Rola technologii w ochronie zdrowia

technologie w ochronie zdrowia

W każdym systemie ochrony zdrowia to pacjent powinien być najważniejszy. Jednak o skutecznym efekcie leczenia, coraz częściej decyduje dostęp lekarzy do nowoczesnych technologii medycznych. Odpowiednio użyte, pozwalają lepiej dbać o zdrowie, wydłużyć życie pacjentów, a także sprawiają, że staje się ono bardziej komfortowe. Nowe technologie w medycynie są szczególnie istotne w kontekście stale rosnących potrzeb starzejącej się populacji, deficytu personelu medycznego oraz coraz wyższych kosztów leczenia i leków.

Nikt już nie ma wątpliwości, że przyszłość medycyny zdominują nowe technologie.

prof. Marek Gzik, kierownik Katedry Biomechatroniki Politechniki Śląskiej¹

Rozwój medycyny dawno już przekroczył najśmielsze oczekiwania twórców science-fiction. W ciągu ostatnich lat byliśmy świadkami przełomowych odkryć, takich jak druk 3D pozwalający tworzyć sztuczne organy i narzędzia chirurgiczne, drony transportujące krew do pilnych transfuzji, czy gogle VR, które wspierają medyków w procesie uczenia się czy podczas operacji.

Nowe technologie i sztuczna inteligencja to nie tylko niedostępne wcześniej możliwości leczenia i diagnostyki. To też znaczący wzrost efektywności działania placówek ochrony zdrowia. Badacze Accenture Marc Purdy i Paul Daughterty obliczyli, że dzięki sztucznej inteligencji efektywność wzrasta aż o 40%. Dzieje się to w różnych obszarach – utrzymania budynków, sprzętu i aparatury, kosztów materiałów medycznych czy w zakresie zasobów ludzkich.

Sztuczna inteligencja

Pierwsza myśl – technologie, które mają zastąpić ludzi. W rzeczywistości jednak, sztuczna inteligencja, to systemy mające naśladować inteligencję ludzką, w celu usprawniania funkcjonowania i wsparcia medyków w codziennej pracy. Jest to szczególnie ważne w obliczu braków kadrowych, z jakimi mamy do czynienia. Z danych OECD wynika, że w Polsce brakuje ok. 30–50 tys. lekarzy, a na tysiąc mieszkańców przypada zaledwie 2,4 lekarzy, co jest najgorszym wynikiem w całej Unii Europejskiej. Do 2030 roku w Europie zabraknie nawet 4,1 mln specjalistów z zakresu medycyny. Dodatkowe ograniczenia wynikające z pandemii i przesunięcia dużej części personelu na front walki z koronawirusem spowodowały, że aspekty związane ze sztuczną inteligencją nabrały na znaczeniu.

Ciekawym wykorzystaniem sztucznej inteligencji są rozwiązania przystosowane do pracy poza centrum przetwarzania danych (EDGE) dostarczane przez Dell Technologies, które umożliwiają optymalizację pracy zespołu medycznego poprzez koordynację sal operacyjnych, gospodarowanie dostępnym sprzętem i pomieszczeniami, optymalizację kalendarza dyżurów, czy wsparcie w prowadzeniu dokumentacji pacjentów. Wszystkie te procesy przetwarzane są lokalnie bez wchodzenia w kwestie związane z przesyłaniem informacji o pacjentach do chmury lub innej organizacji. W efekcie tych działań, personel może skupić się na leczeniu i wykorzystaniu istniejących zasobów. Dzięki temu zmniejsza się odsetek komplikacji, a liczba przeprowadzanych zabiegów rośnie o 5%.

Technologie Dell pomagają znacznie przyspieszyć procedury medyczne – od procesu przyjmowania pacjenta do szpitala, lokalizację zasobów i wyznaczanie trasy, przez wideomonitoring, który wykrywa wolne zasoby (np. łóżka i urządzenia), automatyzację powiadomień, aż po zdalny monitoring i opiekę nad pacjentem.

Medycyna precyzyjna

Kilka tygodni temu byliśmy świadkami doskonałego wykorzystania nowych technologii i wpływu 5G na medycynę, kiedy w klinice w Zabrzu, tej samej, w której operował prof. Zbigniew Religa, lekarze za pomocą gogli Mieszanej Rzeczywistości, mogli w czasie rzeczywistym oglądać wizualizację nowotworu kostniaka zatoki klinowej. Z relacji świadków wynika, że na sali operacyjnej było więcej informatyków, niż pracowników medycznych. Atypowość, niedostępność i złośliwość nowotworu sprawiły, że sprawne jego usunięcie możliwe było tylko dzięki nowym technologiom, dającym precyzję, nieosiągalną dla człowieka. Nie było tu miejsca na błędy i niepowodzenia, które wiązały się z ogromnym ryzykiem przecięcia tętnicy szyjnej, uszkodzeniem nerwu wzrokowego i wyciekiem płynu rdzeniowo-mózgowego.

(Tele)medycyna

Zdalne świadczenie usług medycznych stało się już naszą codziennością, choć jeszcze przed pandemią, w tak zaawansowanej formie wydawało się niemożliwe. Dzięki telemedycynie zminimalizowana została konieczność bezpośredniego korzystania z placówek medycznych, na rzecz chatbotów wykorzystujących sztuczną inteligencję, konsultacji telefonicznych i internetowych, e-recept, elektronicznej dokumentacji medycznej czy aplikacji mobilnych monitorujących stan zdrowia. Telemedycyna umożliwiła dostęp do lekarzy w zaciszu domowym, skracając czas oczekiwania na specjalistę i usprawniając diagnostykę. Zdalna opieka medyczna rozwija się w nie tylko w zakresie kontaktu z lekarzem, ale również monitorowania stanu zdrowia pacjenta, bez konieczności przebywania w placówce medycznej, m.in. poprzez opaski monitorujące stan zdrowia, wysyłające automatycznie informację do lekarza.

Warto przy tym pamiętać o bezpieczeństwie szczególnie wrażliwych danych, jakimi są informacje medyczne. Przykładowo, rozwiązania z rodziny Dell Edge Computing pozwalają stosować zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji w miejscach, w których do tej pory nie było to możliwe. Odpowiednia moc obliczeniowa, integrowanie wielu czujników, kamer i urządzeń zbierających informacje otwierają przed nami zupełnie nowe możliwości. Przetwarzanie danych w miejscu ich powstawania daje możliwość lepszej automatyzacji i optymalizacji procesów, a z drugiej strony rozwiązuje kwestię prywatności i bezpieczeństwa.

Cyfrowy bliźniak

Cyfrowy bliźniak to wirtualna reprezentacja będąca odpowiednikiem realnego obiektu lub procesu, która naśladuje jego zachowania w świecie rzeczywistym. W medycynie obecność cyfrowych bliźniaków pozwala m.in. na symulacje oraz zbieranie danych molekularnych. Badania te nie byłyby możliwe do przeprowadzenia w rzeczywistości, ze względu na dobro pacjenta i etykę leczenia. Tymczasem, jesteśmy świadkami pierwszych, spektakularnych efektów, jakie przynosi symulacja leczenia wirtualnych modeli pacjentów, m.in. w chorobie Castlemana, ułatwiając zidentyfikowanie rzadkiego, zagrażającego życia schorzenia. Dzięki cyfrowemu bliźniakowi informacje fizyczne i wirtualne mogą być przeglądane przez lekarzy razem, dynamicznie i w czasie rzeczywistym.

Nowoczesna infrastruktura Dell Technologies wspiera Fundację i2b2 tranSMART w tworzeniu anonimowych cyfrowych bliźniaków, które pomagają leczyć skutki przewlekłego zespołu COVID-19. By naukowcy mogli przeprowadzać miliony zindywidualizowanych symulacji, potrzebne są odpowiednie zasoby obliczeniowe, zdolności w zakresie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz zaawansowana pamięć masowa. W tym celu Dell Technologies stworzyła tzw. enklawę danych, bezpieczną sieć do przechowywania danych składającą się z systemów pamięci masowej Dell EMC PowerEdge, PowerStore i PowerScale, a także usług integracji od VMware WorkSpace One i Boomi.

Jeszcze sto lat temu każdy zabieg medyczny mógł skończyć się śmiertelną infekcją. Odkrycie pierwszego antybiotyku – penicyliny było równie przełomowe, co kontrowersyjne i wzbudzało lęk społeczny oraz protesty przestraszonych pacjentów i ich rodzin. Dziś z podobną niepewnością podchodzimy do nowych technologii w medycynie. Lekarze jednak są zgodni – nie ma przyszłości medycyny bez nowych technologii. Ważne, by towarzyszył im dostęp do dobrej jakości danych, które będą przechowywane w środowisku, zapewniającym bezpieczeństwo pacjentów.

¹https://www.rynekzdrowia.pl/Polityka-zdrowotna/Prof-Gzik-bez-dostepu-do-nowych-technologii-bedziemy-przegrywac-batalie-o-zycie-pacjentow,213364,14.html


Źródło: Dell Technologies 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ponad 500 placówek medycznych odebrało tysiące sztuk sprzętu ochronnego od USP Zdrowie

USP Zdrowie koronawirus

Nikt w walce z koronawirusem nie może zostać sam – szczególnie osoby, które są na pierwszej linii frontu. W odpowiedzi na potrzeby służby zdrowia firma USP Zdrowie wraz ze swoim zespołem, współpracującym na co dzień ze środowiskiem lekarskim, przekazała sprzęt ochrony osobistej do ponad 500 placówek w całej Polsce!

Od początku istnienia naszej firmy w centrum naszych działań stał zawsze człowiek i jego zdrowie. Nie mogliśmy pozostać obojętni wobec obecnej sytuacji, dlatego w trosce o osoby na pierwszej linii zdecydowaliśmy się wesprzeć polską służbę zdrowia.

Robert Jurgawka, Chief Marketing & Organization Officer USP Zdrowie

Wybrane placówki otrzymały pełen zakres artykułów do ochrony zdrowia podczas pandemii COVID-19. Zamówiony przez firmę sprzęt objął między innymi:

  • 92 tys. masek jednorazowych
  • 500 tys. rękawic
  • 7,9 tys. fartuchów jednorazowych
  • 11 tys. płynów dezynfekujących
  • 3,1 tys. przyłbic
  • 2,5 tys. kombinezonów ochronnych
  • 1 tys. masek FFP2
  • 1 tys. masek FFP3
  • 600 szt. termometrów bezdotykowych

Akcja ma zasięg ogólnopolski, a koordynatorem całej kampanii jest Medical Unit USP Zdrowie – zespół 48 osób, który na co dzień współpracuje ze środowiskiem medycznym.

Pracując ze środowiskiem lekarskim, mamy możliwość bezpośredniego wsłuchania się w ich potrzeby. W obliczu pandemii SARS-COVID-19 ta akcja jest naszą naturalną odpowiedzią właśnie na te potrzeby. Nie wyobrażaliśmy sobie, by postąpić inaczej.

Aniela Nowakowska – Medical Unit Director USP Zdrowie

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#BrawaDlaWas – wspólna akcja mediów

#BrawaDlaWas uznanie dla lekarzy

#BrawaDlaWas to wspólna akcja zainicjowana przez największe media w Polsce, która ma celu wyrażenie uznania dla lekarzy, ratowników medycznych, pielęgniarek, salowych, laborantów i innych osób dbających o ochronę zdrowia. Media wspólnie zachęcają, aby 7 kwietnia br., z okazji Światowego Dnia Zdrowia, brawami podziękować medykom za poświęcenie i codzienną walkę z epidemią koronawirusa.

W najbliższy wtorek, 7 kwietnia, przypada Światowy Dzień Zdrowia. Akcja mediów #BrawaDlaWas skierowana jest do wszystkich Polaków – to właśnie tego dnia o godz. 13:00 każdy może stanąć w oknie lub na balkonie by przez minutę brawami podziękować personelowi medycznemu za oddanie i opiekę.

Akcję wspierają media internetowe i drukowane Ringier Axel Springer Polska, m.in. Onet, Fakt, Newsweek, Forbes, Noizz, Business Insider, Ofeminin, Medonet, Auto Świat, Komputer Świat, Plejada, PCLab czy Przegląd Sportowy, jak również Dziennik Gazeta Prawna, Gazeta Wyborcza, Interia, Radio ZET, RMF FM, Rzeczpospolita, redakcje wydawnictwa Polska Press oraz TVN Discovery Polska. Od 2 kwietnia br. na łamach wydań drukowanych, w serwisach internetowych, a także na antenach radia i telewizji oraz w mediach społecznościowych pojawiają się informacje nagłaśniające wydarzenie.

W tych trudnych czasach jeszcze bardziej istotne stają się takie wartości jak solidarność, życzliwość, czy jedność. Dziś nie tylko pieniądze, ale też słowa i gesty nabierają ogromnej mocy. Dają nadzieję i mobilizują do działania ponad siły. Wśród nas są ludzie wyjątkowi – ludzie, którzy stoją na pierwszej linii walki z pandemią. To oni ratują życie, narażając własne. Lekarze, ratownicy, pielęgniarki, laboranci… Włączając się do wspólnej akcji #BrawaDlaWas chcemy wyrazić wdzięczność im wszystkim – naszym współczesnym bezimiennym bohaterom. Jestem przekonany, że dziś setki tysięcy osób myśli podobnie i 7 kwietnia razem pokażemy, że jesteśmy z Nimi!

Michał Celeda, redaktor naczelny Radia ZET

Redakcje w swoich publikacjach zwracają też uwagę na wyzwania, z którymi mierzy się w obecnej sytuacji służba zdrowia, ukazując jak wiele pracy, wysiłku i wyrzeczeń stoi przed personelem medycznym, który walczy z epidemią koronawirusa. Materiały promujące akcję #BrawaDlaWas we wszystkich mediach mają taką samą identyfikację wizualną. Przygotowano m.in. grafiki, nakładkę na zdjęcia profilowe na FB, bannery oraz gify.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Firmy z sektora ochrony zdrowia mogą przegrać wyścig z firmami technologicznymi

Firmy z sektora ochrony zdrowia muszą zmienić swój model biznesowy i spersonalizować produkty oraz usługi. Do 2023 roku ponad 75% z nich może wypaść z listy Fortune 500 ze względu na narastającą konkurencję i konwergencję sektora – wynika z raportu EY pt."Ludzkie ciało jest największą platformą danych – kto zdobędzie wartość?”

Firmy z sektora ochrony zdrowia mogą zostać zmarginalizowane przez firmy technologiczne, wynika z raportu EY. Już w 2023 roku 75% z nich może zniknąć z listy Fortune 500, o ile nie stworzą nowego, bardziej przyjaznego dla konsumentów modelu biznesowego, opierającego się na danych, zamiast koncentrować się wyłącznie na nowych lekach i urządzeniach.

Postęp technologiczny zmienił konsumentów w „super konsumentów”, którzy oczekują jasnych interakcji, dostosowanych do ich potrzeb i będących częścią codziennego życia. Ich oczekiwania zmieniają relacje nie tylko z lekarzami czy płatnikami, ale także z produktami czy usługami wykorzystywanymi na co dzień.

W przyszłości hitem mogą być algorytmy, które łącząc w sobie informacje naukowe, behawioralne, ekonomiczne i finansowe stworzą spersonalizowane rozwiązania pomagające w leczeniu i zapobieganiu chorobom. Dlatego firmy sektora ochrony zdrowia muszą już teraz rozważyć, czy i kiedy włączyć się w funkcjonowanie platform, które zbierają, łączą oraz dzielą się danymi zdrowotnymi w rzeczywistym czasie.

Technologiczne innowacje stwarzają nadpłynny rynek, czyli rynek doskonały, który eliminuje nieefektywne biznesy, a na piedestale stawia konsumenta, posługując się np. drukiem 3D, technologią blockchain czy sztuczną inteligencją. Niestety, sektor ochrony zdrowia nie jest jeszcze częścią tego rynku, ale od 2017 roku poszczególne organizacje łączą swoje siły, by stworzyć nowe produkty i usługi, wygodniejsze i skoncentrowane na konsumentach.

Już dzisiaj, jak wynika z raportu EY, giganty technologiczne inwestują w rozwiązania z zakresu ochrony zdrowia i zdobywają nowe patenty.

– Gwałtowne wejście firm technologicznych do sektora ochrony zdrowia, połączone ze zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów, powoduje rewolucję zwiększającą poziom uczestnictwa w systemie ochrony zdrowia. To konsumenci określają wartość, która powinna oznaczać zdolność dostarczania przystępnych cenowo i spersonalizowanych efektów zdrowotnych. Jeśli firmy chcą być uczestnikami nowego świata muszą zainwestować i uczestniczyć w platformach ochrony i opieki zdrowotnej – mówi Jakub Szulc, ekspert, Sektor Ochrony Zdrowia w EY.

Platformy skoncentrowane na informacjach

Raport EY opisuje platformy opieki zdrowotnej jako interfejs, który płynnie zbiera, łączy i dzieli się z wszystkimi interesariuszami informacjami związanymi ze zdrowiem. W dodatku czyni to w czasie rzeczywistym. Celem jest polepszenie zdrowia. W ochronie zdrowia platformy stają się narzędziem łączącym wszystkich interesariuszy: konsumentów, lekarzy, płatników, legislatorów oraz producentów. W ten sposób mogą scalić swoje umiejętności i dzielić się informacjami, by wyeliminować obecny, nieuporządkowany model ochrony zdrowia. W nowym modelu to konsument, a nie produkt, jest w centrum zainteresowania.

Firmy z sektora ochrony zdrowia mają niewielką liczbę danych dotyczących wyników zdrowotnych oraz kosztów opieki, ale są to niezwykle cenne dane. Połączenie ich z informacjami środowiskowymi, behawioralnymi i finansowymi pozwoli organizacjom stać się głównymi beneficjentami tworzonej w przyszłości wartości.

Konsumenci są namawiani do bycia odpowiedzialnymi za ochronę swego zdrowia, ale nie mają odpowiednich narzędzi. Platformy będą w stanie pomóc w śledzeniu objawów, zarządzaniu nimi, omawianiu możliwości leczniczych. Co ważniejsze – będą pełniły funkcję edukacyjną pozwalającą na zmianę stylu życia.

Firmy sektora ochrony zdrowia zmieniając swój model biznesowy muszą najpierw zdefiniować personalizację i traktować ją szerzej niż tylko dane kliniczne. Konieczne będzie zrozumienie indywidualnych zachowań i poziomu tolerancji ryzyka, zwiększenie zaangażowania konsumentów, a także uwzględnienie niepewności.

Nowe umiejętności

Dzisiaj sektor ochrony zdrowia nie ma umiejętności koniecznych do funkcjonowania i osiągnięcia sukcesu w świecie kierowanym platformami. Przede wszystkim chodzi o nawiązywanie relacji z konsumentami, personalizację oraz analizę danych. W dodatku tylko niewiele, o ile w ogóle jakiekolwiek organizacje mają środki finansowe potrzebne do zbudowania takich platform od zera. Z drugiej strony firmy technologiczne nie mają odpowiednich umiejętności oraz wiedzy medycznej koniecznej do istnienia platform ochrony i opieki zdrowotnej.

Dlatego niektóre organizacje już zawierają transakcje pozwalające uzupełnić brakujące umiejętności. Z raportu EY wynika, że od 2014 roku zawarto ich 90. Połowa z tych, które dotyczyły terapii, obejmowała platformy związane z cukrzycą lub układem oddechowym. 14% było związane z produktami lub usługami dla pacjentów chorych na raka.

– To są bardzo istotne inwestycje, ale jest ich wciąż za mało. Konieczne są kolejne, które w centrum oferty umieszczą łączące technologie. Osiągnięcie sukcesu w nowym paradygmacie rynkowym wymaga przyjęcia elastycznego, opierającego się na platformach modelu biznesowego. Pozwoli on organizacjom ochrony zdrowia świadczyć przystępne cenowo usługi i oferować lepsze efekty zdrowotne, a także uruchomić siłę różnych źródeł danych, które teraz znajdują poza tradycyjnym ekosystemem ochrony zdrowia – mówi Jakub Szulc.

Zdaniem ekspertów EY konieczna jest współpraca organizacji prywatnych i publicznych z różnych sektorów – ochrony zdrowia, produktów konsumenckich, technologii oraz nauk przyrodniczych – ponieważ mają unikalne umiejętności, które zebrane w jednym miejscu uczynią z dzisiejszych konsumentów przyszłych „super konsumentów”.

– Konsumenci są w centrum nowego rynku i domagają się lepszych relacji z organizacjami ochrony zdrowia. Firmy powinny wykorzystać platformy do łączenia informacji naukowych i klinicznych z informacjami środowiskowymi, behawioralnymi oraz finansowymi – mówi Jakub Szulc. W przyszłości będą lepiej umiały wykorzystywać dane, dzięki czemu zrozumieją, jak zmieniające się potrzeby konsumentów wpływają na przyszłą wartość, czyli będą wiedziały, które produkty i usługi przynoszą najwyższe przychody – podsumowuje.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF