którego inicjatorem i pomysłodawcą jest Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research.

Pięćdziesiąt lat temu zaczęto obchodzić Międzynarodowy Dzień Ziemi. Ideą święta jest zwrócenie uwagi na naszą planetę i otaczające ją problemy. Każdego roku obchody Dnia Ziemi koncentrują się wokół konkretnego tematu przewodniego. W poprzednich latach były to między innymi hasła związane z promocją odnawialnych źródeł energii czy ochroną znikających gatunków. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Działanie na rzecz klimatu” i właśnie ten temat podejmuje najnowsza fala cyklicznego badania EKOBAROMETR.

W badaniu zapytano respondentów, czy częściej zdarza im się podejmować działanie pro-ekologiczne czy raczej anty-ekologiczne w odniesieniu do różnych sfer życia. Polacy najchętniej (74% wskazań) przyznają się do segregacji śmieci, do czego istotnie mogły przyczynić się najnowsze regulacje dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi. W drugiej kolejności (67%) częściej wybieramy pranie automatyczne w trybie ECO niż ręczne, jednak to może wynikać z wygody takiego rozwiązania. Niechętnie (14%) przyznajemy się do wyrzucania resztek po posiłkach, co z kolei może wynikać z nabytych zasad w naszym wychowaniu – posiłków „nie wypada marnować”.

jak często jesteśmy eko
Źródło: SW Research

O tym, jak ważne jest powszechne obchodzenie dat poświęconych dobru naszej planety, świadczą wyniki najnowszego badania EKOBAROMETR. Polacy obecnie nie są na takim etapie, aby w pełni zdawać sobie sprawę z szerokiej gamy możliwości zachowań pro-ekologicznych w codziennym życiu. Wiele niekorzystnych ekologicznie działań zakorzeniło się w naszych nawykach, a jeżeli już podejmujemy się tych korzystnych to nierzadko są one motywowane innymi czynnikami, np. ustawowymi (np. segregacja odpadów), ekonomicznymi (np. program prania czy zmywania ekologicznego) czy kulturowymi (np. niechęć do marnowania posiłków).

Piotr Zimolzak, wiceprezes SW Research

Zdecydowanie najtrudniej jest nam rozstać się z konsumpcją mięsnych posiłków – co czwarty badany deklaruje, że częściej w swoim jadłospisie wybiera mięso niż opcję vege. Z kolei podróżując blisko 20% Polaków chętniej wsiada do swojego auta zamiast do komunikacji publicznej. Podium najbardziej anty-ekologicznych zachowań zamyka ręczne zmywanie naczyń w miejsce zmywarki w trybie ECO – częściej na to pierwsze decyduje się 11% badanych.

wskaźnik eko ekobarometr
Źródło: SW Research

Na środowisko naturalne można patrzeć przez pryzmat pewnego rodzaju dobra wspólnego. Nie ma nic złego w tym, jeżeli jakieś działanie pro-ekologiczne wynika z innych zachęt np. prawa, wygody, chęci oszczędzania czy mówiąc ogólnie norm społeczno-kulturowych, których zadaniem właśnie jest stworzenie systemu kar czy nagród sprzyjających z jednej strony postępowi cywilizacyjnemu, a z drugiej – poszanowaniu wspólnego dobra, jakim jest środowisko naturalne. Realny problem pojawia się wówczas, gdy wizja uzyskania indywidualnych korzyści (wynikających np. z własnego komfortu, lenistwa czy niezdrowych nawyków) jest bardziej opłacalna niż kara za brak poczucia współodpowiedzialności za negatywne skutki dla całej zbiorowości. Naturalnym odruchem jest wprowadzenie sankcji – np. opłat za brak segregacji, wjazd lub parkowanie w centrum miasta, foliowe torebki w sklepach itp. Z drugiej strony mamy ekspozycję korzyści – np. dopłaty do e-samochodów czy ogniw fotowoltaicznych. Wydaje się zatem, że przejście na „zieloną stronę mocy” jest możliwe, ale wymaga konsekwencji i czasu.

Piotr Zimolzak, wiceprezes SW Research

Metodologia badania

Badanie zostało zrealizowane w dniach 17-24.03.2020 przez SW RESEARCH Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1476 ankiet z reprezentatywną grupą Polaków. Projekt ma charakter cykliczny, realizacja kolejnej fali planowana jest na przełom czerwca i lipca 2020 r.

Projekt badawczy EKOBAROMETR to cykl badań poświęcony analizie aktualnych postaw
i nastrojów polskich konsumentów wobec szeroko pojętej ekologii obecnej w różnych sferach codziennego życia.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Girls in AI. W Warszawie ruszył 2-dniowy hackaton dla dziewcząt

hackaton Girls in AI 3

„Czy technologia ma płeć? Zdecydowanie nie, ale na pewno jest rodzaju żeńskiego” – to motto 2-dniowego hackatonu, który rozpoczął się nad Wisłą. W skierowanym do dziewcząt wydarzeniu uczestniczy ponad 70 młodych fanek programowania i technologii. W Centralnym Domu Technologii w Warszawie trwa Girls in AI – międzynarodowy cykl warsztatów na temat technologii sztucznej inteligencji oraz tego, jak wpłynie ona na naszą przyszłość. Podczas hackatonu dziewczęta będą w parze ze sztuczną inteligencją szukały rozwiązań i pomysłów na wykorzystanie AI w kreowaniu lepszego świata i trosce o środowisko.

Kim jest Alice?

To prawdziwa dziewczyna przyszłości. W świecie nowych technologii czuje się jak ryba w wodzie. Szczególnie pasjonuje ją sztuczna inteligencja i techniki uczenia maszynowego – uważa je za dziedziny najsilniej oddziałujące na rozwój świata przyszłości. Alicja jest wyjątkowo ambitna i pracowita. Chętnie angażuje się w działania na rzecz ekologii i wyrównywania szans społecznych. Prywatnie uwielbia podróżować. Uważa, że wyjazdy kształcą i rozwijają ludzką wrażliwość. Chętnie zawiera nowe znajomości, a umiejętność pracy zespołowej jest dla niej jedną z kluczowych wartości wyniesionych ze szkoły. W jej słowniku nie występują określenia „nie mogę”, „nie da się zrobić”, „to niemożliwe”. Z nieskrywanym optymizmem patrzy w przyszłość. Ciągle chce się rozwijać i w tym celu czerpie wzorce od najlepszych. Uważa, że różnorodność to naturalny fundament do realizowania fantastycznych inicjatyw, szczególnie w obszarze nowych technologii. Ma ogromne oczekiwania wobec kształtu świata za 5-10 lat. Ale wie także, że przed nami jeszcze sporo do zrobienia

Alice mogłaby być każda spośród ponad 70 uczestniczek odbywającego się właśnie hackatonu Girls in AI. Stworzony przez Microsoft międzynarodowy cykl warsztatów na temat technologii AI kierowany jest do młodych dziewcząt ze szkół ponadpodstawowych, które chcą aktywnie uczestniczyć w kreowaniu lepszego świata i stawiać czoła realnym wyzwaniom przyszłości. I chcą to robić za pomocą technologii AI.

hackaton Girls in AI
fot. Microsoft

Girls in AI Hackathon

Inicjatywa Microsoft jest bezpośrednią odpowiedzią na wyniki badań dot. zainteresowania inicjatywami z obszaru nauk ścisłych i IT. Przeprowadzone w 2017 r. badania na próbie 11,5 tys. dziewcząt i kobiet w wieku 11-30 lat wykazały, że największe zainteresowanie naukami ścisłymi występuje wśród najmłodszych dziewczyn w wieku pomiędzy 11 a 15 rokiem życia (wraz z wiekiem tendencja ta wyraźnie spada). Jednym z powodów tego stanu rzeczy może być niska samoocena młodych kobiet, a także brak wiary w to, że mogą one dorównać swoim męskim rówieśnikom – jedynie 20 proc. młodych Polek wskazało, że ma szansę być tak dobra w przedmiotach ścisłych jak ich koledzy.

Świat jest różnorodny, a talent nie ma płci. W każdej organizacji warto budować narzędzia, które pozwalają zatrudniać zarówno kobiety i mężczyzn, osoby w różnym wieku, o rozmaitych przekonaniach i doświadczeniach. Możemy wtedy działać nie tylko efektywniej, ale też lepiej reagować na zmiany, które dzieją się na rynku.

Mark Loughran, dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoft

Dlatego też idea gender diversity jest tak ważna w inicjatywach edukacyjnych podejmowanych przez Microsoft. Pierwszy hackaton dla dziewcząt odbył się w Atenach w sierpniu 2018 r. Kolejne edycje miały miejsce w Nowym Jorku, San Francisco, Seattle i Bukareszcie (2019). W tym roku tytułowa Alicja zawitała do Warszawy, gdzie w ramach 2-dniowych warsztatów, uczennice staną przed nie lada wyzwaniem – będą starały się znaleźć rozwiązania na aktualne dla świata problemy środowiskowe. A wszystko to przy wykorzystaniu technologii sztucznej inteligencji i pod czujnym okiem mentorów Microsoft i ekspertów z niezależnych organizacji edukacyjnych.

Jesteśmy tu dopiero od kilku godzin, a już czujemy pozytywną energię tego wydarzenia. Przyjechałyśmy tutaj aż z Gdańska, dlatego też bliskie są nam problemy zanieczyszczenia plaż i terenów wokół. Nasz projekt zgłoszony na Hackaton polegał na zbudowaniu specjalnego Drona, który za pomocą sztucznej inteligencji będzie monitorował odpady porozrzucane po plaży – szkło, plastik i metal. Naprawdę uważamy, że to jest realne do zrobienia i na pewno poprawi to sytuację na naszych plażach teraz i na przyszłość.

Martyna i Weronika, uczennice IX Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku.

Dziewczyny i technologia na pomoc środowisku

By wziąć udział w hackatonie, każda z uczestniczek musiała postawić się w roli przedstawicielki podmiotu wnioskującego o fundusze na realizację konkretnego projektu. Jakiego rodzaju projekty można było zgłaszać? Tu uczestniczki ograniczała wyłącznie ich kreatywność. Czy to będzie plan na lepsze zagospodarowanie odpadów w szkołach, czy też celem ma być poprawa jakości wody pitnej w lokalnej społeczności – wszystko zależy od realnych problemów, jakie leżą im na sercu – czy to w kontekście ich lokalnej społeczności, czy też wyzwań globalnego świata. Ideę projektu należało przedstawić w krótkim, 3-minutowym wideo, którego wartość jury oceniało pod kątem kilku kryteriów:

  • Stopień wykorzystania AI do rozwiązania danego problemu
  • Kreatywność i pomysłowość
  • Umiejętności prezentacji problemu i sposób argumentacji
  • Znajomość języka angielskiego (wszystkie aplikacje są w języku angielskim).

Rozwój nowoczesnych technologii daje ogromne możliwości kreowania rzeczywistości. Dlatego wczesnoszkolna edukacja w tym zakresie jest ogromnym kapitałem społecznym. Uczestniczki naszego hackatonu to wspaniałe, kreatywne i pełne zapału osoby, które chcą zmieniać świat. Ale co jeszcze ważniejsze – mają pomysł jak to zrobić! Za kilka lat te dziewczyny będą miały największy wpływ na kształtowanie otaczającego nas świata. Dlatego jako Microsoft, chcemy dać im niezbędne narzędzia i wiedzę, aby pomóc jeszcze bardziej wykorzystać drzemiący w nich potencjał. Potencjał do kreowania lepszego jutra.

Cecylia Szymańska, Dyrektor ds. Edukacji w Microsoft Polska

Hackathon Girls in AI odbywa się 5 i 6 marca w Warszawie. Patronat nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Cyfryzacji. Partnerami wydarzenia są również Centralny Dom Technologii, Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju, Girls in Tech Poland, Synerise, AI Schools & Academy, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Perspektywy Women in Tech Summit, Microsoft Azure Users Group Poland, Data Community Poland, Fundacja Orange, Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, YEP.Academy, Girls Code Fun, Fundacja Zwolnieni z Teorii i portal Onet.

Agenda wydarzenia: https://www.microsoft.com/en-eg/alice-envisions-the-future/warsaw.aspx

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najbogatszy człowiek świata powstrzyma koniec świata. Pierwszy krok? Instagram

globalne ocieplenie Jeff Bezos Amazon_

Jeff Bezos, założyciel największej platformy handlowej na świecie i najbogatszy człowiek obecnie na nim żyjący, postanowił zatroszczyć się o środowisko. Założyciel Amazona ogłosił w poniedziałek na Instagramie, że planuje przekazać niebotyczną sumę 10 miliardów dolarów na walkę z globalnym ociepleniem. Czy to wystarczy, by powstrzymać prognozowany przez ekologów koniec świata?

Gdy Jeff Bezos idzie na zakupy, dowiaduje się o tym cały świat. Multimiliarder dokonał niedawno zakupu 3 apartamentów na Manhattanie za kwotę ponad 80 milionów dolarów. Jego własnością stały również dwa drogocenne dzieła sztuki o łącznej wartości 70 milionów dolarów. A to zaledwie wierzchołek góry lodowej, gdyż — jeśli wierzyć doniesieniom medialnym — założyciel największej platformy handlowej świata, miał właśnie pobić rekord stanu Kalifornia na zakup najdroższej nieruchomości. Za dom innego miliardera, Davida Geffena, Bezos miał zapłacić 165 milionów dolarów. Luksusowa nieruchomość o powierzchni ponad 37,000 metrów kwadratowych położona jest w słonecznym Beverly Hills. Do niedawna skromny multimiliarder słynął z tego, że z rozwagą podchodził do kolejnych wydatków, skupiając się przede wszystkim na rozwoju własnego imperium. Skąd nagle taka zmiana? Wielu komentatorów obwinia jego nową, życiową partnerkę, Lauren Sanchez.

Statystyczny Kowalski, jak również jego kuzyn zza oceanu, John Doe, mogą zaledwie pomarzyć o kwotach, które lekką ręką wydał na zakupy Jeff Bezos. Są to sumy tak astronomiczne, że powodują zawroty głowy. Tymczasem na naszym ekscentrycznym konsumencie nie robią one wrażenia. Majątek Bezosa Bloomberg szacuje bowiem na 130 miliardów dolarów.

Sascha Stockem, ekspert w dziedzinie Amazona i CEO Nethansy, sopockiej firmy specjalizującej się we wsparciu sprzedaży na platformie Jeffa Bezosa

Ile miliardów załatwi sprawę?

Inaczej sprawy mają się w przypadku 10 miliardów dolarów, które Bezos planuje przeznaczyć na walkę z globalnym ociepleniem. Stanowi ona prawie 10 proc. wartości całego jego majątku. O Bezos Earth Fund, bo tak ochrzczona została inicjatywa, w ramach której dystrybuowane będą granty, świat dowiedział się z Instagrama. — Ocieplenie klimatu jest największym zagrożeniem dla naszej planety. Chcę współpracować z innymi zarówno w celu wzmocnienia znanych sposobów, jak i odkrywania nowych metod walki z niszczycielskim wpływem zmian klimatu na planetę, którą wszyscy dzielimy — czytamy w poście opublikowanym na oficjalnym koncie multimiliardera w medium społecznościowym. Środki z funduszu mają powędrować do naukowców, aktywistów i organizacji non profit. — Możemy uratować Ziemię. Jednak będzie to wymagać wspólnego działania dużych i małych firm, rządów państw, organizacji globalnych i osób prywatnych — kontynuuje Bezos i zapowiada, że pierwsze granty z nowo powołanego funduszu mają być rozdzielone już tego lata.

https://www.instagram.com/p/B8rWKFnnQ5c/

Gigant pod obstrzałem

Cieniem na nową inicjatywę założyciela Amazona rzuca się fakt, że jego firma w ciągu roku emituje do atmosfery 44,4 miliona ton metrycznych dwutlenku węgla — wynika z danych opublikowanych w jednym z jej oficjalnych raportów. To więcej niż ślad węglowy Angoli, kraju zamieszkałego przez 30 milionów ludzi. Więcej CO2 zostawia po sobie niewielu. W tym niechlubnym gronie znajduje się bezpośredni konkurent Amazona, amerykańska sieć sklepów Walmart.

Amazon nieustannie spotyka się z krytyką zarówno zewnętrznych aktywistów, jak i pracowników, którzy domagają się zredukowania olbrzymiego śladu węglowego, jaki pozostawia po sobie ich pracodawca. Organizowane są akcje protestacyjne. Wysuwane są również żądania, aby zarząd zobowiązał się ciągu najbliższej dekady zredukować emisję CO2 do zera. Taki cel wydaje się niemożliwy do zrealizowania, biorąc pod uwagę fakt, że Amazon to dziś największa platforma handlowa na świecie, która tylko w USA odpowiada za prawie 50 proc. całego rynku e-commerce i 5 proc. sprzedaży detalicznej. Takie obroty wymagają odpowiedniej logistyki, transportu itd.

Sascha Stockem

Zdaniem CEO Nethansy, chętnie demonizujemy Amazon, bo ze względu na swoją skalę odpowiada on za sporą emisję dwutlenku węgla. Świat jednak nie znosi pustki i gdyby platforma Jeffa Bezosa zaprzestał swojej działalności, rynek błyskawicznie przyjęłyby inne firmy e-commerce.

Mówimy o sporych emisjach spowodowanych dystrybucją przesyłek. Alternatywą są sklepy tradycyjne, do których konsument zazwyczaj udaje się zmechanizowanym środkiem lokomocji. Pamiętajmy jednak, że taki sklep trzeba zaopatrzyć, oświetlić i w zależności od szerokości geograficznej, ochłodzić lub ogrzać. Wszystko to pozostawia po sobie ślady węglowe.

Sascha Stockem

Zwraca on również uwagę, że znaczącą redukcję emisji dwutlenku węgla do atmosfery Amazon może osiągnąć wyłącznie dzięki nowym, skalowalnym technologiom. Technologiom, które nie zostały jeszcze opracowane lub znajdują się we wczesnym etapie rozwoju. Nie dziwi więc fakt, że granty Bezosa oferowane będą w pierwszej kolejności naukowcom.

Można również podejrzewać, że przekazanie przez CEO Amaozna tak olbrzymiej kwoty na walkę z globalnym ociepleniem nie jest bezinteresownym przejawem altruizmu, lecz doskonałym zagraniem pokerowym.

Z jednej strony Amazon pokazuje w ten sposób, że dostrzega problem i nie jestem wobec niego obojętny. Z drugiej zaś, zamyka usta organizacjom, które mogłyby krytykować go za podejmowanie niewystarczających środków w celu redukcji śladu węglowego. Nie będą przecież podcinać gałęzi, na której siedzą, a po granty z funduszu Bezosa zapewne ustawi się kolejka prominentnych aktywistów i NGO-sów.

Sascha Stockem

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF